eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
152 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
قطرات بارانی _ ۲۷۲۷ لیست کتاب های استاد رو می خواستم و اینکه چگونه می تونم تهیه کنم؟ لطفا *محمّد جعفر غفرانی* را در اينترنت جستجو و وارد سايت *به آسمان نگاه كن* شويد و *كتابها* و نشانی انتشاراتش را ببينيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۸ استاد، لطف می کنید در مورد مفهوم یضل من یشاء ویهدی من یشاء توضیح دهید واینکه حدود وجبر و اختیار... اگر پزشکی، *تشنه* باشد و در حضور شما بگوید: *می خواهم آب بخورم،* شما قطعا هيچ *واكنشی* نخواهيد داشت زيرا این خواسته او، *هیچ ارتباطی به شما ندارد.* اما اگر همان پزشک بگوید: *می خواهم برای شما فلان دارو را بنویسم.* به این معنی است که *بیماری شما* چنین *إقتضائی* دارد. آن *آب خواستن* را در عربی با *اراد* و آن *دارو خواستن* با *شاء* بیان می شود. پس *شاء،* به *مخاطب* مربوط است. در عبارت *يهدي مـــن يشاء* چون *دو فعل* وجود دارد پس بايد به *دو فاعل* توجه كنيم: . ۱ـ يهدي ( *هــو* = خداوند ) مَـــن (مفعول) ، ۲ـ يشاء ( *هو* = مفعول ) پس ترجمه عبارت می شود: هدايت می كند خداوند آن فردی را كه *خود آن فرد* بخواهد و *لايق* هدايت باشد. و عبارت: *إن شاء الله تعالی* یعنی: اگر خداوند با علم و حکمتش، *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* لازم را (برای آن خواسته ما)(در ما) ببيند، آن را برای ما محقق می سازد. و عبارت: *تُؤْتِـــي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ* وَ *تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِـمَّنْ تَشاءُ* يعنی: واگذار می کند مُلکش را به هر که *لایق و شايسته و صلاح* ببیند، و بازپس می گیرد مُلکش را از هر که *نالايق و ناشايست و ناصالح* ببیند. پس هيچ كدام از آياتی كه *شاء* در آنها استعمال شده است، با *مختار* بودن انسان، هيچ *تضاد* و *تعارضی* ندارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۹ لطف می کنید در مورد مفهوم..اینکه هیچ برگی بدون اذن خدا از درخت نمی افتد توضیح دهید، وعده ای بااستناد به این مطلب زدن ماسک ورعایت اصول بهداشتی را عدم توکل به خدامی پندارند ۱ـ اگر با *برنامه نويسی* رايانه آشنا باشيد، لابد می دانيد كه *هيچ نقطه ای* در صفحه رايانه، بدون *مختصات ايكس و ايگرگ* نيست. يعنی اگر بخواهيد يك *بازی رايانه ای* بنويسيد بايد برای *تمام نقاط* صفحه، *تعريف* و *دستور* و *رنگ و طرح* خاصی داشته باشيد. پس عبارت: *ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها* يعنی: خالق و ناظم آفرينش، برای تمام *ضربان قلب* هر جانداری، برای *افتادن هر برگ* هر گياهی، *برنامه* زمانبندی حكيمانه و دقيقی دارد. ۲ـ اينكه تمام نقاط صفحه رايانه مختصات دارند، اينكه تمام *ذرات* عالم، *حساب و كتاب دقيق* دارند، هيچ ربطی به *تكليف* و *اختيار* و *ابتكار* و *أجـــل محتوم* ما افراد بشر ندارد. ۳ـ *توكل* به معنی *تنبلی و سهل انگاری و خودسری* نيست بلكه عاقلی كه مؤمن شده، *بعـد* از *انجام تكاليفش* و *بعـد* از *خوردن داروی پزشك* و *بعــد* از *رعايت پرهيزها و دستورات پزشك،* از خداوند *نتيجه مقبول آخرتی* و *شفای دنيوی* را تقاضا می كند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۰ 📌همراه با نظرات شما چشم سعی می کنم فناء را بفهمم..... 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ ظاهرا آن *روح* و *جانی* كه خداوند از طريق *نبوت* در انسان دميده، *يك حقيقت* بيشتر نيست و همه مخلوقات، جلوه ی آن *صادر اول* هستند. ۲ـ هر *فردی* پس از به دنيا آمدن، با إعتنا به *بدن* خود، خودش را *من* می نامد و *مستقل* می پندارد. ۳ـ *عبوديت،* راه *ترك اين منيت* و *شرط عبور* از *صراط مستقيم* است. ۴ـ ضمنا طبق بيان سوره حمد، *صراط مستقيم،* همان *الـــذين* هستند. ۵ـ پس لازمه عبوديت و شرط رسيدن به مقام *عبد* اينست كه از *آل الله* با تمام وجود، *اطاعت* و *تبعيت* شود. ۶ـ ظاهرا *زيارت عاشوراء* حديث *قدسی* است و *قبـــل* از عاشوراء نازل شده، لذا ما موظفيم (برای متنبه شدن خودمان،) *سلام* بدهيم به تمام عزيزانی كه *تمام منيت و نفسانيت و خودخواهی و موقعيت و دغدغه های شخصی* خود را كنار گذاشتند (يا كنار می گذارند) و در *جان و روح زيباترين تجلی الهی* يعنی *حســـين* منحل شده و در اقيانوس بيكران ايشان، *حــل* و *مستغرق* می شوند و از عمق وجودشان فرياد می زنند: *حسين جانم.* *يا ليتنا نكون معهم و معه.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۱ فرق مقام و عنوان چیست؟ و چرا فناء فی الله قرآنی نیست اما در کانالها یا محافل عرفانی و سیر و سلوک از این دست عبارت‌ها زیاد دیده میشود؟ ۱ـ *مقام* آن *جايگاهی* است كه شخص با إستعانت از *حی قيوم* برای رسيدن و إحراز آن، *قيام* و تلاش و جهاد كرده است. اما *عنوان* برای *پذيرش* يك *تكليف* و *مأموريت* خاص است. احتمالا *عنوان* برای *غير انسان* هم استعمال می شود اما *مقام* مختص انسان است. ۲ـ بله، عبارت *فناء في الله* هم از كلمات و عبارات *رايج* در مجامع مذهبی و عرفانی هست، اما *اصالت* قرآنی ندارد و ظاهرا در بيان *أئمه أطهار* صلوات الله عليهم هم استعمال نشده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۲ الان دانشگاه ما دارن واکسن میزنن و اعلام کردن بریم واکسن بزنیم اون هم چینی... الان تو این اوضاع چجوری بفهمیم کار درست چیه و چجوری باید اعتماد کنیم و واکسن رو بزنیم؟ با سلام و احترام. با تأسی به رفتار *ولی أمر مسلمين* و با *اجماع* نظر پزشكان، لازم است واكسن زده شود. البته اگر بتوانيد نوع *بركت* را انتخاب كنيد، قطعا بهتر خواهد بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۳ هنگام خواندن دعا در جمع و دعا بصورت فردی , ناخودآگاه دستانمان را بالا می آوریم، آیا این همان قنوت می باشد؟ ۱ـ *قنوت* اعلام *ناامیدی از غیرِ خدا* و ابراز بالاترين درجه *توجه و فروتنی و فرمانبرداری مخلصانه* به پيشگاه الهی است كه می‌تواند تکوینی یا تشریعی و ارادی و بايد در *تمام حالات* باشد: ... *وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتينَ* (بقره/۲۳۸) *قنوتِ تکوینیِ* تمام مخلوقات فقط برای خداست: ... بَلْ *لَــهُ مــا* فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ *كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ* (بقره/۱۱۶) *لَــهُ مَــنْ* فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ *كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ* (روم/۲۶) ۲ـ طبق *عمل* حضرت امام صادق صلوات الله عليه، *مستحب* است قبل از ركوع ركعت دوم هر نمازی، دستها را *مقابل صورت* خود بگيريم و برخی از مهمترين تقاضاهای (بيشتر اجتماعی) خود را مطرح كنيم. ۳ـ شايد به اين خاطر دستهايمان را (با چشمان باز) بايد *رو به صورتمان* بگيريم كه به خودمان *بفهمانيم* كه فراهم آوردن *شرائط إجابت* تمام دعاها، *خود ما* هستيم و تقاضای انسان *نالايق* هرگز إجابت نمی شود. ۴ـ اينكه ميان مؤمنين متداول شده دستهايشان را *رو به آسمان* بگيرند شايد به اين خاطر است كه *ســماء* در قرآن، *محل بارش رحمتهای الهی* است. البته طبق روايات، منظور از *سماء* در قرآن، *أئمه أطهار* صلوات الله عليهم هستند. ۵ـ و شايد به اين خاطر است كه هنوز *باور ندارند* كه *خداوند هميشه با آنها* و *نزديكتر* از خود آنها به *قلب* آنهاست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۴ دختر سه ساله‌ای دارم که.. باهوش، زیبا... اما خیلی خلقش پایینه. سر کوچک‌ترین چیزی که مطابق با میلش نباشه خیلی زیاد جیغ و داد و فریاد و گریه راه می‌اندازه. ممکنه بفرماین که ما زیادی باب میلش رفتار می‌کنیم. اما این‌طور نیست. همیشه سعی می‌کنم با خلاقیت و حواس‌پرت کردنش فضا رو عوض کنم. اما مثل یک اصطکاک این رفتارش در همه امور جاریه. اطرافیان کمتر این را البته دیده‌اند. وقتی در جمع هستیم انگار سرگرمه و اخلاقش بهتر می‌شه.... ۱ـ يكی از مشكلات *تك فرزندی* همين است كه *مادر* بيش از اندازه لازم و *مجاز* به رفتار كودك *حساس* می شود و *خوشگل* بودن خصوصا دختر را *اشتباها* مورد توجه قرار می دهد و از *ايفاء چهار نقش مهم* خودش غافل می ماند. ۲ـ ظاهرا *اصطكاك* او فقط با *شما* است و اين نشان می دهد كه *سيادت* هفت سال اول به خوبی برای شما روشن نيست. ۳ـ احتمالا برای انجام كارهای روزمره خودتان، *برنامه متنوع و دقيقی* نداريد و لذا با او اصطكاك پيدا می كند. ۴ـ احتمالا از *آرامش* زنانه برخوردار نيستيد و *ناخودآگاه* با او *بلند* صحبت می كنيد و او *تجربه* كرده كه می تواند شما را *تحت تأثير* قرار دهد و *عصبانی* كند و از اين كارش ناخودآگاه *لذت* ببرد. ۵ـ لطفا به جای هر كار *توصيه نشده ای* به *نشاط و شادی و هنر زن بودن* خود *توسل* پيدا كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۵ برای برادرم انشالله دنبال همسر هم کفو هستیم. وقتی ازش میپرسیم معیارت برای ازدواج چیه که طبق ارزشها و سلیقه ش دختر خانمی رو معرفی کنیم.. ایشون میگه من معیار خاصی ندارم و... یکی مثل خودتون(خواهرها) باشه..... چطور میتونیم کمکش کنیم...؟ ۱ـ بهترين محبت به ايشان اينست كه زمينه *خودشناسی* او را فراهم آوريد و كتابی درباره ازدواج *اسلامی* در اختيار ايشان بگذاريد و با *هنر هدايت نامحسوس* خود و با *تشويق مناسب* نكات مثبت او، *عقلانيت و اراده و ايمان و تعهد* او را تقويت كنيد. ۲ـ از ايشان بخواهيد *محمّد جعفر غفرانی* را در اينترنت جستجو و وارد سايت *به آسمان نگاه كن* شود و *پرسشنامه* ازدواج را در آنجا ببيند و به آنها *پاسخ* دهد تا *مواضع* او برای شما *تا حدودی* روشن شود. ۳ـ چون از ازدواج *فاميلی* مذمت شده، لذا ابتدا سراغ بستگان نرويد. ۴ـ اجازه بدهيد دو طرف، يكديگر را فقط از طريق *پاسخنامه هايشان* شناسائی كنند و حتما از هيچكدام برای طرف مقابل *تعريف* و بر آن تاكيد نكنيد، زيرا اگر به *انتخاب* خود آنها نباشد، در فردای ازدواج هيچ تلاشی برای حفظ روابط خود ابراز نخواهند كرد و دائما شما را مقصر می پندارند. ۵ـ بسيار مراقب باشيد كه اين تلاش شما نبايد شما را از اين داماد و خصوصا از آن عروس *طلبكار* كند و دائما بخواهيد (به اسم نصيحت و خيرخواهی) در كار آنها *دخالت* و تصوير *ناخوشايندی* از *خواهر شوهر* بودن ايجاد كنيد. ۶ـ بايد *هنرمندانه* به او تفهيم كنيد كه: چون *سن* آن *دختر خانم* بايد از شما *كمتر* باشد، پس او حتما نمی تواند مثل *ما خواهرها* آن *پختگی* لازم را داشته باشد و نمی تواند *تكيه گاه* تو باشد، بلكه شما بايد بكوشی *تكيه گاه* و *حامی* او باشی و زمينه *شكوفائی* و *عطرافشانی* همسرت را فراهم كنی. ۷ـ مراقب باشيد كه اين *تلاش* خيرخواهانه شما برای برادرتان، اولا: به *جهاد همسرداری* خودتان لطمه نزند، ثانيا: *حرمت* والدين شما را خدشه دار نكند، ثالثا: چون ازدواج، *آزمون مهم* اوست، لذا *مختار* بودن او، كمترين *آسيبی* نبيند و هيچ *رسم و عادت و چيزی* از طرف شما به هيچ نحوی به او *تحميل* نشود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۶ ..... این همه تفسیر متفاوت بین علما، چکار باید کرد؟ ۱ـ از *شگفتی های* آفرينش انسان، همين *اختلاف نظر* آنهاست. زيرا غير از *آل الله* كه *نور واحدند* حتی طبق فرمايش قرآن، ميان حضرت خضر صلوات الله عليه و حضرت موسی عليه السلام، ظاهرا اختلاف نظر بوده و حضرت داود (پدر) و حضرت سليمان (پسر) هم در داوری *يك مسئله،* *دو حكم* درست اما مختلف صادر می كنند كه خداوند از *حكم پسر* حمايت می كند. ۲ـ رسول أكرم صلی الله عليه و آله با صراحت اعلام می فرمودند كه: *فهم* اصحاب *خاص* ايشان مثل: جناب سلمان با جناب مقداد با جناب ابوذر و با جناب عمار، حتما با يكديگر *فرق* دارد. ۳ـ *اختلاف نظر* در ميان افراد خانواده و مردم هر كشوری، نشانه ی *حكيمانه* بودن نظام آفرينش و حتما *خير* و عامل *رشد* و *توسعه* است. ۴ـ حالا لطفا شما بفرمائيد *تكليف عاقلانه و خداپسندانه* افـــراد هر خانواده يا هر شهر يا هر كشور و يا هر امتی با اين همه *اختلاف نظر* چيست؟ ۵ـ *نظری* كه شما بيان خواهيد كرد به چه *دلايلی* درست است؟ و به چه دلايلی *همسر و فرزندان* شما و *همسايگان* و *همكاران* و يا *مردم جامعه* شما بايد آن را بپذيرند و تأئيد كنند؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۷ پرسش الان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند ما چطور ایشان را از دیگر مدعیان بشناسیم؟ پاسخ *امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشريف، قطعا *حجت الهی* در *بيرون* از ما هستند. پس تا زمانی كه *حجت باطنی* در اكثر جهان *فعال* و حداقل در *اولين حاميان* ايشان، *ظهور كامل* پيدا نكند و *نفسانيت* آنها را به مديريت خود درنياورده باشد، امكان شناسائی *حجت ظاهری* فراهم نخواهد شد و *ظهور حجت خدا* برای *مردم غافل و جاهل و لجوج* هيچ ارزش و فايده ای هم نخواهد داشت. زيرا *تمام أنبياء و أولياء الهی* را با اينكه مردم ديدند، لمس كردند و پاكی و صداقت و عدالت آنان را *تصديق* هم كردند اما به آنها *بی إعتنا* بودند و يا آنها را به *شهادت* رساندند و يا مثل الآن، امام در كنار ماست اما او را *نمی شناسند* و بهتر بگويم: *او را نمی خواهند* بلكه *هنرپيشه* و *خواننده* و *رقاص* و *ورزشكار* و *كدخدا* و مثل بچه ها، چيزهای سرگرم كننده را *می خواهند.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۸ پرسش سوال بنده هم هست . و اینکه آیا برای اربعین اگر راه ها باز شود باید واکسن زده باشیم؟ پاسخ اگر مسئولين، شركت در رزمايش اربعين را *مشروط* به واكسن كنند، طبيعتا بايد انجام شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۹ پرسش ...... رسول خدا(ص) می‌گوید خداوند فرمود: «اى آدم! منِ خداىِ بزرگوار، خیر را پیش از شر آفریدم... آیا این نتیجه گیری از حدیث که خدا شر را آفریده. و خلق شر، خارج از حکمت خدا نیست. همونطور که خیر را آفریده شر را هم آفریده درسته؟ پاسخ ۱ـ شايد در اوائل ورود به دانشگاه، من به منزل يكی از علماء بزرگ (صاحب اجتهاد) رفت و آمد داشتم. يكبار قبل از ورود ايشان به اتاق پذيرائی، من از كتابخانه ايشان يكی از مجلدات كتاب *روائی* مشهوری را برداشتم و نگاه می كردم. وقتی ايشان وارد اتاق شدند و آن كتاب را در دست من ديدند به شدت ناراحت شدند و فرمودند *بدون مقدمات* نبايد به كتب روائی دست زد. ۲ـ احاديث و روايات فقط برای *تفهيم آيات قرآن* بيان شده اند: وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ *لِتُبَــيِّنَ* لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ. پس نبايد *قبـــل* از قرآن، احاديث خوانده شوند. ۳ـ ظاهرا در احاديثی كه نقل كرده ايد، كلمه *شاء* بوده كه درست *ترجمه* نشده و شما را به اشتباه انداخته است. پس لطفا *متن عربی* آنها را بفرمائيد تا با هم ببينيم و منظور معصومين صلوات الله عليه را إن شاء الله تعالی بفهميم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۰ 📌همراه با نظرات شما بَابُ الْخَيْرِ وَ الشَّرِّ....الطباطبائى، نام کتاب: الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني، ج ۱ ص۱۵۴ 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ *خلق* به معنی *پيدايش* است و به معنی *ايجاد* نيست. ۲ـ طبق *توحيد أفعالی،* قطعا *فاعل* هر فعلی *خداوند* است اما *عامـــل* آن *عمل* برای مخلوق *مختار* همان *قابليت و لياقت و انتخاب* خود آن مخلوق است. يعنی: انسان با *چشم* و *گوش* و *زبان* و با *دستی* كه خداوند به او *امانت* داده *تخلف* و *خيانت* می كند و *دروغ* می گويد و *شر* می آفريند. به عبارت ديگر: خداوند *جوارح* انسان را در اختيار او گذاشته است، اما *جهتگيری* انسان، به اختيار و انتخاب *خود او* است. كه اگر انسان جوارحش را در جهت *عقل و حق* قرار دهد، *خير* از آن *جاري* می شود اما اگر انسان جوارحش را در جهت *نفسانيت و باطل* قرار دهد، *شر* از آن *جريان* پيدا می كند. پس *حر بن رياحي* و *شمر* هر دو *مخلوق* خداوند و *مثل آينه* هستند كه وقتی *رو به خورشيد* قرار می گيرند، *نورافشانی* می كنند و عامل خيرند، اما وقتی به خورشيد *پشت ميكنند* عامل *تاريكی و ظلمت و ظلم* هستند. ۳ـ بهترين و قانع كننده ترين *پاسخ،* تجربه *خود انسان* است، هر فردی می تواند *تصديق* كند كه در زمان *دروغ* گفتن و *ظلم* كردن و عاملِ *شرارت* و *رذالت* و *خباثت* بودن، آيا *مجبور* است؟ ۴ـ همين كه انسان اين *پرسشها* را مطرح می كند، نشانه *مختار* بودن اوست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۱ پرسش میشه لطف کنید در باره *مورد چهارم* این پاسختون، بیشتر توضیح بدید.... پاسخ ۱ـ برای اينكه بتوانيد *نگاه* و *تحليل* اطرافيانتان را *اصلاح* كنيد و اسباب *تحول* آنها را فراهم آوريد، لازم است ابتدا خودتان در زمينه *خودشناسی* و *كشف و فهم معنای زندگی* و *اصول و مبانی زندگی* و مباحث مهم دينی *تلاش* كرده باشيد تا بتوانيد *متناسب* با *سن و سواد و خصوصيات و شرائط* هر يك از اطرافيان خود، *پرسشهای* زيبا* و *مناسبی* را مطرح كنيد. ۲ـ قطعا تا *نگاه و تحليل و رفتار و اخلاق* خود ما *متحول* و *اصلاح* نشود، تلاشهای *تبليغی* ما هيچ سودی ندارد و يا اگر هم برای ديگران مفيد باشد برای خود ما هيچ خيری نخواهد داشت. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۲ 📌همراه با نظرات شما .... در اینجا رییس، رهبر، سرگروه و... آن طبق جامعه بایستی طبق نظر اکثریت و داخل آن چهارچوب تصمیم را از بین نظرات انتخاب کند. 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ با اينكه *وجود اختلاف* در ميان *تمام افراد جن و إنس* (بجز آل الله) از *شگفتی های آفرينش* است، اما نظام حكيمانه آفرينش، مبتنی بر *سنت ها* و *قوانين ثابت* است و بر خلاف فرمايش شما، *تمام حوادث* جهان بر مدار *حق مطلق* و *حق كامل و كمال حق* صورت می پذيرد. ۲ـ *هر انسانی* دارای *دو مركز فرماندهی* است: *اول:* آن مركزی كه انسان را به پايبندی به *بديهيات ثابت* و *قوانين ثابت* كه در *تمام* افراد بشر، *مشترك* و مورد *توافق* است و هر انسانی را به: *صداقت* و *انصاف* و *عدالت* و *محبت* و *وحدت* و *كوثريت* و *فضائل* فرامی خواند، *دوم:* آن مركزی كه انسان را به *خودخواهی* و *تكثر* و *تكاثر* و *اختلاف* و *تفرقه* و *دنياگرائی* و *رفاه طلبی* و *راحت طلبی* و *تنبلی* و به انواع *رذائل* می كشاند. ۳ـ *آزمايش* انسان همين است كه *زندگی* خودش را بر اساس كداميك از اين دو مركز *تنظيم* می كند. ۴ـ بر خلاف نظر شما *رهبر هيچ كشوری* نمی تواند *نظر اكثر مردم* را در مسائل اصلی جامعه، *ملاك* قرار دهد، زيرا متأسفانه *اكثريت مردم،* حتی *تمام دولت هائی كه ظاهرا با هم متحدند* (مثل: ايالات متحده، اتحاديه اروپا) همگی تابع *هوای نفس* و دنبال *خودخواهی* و *منافع دنيوی* خويش اند و در نتيجه (مانند گرگ ها) بر سر *هيچ چيزی،* توافق *پايداری* نــــدارند. قرآن، اين *اكثريت به ظاهر موافق با هم* را اينگونه توصيف می كند: .... تَحْسَبُهُمْ *جَميعاً* وَ *قُلُوبُهُمْ شَتَّى* ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ *لا يَعْقِلُونَ* (حشر/۱۴) ۵ـ پس، از منظر اسلام و از منظر تمام عاقلان جهان، *اكثريت* (مردم يا نمايندگان يا كسبه يا تجار يا اساتيد و معلمين يا دانشجويان و دانش آموزان يا ....) ملاك *حــــق* نيست. ۶ـ علماء و فقهاء و مراجع هم *مجاز* هستند كه با هم در هر مسئله ای *اختلاف نظر* داشته باشند، اما مؤمنين بايد فقط از آن فقيه و مرجعی كه خودش را با *خدا* و *بديهيات عقلی* و *قرآن* تطبيق می دهد، اطاعت و تبعيت كنند. لذا قرآن می فرمايد: اگر در هر چيزی به *نـزاع* كشيده شديد، *خدا* و *رسول* را *ملاك* حل اختلاف خود قرار دهيد: فَإِنْ *تَنازَعْتُمْ* في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى *اللَّهِ* وَ *الرَّسُولِ* ... (نساء/۵۹) ۷ـ شايد بپرسيد اگر در همان موارد هم *اختلاف* پيدا شد چه بايد كرد؟ كه پاسخ قرآن برای افراد *اهل عناد و جدال و لجاجت* ، *مباهله* است. 👈واژه: ۱۴ ۵۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۳ بفرمایید ۴ نقشی که مادر باید ایفا کنه چیست؟ آرامش زنانه از کجا باید حاصل بشه و منظور از برنامه دقیق و متنوع چیست؟ ( منم با دختر دو نیم ساله م کمی اصطکاک پیدا کردم و....) ۱ـ در *جلسه هفتم* خانواده *پويا* اين چهار نقش مهم مادران مطرح شده است، لطفا خود شما (يا ساير أعضاء محترم) در كانال *تسبيح۱* آن را بيابيد و بطور خلاصه در اينجا مطرح بفرمائيد. ۲ـ چون *فقط خداوند* منبع *آرامش* است، پس هر قدر *خودشناسی* و *خــــداباوری* بانوان عميق تر و بيشتر باشد، قطعا از *آرامش* بيشتری برخوردار خواهند بود و بهتر می توانند *آرامش بخش* و *اميدآفرين* باشند. ۳ـ *برنامه دقيق و متنوع* برنامه ای است كه *تمام* نيازهای *خود فرد* و *افراد* خانواده و أشياء و *لوازم و مسائل خانه* را در بر بگيرد. ۴ـ هر *اصطكاكی* محصول *برخورد* دو چيز است. پس اگر مثل *أولياء الهی* فقط به *مراقبت* از گفتار و رفتار و اخلاق و مسئوليت های *خودتان* بپردازيد، و *هنر هدايت نامحسوس* خودتان را تقويت كنيد، حتما با همسر و فرزند و همسايه و ديگران، هرگز *اصطكاك* پيدا نمی كنيد. ۵ـ مشكل اصلی اينست كه غالب *مادرها* با قرآن *مأنوس* نيستند و لذا نمی دانند كه: *اولاً:* هر مادری، فرزندش را به اراده خداوند اما *فقط برای پدر* به دنيا می آورد و خود او (با اينكه بيشترين *نقش* را در رشد و هدايت فرزندان دارد، اما) كمترين *مسئوليتی* در قبال فرزندان *نـــدارد.* *ثانياً:* متأسفانه غالب *والدين* (به خاطر غفلت از آخرت خودشان و إلقائات مسموم مشاورين و مدعيان روانشناسی) نمی دانند كه خداوند *تربيت* فرزندان را از آنها ـ خصوصا از مادرها ـ *نخواسته* است. ۶ـ فرزند در *هفت سال اول* بايد از *سيادت* برخوردار باشد. احتمالا اين واژه هم برای غالب والدين ـ خصوصا مادرها ـ روشن نيست و آنها *مجاز* به *تعليم مستقيم* چيزی به كودكان، *نيستند.* لذا مادران غافل از *آخرت* خود و غافل از وظيفه *جهاد همسرداری* خود، با *دلسوزی های غير مجاز* و *آموزش های غير مجاز* و *حساسيت های غير مجاز* خودشان، *اعصاب* فرزندانشان را مورد آزار و اذيت قرار می دهند و خودشان را با مشكلات روزافزون درگير می كنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۴ پرسش سوالات توحیدی پسر ۷ ساله را چگونه جواب دهیم؟ پاسخ ۱ـ *تمام پرسش ها* را بايد به *دو دسته* تقسيم كرد: *اول:* پرسش هایی كه جنبه *جزئی و مادی* دارند و نيازمند *پاسخ محسوس و ملموس* هستند. *دوم:* پرسش هايی كه جنبه *كلی* و *معنوی* و *غير مادی* دارند و نيازمند پاسخ های *عقلانی* هستند. ۲ـ با *تمام مخاطبين* و در *تمام سنين* ـ خصوصا با فرزندان و نوجوانان و جوانان ـ بايد ابتدا به *سئوال* آنها احترام بگذاريم و *سئوال كننده* را مورد *تشويق* قرار دهيم. ‏ ۳ـ هر *پاسخی* بايد *متناسب* با *سن و شرائط* مخاطب باشد و خصوصا در *هفت سال اول* (كه تمام كودكان برای رشد شناختی و كلامی خود، *كنجكاوی* و توان *پرسش كردن* خود را ابراز و تمرين می كنند) بايد *پاسخ ها* حتما *محسوس و ملموس* باشند و از هر گونه *پاسخ استدلالی* خودداری شود. ۴ـ از هفت سال دوم به بعد، بهتر است پاسخ پرسش ها، به *معلمين* امسال يا سال های بعد و مقاطع تحصيلی بالاتر موكول شود. و چه بهتر كه در *يافتن پاسخ* بعضی از پرسش ها از خود مخاطب *كمك* گرفته شود و در بعضی از مواقع، (با اينكه والدين پاسخ را می دانند اما) پاسخ *بعضی از پرسش ها* را فورا ارائه *نــكنند* و اعلام كنند كه بايد در آن مورد به *كتاب ها* يا *اساتيد* يا *رساله* يا دفتر *مراجع* و يا *منابع موثق* مراجعه كنند تا جوانان *نحوه تحقيق و بررسی مسائل* را تلويحا بياموزند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۵ پرسش ما تا چه حد مجازیم برای خرید خونه خود و همسر را به سختی بندازیم....؟ پاسخ ۱ـ لطفا مسئله *خريد منزل* را به همسر محترمتان واگذار كنيد و بطور *مستقيم* كمترين دخالتی نداشته باشيد. ۲ـ به عنوان يك بانوی *مؤمن* فقط *نكات مثبت* ايشان را چنان زيبا و دلچسب *تشويق* كنيد كه *عقلانيت* و *اراده* و *ايمان* و *تعهد* ايشان تقويت شود و بتواند *مناسب ترين* انتخاب را انجام دهد. اعلام كنيد كه *خود شما* بهتر می توانيد *ضرورت* اين كار را *تشخيص* دهيد و وانمود كنيد كه به تشخيص ايشان، *اعتماد* داريد. ۳ـ لطفا از هر گونه *نصيحت* و *غر زدن* و *شكايت كردن* و *دلسوزی غير مجاز* و *ابراز نگرانی* بپرهيزيد و فقط *آرامش* و *نشاط* و *اميد* بيافرينيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۶ 📌همراه با نظرات شما ببخشید طوری نوشته‌ام که شما فکر کردین او تنها فرزند من است. او تک فرزند نیست و.....اگر نوشتم دختر سه ساله باهوش و زیبا ودوست‌داشتنی خواستم انتقال بدهم حسم را که چقدر شکرگزار این نعمتم و .... استاد فرموده‌ای که حتما زیادی عصبانی می‌شوم و هنر زن بودن را فراموش کرده‌ام. اما همسرم همواره از من به خاطر رفتارم در قبال او تشکر می‌کند و می‌گوید گاهی که او در مورد چگونه رفتار کردن در مقابل بی‌قراری‌ها و گریه‌های زیاد دخترمان کم می‌آورد من چقدر خوب مدیریت می‌کنم.... 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات الهی بر شما. اميدوارم بيش از پيش بتوانيد بر *شادابی* و *نشاط* و *خندان* بودن چهره و *شيرين زبانی* خود بيفزائيد. چون قرآن از هيچ زنی نخواسته است كه *مادر* خوبی باشد پس با اجازه شما ملتمسانه از بارگاه الهی می خواهم كه شما و تمام بانوان *مؤمن* را در *جهاد همسرداری* موفق فرمايد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۷ پرسش حد و مرز زوجیت چیه؟ مثلاً آسیه... آیا با فرعون دوست هم بوده...یا امام حسن علیه السلام آیا دوست بوده با همسرش؟ پاسخ ۱ـ اگر زندگی *عشاير* و *روستائيان* (مثلا: در خراسان جنوبی و سيستان و بلوچستان ... ، آنها كه دانشگاه آزاد ندارند) را از نزديك ببينيد حتما اين *لوس بازی ها* و *رفتارهای تصنعی* و *توقعات خودخواهانه* مخصوص *فيلم های هندی و غربی* را در روابط زوج های بسيار مؤمن و مهربان و زحمتكش آنجا هرگز نمی بينيد. ۲ـ اينكه حضرت نوح و حضرت لوط عليهما السلام و حضرت آسيه سلام الله عليها با فرعون چگونه رفتار می كردند، كاملا قابل تصور است كه *طبيعی* و *عاقلانه* و *انسانی* و *صادقانه* و *محترمانه* و *مؤدبانه* و *مهربانانه* بوده است. ۳ـ زنان و مردان *مؤمن،* تمام *عشق* خود را در *مناجات* نيمه شب با *خالق* خود و *دعای خيرخواهانه* برای *فقراء و مستضعفين* ابراز می كنند و هرگز *توقع* ندارند كه *مخلوقی* مثل خودشان يا *كمتر* از خودشان بتواند به *قلب* آنان *آرامش* و *اطمينان* و *نشاط* بدهد. ۴ـ احتمالا بتوان *زوجيت* را در رفتار *پرندگان* ديد، شايد *زوجيت* مثل رفتار فداكارانه *اندكی* از پزشكان برای مداوای بيمارانشان باشد، شايد *زوجيت* مثل رفتار فوق العاده و *بی توقعی* است كه غالب *مادران* (به اشتباه) نسبت به فرزندان ـ و خصوصا پسران ـ خود ابراز می كنند. *زوجيت* كاری است شبيه كار *كاتد* و *آند* كه *روشنائی* می آفرينند. (كه متأسفانه مثبت و *منفی* ترجمه می شوند.) بهترين مثال برای *زوجيت،* گفتار و رفتار و اخلاق بسيار زيبای زيباترين بانوی عرب، حضرت خديجه كبری سلام الله عليها نسبت به شوهری يتيم و بينواست. بهترين مثال برای *زوجيت،* گفتار و رفتار و اخلاق *كوثر* آفرينش سلام الله عليها با أميرالمؤمنين صلوات الله عليه است. زيبايی *زوجيت* در اينست كه شما فقط به بيشترين و زيباترين *شكوفائی* خودتان بپردازيد، *صادقانه* ، *طبيعی* ، *بی توقع* و *لله.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۸ پرسش یک دختر ۲۱ ماهه دارم که... حق آزادیش رو رعایت کردم. اما وقتی می‌خواد کاری کنه... که میدونه من خیلی راضی به اون نیستم با نگاه کردن به من ... منتظر اجازه من میشه...حالا نمیدونم این نشانه خوبیه... یا نه... تو کتابتون خوندم هفت سال اول باید لا اله رو تمرین کنه و بدون درنظر گرفتن هیچ ملاحظه ای دنبال انجام خواسته هاش باشه پاسخ ۱ـ احتمالا يا من مطلب را درست بيان نكرده ام و يا كتاب خوب *پياده نشده* و يا شما خوب آن را نخوانده ايد. ۲ـ اما اين مطلب شما اين *پرسش* را برای من ايجاد كرد و آن اينكه: آيا همانقدر كه فرزند ۲۱ ماهه (كه هيچ تعهد محضری با مادرش ندارد ولی) *آنقدر می فهمد* كه خودش را با *نگاه* مادر *تنظيم* كند، آيا مادران خودشان را با *همسرشان* (كه تعهد محضری با او دارند) تنظيم می كنند؟ ۳ـ نقش *فرمانروا* ، *وزير ارشاد* ، *مرجع تقليد* ، *گشت ارشاد* ، *بازجو* ، *زندانبان* ، و .... برای بانوان *مؤمن* اصلا *خداپسندانه* و زيبنده نيست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۹ استاد اگه از ازدواج فامیلی مذمت شده پس چرا ازدواج اسوه های ما حضرت زهرا با پسرعموی پدرشون و... بوده؟ ۱ـ *ازدواج فاميلی،* حرام و *ممنوع* نيست. ۲ـ اما هم *معصومين* صلوات الله عليهم و هم *دانشمندان بزرگ* مردم عادی را از ازدواج *فاميلی* پرهيز داده اند و *علم ژنتيك* و *تجربه* هم آن را تأئيد نمی كنند، زيرا معمولا *عوارضی* دارد كه *خوشايند* نخواهد بود. ۳ـ غالب جوانان *سوابق ناخوشايندی* در دوران كودكی و نوجوانی دارند كه *يادآوری* آن خاطرات برايشان بسيار *تلخ* است و در ازدواج های فاميلی، شايد بدون هيچ قصد و غرضی ـ بارها آن خاطرات مطرح می شوند و باعث آزردگی خاطر آنها می شود. اما در ازدواج *غير فاميلی* جوانان اين فرصت را پيدا می كنند كه زندگی خود را از *صفر* شروع كنند. ۴ـ *موارد خاصی* از ازدواج های فاميلی كه در تاريخ سراغ داريم، همگی مربوط به *شرائط خاص* و رعايت *ضرورت* بوده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۰ پرسش سوالات توحیدی پسر۷ساله ام را چطور پاسخ دهم؟ همچنین سوال پسرم که برای خودم هم ایجاد چالش کرد: مگه حضرت آدم پیامبر و اولین انسان نبوده؟ مگه ما تو کتاب ها نخواندیم که انسان های اولیه خلق وخوی وحشی داشتن...یعنی آدم و حوا هم خلق و خوی انسان های اولیه را... پاسخ ۱ـ بانوی محترم؛ پسر هفت ساله شما اين مطالب *درست و نادرست* را در كدام كتاب خوانده؟ يا چه فردی اين كتاب های خيالبافانه را برای او خوانده؟ چرا چنين كتاب هايی در دسترس اين بچه قرار گرفته؟ ۲ـ كدام كتاب معتبری نوشته: انسان های اوليه خلق و خوی *وحشی* داشتند؟ ۳ـ آيا قرآن حضرت *هابيل* عليه السلام را *وحشی* معرفی فرموده؟ ۴ـ به نظر می رسد فرزندان (احتمالا از جانب خداوند) *مأمور* هستند كه *نقاط ضعف* والدينشان را افشا كنند. ۵ـ اين پرسش ها ـ كه باور نمی كنم تماما توسط اين فرزند مطرح شده باشند ـ چه ربطی به *مسائل توحيدی* دارند؟ ۶ـ لطفا ابتدا به *اصلاح* باورها و *منابع* اطلاعاتی خودتان بپردازيد تا با فرزند هفت ساله به چالش كشيده نشويد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۵۱ 📌همراه با نظرات شما استاد گرامی بابت این همه لطفی (سخنرانی ها و پاسخ سوالات و کلاس ها و پاورپوینت ها) که نسبت به تک تک ما دارید متشکرم و مدیون شما هستم. برای تشکر از شما تنها کاری که میتوانم انجام دهم فقط دعاست...الحمدلله که این توفیق نصیب من شد تا بتوانم از راهنمایی های بی نظیر شما بهره ببرم. خدا شما را حفظ کند. 📌همراه با نظرات استاد از حُسن ظن شما و ابراز محبت شما متشكرم. از خداوند منان، *عاقبت بخيری* خودم و شما عزيزان و جميع مؤمنين و مؤمنات را مسئلت دارم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2