eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
148 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۳۵۱ 📌همراه با نظرات شما بیشتر به این نتیجه رسیدم که عفو زمانی که فرد به سوء نیت طرف مقابل *آگاه* شده و هیچ گونه وهم و خیالی هم درکار نیست. و از طرف دیگر توانایی و حق *تلافی* کردن را دارد و از مشکلی که برایش پیش آوردند ناراحت شده و در اثر این ناراحتی قلبش *سخت و منقبض* است. و تنها با عفو است که قلبش لطیف و رقیق می شود. تا زمانی که قلب منقبض است نمی تواند خوب ببیند و خوب بشنود و خوب عمل کند. و فکر می کنم با دعا و خواهش از خدا و گرویدن به او می تواند عفو را بدست آورد و به طرف مقابل بدهد و دلش را به او نزدیک کند. و به *سکینه* برسد. خداوند می فرماید مَن یَعْفُ یَعْفُ اللهُ عَنهُ. 📌همراه با نظرات استاد آفرین به برداشت شما. *عفو دیگران،* زمینه *رشد و بالندگی و نشاط و لطافت روح و برکات قلب* خود انسان را فراهم می آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۲ 📌همراه با نظرات شما یادم هست که در جایی همچین مضمونی را فرموده بودید که، *نفقه* از انفاق می آید به معنی پر کردن خلأها و کاستی ها، نفقه مادی زندگی توسط مرد باید پر شود، اما *نفقه معنوی* هم هست که باید توسط زن تأمین شود. زن باید پیوند دهنده باشد و بتواند در خانواده با هنرمندی خود انس و الفت ایجاد کند. باتوجه به فرمایش شما، از تو می پرسند چه چیزی را انفاق کنند؛ بگو عفو را پس عفو که پایین ترین مرتبه انفاق است و صرف نظر از خطا و اشتباهات بقیه است را باید برای پر کردن کاستیهای معنوی جامعه *به خصوص در خانواده* به کار گرفت. 📌همراه با نظرات استاد فرمودید: *عفو، پایین ترین مرتبه انفاق است.* اما به نظر می رسد *بدون عفو،* هیچ *فاصله ای* پر نمی شود و اصلا هیچ *انفاقی* صورت نمی گیرد. *عفو، محـــــور اصلی هر نوع انفاق* (مادی یا معنوی یا عاطفی یا معرفتی) است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۳ این مفهوم را از التحقیق دریافت کردم و اتفاقا برای خودم هم سؤال بود که اگر این کمترین مرتبه انفاق هست، پس مراتب بالاتر آن چیست (البته فکر کنم ترجمه اشکال دیگری هم داره (خلاف که ترجمه شده مخالفت)) العفو.... و اینطور هم‌ترجمه شده بود.... ظاهرا منتشر کنندگان *تنگ نظر و کینه توز و سنگ دل* این جمله، *معنای محبت* را نمی دانند. طبق آیات ۳۴و۳۵ سوره فصلت، مؤمنین باید خود را به *بالاترین سطح محبت،* (حتی نسبت به عدوشان) برسانند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۴ استاد می توان گفت عفو یعنی نیمه پر لیوان را ببینیم و قسمت خالی را خودمان با انفاق پر کنیم؟ *عفو دیگران،* بهترین فرصت و تلاش برای *مظهر یکی از اسماء حسنای الهی* بودن و *تمرین بزرگواری،* و مبارزه با *تنگ نظری، کدورت، خودخواهی و انواع رذائل* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۵ 📌همراه با نظرات شما استاد من و همسرم همه رو عفو کردیم، واقعا حالمون خیلی خوبه،،لطفا برامون دعا کنید دیگرانی که از ما بهشون آزاری رسیده هم مارو عفو کنن. 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما و بر همسر محترم و بزرگوار شما. خداوند این *عفو موحدانه و مخلصانه و بی توقع نشاط آفرین* را روزی تمام مؤمنین و مؤمنات فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۶ می شه راه صحیح و چگونگی عفو کردن رو هم بفرمایید ، اینکه واقعا عفو چیست؟ مؤمنی که بر مبنای *عفـو موحدانه و مخلصانه* از *مما رزقــــناهم، ینفقون* می کند، حتما نسبت به: *خواستگار، همسر، والدین، برادران، خواهران، خواهر شوهر، مادر شوهر، خانواده سببی و تمام اطرافیان خود،* کمترین *مقایسه، حسادت، دلخوری، کینه، تنگ نظری، حساسیت، زودرنجی، سنگدلی .....* ندارد و در ارتباط با دیگران، *فقط مراقب مجاز بودن و زیبایی گفتار و رفتار و اخلاق و اصلاح مواضع* خویش است. 🍃واژه: موحدانه و مخلصانه @dr_ghofrani2
۱۳۵۷ آیا می توان محبت را به دو دسته عاقلانه و جاهلانه تقسیم نمود ؟ *محبت* یعنی *عاقلانه ترین بروز و ظهور* و هیچ معنی دیگری نمی دهد.و تقسیم بندی دیگری هم ندارد. قبلا گفته ایم که *دلسوزی های خودخواهانه و ابلهانه و خاله خرسه* اصلا *محبت* نیستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۸ آیا همینقدر که از ذهن بگذرانیم یا به زبون بیاریم که من هرکس که حقی به گردن من داره رو بخشیدم،کفایت میکنه؟ انسان عاقل و مؤمن و موحدی که فقط خداوند را *حق* می داند، و *تشنه پُر کردن فاصله ها و ایجاد الفت و همدلی و وحدت* میان جلوه های الهی است، اصلا *حق و طلب و سهمی* برای خودش قائل نیست که بخواهد آن را با *منت و تکبر و آزار و اذیت،* به دیگران ببخشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۵۹ با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و سومین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: قرآن در *آیه ۱۰۸ سوره نساء* می فرماید: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پرسش اول: *این افراد چرا چنین خصوصیتی دارند؟* پرسش دوم: *نام این افراد چیست؟* *حی علی ربکم* 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
۱۳۶۰ با سلام و احترام مجدد به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و سومین* پذیرایی قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: قرآن در *آیه ۱۰۸ سوره نساء* می فرماید: (غالب و شاید) بعضی از مردها، زنها، دخترها، پسرها، پدر و مادرها، مجردها، ازدواج کرده ها و مسئولین: ۱ـ *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّـــــاسِ* ۲ـ وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پرسش اول: *خود مـــا* در چه زمانهایی و چه شرائطی و در چه زمینه هایی تا کنون چنین خصوصیتی داشته ایم و *حرف و نظر اطرافیان و دوستان و بستگان و مردم،* حتی از *نظر خالقمان* برایمان مهمتر بوده است؟* پرسش دوم: *قرآن* این افراد را در آیه ۱۰۷ همین سوره *چه می نامد؟* *چـــــرا؟* *حی علی معرفه انفسکم* 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
۱۳۶۱ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و سومین* پذیرایی قرآنی *موکب أربعینی* ما این بود که: قرآن در آیه *۱۰۸ سوره نساء* می فرماید: (غالب) افراد بشر، در: پوشاک، آرایش، تحصیل، انتخاب رشته تحصیلی و شغلی، خواستگاری، مراسم عروسی، مهمانی های خانوادگی، حمایت از تیمهای ورزشی، حمایت از هنرپیشه ها و در خالکوبی و تزئین ظواهر زندگی و در تمام زمینه ها و بحثهای مختلفی که با اطرافیانشان دارند، (با تمام غرور و تکبرشان) دائما *نگران حرف و نظر اطرافیان* هستند و از دیگران *حساب* می برند و *نظر مدسازان* را در هر زمینه ای، *با دقت* و وسواس رعایت می کنند و تکیه کلامشان در هر زمینه ای اینست که: *دوستام چه میگن؟ همسایه ها چی میگن؟ مردم چه میگن؟* پس تمام افراد *از خودبیگانه،* تحت تأثیر دیگران و *منفعل* و *دهن بین* و بسیار *آسیب پذیر* هستند. و غالب مردم، از اینکه *رازشان* برای والدین، همسر، فرزندان، بستگان و دوستان و اقشار مختلف مردم، *فاش* شود به شدت می ترسند: *۱ـ يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّـــــاسِ* اما همین *غالب مردم،* آنقدر از *مخلوقیت خود* و *خالقیت و اقتدار الهی* غافل اند که در هیچ زمینه ای، *خداوند* را *سمیع، بصیر، ناظر، مقتدر و مسلط* نمی بینند و لذا از خالق خود که *همیشه با آنهاست* و لحظه ای از آنها جدایی ندارد، هرگز *نمی ترسند* و برایش تره خُرد نمی کنند: ۲ـ *وَ لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پس غالب مـــا مردم (تحصیلکرده)، به خاطر اینکه *شناخت درستی از خودمان نداریم،* خودباخته ایم، یعنی: نسبت به برخی *خودکم بینی* و نسبت به برخی، *خودبزرگ بینی* داریم و گرفتار *ترس افشا شدن* و *نفاق پنهان* و *ریاکاری* و *گفتار و رفتار تصنعی* هستیم و این را برای خودمان *هنر* می پنداریم که صورتمان را به دروغ و با سیلی و با تقلب، سرخ نگهداریم و قضاوت دیگران را نسبت به خودمان به اشتباه بیاندازیم. در واقع ما خود را *نیازمند و محتاج تأئید دیگران* می پنداریم و انگار برای دیگران زندگی می کنیم. لذا غالب ما مردم (تحصیلکرده)، در بیشتر زمینه های زندگی، *حرف و نظر اطرافیان و دوستان و بستگان و مردم،* نه تنها از نظر خودمان حتی *از نظر خالقمان برایمان مهمتر است.* لذا دائما و در هر زمینه ای *نگرانیم* که *دیگران و اطرافیان و مردم،* ما را چگونه می بینند و درباره ما چه می گویند و نظرشان چیست؟ اما افراد عاقل و با اراده و مؤمن، (مثل أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم) *مخلوقیت خود* و *خالقیت خدا* را باور دارند و خود را دائما در *معرض آزمون الهی* می بینند و خود را *متعهد و موظف* به اطاعت از *تعالیم و احکام و سنن* آفریننده خود می دانند و *سعادت* خود را در تنظیم با معیارهای خالقشان می بینند، لذا (مثل طبیبی حاذق و حکیمی ماهر)، *نگاه، تحلیل، نیش، کنایه، استهزاء و تمسخر مردم غافل و جاهل و کافر* هیچ اهمیتی برایشان ندارد و تحت تأثیر هیچ *تهدید، تطمیع، تحقیر، تحریم و توهینی* قرار نمی گیرند و از *مصائب و حوادث و ناملایمات* هیچ *حزن و خوف* و حتی هیچ *شکایتی* هم ندارند و *تلخ ترین شرائط* را هم *زیبا* می بینند. آنان اصلا برای *خوشایند* مردم زندگی نمی کنند. به همین خاطر *خدمت آنان به هر یک از مردم،* کاملا *صادقانه، خیرخواهانه، مؤمنانه و بدون توقع و بدون فریب و دروغ* است. *نکته دوم* هم این بود که: قرآن این *غالب افراد از خودبیگانه* را در آیه ۱۰۷ همین سوره، *خائن مجرم* می نامد: وَ لاَ تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ *يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ* إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ *خَوَّانًا أَثِيمًا.* چرا؟ زیرا *تمام* آنهائی که از *قانون، پلیس، دوربین، مردم* و از هر چیزی *در خارج از خود* میترسند اما از *خدای درون و همراه و ناظر خود* نمی ترسند، قطعا و حتما به *مصالح خود* لطمه می زنند و به سعادت خود *خیانت* می کنند و حتما و قطعا به *مصالح عمومی و حق الناس* هم لطمه می زنند و خیانت می کنند. چند پرسش: ۱ـ آیا *این خودباختگی* و این نوع زندگی *تصنعی، ریاکارانه، منافقانه، پر از تقلید و چشم و همچشمی* و این *احساس زرنگی در خیانت به خود و لطمه به دیگران،* در اقشار *تحصیلکرده* بیشتر است یا در مردم *عشایر و روستائیان دور از شهر؟* ۲ـ کدام عروسی، مهمانی، شغل و کدام زندگی، با *نشاط تر* و *سالم تر* و * مفیدتر* است؟ ۳ـ آیا آنها که از: پدر و مادر و همسر و فرزند و قانون و پلیس و ناظر و .. می ترسند، خطرناک تر هستند؟ یا آنان که با *احترام* به همه، خودشان را *فقط با خالق همراه خود* تنظیم می کنند؟ 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
۱۳۶۲ *اطلاعیه:* *فردا أربعین است* و امام حسن عسکری صلوات الله علیه فرمودند: *مؤمن* پنج نشانه دارد که *دومین نشانه* او، (فهم) *زیارت اربعین* است. به نظر می رسد طبق فرمایش آن امام بزرگوار، زیارت اربعین، برای *گریستن* برای *حادثه عاشوراء* نیست، بلکه برای *نگریستن* به زندگی و آفرینش، از *منظر عاشوراء* است. لذا توصیه می کنم *زیارت کوتاه اربعین* (که در پیوست تقدیم می شود) را امشب و فردا، با توجه به مفاهیم و خصوصا با توجه به *ده تشهد* آن با افراد خانواده بخوانید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۳ امروز « اربعین » است. روزی که امت اسلامی پس از چهل روز و پس از چند هزار اربعین باید به این « پختگی » برسد و برایش روشن شود که « خــــروج و قیــــام نورچشم پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و نورچشم أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و نورچشم حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، « برای رهایی مـــــردم » از « جهالـــت و حیـــرت ضلالــــت » بود. (اینکه خدا و هدایت و کمال و سعادت و عزت و بهشت را هرگز نباید در « بیرون » از خود جستجو کنند.) امروز « اربعین حسینی » است. روزی که با « خواندن و فهمیدن و پذیرفتن زیارت کوتاه اربعین »، مردم باید « غدیــر » را دوباره و متعهدانه « بفهمند و مؤمنانه و با « قلب و جان و زبان و رفتارشان »، خودشان را با « امام منصوب الهی » تنظیم و تطبیق دهند و با « تمرین مأمومیت با نایــب منصوب الهی » و « خودداری از حمایت از أهل شقاق و نفاق و دروغ و خیانت در عرصه های سیاسی »،« زمینه ظهور آخرین حجت الهی و استقرار « تمام دین » در « تمام جهان » را فراهم آورند. امروز « اربعین حسینی » است. روزی که مؤمنین باید « شمــل » خود را « با قبول و تسلیم قلبی امامت و ولایت » به « همفکری، یکدلی، یکپارچگی، همراهی، هماهنگی و وحدت و مودت » تبدیل کنند و فریاد بزنند: قَلْبى لِقَلْبِــــکُمْ سِلْمٌ وَ اَمْرى لاِمْــــرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْــــــرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۴ 📌همراه با نظرات شما استاد... استاد جواب این سوال ها که خیلی واضحه! استاد.... 📌همراه با نظرات استاد خصوصا ما خیلی باید *مراقب* خودمان باشیم که *مبادا به بیماری مردم ترسی* دچار شویم و از *خداترسی* که *عامل نجات* ماست، غافل بمانیم: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* آری، پاسخ آن سه پرسش کاملا واضح و روشن است اما *اعتراف* برای ما تحصیلکرده های شهری و مذهبی، به اینکه چقدر گرفتار *بیماری مردم ترسی* هستیم و *چقدر از خالقمان غافلیم،* خیلی سخت است. در هر حال امیدوارم این مطلب برای شما و سایرین روشن شده باشد که *مردم ترسی* و *بی اعتنایی به نظر خالق،* در هر زمینه ای و در هر شرائطی و برای هر فردی، بد و زشت و نشانه *خیانت و تجاوز او به حقوق دیگران* است: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* با اینکه افراد *مردم ترسی* که از *خالق خود نمی ترسند* منافق هم هستند اما بیان قرآن اینست: ۱ـ *خائن* هستند. ۲ـ *أثیم* هستند: *خَوَّاناً أَثيماً* در ضمن صحبت اصلا درباره *دعوت به زندگی عشایری* و *تبلیغ زندگی روستایی* نبود، بلکه خود را با این *هشدار* قرآن، *متنبه* کردیم که برای هر انسانی در هر شرائطی و در هر زمان و مکانی، *مردم ترسی،* و *نترسیدن از خدای همراه خود* ، عامل *خیانت* به خود و *جرمهای بزرگ اجتماعی* می شود: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* پیشنهاد این نیست که به *آمارگیری* در زمینه میزان *مردم ترسی* بین اقشار مردم بپردازید، توصیه اینست که این *هشدار* قرآن را جدی بگیریم و تا جایی که برایم ممکن است از *مردم ترسی* خودمان *بترسیم* و از اینکه در زمینه های مختلف زندگی، از *خدای همراه خود* اصلا نمی ترسیم هم خیلی *بترسیم* و موجبات *خیانت* به خود و *جرمهای بزرگ اجتماعی* را برای خودمان فراهم نکنیم: لطفا ببینید پیام قرآن خیلی روشن است: إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ *خَوَّاناً أَثيماً* = *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* 🍃واژه: ۱۰۸ @dr_ghofrani2
۱۳۶۵ استاد در قرآن اشاره شده ک مال و فرزند و دوست در قیامت کمکی نمیکند ۱. آیا شامل پدر و مادر و همسر همـ میشود؟ ۲. یعنی اگر محبتی و کاری در قالب تکالیف عبد بودن در قبال آنان انجام شود، فقط اثر عمل در قیامت مهم است و نه خود آن شخص؟ طبق آیات قرآن، *تنها* چیزی که در آخرت به فریاد ما می رسد، *أعمال* عاقلانه و مؤمنانه خود ماست. ظاهرا هر گونه *شفاعت* و *وساطتی* هم باز بر مبنای همین *أعمال* خود ما صورت می گیرد: يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا *لِّيُــــــــــرَوْا أَعْمَالَــــــــــهُمْ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۶ ما چرا با لعن کردن و خواستار عذاب دشمنان دین حالمون را خراب کنیم؟ این *احساس* شاید به این خاطر است که غالب مردم گمان می کنند که *لعن ها و نفرین ها و تقاضای مجازاتهایی* که در دعاها و زیارتنامه ها باید گفته شود، برای *دیگران* است. در حالی که *مخاطب* اصلی در تمام *نمازها، دعاها، زیارتنامه ها، ...* خود *ما* هستیم. در زیارت عاشوراء، *افرادی مشخص* که *همگی از مسئولین* هستند، لعن می شوند، اما در *زیارت اربعین،* ما *مردمی* را لعنت کردیم و برایشان مجازات سنگین الهی را خواستار شدیم که چنین *خصوصیاتی* را دارند و با این *مرور* خواستیم به خودمان این *توجه* را بدهیم که *مبادا ما از همان مردم* باشیم: (همان مردم عهدشکنی) که با هم همدست شدند علیه آن امام نازنین، (و حمایت کردند و در انتخابات رأی دادند به) افرادی که: دنیا فریبشان داد و سعادتشان را به ناچیزی فروختند و آخرتشان را با بهایى اندک عوض کردند و تکبر ورزیدند و در هوا و هوس غرق شدند و تو ای خدا و پیامبر تو را به خشم آوردند و پیروى کردند از میان بندگانت از آنهایی که: اهل دو دستگى و نفاق بودند و گناهان سنگین به دوش داشتند و مستحق آتش بودند: *اَللّهُمَّ؛ فَالْعَنْـــــهُمْ لَعْناً وَبیلاً* وَ *عَذِّبْـــــهُمْ عَذاباً اَلیماً* خدایا؛ پس آن « مردم » را (نه معاویه و یزید و شمر و عمرسعد و بالایی ها را) لعنت کن به لعنتى گریبانگیر و عذابشان کن به عذابى دردناک. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۷ جمله، ونصرتی لکم معدّه منظور زمان رجعت هست یا همین حال و یاری نائب امام؟ اگر *امروز* از: ۱ـ *عقلانیت،* ۲ـ *تعالیم قرآنی،* ۳ـ *احکام شرعی،* ۴ـ *نائب منصوب الهی،* در تمام ابعاد زندگی، مؤمنانه *حمایت و اطاعت* نکنیم، آیا در *زمان رجعت* (اگر شامل حال ما بشود) امکان حمایت و اطاعت از آخرین حجت الهی را خواهیم داشت؟ ظاهرا *فرض* این حالت هم نشدنی و *محال* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۸ 📌همراه با نظرات شما سلام خدمت استاد ارجمند شهرنشینی، آن هم شهرهای بزرگ و کلانشهرها، قطعا بر خلق و خوی انسان ها اثر می گذارد و آنها را به سمت و سوی قالب ها و کلیشه هایی می برد که ساخته قدرتمندان سلطه جوی زمینی است، در همه امور زندگی از خوردن و پوشیدن گرفته تا مراسم و آداب و ... . ابن خلدون مورخ و جامعه شناس شهیر مسلمان هم قرنها قبل برفساد و تباهی که زندگی و تمدن شهری برای انسانها به ارمغان می آورد، تأکید کرده است. اما بنظرم انبیاء الهی و خاصه حضرت ختمی مرتبت صلوات الله و سلام الله علیه مبعوث و مأمور شدند که به آدمیان بیاموزند شرایط و مقتضیات را مطابق اصول و مبانی عقلی، اخلاقی و دینی و در خدمت این اصول بگیرند، نه اینکه خود به رنگ شرایط و درون قالب های جعلی درآیند. البته که در بطن تمدن شهری پرتلاطم خیلی سخت است انسان الهی و رها از قید و بندهای ساخته و پرداخته جماعت ملأ و منرف و مستکبر بودن، ولی قطعا ارزش این نوع بودن و این گونه انسان خیلی بیشتر است از آن فرد روستایی و عشایری که بیشتر تحت تأثیر محیط ساده و بی پیرایه زندگی به سلامت و صلاح گراییده است. بنظرم انسان کاملی که در مقام خلیفة الله است و یا نزدیک به این مرتبه، باید در بطن همین تمدن پیچیده شهری ظهور و تجلی یابد، کما اینکه مرد بزرگی چون امام خمینی(ره) و قائد عظیم الشأن امروزمان امام خامنه ای و بسا انسان های ممتاز و برگزیده در روزگار ما در شمار همین انسان های کامل محسوب می شوند که نه تنها از زندگی شهری گریزان نبوده اند، بلکه با حضور سنجیده و قدرتمندانه خود در همین محیط های شهری، توانسته اند در سبک و سیاق زندگی شهری تغییرات و تحولاتی بنیادین ایجاد کنند که در طول زمان بر کل تمدن بشری که عمدتا هم در شهرها شکل گرفته، تأثیر مهم و مشهودی گذاشته و خواهند گذاشت، ان شاءالله. تلاش و مجاهدت ما انسانهای معمولی هم قطعا با الگو کرفتن از همین اسوه ها باید باشد وقتی که ناگزیر شهرنشین هستیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۶۹ 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات و برکات الهی بر شما بانوی فرهیخته؛ نکات منطقی و زیبایی را فرمودید. پس انسان همواره و در هر شرائطی باید *عاقل و مؤمن* باشد و *هرگز* و در هیچ زمینه ای از زندگیش را نباید خود را با *مخلوق* تنظیم کند و نباید از *تهدیدات بشر مثل خود* بترسد. انسان عاقل و مؤمن، نباید از *إلقائات روانشناسان دست پرورده استکبار* بترسد، نباید از *تلقینات جامعه شناسان جاهل و حقوقدانان خائن و دست پرورده استکبار* بترسد، نباید از *نظریات فسادأنگیز اقتصادانان مزدور استکبار و مدافع بانکها و سرمایه داری* بترسد، پس انسان عاقل و مؤمن، هرگز نباید از *نظرات غیر علمی بهداشت جهانی* (و أذناب جاهل و خائن داخلی آنها) درباره *ویروسی که خودشان به مردم تحمیل کرده اند* و جامعه جهانی را برای *خرید واکسنها و داروهای خطرناک خود آماده می کنند،* بترسد. یعنی نباید خودش را با *نظرات غیر علمی و مضر* مراکز *آمریکایی و استکباری* تنظیم کند. پس انسان عاقل و مؤمن، (باسواد یا بی سواد) باید *در هر زمینه ای و در هر شرائطی* خودش را فقط و فقط و فقط با *تعالیم خالق* خودش و احکام *آفریننده جهان* و *بیانات حیاتبخش سفیران او* تنظیم کند و فقط از *ترس* و غضب او *بترسد.* اما آیا افراد تحصیلکرده امروز ما، *کمترین اطلاعات درستی* از *تعالیم الهی* در زمینه های مختلف زندگی و از *طب اسلامی* ، *اقتصاد اسلامی* حتی از: ازدواج *اسلامی* ،،، دارند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۷۰ گرفتاری هایی که امام اسیر آن بوده چیست و کشته اشک روان یعنی چه؟ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ؟ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ؟ * سلام بر آنکه به گرفتاریها اسیر بود و کشته اشکِ روان شد. در باب معنای دقیق این *دو واژه* با اینکه از افراد زیادی پرسیده ام اما خیلی برایم روشن نشده و چیزی برای گفتن ندارم. اما احتمالا: *همین گرفتاریهایی که امروز برای نایب منصوب سفیر الهی* مطرح است صدها برابرش، برای آن *امام نازنین* مطرح بوده است. این همه *غفلت، جهالت، از خودبیگانگی، ضلالت، ریزش، تحجر، افراطی گری، وادادگی، بیگانه پرستی، نفاق، خیانت، دروغگویی، فریبکاری، دنیاطلبی، دلال بازی، قدرت طلبی، حرص، حسادت، کینه توزی، لجاجت، عناد، عداوت، اختلاس، زمین خواری، تجاوز به بیت المال، ....* که امروز جامعه را آلوده کرده است، در آن زمان هم خیلی بیشتر و شاید *پنهان تر* بوده که آن امام عزیز را أذیت می کرده است. و شاید خلاصه این دو واژه این باشد که: *يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۷۱ در زیارت اربعین ضمیر (هم) فالعنهم لعنا وبیلا... به چه کسانی برمیگردد؟ در *اولین تشهد* زیارت اربعین، باید عرض می کردیم که: ای خدا؛ امام حسین صلواتک علیه، برای این قیام کرد که: *لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ* بنـــدگان تو را از (گردابِ) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى برهاند، *کدام بندگان؟* همان افراد با سواد و مذهبی و *معتقد* اما *بی ایمان* (و عهدشکنی) که: همدست شدند علیه او با افرادی که: ۱ـ غَرَّتْهُ الدُّنْیا، ۲ـ وَ باعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى، ۳ـ وَ شَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ، ۴ـ وَ تَغَطْرَسَ، ۵ـ وَ تَرَدّى فى هَواهُ، ۶ـ وَ اَسْخَطَکَ وَ اَسْخَطَ نَبِیَّکَ، ۷ـ وَ اَطــاعَ مِنْ عِبادِکَ: اَهْلَ ۱ـ الشِّقاقِ، ۲ـ وَ النِّفاقِ، ۳ـ وَ حَمَلَةَ الاْوْزارِ، ۴ـ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ اَللّهُمَّ؛ پس این *مردم معتقد و به ظاهر مذهبی اما بی ایمان* را لعنت و مجازات کن: فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً، پس برای اینکه ترکش این *لعن و نفرین و مجازات* شامل ما نشود، باید از *هرگونه همدستی و حمایت و اطاعت* از افرادی که با *عقل و قرآن و احکام شرعی و سفرای منصوب الهی و ولایت نائبان آنان* مخالفت دارند، خودداری کنیم و از حمایتهای قبلی خودمان از افراد منافق و خائن، استغفار و توبه کنیم. 🍃واژه: وبیلا @dr_ghofrani2
۱۳۷۲ استاد بنده در برخی امور زندگی نظر خالق را نمی دانم که با توجه به شرایط خداوند از بنده چه انتظاری دارند. خوشا به حال شما که *فقط در بعضی امور زندگی* نظر خالقتان را نمی دانید. برای رسیدن و به *عافیت و سلامت و سعادت جاودانه* چاره ای جز این نداریم که خیلی جدی، *تفکر و تدبر* فقط در تمام آیات *قرآن* را جزء *وظائف روزمره* خود قرار دهیم و این *کتاب زندگی* را برای *ثواب* و رفع *حاجات دنیوی* خود نخوانیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۷۳ با سلام و احترام و با امید به اینکه این صبح عزیز و این روز جمعه بر شما اعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* و تمام مسلمین مبارک باشد. *بیست و چهارمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* امروز ما اینست که: لطفا بفرمائید از این فرمایش قرآن، *چه نکات و پیامهایی* را استنباط می کنید: *وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْــدِ قَلْبَــهُ* *حی علی الإیمان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۷۴ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و چهارمین* پذیرایی *موکب أربعینی* ما این بود که: پیامها و نکات *آیه ۱۱ سوره تغابن* که میفرماید: *وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ* کدامند؟ ضمن تشکر فراوان از پاسخهای خوب شما، به نظر میرسد که این آیه، *پیامهای مهمی* دارد که چند مورد از آنها را با هم می ببنیم: *پیام اول:* اینکه *قلب* مرکز فرماندهی *قوای مدرکه و تعقل و تفقه* و کانون تمام *توجّه* انسان است. پس برای هر انسانی، فقط *دو مقصد* ممکن و قابل تصور است: *مقصد اول* اینکه با *گوش و چشم* قلبش دعوت خالقش را بشنود و ببینید و به او *ایمان* آورد و با تمام « توجه* خود، دنبال تقرب به بارگاه *خالق* خود باشد: وَ مِنْهُمْ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ (یونس/۴۰) *مقصد دوم* اینکه از *گوش، چشم، مجاری ادراکی و تشخیصی* خود غافل و به *خالق* خود بی إعتنا شود و اسارت *حواس، هوس و ظواهر دنیا* را بپذیرد و تمام *توجهش* دنبال *ثروت، قدرت، زینت، لذت، شهرت، شهوت و دون الله و مخلوق* باشد: *وَ مِنْهُمْ مَنْ لا يُؤْمِنُ بِهِ* (یونس/۴۰) *پیام دوم:* اینکه فقط *قلب* افرادی که *به خدا ایمان دارند* و *عاشق ملاقات او* هستند، نیازمند *هدایت* است و *قابلیت و لیاقت و ظرفیت* هدایت و راهیابی به بارگاه او را دارد. اما مردمی که (مانند حیوانات) به *عادتهای گفتاری و رفتاری و روزانه* خود *در زمینه ها و مشاغل مختلف زندگی* سرگرم اند و (مانند حیوانات)، *استماع عاقلانه* ندارند (و حق شنو نیستند): *وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ؟* و (مانند حیوانات)، *کوردل* اند و *بصیرت عاقلانه* ندارند: *وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَ لَوْ كانُوا لا يُبْصِرُونَ* و قلبشان *مسدود* شده: *خَتَمَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ* یا *بیمار* است: *في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ* یا قلبشان *سخت و سنگ* شده *ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ* و یا *قفلها* بر آن خورده: *أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها* .... این افراد ظاهربین و سطحی نگر و دنیاطلب که هنوز *عاقل و عاشق و مشتاق ملاقات خالقشان* نشده اند و (مثل حیوانات)، هیچ *تعهدی* را هم نسبت به *خالق* خود احساس نمی کنند و قبول ندارند، آنها قطعا هیچ *نیازی هم به هدایت ندارند.* پس خیلی واضح و منطقی است که: هر که به خدا ایمان آورد، خداوند هم او را در مسیر درست زندگی قرار می دهد و راه رسیدن به « حق » را از طریق قلبش به او می فهماند: *وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ* *پیام سوم:* اینکه *فقط خداوند می داند* که در *قلب هر انسانی* چه می گذرد و *عشق و توجه* او به کجاست؟ و *نیاز حقیقی و قلبی* او چیست؟ *وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما في‏ قُلُوبِكُمْ* زیرا برخی (از خواص، در مذمت دنیا) بسیار زیبا حرف می زنند و خدا را هم بر قلبشان شاهد می گیرند در حالی که بدترین دشمنی را با حق دارند: *وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا* وَ *يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما في‏ قَلْبِهِ* وَ *هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ* *پیام چهارم:* انسان فقط با *قلب* خود (که عرش الرحمن است)، می تواند *معیت رب* و *الله* را با خودش *بفهمد* و به او *ایمان* آورد و به مقلب القلوب، *توجه* پیدا کند و به *عبادتی صادقانه و اطاعتی مخلصانه و زندگی مفید* توفیق پیدا کند. *پیام پنجم:* فقط *هدایت الهی* است که می تواند انسان را به *خیر و کمال و تعالی * رهبری کند و به *عافیت و سلامت و سعادت جاودانه* برساند: *إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏* *پیام ششم:* هر هدایتی غیر از *هدایت الهی* حتما *انحراف، گمراهی و شوخی شیطان* است. اللهم؛ *إهدنا الصراط المستقیم* 🍃واژه: @dr_ghofrani2