eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
156 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۶۲۹ یکی از دلایل شاهد بودن پیامبر بر اعمال انسان: آیه ۴۵ سوره احزاب و آیه سوره فتح است چراکه در این آیات یکی از رسالت های پیامبر را مسئله شاهد بودن بیان میکند:(یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا) من گمان می کنم این *شاهد* بودن (در کنار دو نقش بشیر و نذیر بودن برای مردم) *نقشی* بسیار مهمتر از *گواهی أعمال* در دادگاه آخرت باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۰ جسارتاً راجع به نفی مصداق امت وسط از ائمه، اشکال داشتم: چرا با وجود تصریح روایات، ائمه مصداق *امت وسط* نیستند؟ اگر اشتباه نکنم، در جایی از جلسه هم فرمودید چهارده نفر که نمی توانند امت باشند! ولی از نظر قرآن کریم، حتی یک نفر هم می‌تواند امت باشد: إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (سوره نحل، آیه ۱۲۰) آیا نمی توان اینطور بین نظر شما و روایات جمع کرد که: ائمه مصداق اتمّ امت وسط بوده و در مرتبه بعدی و پایین‌تر، *مجاهدین خاص* مصداق امت وسط هستند؟ ۱ـ من نفی نکردم اما *انحصار* آن به آن ذوات مقدس را مستدل و مفید نمی بینم. ۲ـ حضرت ابراهیم و أئمه أطهار صلوات الله علیهم، بدون شک، *امت آفرین* و *محور اصلی امت* هستند، اما *بدون مأموم* هیچ *امتی* شکل نمی گیرد و از هیچ امامی *به تنهائی* کاری بر نمی آید. ۳ـ سخن آخر شما، کاملا منطقی و پذیرفتنی و مقصود من است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۱ امت .... با سلام و احترام و تشکر از اظهار نظر شما. بله أئمه أطهار صلوات الله علیهم *محور* و مردم، تشکیل دهنده *امت* اند و در واقع *امام* را در جامعه *تکثیر* و *قابل رؤیت* می کنند و در *دسترس* همگان قرار می دهند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۲ استاد شما در طی صحبت ها و پرسش و پاسخ‌هاتون فرمودید که انسان نباید به دنبال کسب علم باشد بلکه باید در طلب علم باشد و علمش رو باید از اهل ذکر بگیرد نه اهل علم. میشه بفرمایید اهل ذکر چه کسانی هستند؟ مثلا برای نجوم، زبان های خارجی، پزشکی و.. به سراغ چه کسی باید رفت؟ *کسب* برای انسان که *اشرف مخلوقات* است و از سایر مخلوقات، چیزی *کم ندارد* لازم و مفید نیست. اما انسان باید *طالب* باشد تا *قوای بالقوه و پنهان* او *بالفعل و آشکار* شوند. *أهل علم،* علم و ثروت حاصل از آن را نتیجه *تلاش خودشان* می پندارند و هیچ *مسئولیتی* در قبال جامعه احساس نمی کنند. (مثل قارون که گفت: *قالَ إِنَّما أُوتيتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدي* و حاضر نبود از ثروت خود به دیگران کمک کند.) اما *اهل ذکر* هر چه دارند را *إفاضة و امانت الهی* و خود را نسبت به آنها *مسئول* و در حال *آزمایش* می دانند. در تمام علوم، فقط با اساتید *اهل ذکر* می توان رشد کرد اما *مدرکداران* جز غرور و تفاخر و تحقیر، چیزی برای ارائه ندارند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* ان شاء الله تعالی *سیزدهمین* جلسه *مفاهیم قرآن* از زبان قرآن، امروز *یکشنبه* ۳ مرداد ماه ، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* در شب *میلاد نورانی امام هادی* صلوات الله علیه برگزار می شود. لطفا پاسخ این پرسشها را ـ حتی الإمکان ـ از قرآن بیابید: ۱ـ چرا نبی أکرم صلی الله علیه و آله، بر مؤمنین *اولویت* دارند؟ ۲ـ *اولویت* یعنی چه؟ ۳ـ *اولویت بر مؤمنین* یعنی چه؟ ۴ـ آیا *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم هم بر مؤمنین *اولویت* دارند؟ چرا؟ ۵ـ با *پنج دلیل* ثابت کنید که *مولا* به معنی *دوستی* نیست. نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
سخنرانی استاد غفرانی با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز پارکینگ
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی *چهاردهمین* جلسه *لوازم ظهور* امروز *دوشنبه* ۴ مرداد ماه، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* همزمان با *میلاد نورانی امام هادی* صلوات الله علیه برگزار می شود. لطفا درباره این پرسشها بیاندیشید: ۱ـ چرا خداوند *جان و مال* مؤمنین را *خریده* است؟ ۲ـ *وعده خدا* در *تورات و انجیل و قرآن* چیست؟ ۳ـ در *آیه ۱۱۱* سوره توبه، مؤمنین، چه *خصوصیتی* دارند؟ ۴ـ در *آیه ۱۱۱* سوره توبه، *نقش بانوان مؤمن* چیست؟ ۵ـ *سبیل الله* در *آیه ۱۱۱* سوره توبه، چه خصوصیتی دارد؟ نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۶۳۳ خانم محترمی فرموده اند: من تمام تلاشمو میکنم پیش نامحرم حجابم کامل باشه حتی در منزل پیش نامحرم چادر سرم میکنم ولی همسر وقتی با هم تنها هستیم از پوشش من ایراد میگیره و میگه تو چرا لباس مناسب نمیپوشی حتی من پیش ایشون لباس مناسب ولی میگن لباساتون کوتاه ، بنظرتون یعنی پیش همسرم باید پوشش چطوری باشه؟ وقتی ازشون خبری نیست تماس میگیرم پیداشون نمیکنم و میگم نگرانتون شدم ، میگن این مسائل از نظر من لوس بازیه من تابحال کسی نگرانم نشده و نمیتونم بفهمم این حرفات .و دو شخصیت دارند یروز انقدر از من تعریف و خدا رو شکر گذار یک روز میگن چکنم انتخابم بودی و باید تحمل و زندگی کرد ضمنا من اخر هفته دو روز پیش ایشون و خانوادشون هستم روز دوم دیگه تحمل ندارن و میگن من اشباء شدم دیگه برو خونتون نه به این واضحی ولی نوع حرفایی که میزنن اینو میرسونه و طول هفته میگن من الان سیرابم وقتی با من صحبت میکنن در عرض چند دقیقه قطع میکنن. قرار است چند هفته دیگه بیریم مشهد و بعد بریم منزل خودمان. به ایشان عرض شد: بارها گفته ام که « دوران عقد » دوران بسیار حساس و پر حاشیه ای است زیرا دختر و پسر هنوز زن و شوهر واقعی نیستند و نباید « با هم » ارتباط زناشویی برقرار کنند. اما متأسفانه تا کنون حتی یک نفر را ندیده ام که این نکته را باور کند و چوب این بی توجهی را نخورده باشد. شما دختر و سرشار از لطافت، ظرافت و زیبایی و جذابیت هستید پس باید هنرمندانه ایشان را « مجذوب » و « تشنه » دیدار و گفتار و رفتار خود کنید و نباید با گفتار و رفتار و ابراز نسنجیده خود برای ایشان « بی مزه » و « بی ارزش » شوید. پس باید هر کاری که ایشان را آزار می دهد را بشناسید و از آن بپرهیزید. باید وانمود کنید که ایشان شخصیت فهمیده ای است و نباید جوری رفتار کنید که انگار یک بچه بی دست و پا و نیازمند مراقبت است. همانطور که فردای ازدواج باید ببینید ذائقه او چه غذایی را می پسندد و همان را درست کنید امروز هم باید همان گفتار و رفتار و لباس و پوششی که او می پسندد را از خود ابراز کنید. همانطور که بعثت آخرین پیامبر صلی الله علیه و آله، دو بخش مکی و مدنی داشت، زندگی شما هم الآن دوران مکی را می گذراند و فقط باید « جذب » داشته باشید تا بعد از ازدواج به دوران « درمان و رشد » هم برسید. یکی از شیوه های مهم در ارتباط با همسر و فرزند، « یکی به نعل و یکی به میخ » زدن است. به عنوان مثال : وقتی او صحبت از پشیمانی می زند و می گوید « چکنم انتخاب خودم بوده باید تو را تحمل کنم » .... با صراحت و خیلی جدی بگوئید: اگر انتخابت اشتباه بوده کاری ندارد صرفنظر کن و دیگه ادامه ندهیم، اما بلافاصله لحنتان را تغییر داده و با لبخند و حالت شوخی بگوئید: من که میدانم شما داری مرا امتحان میکنی و إلا من به عقلانیت و اراده و ایمان شما اطمینان دارم و به شما سرباز امام زمان افتخار می کنم و با این شوخیهای شما از ازدواج با شما دلسرد نمی شوم. لطفا « نعل » و « میخش » را خودتان تشخیص دهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۴ استاد پس قدیمی ها راست میگفتن پسر رو زن بدیم درست شه؟ نمی دانم آن سخن چقدر درست بوده یا نه. اما امیدوارم به روزی نرسیم که لازم باشد بعضی از دختر خانم ها ازدواج کنند که پسرها آنها را درست کنند. 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۵ عرض سلام و ادب و احترام محضر استاد غفرانی بزرگوار سپاس بیکران بابت مطالب ارزشمند و وقت گرانبهایی که برای رشد گروه قرار میدهید. اجرکم عندالله. سلام و رحمت و برکات الهی بر شما ظاهرا فقط شما از آن « مائده » بهره بردید و خوشایند ذائقه هفتصد و چند نفر دیگر نبود. افسوس که بعضی ها « راه افزایش رزقشان » را نمی دانند شاید اگر مثل سخنرانان حرفه ای، یک خواب یا یک خاطره تعریف می کردم (که می توانستند مثل ماکارونی پر چرب راحت بخورند) افرادی بیشتری را جذب می کرد. راستی استادگرامی لازم است خدمتتان عرض کنم برای خودبنده این سوال و پاسخ مفصل آن انقدر عمیق بود که حالا حالا باید ته فکرم رسوب کند! تا شیرینی اش به جانم بنشیند. میتوانم بگویم از آن سوالاتی بود که تفکر و فهم و نگرش آدم را به قبل و بعد از این مطلب تبدیل میکند.لطفا بهت و شگفتی مرا پای بی توجهی نگذارید در هر حال برای هر میزبانی این خیلی مهم است که مهمانانش از چه « مائده ای » بیشتر لذت می برند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
🔸اطلاعیه با تبریک عید غدیر جشنی به همین مناسبت، سه روز چهارشنبه تا جمعه ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ (بانوان و آقایان) با سخنرانی: استاد محمدجعفرغفرانی ان شاء الله با موضوع نگاهی به * غدير و نقش مردم در ظهور*. با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز پارکینگ آدرس: یوسف آباد( خ اسدآبادی) خیابان ۴۶ پلاک دوم
۲.۶۳۶ اسلام دینه جنگه رو چطور میتونیم با عبارت بهتر ویا دیگری بگوییم؟ سلام و بركات الهی بر شما و اين ايام نورانی امامت و ولايت بر شما مبارك. ۱ـ عنوان يكی از كتابهای مطرح قبل از انقلاب، اين بود: *زندگی، جنگ است و ديگر هيچ* ۲ـ جهان *مادی* ، *دار تزاحم* و *اصطكاك* و *برخورد دائمی* است. يعنی *تمام عناصر* آن با هم، *نمی توانند* درگيری نداشته باشند. ۳ـ جالب است كه فقط *افرادی سالم* هستند كه *بيشتر جنگيده اند.* اما افرادی كه از جنگيدن *می ترسند* و از آن *می گريزند،* بيشتر *بيمار* و *درمانده* هستند. به عبارت ديگر افرادی سالم اند كه بيشتر از بقيه، دنبال *پاكی و پاكيزگی* هستند، و مثلا از *صابون* و *حشره كش* و *استغفار* و *توبه* و *إنابه* و *استعاذه* و ... بيشتر از بقيه استفاده می كنند، و با *مراقبت دقيق* ، با هر *ميكرب* و *ويروس* و *غفلت* و *گناه* و *نافرمانی* و با *نفسانيت خود* و *وسوسه شياطين* و *دشمنان* ديگر، در *ستيز* و *قتال* و *جهاد* هستند. خلاصه اينكه: *إن الحياه، عقيده و جهاد.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۷ اما استاد چگونه با آمدن مولایمان اباصالح عج جهان در صلح قرار می گیرد؟ *صلح عاقلانه و قانونمندانه و عادلانه* میان *افراد بشر* بیش از پیش افراد جامعه را به *جنگ دائمی* با *غفلت* و *نفسانیت* و *جهالت* و *میکرب* و *آلودگی* و *حرص و حسد و سایر رذائل* می کشاند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۸ خانم محترمی فرموده اند: اینکه می گن دوره ی حاملگی لقمه از کسی نگیرید درسته‌؟ حالا اگه در شرایطی مجبور شدیم یا به هر دلیلی لقمه گرفتیم اثر بد داره؟ بنده و همسرم ساکن شهرستانیم ولی خانواده هامون ساکن شهرستان دیگری هستن متاسفانه خانواده ی مادری ام و همینطور خانواده ی همسرم چیزهایی دارن بعضا که نمی دونم لقمه گرفتنش چه حکمی داره، مثلا بعضی بی نماز هستن یا مطمین هستیم خمس نمی دن یا کمی پرخاشگرن و... قرار هست برای مدت دو هفته به نزد آنها برویم و بنده بشدت نگران این موضوع و تاثیر اون هستم به ایشان عرض شد: لطفا به دستور قرآن ، نباید « خوف و حزن » به خودتان تحمیل کنید. مؤمن تا جایی که بتواند هر کاری را عاقلانه و مؤمنانه و شایسته انجام می دهد اما إجازه ندارد بی خود خودش را نگران کند. هر کجا می روید سفرتان را « تبلیغ حق » و « تبیین قرآن » قرار بدید و انقلابی باشید تا منفعل نشوید. حتما هر کجا که می روید « کم و آهسته بخورید » و « خوب غذا را بجوید » و با « وضو و بسم الله » بخورید بعدا اگر همسرتان صلاح دید، مبلغی را هم به عنوان « رد مظالم » بدهید و اگر احتمال می دهید همسرتان خوشش نیاید و حساسیت نشان دهد آن را به عنوان « صدقه » بدهید. آنقدر شاد و عاقلانه و منطقی و متواضع در مهمانی ها حضور پیدا کنید که بیشترین تأثیر را در اطرافیانتان بگذارید. حتما کم حرف بزنید اما زیبا به موقع و منطقی و چه بهتر به صورت پرسشی مطالب تفکر برانگیز مطرح کنید. شما عقلا و شرعا قرار نیست بدانید کی خمس می دهد کی خمس نمی دهد. حتی اگر توسط شیاطین از خمس ندادن فردی مطلع شدید، باز حجت برایتان تمام نمیشود و نمیتوانید آن اطلاع خود را جایی شهادت بدهید. آنچه تکلیف شماست اینست که حتی الإمکان با وضو و ذاکر و پاگیزه و معطر و راضی و خندان و آراسته باشید و خود را در محضر خداوند سمیع و بصیر ببینید و با قرآن مأنوس و ذاکر باشید. باید در این دوران بارداری به مقدار لازم تحرک و نرمش و ورزش و استراحت های کوتاه و به موقع داشته باشید و به مقدار لازم آب بنوشید. و هر نوع خوردنی و نوشیدنی را با بسم الله بخورید. لطفا در این دوران که مقام « شهید » را دارید و بسیار مورد عنایت الهی و « مستجاب الدعوه » هستید برای تمام بستگان و تمام مسلمین و تمام جوانان دعای خیر داشته باشید. قطعا توجه و توکل و تقوای شمایی که افتخار این را پیدا کرده اید که خداوند بواسطه شما انسان بیافریند، هر اثر بدی را که شاید خوراکی های مشتبه در فرزند شما بگذارند از بین خواهد برد.إن شاء الله تعالی 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۹ کاش استاد در مورد غدیر ما را مهمان می‌فرمودند؟ در تسبیح۲ ، سی و دو مورد در مورد غدیر اومده که مهم ترین آن ها، قطرات بارانی شماره های ۶۸۰.۶۹۸.۹۵۳.۱۱۳۹.۱۱۴۱.۱۱۵۳.۱۱۵۴.۱۱۵۷ ۱۱۵۸.۱۱۵۹.۱۱۶۳.۱۴۰۷.۲۵۹۴ همچنین استاد سخنرانی بسیار زیبایی دارند با موضوع نقش ما در کرانه غدیر که این سخنرانی در کانال تسبیح ۱ اومده. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
سلام و رحمت و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه. این عید فرخنده و نورانی که نقطه عطف تاریخ بشر است را خدمت شما سروران عزیز تبریک عرض می کنم. و از اینکه به خاطر کثرت کارها، این دو سه روز نمی توانم در خدمتتان باشم بسیار عذرخواهی می کنم.
۲.۶۴۰ بانوی محترمی فرموده اند: چهل ساله هستم و یک پسر و یک دختر دارم. چند سال است که همسرم بیکاره و صبح تا شب تمام وقتش صرف گشتن در سایت ها و کانال ها و صفحات اینستاگرامه، و هر مطلب و عکس و... را می بینه، تایید می کنه و نشر میده.(البته از ارث پدری مبلغ هنگفتی ماهیانه دریافت می کنه که زندگی با اون می گذره) به قول خودش اصلاح طلب است و مخالف رهبری و نظام و انقلاب. دائما بر سر مسائل سیاسی من را تحت فشار قرار میده و جدل می کنه و.. و هر چه می گویم محیط خانه محل جدال سیاسی نیست متوجه نیست و با کمترین ناراحتی، قهر با من و توهین افزایش پیدا می کنه. با هر وسیله ای تا به حال به ذهنم رسید سعی کردم ایشان را تشویق به اشتغال کنم ولی چاره ساز نشد. واقعا نمی دونم چطوری باید بر اساس صحبت های شما چنین مردی را آسمانی کرد. دوستان و خانواده اش هم هم عقیده او هستند. تا بفهمد کسی به قول خودش ولایی است علاقه ای به ادامه بحث ندارد. البته شکر خدا تا به حال فرزندانی ولایی و مومن تربیت کرده ام ولی در جهاد همسرداری کم آوردم. علاقه ای به هم صحبتی و... با ایشان ندارم و زندگی برایم سخت و تلخ شده است.. من پیام ها و کتاب های شما را چندین بار خوانده ام ولی در عمل عاجزم. چطور همسری را که دوست ندارم و دائما در حال آزار من است تحمل کنم،؟ چطور از هنر زن بودنم استفاده کنم؟ منظور از شیرین زبانی، و معطر بودن و .... چیست؟ مدتی است که سعی می کنم فقط بر خودشناسی خودم تمرکز کنم .ولی دوست دارم از توان هایی که خدا در وجودم نهاده در جهت رشد همسر و فرزندانم استفاده کنم ،ولی نمی دانم چطور؟ البته تا به حال از همسرم پیش پدرم گلایه نکردم چون خواستم حافظات للغیب زندگی ام باشم. و بدی اون را به کسی بازگو نکنم. ولی گاهی زندگی خیلی به من فشار می آورد. به ایشان عرض شد: هو المحبوب ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات با ترک « عادتها » نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم) با سلام به شما و سلام به مقام والای زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد و نقش و مأموریتش را درست بفهمد حتما میتواند مظهر صفاتِ جمالِ الهی و سرشار از عقلانیت، شور، نشاط، امید و زندگی باشد و با « هنر زن بودن » و « هدایت نامحسوسِ خود »،« نگاه اطرافیانش را نيز آسمانی کند و آنان را نیز به اوج عقلانیت، اراده، ادب، امید، شور، نشاط، معنویت، پاکی، انسانیت، صداقت و به أحسن الحال و به معراج برساند. خانم محترم؛ نکته اول اینکه: داشتن « فرزندان ولایی » برای مادر جای « جهاد همسرداری » او را نمی گیرد. و نکته دوم اینکه: قرار نبوده دست همسرتان را بگیرید و به آسمان ببرید بلکه قرار بوده « به بهانه شوهر » دست خودتان را به آسمان برسانید. ببینید « همسر محترم » جناب « زهیر » چگونه سالها با شوهری که سرباز معاویه بود مدارا کرد و در کمین نشست و در یک لحظه مناسب او را به فرزند زهرای أطهر سلام الله علیها سنجاق کرد. خانم محترم؛ شما مهمان همسر محترمتان هستید پس نباید به ایشان تحکم کنید که در خانه جای بحث سیاسی هست یا خیر، بلکه باید نقش خود را با « هدایت نامحسوستان » ایفا کنید و « دلربایی » کنید تا (مثل دارو) در جان ایشان بنشینید آنگاه خواهید دید که به احترام وجود مبارک شما از بحث های ناپسند شما خودداری خواهد کرد.شما هنوز برادریتان ثابت نکرده اید دنبال ارث هستید؟ نوشتید: او را دوست ندارم. خوب خانم محترم این را همسرتان، هم از نگاه شما و هم از لحن شما و هم از اخلاق شما فهمیده است پس چه انتظاری از ایشان دارید؟ ظاهرا ایشان اصلاح طلب عاقل و خیلی بزرگواری است که شمایی که « مخالف اوئید » و « او را دوست ندارید » را تحمل می کند. احتمال می دهم همان دو فرزند ولایی شما کارتان را خراب کرده اند و به چشم شما عینک زده و توجه شما را منحرف کرده اند. چون روز اول ازدواجتان همسر محترمتان اصلاح طلب ضد ولایت فقیه به این شدت نبوده اما از بس اکثر مذهبی ها و اصولگراها را بی منطق و فاسد و نچسب ... دیده از مذهبی ها متنفر شده است. لطفا هنوز دیر نشده و می توانید به خودتان نهیبی بزنید و از « همسربازی دروغین » دست بردارید و « بچه ها » را هم طلاق بدهید و با همسر محترمتان مجددا اما مؤمنانه و صادقانه ازدواج کنید و ایشان را به عنوان « بنده خدا » و « امانت خدا » دوست بدارید و محترم بشمارید و به او « آرامش » ببخشید تا عقل و منطق و محبت و انسانیت ایشان هم دوباره جوانه بزند.اگر شما بانوان عزیز بخواهید می توانید معجزه کنید. ایشان دوباره فرمودند: ممنون از پیام تلنگرانه شما. من هنوز نتوانستم در عمل همسرداری را بر مادری برتری دهم، اشکال کار در اینجاست. بیکاری همسرم و دائم در خانه بودن او آنقدر تنش بین ما ایجاد کرده که برای فرار از آن به آغوش بچه ها پناه برده ام و تقریبا بیشتر وقتم با آنها گذشته و برای آنها. إن شاء الله بتوا
نم این مشکل را جبران کنم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۱ اینکه چرا حضرت زینب سلام الله علیها از اول ازدواج همراهی با برادرشون را ظاهرا بر همسر ترجیح دادند و در جریان سفر کربلا با حضورشون نقش اجتماعی خودشون در دفاع از امامشون را بر ماندن در خانه و جهاد همسرداری ترجیح دادند. یا اینکه چرا حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از شهادت پدرشون در دفاع از امامشون از خانه بیرون آمدند و درب خانه تک تک مهاجرین و انصار را زدند و پیام غدیر را یاداوری کردند یا به مسجد رفتند و خطبه خواندند ؟ آیا اینها نشان دهنده این نیست که گاهی اوقات نقش اجتماعی برخی زنان تاریخ ساز در اولویت قرار میگیرد نسبت به مسئولیت خانواده داری و همسر داری شان خداوند برخی مداحان و گویندگان ما را به حق هدایت فرماید که اینقدر *نگاه آسمانی* حضرت زینب سلام الله علیها را *زمینی* نکنند و *حمایت ایشان از امامت و امام زمانشان* را به *یک رفتار احساسی نسبت به برادر* تحریف نکنند. ظاهرا جناب عبدلله فرزند حضرت جعفر طیار علیه السلام (برادر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) که همسر حضرت زینب سلام الله علیها (و شاید نابینا) بود از جانب امام حسین صلوات الله علیه مأموریت پیدا کرد برای *امور اطلاعاتی و امنیتی* در مکه بماند و همراه ایشان به سمت کربلاء و کوفه نـرود. جناب عبدالله از امام استدعا می کند: پس لطفا همسر و دو پسر مرا با خود ببرید. و حضرت زینب کبری سلام الله علیها به عنوان *محافظ امام و امامت*، *مدیریت اندرونی کاروان أبا عبدالله الحسین صلوات الله علیه* را بعهده می گیرند و *تمام ملاقات های* امام در *مکه* را *از خیمه متصل به خیمه امام*، زیر نظر می گیرند و گهگاه بر سر افرادی که با *نرفتن به این سفر* یا *همراه نبردن بانوان و کودکان* امام را *نصیحت* می کردند، فریاد می زدند و می فرمودند: مادرتان به عزایتان بنشیند به جای اطاعت و همراهی امام، ایشان را نصیحت می کنید؟ و آنها را *شاید* از خیمه امام بیرون هم می انداختند. من در جایی ندیدم که آن حضرت *داداشم داداشم* راه بیاندازند و فقط به خاطر *حمایت از برادر* به این سفر رفته باشند. قطعا بانوان مؤمن در *زمان های حساس و بحرانی* باید *با حفظ حُرمت خود* در اجتماع هم *نقش آفرینی* کنند و در مسجد و در حضور اولین خلیفه غاصب و تمام مهاجر و انصار، *خطبه غراء فدکیه* را إنشاء کنند و یا در دربار یزید ملعون، آن خطابه طوفانی را بیان کنند و یا مانند *۹۹ بانوی أهل نوغان مشهد*، با بخشیدن مهریه خود، از همسرانشان برای تشییع پیکر امام هشتم صلوات الله علیه، إجازه بگیرند و باعث تحریک *غیرت* مردان غافل خود شوند. اما این همه منشیگری، فروشندگی و مشاغلی که فقط برای *جلب مشتری* است و فقط اسباب التذاذ مردان هوسباز را فراهم می آورد و *حضور مؤثر* بانوان را به *ظهور بی خاصیت آنها* تنزل می دهد در شأن بانوان عزیز نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۲ فرق « مشاهده » با « تشهد » چیست؟ « مشاهده »، اولا: در محدوده « مادیات و محسوسات » است، ثانیا: نسبت به « واقعیتهای بیرونی » است، ثانیا: خواه ناخواه « خصوصیات خود شخص » در « نحوة مشاهده » دخالت دارند. مثلا اگر فردی نزدیک بین یا دوربین یا نابینا یا کم شنوا یا ناشنوا باشد یا دقت و اشرافش کم باشد، قطعا « کیفیت و عمق شهادت » او هم « ناقص » خواهد بود. اما « تشهد »، اولا: نسبت به « حقایق غیر مادی و نامحسوس » رخ می‌دهد، ثانیا: « شهودی از درون » است، ثالثا: در تشهد (از باب تفعّل و مطاوعه)، انسان باید « با دو سجده کامل » به « حدّی از قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت و استحقاق » برسد تا « حقیقتی » را برایش به « شهود و مشاهده باطنی » درآورند. اگر انسان به مقامِ « تشهد » برسد و « یکتایی خداوند » و « مقام بندگی و رسالت رسول أکرم صلی الله علیه و آله » را در « تمام قلبش حاضر و منعکس ببیند »، قطعا چهار واکنش یا چهار ویژگی از او به ظهور در میآید: ۱ـ تمام توجه و سلام الهی را برای محمد و خاندان محمد صلوات الله علیه و علیهم میخواهد، ۲ـ سلام الهی را برای « اُمت صالحی که خودش از آنان است » می خواهد، ۳ـ سلام و رحمت الهی را برای تمام ملائکه و تمام مخلوقات اطرافش هم می خواهد، ۴ـ « کبریایی و حق بزرگتری کردن » را فقط از آنِ خدا می داند. پس: ۱ـ خودش از کبر و تکبر می گریزد، ۲ـ زیر بار کبر و تکبر دیگران نمی رود، ۳ـ با هر کبر و تکبر و استکباری مبارزه می کند، ۴ـ خودش مطیع أمر الهی است.) و اما « شهید » بالاترین درجه « حضور عالمانه » در هر چیزی » است: وَ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى‏ ما تَعْمَلُونَ. « شهید »، چون « تمام نگاه و توجهش » فقط به « وجه الله » است لذا « کمترین خودخواهی و منیت و نفسانیت » و « کمترین تعلق و علاقه و دلبستگی و وابستگی به غیر حق » ندارد و لذا تمام وجودش، « جلوه » حق شده و در « هر حقیقتی »،« حضور » دارد و همیشه « زنده » و « مقام وساطت » دارد: و بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آلعمران/۱۶۹) لذا در امور « نقش مفید » دارد. « شهید » چگونه « شهید » شده است؟ ۱ـ در دنیا از « هر چه » خدا به او « امانت » سپرده « راضی و خشنود » است: فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۲ـ او در دنیا به تمام « أمر و نهی » قرآن الهی و سنت نبوی و سیره علوی، « حتی در شرائط سخت و در حال جراحت » پایبند است: الَّذينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظيمٌ (آلعمران/۱۷۲) ۳ـ او در دنیا، با « توکل به خدا » از « هیچ تهدیدی » نمی ترسد: الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ (آلعمران/۱۷۳) ۴ـ او، « رضایت خدا » را با هیچ چیزی معاوضه نمی کند: .... وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ (آلعمران/۱۷۴) ۵ـ او پس از رهایی از محدودیتِ دنیای مادی و بدنش، مؤمنین و مؤمناتی که هنوز به او ملحق نشده اند را با « بشارت » خود شارژ می کند و روحیه می دهد و « نگاهشان » را به حقیقت باز می کند تا از هیچ مخلوقی نترسند و از هیچ چیزی غمگین نشوند: وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (آلعمران ۱۷۰) چه جالب که أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در پایان نامه خود به مالک اشتر می فرمایند: از خداوند می خواهم که پایان کار مرا و تو را به سعادت و شهادت ختم کند زیرا از اوئیم و به نزد او باز می گردیم: وَ أَنْ يَخْتِمَ لِي وَ لَكَ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ اللهم ارزقنا الشهاده فیک. استاد، منظور از دو سجده کامل چیست؟ ارکان نماز عبارتند از : قیام ، نیت ، تکبیره الإحرام ، رکوع و « دو سجده » یعنی « دو سجده » با هم « یک رکن » محسوب می شوند. پس « تشهد » بعد از انجام دو سجده است. و اما اینکه چرا باید در هر رکعت « دو بار » سجده کرد و چرا بین آن دو « استغفار » و « توبه » کرد؟ حکایت از نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه مضاعفی داشت. حالا لطفا تحقیق کنید ببینید چرا پس از اولین سجده باید استغفار و توبه کرد و دوباره به سجده افتاد؟ 👈واژه: ۱۷۰_تا_۱۷۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۳ سلام و ادب، استاد بزرگوار فرمودید که به خاطر بسپاریم شما کتاب لغت نیستید! ولی شما لغات را به شکلی کاملا متفاوت از آنچه تاکنون دیده و شنیده ایم معنا می کنید، طرزی که ضمن فهم صحیح آن، فراموش نشدنی و کاربردی هم هست! به خاطر همین موضوع است که ما دوست داریم برای هرکلمه ای که جلب مان میکند به شما مراجعه کنیم! لطف کنید این مهارت تان را به ما بگید سلام و رحمت الهی بر شما اگر عنایتی هست از فضل الهی است. حدود پنجاه سال پیش کلاس هفتم بودم از معلمم که خداوند رحمتش کند و در ابتدای کلاس چند آیه برایمان می خواند پرسیدم کی می توانم مثل شما قرآن را بفهمم ایشان فرمودند: باید سی سال تلاش کنی الآن می بینم خداوند به ایشان بیست سال تخفیف داده بود. به شما نمی دانم چقدر تخفیف خواهند داد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۴ استادبزرگوار،،،،،،انشاا.... بزرگترین وبهترین روزی خیر ،،،عدالت در نظام اسلامی ایران است که نصیب همه مردم.... بشود ماهرگز خزائن غیبی خداوند را برای خود نخواسته ایم.. فقط همیشه درحال انجام وظیفه که همانا سربازی ازکیان اسلامی هست رامفتخریم ولی لعنت ابدی بر مسببین مکربنی ساعده که همیشه..... به لطف الهی و به همت شهداء و جانبازان سرافراز و مدافعین حرم و مجاهدان عرصه های مختلف که فرزندان خمینی کبیر و شاگردان امام خامنه ای هستند، جهان برای ظهور آخرین حجت الهی و برای برافراشته شدن پرچم عدالت و برقراری أمنیت و حاکمیت صداقت و طهارت دارد آماده می شود و صبح قطعا نزدیک است فقط یکی دو تا یا حسین دیگر صبر لازم است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی *چهاردهمین* جلسه *مفاهیم قرآن* از منظر قرآن، امروز *یکشنبه* ۱۰ مرداد ماه، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* بر کناره *غدیــر* و در آستانه *سالروز مباهله* برگزار می شود. لطفا درباره این سه پرسش بیاندیشید: ۱ـ *عصمت* یعنی چه؟ ۲ـ *عاصــم* کیست؟ ۳ـ فرق *عصمت* با *تقوا* چیست؟ نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۶۴۵ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه ضمن تشکر فراوان از پاسخ های خوب عزیزانی که اظهار نظر فرمودند. *شصت و سومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: پیام ... *وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً* ... (کهف/۴۹) (... و آنچه را انجام داده‏ اند حاضر می يابند ...) چیست؟ مولوی می‌گوید: ای برادر تـو همان اندیشه ای ما بقی تو استخوان و ریشه ای. گر گُل است اندیشۀ تو گلشنی ور بود خـاری تو هیمۀ گلخنی با اینکه *دنیا* قابلیت و ظرفیت *تجسم* اعمال انسان را ندارد، و با اینکه بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین گذشته خود را به خاطر نمی آوریم، اما *نگــاه همین الآن* مـا به *خودمان* به *زندگی* به *افراد* و به *جهان،* یا *نگاهی بهشتی* و *پر از حکمت و زیبائی و عظمت،* و *تشکر از خدا* و *امیدوارانه* و *آخرت نگرانه* است، و یا *نگاهی جهنمی* و *پر از دلخوری و نارضایتی و اعتراض،* و *بدبینانه به خدا* و *مأیوسانه* و *دنیاطلبانه* است. در هر حال هر دو نگاه، *محصول و مولود عملکرد خــود مـاست.* تمام *افراد بهشتی* (لطفا چند نفر را در خاطرتان مرور کنید.) و *افراد جهنمی* (لطفا چند نفر را در خاطرتان مرور کنید.)، با اینکه در میان همین مردم و در همین جامعه زندگی کرده اند اما، *دو خاطره متضاد زیبا و زشت* از خودشان بجا گذاشته اند. پس *نگاه ما* در واقع *نامه أعمال* خود ماست. (نامه اعمال، قطعا روی کاغذ نیست.) لذا اگر از این *نگاه الآن* خودمان خوشمان نمی آید، باید سریعا *تحلیل و مبانی و شیوه زندگی* خودمان را تغییر دهیم، تا *نامه اعمالمان* هم تغییر کند. *اندیشه و عملکرد* ما *قلم تقدیر* آخرت ماست. پس تا *فرصت* داریم، با این *قلم زنده* (که در اختیار ماست) برای *زندگی أبدی* خودمان، *زیبائی* بنگاریم و *درختان باغ بهشتمان* را همین جا بکاریم. زیرا: *هر آنچه انجام دهیم، همان را حاضر خواهیم یافت.* *وَ وَجَدُوا ما عَمِلُـوا حاضِــراً* 👈واژه: *۴۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۶ استاد حکمت تشهد بعد از دو سجده رو می فرمایید؟ « تشهدِ » (وحدانیت و بندگی و رسالت نبی و رسیدن به مقام سلام)(نه مشاهده)(از باب تفعل و مطاوعه) ، پس از « دو یا چهار بار سجده !!؟؟؟ » و نهایت خالی شدن از « خودخواهی » و « خودسری »، امکانپذیر می شود ..... زراره از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: «سجده بر هفت استخوان است که باید آن ها را بر زمین گذاشت. پیشانی و دو کف دست ها و زانو و دو انگشت ابهام پاها و بینی خود را نیز بر زمین بگذاری.....درسته؟ نکته جالب و « عشقولانه و مستـــــحبــــی » آن « به خاک مالیدن دماغ » است!؟ استاد، شاید نکته کلیدی و عشقولانه مطلب اینکه برای چرخیدن کلید و باز شدن در باید دماغم به خاک بیفته و منیت را در خاک کنم تا کلید حکمت بچرخه و در رحمت باز شود....؟ و این به « خاک » رساندن هفت عضو بدن و خصوصا « دماغ »، آنهم دوبار (در نمازهای یک رکعتی)، و گاهی چهار بار (در نمازهای دو رکعتی) و گاهی شش بار (در نمازهای سه رکعتی) و گاهی هشت بار (در نمازهای چهار رکعتی) قبل از « تشهد »، در واقع باید بتواند انسان نمازگزار را به اوج « بت شکنی » برساند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2