مست صهبا را هوا اندر سر است
مست جاه از مست صهبا بدتر است
هر که شد از جام منصب باده نوش
بامداد حشر می آید به هوش
از شاعر معاصر عابد تبریزی
امام صادق علیه السلام:
🔹لاَ تَغْتَبْ فَتُغْتَبَ وَ لاَ تَحْفِرْ لِأَخِيكَ حُفْرَةً فَتَقَعَ فِيهَا فَإِنَّكَ كَمَا تَدِينُ تُدَانُ.
🔸غيبت نكن تا غيبت تو را نکنند،و براى برادرت چاه مكن كه خودت در آن خواهی افتاد، زيرا تو هر طور كنى با تو همان شود.
📚 امالی صدوق (باب الخامس و الستون )
جلد ۱ صفحه ۴۲۰
⬅️ با نشر این حدیث در ثواب آن شریک هستید.
🌐 @imamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز محیط زیست را با حفظ محیط زیست گرامی بداریم.
https://eitaa.com/dreshkevari
🌷برکات برخورد مهرآمیز🌷
🍀قال الرضا (ع): مَن تَبَسَّمَ فی وَجهِ أخیهِ المُومِنِ کتَبَ اللّهُ لَهُ حَسَنَةً؛ ومَن کتَبَ اللّهُ لَهُ حَسَنَةً لم یعَذِّبهُ.🍀
حضرت امام رضا (ع) فرمود:
هر کس با خوشرویی با برادر مؤمنش روبرو شود، خداوند، برایش حسنه ای می نویسد و کسى که خدا برایش حسنه ای بنویسد، عذابش نمى کند.
🔰کلینی، الکافي ، جلد۲ ، ص۲۰۵.
✍از این حکمت شریف استفاده می شود که خوشخویی و خوشرویی گامی در راه کسب رضای خدا و راهی برای نجات از عذاب است.
https://eitaa.com/dreshkevari
از بزرگی نقل است که گفت:
☀️ چیزی که نمیتوانی در قیامت از آن دفاع کنی، نه ببین، نه بشنو، نه بگو، نه بنویس!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴سوز و نوای عارفانه علامه طباطبایی، عارف واصلی که از روی تفنن شعر نمی بافد، بلکه پرتوی از حقیقت مشهود و تجربه زیسته اوست که از درون سینه سوخته اش از روزن تنگ زبان به عالم بیرون می تابد. او از سفری آسمانی و ماجرایی ملکوتی حکایت می کند.🌴
#علامه_طباطبایی
#محمد_فنائی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
در آیین نکوداشت استاد صدوقی سها دکتر محمد فنایی اشکوری از استادان دانشگاه، اظهار داشت:
منوچهر صدوقی سها آثار ارزشمندی در تاریخ فلسفه و فلسفه دارد. این سوال مطرح می شود که جایگاه تاریخ فلسفه در دانشی به نام فلسفه کجاست و چه ضرورت و اهمیتی دارد؟
مدعایم این است که فلسفه بدون تاریخ مدون فلسفه ناقص است. معتقدم تاریخ فلسفه هم بخشی از فلسفه است. بدون تاریخ فلسفه، فلسفه را آن طور که شایسته است نمی توان فهمید.
وی افزود: شرط فلسفه ورزی، داشتن تاریخ فلسفه بالغ و رشد یافته است. فکر فلسفی در خلأ زاییده نمی شود. تفکر فلسفی با زمانه و زمینه ای که ظهور پیدا می کند، ارتباط دارد.
با دو نوع پژوهش و پژوهشگر در عرصه فلسفه مواجه هستیم. یکی پژوهش مورخانه که در آن به عنوان مورخ رویدادهای مرتبط با فلسفه را کشف و استخراج می کنند ولی در پژوهش دوم، کار فیلسوفانه هم انجام می شود. صدوقی سها هم مورخ فلسفه و هم فیلسوف است.
#فلسفه
#تاریخ_فلسفه
https://eitaa.com/dreshkevari
فکر فلسفی در خلاء زاییده نمیشود
فنایی اشکوری سخنران بعدی این مراسم درباره جایگاه تاریخ فلسفه در دانش فلسفه و ضرورت پرداختن به آن صحبت کرد.
وی گفت: تاریخ فلاسفه هم جزو تاریخ فلسفه است اما فلسفه را آنگونه که شایسته است بدون تاریخ فلسفه نمیتوان فهمید. ممکن است با عقاید فلاسفه آشنا شویم اما نقشه جامع فلسفه بدون سیر تاریخی به دست نمیآید
بنابراین فلسفه آموزی، فلسفه ورزی و فلسفه پژوهی با داشتن تاریخ فلسفه قابل و بالغ است.
این پژوهشگر فلسفه ادامه داد: فکر فلسفی در خلاء زاییده نمیشود، تفکر فلسفی با زمانه و زمینه ارتباط دارد و ما اگر از این دو (زمینه و زمانه) طلاع نداشته باشیم درک درستی از فلسفه نخواهیم داشت.
پژوهشگر در عرصه تاریخ فلسفه در دو سنخ پژوهش میکند، مورخانه و فیلسوفانه.
فنایی اشکوری در پایان تصریح کرد: تاریخ فلسفه باعث میشود ما فیلسوفان را به درستی بشناسیم و با جایگاه و تأثیرات شأن آشنا شویم. علاوه بر فیلسوفان، شارحان هم خیلی مهم هستند و چراغ حکمت را روشن نگه میدارند. اگر شارحان نبودند خیلی از فلاسفه شناخته نمیشدند.
علاوه بر این فهم پارهای از مسائل فلسفی بدون دانستن تاریخ فلسفه امکان پذیر نیست، مثل موضوع عقل و عشق. تاریخ فلسفه سنت فلسفی را قوام می بخشد و شناخت مکتبهای فلسفی بدون دانستن تاریخ فلسفه امکان پذیر نیست.
شناخت ماهیت فلسفه و امکان نوآوری و پیشرفت در فلسفه هم از دیگر دلایل اهمیت تاریخ فلسفه است. بسیاری از نوآوران و مؤسسان بزرگ فلسفه مثل کانت، نوآوریهایشان در گروی نگاهشان به گذشته بوده است.
#فلسفه
#تاریخ_فلسفه
https://eitaa.com/dreshkevari
حکمت و حکایت جوانمردی
نگاهی به آیین فتوت در فرهنگ ایرانی و عرفان اسلامی
اثر محمد فنائی اشکوری از انتشارات چاپ و نشر بین الملل منتشر شده است.
جوانمردی یا فتوّت به عنوان جریانی اجتماعی و فرهنگی پیشینهای غنی در تاریخ جهان اسلام به ویژه ایران دارد. این جریان فرهنگی و اجتماعی در عرصههای گوناگون جوامع اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی، اخلاقی، معنوی و سیاسی بسیار اثرگذار بوده است. قلمرو این اثرگذاری از جهت جغرافیایی به گستردگی جهان اسلام و حتی بیش از آن و از جهت تاریخی به درازای تاریخ اسلام بوده است و البته در برخی نقاط از جمله ایران پیشینۀ آن به پیش از اسلام میرسد.
«حکمت و حکایت جوانمردی» پژوهشی دقیق و جامع از پیشینهی فتوت در آیین اسلام و فرهنگ ایرانی. مولف با تامل در آثار ادبی، عرفانی و تاریخی هر آنچه که از فتوت و جوانمردی در قرون متمادی جریان داشته را با تحلیل و تبیین به نگارش درآورده است. تطبیق فتوت در فرهنگ ایران و اسلام از موارد مهمی است که مولف بدان پرداخته و حقایق آشکاری را مقابل چشم پژوهشگران و علاقهمندان به این موضوع قرار داده است. کتابی که می توان برای هر ایرانی و مسلمان ارمغانی ارزشمند به حساب آورد.
اطلاعات کتاب
• ●زبان کتاب:فارسی
• ●سال نشر:1402
• ●چاپ جاری:1
• ●نوع جلد:جلد نرم
• ●قطع:رقعی
• ●تعداد صفحات:320
• ●ناشر:شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی
• ●نویسنده:محمد فنایی اشکوری
علاقهمندان به حوزههای میانرشتهای ادبیات و عرفان، جامعهشناسی و تاریخ، اخلاق و دین از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.
https://eitaa.com/dreshkevari
دولت جوانمردی
«کسی را باید به عنوان رئیس دولت انتخاب کرد که از خصال جوانمردی برخوردار باشد.»
به مناسبت انتخاب رئیس دولت چهاردهم
✍در آخرین بخش کتاب حکمت و حکایت جوانمردی مفهوم «دولت جوانمردی» معرفی شده است. در قسمتی از این بخش آمده است: چون امروزه بیش از هر دوره ای سرنوشت مردم به دست حکومت ها است و شیرین کامی و تلخکامی مردم در حد زیادی به بینش و منش و کنش حاکمان و مدیران وابسته است، احیای فتوت در حاکمان و دولتمردان بیش از هر طبقه ای ضروری است و البته به همان اندازه دشوارتر. از این رو باید گفت از شرایط تصدی مناصب دولتی و حکومتی، علاوه بر تعهد و تخصص، مروت و جوانمردی و برخورداری از خصالی است همچون راستی، راستگویی، وفای به وعده های انتخاباتی، امانت داری، شجاعت در مقابل بیگانه، ضعیف نوازی، و دوری از رشوه و اختلاس و پارتی بازی و ویژه خواری و رانت خواری و زندگی اشرافی و...
نجم الدین زرکوب می نویسد:
وقتی سیاحی را که عالَم گشته بود، به بسیار صحبتها رسیده، سؤال کردند که در همه جهان که گردیدی چند مرد را دریافتی؟ گفت: مردان حق را بسیار به خدمت رسیدم. اما آن که بر مردی او اعتماد تمام کردم، مردی را دیدم در نظامیه بغداد (حماه الله تعالی من الآفات) فقیهی بود متدین، با امانت و مرا با او صحبتی بود. خلیفه را وزیری نماند. فرمود مستعدی را طلب کنید که صاحب علم و امانت باشد تا وزارت بدو دهم. فی الجمله آن فقیه را لایق دانستند؛ او را ببردند و وزارت خلیفه بدو دادند. در حال او را تجربه کردم؛ نه خوردن بگردانید، نه پوشیدن مبدل کرد. از آن حال اول هیچ متغیر نشد. من بر مردی او اقرار آوردم. از مرتبۀ ادنی به مقام اعلا رساند.
#فتوت
#جوانمردی
#دولت_جوانمردی
https://eitaa.com/dreshkevari
ضرورت واقع بینی و دوری از هیجانات انتخاباتی
در فضای پر التهاب و هیجانی انتخابات باید تلاش کنیم از واقع بینی فاصله نگیریم، خیالپردازی نکنیم، جوگیر نشویم و به وعده های انتخاباتی شعاری و بی پشتوانۀ این و آن دلخوش نکینم. هرگز نباید پنداشت که به محض رأی آوردن فلان نامزد معجزه ای رخ می دهد و ایران گلستان می شود.
چالشها، مشکلات داخلی و خارجی، دشمنی ها و تهدید ها و کارشکنی ها بسیار است. مفسدان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی فراوانند و دست از شیطنت برنمی دارند و مبارزه با آنها نیز آسان نیست. نظام اداری فشل و فاسد چنان ریشه دار و گسترده است که به راحتی نمی توان بر آن غلبه کرد. خلاصه اینکه ما در ابعاد گوناگون عقبماندگی داریم.
اما از سوی دیگر نباید ناامید شد، بلکه باید امیدوار بود؛ چرا که ظرفیت و استعداد و امکانات این کشور برای پیشرفت و درخشش هم بسیار بلکه می توان گفت بی نظیر است.
باانتخاب درست و آگاهانه می توانیم کشور را در مسیر درست پیشرفت و شکوفایی قرار دهیم. با انتخاب نادرست بر مشکلات کشور افزوده می شود و یا در بهترین حالت در وضعیت کنونی متوقف خواهیم شد.
از این رو از همۀ کسانی که دل در هوای پیشرفت ایران دارند می خواهیم که با صرف نظر از تعلقات سیاسی و وابستگی های حزبی و جناحی با انتخاب آگاهانه و مسئولانه دَین خود به کشور و نسل های آینده را ادا کنند.
#واقع_بینی
#انتخاب_آگاهانه
#فنائی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
جبهه انقلاب و جبهۀ مخالف انقلاب
✍در اینکه چنین تفکیک و تقسیمی در میان کنشکران سیاسی در ایران وجود دارد جای هیچگونه شک و تردید نیست. مهمترین اصول و ارکان جبهه انقلاب اعتقاد به همبستگی دین و سیاست و نفی سکولاریسم، اعتقاد به بعد سیاسی و اجتماعی اسلام، اعتقاد به قانون اساسی به ویژه اصل ولایت فقیه، اعتقاد به استقلال و استکبار ستیزی، حداقل اصول و ارکان انقلاب اسلامی است. کسانی که به این اصول اعتقاد ندارند قطعا در جبهه انقلاب نیستند.
مخالفان انقلاب در اصل مخالفت با انقلاب مشترک اند؛ منتها در درجه این مخالفت و نحوه مبارزه با انقلاب طیف گسترده ای را تشکیل می دهند. برخی مبارزه مسلحانه و فعالیتهای تروریستی دارند؛ جمعی دشمنان خارجی را تشویق به حمله به کشور می کنند؛ گروهی با فعالیت های ضد امنیتی و جاسوسی برای سیا و موساد و غیره فعالیت دارند؛ دسته ای به مبارزه تبلیغاتی و فرهنگی مشغولند؛ جماعتی به مبارزه سیاسی در داخل اشتغال دارند؛ بعضی نیز ترکیبی از مجموع این روشها را کارساز می دانند و در جریانهای مختلف در چند سال گذشته از آن روشها استفاده کرده اند. اما همه آنها دراصل براندازی مشترکند. برخی به براندازی سخت و دفعی، گروهی به براندازی نرم و تدریجی معتقدند.
البته درباره جایگزین جمهوری اسلامی اصلا وحدتی در میان مخالفان جمهوری اسلامی نیست و تشتت آراء در این زمینه در میان مخالفان انقلاب بسیار است. به همین دلیل بفرض که روزی موفق به براندازی شوند، تازه اول درگیری های خونین است که عاقبت آن راه افتان حمام خون، لیبی شدن ایران و تجزیه این سرزمین است. البته این اختلاف امری موقتی و قابل رفع نیست، بلکه نظر با ماهیت این جریانها آنها هرگز تاقیامت هم در این باره نمی توانند به توافق برسند. این واقعیتی است که برخی از مخالفان فعال جمهوری اسلامی هم به آن پی برده و اظهار نیز کرده و به همین دلیل بااینکه مخالف جمهوری اسلامی اند، اما دست از مقابله و مبارزه کشیده اند و تحمل جمهوری اسلامی را بر نابودی ایران ترجیح می دهند.
واقعیت آشکار دیگر این است که جریان ضد انقلاب از حمایت نامحدود و نامشروط و همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه ای، نظامی و امنیتی نظام سلطه و بطورخاص آمریکا، سه کشور اروپایی، صهیونیسم، و ارتجاع منطقه برخوردارند و در طول چهار دهه از حیات جمهوری اسلامی لحظه ای از خصومت و دشمنی با جمهوری اسلامی دست برنداشته اند.
یک نکتۀ شایان توجه در اینجا این است که بسیاری از کسانی که در جبهه مخالفان سیاسی و معتقد به مبارزه نرم با انقلاب قرار دارند، از ماهیت این جریان و اهداف گردانندگان و سرکردگان اصلی آن بی خبر و ناآگاهند. بسیاری از آنها متشرع، انقلابی و پایبند به ارزشهای انقلاب هستند و هرگز بدنبال براندازی نیستند؛ آنها درپی تحقق خواسته های مشروع و قانونی خود هستند و به گمان خود منتقد اند نه مخالف و در پی اصلاحند نه براندازی، اما آنها از آنچه در پشت پرده قرار دارد ناآگاهند و نمی دانند که ناخواسته در جریانی قرار گرفته اند که سرانجامش براندازی و نفی همه دستاوردهای انقلاب است. از مهمترین وظایف انقلابیون آگاه در قبال این گروه روشنگری و آگاهی بخشی و نجات این بخش از جمعیت و بازگرداندن آنها به صف انقلاب است.
راه مقابله با جبهه گسترده و پرامکانات ضد انقلاب، اتحاد و انسجام در جبهه انقلاب است. متأسفانه بسیاری از انقلابیون که مدعی عقلانیت و بصیرت و هوش سیاسی هستند، هنوز اهمیت این مطلب آشکار و روشن را درک نکرده اند. هر اولویتی در ذیل این اولویت و در رتبۀ پس از آن قرار دارد. اگر طالب تحقق آرمانهای انقلاب و پیشرفت و عظمت جمهوری اسلامی هستیم قبل از هرچیز باید به وحدت و انسجام بخشی به جریان های درون جبهه انقلاب فکر کنیم. برای اینکه ارزشها و اهداف انقلاب تحقق یابد، عدالت و پیشرفت و اخلاق و معنویت و احکام الهی حاکم باشد، موضوع و بستر آن که جمهوری اسلامی است باید باشد.
ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت المثبت له. ثبت العرش ثم انقش. زمانی که اصل نظام مورد تهدید واقع می شود دعوا بر سرفروع و جزئیات و افراد غیر عقلانی و ناموجه است. قوام اصل انقلاب و بقای نظام وابسته به اتحاد و انسجام جریان های انقلابی است. بنابر این هیچ واجب و اولویتی در عرض این موضوع نیست و این است سرّ تأکید مکرر در مکرر حضرت امام و رهبری بر وحدت کلمه. "وحدت کلمه" از پربسامدترین تعبیرات در بیانات حضرت امام قدس سره در خطاب به انقلابیون از آغاز انقلاب تا آخر عمر شریفش بود.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#فنائی_اشکوری
#بصیرت
#انقلاب
#وحدت
https://eitaa.com/dreshkevari
مرگ درجاتی دارد:
بعضی سقط می شوند
بعضی می میرند
بعضی رحلت می کنند
و بعضی به شهادت می رسند.
شهادت مرگ جوانمردانه است. هرکسی لایق شهادت نیست.
#فنائی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
آیا درک مفهوم نامحدود ممکن است؟
سلام علیکم. این سوال همیشه برای من مطرح بوده که ذهن محدود چگونه می تواند مفهوم نامحدود را درک کند. ما که هرگز هیچ مصداق عینی نامحدود را ندیده ایم چگونه می توانیم این مفهوم را درک کنیم؟
پاسخ
آیا ما مفهوم عدم را درک می کنیم؟ نامحدود که از عدم بدتر نیست. دستکم برخی معتقدند که نامحدود مصداق دارد، اما عدم هیچ مصداقی ندارد و نمی تواند داشته باشد. اگر عدم مصداق داشته باشد عدم نیست.
ممکن است بگویید ما عدم را هم نمی توانیم درک کنیم.
ولی آیا واقعا شما معنای کلمه عدم را نمیدانید؟ اگر نمیدانید درباره چه چیزی با من بحث می کنید؟ آیا کلمه عدم برای شما مثل یک کلمه چینی مثل «شنگ منگ فنگ» است؟ از شما می پرسم نقیض وجود چست؟ اگر معنای عدم را ندانیم نخواهیم دانست که نقیض وجود چیست. با اینکه این بدیهی است که نقیض وجود عدم است. نقیض کل شیئ رفعه.
اما پاسخ حَلی این است که درک مفهوم نامحدود به معنای داشتن امر نامحدود در ذهن نیست. مفهوم نامحدود خودش نامحدود نیست بلکه مفهوم محدودی است. مصداق نامحدود نامحدود واقعی است، اما مفهوم نامحدود مفهوم محدودی است و شامل هیچ مفهومی جز خودش نیست (تفاوت حملی اولی و حمل شایع).
نکته دیگر این است که ما هرچیزی را درک کنیم سلب و نفی آن را هم می توانیم درک کنیم و درک سلب مئونه ای ندارد. ما مفهوم محدود را درک می کنیم. حالا بر سر همین مفهوم حرف سلب در می آوریم.
چیزی که در ذهن شماست این است که خیال می کنید درک مفهوم نامحدود به معنای تجسم امر نامحدود یا داشتن صورت حسی یا خیالی از امر نامحدود است. و چون ما هرگز امر نامحدودی را ندیده ایم و نمی توانیم ببینیم، نمی توانیم صورت حسی یا خیالی از آن داشته باشیم. این سخن درستی است، اما ربطی به تصور مفهوم نامحدود ندارد. تصور مفهوم نامحدود امری عقلی است ، نه حسی و خیالی؛ لذا شرطش این نیست که ما مصداقی از آن را دیده باشیم، چنانکه دربارۀ عدم گفتیم. ما از عدم صورت حسی یا خیالی نداریم. مفاهیمی مثل عدم و نامحدود مفاهیم انتزاعی عقلی اند که با تأمل و تعمل ذهنی حاصل می شوند، نه با دیدن مصادیق عینی.
اما بحث شهودی و اینکه آیا شهود حقیقت نامحدود ممکن است یا نه داستان دیگری است که مجال دیگری می طلبد.
✍بگذارید انتخابات تمام شود اگر عمری بود به این بحث بر می گردیم ان شاءالله. در این شرایط بیش از هرچیزی باید به فکر وجود انقلاب و کشور باشیم و همه ادراکات بویژه ادراک عقلی خود را در این زمینه رشد دهیم، چرا که عده ای با تمام وجود و با امکانات نامحدود همه ادراکات حسی و خیالی و وهمی خود را برای محدود کردن و عدم آن بکار گرفته اند تا بتوانند سرمایه های نامحدود این کشور را غارت کنند و در جیب جمعی محدود بریزند.
#نامحدود
#ادراک_عدم
https://eitaa.com/dreshkevari
آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟
این یکی از پرسش های مهم در اخلاق و فلسفه سیاسی است. نیکولو ماکیاولی فیلسوف اهل فلورانس ایتالیا در عصر رنسانس یکی از کسانی است که معتقد است هدف وسیله را توجیه می کند. او این مطلب را در کتاب شهریار به تفصیل توضیح می دهد. به نظر او حاکم باید درندگی شیر و فریبندگی روباه را داشته باشد. ماکیاولیسم معمولا اشاره به این دیدگاه دارد. از نظر او برای کسب قدرت و حفظ قدرت از هر وسیله ای می توان استفاده کرد. حاکم می تواند از هر عملی حتی خیانت، تقلب، ترور، و هر رفتار ضد اخلاق و عدالت استفاده کند. دین و اخلاق نباید سد راه حاکم شود و عمل او را محدود کند.
بی شک منطق درندگی و فریبندگی منطق انسانی نیست. ماکیاولی می داند این تفکر خلاف اخلاق و دین است اما او روش حاکمان خودکامه را توصیف می کند که اخلاق و دین برای آنها اهمیتی ندارد.
اما متاسفانه ما کسان بسیاری را می بینیم که بااینکه دم از اخلاقمداری و دینداری می زنند از این منطق شیطانی استفاده می کنند.
یکی از راه های خود شناسی سنجش رفتار خود با این اصل است. انسان قبل از رفتن سراغ دیگران خوب است خود را با این اصل بسنجد. آیا من برای رسیدن به اهدافم از هر وسیله ای ولو غیر اخلاقی و غیر قانونی استفاده می کنم؟ مثلا برای رسیدن به حقم دروغ می گویم؟ رشوه می دهم، تملق گویی می کنم، جعل مدرک می کنم، و...؟ اگر اینطور است من در عمل ماکیاولیست هستم و لو در فکر مخالف آن باشم و در زبان خلاف آن را اظهار کنم.
توجه به این اصل در زمان انتخابات بسیار اهمیت دارد. متاسفانه این روزها شاهدیم که جریانی برای پیروزی نامزد مورد نظر خود از هر روشی برای تخریب رقیب استفاده می کند. آنها از دروغ، تهمت، توهین، تمسخر، ناسزاگویی، جعل، طرح مسائل خصوصی و خانوادگی رقیب و استفاده از دیگر روشهای شیطانی هیچ ابائی ندارند. این رفتارها خلاف اخلاق است و از نظر قانونی قابل پیگرد است. نمی شود برای هدف حق و الهی از روش های باطل و شیطانی استفاده کرد. اگر روش ها شیطانی بود معلوم می شود هدف هم شیطانی است. فرق هم نمی کند که این رفتار از سوی چه کسی یا جریانی انجام گیرد. طرفداران هیچ نامزدی اخلاقا مجاز نیستند نامزد دیگر را تخریب کنند. همانقدر که تخریب پزشکیان بد است تخریب جلیلی هم بد است و همانطور که تخریب جلیلی بد است تخریب پزشکیان هم بد است.
این روزها به سرعت می گذرد و هرکدام هم که پیروز شوند چیزی عاید ما طرفداران عادی و معمولی نمی شود و در آن صورت هم دنیا را باختیم هم آخرت را. چه خسارتبار است که انسان آخرتش را فدای دنیای دیگران کند.
اینکه چون طرف مقابل تخریب می کند ما هم نباید ساکت باشیم و باید مقابله به مثل کنیم نیز پذیرفته نیست. بهترین کار در مقابل تخریب این است که روشنگری کنیم و زشتی آن تخریب را نشان دهیم.
روش درست مواجهه با بیماری یک بیمار این است که بیماری را علاج کنیم، نه اینکه خودمان را هم به همان بیماری مبتلا کنیم. مخاطب این سخن طرفداران هردو جریان است.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (المائدة:8)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، براى خدا به داد برخيزيد [و] به عدالت شهادت دهيد، و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد. عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است، و از خدا پروا داريد، كه خدا به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
البته نقد علمی و منصفانه و تحلیل دیدگاه ها و مواضع و عملکردهای سیاسی و توانائی های افراد غیر از تخریب است و کاری است که نه تنها مجاز بلکه در این روزهای سرنوشت ساز تصمیم گیری واجب است. برای اینکه انتخاب کنیم لازم است قوت ها و ضعف های نظری و عملی نامزدها را بدانیم.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#فنائی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
آیا اخلاقا و شرعا مجازیم در انتخابات بی طرف و ساکت باشیم؟
✍به دلیل تأثیر عظیم رئیس جمهور در سرنوشت کشور و ملت، فعالیت و ایفای نقش در انتخابات از اوجب واجبات است. این ایفای نقش در شناخت اصلح و ترغیب و تشویق مردم به انتخاب فرد اصلح است. متاسفانه کسانی را می بینیم که به رغم اینکه می دانند چه کسی اصلح است به خاطر ملاحظات و مصلحت اندیشی های خودمحورانه و نفسانی و منافع دنیوی مهر سکوت بر لب زده اند. کسی که به اخلاق و شریعت پایبند است و خیر و صلاح ملت مملکت را می خواهد در برابر چنین رویداد سرنوشت سازی نمی تواند ساکت و بی تفات باشد.
این بی عملی زمینه را برای روی کارآمدن افراد ناصالح فراهم می کند. رئیس جمهور یک نفر نیست، وقتی رئیس جمهور را انتخاب می کنیم در واقع تمام وزرا و معاونان و مشاوران و مدیران کشوری و استانی را انتخاب می کنیم. حال اگر فرد نامناسبی را انتخاب کنیم در واقع کل کشور را به سمت انحطاط و قهقرا سوق داده ایم. دراین صورت در گناه تمام منکرات و سیئاتی که از باند ناصالح صورت می گیرد و تمام حسناتی و معروف هایی که فوت می شود شریک خواهیم بود.
از تاریخی که خود تجربه کرده و شاهد بوده ایم درس بگیریم. دولتی داشتیم که حاصلش تسلیم شدن و ذلت دربرابر دشمن و برباد دادن دستاوردهای هسته ای از یکسو و غارت و اختلاس بیت المال و رکود و فلاکت اقتصادی از سوی دیگر بود. نه چرخ سانترفیوژ چرخید نه چرخ صنعت و اقتصاد. سانترفیوژ بتن شد، کارخانجات یکی پس از دیگری تعطیل، کارگران بیکار، اقتصاد فلج و خزانه کشور خالی شد. خانم کلینتون وزير امور خارجه وقت آمریکا در کتاب خاطراتش نوشت که با انتخاب روحانی ایران را ۲۰ سال عقب راندیم بدون اینکه یک تیر شلیک کنیم!
دولتی که برخی از مسولانش جز به فکر زراندوزی و اشرافیت و کاخ سازی در شمال تهران و لواسان نبودند و برادران و دامادها و دختران و پسران و ایل و تبارشان با رانت خواری و حقوق های نجومی و دزدی و اختلاس مملکت را غارت کردند که جمعی از آنها اینک در زندان هستند و جمعی دیگر با پول های میلیاردی به یغما برده ملت در خیابان های پاریس و برلین و لس آنجلس مشغول خوشگذرانی اند. آنها با تمام قوا و با پشتیبانی امپراطوری رسانه ای شیطانی استکبار باز به میدان آمده اند و گریبان ها چاک می کنند و حنجره ها می درند تا دو باره بر این کشور مسلط شوند و فرصت ازدست رفته را بازستانند.
دولتی هم داشتیم مثل دولت شهید خدمت رئیسی مظلوم که رئیس جمهور و کابینه اش در راه خدمت به ملت سر از پا نمی شناختند و با سختکوشی و مجاهدت خود کشور را از لبه پرتگاه سقوط نجات دادند و جایگاه جهانی کشور را ارتقا دادند. اگر این دولت هشت سال به کار جهادی خود ادامه می داد قطعا بسیاری از مشکلات این کشور حل می شد و کشور در مسیر پیشرفت قرار می گرفت. این دو نوع دولت حاصل دو نوع انتخاب است.
اینک ما بر سر همان دوراهی ایستاده ایم: دولتی از جنس گروه اول یا دولتی از جنس دولت رئیسی. آیا با هیچ بهانه ای می توان در یک چنین رویداد عظیم تاریخی بی خیال و بی طرف ماند و تنها تماشاگر صحنه بود؟ منطق بی تفاوتی همان منطق بنی اسرائیل است که می گفتند: «اذهب انت و ربک فقاتلا انّا هاهنا قاعدون.» جهادی که این چند روز بر هر کسی واجب است این جهاد است. اگر این تکلیف فوت شود قابل جبران نیست. وقت تنگ است. اگر به وظیفه خود عمل نکنیم این چند روزه به سرعت می گذرد و روسیاهی برای کسانی می ماند که دست روی دست گذاشتند و به وظیفه خود عمل نکردند.
کسی که در انتخابات شرکت نمی کند و کسی که در انتخابات شرکت می کند اما به خاطر منافعش به فرد غیر اصلح رأی می دهد و یا برای او تبلیغ می کند در محکمۀ الهی مسئول است. کسی که در انتخابات شرکت می کند و حتی به فرد اصلح هم رأی می دهد، اما با اینکه می تواند از او تبلیغ کند کاری نمی کند، نیز به میزان کوتاهی اش مسئول است و باید پاسخگو باشد.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#فنائی_اشکوری
#انتخاب_اصلح
https://eitaa.com/dreshkevari
انتظارات از دولت جدید
✍با اعلام رسمی نتیجۀ انتخابات و پیروزی آقای پزشکیان برای ایشان در تشکیل دولت جدید و تلاش برای سربلندی ایران و تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی آرزوی توفیق داریم.
جناب آقای دکتر پزشکیان:
همۀ مردم ایران شاهد هستند که شما در تبلیغات انتخاباتی بر روی سه نکته تأکید داشتید:
1. برنامۀ شما حرکت در چارچوب سیاست های کلی نظام (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) است و شما تمام توانتان را در راه تحقق این برنامه بکار خواهید گرفت و هیچ برنامه ای غیر از این ندارید و به نامزدهای دیگر شدیدا معترض بودید که چرا از خود برنامه دارند.
2. به تصریح خودتان شما مستقل هستید و به هیچ حزب و گروه و جریانی وابسته نیستید و کسانی که در تبلیغات انتخاباتی به شما کمک کردند هیچ ربطی به شما ندارند و شما هیچ تعهدی در قبال آنها ندارید و آنها تیم شما نیستند و منتسب کردن شما به آنها تهمت است، تهمتی که شما را خشمگین می کند. امیدوارم وضعیتی پیش نیاید که این «تهمت» تکرار و تثبیت شود.
3. با قرائت مکرر کلمات مولا در نهج البلاغه بارها تأکید و تصریح داشتید که راه شما راه مولا علی است و سیاست شما همان سیاست امیر المؤمنین (ع) است (البته امثال بنده و شما کجا و او کجا)
طبق این وعدۀ شما، روش شما در مواجهه با معاویه های زمان باید همان روش مولا دربرابر معاویه باشد. خوشبختانه با اطلاعاتی که از نهج البلاغۀ شریف دارید مستحضرید که مولا با معاویه چگونه مواجهه و معامله ای داشت.
آقای دکتر پزشکیان
شما این سه نکته را مکرر در برنامه های مختلف در حضور ملت ایران اعلام کردید و هشتاد میلیون جمعیت ایران بارها آن را شیندند و علی القاعده آنچه گفتید اعتقاد قلبی شماست، به خصوص که ترجیع بند فرمایشاتتان این بود که: «مردم من به شما دروغ نمی گویم.»
ما هیچ خواسته و انتظاری از شما نداریم، جز اینکه به این سه نکته که خود برآن تاکید داشته اید در عمل پایبند باشید، که اگر خودتان این انتظارات را ایجاد نمی کردید ما هیچ انتظاری از شما و هیچ توصیه ای به شما نداشتیم.
آقای دکتر پزشکیان
اگر به همین سه نکته پایبند باشید به شما اطمینان می دهم که آقای دکتر جلیلی و دکتر قالیباف و حامیان ایشان که نزدیک به نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند با تمام وجود پشتیبان و یاری گر شما خواهند بود.
تاریخ نشان خواهد داد که دفتر ایام چگونه ورق خواهد خورد!
والله علی ما نقول وکیل
(ای شهید فیما بینی و بینکم)
خداوند به آنچه می گوییم گواه است.
🌷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🌷
#دکترمحمدفنائی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
زنجیرزنی در مجلس حسین
شمشیرزنی در لشکر یزید!
آید صدا زغیب که قد قامت العزا
رخصت بده اقامه بزم عزا کنیم
🏴🏴🏴🏴
✍آنچه در این ماه ارزش دارد عزاداری با معرفت و بصیرت است، نه صرفا عزاداری پرشور اما جاهلانه و بدون معرفت و بصیرت.
آغا محمدخان قاجار که گفته اند فقط در کرمان بیست هزار چشم درآورد و باباخان معروف به فتحلی شاه قاجار که گفته اند در حرمسرایش ۷۰۰ زن داشت، زیارت می رفتند و پرشور عزاداری می کردند!
هم برای عوامفریبی و عوامسواری، هم بخاطر این عقیده غلط و خرافی و ناسازگار با عقل و آیات قرآن و روایات و سیره معصومین که هر جنایتی بکنی و هر جور زندگی کنی مهم نیست؛ کافیست یک قطره اشک بریزی، همه چیز حل می شود!
عاشق سیدالشهدا کسی است که در کنار عزاداری، اولا معرفت و بصیرت نسبت به امام دارد، و ثانیا راه امام حسین را می رود؛ نه آن کس که سینه زن در دسته عزاداری امام حسین و شمشیر زن در لشکر یزید و یا بی طرف و تماشاچی صحنه نبرد حق و باطل است!
#بصیرت
#حق_و_باطل
#دکترمحمدفنائی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه کشیش میسحی از سامرست نیوجرزی به مخاطبانش:
اگر تاکنون کربلا نرفته اید حتما بروید.
حضور خدا را در آنجا دیدم! قدرت خدا را حس کردم. ارتباط قلبی با امام حسین پیداکردم و اشکم جاری شد!
چه با شور و هیجان از حس و حال معنوی فوق العاده اش از زیارت کربلا و مرقد سید الشهدا سخن می گوید!
#دکترمحمدفنائی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari