eitaa logo
دشمن شناسی
154 دنبال‌کننده
295 عکس
445 ویدیو
60 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
RadioMoqavemat_ _1390-05-12.mp3
43.08M
🎤 پرسش و پاسخ [ اسلام ستیزی ، انحرافات مسیحیت ، صهیونیسم ، یهود ، دشمن شناسی ، چین ... ] - استاد رائفی پور - 90/5/12 رادیو مقاومت - eitaa.com/dosh66 Gap.im/dosh66
fathe bedune khun rizi-D tehrAn-90,8,13.mp3
39.61M
🎤 فتح بدون خونریزی ( جنگ نرم و دشمن شناسی ) - استاد رائفی پور - 90/8/13 دانشگاه تهران - - eitaa.com/dosh66 Gap.im/dosh66
هدایت شده از جامعه
💾🔊 استاد 📝« حقوق بشر آمریکایی » 📅 ١٢ تیر ٩٨ - ورامین ⏳ زمان : ۶١ دقیقه 📥🎥 دانلود تصویری با کیفیت HD720p - حجم 450 مگابایت http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Varamin/Ostad%20Raefipour_Hoghugh%20Bashar%20Amricaee_98.04.12_Varamin_HD720p.mp4 📥🎥 دانلود تصویری با کیفیت 360p - حجم 146 مگابایت http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Varamin/Ostad%20Raefipour_Hoghugh%20Bashar%20Amricaee_98.04.12_Varamin_360p.mp4 📥🎵 دانلود صوتی با کیفیت 80kb - حجم 35 مگابایت http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/Tehran/Varamin/Ostad%20Raefipour_Hoghugh%20Bashar%20Amricaee_98.04.12_Varamin_80kb.mp3
یهود و صهیونیسم و هولوکاست.pdf
1.47M
✍️ یهود، صهیونیسم و هولوکاست 🔹 نویسنده: اکرم جعفری 🔸 مؤسسه فرهنگی منادی تربیت
کارنامۀ ننگین یهود در طول تاریخ.pdf
14.3M
📚 / 56 ✍️ کارنامۀ ننگین یهود در طول تاریخ 🔹 نویسنده: عبدالرحمان حسن حبنکه المیدانی 🔸 مترجم: عبدالرحمان محمد زمان‌پور 📝 توضیحات: نویسنده با ذکر مستندات تاریخی، به اثبات انحراف قوم یهود پرداخته و سخنان خویش را با یادآوری مسائل متعدد دوران حضرت عیسی (ع) و بیان کارشکنی‌های این قوم در زمان پیامبر اسلام (ص) ارائه می‌دهد. وی سپس به بحث درباره نفوذ پنهانی یهود در اتفاقات مهم تاریخ پرداخته و نیرنگ‌های متعدد این قوم را در دوران معاصر برملا نموده و به تبیین ماکیاولیسم یهودی می‌پردازد. وی پژوهش خویش را با بررسی جایگاه یهود در قرآن پایان می‌بخشد.
✡️ هولوکاست یهود علیه آلمانی‌ها (1) 1️⃣ تاریخ‌دان، در کتاب خود با عنوان «لطمات دیگر» نحوه‌ی برخورد وحشتناک با اسرای جنگی آلمان را افشا می‌کند؛ البته این جنایات تحت اوامر مستقیم یهودی -فرمانده عالی نیروهای متفقین در آن زمان- صورت گرفته بود. 2️⃣ در این کتاب، افشاگری‌های تکان‌دهنده‌ای از این اقدامات توسط ستوان سابق، «ارنست اف. فیشر» در لشکر 101 هوابرد به چاپ رسیده است. این ستوان که بعدها به سِمَت تاریخ‌دان ارشد در ارتش ایالات متحد می‌رسد، با عنوان دکتر سرهنگ ارنست اف. فیشر بازنشسته می‌شود. 3️⃣ در مقدمه‌ی کتاب بکو می‌نویسد: ✍️ «ارتش ایالات متحده و ارتش فرانسه‌ از آوریل سال 1945، حدود یک میلیون نفر را که بیشترشان در اردوگاه‌های آمریکا اسیر بودند، تار و مار می‌کنند… نفرت آیزنهاور با عبور از عدسی دیوان‌سالاری نظامی فرمانبردار، چنان ترسی از اردوگاه‌های مرگ از خود بر جای گذاشت که با هیچ جریانی در تاریخ ارتش آمریکا قابل قیاس نیست؛ جریانی که تنها عبارت “جنایت بزرگ جنگی” برازنده‌ی آن است.»
✡️ از پایان جنگ دوم جهانی تا پنج سال بعد، بیش از 9 میلیون آلمانی نظامی و غیرنظامی، به‌واسطه اتخاذ سیاست گرسنگی و اخراج از سوی نیروهای متفقین، جان خود را از دست دادند! 🌇 توضیح عکس: اسیران آلمانی در اردوگاه‌ اسرای جنگی راین‌ویزنلاگر (Rheinwiesenlager)
✡️ هولوکاست یهود علیه آلمانی‌ها (2) 4️⃣ بعدها آشکار می‌شود که از پایان تا پنج سال بعد، بیش از 9 میلیون آلمانی نظامی و غیرنظامی، به‌واسطه‌ی اتخاذ سیاست گرسنگی و اخراج از سوی نیروهای متفقین، جان خود را از دست دادند. 5️⃣ این سیاست شامل مرگ زندانیان در مسیر حرکت به اردوگاه‌ها و افراد زندانی در اردوگاه‌های متفقین بود. در این اردوگاه‌ها، از ورود بسته‌های غذا جلوگیری می‌شد و کودکان به گرفته می‌شدند. 6️⃣ در این خصوص، تنها می‌توان این‌طور پنداشت که آیزنهاور از فرامین مقدس‌ترین راهنمای اخلاقی یهودیت، یعنی کتاب مورد علاقه‌ی یهودیان، ، پیروی می‌کرده است!
✡️ در کتاب «تلمود» به دفعات بیان شده است که غیریهودیان ذاتاً شرّ و یهودیان خیر هستند و حتی بهترین غیریهودیان نیز مستحق کشته شدن و نابودی هستند! 🌇 عکس: اردوگاه اسرای جنگی آلمانی
✡️ هولوکاست یهود علیه آلمانی‌ها (3) 7️⃣ در کتاب که از منظر یهودیان شایسته‌تر از تمام کتب مقدس است، به دفعات بیان شده است که غیریهودیان ذاتاً شرّ و یهودیان خیر هستند و حتی بهترین غیریهودیان نیز مستحق کشته شدن و نابودی هستند. اعتقاد به و معنوی یهودیان، به‌طور کامل مشخص است. 8️⃣ برخلاف کتب مقدس و قرآن کریم که به‌طور گسترده در دسترس همگان هستند، این روزها به‌دست‌ آوردن نسخه‌ای از مقدس‌ترین کتاب یهودیان یعنی «تلمود»، کاری بس دشوار است. 9️⃣ شاید این موضوع به این خاطر است که در این کتاب آشکارا قید شده که تعلیم آن به غیریهودیان حرام است. مجازات فردی که از این حکم تخطی کند، در «تلمود» نشان داده شده است: «چنین شخصی مستحق مرگ است».
هدایت شده از ادیان و فرق
✡️ تحریف شخصیت انبیاء در تورات 💠 1. حضرت نوح علیه‌السلام ⛔️ حضرت نوح، در صفحه‌ی سفید زندگی‌اش، پیامبر خداوند است. پیامبری که عمر خود را در راه مبارزه با شرک و فساد صرف می‌کند و از مقربان درگاه خداوند است. اما در صفحه‌ی دیگر زندگی‌اش شراب می‌نوشد و برهنه به کوچه می‌آید و بدمستی می‌کند! (پیدایش، 9: 20-21) 💠 2. حضرت ابراهیم علیه‌السلام ⛔️ ابراهیم خلیل در صفحه‌ی سفید زندگی‌اش پیامبری است كه حاضر است یگانه فرزندش را در راه خدا بدهد و با دست خود او را قربانی کند (پیدایش، 9: 22)، اما در صفحه‌ی دیگر زندگی‌اش حاضر می‌شود همسر خویش را با توهم این‌که شاید به همسرم طمع بورزند و به‌خاطر او مرا به قتل برسانند، خواهر خود معرفی می‌کند و دیگران با او ازدواج کنند، و بعد معلوم می‌شود خطری که او احساس می‌کرد، صرفاً یک توهم بوده است! (پیدایش، 9: 20) 💠 3. حضرت لوط علیه‌السلام ⛔️ حضرت لوط، پیامبری است كه در صفحه‌ی سفید زندگانی‌اش، عمری با فساد مردم شهر خود مبارزه می‌کند تا این‌که سرانجام خداوند قوم او را هلاک می‌گرداند و او را نجات می‌دهد، اما صفحه‌ی دیگر زندگی‌اش گونه‌ی دیگری است، دو دختر او به او شراب می‌نوشانند و در حال مستی با او همبستر می‌شوند! (پیدایش، 19: 30-38) 💠 4. حضرت اسحاق علیه‌السلام ⛔️ حضرت اسحاق نیز عمل پدر خود را انجام می‌دهد و از ترس جان، که باز توهمی بیش نبوده است، همسرش را خواهر معرفی می‌کند! (پیدایش، 16: 26)
هدایت شده از ادیان و فرق
✡️ پیامبر خدا یا داعشی؟!! 1️⃣ انتساب خشونت‌های افراطی به پیامبران الهی در کتاب مقدس یهودی_مسیحی از مطالب درخور توجه است. 2️⃣ پیامبری است که از شخصیت‌های بسیار بزرگ الهی در یهودیت و مسیحیت به شمار می‌آید: ✡️ «و خداوند به‌ موسی‌ گفت‌: «یوشع‌ بن‌نون‌ را که‌ مردی‌ صاحب‌ روح ‌(روح الهی) است‌ گرفته‌، دست‌ خود را بر او بگذار» [1] ✡️ «و یوشع‌ بن‌نون‌ از روح‌ حکمت‌ مملو بود، چون‌که‌ موسی‌ دست‌های‌ خود را بر او نهاده‌ بود» [2] 3️⃣ اما همین یوشع با این مقام، از این‌که نهایت را برای افراد روا بدارد اصلاً باکی ندارد! یکی از چندین نمونه‌‌ی داعشی مسلکی‌اش را در این آیات خواهیم خواند: 4️⃣ «آنگاه‌ یوشع‌ و همه‌ی‌ اسرائیلی‌ها، عخان‌ را گرفته‌، او را با ردا و نقره‌ و شمش‌ طلایی‌ که‌ دزدیده‌ بود، با پسران‌ و دخترانش‌ و گاوها و گوسفندها و الاغ‌هایش‌ و خیمه‌اش‌ و هر چه‌ که‌ داشت‌ به‌ دره‌ عخور بردند، در آنجا یوشع‌ به‌ عخان‌ گفت‌: «چرا چنین‌ بلایی‌ بر سر ما آوردی‌؟ اکنون‌ خداوند، تو را دچار بلا می‌کند.» آنگاه‌ تمام‌ بنی‌اسرائیل‌ آنها را سنگسار نمودند و بعد بدن‌هایشان‌ را سوزاندند، و روی‌ جنازه‌ سوخته‌ عخان‌، توده‌ بزرگی‌ از سنگ‌ برپا کردند» [3] 5️⃣ دیدیم که چگونه یوشع نه تنها به مجازات شخص خطاکار بسنده نمی‌کند، بلکه پسران و دختران و حیوانات و دارایی او را هم می‌سوزاند!! آیا فرزندان آن شخص نیز باید و سوزانده شوند؟! و آن هم فقط به خاطر گناه دزدی پدرشان! 6️⃣ در نگاه عقلانی اسلام، تمام انبیاء عادل بوده و دارای می‌باشند؛ لذا در فرهنگ اسلامی این‌گونه داستان‌ها قطعاً مردود و مصداق بارز تحریف هستند. ✍️ پی‌نوشت‌ها: [1] ترجمه‌ی قدیم کتاب مقدس، اعداد، 27 :18 [2] ترجمه‌ی قدیم، تثنیه، 34 :9 [3] ترجمه‌ی تفسیری، یوشع، 7 :24-26
هدایت شده از ادیان و فرق
✡️ مقدمه‌ای بر غزوه بنی‌قریظه 1️⃣ غزوه بنی‌قُرَیظه، نام آخرین غزوه از غزوه‌های پیامبر اکرم (ص) با است که در اواخر ذیقعده و اوایل ذیحجه سال پنجم هجری و به دلیل یهودیان و هم‌پیمان‌شدن آنان با مشرکان در غزوه خندق روی داد. 2️⃣ در این غزوه مسلمانان قلعه‌های بنی‌قریظه را محاصره کردند. پس از حدود یک ماه، یهودیان تسلیم شدند و حکمیت سعد بن معاذ را به پیامبر (ص) پیشنهاد کردند. 3️⃣ طبق برخی نقل‌ها، سعد با استناد به پیمان یهودیان با پیامبر و نیز حکم (سِفر تثنیه، باب ۲۰، فقره ۱۴-۱۳)، به قتل مردان جنگجوی قبیله، اسارت زنان و کودکان و مصادره اموال حکم کرد و رسول خدا این حکم را پذیرفت. اما برخی از محققین در این‌که سعد به قتل همه مردان حکم کرده باشد، تردید کرده‌اند. 4️⃣ در این میان نسبت دادن کشتن هفتصد نفر از مردان بنی‌قریظه به امام علی (ع) از شبهات مهم مخالفان در غیرانسانی و خشن نشان دادنِ اسلام است. 5️⃣ در ادامه و برای تبیین این ماجرا، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ای از نویسنده معاصر، دکتر «ولید نجیب عرفات» استاد دانشگاه لنکستر، جلب می‌کنیم:
هدایت شده از ادیان و فرق
✡️ نقد و بررسی گزارش اعدام مردان بنی قریظه 🎯 خلاصه‌ی مقاله 1️⃣ حادثه از حوادثی است که مستشرقان روی آن حساسیت زیادی دارند. ریشه‌ی داستان، روایت است که نیاز به تأمل جدّی دارد. (ابن اسحاق در سال 151، یعنی 145سال پس از واقعه بنی‌قریظه از دنیا رفته است.) او می‌نویسد: رسول خدا (ص) بنی‌قریظه را در خانه‌ای در مدینه زندانی کرد، سپس چندین خندق کنده دستور داد آنان را آوردند و در حالی‌که گروه گروه آنان را می‌آوردند سرهایشان را قطع کرد و اینها را ششصد یا هفتصد و برخی تا هشتصد و نهصد نفر گفته‌اند! 2️⃣ «سید برکات احمد» در جزئیات این روایت مناقشاتی کرده و گفته است که مگر نمی‌شد پیامبر (ص) اینها را به مدینه نیاورد و کنار قلعه خودشان آنان را گردن بزند؟! و نکته دیگر این‌که مگر خندق از قبل در نزدیک مدینه نکنده بودند. چه لزومی داشت تا دوباره خندق بکنند؟! 3️⃣ این واقعه و گزارش‌های مربوط به آن را انکار کرده و از روایاتی که ابن اسحاق در موضوعات نبردهای صدر اسلام از یهودیان نقل می‌کند که آنان هم از پدران خود روایت کرده‌اند، به «حکایات غریب» تعبیر می‌کند. معاصر ابن اسحاق یعنی هم ابن اسحاق را به دروغ‌گویی متهم کرده و او را به جهت نقل چنین روایاتی، و به‌عنوان کسی که روایاتش را از یهودیان می‌گیرد، دجال می‌شمارد. 4️⃣ قرآن کریم به‌عنوان تنها منبع معتبر و معاصر این ماجرا، به گونه‌ای بسیار مختصر در آیه 26 سوره احزاب به این حادثه اشاره کرده و فقط از کسانی که مستقیماً در نبرد شرکت داشته‌اند سخن می‌گوید. اگر کشته شدگان در این حادثه 600 تا 900 نفر بودند رویدادی مهم تلقی و در قرآن به‌صورت روشن به آن اشاره می‌شد که از آن درس و عبرت گرفته شود. اما فقط با اعدام سران خطاکار بنی‌قریظه، طبیعی است که بیش از این مقدار در قرآن اشاره نشود. 5️⃣ این داستان، نمونه‌ای مشابه در تاریخ قدیمی دارد که می‌توان این گزارش را نسخه‌ای از همان نقل کهن دانست. در آن حادثه گفته می‌شود انقلابیون یهود علیه رومیان قیام کردند، اما پس از تخریب معبد آنان در سال 73 میلادی و فرار آن‌ها به قلعه ، ماجرا به قتل‌عام ایشان پس از محاصره‌شان انجامید. برخی از آنان كه از واقعه جان سالم به در بردند به جنوب گریختند و به آمدند و در آنجا ساکن شدند و آنان که ماندند گزارش آن را به نسل‌های بعدی منتقل کردند.
✡️ داستان سریال «ارتش سرّی» مربوط به دوران جنگ جهانی دوم و فعالیت‌های یک «شبکه پنهان» همکار با متفقین در بلژیک است که «گروه نجات» خوانده می‌شد.
✡️ گروه نجات و پرونده‌های نافرجام (1) 1️⃣ (Secret Army) نام یک سریال تلویزیونی معروف از محصولات شبکه بی.بی.سی. است که بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ ساخته شد. این سریال در ابتدای دهه ۱۳۷۰به فارسی دوبله و در سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. 2️⃣ داستان «ارتش سرّی» مربوط به دوران جنگ جهانی دوم و فعالیت‌های یک پنهان همکار با متفقین در بلژیک است که خوانده می‌شد. 3️⃣ یکی از وظایف مهم گروه، نجات خلبان‌هایی بود که هواپیمای آنان توسط آلمانی‌ها ساقط شده و یک شکار بالقوه برای بودند. 4️⃣ اعضای این گروه در بروكسل رستورانی داشتند و با افسران گشتاپو كه آن شهر را اشغال كرده بودند، رفتار خوبی داشتند؛ نكته‌ای كه پس از جنگ برای آنها دردسرساز می‌شود، چون مردم شهر فكر می‌كنند آنها با افسران گشتاپو دوست بوده‌اند. 5️⃣ پس از جنگ، مردم خشمگین بروکسل به این رستوران حمله کرده و آن را تخريب کردند و موی زنان شاغل در آن را به این گمان که با همدست بودند تراشیدند. 6️⃣ ارتش سرّی اقدامات دیگری مانند خرابکاری، انفجار در تأسیسات، جمع‌آوری اطلاعات و... نیز انجام می‌داد.
✡️ وظیفه‌ی «گروه نجات ایرانی» که در مراکز مهم لانه کرده‌اند، ایجاد یک لایه‌ی حفاظتی برای «تزریق نفوذی‌ها به دستگاه‌های حساس نظام»، «حفظ نفوذی‌ها» و در مواقع لزوم «نجات و فراری دادن نفوذی‌های لو رفته» است!
✡️ گروه نجات و پرونده‌های نافرجام (2) 1️⃣ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد یک هستیم، البته با دایره‌ی اقدامات بسیار وسیع‌تر از گروه نجات متفقین! 2️⃣ وظیفه‌ی گروه نجات ایرانی که در مراکز مهم لانه کرده‌اند، ایجاد یک لایه‌ی حفاظتی برای «تزریق نفوذی‌ها به دستگاه‌های حساس نظام»، «حفظ نفوذی‌ها» و در مواقع لزوم «نجات و فراری دادن نفوذی‌های لو رفته» بوده است. 3️⃣ این گروه با حضور و جاگیری مناسب در جایگاه‌های مهم، اقدامات چند وجهی علیه نظام انجام داده است. این تشکیلات پنهان، بارها و بارها عناصر لو رفته و سوخته شده را نجات داده و حتی سفید نموده! 4️⃣ گروه نجات که در بخش‌های حساس و مختلف نظام حضور دارند، هرگاه بخشی از در این سال‌ها شناسایی یا دستگیر شده، با عناوین گوناگون برای نجات آنها به صحنه آمده است. 5️⃣ گروه نجات توانسته با سوءاستفاده و توسل به قانون و یا شرع و... مانع رسیدن مسئولین به اعماق شده و در بزنگاه‌ها با اقدامات خود موفق به رهایی سوژه‌های به دام افتاده شود. 6️⃣ این گروه تا كنون برای نجات ها از شیوه‌های مختلفی بهره گرفته است: 👈 ایجاد کیس‌های قلابی، هو کردن پرونده‌های مرتبط با نفوذی‌ها، فضاسازی و گزارشات دروغ، بررسی سطحی و غیرعمیق پرونده‌ها و اتفاقات حساس برای حفظ شبکه نفوذی، تهدید به التهاب و بحران و تضعیف امنیت ملی درصورت پی‌گیری، اقدام به ترور و بمب‌گذاری و خمپاره‌زنی و... ✍️ حسین قاسمی
✡️ «گروه نجات ایرانی» که در بخش‌های حساس و مختلف نظام حضور دارند، هرگاه بخشی از «شبکه نفوذ» در این سال‌ها شناسایی یا دستگیر شده، با عناوین گوناگون برای نجات آنها به صحنه آمده است.!
✡️ گروه نجات و پرونده های نافرجام (3) 🌐 بخشی از اقدامات معروف این خط نجات عبارتند از: 🔸 حفظ و ارتقاء بخشی از منابع ویژه در اهداف حساس و برکشیدن برخی چهره‌های خاص ساواک مانند لباف و امیدیان و... 🔹 حضور برخی پشتیبانان ‌و حامیان در تیم برخورد با آنها و عدم ریشه‌یابی و تخلیه اطلاعاتی لازم و رخنه برخی از عناصر این گروهک در دستگاه‌ها. 🔸 جذب و تزریق و حلقه اطلاعاتی دوستان کشمیری که بعضاً دارای سوابق مشکوک فردی و خانوادگی بوده یا دارای سابقه همکاری با ساواک بودند. 🔹 به‌کارگیری عناصر مشکوک و فاقد صلاحیت در دستگاه‌های حساس نظام و ارتقاء آنان تا سطوح عالی. 🔸 نجات و ارتباط وسیع با مسئول سیاسی شاخه سیاسی و مسئول شاخه تدارکات و پشتیبانی ، آن‌هم در حالی‌که دارای ارتباطات وسیع بودند! 🔹 فراری دادن مسعود کشمیری از عوامل تیم انفجار نخست‌وزیری در ۸ شهریور ۱۳۶۰ و نجات متهمین پرونده مذکور. 🔸 حمایت از متهمین پرونده ۸ شهریور تا آن‌جا که میدان‌دار تشکیل دستگاه‌های حساس نظام می‌شوند! حلقه‌ی یاران کشمیری به‌جای مجازات، با حمایت همین حلقه‌ی حفاظتی و ، در مرکزیت این دستگاه‌های حساس قرار می‌گیرند! 🔹 رشد دوستان و عوامل رشد و تزریق (از عوامل شهادت شهید قدوسی در ۱۴ شهریور ۱۳۶۰) به دادستانی! 🔸 نجات از مسئولین ستاد فرماندهی انفجار ۷ تیر و شهادت شهید بهشتی و جمعی از مسئولین نظام و از مسئولین اصلی که تا آخرین گلوله در علیه نظام جنگیده بود. 🔹 تقلیل فتنه‌ی و آشوب‌های ۱۸ تا ۲۳ تیر ۱۳۷۸، به «ملوس رادنیا» معروف به «مریم شانسی» و «منوچهر محمدی» معروف به «منوچ» و خارج کردن عوامل اصلی این بحران از زیر ضربه‌ی نظام و در آخر هم خارج کردن «ملوس» و «منوچ» از ایران. 🔸 دادن اطلاعات غلط درباره‌ی دستگیری عوامل ترور شهید و برخی . 🔹 ابهامات جدّی در بحث عوامل و آمرین ترور شهید . 🔸 ایجاد جنجال و نهایتاً آزاد کردن قبای دزد و شبکه نفوذی دخیل در ده‌ها عملیات بدنام‌ساز نظام در داخل و خارج. 🔹 ناتمام ماندن پرونده . 🔸 جازدن یک به‌عنوان «الماس»! و نجات او از مجازات. 🔹 عدم ریشه‌یابی حمله به سفارت انگلیس، عربستان و... ✍️ حسین قاسمی
✡️ کابالا چیست؟ 1️⃣ نامی است که بر اطلاق می‌شود و تلفظ اروپاییِ «کبّاله» عبری است به معنی «قدیمی» و «کهن». پیروان آئین کابالا یا این مکتب را «دانش سرّی و پنهان» حاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند. برای نمونه، رهبر فرقه مدعی بود که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم بود! 2️⃣ به ادعای بلاواتسکی، نه تنها پیامبران بلکه تمام شخصیت‌های مهم تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و... دانش خود را از این کتاب گرفته‌اند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را از پیروان آئین کابالا می‌داند. این ادعا پذیرفتنی نیست و برای تصوف یهودی، به‌عنوان یک مکتب مستقل فکری، پیشینه جدّی نمی‌توان یافت. 3️⃣ مشارکت یهودیان در نحله‌های فکری رازآمیز و عرفانی به در اوایل سده اوّل میلادی می‌رسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائه اندیشه‌های دینی در قالب و محدود دانست. به‌عبارت دیگر، فیلو بیشتر یک متفکر هلنی است تا یهودی. 4️⃣ در دوران اسلامی نیز چنین است. نحله‌های فکری گسترده عرفانی که در فضای پدید شد بر یهودیان نیز تأثیر گذارد و برخی متفکرین یهودی آشنا با مباحث عرفانی پدید شدند که مهم‌ترین آنان یعقوب قرقسانی (سده 4 هجری/ 10 میلادی) است. قرقسانی، ساکن بغداد، از است و به تعلق ندارد. دو کتاب اصلی او نیز به زبان عربی است. 5️⃣ اوج تولید فکری یهودیان در عرصه اندیشه عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رساله سِفر یصیرا (آفرینش‌نامه) و سِفر بهیرا‌ (روشنایی نامه) است كه تلاشی بودند برای ارائه عقاید دینی – سیاسی یهود در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام. بدین‌سان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلّی» و... به یهودیت راه یافت؛ نخستین تجلّی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی، و تجلی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل می‌شود. این همان اسطوره سیاسی است که جامه رازآمیز پوشیده است. 6️⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که قباله (کابالا) خوانده می‌شد، در سده 13 میلادی به پیدایش تصوف یهودی انجامید. تا زمان فوق، قباله (کابالا) واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از عرفان یهودی. از زمان تدوین در اواخر سده 13 میلادی، واژه قباله (کابالا) به‌طور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. 7️⃣ کابالا به‌شدت متأثر از فرهنگ اسلامی است و بسیاری از مفاهیم آن شکلِ عبریِ مفاهیم رایج در فلسفه و عرفان اسلامی است. اندیشه‌پردازان مکتب کابالا، به‌دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی و آشنایی با زبان عربی، به اقتباس از متون دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغه دادند. این کاری است که یهودیان در شاخه‌های متنوع علم و دانش انجام دادند. 8️⃣ آنچه از زاویه حائز اهمیت است، و این مکتب است و دقیقاً این مفاهیم است که کابالا را به‌عنوان یک معنادار می‌کند. ✍️ عبدالله شهبازی
✡️ حاخام یهودی «موسی بن نهمان» معروف به نهمانیدس، یک مرکز فعال تصوف یهودی ایجاد کرد. مرکز فوق در پیدایش فرقه کابالا، اشاعه آن در سراسر شبه‌جزیره ایبری و تولید انبوهی از رساله‌های کابالی نقش اصلی را ایفا نمود
✡️ پیدایش کابالا 1️⃣ سرآغاز طریقت به اوایل سده 13 میلادی و به (1160-1235) می‌رسد. او در جنوب فرانسه می‌زیست. تعالیم اسحاق کور چون سایر آموزش‌های عرفانی است که برای کمال معنوی مراتب مختلف قائل‌اند و سیری را برای رسیدن به کمال مطلق پیشنهاد می‌کنند. مفهوم ساخته اوست. این مفهوم را، که به معنی «لایتناهی» است، اسحاق به معنی خداوند به کار برد ولی بعدها به معنی نظام هستی به‌طور عام به کار گرفته شد. 2️⃣ دوران شهرت اسحاق کور مصادف است با سلطنت جیمز اوّل، شاه آراگون (1213-1276). جیمز اوّل از سال 627 ق./ 1229 م. به هجوم برد و موجی از را برانگیخت. در حوالی نیمه سده 13میلادی جیمز اوّل، که اینک به «جیمز فاتح شهرت داشت، از قدرت‌های سیاسی و نظامی درجه اوّل اروپا و از سرکردگان جنگ‌های صلیبی به‌شمار می‌رفت. 3️⃣ با رابطه نزدیک داشت؛ وزیر مالیه‌اش یهودا لاوی بود و در دربارش یهودیان ثروتمند دیگر نیز حضور داشتند. در تهاجم جیمز به سرزمین‌های اسلامی، این نقش مهمی ایفا ‌کردند و حکومتِ شهرهایی که به اشغال در می‌آمد عموماً به ایشان واگذار می‌شد. 4️⃣ در این زمان یک حاخام یهودی به نام معروف به نهمانیدس (1194-1270)، در دربار جیمز حضور داشت که بزرگترین مقام دینی یهودیان عصر خود در اسپانیا به‌شمار می‌رفت. نهمانیدس مورد علاقه فراوان و مشاور جیمز اوّل بود. 5️⃣ با الهام از نظرات اسحاق کور یک مرکز فعال ایجاد کرد. مرکز فوق در پیدایش فرقه کابالا، اشاعه آن در سراسر شبه‌جزیره ایبری و تولید انبوهی از رساله‌های کابالی نقش اصلی را ایفا نمود. تألیفات نهمانیدس در سه زمینه تفسیر تورات، فقه تلمودی و کابالاست. رساله‌های نهمانیدس تا سال‌ها منبع اصلی تغذیه فکری بود. 6️⃣ اندیشه‌پردازان و گردانندگان فرقه کابالا مدعی‌ بودند که این طریقت، مکمل و اسراری است که خداوند به‌طور شفاهی و خصوصی به موسی ابلاغ کرد تا تنها در اختیار مَحرمانِ قرار گیرد. پوسته‌ای است آشکار و همه‌فهم از مفاهیم رازآمیز هستی که قلبِ ناشناخته‌ی آن کابالاست. این اسرار از زمان موسی، نسل به نسل، در خواص یهودیان ماند تا به امروز رسید. این ادعا در فضای آن روز اروپا، که و بازار گرم داشت، جاذبه‌ای شگرف یافت و تأثیری چنان عمیق برجای نهاد که تا به امروز پابرجاست. 7️⃣ مکتب کابالا کارکرد احیاء و ترویج را به‌دست گرفت. این آرمان‌ها در بنیادِ تحریکات جنگ‌افروزانه صلیبی سده 13 و تکاپوهای شِبه‌صلیبی و نو‌صلیبی سده‌های پسین جای داشت. در سده 14 میلادی، هسته‌های فرقه کابالا در جوامع یهودی سراسر جهان، به‌ویژه در بنادر ایتالیا، گسترده شد. از طریق ایتالیا، که قلب جهان مسیحیت به شمار می‌رفت، پیشگویی‌های اسرارآمیز درباره قریب‌الوقوع مسیح و استقرار سلطنت جهانی او، به مرکزیت ، رواج یافت و دربار پاپ در رم و سایر کانون‌های فکری و سیاسیِ دنیای مسیحی را به‌شدت متأثر ساخت. ✍️ عبدالله شهبازی
✡️ کتاب زوهر (1) 1️⃣ در اواخر سده 13، با تدوین تصوف رازآمیز به‌صورت یک نظام فکری و عملی منسجم شکل نهایی خود را یافت. این کتاب را در سال‌های 1280-1286 نوشت. «زوهر»، به‌معنی «درخشش» و «جلال»، با واژه‌های مشابه در زبان عربی خویشاوند است. 2️⃣ کتاب زوهر نوشته‌هایی است در تفسیر و تأویل و سایر کتب مندرج در به زبان آرامی. این کتاب به شیوه متون عرفانی رایج در دنیای اسلام تدوین شده که از زبان نماد و تمثیل و داستان‌های رازآمیز برای بیان عقاید خود بهره می‌بردند. 3️⃣ موسی لئونی برای معتبر کردن کتاب خود، آن را به گذشته‌های دور، به حاخامی به‌نام منتسب کرد که گویا در سده دوّم میلادی می‌زیست: شمعون بن یوحای از چنگ رومی‌ها می‌گریزد، به مدت 13 سال در غاری پناه می‌گیرد، در این مدت به عبادت و تفکر می‌پردازد و سرانجام رازهای هستی بر او آشکار می‌شود. موسی لئونی منکر تدوین این کتاب بود و ادعا می‌کرد یک زن یهودی و دخترش برخی دست‌نوشته‌های قدیمی را در اختیار او نهادند و وی در میان آنها کتاب زوهر را یافت. 4️⃣ اصالت این کتاب از همان ابتدا مورد تردید قرار گرفت و از جمله زن و دختر فوق منکر داستان موسی لئونی شدند. مضمون کتاب و اشارات تاریخی آن نیز قدمت منتسب به آن را مردود می‌سازد. برای نمونه، بسیاری از شخصیت‌هایی که در کتاب زوهر از آنان یاد شده معاصر شمعون بن یوحایِ فوق‌الذکر نبودند. امروزه محققین، اعم از یهودی و غیریهودی، تردیدی ندارند که کتاب زوهر در فاصله سال های 1270 تا 1300 توسط موسی لئونی تدوین شده. 5️⃣ انتشار کتاب زوهر یک‌باره نبود. ابتدا برخی یهودیانِ نامدار در آثارشان به بخش‌های کوتاهی از زوهر، به‌عنوان یک اثر کهن و معتبر و نایاب که گویا تنها در دسترس برخی خواص است، استناد کردند و همگان را تشنه آن نمودند. به‌تدریج و در یک دوره نسبتاً طولانی فصل‌هایی از کتاب زوهر در محافل کابالی آشکار شد. در سده 16 نُسَخ دست‌نویس زوهر در کانون‌های فرهنگی اروپا پخش شد و سرانجام در سال‌های 1558-1560 به چاپ رسید. ✍️ عبدالله شهبازی
✡️ کتاب زوهر (2) 1️⃣ در سده شانزدهم به زبان‌های لاتین و عبری ترجمه و منتشر شد. در سال‌های 1945-1958 متن کامل زوهر به‌همراه ترجمه عبری، حواشی و توضیحات و اضافات در 22 جلد در اورشلیم به چاپ رسید. در سال‌های 1933-1934 ترجمه انگلیسی متن کامل زوهر در 5 جلد در لندن منتشر شد. این ترجمه در سال 1978 تجدید چاپ شد. در سال 2003 دانشگاه استنفورد ترجمه منقّحی از کتاب زوهر در 2 جلد منتشر کرد. 2️⃣ کتاب زوهر مشتمل بر 24 فصل است. بخش عمده‌ی این اثر شرح گفت‌وگوهای با حلقه مریدان و شاگردانش است که در آن مکاشفات خود و رازهای هستی را فاش می‌کند. این مجموعه شامل حدود 2000 صفحه چاپی است ولی پیروان فرقه مدعی‌اند که این تنها بخش کوچکی از کتاب اصلی است که در گذشته‌های دور چهل شتر آن را حمل می‌کرد! 3️⃣ کتاب زوهر را به‌سان کشتی نوح می‌دانند که حاملین خود را از توفان نجات می‌دهد؛ خداوند نخستین بار از طریق شعله آتش خود را بر موسی (ع) زوهر کرد، ولی بر موساهای پسین از طریق نور توره ظهور می‌کند و آن انکشاف رازهای قباله (کابالا) است. 4️⃣ مفاهیم رازآمیز این کتاب سرشار از پیش‌گویی درباره سرنوشت و «رسالت الهی» و آینده‌ی است. پیشگویی‌های کتاب، از آنجا که به شمعون بن یوحای در سده دوّم میلادی نسبت داده می‌شود، طبعاً حیرت‌انگیز است و اعتماد خواننده را به پیشگویی‌های آینده‌ای که رخ نداده جلب می‌کند. 5️⃣ در کتاب زوهر وضع کنونی یهودیان «دوران گذار» توصیف شده که سرآغاز دوران است. ابتدا موسی ظهور خواهد کرد و راه را برای ظهور دو مسیح خواهد گشود: مسیح بن یوسف و مسیح بن داوود. نام مسیح بن یوسف، که با عیسی بن مریم (ع) انطباق دارد، طبعاً اعتماد مسیحیان را به این پیشگویی جلب می‌کرد. مسیح بن داوود نیز همان مسیح موعودِ (ماشی‌یَح) یهودیان است. بدین‌سان، تصوف کابالا از همان آغاز این توانایی بالقوه را داشت که به طریقتی مشترک در میان مسیحیان و یهودیان بدل شود. ✍️ عبدالله شهبازی