eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
156 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۵۰۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه که *حضورتان* بسیار زیاد و *ظهورتان* بسیار اندک است. *پنجاه و نهمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: *إِنَّا لِــلَّهِ* (بقره/۱۵۶) یعنی چه؟ ضمن تشکر از عزیزانی که اظهار نظر فرمودند. وقتی *خالقِ ما* به ما این *افتخار* را داده و فرموده: بفهمید و بگوئید: *إنا لله* یعنی: ما *جلوه* رحمت اوئیم: (بِرَحْمَتِكَ الَّتِي *وَسِعَتْ* كُلَّ شَيْ‏ءٍ) و غرق در *جبران کنندگی* اوئیم: (وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي *غَلَبْتَ* بِهَا كُلَّ شَيْ‏ءٍ) و *مظهر عظمت* اوئیم: (وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي *مَلَأَتْ* كُلَّ شَيْ‏ءٍ) و *پرتو أسماء* اوئیم: (وَ بِأَسْمَائِكَ الَّتِي *مَلَأَتْ* أَرْكَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ) و *تجلّی نور وجه* اوئیم: (وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي *أَضَـاءَ* لَهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ) پس بطور همه جانبه و در هر زمان و هر مکان و هر شرائطی، ما *در آغوش مهر و عنایت و لطف او* هستیم. که اگر این را با لطف خود او خوب بفهمیم، می فهمیم که هر چند در *دنیای محدود،* محدودیم اما از هر *قید و بندی* رها و آزادیم و می توانيم *برده* آرزوهای خود و خواست این و آن نباشیم زیرا از *آنِ مطلق نامتناهی* هستیم. *ما مال خدائیم* یعنی: دائما *مورد عنایتیم* و دائما *دست لطف الهی* بر سر ماست. *ما مال خدائیم* یعنی: سزاوار است *مورد رضایت* او باشیم و *وصله ناجور* آفرینش او نباشیم. الله اکبر که با فهم همین دو سه کلمه *ما مال خدائیم* و مال *دون الله* نیستیم، می توانیم *تمام راه کمال* را طی کنیم و *إلیه راجعون* برایمان محقق شود زیرا *اول* همان *آخر* و *ظاهر* همان *باطن* است و با این *توحید عاقلانه* دیگر هیچ *شرکی* و *چرکی* و *منیّت* و *نفسانیتی* برايمان نمی ماند. خدایا؛ چنین *معرفت موحدانه* و چنين *فلاح حياتبخشی* را روزیمان قرار ده. 🍃واژه: ۱۵۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۰۷ اگر کتاب یاصوتی هست که برای انتخاب بهتر همسر، لطفا معرفی بفرمایید با سلام و احترام به شما نورچشمی عزيز؛ لطفا به جای اينكه دنبال *بهترين همسر* بگرديد (كه هيچ دردی را دوا نمی كند و هيچ فايده ای برای شما نخواهد داشت.) لطفا دنبال *بهترين همسرداری* باشيد تا خودتان با آن به *اوج كمال* برسيد. 🍃واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۰۸ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش دوم *درس سوم:* *محتوای دعا* اول: *خداشناسی* نمونه هائی از *خداشناسی* در ادعیه *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم: نمونه دوم: *دعای ۴۷* صحیفه سجادیه (دعای عرفه *امام سجاد* صلوات الله علیه): (۳) *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَحَدُ الْمُتَوَحِّدُ الْفَرْدُ الْمُتَفَرِّدُ (۴) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْكَرِيمُ الْمُتَكَرِّمُ الْعَظِيمُ الْمُتَعَظِّمُ الْكَبِيرُ الْمُتَكَبِّرُ (۵) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْعَلِيُّ الْمُتَعَالِ، الشَّدِيدُ الْمِحَالِ (۶) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ، الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ. (۷) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، السَّمِيعُ الْبَصِيرُ، الْقَدِيمُ الْخَبِيرُ (۸) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْكَرِيمُ الْأَكْرَمُ، الدَّائِمُ الْأَدْوَمُ، (۹) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْآخِرُ بَعْدَ كُلِّ عَدَدٍ (۱۰) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الدَّانِي فِي عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِي فِي دُنُوِّهِ (۱۱) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، ذُو الْبَهَاءِ وَ الْمَجْدِ، وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْحَمْدِ (۱۲) وَ *أَنْتَ اللَّهُ* لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الَّذِي أَنْشَأْتَ الْأَشْيَاءَ مِنْ غَيْرِ سِنْخٍ وَ صَوَّرْتَ مَا صَوَّرْتَ مِنْ غَيْرِ مِثَالٍ وَ ابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاءٍ (۱۳) *أَنْتَ الَّذِي* قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَقْدِيراً وَ يَسَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَيْسِيراً وَ دَبَّرْتَ مَا دُونَكَ تَدْبِيراً (۱۴) *أَنْتَ الَّذِي* لَمْ يُعِنْكَ عَلَى خَلْقِكَ شَرِيكٌ وَ لَمْ يُوَازِرْكَ فِي أَمْرِكَ وَزِيرٌ وَ لَمْ يَكُنْ لَكَ مُشَاهِدٌ وَ لَا نَظِيرٌ. (۱۵) *أَنْتَ الَّذِي* أَرَدْتَ فَكَانَ حَتْماً مَا أَرَدْتَ وَ قَضَيْتَ فَكَانَ عَدْلًا مَا قَضَيْتَ وَ حَكَمْتَ فَكَانَ نِصْفاً مَا حَكَمْتَ. (۱۶) *أَنْتَ الَّذِي* لَا يَحْوِيكَ مَكَانٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِسُلْطَانِكَ سُلْطَانٌ وَ لَمْ يُعْيِكَ بُرْهَانٌ وَ لَا بَيَانٌ. (۱۷) *أَنْتَ الَّذِي* أَحْصَيْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَداً وَ جَعَلْتَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ أَمَداً وَ قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَقْدِيراً. (۱۸) *أَنْتَ الَّذِي* قَصُرَتِ الْأَوْهَامُ عَنْ ذَاتِيَّتِكَ وَ عَجَزَتِ الْأَفْهَامُ عَنْ كَيْفِيَّتِكَ وَ لَمْ تُدْرِكِ الْأَبْصَارُ مَوْضِعَ أَيْنِيَّتِكَ. (۱۹) *أَنْتَ الَّذِي* لَا تُحَدُّ فَتَكُونَ مَحْدُوداً وَ لَمْ تُمَثَّلْ فَتَكُونَ مَوْجُوداً وَ لَمْ تَلِدْ فَتَكُونَ مَوْلُوداً. (۲۰) *أَنْتَ الَّذِي* لَا ضِدَّ مَعَكَ فَيُعَانِدَكَ وَ لَا عِدْلَ لَكَ فَيُكَاثِرَكَ وَ لَا نِدَّ لَكَ فَيُعَارِضَكَ. (۲۱) *أَنْتَ الَّذِي* ابْتَدَأَ وَ اخْتَرَعَ وَ اسْتَحْدَثَ وَ ابْتَدَعَ وَ أَحْسَنَ صُنْعَ مَا صَنَعَ (لطفاً این فرازهای نورانی را در فواصل زمانی مختلف با دقت مرور کنید.) (و فقط *ترجمه* آن کلماتی را که برایتان روشن نیست را از صحیفه سجادیه بیابید.) 🍃واژه: ۴۷_صحیفه_سجادیه 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۰۹ *اطلاعيه:* لطفا اگر *توفيق* پيدا كرديد *نمونه های ديگر* در باب *خداشناسی* در *ادعيه ديگر* را شما *با ذكر نام دعا* در اينجا(گروه ادعونی در بله) مطرح بفرمائيد و از آن *لذت* ببريد. متشكرم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۰ *اطلاعيه:* اول *تير ماه ۹۸* بود كه پس از *پنج جلسه حضوری* در باب *ازدواج اسلامی* اين گروه(جوانان مهدوی، والدین امانتدار در بله) با پرسشی درباره *نقش معاشرت در شناخت همسر* كارش را شروع كرد. با عنايت الهی، اكنون چهار روز از *آغاز سال سوم* تشكيل و فعاليت های پيوسته اين گروه، گذشته است و در اين *دو سال،* الحمد لله، صدها نامه مربوط به قبل و بعد از ازدواج پاسخ داده شد، چندين مسابقه برگزار شد، دهها واژه و نكته قرآنی بررسی شد و برخی از مباحث: *هنر زن بودن* و *عوامل موفقيت در زندگی* و *مهارت های مربوط به رشد كودكان* و *خودشناسی* و *باورهای دينی* و *مسائل سياسی* و غيرو مطرح شد كه *خيرات و بركات فراوانی* برای *خود من* داشت و شايد برخی از أعضاء محترم هم از اين مطالب مطرح شده در اين گروه، بهره هائی برده اند. اما اكنون مدتی است كه *دو گزينه* برای من مطرح شده است: گزينه اول: همين وضعيت را *ادامه* دهيم. هر چند كه از *هزار و چهار صد و هفتاد و چند نفر* فقط حدود *بيست يا سی نفر* در مباحث *شركت فعال* دارند و شايد حدود *يكصد نفر* هم از طريق ارتباط خصوصی، معلوم می شود كه مطالب گروه را كم و بيش *دنبال* می كنند اما اكثر أعضاء ـ به هر دليلی ـ تمايلی به مرور مطالب اين گروه ندارند ولی برای *ترك گروه* هم احتمالا *خجالت* می كشند. گزينه دوم: اين گروه را *تعطيل* و *گروه جديدی* را تشكيل دهيم و *نشانی* آن را در همين جا اعلام كنيم، تا افرادی كه واقعا خودشان تمايل به حضور در اين گروه دارند، عضو شوند. با اينكه *ادامه وضع فعلی* برای من اصلا *آزاردهنده نيست* اما برای *خلاصی* آن دسته از أعضائی كه ديگران ـ بدون اجازه آنها ـ آنها را به عضويت اين گروه درآورده اند و آنها برای خروج از گروه شايد *خجالت* می كشند، لطفا با نظرات منطقی خود مرا در انتخاب يكی از اين دو گزينه كمك كنيد. بسيار متشكرم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۱ این آیه در ارتباط با آیات قبل آن هم قابل توضیح است ؟ آیه ۱۵۴ و ۱۵۵ اگر هست ممنون میشم کمی ارتباطش را توضیح دهید سلام و رحمت الهی بر شما كار *كِشتی* در *اقيانوس پر تلاطم* اينست كه *تحت تاثير محيط* قرار نگيرد و *متزلزل* نشود و از *مقصد* خود منحرف نشود و باز نماند. اولآ: خداوند در آيه *۱۵۴ سوره بقره* به انسان اين *توجه* را *هديه* داده است كه خودش را *اسير ظواهر* نكند و بفهمد كه پشت *واقعيت* مادی و محسوس هر چيزی، *حقيقتی* است كه *معقول* است و با تعقل می توان به *مشهود* رسيد و *مقام شهيد* را ديد. ثانيا: خداوند حكيم، در آيه *۱۵۵ سوره بقره* مهمترين عوامل *تلاطم* زندگی بشر برايمان نام برده و *تنها* راه رهائی از اين همه عوامل *تزلزل* را عاقلانه و مؤمنانه *صبور* بودن اعلام فرموده است. و می فرمايد برای اينكه به چنين *صبری* برسيد بايد *انا لله* را خوب بفهميد. 👈واژه: ۱۵۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۲ استاد، بنده در جریان بحث موکب نیستم. منظور همان کلاس ها هست؟ سوال دیگر، معمولا دوستان در گروه از سوال های متفاوتی میپرسند..؟ من تازه به این جمع پیوستم و نحوه فعالیتها رو متوجه نشدم؟ با سلام و احترام و عرض خير مقدم به شما. تقريبا هر هفته *يك پرسش قرآنی* در گروه (جوانان مهدوی، والدین امانتدار) در*فضای مجازی بله* مطرح می شود كه أعضاء محترم می توانند درباره آن تحقيق و اظهار نظر كنند و نظر مرا هم چند روز بعد ببينند. چون آغاز اين پرسشها از *ايام أربعين* شروع شد لذا آن را *پذيرائی موكب أربعينی و قرآنی* ناميده ام. اين گروه به مسائل: قبل و بعد از ازدواج، مسائل خانواده، مسائل جوانان، مباحث خودشناسی، مفاهيم قرآنی، باورهای (اعتقادی) قلبی، برخی مسائل سياسی ... می پردازد. قرار ما اينست كه *هيچگونه* صوت و تصوير و تبليغ و پيام بازرگانی و بازنشری در گروه نداشته باشيم. أعضاء محترم، مجازند هر پرسشی را مطرح كنند و يا به پرسش های مطرح، پاسخ بدهند. اگر من پاسخ پرسشی را ندانم از اساتيدم يا منابع در دسترسم می پرسم و اگر هم پاسخی پيدا نكنم آن را اعلام می كنم. اميدوارم حضور شما به گفتگوهای اين گروه رونق ببخشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۳ *اطلاعيه:* إن شاء الله تعالی، جلسه *نهم مفاهيم قرآن* از زبان قرآن، امروز *يكشنبه* ششم تير ماه ۱۴۰۰ از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود. لطفا قبل از حضور در كلاس، *پاسخ* اين پرسش را از قرآن بيابيد: *لطف الهی به فاسقين، چگونه است؟* نشانی كلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۴ میشه لطفا بفرمائید چگونه می توان توقع رو از اطرافیان بخصوص والدین و یا همسر کم کرد و یا اصلا نداشت؟ تا زمانی كه انسان باور نكند كه *هر لحظه* و *دائما* در *آزمون الهی* قرار دارد و بايد مانند *كنكور* فقط و فقط *مراقب خودش* باشد، نمی تواند به *بی توقعی* برسد. لذا تمام *رانندگان ماهر* نه تنها *مراقب* اند كه با كودكان و افراد *سر به هوا* و وسائل ديگر *برخورد* نداشته باشند بلكه مراقب اند كه *رانندگان تازه كار و ناشی* و *موتورسواران عجول و ماجراجو* هم با آنها *تصادف* نكنند. بايد اين *باور قرآنی* را خوب بفهميد كه *هيچ فردی* را در *گور* ديگری نمی گذارند و *سرنوشت و كارنامه* هر فرد *فقط و فقط* مربوط به *گفتار* و *رفتار* و *اخلاق* و *مواضع* خود *اوست.* چنين باوری، شما را وادار می كند كه اولآ: *هر روزتان،* بهتر از ديروز *خودتان* باشد. ثانيا: (مثل هر پزشكی كه بيماری بيماران را *پـول* می بيند) *تمام ايرادات* ديگران را *نردبان* بروز و ظهور و ترقی و تعالی و *بهانه ای* برای *ثواب* اندوزی *خودتان* ببينيد. ثالثا: *بيشترين توقعات* را عاقلانه و مؤمنانه فقط از *خودتان* انتظار داشته باشيد. اميدوارم در رسيدن به چنين *نگاهی* موفق باشيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۵ 📌همراه با نظرات شما من یک لحظه از پیگیری گروه غافل نبوده، مرتب سر میزنم.... چون گروه مجازی است شاید شما از تأثیر خیر و برکات این پرسش و پاسخها باخبر نشوید، اما خداوند متعال شاهد است که چقدر بی صبرانه منتظرم، فرد جدیدی عضو شود، سوال جدیدی بپرسد تا ما هم بهره‌مند شویم. واقعا پرسشهای شما را در قرآن دنبال میکنیم، اما اصلا هنر نوشتن نداریم، ولی هنر عمل کردن و به دیگران رساندمان الحمدلله، خوب است. فقط بدانید اگر روزی گروه را حذف کنید، ما از گشنگی و تشنگی خواهیم مرد، و شما مسئول هستید. در این دولت کریمه لطفا، لطفاً سرعت پرسش و پاسخ های تان را بیشتر کنید، تا قویتر از قبل هم عمل کنیم و هم به دیگران برسانیم، و لطفاً و لطفاً به پاسخ دادن یا ندادن ما نگاه نکنید، زیرا محال است بتوانیم به اشرافی که شما به قرآن دارید، در بیان به آن برسیم، هرچند به آن عمل میکنیم. در وهله اول، خداوند را برای داشتن چنین استاد با تدبری شاکرم، و ثانیا از بودن در چنین گروه صمیمی و دوست داشتنی، سپاسگزارم. 📌همراه با نظرات استاد سلام و بركات و صلوات الهی بر شما. از ابراز محبت شما بسيار ممنونم. يك هدف پنهان در تشكيل اين گروه، *تمرين نظر دادن* است. چون غالباً يكديگر را *نمی شناسيم* لذا هر فردی هر نظر درست يا غلط يا ناقصی را ارائه دهد، *هيچ مشكلی* پديد نمی آيد و قطعا به هيچ يك از أعضاء، *بر نمی خورد.* نظرات ما و شما بايد يك جائی، *چكش كاری* شود و گمان نمی كنم بهتر از اين گروه جای ديگری بتوان اين قدر راحت درباره هر چيزی *اظهار نظر* كردن را *تمرين* كرد. در هر حال متشكرم. 👈واژه: نظر دادن 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۶ ۱. چکار کنم اضطرارم بیشتر بشه؟ ۲. موانع تفکر و تدبر در قرآن چی هست؟ *تشنگی* را نمی توان به فردی *هديه* داد. متأسفانه رسانه ها و شبكه های اجتماعی و ماهواره ای و برخی از مراكز آموزشی، با بمباران اطلاعات غالبا پوچ، *خيالبافی* و *اوهام* و *محاسبات ذهنی* را در مردم تقويت می كنند تا از *تفكر و تعقل* آنها جلوگيری كنند. بايد *اراده* خود را تقويت كنيم و برای كارهای روزانه خود *برنامه* داشته باشيم و انس خود را با قرآن روزافزون كنيم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۷ بنده هم به سوالات پاسخ گو نیستم اصلا بعضی از مطالب برایم سنگین است ماشاءالله انقدر سطح شما بالاس که بنده قدرت پاسخگویی رو دراین سطح ندارم حتی بعضی از جمله ها کلمه رو برای اولین بار می شنوم وبرای مدتی تو فکر میروم به خودم میگم که تا حالا کجا بودی از این جهت در خود فرو می روم استاد محترم از ما دلگیر نشوید بضاعت بنده در همین حد است که فقط شنونده مطالب بسیار عالی شما باشم حلال بفرمایید من اجازه ندارم از پاسخ ندادن أعضاء محترم، كمترين گله ای داشته باشم اما اين خواهش را از شما و تمام أفراد گروه دارم كه *خودتان را دست كم نگيريد* و عبارت تحقيرآميز و شيطان پسند من *نمی توانم* را هرگز *تكرار* نكنيد. إن شاء الله تعالی شما مؤمنيد پس *عزيز* هستيد و هرگز نبايد خودتان را به هيچ عنوان *تحقير* كنيد. ما و شما برای موفقيت در هر كاری، نيازمند *تمرين* هستيم و اولين هدف از تمام پرسش هائی كه در گروه مطرح می شود همين *تمرين اظهار نظر* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۸ استاد عزیز، امکانش هست که گروهی با عنوان تدبر و ....تشکیل دهید؟ ۱ـ چند سالی است كه با عنايت الهی، *مفاهيم قرآن* از زبان قرآن را از ابتدای قرآن شروع و اكنون به سوره سجده رسيده ايم. لذا اگر در كانال *تسبيح۱* اين كلاس را دنبال كنيد تا حدودی به خواسته خود می رسيد. ۲ـ به خاطر فعاليت در گروه های مختلف و كارهای متنوع فعلا كمترين فرصتی برای تشكيل گروه جديدی را ندارم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۱۹ انا لله بعد از جمله اصابت کردن مصیبت چنان به نظر می آید که خداوند در صحنه گیتی تیر و کمان در دست گرفته و با هر تیری که رها می کند مسیر ما را در جهت سیر الله تنظیم کند و در آخر مسیر ، مقصد به الله ختم می شود انا الیه راجعون پس خدا خود ضامن مصیبتها ،می باشد اگر این طور است پس چرا بشر را مختار آفرید و به او حق انتخاب داد...؟ می دانيد كه معنی *سبحان الله* همين است كه *هر گرفتاری و فساد و بيماری* روی كره زمين، *محصول عملكرد خود بشر* است و خداوند از هر عيب و نقص و ايراد و شری، *منزه* است. انسان *مختار* است يعنی می تواند با *قوانين الهی* و *مخلوقات* الهی، *فساد* و *مصيبت* پديد آورد و در نظم طبيعت *اختلال* ايجاد كند. اما نبايد آنها را به خداوند عليم حكيم مهربان نسبت داد. لذا وقتی اكثريت مردم جهان به *رشد عقلانی* برسند، *بركات* شگفت انگيز آسمان و زمين، *ظهور* پيدا می كنند و آن زمان مردم با اين *مصيبت های* امروز مواجه نخواهند بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۲۰ *اطلاعيه:* إن شاء الله تعالی *دهمين* جلسه *لـوازم ظـهور* امروز *دوشنبه* هفتم تير ماه از ساعت *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود. لطفا برای جلسه امروز *آيـاتی* را از قرآن بيابيد كه *نقش اصلی* اُمّت *پيشتاز* را در *ظهور* إثبات كند. نشانی كلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۲۱ استاد ببخشید در آیه ۳۵ سوره احقاف خداوند میفرماید: فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل... چرا خداوند فقط دستور به صبرکردن به روش رسل اولوالعزم داده؟ آیا این صبر کردن را میتوان نوع خاص صبر... ۱ـ ظاهرا *مصائب* و *آزار و اذيتی* كه مردم برای أنبياء اولواالعزم صلوات الله عليهم ايجاد می كردند برای ساير أنبياء الهی عليهم السلام نبوده است. ۲ـ احتمالا صبر *تمام أنبياء الهی* صلوات الله عليهم جلوه ای از *صبر* مادر نازنينمان حضرت *زهرای أطهر* سلام الله عليهاست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۲۲ در وصف ادعیه... استاد، دلمون گرفته، دعامون کنید ۱ـ با اجازه شما بحث *دعا* را در گروه *ادعونی* مرور می كنيم. ۲ـ وقتی *اينترنت* رايانه منزلتان *قطع* می شود قطعا شما به هيچيك از دوستان و بستگانتان تماس نمی گيريد و به آنها اطلاع نمی دهيد بلكه فقط با *مخابرات* تماس می گيريد. پس لطفا هر وقت صدای گرفتگی *قلب* خود را شنيديد *فقط* به مقلب القلوب بگيد و با هيچ مخلوقی آن را مطرح نكنيد. ۳ـ اميدوارم با ذكر *صلوات* بتوانيد در اينگونه اوقات، بطور اورژانسی، قلبتان را از انسداد يا گرفتگی درآوريد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۲۳ استاد خیلی نکته مهمی را عرض کردید. بسیاری از نیازهای ما درگرو رفتار دیگران با این نیازهای شرعی که توسط کوتاهی دیگران برآورده نمی‌شود چیکار کنیم؟ نمی‌دانیم در ایجاد این قصور و نردبان ایجاد شده توسط ایرادات دیگران ما مقصریم؟ این خلأها و حفره ها را با علم به کوتاهی دیگران پر کنیم؟ ۱ـ بايد (بدون وسواس و بدون حساسيت افراطی) دائما *مراقب* باشيم تا نسبت به خودمان و ديگران، *قصور و تقصير* نداشته باشيم. ۲ـ آيا فرق *نياز* و *خواسته* را می دانيد؟ ۳ـ اگر شما *مال خدائيد* پس نيازهای شما را فقط خداوند برآورده می كند و از خلق كاری بر نمی آيد. ۴ـ كدام نياز شما در دست اطرافيانتان گير كرده؟ ۵ـ قرار نيست ما و شما حفره و خلاءهای ديگران را پُر كنيم بلكه قرار است آنها *دستگيره* و *جای پای* خودمان قرار دهيم و با آنها خودمان را بالا بكشيم و به خدا برسانيم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعيه:* إن شاء الله تعالی *دهمين* جلسه *لـوازم ظـهور* امروز *دوشنبه* هفتم تير ماه از ساعت *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود. لطفا برای جلسه امروز *آيـاتی* را از قرآن بيابيد كه *نقش اصلی* اُمّت *پيشتاز* را در *ظهور* إثبات كند. نشانی كلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۵۲۴ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *شصتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست: بفرمائید: *پیام* این پرسش و پاسخ چیست؟ *وَ ما تِلْكَ بِيَمينِكَ يا مُوسى‏؟* (طه۱۷)(در دست راستت چیست؟) *قالَ: هِيَ عَصايَ أَتَوَكَّؤُا عَلَيْها* (طه۱۸)(این، عصای منست که به آن تکیه می کنم.) *حیّ علی خیر العمل* 👈واژه: ۱۷_۱۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۲۵ 📌همراه با نظرات شما به نظرم رسید انصاف نیست که نگویم: از وقتی که با استاد عزیزمان و کلاس ها و کتاب هاشون آشنا شدم، به فضل خدا زندگیم شادتر شد. همسرم نسبت به من مهربان تر شد، دوتا دخترام با مشورت گرفتن ازخود استاد خوبمان و خوندن کتاب هاشون ازدواج خوبی داشتن، و من همیشه حضور استاد غفرانی رو تو زندگیم نعمت خوب خدا میدونم. استاد عزیز از شما ممنونم 📌همراه با نظرات استاد لله الحمد و لله الشکر ما شاء الله به اراده و همت و مدیریت مؤمنانه شما. امیدوارم خودتان و همسر محترم و فرزندان عزیزتان عاقبت به خیر باشید. 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۲۶ 📌همراه با نظرات شما با سلام من با سرچ کلید واژه خودشناسی با کانالهای تلگرامی اقای دکتر غفرانی آشنا شدم و فایل های صوتی خودشناسی رو گوش و ذخیره کردم مطالب و نحوه ی ارایه آنها جدید، عالی، کاربردی و قابل پذیرش توسط هر عقل سلیمی است که جویای حقیقت است به دنبال آن سایر مطالب را هم دارم گوش میکنم و سیو میکنم وظیفه خودم میدونم از آقای دکتر غفرانی و سایر عزیزان که در تهیه و تنظیم این مطالب خالصانه وقت می گذارند تشکر کنم و آرزوی توفیق و سلامت روز افزون از درگاه احدیت خواهش میکنم به کار خودتون ادامه بدید چون افق های جدیدی را پیش دیدگان افراد جوینده باز میکند که نظیر آن را حداقل من در جایی ندیده ام. خداقوت و دستمریزاد😊👏 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۲۷ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش سوم *درس سوم:* *محتویات دعا* اول: *خداشناسی* نمونه هائی از *خداشناسی* در ادعیه *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم: نمونه سوم: *مناجات الذاکرین* حضرت *امام سجاد* صلوات الله علیه: اِلهى‏ بِکَ هامَتِ‏ الْقُلُوبُ الْوالِهَةُ، وَ عَلى‏ مَعْرِفَتِکَ جُمِعَتِ الْعُقُولُ الْمُتَبایِنَةُ، خدایا دلهاى شیدا همه سرگشته‏ و تشنه توأند و خِرَدهاى متفرق و جدا همه در مورد معرفت تو متفق شده‏ اند. فَلا تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ اِلاَّ بِذِکْراکَ وَ لا تَسْکُنُ النُّفُوسُ اِلاَّ عِنْدَ رُؤْیاکَ، و از اینرو دلها جز به یاد تو آرام نگیرند و جانها جز به مشاهده جمالت تسکین نیابند. اَنْتَ‏ الْمُسَبَّحُ فى‏ کُلِّ مَکانٍ وَ الْمَعْبُودُ فى‏ کُلِّ زَمانٍ، تویى که در هر جا تسبیحت گویند و در هر زمانى پرستش کنند. وَ الْمَوْجُودُ فى‏ کُلِ‏ اَوانٍ وَ الْمَدْعُوُّ بِکُلِّ لِسانٍ وَ الْمُعَظَّمُ فى‏ کُلِّ جَنانٍ و در هر آن موجود بوده‏ اى و به هر زبان تو را خوانند و در هر دلى تو را به بزرگى یاد کنند نمونه چهارم: *دعای کمیل* حضرت *امیرالمؤمنین* صلوات الله علیه: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ. خدايا از تو درخواست ميكنم به آن رحمت بی انتهايت كه همه موجودات را فراگرفته است وَ بِقُوَّتِكَ الَّتِي قَهَرْتَ بِهَا كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ خَضَعَ لَهَا كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَ ذَلَّ لَهَا كُلُّ شَيْ‏ءٍ. و به توانايى بی حدتت كه بر هر چيز مسلط و قاهر است و همه اشياء خاضع و مطيع اوست و تمام عزتها در مقابلش ذليل و زبون است وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي غَلَبْتَ بِهَا كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي لاَ يَقُومُ لَهَا شَيْ‏ءٌ. و به مقام جبروت و بزرگيت كه همه قدرتها برابر او مغلوب است و به عزت و اقتدارت كه هر مقتدرى از مقاومتش عاجز است وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِسُلْطَانِكَ الَّذِي عَلاَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ و به عظمت و بزرگيت كه سراسر عالم را مشحون كرده است. و به سلطنت و پادشاهيت كه بر تمام قواى عالم برترى دارد. وَ بِوَجْهِكَ الْبَاقِي بَعْدَ فَنَاءِ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. و بذات پاكت كه پس از فناى همه موجودات تا أبد باقى است. وَ بِأَسْمَائِكَ الَّتِي مَلَأَتْ (غَلَبَتْ) أَرْكَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. و به نام هاى مباركت كه در همه اركان عالم هستى تجلى كرده است. وَ بِعِلْمِكَ الَّذِي أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَ لَهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ. و به علم ازليت كه بر تمام موجودات محيط است و به نور تجلى ذاتت كه همه عالم را روشن ساخته است. يَا نُورُ يَا قُدُّوسُ يَا أَوَّلَ الْأَوَّلِينَ وَ يَا آخِرَ الْآخِرِينَ‏. اى نور حقيقى و اى منزه از توصيف، اى قبل از همه و بعد از همه موجودات. أَنْتَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ تُضَيِّعَ مَنْ رَبَّيْتَهُ أَوْ تُبْعِدَ (تُبَعِّدَ) مَنْ أَدْنَيْتَهُ‏ تو كريم ترى از اينكه از نظر بياندازى آن را كه خودت پرورانده‏ اى يا دور كنى آنرا كه به خودت نزدیکش نموده ای. أَوْ تُشَرِّدَ مَنْ آوَيْتَهُ أَوْ تُسَلِّمَ إِلَى الْبَلاَءِ مَنْ كَفَيْتَهُ وَ رَحِمْتَهُ‏ يا برانى آن را كه به او پناه داده‏ اى يا بسپارى به بلاء آن را كه كفايتش كرده‏ و به او فرصت داده‏ اى. نمونه پنجم: *مناجات العارفین* حضرت *امام سیدالساجدین* صلوات الله علیه: إلهي قَصُرَت الألْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنائِكَ كَما يَليقُ بِجَلالِكَ وَ عَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ إدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ وَ انْحَسَرَتِ الأبْصارُ دُونَ النَّظَرِ إلَى سُبُحاتِ وَجْهِكَ وَ لَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَرِيقاً إلَى مَعْرِفَتِكَ إلاّ بِالعَجَزِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ. إلهي فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَرَشّحَتْ أشْجارُ الشّوْقِ إلَيْكَ فِي حَدائِقِ صُدُورِهِمْ وَ أخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ إلى أوْكارِ الأفْكارِ يَأْوُونَ و في رِياضِ الْقُـرْبِ و المُكاشَفَةِ يَرْتَعُونَ وَ مِنْ « حِياضِ المَحَبَّةِ » بِكأْسِ المُلاطَفَةِ يَكْرَعُونَ .معبودم، زبان‌ها از ادای ثنایت آن‌چنان‌که شایسته عظمت توست کوتاه است و خردها از درک ژرفای جمالت ناتوان است و دیده‌ها از تماشای بزرگی‌های ذاتت درمانده است، برای انسان‌ها راهی به‌سوی شناسایی‌ات جز ناتوانی از شناختت قرار ندادی، معبودم، ما را از کسانی قرار ده که شاخسارهای اشتیاق به سویت در بوستان‌های سینه‌هایشان استوار و پابرجا شده است و سوز عشقت در کانون دل‌هایشان برافروخته، از این روی به آشیانه اندیشه‌های والا جای گیرند و در گلستان قرب و مکاشفه‌ات خوش‌گذرانی می‌کنند و از حوض‌های محبّتت با جام ملاطفت می‌نوشند و در کنار نهرهای حسن‌نیّت و خیرخواهی‌ات وارد می‌شوند، درحالی‌که پرده از دیدگانشان برداشته شده و تاریکی دودلی از باورها و درون‌هایشان دور گشته و خلجان شک
از دل‌ها و باطنشان بیرون رفته و سینه‌هایشان با تحقّق معرفت، گشوده شده و همّتشان برای پیشی گرفتن در میدان خوشبختی بر اثر زهد، بلندی گرفته و نوشیدنشان در چشمه زلال کردار، گوارا شده و باطنشان در مجلس انس، پاکیزه گشته و راهشان در جای ترسناک، ایمنی یافته و جانشان با رجوع به رب الارباب، اطمینان یافته و ارواحشان به نیکبختی و رستگاری، یقین یافته و دیدگانشان با نظر به محبوبشان، روشنی گرفته و آرامششان با دریافت خواهش و رسیدن به آرزو، استقرار یافته و تجارتشان در فروش دنیا به آخرت سودبخش بوده، إِلٰهِى مَا أَلَذَّ خَواطِرَ الْإِلْهامِ بِذِكْرِكَ عَلَى الْقُلُوبِ؛ وَمَا أَحْلَى الْمَسِيرَ إِلَيْكَ بِالْأَوْهامِ فِى مَسالِكِ الْغُيُوبِ؛ وَ« مَا أَطْيَبَ طَعْمَ حُبِّكَ »؛ وَمَا أَعْذَبَ شِرْبَ قُرْبِكَ، خدایا، چه لذّت‌بخش است در دل‌ها خاطرات الهام گرفته از یادت و چقدر شیرین است پویش به‌سوی تو با مرکب اندیشه‌ها در راه‌های غیب و طعم عشقت چه خوش و شربت مقام قربت چقدر گوارا است... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۲۸ استاد، ببخشید من چندین بار سوالم را تا الان مطرح کردم ولی جوابم را هنوز نداده اید لطفا این سوال را جواب دهید منظور از ذبح بقره در سوره بقره و شرح خصوصیات آن از سوی نبی خدا چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ كثرت و پر حجم و بسيار متنوع بودن نامه های من در شبكه ها و گروه های مختلف آنقدر زيادند كه بابت تأخير در پاسخ آن ها شرمنده می شوم. ۲ـ مسلمان، يعنی: *تسليم* حكم الهی چه توسط *رسول باطنی* و چه توسط *رسول ظاهری*. ۳ـ مثلا هر دختر مؤمنی موظف است در *اولين* فرصت مناسب، تقاضای پسری را به بهانه التذاذ از خود، بپذيرد تا أمر الهی را برای *آسمانی* كردن *نگاه* آن پسر و *مراقبت مؤمنانه* و *هدايت نامحسوس* او به انجام رساند. اما برخی از دختران با سواد، با *إن قلت* های محاسباتی خود، كار را بر خودشان سخت می كنند. ۴ـ (ظاهرا گروهی از) بنی اسرائيل هم موظف به انجام كاری شدند، اما آنها (كه ظاهرا أهل تعقل و اطاعت نبودند) ابتدا آن *أمر الهی* را *استهزاء* ناميدند و خنديدند و رسول خدا را مسخره كردند و بعد هم ظاهرا با پرسش های *بهانه جويانه* قصد فرار از انجام اين مأموريت داشتند كه خداوند هم هر بار *دايره آزمايش* آنها را *كوچكتر* و پيدا كردن آن گاو را *سخت تر* و در نهايت *راز تخلف و جنايت* آنها را افشاء كرد. ۵ـ نكته مهمتر اينكه خداوند در پايان، ما و تمام مخاطبين قرآن را به *تعقل* و اطاعت از *رسول باطنی و ظاهری* فرا می خواند. (زيرا متأسفانه غالب يهوديان و مسيحيان و مسلمانان، حجيت عقل را قبول ندارند و آن را *ناقص* می پندارند!!!) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2