eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
147 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
نم این مشکل را جبران کنم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۱ اینکه چرا حضرت زینب سلام الله علیها از اول ازدواج همراهی با برادرشون را ظاهرا بر همسر ترجیح دادند و در جریان سفر کربلا با حضورشون نقش اجتماعی خودشون در دفاع از امامشون را بر ماندن در خانه و جهاد همسرداری ترجیح دادند. یا اینکه چرا حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از شهادت پدرشون در دفاع از امامشون از خانه بیرون آمدند و درب خانه تک تک مهاجرین و انصار را زدند و پیام غدیر را یاداوری کردند یا به مسجد رفتند و خطبه خواندند ؟ آیا اینها نشان دهنده این نیست که گاهی اوقات نقش اجتماعی برخی زنان تاریخ ساز در اولویت قرار میگیرد نسبت به مسئولیت خانواده داری و همسر داری شان خداوند برخی مداحان و گویندگان ما را به حق هدایت فرماید که اینقدر *نگاه آسمانی* حضرت زینب سلام الله علیها را *زمینی* نکنند و *حمایت ایشان از امامت و امام زمانشان* را به *یک رفتار احساسی نسبت به برادر* تحریف نکنند. ظاهرا جناب عبدلله فرزند حضرت جعفر طیار علیه السلام (برادر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) که همسر حضرت زینب سلام الله علیها (و شاید نابینا) بود از جانب امام حسین صلوات الله علیه مأموریت پیدا کرد برای *امور اطلاعاتی و امنیتی* در مکه بماند و همراه ایشان به سمت کربلاء و کوفه نـرود. جناب عبدالله از امام استدعا می کند: پس لطفا همسر و دو پسر مرا با خود ببرید. و حضرت زینب کبری سلام الله علیها به عنوان *محافظ امام و امامت*، *مدیریت اندرونی کاروان أبا عبدالله الحسین صلوات الله علیه* را بعهده می گیرند و *تمام ملاقات های* امام در *مکه* را *از خیمه متصل به خیمه امام*، زیر نظر می گیرند و گهگاه بر سر افرادی که با *نرفتن به این سفر* یا *همراه نبردن بانوان و کودکان* امام را *نصیحت* می کردند، فریاد می زدند و می فرمودند: مادرتان به عزایتان بنشیند به جای اطاعت و همراهی امام، ایشان را نصیحت می کنید؟ و آنها را *شاید* از خیمه امام بیرون هم می انداختند. من در جایی ندیدم که آن حضرت *داداشم داداشم* راه بیاندازند و فقط به خاطر *حمایت از برادر* به این سفر رفته باشند. قطعا بانوان مؤمن در *زمان های حساس و بحرانی* باید *با حفظ حُرمت خود* در اجتماع هم *نقش آفرینی* کنند و در مسجد و در حضور اولین خلیفه غاصب و تمام مهاجر و انصار، *خطبه غراء فدکیه* را إنشاء کنند و یا در دربار یزید ملعون، آن خطابه طوفانی را بیان کنند و یا مانند *۹۹ بانوی أهل نوغان مشهد*، با بخشیدن مهریه خود، از همسرانشان برای تشییع پیکر امام هشتم صلوات الله علیه، إجازه بگیرند و باعث تحریک *غیرت* مردان غافل خود شوند. اما این همه منشیگری، فروشندگی و مشاغلی که فقط برای *جلب مشتری* است و فقط اسباب التذاذ مردان هوسباز را فراهم می آورد و *حضور مؤثر* بانوان را به *ظهور بی خاصیت آنها* تنزل می دهد در شأن بانوان عزیز نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۲ فرق « مشاهده » با « تشهد » چیست؟ « مشاهده »، اولا: در محدوده « مادیات و محسوسات » است، ثانیا: نسبت به « واقعیتهای بیرونی » است، ثانیا: خواه ناخواه « خصوصیات خود شخص » در « نحوة مشاهده » دخالت دارند. مثلا اگر فردی نزدیک بین یا دوربین یا نابینا یا کم شنوا یا ناشنوا باشد یا دقت و اشرافش کم باشد، قطعا « کیفیت و عمق شهادت » او هم « ناقص » خواهد بود. اما « تشهد »، اولا: نسبت به « حقایق غیر مادی و نامحسوس » رخ می‌دهد، ثانیا: « شهودی از درون » است، ثالثا: در تشهد (از باب تفعّل و مطاوعه)، انسان باید « با دو سجده کامل » به « حدّی از قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت و استحقاق » برسد تا « حقیقتی » را برایش به « شهود و مشاهده باطنی » درآورند. اگر انسان به مقامِ « تشهد » برسد و « یکتایی خداوند » و « مقام بندگی و رسالت رسول أکرم صلی الله علیه و آله » را در « تمام قلبش حاضر و منعکس ببیند »، قطعا چهار واکنش یا چهار ویژگی از او به ظهور در میآید: ۱ـ تمام توجه و سلام الهی را برای محمد و خاندان محمد صلوات الله علیه و علیهم میخواهد، ۲ـ سلام الهی را برای « اُمت صالحی که خودش از آنان است » می خواهد، ۳ـ سلام و رحمت الهی را برای تمام ملائکه و تمام مخلوقات اطرافش هم می خواهد، ۴ـ « کبریایی و حق بزرگتری کردن » را فقط از آنِ خدا می داند. پس: ۱ـ خودش از کبر و تکبر می گریزد، ۲ـ زیر بار کبر و تکبر دیگران نمی رود، ۳ـ با هر کبر و تکبر و استکباری مبارزه می کند، ۴ـ خودش مطیع أمر الهی است.) و اما « شهید » بالاترین درجه « حضور عالمانه » در هر چیزی » است: وَ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى‏ ما تَعْمَلُونَ. « شهید »، چون « تمام نگاه و توجهش » فقط به « وجه الله » است لذا « کمترین خودخواهی و منیت و نفسانیت » و « کمترین تعلق و علاقه و دلبستگی و وابستگی به غیر حق » ندارد و لذا تمام وجودش، « جلوه » حق شده و در « هر حقیقتی »،« حضور » دارد و همیشه « زنده » و « مقام وساطت » دارد: و بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آلعمران/۱۶۹) لذا در امور « نقش مفید » دارد. « شهید » چگونه « شهید » شده است؟ ۱ـ در دنیا از « هر چه » خدا به او « امانت » سپرده « راضی و خشنود » است: فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۲ـ او در دنیا به تمام « أمر و نهی » قرآن الهی و سنت نبوی و سیره علوی، « حتی در شرائط سخت و در حال جراحت » پایبند است: الَّذينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظيمٌ (آلعمران/۱۷۲) ۳ـ او در دنیا، با « توکل به خدا » از « هیچ تهدیدی » نمی ترسد: الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ (آلعمران/۱۷۳) ۴ـ او، « رضایت خدا » را با هیچ چیزی معاوضه نمی کند: .... وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ (آلعمران/۱۷۴) ۵ـ او پس از رهایی از محدودیتِ دنیای مادی و بدنش، مؤمنین و مؤمناتی که هنوز به او ملحق نشده اند را با « بشارت » خود شارژ می کند و روحیه می دهد و « نگاهشان » را به حقیقت باز می کند تا از هیچ مخلوقی نترسند و از هیچ چیزی غمگین نشوند: وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (آلعمران ۱۷۰) چه جالب که أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در پایان نامه خود به مالک اشتر می فرمایند: از خداوند می خواهم که پایان کار مرا و تو را به سعادت و شهادت ختم کند زیرا از اوئیم و به نزد او باز می گردیم: وَ أَنْ يَخْتِمَ لِي وَ لَكَ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ اللهم ارزقنا الشهاده فیک. استاد، منظور از دو سجده کامل چیست؟ ارکان نماز عبارتند از : قیام ، نیت ، تکبیره الإحرام ، رکوع و « دو سجده » یعنی « دو سجده » با هم « یک رکن » محسوب می شوند. پس « تشهد » بعد از انجام دو سجده است. و اما اینکه چرا باید در هر رکعت « دو بار » سجده کرد و چرا بین آن دو « استغفار » و « توبه » کرد؟ حکایت از نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه مضاعفی داشت. حالا لطفا تحقیق کنید ببینید چرا پس از اولین سجده باید استغفار و توبه کرد و دوباره به سجده افتاد؟ 👈واژه: ۱۷۰_تا_۱۷۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۳ سلام و ادب، استاد بزرگوار فرمودید که به خاطر بسپاریم شما کتاب لغت نیستید! ولی شما لغات را به شکلی کاملا متفاوت از آنچه تاکنون دیده و شنیده ایم معنا می کنید، طرزی که ضمن فهم صحیح آن، فراموش نشدنی و کاربردی هم هست! به خاطر همین موضوع است که ما دوست داریم برای هرکلمه ای که جلب مان میکند به شما مراجعه کنیم! لطف کنید این مهارت تان را به ما بگید سلام و رحمت الهی بر شما اگر عنایتی هست از فضل الهی است. حدود پنجاه سال پیش کلاس هفتم بودم از معلمم که خداوند رحمتش کند و در ابتدای کلاس چند آیه برایمان می خواند پرسیدم کی می توانم مثل شما قرآن را بفهمم ایشان فرمودند: باید سی سال تلاش کنی الآن می بینم خداوند به ایشان بیست سال تخفیف داده بود. به شما نمی دانم چقدر تخفیف خواهند داد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۴ استادبزرگوار،،،،،،انشاا.... بزرگترین وبهترین روزی خیر ،،،عدالت در نظام اسلامی ایران است که نصیب همه مردم.... بشود ماهرگز خزائن غیبی خداوند را برای خود نخواسته ایم.. فقط همیشه درحال انجام وظیفه که همانا سربازی ازکیان اسلامی هست رامفتخریم ولی لعنت ابدی بر مسببین مکربنی ساعده که همیشه..... به لطف الهی و به همت شهداء و جانبازان سرافراز و مدافعین حرم و مجاهدان عرصه های مختلف که فرزندان خمینی کبیر و شاگردان امام خامنه ای هستند، جهان برای ظهور آخرین حجت الهی و برای برافراشته شدن پرچم عدالت و برقراری أمنیت و حاکمیت صداقت و طهارت دارد آماده می شود و صبح قطعا نزدیک است فقط یکی دو تا یا حسین دیگر صبر لازم است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی *چهاردهمین* جلسه *مفاهیم قرآن* از منظر قرآن، امروز *یکشنبه* ۱۰ مرداد ماه، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* بر کناره *غدیــر* و در آستانه *سالروز مباهله* برگزار می شود. لطفا درباره این سه پرسش بیاندیشید: ۱ـ *عصمت* یعنی چه؟ ۲ـ *عاصــم* کیست؟ ۳ـ فرق *عصمت* با *تقوا* چیست؟ نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۶۴۵ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه ضمن تشکر فراوان از پاسخ های خوب عزیزانی که اظهار نظر فرمودند. *شصت و سومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: پیام ... *وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً* ... (کهف/۴۹) (... و آنچه را انجام داده‏ اند حاضر می يابند ...) چیست؟ مولوی می‌گوید: ای برادر تـو همان اندیشه ای ما بقی تو استخوان و ریشه ای. گر گُل است اندیشۀ تو گلشنی ور بود خـاری تو هیمۀ گلخنی با اینکه *دنیا* قابلیت و ظرفیت *تجسم* اعمال انسان را ندارد، و با اینکه بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین گذشته خود را به خاطر نمی آوریم، اما *نگــاه همین الآن* مـا به *خودمان* به *زندگی* به *افراد* و به *جهان،* یا *نگاهی بهشتی* و *پر از حکمت و زیبائی و عظمت،* و *تشکر از خدا* و *امیدوارانه* و *آخرت نگرانه* است، و یا *نگاهی جهنمی* و *پر از دلخوری و نارضایتی و اعتراض،* و *بدبینانه به خدا* و *مأیوسانه* و *دنیاطلبانه* است. در هر حال هر دو نگاه، *محصول و مولود عملکرد خــود مـاست.* تمام *افراد بهشتی* (لطفا چند نفر را در خاطرتان مرور کنید.) و *افراد جهنمی* (لطفا چند نفر را در خاطرتان مرور کنید.)، با اینکه در میان همین مردم و در همین جامعه زندگی کرده اند اما، *دو خاطره متضاد زیبا و زشت* از خودشان بجا گذاشته اند. پس *نگاه ما* در واقع *نامه أعمال* خود ماست. (نامه اعمال، قطعا روی کاغذ نیست.) لذا اگر از این *نگاه الآن* خودمان خوشمان نمی آید، باید سریعا *تحلیل و مبانی و شیوه زندگی* خودمان را تغییر دهیم، تا *نامه اعمالمان* هم تغییر کند. *اندیشه و عملکرد* ما *قلم تقدیر* آخرت ماست. پس تا *فرصت* داریم، با این *قلم زنده* (که در اختیار ماست) برای *زندگی أبدی* خودمان، *زیبائی* بنگاریم و *درختان باغ بهشتمان* را همین جا بکاریم. زیرا: *هر آنچه انجام دهیم، همان را حاضر خواهیم یافت.* *وَ وَجَدُوا ما عَمِلُـوا حاضِــراً* 👈واژه: *۴۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۶ استاد حکمت تشهد بعد از دو سجده رو می فرمایید؟ « تشهدِ » (وحدانیت و بندگی و رسالت نبی و رسیدن به مقام سلام)(نه مشاهده)(از باب تفعل و مطاوعه) ، پس از « دو یا چهار بار سجده !!؟؟؟ » و نهایت خالی شدن از « خودخواهی » و « خودسری »، امکانپذیر می شود ..... زراره از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: «سجده بر هفت استخوان است که باید آن ها را بر زمین گذاشت. پیشانی و دو کف دست ها و زانو و دو انگشت ابهام پاها و بینی خود را نیز بر زمین بگذاری.....درسته؟ نکته جالب و « عشقولانه و مستـــــحبــــی » آن « به خاک مالیدن دماغ » است!؟ استاد، شاید نکته کلیدی و عشقولانه مطلب اینکه برای چرخیدن کلید و باز شدن در باید دماغم به خاک بیفته و منیت را در خاک کنم تا کلید حکمت بچرخه و در رحمت باز شود....؟ و این به « خاک » رساندن هفت عضو بدن و خصوصا « دماغ »، آنهم دوبار (در نمازهای یک رکعتی)، و گاهی چهار بار (در نمازهای دو رکعتی) و گاهی شش بار (در نمازهای سه رکعتی) و گاهی هشت بار (در نمازهای چهار رکعتی) قبل از « تشهد »، در واقع باید بتواند انسان نمازگزار را به اوج « بت شکنی » برساند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی *پانزدهمین* جلسه *لوازم ظهور* امروز *دوشنبه* ۱۱ مرداد ماه، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* در آستانه *سالروز واقعه بزرگ مباهله* برگزار می شود. لطفا بررسی بفرمائید: ۱ـ *تمایل* یعنی چه؟ ۲ـ *رغبت* یعنی چه؟ ۳ـ نشانه *رغبت به دولت کریمه* چیست؟ نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۶۴۷ قراری بود که در مورد چیستی علم تحقیق نمایم.....مطالب ۳۴صفحه از کتاب علم چیست؟......نویسنده عبدالکریم سروش.... تئوریهای علمی تصویری از یک قطعه از جهان را برای ما تفسیر می... سلام و برکات الهی بر شما. بسیار زحمت کشیده اید از لطف شما متشکرم. اما لابد می دانید که آقای سروش، (به خاطر ایراد علوم انسانی از منظر غرب) ظاهرا خوش عاقبت نشده و در دامن دولت استکباری خبیث انگلیس، از شیطان پیش افتاده و راه الحاد را طی می کند. این تعریف *ناقص* از علم که از ایشان نقل کردید در تمام مراکز آموزشی هم مطرح است و تقریبا تمام اساتید صاحب تریبون هم اگر خیلی به خودشان فشار بیاورند همین را می گویند. در واقع *اومانیست های* خبیثی که این دانشگاهها را به ملتها تحمیل کردند، خوب می دانستند که چگونه می توان افراد را به اسم *مدرک* از *درک* و کشف و فهم محروم کنند. در هر حال از زحمتی که شما متحمل شدید بسیار ممنونم و امیدوارم خداوند عاقبت ما و شما را ختم بخیر فرماید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۸ استاد،حضرت زهرا می فرمایند: اَللّهُمَّ وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ اَخْلَصَ لَکَ بِعَمَلِهِ وَ *اَحَبَّکَ فِی جَمیعِ خَلْقِکَ*. ( دعای روز جمعه حضرت زهرا سلام الله علیها) معنی عبارت "اللهم... ، مرا از افرادی قرار ده که تو را در تمام افریدگانت دوست دارند" چیست؟ حضرت در این عبارت، دو *راهبرد* خیلی مهم را مطرح فرموده اند: ۱ـ اینکه (باید متوجه باشیم که) تمام *کارهای* ما (به بهانه: والدین، همسر، فرزند، بستگان، دوستان، همسایگان، هموطنان، حیوانات و حفظ محیط زیست) همگی (باید) برای *تقرب* خود ما به *تو* باشد. (پس بر سر هیچ فردی، نباید کمترین *منّتی* بگذاریم و کمترین *توقعی* از هیچ فردی نباید داشته باشیم و حتی کمترین *تشکر* هم نخواهیم.) ۲ـ اینکه *تمام مخلوقات* را *آیه، جلوه، تجلّی* تو ببینم، پس در هر حال و در ارتباط با هر انسان و حیوان و جمادی، خودمان را فقط با خود تـــو *طرف* ببینیم، در آنصورت باید: اولا: به *هر مخلوقی* (حتی یک تکه نان)(حتی دشمن،) *احترام* بگذاریم و *حُرمت* او را حفظ کنیم و *قدرش* را بدانیم، ثانیاً: در *هر نوع ارتباط* با *هر مخلوقی* (خودی، نـخودی، بی خودی) حتماً *تعالیم و احکام و حدودی* که تو برایمان معین کرده ای را *رعایت* کنیم و *هیچ نوع توقعی* از آنها نداشته باشیم. ثالثا: هر گونه *رفتار* افراد (دوست یا دشمن)، أشیاء، حیوانات و عناصر طبیعت (باد، باران، زلزله، طوفان، کسوف، خسوف ....) را *آزمون* تو بدانیم و *واکنش* عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه از خودمان *ابراز* کنیم. 👈واژه: سلام الله علیها 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۴۹ با توجه به اهمیت خودشناسی از محضر استاد تقاضا می کنم سلسله مباحث بی نظیرشون در این باب رو ادامه بدن اینکه چگونه به مرحله همکاری در ربوبیت می توان نایل شد سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ الآن چنین توفیق و فرصت پرداختن به بحث *خودشناسی* را ندارم. ۲ـ به نظر می رسد اگر هر انسانی بکوشد *خودخواهی* خود را کاملا کنار بگذارد و کاملا در *امتداد عقل و وحی* قرار بگیرد، در واقع در *شبکه ربوبیت الهی* قرار گرفته است. پس حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری حفظه الله، در راستای *ربوبیت الهی* قرار داشته و دارند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۵۰ هرچی کلاسای شما را استاد رو شرکت میکنم از یه لحاظ نشاط پیدا می کنم ولی بعدش افسردگی می گیرم به نطر شما اشکال کارم چیه؟ ۱ـ به شنیدن *اکتفا* نکنید و بکوشید حداقل یک مطلب روشن تر را در رفتار روزانه خود رعایت کنید. ۲ـ برخی نکات مهم کلاس را بنویسید و برای اطرافیانتان هم مطرح کنید و به آنها *مثال* اضافه کنید. موفق باشید. 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۵۱ من بعد از ۱۲سال زندگی مشترک تصمیم گرفتم تغییر در زندگیم بدم وجسارت جدا شدن رو هم ندارم چون خیلی نگران دختر ۱۱ ساله وپسر ۸ ساله ام هستم همسر من بسیار فحاش هست اصلا دوست نداره سر کار بره و مدام پیش مادرش که طبقه اول ساختمان ما هستند میره برای امرار معاش. من سر کار میرم و عابر بانکم دست ایشونه وباید برای خرجی ازش پول بگیرم خیلی اذیت میشم ما با هم هیچگونه رابطه ای نداریم نه کلامی ونه زناشویی لطفا راهنمایی بفرمایید با سلام و احترام. تنها راه اینست که برایش *همسری* بگیرید که ۱ـ *دلربائی* بلد باشد. ۲ـ *عاشق همسرداری* باشد. ۳ـ *نخواهد مَرد و نان آور خانواده* باشد. ۴ـ عمر خودش را با *بچه داری* تلف نکند. ۵ـ مادرشوهرش را *مادر سببی خودش* بداند و او را دوست داشته باشد و به او *احسان* کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۵۲ لطفا معنی مربوط به تسبيح وسباحه را بفرمایید با سلام و احترام. *تسبیح* یعنی: در آفرینش حکیمانه الهی، هیچ *نقص و ایراد و فسادی* نیست و هر *ایراد و فسادی* هست از *عملکرد انسان* است. *سباحه* یعنی: *شنا* کردن. یعنی: *غلبه درون بر بیرون* اینکه نگذاریم *محبت مخلوق* وارد *قلب* ما بشود و جای *محبت به خالق* را بگیرد. زیرا در آنصورت (با محبت به آن مخلوق) *غــرق* می شویم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۵۳ با سلام وتشکر از توضیحات بسیار عالی وکاربردی شما استاد بزرگوار ..این مطلب مارا یاری می کند تامراقبت دائمی بر رفتار وگفتار واعمالمان داشته باشیم وانشاالله در مسیر درست قرار بگیریم.. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۵۴ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش سوم *درس چهارم:* *محتویات دعا* موضوع دوم: *حمد و شکر و مدح و ثنا و تملّق خداوند* *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، هم تقریبا *در تمام دعاهایشان،* به *ستایش خداوند* پرداخته اند. نمونه سوم: در *دعای ابوحمزه ثمالی:* الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَدْعُوهُ فَيُجِيبُنِي وَ إِنْ كُنْتُ بَطِيئا حِينَ يَدْعُونِي، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَسْأَلُهُ فَيُعْطِينِي وَ إِنْ كُنْتُ بَخِيلا حِينَ يَسْتَقْرِضُنِي، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أُنَادِيهِ كُلَّمَا شِئْتُ لِحَاجَتِي وَ أَخْلُو بِهِ حَيْثُ شِئْتُ لِسِرِّي ....، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لا أَدْعُو غَيْرَهُ وَ لَوْ دَعَوْتُ غَيْرَهُ لَمْ يَسْتَجِبْ لِي دُعَائِي، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لا أَرْجُو غَيْرَهُ وَ لَوْ رَجَوْتُ غَيْرَهُ لَأَخْلَفَ رَجَائِي، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَكَلَنِي إِلَيْهِ فَأَكْرَمَنِي وَ لَمْ يَكِلْنِي إِلَى النَّاسِ فَيُهِينُونِي، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي تَحَبَّبَ إِلَيَّ وَ هُوَ غَنِيٌّ عَنِّي، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَحْلُمُ عَنِّي حَتَّى كَأَنِّي لا ذَنْبَ لِي فَرَبِّي أَحْمَدُ شَيْ‏ءٍ عِنْدِي وَ أَحَقُّ بِحَمْدِي، نمونه چهارم: در *دعای افتتاح:* الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ .... الْحَمْدُ لِلَّهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ کُلِّهَا عَلَى جَمِیعِ نِعَمِهِ کُلِّهَا. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْکِهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِهِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا شَرِیکَ لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ لَهُ فِی عَظَمَتِهِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ الْفَاشِی فِی الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ الظَّاهِرِ بِالْکَرَمِ مَجْدُهُ ..... الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى طُولِ أَنَاتِهِ فِی غَضَبِهِ وَ هُوَ قَادِرٌ عَلَى مَا یُرِیدُ، الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْخَلْقِ بَاسِطِ الرِّزْقِ فَالِقِ الْإِصْبَاحِ ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ .... ، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَیْسَ لَهُ مُنَازِعٌ یُعَادِلُهُ وَ لا شَبِیهٌ یُشَاکِلُهُ ..... ، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یُجِیبُنِی حِینَ أُنَادِیهِ وَ یَسْتُرُ عَلَیَّ کُلَّ عَوْرَةٍ ...، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا یُهْتَکُ حِجَابُهُ وَ لا یُغْلَقُ بَابُهُ وَ لا یُرَدُّ سَائِلُهُ .....، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِینَ مُبِیرِ الظَّالِمِینَ مُدْرِکِ الْهَارِبِینَ .....، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی مِنْ خَشْیَتِهِ تَرْعَدُ السَّمَاءُ وَ سُکَّانُهَا .... الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یَخْلُقُ وَ لَمْ یُخْلَقْ وَ یَرْزُقُ وَ لا یُرْزَقُ ....، نمونه پنجم: *ده دعای صحیفه سجادیه* با *حمد* شروع شده است: (۱) الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلَا أَوَّلٍ كَانَ قَبْلَهُ وَ الْآخِرِ بِلَا آخِرٍ يَكُونُ بَعْدَهُ (۲) وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ .... (۶) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ (۲) وَ مَيَّزَ بَيْنَهُمَا بِقُدْرَتِهِ (۱۵) اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِيهِ مِنْ سَلَامَةِ بَدَنِي وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى .... (۱۸) اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى حُسْنِ قَضَائِكَ وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّي مِنْ بَلَائِكَ ... (۳۴) اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى سِتْرِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ .... (۳۵) الْحَمْدُ لِلَّهِ رِضًى بِحُكْمِ اللَّهِ، شَهِدْتُ أَنَّ اللَّهَ قَسَمَ .... (۴۴) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ ... (۴۷) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ... (۵۱) إِلَهِي أَحْمَدُكَ وَ أَنْتَ لِلْحَمْدِ أَهْلٌ عَلَى حُسْنِ صَنِيعِكَ إِلَيَّ .... تا کنون ما « چقدر » و « به خاطر چه چیزی » خداوند را « ستایش » کرده ایم؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۵۵ در کلاس بعضی مواقع استاد میفرمایند که؛ در گروه بعدا راجع بهش بحث می کنیم میخواستم اگر امکانش هست بنده هم در گروه عضو بشم.‌...و اینکه… بنده میخواستم بدونم استاد غفرانی مشاوره هم انجام میدن؟! ۱. گروهی که استاد در موردش صحبت می کنند، گروه جوانان مهدوی والدین امانتدار تو فضای مجازی بله هست. گروه جوانان مهدوی والدین امانتدار گروهی است که از تير ماه ۱۳۹۸ برای گفتگو پيرامون مسائل: ۱ـ *ازدواج،* (چرا؟، چگونه؟، فردای ازدواج، و عوامل اختلاف و طلاق و ...) ۲ـ *ضرورت و راه های خودشناسی و خودسازی و تقويت اراده،* ۳ـ *بررسی مفاهيم قرآن، نماز، دعاها و پيام آيات، كاربرد آنها در زندگی،* ۴ـ *مباحث همسرداری و مسائل خانواده،* ۵ـ *بررسی باورهای دينی و شرعی،* تشكيل شده و به *پرسش و پاسخ* می پردازدیم و از نظرات يكديگر بهره می بريم. در هر هفته، يكی دو پرسش قرآنی هم مطرح می كنيم كه افراد نظراتشان را بيان می كنند و پس از چند روز آنها را جمع بندی می كنيم. مطالب قبلی براتون نمیاد (البته سوال و جواب ها تو کانال تسبیح ۲ همون روز گذاشته می شود) ضمنا از هر *باز نشر پيام و تصوير و صوت و تبليغی* هم در این گروه خودداری می كنيم. *لینک گروه جوانان مهدوی والدین امانتدار* ⬇️ ble.ir/join/N2JjYTQwZD ble.ir/join/NmIyMWYxMD ۲. چون مشاوره حضوری، مجاز و مفید نیست لطفا مطالبتان را با شماره: 09101473246 و فقط از طریق پیامرسانهای: *بله*، *ایتا* ، *واتساپ* و به طور خلاصه و با ذکر *سن* ، *مدرک تحصیلی* ، *مجرد یا متاهل* بودن بنویسید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
بارانی _ ۲۶۵۶ آیا میشه نگاهی بین این دو حالت داشت؟... دلخوری نقطه مقابل شکر؟ نقطه *مقابل شکر* در بیان قرآن، *کفر و کفران* است. یعنی: برای شناختن *قــدر* و *قیمت* و *ارزش* هر چیزی، *تلاش نکردن* و *هر چیزی* را (در نزد خود و یا در نزد دیگران) *آیه و رحمت و نعمت و فرصت* الهی *نـــدیدن* و در واقع *حـــق نشناسی* و *حــق پوشی.* یکی از *وظائف* والدین *خصوصا مادران مؤمن* همین است که ۱ـ *قــدر* هر چیزی را (ابتدا خودشان بشناسند و سپس) با *بازی* و *شیرین زبانی* و *هنرمندی* به فرزندان، *تفهیم* کنند و زمینه *شکر* را برای آنها فراهم آورند. ۲ـ آنقدر از یکدیگر *تشکر* کنند که فرزندان بفهمند که برای *چه چیزهائی* باید از مخلوق و خالق، متشکر باشند. از همین الآن تلاش کنید *هر ساعت،* یک رحمت و نعمت و فرصت را *ببینید* و با *توجه و استفاده* درست از آن، از *اطرافیان* و از *خداوند* تشکر کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۵۷ بنده تازه وارد دوره های تدبر شدم و اشنایی چندانی ندارم. اما در حوزه چشم زخم به فهرست موضوعی کتاب المیزان مراجعه کردم... *تدبر* یعنی *پشت سر قرآن* قرار گرفتن و *همه چیز* را از منظر قرآن *دیدن* پس: ۱ـ نگذارید *نظرات* حتی افراد خوب و موجّه، شما را از بیان قرآن دور کنند. ۲ـ بکوشید به دستور قرآن، ابتدا *تفکر و تعقل* را در خودتان تقویت کنید و پس از آن، *محکمات* قرآن را خوب بفهمید و زندگی خود را با آنها *تطبیق* دهید و *تنظیم* کنید و حتی الإمکان وارد *متشابهات* و *مباحث اختلافی* نشوید. اینکه در *آغاز* کار تدبر وارد بحث *چشم زخم* شده اید، کارتان *خوش عاقبت* نخواهد بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۵۸ سر کلاس، در مورد رجعت موقع ظهور در جواب به سوال یکی از دوستان فرمودی که چرا اینقدر ناامید هستی. آیا اینکه در مورد مرگ و....ناامیدی هست؟ *تمنای رجعت* داشتن پس از ظهور آخرین حجت الهی و *پیروزی حق در جهانی*، بسیار عاقلانه و مؤمنانه و از خواهشهای هر مؤمنی در دعای *عهد* است. اما اینکه آن *۳۱۳* فرماندهان اولیه آن *قیام* و آن *ده هزار* نفر اولین *حامیان* آن حضرت را از *شهداء و گذشتگان* بپنداریم، به این معنی است که از *مؤمنین و شیعیان* حاضر در جهان، *ناامید* هستید، که اصلا منطقی و مورد تأئید قرآن نیست. اگر قرار بود این ده هزار نفر با *رجعت شهیدان* تأمین شوند، همان دوازده قرن قبل، باید از حواریون حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهم السلام و اصحاب بدر و احد و غزاوات دیگر (که در قرآن از آنها تجلیل شده) و از اصحاب امام حسین صلوات الله علیه و از اصحاب خاص سایر أئمه أطهار صلوات الله علیهم، این تعداد، رجعت می کردند و از *آخرین امام* حمایت می کردند و اصلا *غیبت* رخ نمی داد. آیات: *لیقوم الناس بالقسط* و *حتی یغیروا ما بأنفسهم* و ... این *توهم* را تأئید نمی کنند. پس چاره ای نیست جز اینکه *زنان و مادران و خواهران و دختران و عمه ها و خاله های* واقعا *منتظر* بکوشند و از *همین شوهران، پسران، برادران، پدران* حاضـــر، *ده هزار نفر* آدم *عاقل و مؤمن و صالح و محسن و انقلابی،* بپرورند و منتظر *برگشتن شهیدان* نباشند. (قطعا شهیدان به چنان مقامی رسیده اند و چنان بر سر سفره رزق خاص الهی، متنعم اند که مانند اصحاب رقیم، دیگر هیچ رغبتی به این دنیا ندارند.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*قطرات بارانی _ ۲۶۵۹* با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* ضمن تبریک *مناسبتهای نورانی* ۲۴ ذی الحجه (و ۱۲ مرداد که مصادف با میلاد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در نیمه شعبان هم هست) و ضمن تبریک پایان *سلطة دولت خائن* و *آغاز دولت انقلابی و فسادستیز* و آرزوی موفقیت این دولت عزیز. *شصت و چهارمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما، در این روز با شکوه و مزین به اسم *حی قیوم* اینست که: بفرمائید: *پیام* عبارت: ... *أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ* (بقره/۶۷) (...پناه می برم به خدا كه از جاهلان باشم...) چیست؟ *حیّ علی التفکّر* 👈واژه: *۶۴ ۶۷* 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۰ پرسش استاد چطور میشه فهمید که در چه درجه ای از ایمان قرار داریم ؟ پاسخ ۱ـ ببینید چقدر با انجام نمازهایتان، از *فحشاء و منکر* فاصله می گیرید و نمازهایتان را با شوق و توجه به جا می آورید. ۲ـ ببینید چقدر از انجام آنها *لذت* می برید و با آنها *شور و شوق و نشاط زنــدگی* پیدا می کنید. ۳ـ ببینید چقدر به *شناخت تکالیف و تعهدات و مسئولیتهای* خود راغب هستید و با خواندن قرآن و رساله احکام برای شناخت وظائف خود تلاش می کنید. ۴ـ ببینید چقدر *انتقاد* و *تذکر* اطرافیانتان را *هدیه* تلقی می کنید و یا عصبانی می شوید. ۵ـ ببینید چقدر در برخورد با *انواع حوادث* واکنش منطقی دارید و *شاکر* و *صبور* هستید. ۶ـ ببینید چقدر اطرافیان شما از « گفتار و رفتار و اخلاق » شما در *أمان و أمنیت* به سر می برند و از بودن با شما لذت می برند و نگاهشان آسمانی می شود، به همان مقدار شما از *ایمان* برخوردارید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۱ پرسش ۱.جهل در مقابل علم است....چرا در این آیه، .اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ... اِنَّهُ كانَ ظَلوماً جَهولًا، چرا انسان اینجا جاهل است یعنی به علمش رجوع نکرده است؟ علم الانسان مالایعلم. علم در فطرت ما بالقوه هست که باید بالفعل در بیاریم. اعوذ بالله ان اکون من‌الجاهلین یعنی پناه می برم به خدا که به علمم رجوع نکنم؟ ۲. به نظر بنده انسان قبل از اینکه رجوع به علمش کند مسئولیتی را پذیرفته و موجبات ظلم به خود را فراهم کرده و ظلوما جهولا گشته پاسخ سلام و رحمت الهی بر شما و تشکر از اظهار نظر شما. لطفا توجه کنید که ۱. *ظلوما جهولا* حتما به معنی *ظالم و جاهل* نیست. ۲. *قبول تعهدات و مسئولیتهای ذاتی* کاری *عاقلانه و مؤمنانه* است و هرگز *ظلم* تلقی نمی شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۶۶۲ .....حضرت موسی پاسخ دادن به سخن لغو آنها را *جهل* میداند و به جای مجادله و توضیح دادن به آنها می‌فرماید که.....پناه می برم به خدا که از جاهلان باشم.... استاد، *آیا* می تونیم بگیم اون امانتی که همه از تحمل آن امتناع کردند اما انسان چون جاهل بود آنرا پذیرفت؟ مخلوقات آن *امانت* را نپذیرفتند چون *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* لازم را نداشتند. انسان پذیرفت چون در چنین جایگاهی بود و *باید* می پذیرفت چون *لایق* بود (نه جاهل). زیرا هیچ *جاهلی* مسئولیت پذیر نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2