📌 راه نگار هفتم:
تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) در دیدار با مردم تبریز
✍ الزامات تولید محتوا و اندیشه برای مقابله با تهدید نرم افزاری دشمن چیست؟
باحضور:
👤 استاد محمد فنایی اشکوری
📌استاد تمام فلسفه و عرفان مؤسسه امام خمینی(قدس سره)
📆 ١ اسفند ۱۴۰۳ | چهارشنبه
⏰ ساعت ۲۰
📺 پخش زنده:
🌐https://www.skyroom.online/ch/tarhvelayat/neshastbasirati
📊 راه نگار، مسیری برای درک عمیق اندیشههای راهبردی انقلاب اسلامی
#مبانی_اندیشه_اسلامی
#طرح_ولایت
#بصیرتی
#واحد_مجازی_مرکز_آموزشهای_آزاد
#کانال_رسمی_طرح_ولایت_مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(قدس سره)
📲@maab_iki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ترامپ: سرود کانادا را به عنوان سرود ایالت پنجاه و یکم نگه می داریم
✅ @qome_ziba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 زنده شدن ارسطو و چنگیز خان مغول و دیگر مشاهیر با هوش مصنوعی!
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي
📌به یاد شهید سیدحسن نصرالله
🤲شادی روح بلندش، فاتحه+صلوات
ـــــــــــــــــــــــ
🚨پایگاه خبری #پاسدار_نیوز 💠
@passdar
آثار و پیامدهای تشییع باشکوه سید مقاومت
محمد فنایی اشکوری
مراسم تشییع پرشکوه سید حسن نصرالله رهبر شهید حزب الله نه تنها رویدادی نمادین، بلکه نقطه عطفی استراتژیک در تحولات سیاسی-اجتماعی لبنان و منطقه محسوب میشود. این رویداد، پیامدهای گستردهای را در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی به همراه دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. تقویت پایگاه اجتماعی و فرافِرِقه ای حزب الله
این مراسم باشکوه، پایگاه اجتماعی حزب الله را نه تنها در لبنان، بلکه در محور مقاومت و جهان اسلام تقویت کرد. حضور گسترده اقشار مختلف جامعه، از شیعه تا سنی و مسیحی، ماهیت فوق فرقه ای و فراقومی این جنبش را به نمایش گذاشت. این همبستگی نشان میدهد حزب الله با تکیه بر سرمایه اجتماعی بی سابقۀ خود، پتانسیل تبدیل شدن به نیرویی حتی تاثیرگذارتر در عرصه های سیاسی و مردمی را دارد.
۲. نقش زنان و تحکیم جایگاه اجتماعی
حضور پررنگ زنان در این مراسم، اهمیت نقش زنان به عنوان پایه های اصلی پشتیبانی از جنبشهای مقاومت را برجسته کرد. این مشارکت نه تنها بر نفوذ حزب الله در میان زنان تاکید دارد، بلکه نشان میدهد که این گروه توانسته با فهم درست از آموزه های اسلامی جایگاهی منحصربه فرد در جامعه ایجاد کند.
۳. هشدار به رژیم صهیونیستی و نمایش قدرت
تشییع جنازه رهبر حزب الله، هشداری جدی به اسرائیل بود که این جنبش نه تنها ضعیف نشده، بلکه با اتحاد درونی و حمایت مردمی، به موجودیتی غیرقابل نابودی تبدیل شده است. این نمایش قدرت، محاسبات امنیتی رژیم صهیونیستی را با چالش مواجه کرده است.
۴. معنویت و بسیج مردمی در قرن ۲۱
این رویداد اثبات کرد که مذهب و معنویت عاملی موثر برای بسیج تودهها در عصر جدید است. حزب الله با تکیه بر این عنصر، موفق شده در برابر جریانهای سکولار و مادیگرای غربی، الگویی نوین از مقاومت مبتنی بر هویت دینی ارائه دهد.
۵. پیام به حاکمان عرب و بازیگران بین المللی
آنچه در لبنان رخ داد، تنها محدود به این کشور نیست، بلکه حکایتی تکرارپذیر در دیگر جوامع اسلامی است. این رویداد هشداری به حاکمان عرب است که نارضایتی های مردمی و گرایش به مقاومت، میتواند پایه های قدرت آنان را متزلزل کند. از این رو عقلانیت اقتضا می کند که با مردم خود همسو شوند. از سوی دیگر، جامعه بین الملل نیز باید بپذیرد که حزب الله به عنوان بازیگری کلیدی در معادلات خاورمیانه، غیرقابل نادیده گیری است.
۶. ضرورت بهره برداری استراتژیک از فرصت پیش آمده
هنر مدیریت حزب الله اکنون در این است که چگونه از این موج عظیم همدلی مردمی برای تقویت جایگاه ملی، منطقه ای و جهانی خود استفاده کند. تبدیل این سرمایه اجتماعی به اهرمی برای دیپلماسی فعالتر، توسعه نهادهای مدنی و تثبیت نقش محوری در حل بحران های لبنان، از جمله اولویت های پیشروی این جنبش است.
حاصل سخن این است که تشییع رهبر حزب الله تنها یک مراسم تشییع نبود، بلکه نمادی از توانایی جنبش های مقاومت در همگراسازی مولفه های مذهب، سیاست و جامعه بود. این رویداد ثابت کرد که مقاومت در قرن ۲۱، با تکیه بر معنویت و حمایت مردمی، میتواند به موتور محرکه ای تبدیل شود که هم رژیم های اشغالگر را به عقب نشینی وادارد، و هم معادلات بین المللی را بازتعریف کند. اکنون نوبت حزب الله است که از این فرصت تاریخی، هوشمندانه بهره برداری کند.
🌴🍀🌴🍀🌴🍀
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dr_Fanaei
آیا میدانید ماجرای شعر مشهور؛
''با آل علی هر که در افتاد ور افتاد'' چیست و این اثر از چه کسی هست؟
این شعر را سید اشرف الدین حسینی (مدیر نشریه نسیم شمال) خطاب به نیکلای اول سزار یا تزار روسیه سرود.......
بعد از اینکه نیکلای فرمان داد که حرم مطهر رضوی (ع) گلوله باران شود وگفت: حرم را زیر و رو میکنم تا ببینم چه کسی جلوی من را میگیرد.......
بحالت مستی توهین میکرد. دین و مذهب ما را نشانه میگرفت.
اما همان شب بطور نامحسوس و بطور معجزه آسایی که هیچ پزشکی علتش را نفهید به درک واصل شد. صبح که منتظر دستورش بودن با جنازه......... روبرو شدند.
اکثریت فرماندهان یا جنون گرفتن یا فرار کردن، بعضیها هم بقدرت اهلبیت سلامالله علیها پیبرده و متاثر شدند.......
در همان روز بطور ناباورانه طبع شعر آقا سید اشرفالدین شعلهور میشود.
شعر کامل را بدین ترتیب سرودند:
دیشب به سرم باز هوای دگـر افتـاد
در خواب مرا سوی خراسان گذر افتاد
چشمم به ضریـح شه والا گهر افتاد
این شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد:
*با آلعلی هرکه درافتـاد، ورافتاد*
این قبر غریبُ الغُـرَبا، خسرو طوس است
این قبر مُعین الضعفا، شمس شموس است
خاک در او ملجأ ارواح و نفـوس است
باید ز ره صدق بر این خاک درافتاد
با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد
حـوران بهشتی زده اندر حرمش صف
خیل ملَک از نور، طبقها همه بر کف
شاهـان به ادب در حرمش گشته مشرف
اینجاست که تاج از سر هر تاجوَر افتاد
با آل علی هر که درافتاد، ورافتاد
اولاد علی شافع یوم عرصاتند
دارای مقامات رفیـعُ الدرجاتند
در روز قیامت همـه اسباب نجاتند
ای وای بر آن کس که به این آل درافتاد
با آل علـی هـرکه درافتاد، ورافتاد
کام و دهن از نام علی یافت حـلاوت
گل در چمن از نام علی یافت طراوت
هر کس که به این سلسله بنمود عداوت
در روز جزا جایگهش در سقر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد
هرکس که به این سلسله پاک جفا کرد
بد کرد و نفهمید و غلط کرد و خطا کـرد
دیدی که یزید از ستم و کینه چهها کرد
آخر به درک رفت و به روحش شرر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد
ای قبله هفتم که تویی مظهر یاهو
ای حجت هشتم که تویی ضامن آهو
ما جمله نمـودیم به سوی حرمت رو
از عشق تو در قلب و دل ما شرر افتاد
*با آلعلی هرکه درافتاد، ورافتاد*...
🌺🌺🌺🌺🌺
http://eitaa.com/dr_Fanaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دین و مذهب فردوسی چه بود؟
دکتر جلال خالقی که ۵۰ سال بر روی شاهنامه تحقیق کرده جواب این سوال را داده
او توضیح میده که فردوسی مسلمان و شیعه است.
@bidariymelat
http://eitaa.com/dr_Fanaei
از فتوت دیروز تا مقاومت امروز
چکیده بحث ارائه شده در پیش نشست همایش الهیات مقاومت در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی
محمد فنائی اشکوری
✅فتوت، به مثابۀ یک نظام اخلاقی-اجتماعی، ریشه در لایه های عمیق تاریخ تمدن بشری دارد. خاستگاه های این جریان فکری را می توان هم در سنن ایران باستان و ادیان شرقی کهن، و هم در آموزه های ادیان ابراهیمی و سیرۀ انبیای الهی ردیابی کرد. در بستر تاریخ ایران، مفاهیمی چون «جوانمردی»، «عیاری»، «رادمردی» و «پهلوانی» به عنوان نمودهای عینی آیین فتوت، جایگاهی محوری در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی ایفا می کردند.
تکامل این سنت با ظهور اسلام و تلفیق آن با مفاهیم توحیدی به نقطۀ عطفی تاریخی رسید. پیامبر اسلام(ص) به عنوان «سید الفتیان» و امام علی(ع) در مقام «شاه مردان» و «قطب دایرۀ فتوت»، الگوهای بی بدیلی برای تبیین اصول جوانمردی در منظومۀ اسلامی ارائه نمودند. این همگرایی، موجب نهادینه شدن فتوت در گفتمان شیعی و تقویت پایه های اجتماعی آن گردید.
از سدۀ دوم هجری، پیوند وثیق فتوت با تصوف، به تقویت بعد معنوی فتوت و تحول تصوف به نهادی اجتماعی انجامید.
بر اساس متون فتوتنامه ها، شاخصۀ اصلی جوانمرد آرمانی، تلفیق فضیلت های فردی (همچون ایمان، شجاعت، سخاوت، و فداکاری) با مسئولیت پذیری اجتماعی است. جوانمردی در این چارچوب، صرفاً محدود به کمالات باطنی نیست، بلکه متضمن مبارزه با ساختارهای ظالمانه، حمایت از محرومان، و پایمردی در احقاق حق و استقرار عدالت است. عارفان اهل فتوت، منش جوانمردی و خدمت به خلق را مسیری تکاملی برای وصول به کمال وجودی و تقرب الی الله می دانستند که همراه با مراقبه و عبادت و التزام به شریعت محقق می شد.
مطالعات تاریخی گواه آن است که گروه های جوانمرد در ادوار مختلف، سهمی مؤثر در شکل دهی به گفتمان انسان دوستانه در جوامع اسلامی ایفا نمودند. مقابله با ستم حکام اموی و عباسی، مقاومت در برابر هجوم مغولان، و نهادسازی های خیریۀ اجتماعی، نمونه های بارزی از تجلیات عینی این جریان است.
با این حال، از سدۀ دهم هجری، فتوت به عنوان نهادی اثرگذار در حوزۀ سیاست و اجتماع به تدریج رو به افول نهاد.
انقلاب اسلامی ایران را می توان نقطه عطفی در احیای گفتمان فتوت در سپهر معاصر دانست. این حرکت، با بازتعریف ارزشهای جوانمردی به منظور نیل به عدالت اجتماعی و احیای معنویت در دو سطح محوری عمل نمود:
نخست، مبارزه با استبداد داخلی، و دوم، تقابل با هژمونی جهانی و نظام سلطه. این بازآفرینی، به ظهور جبهۀ مقاومت اسلامی به عنوان نهاد فراگیر منطقه ای انجامید که از لبنان و فلسطین تا عراق و یمن، گروههایی همچون حزب الله و حماس را در چارچوبی سازمان یافته گرد آورد.
از منظر جامعه شناسی تاریخی، جبهۀ مقاومت معاصر را می توان ادامۀ منطقی سنت فتوت در عصر جدید تلقی نمود. همگرایی خودسازی اخلاقی با مسئولیت پذیری اجتماعی، تأکید بر عدالتخواهی فرامرزی، و ایستادگی در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم متجاوز و اشغالگر، بازتابی از همان آرمان های سنتی جوانمردی است.
افزون بر این، مؤلفه هایی همچون گذشت از جان و مال در راه آرمانهای والای الهی و انسانی، پیوند ناگسستنی میان معنویت و مبارزه، و تأکید بر خدمات عام المنفعه، نشانگر تداوم الگوی «جوانمردِ عارف مصلح و مبارز» در گفتمان مقاومت معاصر است که نماد آن را شخصیت هایی مانند سید مقاومت شهید سید حسن نصر الله و شهید یحیی سنوار تشکیل می دهند.
این پیوستار تاریخی-فرهنگی نه تنها بر ظرفیت فتوت به عنوان الگویی زنده در مواجهه با چالشهای تجدد دلالت دارد، بلکه گواهی است بر نقش احیاگرانۀ انقلاب اسلامی در تبدیل سنت های بومی به سرمایه ای اجتماعی برای بازسازی هویت جمعی در جهان اسلام.
بی تردید، تحقق پذیری پایدار این گفتمان، مرهون سه مؤلفۀ بنیادین است:
نخست، درک اقتضائات زمانی به مثابۀ پیش شرط تطبیق پذیری؛
دوم، التزام به خردورزی راهبردی به عنوان محور تنظیم کنش های اجتماعی؛
و سوم، پرهیز از تک بُعدی گرایی و اجتناب از غلتیدن به ورطۀ افراط یا تفریط در نظر و عمل.
برای مطالعه بیشتر در این موضوع به کتاب حکمت و حکایت جوانمردی مراجعه کنید.
🌴🍀🌴🍀🌴🍀
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dr_Fanaei