eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
157 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
... در مورد نحوه پول تو جیبی به دختران دبستانی توضیح بفرمایید؟ آیا لازم هست مانند پسران، به دختر بچه ها هم نحوه مدیریت پول رو البته غیر مستقیم، آموزش داد؟ ... احتمالا در کتاب *از سیادت تا وزارت* این مسئله توضیح داده شده به آنجا مراجعه کنید و الآن در *پایان* سال تحصیلی، حواس فرزندتان را به مسائل فرعی منحرف نکنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
من خیلی به خونه پدری‌ام وابسته‌ام هر هفته باید برم، اگر همسرم بگوید نرویم یا نمیتوانم، ناراحت میشوم، غر می‌زنم... مخصوصا در سال‌های اخیر که احساس میکنم پدر و مادرم رو به پیری می‌روند. چطور این وابستگی را کمتر کنم و آیا همسرم از از این بابت ناراحت باشد روزی باز خواست میشوم؟ لطفا به خودتان *تفهیم* کنید که این *وابستگی* شما، *مؤمنانه* و *تکلیف شرعی* نیست و *دلسوزی* شما نسبت به *پیری* والدین، فقط *بهانه* است. *بنده‌ای* که به سن *تکلیف* رسیده باید فقط به *شناخت* و *انجام تکالیف* خود بپردازد. اینکه *همسر محترمتان* هم از این *وابستگی* کودکانه شما، *ناراحت* می‌شود یا نمی‌شود، *مسئله دوم* شماست که تفهیم آن به شما برای من خیلی سخت است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
جهاد همسرداری این است که اطاعت مطلق از همسر داشته باشیم، هر چه گفت چشم بگوییم؟ *جهاد همسرداری* معانی مختلفی دارد. برای زنان تحصیلکرده، یک معنا دارد، برای زنان مذهبی‌نما و وابسته به والدین، یک معنا دارد، برای غربی‌ها یک معنا، برای شرقی‌ها یک معنا، برای زنان بلوچ یک معنا، برای شمالی‌ها برای جنوبی‌ها معانی مختلف و برای زنان روستائی و عشایر یک معنا، برای بانوان عاشورائی یک معنا و خلاصه هر قشری، هر آیه و کلمه عبارتی را از *منظر خودش* ترجمه می‌کند. لطفا بفرمائید شما از *چه منظری* نگاه می‌کنید؟ *عرف؟* ، *قانون؟* ، *هوس؟* ، *قرآن؟* و یا ؟؟؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز پانزدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِينَ* (خدايا؛ در اين روز و ماه، طاعت فروتنان را روزی من قرار ده،) {کلمه *رزق* یعنی: جاری شدن عنایتِ الهی برای ادامه حیات هر مخلوق که از مجاری نامشخصی حتما به او می‌رسند: *وَ يَرْزُقْـهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ* .... (طلاق/۳)}{اگر هر مخلوقی قطعا به رزقش می‌رسد پس چرا ما باید *انواع رزق* را تقاضا کنیم؟}{زیرا *رزق دنیوی* قطعی است اما *رسیدن به مراتب عالی* و *مقامات جاودانه،* تابعِ قابلیت، لیاقت، ظرفیت، صلاحیتِ و تلاش مؤمنانه و *پیگیر* خود انسان است.}{کلمه *طاعت* یعنی: *عملی* همراه با: *رغبت* و *خضوع* و *طبق دستور.* پس *متطوّعین* یعنی: داوطلبان مشتاق.}{کلمه *خاشع* یعنی: فردی که *خودخواهی* ندارد اما *افتادگی* و *إنقیاد و پذیرش* دارد. *خشوع* ابتدا در *قلب* و بعد در *چشم* و *گوش* ظهور پیدا می‌کند، زیرا این دو، *مجرای واردات و پذیرش* هستند و *خشوعِ نگاه* و *خشوعِ صوت،* یعنی قرار گرفتنِ « چشم و گوش و زبان » در *مقامِ تسلیم* و *فرمانبرداری.* امام صادق صلوات الله علیه می فرمايند: ركوع‌ كن‌ در حاليكه‌ *قلبت‌، فروتن‌ و منقاد* است‌ و خود را در حضورِ معبودی مسلّط،‌ *ذليل‌* می بينی: *فَاركعْ ركوعِ خاشعٍ للهِ بقلبه متذلّلٍ وَجلٍ تحتَ سلطانِه.* پس هر قدر انسان، *عظمت الهی* را بيشتر بفهمد‌، *احساس‌ كوچكی* و *اطاعتش* بيشتر می شود‌:.... *الخضوعُ و الخشوعُ بِقدرِ اِطّلاعِ عَظَمَتِه‌ عَلي سرائِرِهم‌.* (مصباح الشريعة/جلد۱/صفحه۸۹) ضمنا *خشیت، معرفتی* است اما *خشوع، قلبی* است. لذا می‌گوئیم: *اللّهُمَّ؛ .... أَعُوذُ بِكَ مِنْ: قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ* ... (از دعای أبوحمزه ثمالی) پس *دعای قلبِ خودخواه،* *شنیدنی* نیست: *وَ مِنْ دُعَاءٍ لاَ يُسْمَعُ.‏* سئوال: *انتظار خداوند از مؤمنین چیست؟* (آيا وقت آن نرسیده که أهل ايمان قلبشان با ياد خدا و حقايقى كه نازل شده فروتن و پذیرا شود ... و از سنگدلی و فاسق شدن بپرهیزند؟) *أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا !!! أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ؟ ..... فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ* (حديد/۱۶) *خشوع عامل إجابت دعاست،* زیرا خداوند دعای حضرت زکریا علیه السلام را به همین دلیل إجابت فرمود: *وَ زَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ* ... *فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْـنا لَهُ يَحْيى‏ وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ* (چرا؟)(چون:) إِنَّهُمْ كانُوا: ۱ـ *يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ،* ۲ـ *وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً،* ۳ـ *وَ كانُوا لَـــنا خاشِعــينَ* (أنبياء/۹۰) *وَ اشْرَحْ فِيهِ صَدْرِي بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِينَ* (و خدایا؛ بر ظرفیت سینه‌ام همانند *مخبتین* بیفزا،) {کلمه *شرح* یعنی: گسترش و افزایش ظرفیت برای پذیرش کاری بزرگ.(مانند: ظرفیت: هارد، فلش، سی پی یو) }{کلمه *صدر* یعنی: *مرکز واردات و بارانداز انسان* معادل *ذهن* و صندوق *تمام خاطرات* و *علوم* و *تجربیات* دریافتی در *گذشته* و مرکز محاسبه و پنهان کردن آنها: *يَعْلَمُ .... ما تُخْفِي الصُّدُورُ* } {کلمه *إنابه* یعنی: *ترکِ هر آرزوئی که شأن آنرا ندارم* همراه با *قبول ولایت* أولیاء الهی: ... *وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ* ... (لقمان/۱۵)} {کلمه *مخبتین* یعنی: افرادی که: ۱ـ به *حقّ* ايمان و *خضوع قلبی* دارند، ۲ـ *فسادشناس* و *فسادگریز* و *فسادستیز* اند، ۳ـ *انس و معرفت شدید قرآنی* دارند، ۴ـ *با رضایت، تسلیم و تابع احکام شرعی،* ۵ـ و همواره *ذاکر،* ۶ـ *صبور،* ۷ـ *أهل انفاق،* ۸ـ *إقامه کننده نماز* هستند، ۹ـ *إنکسار قلبی* و *ترسی عاشقانه* از خدا دارند، ۱۰ـ *کمترین اعتراض و نافرمانی* ندارند: *اَللّهُمَّ؛ اِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتينَ اِلَيْكَ والِهَةٌ* ... (زیارت امین الله)(خدايا؛ دلهاى فروتنان درگاهت، شیفته و شیدای تو اند ...) ... *وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتينَ* (حج/۳۴ و ۳۵)} {پس خدایا؛ سینه‌ی مرا هم مثل دل گندگی مخبتین پر گنجایش کن تا حقایق بیشتری را بتوانم *هضم* کنم و آن *مقامی* را که شایسته آن نیستم (مثل نبوت و امامت)، آرزویش را هم نداشته باشم.} *بِأَمَانِكَ يَا أَمَانَ الْخَائِفِينَ* (به امان دادنت (سوگند) اى امان‌دهن‏ده‏ هراسناکان.) 👈واژه: ۱۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز شانزدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ؛ وَفِّقْنِـي فِيهِ لِمُوَافَقَـــةِ الْأَبْــــرَارِ* (خدايا؛ با لطف تو *سربالائی* را پشت سر گذاشته و اکنون در *آغاز نیمه دوم* این *ضیافت با شکوه قرآنی* قرار دارم ....) (پس خدایا؛ مرا در اين روز و ماه به *همراهى* دائم با افراد از هر نظر نیکو موفّق فرما،)(تا آنجا که *خصوصیات ابـــــرار* در *من* هم جاری شود و در من ظهور پیدا کند.) (خدایا؛ در دعای روز *سیزدهم* این ماه، من *صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ* و *هم‏نشينى با ابرار* را خواستم، اما امروز *همراهی* با آنان را از تو می‌خواهم که بسیار *سالم‌* و *مؤمن‌* و *صالح‌* و *متعبّد* و *متعهّد* و *مطیع‌* و *سخاوتمند* و *صبور* اند و طبق آیه ۱۷۷ سوره بقره، *بیشترین* و *سالمترین* و *مطمئن‌ترین* روابط را با *بستگان* و با *نیازمندان* و با *عموم مردم* دارند و مثل *خورشید* بر همه *می‌تابند* و مثل *ابر رحمت،* بر همه *می‌بارند،* پس خدایا؛ یاریم کن تا مثل آنها اینقدر بزرگوار باشم.) *وَ جَنِّبْنِـــــي فِيهِ مُرَافَقَــــةَ الْأَشْـــرَارِ* (و در این روز و ماه، مرا از همنشينى با بدکاران آشوبگر دور بدار،) (تا مبادا *خصوصیات اشرار* به من هم سرایت و در من ظاهر شود.) (خدایا؛ می‌فهمم که *شرط با ابرار بودن* اینست که با *اشرار* و *خودم* از اشرار نباشم، پس لطفاً اول *شرّ* را به من *بفهمان* تا بدانم: اگر *نگاه* من به *هر چیزي،* با *جهالت* و *خودخواهی* باشد، همان چیز برايم *شرّ* و عامل *غفلت* و *انحراف* و *انواع تخلّف* من می‌شود: *أَعُوذُ ... مِنْ شَرِّ مــا خَلَقَ،* یعنی: اگر با هر توجیه جاهلانه‌ای، حضرت *عیسی* علیه السلام و یا حضرت *أميرالمؤمنين* صلوات الله عليه را *خدا* بنامم، اين *ذهنيت غلط* برايم *شر* و تجلّی آن، *غضب تو* و *آتش جهنّم* می‌شود و یا اگر *خودخواهانه* چیزی را به *قرآن* نسبت دهم، همين قرآن نورانی و *شفابخش،* عامل *خسارت* من می شود: *وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً* (إسراء/۸۲) پس خدایا؛ کمکم کن تا خوب *بفهمم* که اگر از *هر نعمت* و *خيری* (مثل: سلامتی، توانمندی، داشتنِ: اصل و نسب، همسر، فرزند، دوست، همسایه، پول، مقام، قدرت، زیبائی، علم، مدرک، خانه، ماشین، ....) اگر *مطابق عقل و وحی و شرع* و بطور *مجاز* استفاده نکنم، همانها برایم *شر* و عامل *غفلت* و *خسارت* شده و خودم از *اشرار* می‌شوم.) *وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى (فِي‏) دَارِ الْقَـرَارِ* (و در این روز و ماه، مرا به حق رحمتت در آن « دار قرار » (حقیقی‌ام) جايم ده،) (خدایا؛ به من کمک کن تا *قرارگاه* خودم را به درستی بشناسم و بفهمم که *دار قرار* من *آخرت* است: *إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دارُ الْقَرارِ* (غافر/۳۹) همانجائی که من ـ بر مبنای عبادتهای آگاهانه و موحّدانه دنیویم ـ و با عنایت تو، به *ثبات* و *آرامش پایدار* رسیده‌ام و آنقدر ـ مثل شیشه‌ای پاک که *قاروره* نامیده می‌شود ـ شفاف و زلال و *نورچشمی* شده‌ام که *جز آیت* و *جلوه الهی* بودن و *جز اطاعت مشتاقانه* از *سنّت‌ها* و *حجّت‌های الهی،* کمترین *نفسانیت* و *خودخواهی* و *چیز دیگری* هرگز در من *دیده نمی‌شود* و از من *بروز و ظهور* پیدا نمی‌کند.) (چه افرادی در نظام الهی، *حجّت الله* و *آیت الله* و *نورچشمی* اند؟ آنها که فقط با *چشم خدا* و از *منظر کلام الله* به همه چیز *نگاه* می‌کنند و در دعای ابوحمزه ثمالی می‌گویند: *سَيِّدِي؛ عَلَيْكَ مُعْتَمَدِي وَ مُعَوَّلِي وَ رَجَائِي وَ تَوَكُّلِي وَ بِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقِي* ....... *فَإِنَّـــكَ قُـــرَّةُ عَيْــنِي.* ) *بِإِلَهِيَّتِــــــكَ يَا إِلَـــــهَ الْعَالَمِـــــينَ* (به معبود بودنت (سوگند) اى معبود محبوب جهانيان.) 👈واژه: ۱۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۸۳ #پرسش استاد چه راهکاری وجود دارد برای اینکه ما در زندگی روزمره و هر لحظه مون در
سپاسگذارم بابت پاسخ های دقیقتون که مارو به سمت تعقل هدایت میکنین .هر آنچه خیر و برکت هست روزی شما، فقط مورد دوم عبادتهای جمعی و مناسک شامل چه عبادتهایی میشه؟ تو ذهن بنده نماز جماعت و هیئات و حج و اربعین امام حسین (ع) روشن شد بله، نمازهای جماعت، نماز جمعه، نماز عیدین، حج تمتع، حج عمره، عزاداریهای محرم، راهپیمائی اربعین و راهچیمائی‌هائی که در *ایام الله* مثل روز قدس و ۲۲ بهمن انجام می‌شود و فعالیتهای علمی و فرهنگی و معرفت‌افزائی و جهادی در زمینه‌های مختلف و مسائل مختلف اجتماع، همگی به نحوی *مناسک* و *عبادتهای جمعی* محسوب می‌شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد لطفا در مورد آیه وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ، توضیح می دهید... ۱ـ آیه ۹۱ سوره أنعام به *انواع از خودبیگانگی‌ها* و *ناشکری‌هائی* اشاره دارد که متأسفانه در میان مردم خصوصا *جوانان* و مخصوصا افراد *مجرد* و به خصوص *دختران تحصیلکرده* زیاد شنیده می‌شود مثل اینکه *مگر خدا برای ما چه کار کرده؟* *چرا خدا صدای ما را نمی‌شنود؟* و ..... ۲ـ در آیه *۶۶* و *۶۷* سوره زمر هم ظاهرا به *ضرورت* همین *شکر* و *قدردانی* اشاره دارد و اینکه غالب مردم آنطور که باید به *عظمت آفرینش* و به *عظمت خودشان* و *نعمتهای بیکرانی* که در اختیار آنها قرار گرفته *توجه* و *تشکر* ندارند. ۳ـ در سوره *قدر* هم مردم به *حجت الهی* که *مرجع تعیین تکلیف ملائکه* و *مسلط* بر *من کل أمر* است، *توجهی* ندارند و توجه ندارند به اینکه *صبح حاکمیت عقل و دین بر جهان* نزدیک است. ۴ـ شاید بالاترین سطح *قدردانی* اینست که بکوشیم *حتی یک لحظه* و *هیچ حادثه‌ای* در اطرافمان و *ازدواج* و *کارهای روزمره* و *هیچ کاری* را *لهو* و *لعب* و *لغو* و *عبث* نبینیم و *گفتگوهای بیهوده* و *بهانه‌گیریهای جاهلانه* و *پرسشهای کودکانه* را زن و مرد کنار بگذاریم و با بازگشت به *فطرت* خود، ( *ری‌ست* شویم و به تنظیمات اولیه کارخانه!!! برگردیم) و به *عید فطر* برسیم و خودمان را برای *لقاء الله* از هر نظر *آماده* و *شایسته* کنیم. 👈واژه: # 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۹۲ #پرسش مفهوم عبارت، * اللهم صلّ افضل صلاة على اسعد مخلوقاتك سيدّنا محمد و على آل
استاد در آیه نورانی اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ.. *یقدر* را تنگ می‌کند معنی کرده اند در حالی که در آیات دیگر مفهوم اندازه گیری می دهد آیا می‌توانیم بگوییم که اصل شاءالله بسط روزی است اما اگر خودانسان با حساب و کتاب ذهنی، شاء و ظرفیت خودرا پایین بیاورد، بطور مثال از ترس فقر انفاق نکند یا وقتی گشایش در روزی دارد بغی کند،(به جز مواردی که خدا برای ابتلا روزی را اندازه میگیرد) خدا هم برای او با اندازه گیری ظرفیت او روزی می دهد، نه با بسط و گشایش روزی ،یعنی در دستگاه الهی اصلا روزی را تنگ کردن وجود ندارد ؟ آفرین به شما. تعبیر و استنباط خیلی زیبائی است. آری، *حکمت عالمانه الهی* با *محاسبات ذهنی* و *نفسانی* ما خیلی فرق دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
در سوره حدید ان جا که خداوند میفرماید اهن را فرستادیم و در ان سودهایی برای مردمان میباشد ، در وسط ایه این مورد اشاره شده ، که قبل و بعد ان ظاهرا ربطی به اهن ندارد را میشود توضیح دهید ... ۱ـ *هر کلمه* فقط *یک معنا و مفهوم* مشخصی دارد ولی ممکن است *صدها مصداق* داشته باشد. مثلا: *جمل* و *جمله* و *جمیل،* یک معنا و مفهوم ثابت و مشخص و *مشترکی* دارند که *شتر* فقط یک *مصداق* از *جمل* است و تمام معنی *جمل* نیست و کلمه *جمله* هیچ ربطی به *شتر* ندارد. *إبل* هم *فقط* شتر *نیست* و *أبابیل* اصلا به معنی *شتر هوائی* نیست. ۲ـ اما متأسفانه در میان بزرگان لغت و ترجمه و تفسیر *نمی‌دانم* چرا اکثرا *مصداق* را بجای *معنا* بکار برده و می‌برند و *پژوهشگاههای* فراوانی که با بودجه‌های هنگفتی مشغول به کارند به این *نکته مهم* توجهی ندارند. ۳ـ *حدید* یکی از این کلماتی است که به *معنای* آن *توجه* چندانی نشده و *آهن* که فقط *یک مصداق* آنست بجای معنای آن مطرح شده است. *قطر* هم به معنای *فلز مِس* نیست بلکه مس فقط یک *مصداق* آنست زیرا همه می‌دانند که مس *چشمه* ندارد بلکه *معدن* دارد. پس در آیه: *أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ* ... (سبأ/۱۲) مس نمی‌توانسته از *چشمه جاری* شود. ۴ـ خلاصه اینکه ظاهرا آیه مورد نظر شما در سوره *حدید* پیام بسیار بسیار مهمتری از فرود آمدن *فلز آهن* به *کره زمین* دارد. ۵ـ با لطف الهی بیش از *پنجاه و چند سال* است که متوجه این *اشتباه* شده‌ام و بیش از *چهل سال* است که با بزرگان مشهور و متعددی بر سر این نکته مهم، *چانه‌زنی* کرده‌ و گاهی تأئید هم شده‌ام، اما نتوانسته‌ام آن را بصورت یک *مطالبه عمومی* برای *قرآن پژوهان* عزیز درآورم. ۶ـ البته کتاب *التحقیق* بحمد الله با *نفی ترادف در یک زبان* قدمهای خیلی بزرگی را در این زمینه برداشته و *چند استاد* به تمام معنا *مجتهد* در این زمینه کارهای خیلی زیادی انجام داده‌اند و من از سفره پر برکتشان درسهای زیادی را آموخته‌ام. اما متأسفانه این عزیزان همگی در *غربت* اند و *حوزه‌های علمیه* و *مراکز دانشگاهی* و *مراکز قرآنی* هنوز *اقبالی* نسبت به این مسئله نشان نمی‌دهند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۹۵ #پرسش من خیلی به خونه پدری‌ام وابسته‌ام هر هفته باید برم، اگر همسرم بگوید نرویم
آیا دختران و پسران مجردی که با والدین سالمند خود زندگی میکنند ، هم ، نباید نسبت به پیری والدین دلسوزی کنند ؟ آیا بین فرزندان مجرد و متاهل در رسیدگی به والدین تفاوتی وجود دارد؟ در اینکه *تمام مجردین* و تمام *متأهلین* بایـــــد به *والدین* خود و به عموم *سالمندان* رسیدگی فوق العاده‌ای داشته باشند، هیچ *شکی* نیست. اما *تنظیم روابط زن و شوهر* و مشخص شدن *حیطه* وظائف و مسئولیت آنها *بحث دیگری* است که نباید با مسائل دیگر *خلط* شود و نباید *بهانه‌ای* برای *فرار* از وظائف و مسئولیتهای زنان و شوهران نسبت به یکدیگر باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۱۰۳ #پرسش آیا دختران و پسران مجردی که با والدین سالمند خود زندگی میکنند ، هم ، نبا
یعنی ما نباید نسبت به والدین خود دلسوز باشیم؟ مگه همین احسان به پدرو مادر تکلیف ما نیست؟ *احسان* یک تکلیف قرآنی است اما *دلسوزی* یک *رفتار احساسی* و معمولا *جاهلانه* و *خودخواهانه* و عامل *غفلت* از *وظائف اصلی* خویش است که به آن *محبت خاله خرسه* می‌‌گویند. (که برای دور کردن *مگس* از صورت صاحب خود *سنگ بزرگی* را محکم بر روی صورت صاحبش انداخت.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
لازمه. ایمان واقعی چیست؟‌ وقتی از انتقاد دیگران بی حوصله میشیم یا از تعریف دیگران زوق زده میشیم یا در برابر مشکلات زود کم میاریم وعصبانی میشیم یا در عبادتمان صبور و بردبار نیستیم ویا زرق وبرق دنیا سرگرممان. و....... این از ضعف ایمان. است وراهش خود را در محضر خدادیدن است اما بعضی مواقع غفلت یا هر چیز دیگر باعث بشه یادمان برود در محضر خداهستیم واشتباهات ویا کلام نادرست زده بشه در این مواقع ایا با استغفار. درست میشه چه راهکاری وجود دارد. از این غفلت دور باشیم لطفا مباحث *اخلاق* از منظر قرآن را در کانال *تسبیح ۱۱* پیگیری بفرمائید. امیدوارم برایتان مفید باشد. 👈واژه: ۱۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۱۰۳ #پرسش آیا دختران و پسران مجردی که با والدین سالمند خود زندگی میکنند ، هم ، نبا
این موضوع فقط درمورد بانوانه یا درمورد آقایون هم صدق میکنه؟ ... لطفا *فقط* مسائل *خود* را *متناسب با شرائط خودتان* مطرح کنید و به پاسخ من به دیگران، *حساسیت* نشان ندهید. قبلا عرض کردم که *هر پاسخی* (مثل نسخه‌های پزشکی) *مخصوص* فقط *مخاطب* آنست و شاید برای دیگران اصلا *مفید* نباشد. البته *هیچ اشکالی ندارد* که در *نحوه پاسخ* به دیگران، *ابهامی* هم برای شما مطرح شود و بخواهید آن را برطرف کنید، اما لطفا همان *ابهام* را باز *نسبت به شرائط خودتان* مطرح بفرمائید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۸۵ #پرسش ... محدود نبودن آقایان از هر نظر ۱. یا درست و مجاز است‌یا ۲. غلط و غیر مج
ممنون از پرسش زیبای شما. ... طبق آیه ۲۳۳ سوره مبارکه بقره فرزند برای ... ۱ـ بارها و بارها در اینجا و در کلاسها عرض شده که *مادر* بیشترین *نقش* را در *رشد* و *هدایت* فرزندان *دارد* اما طبق آیات متعدد قرآن، مادر نسبت به فرزندانش مسئولیت *مستقیم* ندارد. و بارها این مثال: *آتش* و *ظرف* و *مظروف* را گفته‌ام. ۲ـ از شما تقاضا کردم بر مبنای *یک منبع مورد قبول خود* تکالیف زن و شوهر را بفرمائید، اما مواردی که برای مردان و زنان گفتید، ظاهرا *استنباط خودتان* است. پس منتظر می‌مانم تا از *یک منبع رسمی* (در هر کشور و در هر آئینی) وظائف آنها را مطرح بفرمائید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۷۹ #پرسش ..‌. استاد عزیز، نکته دوستان که بنظر کاملا هم منطقی میاد این هست که در بی
دو روز پیش در پاسخ به یکی از مسائلی که عزیزان مطرح کرده بودند جنابعالی در جواب فرموده بودید که بانوان تا به جهاد همسرداری نرسند، نمی‌توانند نزد خداوند جایگاه والایی داشته باشند، ولی در این پاسخ ظاهرا جور دیگری ست‌ . چطور می‌توان این دو موضوع را باهم جمع کرد؟ قداست وجودی بانوان *در دنیا* فقط با *رغبت به نکاح اسلامی* و *آمادگی برای جهاد همسرداری* آنها را به آن *جایگاه والای آخرتی* می‌رساند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
قُل لِّعِبَادِيَ الَّذِينَ ... يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خِلَالٌ ... در ترجمه این آیه نمیتونم معنی (خلال )،رو پیوند دوستی بپذیرم ،آیا جایگزینی برای این لغت دارید؟ و اینکه ... یکی از کارها باید این باشد که *کلمات هم خانواده* کلمه مورد نظر را بیابیم. مثلا برای بررسی کلمه *خلال* باید کلمات: *خلیل* و *اختلال* و *خلا* و *تخلل* و *خلل* و *الخلّ* (سرکه) و *مخلّ* و غیره را بیابید و با دقت در آیات مربوطه و کتابهای لغت و تفاسیر ... به *یک جمع‌بندی مفهومی* برسید و بعد آن را در *قالب* یک یا چند کلمه *فارسی* بگنجانید و برای آن *معادل* سازی کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۶۰۷۸ #پرسش سلام بر استاد مجاهد وفرزانه طاعات وعبادات شماقبول حق استاد محترم بنده چ
با عرض ادب و سلام وتشکر از شما استادگرامی ومخلص وپر تلاش امیدوارم خداوند بر توفیقاتتون بیافزایدوآرزوی عمری پر برکت توام با سلامتی براتون دارم 🤲 ممنون از جواب کامل وجامع حتما سعی می کنم روزی چند بار این توصیه وهدیه ارزشمند روبخونم وتفکر کنم وان شاالله بتونم عملی انجام دهم فقط استاد محترم من یک مشکلی دارم که وقتی میروم سراغ کتابخانه نمی تونم تصمیم بگیرم چه کتابی بخونم گاهی می گم برم سراغ تفسیر گاهی می گویم نهج البلاغه وگاهی کتابهای شهید مطهری وووووو در نتیجه هیچوقت موفق نمی شم لطفا اگه میشه راهنمایی ام کنید از چه کتابی شروع کنم تا اشتیاقم برای مطالعه بیشتر شه واگر صلاح می دونید در کدام کانالتون عضو شوم ... ۱ـ *کتاب* مثل *غذا* می‌ماند و باید با *طبع* شما تناسب داشته باشد و باید *خودتان* آن را کشف کنید، اما به گمانم به *نمایشگاه قرآن* بروید و کتاب *تمثیلات* (یا سایر کتابهای متعدد) حضرت آیه الله حائری شیرازی را *ببینید* و فقط یک صفحه از آن (یا آنها) را بخوانید اگر برایتان شیرین بود، آن (یا آنها) را تهیه کنید. ۳ـ پیشنهاد اینست که *فعلا* سراغ *نهج البلاغه* و کتابهای *مرجع* و *سنگین* نروید. اما گه گاهی *یک صفحه* از *صحیفه سجادیه* را با *ترجمه* بخوانید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بنای بنده و قصدم از سوال، شناخت نگاه شما بود، و ... شما اگر *قصد* ازدواج *نداشته باشید* باید خود را برای *پاسخگوئی* به خالقتان آماده کنید که *چـــرا؟* و اگر قصد ازدواج به سبک *رایج* و یا طبق تعالیم *اسلامی* دارید باز باید حتما برای خودتان *منابع معرفتی* مشخصی داشته باشید که کلامشان برایتان *حجت* باشد و در قیامت بتوانید به آنها *استناد* کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز هفدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ؛ اهْدِنِــــي فِيـــهِ لِصَالِـــــــحِ الْأَعْمَـــالِ* (خدايا؛ در اين روز و ماه مرا به *بهترین كارها* هدايت فرما،) *یعنی چه؟* *اولا:* یعنی: *ماه رمضان* فقط برای *خوردن* و *خوابیدن* و *شنیدن* قرآن یا دعا دیگران یا *خواندن* نماز و قرآن و دعای سحر و دعای افتتاح و دعای ابوحمزه ثمالی و احتمالا مقداری گریه و زاری، قطعا *نیست.* بلکه *نتیجه* انجام *تمام توصیه‌های عبادی* در این ماه، باید *زمینه‌ساز تحوّل* در نگاه و اندیشه و تحلیل و گفتار و رفتار و اخلاق *من* باشد و به *انجام صالح الأعمال* در زندگی فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ من *منجر* شود و عامل *تحوّل* خانواده و جامعه من هم باشد. تا نه تنها *هیچ تنبلی* و *تخلّف* و *معصیت* و *شرارت* و *خیانت* و *فسادی* از من سر نزند بلکه من در *فسادستیزی* و *اصلاح نامحسوس محیط* و *جامعه* هم مفید باشم. ثانیا: تقاضای من *اعمال صالح نیست،* (زیرا عمل صالح بر هر مؤمنی واجب است،) بلکه خدایا؛ مرا از این به بعد به *صالح الأعمال* (بهترین و مناسب‌ترین و ضروری‌ترین و مفیدترین کارها) هدایت و راهنمائی و رهبری فرما. *صالح الأعمال* مثل: *عاقل* شدن، و اقدام برای ازدواج *اسلامی،* و *همسرداری،* و *فرزندآوری،* و *حفظ سنگر خانواده* از انحرافات درونی و دشمنی‌های بیرونی، و *قوی* کردن حداکثری خودم از نظر مطالعات علمی و معرفتی و توانمندیهای شغلی و فنی و هنری و غیره، و ایفاء *نقش سازنده و مفید* (مستقیم یا غیر مستقیم) در *ابعاد مختلف زندگی* برای *بهبود وضع خانواده‌ام* و *اصلاح جامعه‌* و *تحقق اُمت عاقل و مؤمن و منتظر* و فراهم آوردن *زمینه‌های ظهور و حاکمیت حق در جهان* و خلاصه *تلاش مفید* برای *اقتدار* روزافزون نظام اسلامی: *قَوِّ عَلَى خِدْمَتِكَ جَوَارِحِي* ... *وَ الدَّوَامَ فِي الاِتِّصَالِ بِخِدْمَتِكَ.* *اللَّهُمَّ؛ اهْدِنِي* یعنی چه؟ یعنی: بدون *نگاه عاقلانه* و *باور موحّدانه* و *بدون مبنا قرار دادن تعالیم قرآنی* و *بدون رعایت احکام شرعی* و *بدون تلاش دائمی و صبورانه،* هرگز به *صَالِحِ الْأَعْمَالِ* و انجام *بهترین و مفیدترین کارها* هدایت و حمایت و موفّق نمی‌شوم. *وَ اقْــــضِ لِـــي فِيـــهِ الْحَوَائِـــــجَ وَ الْآمَـــالَ* (و حاجتها و آرزوهاي (اجتماعی) مرا در اين روز و ماه برآورده ساز،) *چرا؟* زیرا انسان *بدون امید* و *آرمان،* از رختخواب بلند و از منزل بیرون نمی‌آید و هیچ تلاشی برای زندگیش نمی‌کند و هیچ مادری به فرزندش شیر نمی‌دهد و هیچ کشاورز و باغبان و صنعتگری کار نمی‌کند. *نکته مهم:* منظور از *آمال* حتماً *آرمان‌های جمعی* است. *چرا؟* زیرا *مؤمنی* که در *اُمت* حل شده و *مشتاق امامت* و *منتظر ظهور امام* و *حاکمیت حق بر جهان* است، و *مؤمنی* که در دعای دیروزش از خداوند: *وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ* را خواسته و می‌خواهد مثل مولایش *رحمه للعالمین* و مثل *مادر نازنین* خود *کوثر* باشد و مثل *خورشید* بر همه *بتابد* و مثل *ابر رحمت* بر همه *ببارد* و این همه *بزرگوار* و *مفید* باشد، قطعاً و هرگز هیچ *آرزوی خیالی و وهمی و فـــردی* ندارد. *يَا مَـــــنْ لا يَحْـــتَاجُ إِلَى التَّفْسِـيرِ وَ السُّـؤَالِ* (اى آنكه هیچ نيازی به‏ توضیح و تشریح و پرسش ندارد،) خداوند حتی نیازی به *گفتن* و *شناخت* ما هم ندارد: *یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ* ... اگر خدا نیازی به بیان حاجات ما ندارد پس چرا *دستور* داده *هر خیری* را فقط از او بخواهیم؟ *وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ* .... (غافر/60) زیرا غالب مردم *می‌پندارند* فکر، قلب، کلیه، کبد، دست، پا، زبان، چشم و اندام و جوارحشان را با *حول و قوه خود* به کار می‌گیرند و *نیاز دائمی* به *حول و قوه الهی* ندارند. لذا: *هر نماز* و *دعا* و *مناجات‌* و *زیارتنامه‌* و *ذکری* برای اینست که بشر *مخلوقیت* و *نیاز دائمی* خود به *خالقش* را در *هر أمر درونی* و *بیرونی* بفهمد و *اعتراف* کند تا از *غفلت* و *بی‌توجهی* و *لهو* و *لعب* و *لغو* و *انحراف* و *تخلّف* و *جهنّمی شدن،* خود را برهاند و *سرشار از عشق به لقاء حق* و *شور و شوق اطاعت* شود. *يَا عَالِـــــــــــما بِمَا فِي صُـــدُورِ الْعَالَمِـــينَ* (اى آنکه به آنچه در سينه جهانيان است، آگاهی،) این *اعتراف زیبا،* اگر *عاقلانه* و *آگاهانه* و با *دقت مؤمنانه* بیان شود، مؤمن را از حالت *طلبکار* در می‌آورد و از *کوچکترین غفلتی،* فراری می‌دهد و او را به انجام هر چه بیشتر *صالح الأعمال* مشتاق می‌سازد. *صَـــــــلِّ عَلَى مُحَــــمَّدٍ وَ آلِـــــهِ الطَّاهِرِينَ* (خدایا؛ تمام توجّه فیاض خود را بر محمّد و خاندان پاكش جاری ساز.) چرا؟ زیرا *فقط* آنان، *واسطه* هر *رزق* و *خیر* و *برکتی* به *من* و *
تمام مخلوقات* اند. 👈واژه: ۱۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد ما هر لحظه در امتحان و آزمایش هستیم؟ حتی وقتی کارهای روزمره زندگی رو طبق معمول انجام میدیم، یا راه میریم یا استراحت می کنیم؟ ۱ـ وقتی از منزلتان *خارج* و به سمت *مشهد* یا هر شهر و مقصد دیگری حرکت می‌کنید، قطعا *از همان لحظه اول* خروج *از منزل* تا لحظه *رسیدن به مقصد* حتما *مسافر* محسوب می‌شوید. ۲ـ هر انسانی هم از همان لحظه *انعقاد نطفه* تا *لحظه مرگش* در حال *سفر* و *آزمایش* است. ۳ـ *آزمایش* یعن چه؟ آزمایش به معنی *پرسش و پاسخ* نیست بلکه خداوند *هر لحظه* برای شما *شرائطی* را فراهم می‌آورد تا *ظرفیتها* و *استعدادهای بالقوه* و *پنهان* شما فرصت *بروز* و *ظهور* و *رشد* و *شکوفائی* و *تکامل* پیدا کنند. ۴ـ پس همانطور که *زندگی* در گیاه و حیوان، *هر لحظه جریان* دارد، *زندگی* و *ابتلائات* انسان هم *دائمی* است و حتی *یک لحظه* تعطیلی و توقف ندارد و خداوند دائما منتظر است ببیند که *بیدار* و *ذاکر* و *متوجه* و *شاکر* و *مفید* هستیم یا *خواب* و *غافل* و *لال* و *کور* و *کر* و *ناسپاس* و *خودخواه* و *هوسباز* و *مصرف کننده* و *مزاحم* هستیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
۱]استاد شرمنده اگر نخواسته حرفی یا کاری کنیم که کسی از دستمون ناراحت بشه ولی متوجه نشیم، اون دنیا مجازات میشیم؟ ۲]واینکه اگر توبه کنیم از کارهای گذشته از کجا متوجه بشیم بخشیده شدیم ؟ ۳]واگر از کاری که کردیم توبه کنیم و در شرایطش قرار بگیریم و دوست داشته باشیم انجام بدیم ولی چون میدانیم گناه است و توبه کردیم و انجام ندهیم آیا فکر خواستن و انجام ندادن باز گناه محسوب میشود ۱ـ وقتی در تاکسی یا اتوبوس یا مترو یا هر جای دیگری، در نزدیکی شما شخصی دهانش بوی *سیر* و یا بدنش بوی *بد* می‌دهد و یا نحوه پوشش او *زننده* است و در واقع *حق الناس* را رعایت نمی‌کند، حتی الامکان تلاش می‌کنید از او فاصله بگیرید و *دور* شوید. ۲ـ گفتار و رفتار و اخلاق *نامناسب* خود ما نیز *خوبان* را از ما *فراری* می‌دهد و ما را از *برکات* وجودی آنها *محروم* می‌کند که خود همین *محرومیت* به نوعی *عذاب* و *مجازات* است. ۳ـ لذا *مؤمنین* دائما و خصوصا *سحرگاهان* حتما *استغفار* و برای دیگران *دعا* می‌کنند و *دائما* مراقب‌اند که ظاهر و زبان و باطنشان، *پاک* و *آزاردهنده* نباشد. ۴ـ طبق فرمایش حضرت *امام صادق* صلوات الله علیه، اگر این *مراقبت* ما هر روز *بیشتر* بشود، به این معنی است که *توبه* ما پذیرفته شده اما اگر نسبت به گفتار و رفتار و اخلاق و بوی دهان و بدنمان و نحوه پوششمان، *لاابالی* و *بی‌بند و بار* باشیم، به این معنی است که با *توبه غیر واقعی* فقط خودمان را *فریب* داده‌ایم. ۵ـ *تصور* هر کار *زشت* و خطور هر *گناهی* در ذهن انسان، *گناه* محسوب *نمی‌شود.* البته مؤمنین می‌کوشند با *ذاکر* بودن و خصوصا با *استغفار* از خطور گناه در ذهنشان هم *جلوگیری* کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
حدود ۵جزء قرآن واژه شناسی کردم وآزمون هایی هم دادم، ولی با ورود به حوزه وزیاد شدن حجم درسها نتونستم ادامه بدم و حالا دیگر نمیدونم باید چطور دوباره شروع کنم لطفا راهنمایی بفرمایید ۱ـ اگر کیفیت *واژه‌شناسی* شما خوب و با ارزش‌تر از *مدرک* حوزه بوده، این را رها و به همان کار برگردید. ۲ـ اگر از مدرک حوزه نمی‌خواهید صرفنظر کنید، با خودتان قرار بگذارید *هر روز* یا *هر هفته* یا *هر ماه* فقط بر روی *یک واژه* کار کنید. زیرا *کار خوب آنست که آهسته اما پیوسته باشد.* ۳ـ چند سالی است که با عنایت الهی و حمایت مولایمان *حضرت حجّت* عجل الله تعالی فرجه الشریف، روزهای *یکشنبه* در کلاس *مفاهیم قرآن،* آنها را از زبان *خود قرآن* مرور می‌کنیم. می‎توانید در کانال *تسبیح۱۲* آنها را بشنوید و بعد از ماه مبارک رمضان کلاس ما را همراهی کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
هنگام عصبانیت (حتی اگر صاحب حق باشیم ) اعمالمان حبط می شود؟ ۱ـ احتمالا معنای *حق* برایتان *روشن* نیست و لذا *تصور درستی* از *صاحب حق* بودن ندارید. ۲ـ انسان *فقط* زمانی که *با حق* است، *حق* هم *با او* خواهد بود در آنصورت با *جسارت* دیگران به *حق،* (ممکن است خشم در او پیدا شود اما) هرگز *خشونتی* نخواهد داشت. چرا؟ چون آن *جسارت* را نسبت به *خود* نمی‌بیند و *حق* هم به او *اجازه* خشونت نمی‌دهد. پس او *فقط* به *تکلیف* خود عمل می‌کند. ۳ـ لابد می‌دانید که *روزه* برای *با تقوا* شدن است: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا *كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ* ... *لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ* (بقره/۱۸۳) ۴ـ پس بکوشید با *روزه* گرفتن *کامل* (که باید شامل تمام اندام و ظاهر و باطن انسان باشد،) *اراده مؤمنانه* خود را آنقدر *تقویت* کنید که *نفسانیت* شما در بزنگاهها، شما را به *انحراف* و *تخلف* نکشاند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
من متوجه این جمله استاد عزیز نمیشم ماباید مستقیم در امور کودک دخالت کنیم. دوم، قرآن از ما نخواسته کودک رو تربیت کنیم. اینا رو متوجه نمیشم اگر ممکنه توضیح بفرمایید لطفا هر وقت *سخنی* را از شخصی *نقل* می‌کنید، باید *نشانی* آن را هم ارائه کنید. پس *اولا:* بفرمائید آن *دو جمله* را در کجا دیده‌اید؟ *ثانیا:* درباره *تربیت کودکان* از *قرآن* چه شنیده‌ یا خوانده‌اید؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2