#جهاز_العروسة والقائمة الكاملة لاحتياجات منزل الزوجية
https://www.ramstarab.com/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A9/
کلاس #گفت_و_شنود
Hey friend!
I just had to tell you about this amazing app I've been using to learn Arabic.
It's been a game changer for me and I thought you might want to check it out too!
Give it a go and let me know what you think!
Free download at
- Android : https://play.google.com/store/apps/details?id=io.ivoca.conversationarabic
هدایت شده از
eg_arabic_academy
✅دانشگاه الزهرا(س) با همکاری مرکز التنال اردن برگزار می کند
✴️سیزدهمین آزمون بین المللی زبان عربی
زمان: دوشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۲
ساعت:۱۳ الی ۱۶
https://www.alzahra.ac.ir/R-Sfsq1nM
@alzahra_university
هدایت شده از جامعة سمنان
❇️ نشست #مجازی چالشهای آموزش و یادگیری زبان و ادبیات #عربی به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز
📆 دوشنبه 24 مهرماه 1402
🆔 @arabicsemnan
كيف نستعيد النشاط والحماس للعمل بعد الإجازة الصيفية؟
https://youtube.com/watch?v=2JJV4C6MGys&si=updLBxdsQCTzpCjs
تاریخ ادبیات عرب-دکتر اکبر بهروز.pdf
6.31M
کتاب تاریخ ادبیات عرب
تألیف: دکتر اکبر بهروز
انتشارات: دانشگاه تبریز
تاریخ نشر: اردیبهشت 1359
زبان: فارسی
#تاریخ_ادبیات_عرب
@dr_ehsan1980
هدایت شده از پرویزن
«سیمای پیامبر در شعر سدهی چهارم/ عصر سامانی»
حضرت محمد(ص) یکی از سه پیمبری است که در اشعار دوران صفاری به نام او اشاره شده است. محمدبن مخلد سگزی در شعری که به مدح یعقوب در سال 251 سروده (۱۲۰۰ سال قبل)، او را معجزهي پیامبر مکی معرفی کرده است:
معجز پیغمبر مکّی تویی
به کنش و به منش و به گوِشت(گفتار/گویش)
(شاعران بیدیوان، ص ۱۴)
در شعر سامانی پیامبر در حدود 14 درصد از مجموع اشارت دینی موجود در دیوانها و اشعار موجود، حضور دارد و پس از علی(ع) دومین شخصیت این دوره است. تنها عصری که در آن نام رسول(ص)، پس از علی(ع) قرارگرفته (غیر از شعر پس از سدهی دهم)، دوران سامانی است؛ نكتهاي که میتواند برآمده از نگرش مذهبی نزديك به شيعي حاکم بر شعر آن دوره باشد.
از ميان شاعران ساماني، رودکی از شاعرانی است که در مدحش به سیرت نبی اشاره دارد. او همچنین دراشارهاي پنهان، از نامه نوشتن رسول به کسری بهره برده است. شهید بلخی نیز سخن رودکی را «تلو نُبی» میخواند و ابوطیب مصعبی وزیر نصربن احمد سامانی در شعر شکواییاش دربارهی جهان، براین که پیمبر «آن مرد تازی» تنها 63 سال عمر کرده حسرت میخورد. بوشکور نخستین شاعری است که به مفهوم شفاعت رسول اشاره کرده، مفهومی که به صورتی آشکارا در یکی از ابیات دقیقی نیز دیده میشود.
در نیمهي دوم سدهي چهارم، اولین جایگاهی که در مقدمهی منظومهها درود فرستادن و نعتی کوتاه را دربارهي رسول میتوان دید، مقدمهی دانشنامهی حکیم میسری(سروده:367-370) است. از میان شاعران این دوره کسایی بیشترین اشاره را به رسول دارد؛ او بیش از همه در بیان حقانیت علی (ع) بین آن حضرت و رسول پیوند برقرار کرده و در قصیدهای که 370 سال پس از وقت پیمبر سروده، در تایید علی (ع) به نام و فضایل پیمبر چون علم و دانش او و مقام فخر انبیاییاش تلميح میکند. کسایی به فضل و برتری پیمبر بر دیگر انبیاء و علی(ع) معتقد است و آن حضرت را نقطهي مرکز دایره علم دو جهان معرفی میکند.
کسایی همچنین در انتقاد از دشمنان آل رسول از عناوینی چون عترت محمد، آل ياسين و آل عبا بهره میگیرد و در مرثیهی امام حسين(ع) هم به پیوند آن حضرت با مصطفی (ص) اشاره میکند.
در شعر سامانی عناوینی چون پیغمبر، پیمبر، پیغمبر مکی، مرد تازی، رسول، نبی و پیغامبر در معرفي رسول(ص)دیده میشود. نام مصطفی هم بیش از دیگر نامهای رسول درکنار محمد حضور دارد. از دیگر شاعران پایان سدهي چهارم و اوایل سدهی پنجم نیز در اشعاری مدحی از غواص و بندار رازی به نام رسول اشاره شده و ابوالیث طبری نیز حدیثی از پیمبر نقل کرده است.
در شاهنامهي فردوسی، جدا از ابیات نعتی در آغاز کتاب، اشاراتی به پیغمبر هاشمي را بهویژه در داستان انوشیروان و همچنین یزدگرد میتوان دید؛ البته برخی از ابیات نعتی شاهنامه جزو ابیات الحاقی محسوب میشود. در خلال داستان اسکندر و همچنین اردشیر هم به شیوهای که در منظومهها رایج است، فردوسی در ابیات پایانی بر محمد درود میفرستد.
منجیک ترمذی نیز در وصف اسب از ترکیب «براق گام» استفاده میکند كه نخستین نشانههای معراج رسول در شعر این دوره است.
هدایت شده از أخبار المؤتمرات والمجلات
كتب في مناهج النقد الأدبي:
ـ مناهج النقد الأدبي - يوسف وغليسي
https://www.mediafire.com/file/dmiajur7nvkfp5o/.pdf/file
ـ مناهج النقد الأدبي الحديث - أ.د. إبراهيم السعافين و د. خليل الشيخ
https://www.mediafire.com/file/k7tlmdb2ofk0un8/.pdf/file
ـ مناهج النقد الأدبي المناهج الكلاسيكية - محمد دحروج
https://www.mediafire.com/file/vf8lf058nmzp9q3/.pdf/file
ـ مدخل إلى مناهج النقد الأدبي المعاصر ـ سمير حجازي
https://www.mediafire.com/file/wzb4pl6jwilvxcq/.pdf/file
ـ السرد ومناهج النقد الأدبي - عبد الرحيم الكردي
https://www.mediafire.com/file/19psm3th9ffp9zr/.pdf/file
ـ مناهج النقد الأدبي الحديث .. رؤية إسلامية - وليد إبراهيم قصاب
https://www.mediafire.com/file/i74h6vebo2psjuv/.pdf/file
ـ النقد الأدبي .. أصوله ومناهجه - سيد قطب
https://www.mediafire.com/file/zsm6mobvspovfmd/.pdf/file
ـ النقد الأدبي المعاصر مناهج، اتجاهات، قضايا - آن موريل
https://www.mediafire.com/file/xmjqbitcgd5q5ws/.pdf/file
ـ في مناهج الدراسات الأدبية - حسين الواد
https://www.mediafire.com/file/agt3x4ypsmmvn82/.pdf/file
ـ مناهج الدراسات الأدبية الحديثة من التاريخ إلى الحجاج، المؤلف: حسن مسكين
https://www.mediafire.com/file/pc8wagwgdbw9x1t/.pdf/file
ـ مناهج الدراسة الأدبية في الأدب العربي .. عرض ونقد واقتراح - شكري فيصل
https://www.mediafire.com/file/elimxhd6tqvr0pm/.pdf/file
ـ المناهج النقديةالحديثة .. أسئلة ومقاربات - صالح هويدي
https://www.mediafire.com/file/d56k9zvg7r0gaet/.pdf/file
ـ مناهج النقد المعاصر - صلاح فضل
https://www.mediafire.com/file/3p1ohkoqe3zdkwp/.pdf/file
ـ مناهج النقد العربي الحديث - إبراهيم عوض
https://www.mediafire.com/file/dghlsm5rfcpldph/.pdf/file
ـ مناهج ﺍﻟﻨﻘﺪ ﺍﻻأﺩﺑﻲ، ﺗﺄﻟﻴﻒ: ﺍﻧﺮﻳﻚ ﺍﻧﺪﺭﺳﻮﻥ ﺍﻣﺒﺮﺕ
ﺗﺮﺟﻤﺔ: ﺍﻟﻄﺎﻫﺮ أﺣﻤﺪ ﻣﻜﻲ
https://www.mediafire.com/file/iyjp6g38zmfwtc6/.pdf/file
ـ مدخل إلى مناهج النقد الأدبي ـ مجموعة مؤلفين
https://www.mediafire.com/file/yk66b7w4nyn9mhq/.pdf/file
ـ مناهج النقد الأدبي السياقية والنسقية عبد الله خضر حمد
https://www.mediafire.com/file/udhp40fx5bdbwgi/.pdf/file
ـ البحث عن المنهج في النقد العربي الحديث
https://www.mediafire.com/file/7xvv799jsj1oh0c/.pdf/file
🌹🌹🌹🌹
✅ أخبار المؤتمرات والمجلات
🆔https://eitaa.com/joinchat/1125974359C9b81b93e6a
دکتر احسان (محمد مهدی رضائی)
#رفاعة_الطهطاوي #رواد_النهضة_الأدبية_الحديثة #تاريخ_الأدب_الحديث #تاریخ_ادبیات_معاصر_عربی @dr_ehsan1
#تليماك (#تلماخوس) در اسطورههای یونان پسر #اودیسه و #پنلوپه است.
در کودکی پسری ترسو بود. اما #آتنه به او شجاعت بخشید. در دوران سرگردانی پدر به جستجویش رفت.
پس از پایان #جنگ_تروآ که اودیسه در آن شرکت داشت، بیشتر دلاوران یونانی به زادگاه خود بازگشتند اما اودیسه نتوانست. پس بیست سال به دور از ایتاک (سرزمین مادریش) بود. در این مدت خواستگاران پنلوپه، همسر اودیسه (و مادر تلیماخوس) هر روز وارد خانهاش میشدند و گاو و بزهای پروار میخورند و باده مینوشیدند و سرمایه و ثروت اودیسه را تباه میکردند. پنلوپ درخواست آنها را برای زناشویی رد میکرد و این وضعیت به مدت سالها ادامه پیدا کرد.
تلماک (تلماخوس) که از این وضعیت خشمگین بود، به راهنمایی آتنه به پیلوس و اسپارت سفر کرد تا نشانی پدرش را بپرسد. پس از آنکه به ایتاک بازگشت، پدر خویش را دید که به زادگاهش برگشته است. آن دو نقشهای کشیدند و خواستگاران را در خانه خود کشتند.
#احمد_عُرابی_پاشا (۱۸۳۹-۱۹۱۱)
افسر آزادیخواه و میهندوست مصر، سرکرده حزب وطنیون. وی در روستایی در مصر متولد شد. از سادات رضوی بود و لقب خود را حسینی مصری مینوشت.
تحصیلات خود را در الازهر پی گرفت. در ۱۸۵۴/۱۲۷۱ق وارد ارتش شد و در ۱۸۶۱ به درجۀ سرهنگی رسید. در ۱۸۸۳ در کابینۀ #محمود_سامی_بارودی، به وزارت جنگ منصوب شد و در همان سال دست به قیام معروف خود بر ضد انگلیسیها و خدیو مصر زد.
با اشغال مصر به دست انگلیسیها محاکمه و به مرگ محکوم شد ولی خدیو، حکم او را به تبعید به جزیرۀ سیلان تبدیل کرد.
عرابی نوزده سال در تبعید بهسر برد تا اینکه با موافقت خدیو مصر در ۱۹۰۱ به قاهره بازگشت. او در این شهر درگذشت و در مقبرۀ #امام_شافعی دفن شد.
#محمد_عبده
#قیام_عرابی_پاشا
#الثورة_العرابیة
#تاریخ_ادبیات_معاصر
@dr_ehsan1980
🔰
#باحثة_البادية
#تاریخ_ادبیات_معاصر_عربی
#ملک_حُفنی_ناصف (۱۸۸۶ – ۱۹۱۸) - ملقب به باحثة البادیة - ادیب و فمینیست مصری و فعال اصلاحات اجتماعی و آزادی زنان مصر در ابتدای قرن بیستم در قاهره متولد شد.
او دختر حُنفی ناصف بَک، حقوقدان، شاعر، استاد زبان عربی و یکی از بنیانگذاران دانشگاه مصر است.
از ابتدای ازدواج در سال ۱۹۰۷ در استان فَیّوم زندگی کرد و به دلیل تأثیری که این استان بر روی او داشت نام «پژوهشگر بادیه/بیابان» را برای خود برگزید که از صحرای فیوم گرفته شده بود.
ملک ناصف به عنوان اولین زن مصری شناخته میشود که برای آزادی زنان و برابری حقوق آنها با مردان فراخوان داد و نیز به عنوان اولین دوشیزه مصری شناخته میشود که در سال ۱۹۰۰ توانست تحصیلات ابتداییاش را به پایان برساند. او سپس توانست مدرک آموزش عالیاش را نیز بدست بیاورد.
ملک حفنی در روزنامه الجریده مقاله مینوشت. سپس این مقالهها را در کتابی بنام (النسائیات) جمعآوری کرد. او کتاب دیگری بنام «حقوق زنان» نوشت ولی پیش از آنکه بتواند این کتاب را تمام کند در ماه محرم سال ۱۳۳۷ هجری به بیماری آنفلوانزا مبتلا شد و در سن ۳۱ سالگی در منزل پدرش در قاهره درگذشت. او را در مقبره خانوادگیاش در «الإمام الشافعی» دفن کردند.
اغلب نوشتههای او در مورد تربیت دختران و مشکلات خانواده بود. در دوران او مصر درگیر نزاعی میان آزادیخواهان و طرفداران حجاب بود.
@dr_ehsan1980
🔰
فهذه الأرض لاتتسع لهویّتین.. إما نحن، أو نحن؛ نحن الباقون، وهم العابرون...
#محمود_درويش
@dr_ehsan1980
🔰