eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
220525_002.mp3
6.4M
📢 📅۴ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۹ 📚موضوع جلسه: ۱- فقیر در مثال «اکرم الفقیر العادل»، مطلق نیست؛ بله، عنوان مرکب«فقیر العادل»، مطلق است ۲-فقیر در مثال «اکرم الفقیر و لا تکرم الفاسق» یا «اکرم الفقیر و لا تکرم کل فاسق»، مطلق نیست ۳- فقیر در مثال« اکرم الفقیر الا الفاسق»، عنوان مستقل است نه جزء العنوان و لذا مقید است. ۴- وقتی ثقه ای به خادم می گوید که مولایت گفت:«اکرم الفقیر»؛ سکوت ثقه، شهادت سلبی بر عدم وجود قرینه متصله است و خادم، احراز تعبدی بر عدم قرینه بر تقیید دارد. 🆔@DorusOstadMadadi
220528_001.mp3
5.2M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۵ 📅۷ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۳۰ 🔸موضوع جلسه: صور اجتماع اغسال متعدده
220528_002.mp3
7.47M
📢 📅۷ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۳۰ 📚موضوع جلسه: ۱- قرینه بر تقیید بر دو قسم است: لفظیه، ارتکازیه ۲- مراد از قرینه در مقدمه دوم از مقدمات حکمت، قرینه متصله است بر خلاف مرحوم میرزا که مقدمه دوم را تعمیم داده اند و شامل قرینه منفصله هم دانسته اند. ۳- آخوند مقدمه سومی را به مقدمات حکمت اضافه کرده است: قدر متیقن در مقام تخاطب نباشد مثلاً اگر سائلی از مولا بپرسد:« هل یجب اکرام علماء الدین؟» و مولا در پاسخ جواب بدهد:« یجب اکرام العالم»، آخوند معتقد است که عنوان عالم در جواب، مجمل است و اطلاقی ندارد. ۴- مقدمه سوم را فی الجمله قبول می کنیم اما به مقدمه اول برگشت داده می شود. 🆔@DorusOstadMadadi
220529_001.mp3
5.07M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۵ 📅۸ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۳۱ 🔸موضوع جلسه: صور اجتماع اغسال متعدده
220529_002.mp3
7.2M
📢 📅۸ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۳۱ 📚موضوع جلسه: ۱- اطلاق یک ظهور تصدیقی است و استعمال ظهور تصوری برای اطلاق، حقیقی نیست ۲- مفاد اطلاق در هیئت، عدم الاشتراط است و در ماده، طبیعت است و در موضوع، جمیع الافراد است ۳- اطلاق اثباتی به معنای ظهور و اطلاق ثبوتی به معنای اراده است که گاهی با هم تطابق دارند و گاهی ندارند؛ در علم اصول از اطلاق اثباتی بحث می شود که موضوع حجیت است 🆔@DorusOstadMadadi
220530_001.mp3
4.61M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۶، ۱۷ 📅۹ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۳۲
220530_002.mp3
7.46M
📢 📅۹ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۳۲ 📚موضوع جلسه: ۱- اطلاق در ماده و موضوع به اطلاق استغراقی و بدلی تقسیم می شود و معیار در تشخیص بدلیت و استغراقیت، قرینه است ۲- کلمه مرغ در جمله «امروز مرغ خوردیم»، اطلاق ندارد زیرا منصرف است تصوراً به جنس پرنده و جمله «از جمله اعمال صالح، ساختن معبد است» هم اطلاق ندارد زیرا منصرف است تصدیقاً به محل عبادتی که نزد متکلم، معبد محسوب می شود. ۳- وقتی مولا به عبد می گوید:« غذای خوشمزه درست کن»، منصرف است تصدیقا به غذایی که مولا خوشمزه می داند؛ معنای «خوشمزه» فرقی نکرده است و لذا انصراف تصوری در کار نیست. ۴- اطلاق در سه معنا استعمال می شود: اطلاق لفظی، اطلاق مقامی، اطلاق عرفی 🆔@DorusOstadMadadi
220531_001.mp3
10.23M
📢 📅۱۰ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۳۳ 📚موضوع جلسه: ۱- تعریف توضیحی تقیید: حمل المطلق علی المقیَّد ۲- در «اکرم الفقیر و لا تکرم الفاسق» که نسبت فاسق با فقیر، عموم و خصوص من وجه است، از نظر مقید یا مطلق یا مجمل بودن« الفقیر» اختلاف است؛ مختار این است که «الفقیر»، مقیَّد است. ۳- دو دلیل وقتی با هم تنافی دارند که نسبت به یک تکلیف فعلی، یکی منجِّز و یکی مؤمِّن باشد ۴- معنای حمل المطلق علی المقیَّد: با آمدن خطاب مقیِّد منفصل، ظهور خطاب اول در اطلاق از حجیت می افتد بقاءاً؛ ظهورنسبت به افرادش تحلیلی است اما حجیت آن ظهور انحلالی است ۵- حمل خطاب اول در موارد مطلق و مقید بر استحباب، صحیح نیست و این جمع بین خطابین را قبول نکردیم. 🆔@DorusOstadMadadi
220601_001.mp3
9.54M
📢 📅۱۱ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۳۴ 📚موضوع جلسه: ۱- در باب مطلق و مقید سه قول داریم: قول صاحب حدائق این است که تعارض بین مطلق و مقید دائما تعارض مستقر است؛ مشهور قائلند که این تعارض دائما بدوی است و مطلق، حمل بر مقید می شود ۲- قول مختار این است که مطلق و مقید فی الجمله در محاورات به کار می رود و عرفی است اما نه در همه موارد. ۳- اطلاق گیری های زیادِ فقهاء در روایات را قبول نداریم و در آنها اکثرا «عدم ذکر قید» داریم نه اطلاق ۴- قرینه متصل فقط در مدلول تصدیقی می تواند تصرف کند(مدلول جدی)نه در مدلول تصوری ۵- برای رفع اجمال تصوری یا باید به عرف مراجعه کرد تا معنای لفظ را فهمید یا باید به متکلم مراجعه نمود ۶- اینکه کلام مطلق است یا مقید مربوط به مدلول جدی است ۷- به عرف وقتی در استظهارات و در تشخیص مراد جدی رجوع می شود که آن را در مورد، تخطئه نکنیم 🆔@DorusOstadMadadi
📢به فضل الهی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به پایان رسید 🤲ان شاءالله سال آینده 🔸بحث فقه از ابتدای «فصل فی الحیض» 🔹و بحث اصول از ابتدای قطع شروع خواهد شد 📅تاریخ شروع و مکان دروس بعدا در همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد
1️⃣محل دروس: موسسه صاحب الامر( معلم ۱۲؛ کوچه جامعه مدرسین) 2️⃣🕒فقه: ساعت ۷ صبح اصول: ساعت ۷:۳۰ 3️⃣ کانال دروس حضرت استاد 🆔@DorusOstadMadadi 4⃣کانال تقریرات درس حضرت استاد @taqrirat_shagerdan_ostad_madadi
220828_001.mp3
6.2M
📢 📚 📅۶ / شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱ 📚موضوع جلسه: ۱- اختلاف در تعریف حیض ۲- روایات وارد در تعریف حیض، معنای عرفی حیض را بیان می کنند و مبیِّن صفات تکوینی خون حیض هستند ۳- ممکن است زنی حائض باشد تکوینا اما احکام حائض بر او مترتب نباشد 🆔@DorusOstadMadadi
220828_002.mp3
6.74M
📢 📅۶ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱ 📚موضوع جلسه: ۱- تعریف حجت در اصطلاح علم اصول ۲- بر اساس نظر مشهور که منجِّز را فقط قطع و قطعی می دانند دیگر چیزی به نام مؤمِّن نخواهیم داشت و حجّت فقط به معنای منجِّز خواهد بود. ۳- در نظر مختار هم منجِّز داریم و هم مومِّن ۴- حجیت از امور واقعیه است 🆔@DorusOstadMadadi
📣به علت عدم پایداری صوت ها برای مدت طولانی در پیام رسان ایتا صوت های دروس حضرت استاد در کانال ایشان در پیام رسان تلگرام نیز بارگزاری می گردد👇 https://t.me/DorusOstadMadadi
220829_001.mp3
5.4M
📢 📅 ۷/ شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۲ 📚موضوع جلسه: ۱- نسبت بین زن حائض و احکام شرعی حائض، عموم و خصوص من وجه است؛ مثلا زن در نقاء متخلل، واقعا حائض نیست اما احکام حیض را دارد همچنین بعد از ده روز اگر خون ریزی ادامه دارد، واقعا حائضاست اما احکام را ندارد ۲- علمای قائلند که خون حیض و استحاله از دو منشا متفاوت صادر و در رحم جمع می شود یکی از رگ های محیض و دیگری از رگ عاذل 🆔@DorusOstadMadadi
220829_002.mp3
7.18M
📢 📅 ۷ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۲ 📚موضوع جلسه: ۱- امور واقعی به دو دسته امور واقعی واقعی و امور واقعی اعتباری تقسیم می شوند ۲- حجیت هم بنا بر پذیرش حسن و قبح عقلی به دو دسته حجت عقلی و حجت شرعی( جعلی) تقسیم می شود ۳- حجت عقلی نزد مشهور فقط قطع است و ما بقی حجج، شرعی محسوب می شوند 🆔@DorusOstadMadadi
220830_001.mp3
6.83M
📢 📅 ۸ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۳ 📚موضوع جلسه: ۱- 🆔@DorusOstadMadadi
220830_002.mp3
6.8M
📢 📅 ۸ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۳ 📚موضوع جلسه: ۱- معانی عرفی و اصطلاحی در علم اصول برای سه عنوان قطع، یقین و علم ۲- اطمینان، ظن بسیار قوی است که انسان های عاقل با آن معامله قطع( اعتقاد جازم سواء کان مصیبا او خاطئا) می کنند ۳- قطع با احتمال بر خلاف قابل جمع نیست اما با امکان بر خلاف جمع می شود؛ فقط در موارد استحاله است که قطع با امکان بر خلاف هم جمع نمی شود ۴- قطع به حسب سببش به دو دسته قطع شخصی و نوعی تقسیم می شود 🆔@DorusOstadMadadi
220831_002.mp3
7.65M
📢 📅 ۹ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۴ 📚موضوع جلسه: ۱- قطع عند الکل، منجِّز تکلیف است یا از باب قطع « بما هو قطع» یا از باب قطع « بما هو احتمال» اما عند المختار قطع هیچ گاه مؤمِّن نخواهد بود. ۲- وقتی تکلیفِ مقطوع العدم داریم، تکلیف غیر منجَّز داریم که عند المشهور عدم تنجز تکلیف به خاطر عدم وجود تکلیف است و نزد مرحوم صدر به خاطر عدم وجود منجِّز است که احتمال تفصیلی است و عند المختار به خاطر برائت شرعیه است چون منجِّز وجود دارد که عبارتست از احتمال اجمالی ۳- با نظر انداختن به هر یک از یقین های تفصیلی، امکان این وجود داردکه از اطراف احتمال اجمالی باشد و همین امر، مصحح جمع بین یقین تفصیلی و احتمال اجمالی است. ۳- وقتی قطع به طهارت مایعی که در واقع نجس است دارد، منجِّز او احتمال اجمالی است و مؤمِّن او برائت شرعیه است 🆔@DorusOstadMadadi
220903_001.mp3
6.64M
📢 📅 ۱۲ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۵
📣دروس حضرت استاد فردا هفتم صفر به مناسبت شهادت امام مجتبی علیه السلام تعطیل است 🏴
220903_002.mp3
7.41M
📢 📅 ۱۲ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۵ 📚موضوع جلسه: ۱- اگر قطع به حجیت بخورد مانند قطع به وثاقت زید در حالی که در واقع ثقه نیست و زید اخبار به طهارت این مایع داده باشد پس دو قول در مؤمِّن داریم: الف: قطع به وثاقت زید، مؤمِّن است( عند المشهور) ب: جهل به عدم وثاقت زید، مؤمِّن است( قول مرحوم تبریزی) ج: مختار این است که مؤمِّن عبارتست از برائت شرعیه ۲- مؤمنیت قطع عند المختار مقبول نیست مطلقا اما عند المشهور فی الجمله مؤمِّن است مانند جایی که قطع به حجیت دارد نه جایی که قطع به عدم تکلیف دارد. ۳- فرق بین قول مختار با قول مرحوم صدر وقتی که قطع به عدم تکلیف وجود دارد در شبهات حکمیه قبل فحص ظاهر می شود که نزد مرحوم صدر مستحق عقوبت است للتقصیر و عند المختار مستحق عقوبت است للمعصیة؛ چون تکلیفش به خاطر وجود احتمال اجمالی منجَّز بود و مؤمِّنی هم در کار نیست؛ چون ادلّه اصول مؤمِّنه شبهات حکمیه قبل فحص را نمی گیرد. 🆔@DorusOstadMadadi
220905_001.mp3
5.95M
📢 ؛ م ۲ و ۳ 📅 ۱۴ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۶
220905_002.mp3
8.26M
📢 المقام الثانی فی اثبات منجزیة القطع 📅 ۱۴ /شهریور ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۶ 📚موضوع جلسه: ۱- سه مقدمه لازم است تا منجزیت قطع پذیرفته شود: پذیرش حسن و قبح عقلی، پذیرش وجوب عقلی اطاعت الهی، پذیرش عدم قبح عقوبت عاصی از ناحیه خداوند ۲- حسن و قبح عقلی، امری واقعی و حسن و قبح عقلائی و عرفی امری اعتباری است ۳- اگر منکر حسن و قبح عقلی شویم دیگر جایی برای بحث وجوب اطاعت الهی و عدم قبح عضقوبت عاصی باقی نمی ماند ۴-سه بیان برای اثبات وجوب عقلی اطاعت خداوند وجود دارد که بیان اول آن وجوب شکر منعِم است و بیان دوم استفاده از وجوب عقلی دفع ضرر محتمل است 🆔@DorusOstadMadadi