eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
156 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰۶۸ 📌همراه با نظرات شما سلام و رحمت و نور خداوند بر شما... ضمن تشکر از همه زحمات شما استاد عزیز... به طور ویژه میخواستم از پاورپوینتهای زیبایی که همیشه برای کلاسهاتون استفاده می کنید تشکر و قدردانی کنم... بسیار عالی هم از نظر بصری (جهت دقت و توجه ما به کلمات و واژه ها) و هم از نظر محتوا... 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام؛ از *توجه مؤمنانه* و *پیگیری مشتاقانه* شما ممنونم البته *هر ستایشی،* مخصوص *خداوند* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۶۹ *افشاء سلام* , در دعای هشتم ماه مبارک به چه معنی است؟ *مؤمن* هم باید *حافظ أمنیت* باشد و هم باید *عامل أمنیت* باشد، و هم باید بکوشد *مظهر اسم سلام الهی* شود و *حافظ آرامش* و *عامل سلامتی* خودش و اطرافیانش و تمام مردم و محیط زیست خود (از جنبه های مختلف) باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰٧٠ خوب معانی و اینکه در زبان عرب کی وچطور استفاده میشود رو هم توضیح میدهید با سلام مجدد؛ لطفا در *کانال تسبیح۱* به صوت و متن *اولین جلسه نماز* مراجعه کنید آنجا برای *صلی* توضیح داده شده است. (البته *وصل* و اتصال هم به خاطر *دو حرف مشترک،* با *صلی* خویشاوندی و اشتراک معنائی دارد.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰٧۱ انتهای کلاس امروز توجه به خود خداییمان باشد، نه چیزهای دیگر، در پاسخ به کدام پرسش بود؟ سلام و برکات الهی بر شما. *دقت* مؤمنانه شما قابل تحسین است. لطفا بررسی کنید و ببینید یک *پهباد* (هواپیمای ظاهرا *بدون خلبان* ) *چگونه* به *خلبان زمینی* خودش *توجه* می کند و *ارتباط او* را بـــــا تمام اندام یا إجزاء متحرک خودش، حفظ می کند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰٧۲ عرضه کردن حال در لحظه به لحظه از فقرم، از عدم تحمل مشکلاتم واینکه چرا یه وقتایی در برابر ابتلائات کم میارم، از مصادیق دعاست؟ هر قدر انسان *عاقلانه و مؤمنانه* از *خود نفسانیش،* بیشتر فاصله بگیرد، توفیق و افتخار *وساطت* برایش بیشتر فراهم می شود و به مقام *باب الحوائج* می رسد. لذا حضرت آسیه علیها سلام و حضرت مریم سلام الله علیها و حضرت زهرای أطهر صلوات الله علیها و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، آنقدر در *عشق به حق* ذوب شده بودند که *هیچیک از گرفتاریها و مصائب* را *برای خودشان* نمی دیدند. همانطور که *آن آتش عظیم* برای حضرت ابراهیم صلوات الله علیه، *سرد و سالم* شد، گرفتاریها و مصائب و بیماریها و مشکلات، برای تمام *کارگزاران الهی = أولیاء الله* ، نه تنها اصلا *آزار دهنده* نیستند، بلکه *جمیل بودن* آنها را هم می توانند ببینند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰٧۳ این درسته که حیات مومنین پیچ و خم ها و گرفتاریهایی که در زندگی دیگران هست را ندارند و یا کمتر دارند؟ اتفاقا هر که *بامش* بیش، *برفش* بیشتر. مصائب و آزار و اذیت أولیاء الهی، هزاران برابر بیشتر از مشکلات مردم عادی است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰٧۴ 📌همراه با نظرات شما زمانی که ما دعا میکنیم وچیزی می طلبیم... 📌همراه با نظرات استاد تا اینجا برایمان روشن شد که *ادعونی* یعنی: ۱ـ همه، ۲ـ بایــد، ۳ـ فقط به من، ۴ـ *توجه دائمی* داشته باشید. لطفا برای بررسی بقیه مطالب *دعاگو* و صبور باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰٧۵ مدتی پیش خواستگاری داشتم. به لحاظ اعتقادی و اخلاقی معتقدن و ولایی. منتها یه مشکلی خواهرشون فوت کردن. همچنان خواستار ازدواج هستند ولی به خاطر شرایط نیاز به زمان دارن. هرازگاهی صحبت مجازی داریم . مساله ای که هست اینه که احتمالا زمان زیادی طول می کشه تا آشنایی به محرمیت تبدیل بشه. از اینکه این زمان طولانی را با نامحرمی هر چند قصد هر دو ازدواجه صحبت کنم معذبم. باید چیکار کنم؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما نورچشمی عزیز. تلاش شما برای اجرای *أمر مقدس ازدواج* مبارکتان باشد. ۱ـ لطفا به رساله مرجع خود مراجعه کنید، (ظاهرا به *قصد ازدواج* و با *پرهیز از ادبیات غیر مجاز* به هر مقدار لازم *مجاز* هستید گفتگو داشته باشید.) ۲ـ گفتگو از طریق پیامرسانها خوب است، اما *ارتباط به صورت پیامک* چه قبل از عقد و چه بعد از عقد، *بسیار بسیار مضر* است. چرا ارتباط به صورت پیامک مضر است؟ در پیامک چون پیام عجله ای و کوتاه و معمولا ناقص و پر از غلط است و گاهی تحویل داده نمی شود یا اشتباه ارسال می شود، ذهنیتی برای طرف پدید می آورد که باعث قضاوت غلط و ناراحتی های جبران ناپذیر می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰٧۶ استاد اگر قضا شدن نماز صبح گناه نباشد، پس نیازی به استغفار هم ندارد. منطقی به نظر نمی رسد که خواب دلیل موجهی باشد، چون در این صورت برای نماز ظهر و عصر هم می شود خواب را بهانه کرد گاهی و اینکه لطفا استدلالی را بیارید که خواب غیرارادی است ۱ـ لطفا خصوصا در مسائل مربوط به *احکام* شرعی، در خواندن و نوشتن *کلمات* بیشتر دقت کنید. ۲ـ قضا *کردن* نماز، *گناه* دارد اما قضا *شدن* آن *گناه* ندارد. ۳ـ به خاطر اینکه با قضا شدن نماز (یا هر واجب دیگری)، از انسان *سلب توفیق* می شود، لازم است *استغفار* کند. ۴ـ لطفا شما دلیل عقلی یا نقلی بیاورید که ثابت کند *خواب ماندن* کاری *ارادی* است و *گناه* دارد. ۵ـ آیا این *حساسیت مستقیم و افراطی و گزنده ای* که نسبت به *قضا شدن نماز* همسرتان دارید نسبت به *رعایت ولایت و حرمت* ایشان و *تشویق نکات مثبت* ایشان و *سایر وظائف خودتان* هم دارید؟ 🍃واژه: شدن نماز صبح @dr_ghofrani2
۲۰٧۷ *(بخش نهم دعای افتتاح = شب نهم:)* (دعائی که آخرین حجت الهی به ما توصیه فرموده اند.) *اللّٰهُمَّ؛* *إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِى دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ* *تُعِـزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ،* *وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ أَهْلَهُ،* خدایا؛ به‌ تو مشتاقیم برای یافتن « دولت » بزرگوار و منعطفی که: اسلام و اهلش را با آن توانمند کنی، و نفاق و اهلش را با آن خوار سازی، *وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلَىٰ طاعَتِكَ،* *وَ الْقـــــــادَةِ إِلىٰ سَبِيلِـــــكَ،* *وَ تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ؛* و ما را در آن دولت از « دعوت‌کنندگان » به‌ طاعتت،* *و از « رهبران » راه خودت قرار دهی،* *و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن (دولت) روزی‌ ما کنی.* *اللّٰهُمَّ؛* *مَا عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَــــقِّ فَحَمِّلْناهُ،* *وَ مَا قَصُــــرْنا عَنْـــــهُ فَبَلِّغْناهُ*. خدایا، آنچه از حق به ما شناساندی، تاب تحملش را نیز عنایت کن، و آنچه را در رسیدن به آن کوتاهی کردیم، ما را به آن برسان، 🍃واژه: ۹ @dr_ghofrani2
۲۰٧۸ *دعای روز نهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ؛* *اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيبا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ* *وَ اهْـــدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِــــكَ السَّاطِعَةِ* *وَ خُـــذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ* *بِمَحَبَّــــــتِكَ يَا أَمَــــــلَ الْمُشْتَاقِينَ* خدايا؛ براى من در اين روز و ماه، سهم و بهره‏اى از رحمت گسترده‏ات قرار ده، و به دلايل‏ درخشانت مرا راهنمايى كن، و مرا به خشنودى فراگيرت بکشان، به مهر و محبتت (تو را سوگند می دهم) اى آرزوى مشتاقان. 🍃واژه: ۹ @dr_ghofrani2
۲۰٧۹ گروهی از دخترهای کلاس چهارم دبستان در روستایی برحسب فعالیتی قرآنی علاقه به بنده نشان داده اند ومتاسفانه اهل روزه ونماز نیستند چطور میتوانم راه را نشانشان بدهم؟ احتمالا آنها والدین موفقی ندارند، بکوشید با محبت و نوازش آنها، آنها را مجذوب خودتان کنید. و حداکثر *یک صفحه* قرآن را با آنها حتما با لحن آهنگین، *همخوانی* و *تکرار* کنید. (و یک آیه ساده تر از آن صفحه را بیشتر و مثل سرود تکرار کنید.) وانمود کنید که نمی دانید آنها نماز نمی خوانند. پس از اطمینان از *جذب* آنها، در حضور آنها خودتان *درست و آرام وضو* بگیرید و از آنها بخواهید هر حرکت شما را تکرار کنند. و بعد با آنها *دو رکعت* نماز *بلنـــد* و شیوا و زیبا بخوانید. اما *با ذکر رکوع و سجده و قنوت کوتاه.* بعد مسابقه بگذارید: کی می تونه سوره *حمد* را درست و بلند بخواند. (ابتدا از داوطلبها بشنوید و به هر کدام یک خودکار یا دفتر یادداشت یا ... وجایزه بدهید.) (با هر کدام که لکنت دارد خودتان هم بلندتر از او همخوانی کنید و بعد به حساب او بگذارید و او را تحسین کنید.) (پس همه جایزه بگیرند.) (همین مسابقه را جلسه بعد برای سوره *توحید*)( و جلسه بعد حمد و سوره با هم و تندتر) (و جلسه بعد انجام دو رکعت نماز) (و جلسه بعد تعداد رکعات نماز صبح و ظهر و ...) (وضو گرفتن را با انجام خودتان چند بار تکرار کنید.) (دو رکعت نماز خواندن را هم تکرار کنید. اما بعد از اینکه از درست خواندن و شوق آنها مطمئن شدید نماز مغرب و عشاء را با هم بخوانید.) پس از احراز اشتیاق در آنها، به آنها پیشنهاد *روزه گنجشکی* (نصف روزی) بدهید. تا زمانی که از شوق ریشه دار آنها مطمئن نشدید از *بلوغ* و به سن *تکلیف* رسیدن آنها حرفی نزنید. اما می توانید به صورت *داستان* از *دختری* یاد کنید که *عاقل و بالغ* شده بود و *تکلیف* خودش را نسبت به نظافت و رعایت پاکی و نجسی و محرم و نامحرم و احترام والدین و مرتب کردن لباسها و کتاب و دفتر و وسائلش و استحمام به موقع و انجام تکالیف شرعی خود، *خودش* تشخیص می داد. و (مثل ماشین لباسشوئی خودکار) وظائفش را *بدون تذکر دیگران* به موقع انجام می داد. امیدوارم موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۰ *(بخش دهم و بخش آخر دعای افتتاح = شب دهم:)* *اللّٰهُمَّ الْمُمْ بِه شَعَثَنا،* *وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا،* *وَ كَثِّرْ بِهِ قِلَّتَنا وَ أَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنا،* *وَ أَغْنِ بِهِ عائِلَنا وَ اقْضِ بِهِ عَنْ مُغْرَمِنا،* خدایا، پریشانی ما را با یاری او (که آخرین حجت توست) جمع کن، و پراکندگی ما را با او وحدت ببخش، و گسیختگی ما را با او پیوند ده، و اندک ما را با او زیاد کن و خواری ما را با او عزّت ببخش، و تنگدستی ما را به او توانگری بخش، و بدهی ما را از برکت او ادا کن، *وَ اجْبُرْ بِهِ فَقْرَنا وَ سُدَّ بِهِ خَلَّتَنا،* *وَ يَسِّرْ بِهِ عُسْرَنا وَ بَيِّضْ بِهِ وُجُوهَنا،* و تهیدستی ما را به مدد او جبران فرما، و جدایی و دو دستگی ما را با او برطرف کن، و دشواری کار ما را به او آسان گردان و روی ما را با دیدار او سپید کن، *وَ فُكَّ بِهِ أَسْرَنا وَ أَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنا،* *وَ أَنْجِزْ بِهِ مَواعِيدَنا وَ اسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنا،* *وَ أَعْطِنا بِهِ سُؤْلَنا،* و اسیران ما را به یاری او آزاد کن، و درخواست‌های ما را به حق او برآور، وعده‌های ما را به ظهور او تحقق بخش، و دعوت (و دعاهای) ما را به خاطر او بپذیر. *وَ بَلِّغْنا بِهِ مِنَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ آمالَنا،* *وَ أَعْطِنا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنا،* و خواسته‌هایمان را به‌حق او عطا فرما، و ما را به یاری او به آرزوهای دنیا و آخرتمان برسان، و بالاتر از اشتیاقمان را به ما اعطا کن، *يَا خَيْرَ الْمَسْؤُولِينَ وَ أَوْسَعَ الْمُعْطِينَ،* *اشْفِ بِهِ صُدُورَنا وَ أَذْهِبْ بِهِ غَيْظَ قُلُوبِنا،* *وَ اهْدِنا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ،* ای بهترین خواسته شدگان و گشاده‌دست‌ترین بخشندگان، سینه‌های ما را با او شفا ببخش، و کینه‌ی دل‌هایمان را با او برطرف ساز، و ما را با مدد او به آنچه که از حق در آن اختلاف افتاده به اذن خود راهنمایی کن، *إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشاءُ إِلىٰ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ،* *وَ انْصُرْنا بِهِ عَلَىٰ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّنا* *إِلٰهَ الْحَقِّ آمِينَ.* همانا تو هرکه را لایق ببینی به راه راست هدایت می‌کنی، و با (رهبری) او ما را بر دشمنانمان و دشمنان خودت یاری ده، ای معبود حق، آمین؛ *اللّٰهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ،* *وَ غَيْبَةَ وَ لِيِّنا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنا وَ قِلَّةَ عَدَدِنا،* *وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنا وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا،* خدایا، از نبود پیامبرمان که تمام توجه تو بر او و خاندان او باشد، و از ناپیدایی مولایمان و بسیاری دشمنانمان و کمی نفراتمان، و سختی فتنه‌هائی که گریبان‌گیر ما شده، و از حوادث روزگار که علیه ماست، به تو شکایت می‌آوریم، *فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،* *وَ أَعِنَّا عَلىٰ ذٰلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ،* بر محمّد و خاندانش توجه کن، و ما را در برابر این همه این امور یاری فرما، *وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ،* وَ سُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُناها،* *وَ عافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُناها،* *بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ*. با اینکه بدحالی (ما را) برطرف کنی، و برای پیروزی با عزّت (بر دشمن درون و بیرون، ما را) حمایت کنی، و إقتدار بحقی که (برای ما) آشکارش فرمایی، و به رحمتی که از سویت ما را فراگیرد، و با عفو و سلامتی کاملی که از سوی تو ما را بپوشاند، به رحمتت (تو را سوگند می دهیم) ای فرصت دهنده بسیار مهربان. 🍃واژه: ۱۰ @dr_ghofrani2
۲۰۸۱ تمایز وفرق اساسی رب و الله در قرآن چیست؟ دریافت بنده از ربوبیت خداوند تدبیر و مدبر بودن است و از الوهیت مرتبه ی عاشق شدن بنده است درسته ؟ سلام و صلوات الهی بر شما. همانطور که خودتان فرمودید، *ربوبیت* یکی از *شئونات الهی* است، اما *الله* شامل *تمام أسماء و صفات* الهی است که *محبوب و معبود و معشوق* هر عاقل مؤمن با معرفتی* است. در قرآن غیر از *چهار بار* که عبارت: *اعْبُدُوا رَبَّكُمُ* آمده، در سایر آیات عبارت: *اعْبُدُوا اللَّهَ* تکرار شده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۲ ببخشید استاد این موضوع برای کسی هم که در طول سال برای نماز صبح خواب است صدق میکند یا برای کسی که گاهی خواب میماند البته شما فرمودید ما حق بیدارکردن. کسی که خواب است را نداریم مگر اینکه بما گفته باشد بیدارش کنیم هر فردی، به *هر مدتی* که در حالت *إغماء* یا *جنون* یا *سفاهت* باشد، و یا مانند حضرت عزیر (یکصد سال) و اصحاب رقیم، (سیصد و ده سال)، در *خواب* باشد، بر *ترک نماز و روزه ها و عبادتهایش* گنهکار محسوب نمی شود، و اطرافیان او هرگز *مجاز* نیستند با *نگاه یا کلام یا رفتار* خود، آن فرد را مورد *نکوهش و تقبیح و سرزنش* قرار دهند. لطفا برای اطمینان به *مرجع* خود مراجعه کنید. 🍃واژه: شدن نماز صبح @dr_ghofrani2
۲۰۸۳ ایمان به توحید و باورهای دینی ما در قرآن به اسم طیبه آمده و مثال ریشه درخت و شاخه های در آسمان رو زده است و در آیه ۲۵ سوره مبارکه ابراهیم , میوه اش را مثال زده است. میوه ی این درخت چه چیزی است که باید با اجازه ی پروردگار باشد؟ آیا این میوه همان پاداش اعمال مومنان است؟ برای فهم منطور از *کلمه طیبه و شجره* آن و کشف *مصادیق* آن، ابتدا باید مفهوم *کلمه* معلوم شود و اینکه چگونه حضرت *عیسی بن مریم* سلام الله علیهما هم *کلمه الله* است؟ متأسفانه این واژه هم مثل بسیاری از واژه های قرآن، مورد *بی توجهی* قرار گرفته و خیلی به آن نپرداخته اند. ضمنا این عبارت باید در کنار عبارت *کلمه خبیثه و شجره* آن بررسی شود. در هر حال این *دو کلمه و دو درخت* هم می توانند در *درون هر فرد* نمود و رشد داشته باشند و هم *تمام مردم جهان* را در *دو مسیر صعودی و تکاملی* و *سیر قهقرائی و نزولی* معرفی کند. گروه اول، *وساطت* و *برکات* و *ثمرات نورانی و مفید* خود را پیوسته به تجلی در می آورند. و گروه دوم هم، *خباثتها و شرارتها و فتنه انگیزی و فسادآفرینی* خودشان را بروز می دهند. پس *ثمرات* آنها همان *بروزات* آنهاست، و گمان نمی کنم منطور *پاداش* آنها باشد. 🍃واژه: ۲۵ @dr_ghofrani2
۲۰۸۴ دولت کریمه در دعای افتتاح یعنی چه؟ ۱ـ مخاطب هر *دعائی* در محضر خدا، *خود گوینده* آنست، و در واقع دعاکننده با هر دعائی، *تکالیف خود* را *مشخص* و *اعتراف* و *رعایت و انجام* آنها را بر خود، *واجب* می کند. ۲ـ بر مبنای آیه: *إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ* ، آخرین حجت الهی (که عاقل و بالغ و مؤمن *نبــــودن* مسلمانان باعث *غیبت* ایشان شده) در دعای *افتتاح* به ما *تفهیم* می کنند که: ما (اگر از شرائط موجود ناراضی هستیم) باید *چگونه دولتی* را در *انتخاباتمان* با *تک تک رأی* خود روی کار بیاوریم، و نگاه و گفتار و رفتار و اخلاق *خودمان* را برای *خانواده داری* و *شهروندی* و یا *مدیریت* در *چگونه دولتی* إصلاح و آماده کنیم. پس آن دولت با کرامت حامی اسلام و مسلمین و متنفر از نفاق و منافقین را قرار نیست خداوند از *آسمان* یا از *غیب* برایمان بیاورد. و آن حضرت، آن دولت را به *خودشان* هم نسبت نمی دهند و نمی گویند: خدایا آن دولت را با *من* ایجاد کن.) ۳ـ پس *انا نرغب* ، یک *هوس* و یک *آرزو* و یک *طلبکاری* و یک *دستور به خداوند* نیست. بلکه به این معنی است که: ما با *تمام وجودمان مشتاق و پای کار* فراهم آوردن *شرائط* بر پائی چنین *دولتی* و *چنین مجریان مؤمن و صالح و لایقی* هستیم، و در پیشگاه *تو ای خدا* ، *متعهد* می شویم که برای چنین دولت انقلابی، *تلاش عاقلانه و مؤمنانه و همه جانبه و مناسب* داشته باشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۵ برای تقویت عزم برای خدا چه پیشنهادی را ارائه میدی؟ ۱ـ از *برکات و ثمرات* تمام عبادتها، مثل *روزه* (اگر تمام مسائل جزئی آن رعایت شوند) و مثل *نمـاز* (اگر برای فهم مفاهیم ارکان و واجبات و مستحبات و مواقع آن و کاربرد آنها در زندگی تلاش دائمی صورت بپذیرد)، *تقویت عــــزم و اراده* عاقلانه و مؤمنانه انسان است. ۲ـ از منظر قرآن، مسلمان باید *دائم الصلوه* باشد ( *عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ* ) و قرآن می فرماید: *إِنَّ الصَّلاةَ* كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً *مَوْقُوتــاً* (نماز، زمان دار است.) یعنی هر مسلمانی، *تمام زندگی* خودش را باید با *نماز* ، *تراز و تنظیم* کند. جالب است بدانید که. قرآن به زن و شوهرها می فرماید: *روابط زناشوئی* را هم بر مبنای *نماز* تنظیم کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۶ در ابتدای دعای ابوحمزه ثمالی.این فراز از دعا... وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ ..... چگونه خدا با بندگانش مکر میکند ؟ ظاهراً *مکـــر الهی* اینست که *مکــر افراد بشر* را بسیار هنرمندانه به *خودشان* بر می گرداند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۷ ممنون از پاسخ زیبای شما. شرایط احراز اجابت و یا رسیدن به این لیاقت چیست؟ همانطور که با *صد درجه حرارت* آب بجوش می آید، با *راغب و مشتاق و آماده شدن مردم منتظر* و *احساس مسئولیت سیاسی همراه با بصیرت* آنها حتما و قطعا به برقراری آن *دولت کریمه* منجر خواهد شد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۸ *دعای روز دهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ* خدايا مرا در اين روز و ماه از آنهائی قرار ده که (در تمام زندگیشان) تو را *وكیل‏* خود قرار داده اند، *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ* و در این روز و ماه از آنهائی قرارم ده که (بر خودخواهی و شهوات و دنیاطلبی خود) پیروز شده اند، *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ* و در این روز و ماه از آنهائی قرارم ده که (از طریق قرآن و أهل البیت) خود را به تو نزدیک کرده اند، *بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ* به زیباآفرینی ات (تو را سوگند) اى مقصد جويندگان. 🍃واژه: ۱۰ @dr_ghofrani2
۲۰۸۹ در آیه ۲۴۶ سوره بقره چرا بنی اسرائیلیها مستقیم از پیامبر خودشان درخواست نکردند؟ ظاهرا حضرت *ارمیای نبی* علیه السلام، مقام *رسالت و امامت* نداشتند لذا لازم بود *رهبری* برای آن مردم *منصوب* شود که بتواند آنها را در *نبرد با جالوت* مدیریت و فرماندهی کند. اما آن مردم مثل مردم حاضر در غدیر خم و مثل مردم زمان ما، *ضرورت انتصاب الهی* برایشان روشن نبود و *امام و رهبر انتصابی* نمیخواستند. بلکه *به خیال* آنها خودشان هم به خاطر *مال و ثروتی* که داشتند می توانستند *انتخاب* شوند. لذا پس از معرفی *حضرت طالوت* علیه السلام بسیاری از همان مردم *ناراضی از ظلم و اختناق جالوت،* از شرکت در مبارزه خودداری کردند و آنها هم که پذیرفتند، در میانه راه از *رهبر منصوب الهی* خود درباره *آب* نخوردن، *اطاعت* نکردند. 🍃واژه: ۲۴۶ @dr_ghofrani2
۲۰۹۰ در مورد این پیام بجز تنظیم زمان روابط خاص همسران با نماز (صبح، ظهر و شب) چه تنظیمات و تطابق های دیگه ای وجود داره که آدم بهتره رعایت کنه؟ طبق آیه *۱۰۳ سوره نساء* نماز باید در *چهار مرحله* در زندگی ما، *ظهور* پیدا کند. *زمان* مرحله اول « انواع نمازها » اگر *در وقت فضیلتشان* انجام شوند، *خور و خواب* افراد و *عشق ورزی* زن و شوهر را *تنظیم* می کنند. اما مراحل دوم و سوم و چهارم و تلاش برای *فهم کاربرد* « ارکان و واجبات و مستحبات » نماز، تأثیر بسیار عمیق و گسترده ای بر تمام ابعاد زندگی انسان دارد، و *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع* (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی) إقامه کننده نماز را بر مبنای *عقل و حق،* به زیبائی *تراز و تنظیم* می کنند. 🍃واژه: ۱۰۳ @dr_ghofrani2
۲۰۹۱ واقعا همینطوره استاد. هنوز برای ما ضرورت انتصاب الهی و امام و ولایت فقیه روشن نشده....چرا؟ مشکل اساسی اینجاست که همه ما فقط *می دانیم* که *خالق* داریم. اما قرآن کریم می فرماید: « نَحْنُ خَلَقْناكُمْ *فَلَوْ لا تُصَدِّقُــونَ* » چرا آن دانشتان را عملا *تصدیق* نمی کنید؟ پس مشکل اینست که ما خداوند را به عنوان « *مالــــک* » خودمان و مالک *تمام افراد و أشیاء* باور نداریم. لذا درباره خودمان و همسر و فرزندان و بستگان و مردم، *خودخواهانه* یا بر مبنای « *رأی اکثریت!!* » عمل می کنیم. لابد شنیده اید که در *مناجات* أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، این *مخلوقیت* و *مملوکیت* چقدر پُر رنگ مطرح و به ما *تفهیم* شده است. (که متأسفانه ما همین مناجات را هم برای *خدائی که این مطالب را نمی داند، بازنشر و بازگو می کنیم!!!) پس تا « *مالکیت الهی* » بر همه چیز فهمیده و پذیرفته نشود، « *ضرورت انتصابی بودن* » تمام « *مدیران و کارگزاران* » در تمام زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و غیره، فهمیده نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۹۲ بانوی محترمی فرمودند: در کلاس ادعونی فرمودین آدمها فرصت هایی رو از دست میدن، و بعد میخوان که با « *دعــا* » همون چیز رو داشته باشن. به هر حال ما تو سن کم و ناپختگی چیزایی رو از دست دادیم، حالا راه جبران اشتباهات گذشته چیه؟ چیزی رو که به وقتش نگرفتیم و حالا میخوایم داشته باشيم رو چطور باید جبران کنیم؟ به ایشان عرض شد: در نظام عالمانه و حکیمانه الهی، *هر کاری* باید در *زمان خاصی* که خالق متعال برایش *مقدر* کرده، انجام شود، تا آن *ثمرات و برکات و اثرات* مقدر در آن بروز و ظهور پیدا کند. اما از آنجا که *رحمت الهی* بسیار *گسترده* است و *هیچ بن بستی* در آفرینش نیست، و با توجه به اینکه *حضرت ساره* علیها سلام هم با *نازا بودن* و در *یائسگی و سالخوردگی* توانست *لایق فرزنددار شدن* شود، پس اگر خصوصا دختران مؤمن هم بر *آمادگی* خودشان برای *اطاعت بی چون و چرای الهی* بیفزایند و ازدواج را *فقط* برای *امتثال أمر* و انجام *مأموریت الهی* بخواهند (نه برای ارضای تمایلات نفسانی خودشان) و اگر *معرفت* خودشان را برای ازدواج *اسلامی* و *جهاد همسرداری* آنهم در این شرائط بسیار *لغزنده* (حتی برای مردان خوش سابقه)، از هر نظر *تقویت* کنند، باید *امیدوار* باشند و إن شاء الله تعالی از *لطف و عنایت خاص الهی* برخوردار خواهند شد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2