eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
152 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۵۲/۴ 🌾با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه؛ و تأسف فراوان از اینکه تا امروز « لیاقت و قابلیت و صلاحیتمان » در حدی نرسید که بتوانیم « پذیرای » ظهور آخرین حجت الهی باشیم. پس به ذکر « صلوات بر محمد و آل محمد » ادامه می دهیم و به برکت همین ذکر نورانی از خداوند تمنا می کنیم که توفیق آمادگی و زمینه سازی ظهور آخرین حجتش را به ما عطا فرماید. پاسخم به این پرسش که🌷 « فرق مشاهده (و شاهد و تشهد و شهید) و قضاوت » چیست؟🌿 را در سه بخش تقدیم حضور شما می کنم امیدوارم برای شما هم مفید باشد: بخش اول: از خصوصیات مهم دنیا اینست که اولا: « واقعیت » هر چیزی غیر از « حقیقت » آن چیز است. ثانیا: « واقعیتِ » هر چیزی هم، « مراتب و أبعاد مختلفی » دارد. پس « واقعیت یک چیز » را فیزیکدان به نحوی و شیمیدان به نحوی و ریاضیدان به نحوی و فیزیولوژیست و دیگر اقشار دانشگاهی و حوزوی هم به نحو دیگری می بیند. هر نوزادی، بدون هیچ قضاوت و تعصبی، « واقعیتِ هر چیزی » را آنطور که واقع می شود « می بیند و می شنود » و در ذهن خود ضبط می کند اما نمی تواند درباره همانها ، شهادت بدهد. اما انسانِ عاقل می تواند واقعیت هر چیزی را با دقت به تمام جزئیات و زوایای اطراف آن ببیند یا بشنود، و لذا می تواند درباره آنها شهادت هم بدهد. به عبارت دیگر با « دیدنِ »،« فیلم یک حادثه »، نمی توان درباره آن، « شهادت » داد. اما با « حضور در صحنه و دیدن دقیق و اشرافِ به آن حادثه » می توان درباره آن حادثه، گزارش و « شهادت » داد و آن را گواهی کرد. مثلا: تمام مردم آسمان و سیارات و ستارگان آن را « می بینند » اما فقط منجمین و ستاره شناسانند که با دوربین های تخصصی، ستاره ها و سیارات آسمان را « مشاهده » می کنند و می توانند حلول اول ماه را گزارش و شهادت دهند. مثال دیگر اینکه: مردم فیلمهای سینما را « می بینند و می شنوند » ولی نمی توانند منتقد خوبی برای فیلمها باشند، اما « منتقدین » چون فیلمها را با دقت به جزئیات و زوایای پنهان آنها « مشاهده » می کنند لذا بهتر می توانند درباره آنها « شهادت » بدهند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۵ 🌿و اما بخش دوم پاسخ: هر قدر « مشاهده کننده »، بی طرف تر و خالی از پیشداوری و قضاوت قبلی باشد و او در آن حادثه « حضور عالمانه تری » داشته باشد « مشاهده » او به واقعیت (یا تا حدودی به حقیقت) نزدیکتر و قابل اعتمادتر است. پس مشاهده، « زُل زدن و خیره شدن و نظاره و تماشا کردن چیزی نیست »، بلکه مشاهده: اجازه « انعکاس دقیق یک حادثه واقعی در بیننده » و « نوعی نهان بینی » بدون تعصب و قضاوت و حکم قبلی است. لذا از دعاهای مهم و مکرر رسول أکرم صلی الله علیه و آله این بود که می فرمودند: « اللهم أرنی الأشیاء کما هی »: خدایا؛ هر چیزی را آنچنان که هست به من بنما. و مرحوم آیت‌الله قاضی همواره شاگردانش را به قرائت این دعا به ویژه در قنوت‌ نماز توصیه می‌کردند. زیرا « هر چیزی »، آنچنان نیست که ما آنرا می بینیم، « نگاه » ما یک چیز است و آنچه هست چیزی دیگری است. مثلا: عصای حضرت موسی علیه السلام، در نگاه واقعی، یک تکه چوب است اما در نگاه انسان بصیر، آن عصا، « ظرف تجلی اراده الهی » و یک موجود جاندار توانمند است که می تواند سحر ساحران را تشخیص دهد و نابود کند. در آن روز، تمام مصریان و درباریان و نظامیان فرعون و بنی اسرائیل، در میدان « ناظر » بودند و صحنه را برای سرگرمی « تماشا یا نظاره » می کردند، اما « ساحران »، در آن « تجلی عظمت اراده الهی »،« حاضر » شدند و اجازه دادند که آن عظمت در آنها « انعکاس » پیدا کند و با آنها « یکی » بشود. پس آنان با دقت حرفه ای خود، « پشت صحنه ای » را « مشاهده » کردند که دیگران از آن محروم بودند. پس مشاهده، ورود به « بخشی از أسرار مخفی » هر چیز است و لذا « إذن و إجازه » می خواهد.(که بعدا بیشتر درباره آن توضیح داده خواهد شد.) باید توجه داشته باشیم که تازه آن « توانمندی عصا » هم تمام حقیقت آن عصا نبود. پس فرق « مشاهده » با « قضاوت » در اینست که: در مشاهده، شخص بیننده، « آینه یک حادثه » می شود و گویی آن حادثه یا آن چیز در او ظهور پیدا می کند و با او « یکی » می شود، اما در قضاوت، انسان « حکمی » (درست یا غلط)(عاقلانه یا جاهلانه)(مؤمنانه یا خودخواهانه) را درباره یک حادثه یا یک رفتار یا هر چیزی (بر مبنای ذهنیت خود یا احکام الهی یا قوانین بشری) صادر می کند، « بدون اینکه آن حادثه در او « ظهوری » داشته باشد و یا او در آن حادثه « حضوری » پیدا کرده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۲/۶ 🌿و اما بخش سوم پاسخ. فرق « مشاهده » با « تشهد » چیست؟ « مشاهده »، اولا: در محدوده « مادیات و محسوسات » است، ثانیا: نسبت به « واقعیتهای بیرونی » است، ثالثا: خواه ناخواه « خصوصیات خود شخص » در « نحوة مشاهده » دخالت دارند. مثلا اگر فردی نزدیک بین یا دوربین یا نابینا یا کم شنوا یا ناشنوا باشد یا دقت و اشرافش کم باشد، قطعا « کیفیت و عمق شهادت » او هم « ناقص » خواهد بود. اما « تشهد »، اولا: نسبت به « حقایق غیر مادی و نامحسوس » رخ می‌دهد، ثانیا: « شهودی از درون » است، ثالثا: در تشهد (از باب تفعّل و مطاوعه)، انسان باید « با دو سجده کامل ؟» به « حدّی از قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت و استحقاق » برسد تا « حقیقتی » را برایش به « شهود و مشاهده باطنی » درآورند. اگر انسان به مقامِ « تشهد » برسد و « یکتایی خداوند » و « مقام بندگی و رسالت رسول أکرم صلی الله علیه و آله » را در « تمام قلبش حاضر و منعکس ببیند »، قطعا چهار واکنش یا چهار ویژگی از او به ظهور در میآید: ۱ـ تمام توجه و سلام الهی را برای محمد و خاندان محمد صلوات الله علیه و علیهم میخواهد، ۲ـ سلام الهی را برای « اُمت صالحی که خودش از آنان است » می خواهد، ۳ـ سلام و رحمت الهی را برای تمام ملائکه و تمام مخلوقات اطرافش هم می خواهد، ۴ـ « کبریایی و حق بزرگتری کردن » را فقط از آنِ خدا می داند. (پس: ۱ـ خودش از کبر و تکبر می گریزد، ۲ـ زیر بار کبر و تکبر دیگران نمی رود، ۳ـ با هر کبر و تکبر و استکباری مبارزه می کند، ۴ـ خودش مطیع أمر الهی است.) و اما « شهید » بالاترین درجه « حضور عالمانه » در هر چیزی » است: وَ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى‏ ما تَعْمَلُونَ. « شهید »، چون « تمام نگاه و توجهش » فقط به « وجه الله » است لذا « کمترین خودخواهی و منیت و نفسانیت » و « کمترین تعلق و علاقه و دلبستگی و وابستگی به غیر حق » ندارد و لذا تمام وجودش، « جلوه » حق شده و در « هر حقیقتی »،« حضور » دارد و همیشه « زنده » و « مقام وساطت » دارد: و بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آل عمران/۱۶۹) لذا در امور « نقش مفید » دارد. « شهید » چگونه « شهید » شده است؟ ۱ـ در دنیا از « هر چه » خدا به او « امانت » سپرده « راضی و خشنود » است: فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۳ـ او در دنیا به تمام « أمر و نهی » قرآن الهی و سنت نبوی و سیره علوی، « حتی در شرائط سخت و در حال جراحت » پایبند است: الَّذينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظيمٌ (آل عمران/۱۷۲) ۳ـ او در دنیا، با « توکل به خدا » از « هیچ تهدیدی » نمی ترسد: الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ (آل عمران/۱۷۳) ۴ـ او، « رضایت خدا » را با هیچ چیزی معاوضه نمی کند: .... وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ (آل عمران/۱۷۴) ۵ـ او پس از رهایی از محدودیتِ دنیای مادی و بدنش، مؤمنین و مؤمناتی که هنوز به او ملحق نشده اند را با « بشارت » خود شارژ می کند و روحیه می دهد و « نگاهشان » را به حقیقت باز می کند تا از هیچ مخلوقی نترسند و از هیچ چیزی غمگین نشوند: وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (آل عمران/۱۷۰) چه جالب که أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در پایان نامه خود به مالک اشتر می فرمایند: از خداوند می خواهم که پایان کار مرا و تو را به سعادت و شهادت ختم کند زیرا از اوئیم و به نزد او باز می گردیم: وَ أَنْ يَخْتِمَ لِي وَ لَكَ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ اللهم ارزقنا الشهاده فیک. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۱/۲ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ضمن سپاس و تشکر از پاسخهای خوب سروران عزیز به پرسش دیروز درباره آیه ۵ سوره حضرت ابراهیم صلوات الله علیه. ده صلوات و صد آفرین و هزار بارک الله به حضور مبارک افرادی که پاسخ داده بودند، تقدیم شد. 🌷پرسش این بود که: در آیه پنجم سوره حضرت ابراهیم صلوات الله علیه چه نکات مهمی وجود دارد؟ 🌿بحش اول آیه: وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا: و موسى را با معجزات و براهینمان مأمور کردیم، نکته اول: پس از اخراح آدم از بهشت نخستین، خداوند مهربان در هر فرصت مناسبی، رسولی را برای *رهایی بشر از غفلت و جهالت* و *دعوت بشر به بازگشت به بهشت حقیقی*، مأمور کرده و برای اینکه افراد بشر بتوانند با « *عقلشان* »،« *صداقت رسول خدا بودن هر رسولی* » را تشخیص دهند، « آیات و معجزاتی » را به عنوان « *کارت شناسایی* » با آنان همراه می سازد. بحش دوم آیه: أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»: قومت را از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون ببر ، این سوره با این آیه شروع شده: كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ *لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ* بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ. نکته دوم: *فضای دنــیا* برای بشر قطعا « *ظلــمانی* » است در حالیکه او (مثل گیاهان)، « *تشنة نــور* » است. پس مهمترین مأموریت تمام أنبیاء و رسولان و أولیاء الهی و کتب آسمانی و خصوصا قرآن، « روشن کردن وضع موجود » او و « مبارزه با ظاهربینی و سطحی نگری و خیالبافی » او و « روشن کردن راه رسیدن او به مطلوبترین وضع و بهترین مقصد و با نشاط ترین زندگی » می باشد. بحش سوم آیه: وَ ذَكِّــــرْهُمْ بِـــأَيَّامِ اللَّهِ : و روزهاى خدایی » را به ياد آنها بیاور ، نکته سوم: پس « *مهمترین عامل خروج بشر از ظلمات به سمت نـــور* »،« *به یادآوردن ایام الله* » است. نکته چهارم: « أهل ذکر » موظف هستند « ایام الله » را با شیوه های مناسب برای مردم « یادآوری » کنند. نکته پنجم: آیام الله، مقاطعی از زمان است که « مردم هر سرزمینی »،« *با دستیابی به همبستگی و یکپارچگی و وحدت نسبی* »،« قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق تجلی عنایت و لطف و *نصرت الهی* » را پیدا می کنند. بحش چهارم آیه: إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ :زیرا اين يادآورى براى هر امت صبور و شاکری، « راهبردهای راهگشایی دارد. نکته ششم: اگر آن مردمی که ایام الله را دیده و افتخار حضور در آنرا یافته اند، *برای افزایش بصیرت و معرفت و اراده و ایمان و امید و انتظار خود بکوشند* » و *در مواجه با « حوادث و ابتلائات و فتنه ها، بسیار صبورتر باشند* » و *در مواجه با « رحمتها و نعمتها و آلاء الهی، بسیار قدردان تر باشند* »، همین « یادآوری ایام الله » به آنان، آنان را قطعا و حتما به « برکات و معجزات روشن کننده تر و راهبردهای راهگشاتر بیشتری » می رساند. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۱/۳ تشکر از نکات آموزنده و کاربردی شما اجازه می خواستم بپرسم 🌷چرا حضرت امام باقر العلوم صلوات الله علیه، غایت ایام الله را به قیام حضرت حجت عج گره زده اند و حتی سلسله ایام الله بعد از آن هم با این قیام مرتبط است 🌿 با سلام و احترام و تشکر از روایتی که مطرح فرمودید. لطفا اگر متن عربی و مأخذ آن را هم در اختیار دارید، اعلام بفرمائید. عرض کردم: « *ایام الله* » ، مقاطعی از زمان اند که « مردم هر سرزمینی »،« *با دستیابی به همبستگی و یکپارچگی و وحدت نسبی* »،« *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق تجلی عنایت و لطف و نصرت الهی* » را پیدا می کنند. پس طبق فرمایش حضرت امام محمد باقر صلوات الله علیه، « *غایت و مهمترین ایام الله و بیشترین نصرت الهی* » زمانی رخ می دهد که: « *اولین حامیان ایشان به بالاترین سطح بصیرت و معرفت و اراده و ایمان و یکپارچگی و وحدت* » می رسند، و « *اکثر مردم جهان هم بالاترین درجه اضطرار* » را درک می کنند، و شرائط برای استقرار « *تمام دین* » در « *تمام جهان* » فراهم می شود. طبیعی است که در آن شرائط زیبا، « ظهور تام » محقق می شود، و طبیعی است که « سلسله ایام الله های قبلی »،« زمینه ساز قیام حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند »، و طبیعی است که « *بــعــد از آن ظهور عالم تاب* » هم ، هر روزش « ایام الله » خواهد بود. با اعمال عاقلانه و مومنانه و صادقانه و مخلصانه از خداوند بخواهیم که در آن « *وسیعترین و عمیق ترین و بیشترین تجلی حق* »،« سهیم » باشیم. 🍃واژه: صلوات الله علیه الله تعالی فرجه الشریف @dr_ghofran2
۱۵۳ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ضمن عرض سلام و صبح بخیر به شما سروران عزیز؛ و ضمن عذرخواهی از اینکه *مطالب قرآنی* برای اکثر شماها به اندازه *رخدادهای سیاسی* جذابیت ندارد. 🌷پرسش امروز موکب اربعینی ما اینست که: نکات مهم آیه ششم سوره ابراهیم کدامند؟ وَ إِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ: و به یادآور وقتی موسى به قومش گفت: نعمت ‏خدا را بر خود به ياد آوريد، إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ: وقتی شما را از فرعونيان رهانيد كه بر شما عذاب سخت روا میداشتند، وَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ: و پسرانتان را سر مى ‏بريدند، وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ: و دخترانتان را ـ استحیا می کردند؟ ـ زنده مى ‏گذاشتند، وَ فِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ: و در اين؟؟؟ براى شما از جانب خدایتان آزمايشى بزرگ بود. لطفا نکته ها را با شرح بسیار مختصر بیان بفرمائید. فرصت: تا سه شنبه عصر. جایزه: ده صلوات و صد آفرین و هزار بارک الله. حی علی التحقیق 🍃واژه: ۶ @dr_ghofran2
۱۵۴ 🌷استاد بزرگوار در ایام شهادت بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها ، و با مطالعه خطبه فدکیه ایشان ، این روزها چقدر به این فرمایش شما فکر میکنم و با تمام وجود دوست دارم مثل ایشان و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما در اوج مشکلات هم زیبابین و حمد کننده باشیم. چطور این را تمرین کنیم و چطور خود را محاسبه کنیم ؟ 🌿باید باورمان بشود که هر چه دیده می شود « جلوه رحمت الهی » است. پس هر چیزی، « حکمت های نورانی و رحمانی » با خود دارد. و بعد از خالق مهربان التماس کنیم به عزت و کرامت چهارده معصوم صلوات الله علیهم توفیق حمد و شکر را به ما عنایت فرماید اللهم ألهمنا حمدک و ألهمنا ذکرک و الهمنا شکرک و ألهمنا التقوی و أنطقنا بالهدی. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۵ 🌷بانوی محترمی فرموده اند: ماهها و شاید چند سالی است که ذهن من و تعدادی از دوستانم رو مشغول کرده و هر از گاهی با شهادت یکی از مدافعین حرم برامون پر رنگ تر و داغ دلمون تازه تر میشه! من وجمعی ازدوستانم ، باافتخااااار همسرانمون پاسدار هستند و ما هم در این جهادشون شریک انشاءالله، و البته گاهی با توجه به ماموریتهای کاری آماده شنیدن خبر شهادت و... حالا ۲ سوال مهم دارم: ۱. اینکه آیا از کم لیاقتی و یا کم کاری ما بانوان هست که همسرانمون به مقام شهادت نرسیدند و ما هم هنوز سعادت پیوستن به جمع خانواده های شهدا نصیبمون نشده ؟؟ برای شخص خودم خصوصا بعد از شهادت شهید حججی این مسئله برام بسیار پر رنگ تر شد ۲.برای اینکه به بهترین وجه در جهادهمسرداری موفق باشم و خدای نکرده کم نیارم (خصوصا اینکه در تهران غریب هستیم و گاهی غم دلتنگی خانواده هامون بسیار آزاردهنده میشه برایمان و فشار میاره و احساس میکنم دارم کم میارم)، و اینکه بتونم همسرم رو روز به روز آماده تر و شارژتر کنم برای جهاد انشاءالله ،چه توصیه هایی دارید؟ 🌿به ایشان عرض شد: سلام و رحمت الهی بر شما بانوان عاقل و با اراده و مؤمن و فداکار. امیدوارم خداوند به برکت این شوق مؤمنانه ی شما که جای تحسین فراوان دارد بر توفیقات شما بیفزاید. لطفا توجه داشته باشید که: اولا: اگر قرار باشد « تمام خوبان »، کشته شوند پس چگونه « زمینه ظهور تمام حق در تمام جهان » در عرصه های مختلف فراهم شود؟ ثانیا: « تمام کشته شدگان در راه ارزشهای الهی » ، « مراتب برابری ندارند »، ثالثا: برخی از « زندگان »،« أجر و جایگاهشان » از هزاران شهید، « بیشتر و بالاتر » است. حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، « امام شهداء » هستند با اینکه ظاهرا کشته نشده اند. (هر چند که دو سه نفر خائن، جام زهر را به ایشان خوراندند.) رابعا: « *آزمونی* » که خداوند قبلا از « ملائکه و جن » گرفته است، « *آزمون سجده* » بود که ملائکه، قبول شدند اما إبلیسیان، مردود شدند. بعد از آنها، افراد بشر مورد « آزمایش سجده » قرار دارند و قرار است هر روز و روزی چند بار و بعد از حداقل « *دو سجده* »، به « *تشهد و شهود و مقام شهید* » برسند. (نه اینکه کشته شوند بلکه از منیت و نفسانیت و خودخواهی خلاص شوند و به اخلاص در بندگی برسند.) پس شما بانوان مؤمن و مشتاق ظاهرا با « جهادهمسرداری » خود و با انواع جذابیتها و هنرمندیهای خدادادیتان و تشویق دلنشین نکات مثبت همسران عزیزتان، باید بکوشید: اولا: « *زمینه » بروز « منیت و نفسانیت و خودخواهی و ظاهربینی و سطحی نگری و دنیاطلبی و ثروت اندوزی و شهوترانی و شهرت طلبی و رفاه طلبی و راحت طلبی و تنبلی* » را برای همسران محترمتان از بین ببرید، و ثانیا: « *عقلانیت و اراده و ایمان و شجاعت و رشادت و اخلاص* » آنان را دائما تقویت کنید. پس باید بکوشید « نگرانی و دغدغه آنان را نسبت به خانه و خانواده کم کنید » تا « تمام انرژی و تمرکز » آنان برای انجام « مأموریتهایشان » صرف شود، و شما نورچشمی های حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها هم مصداقی از « *نعم العون فی طاعه الله* » و در رسیدن آنان به « مقام تشهد و شهود و شهید » سهیم باشید. در آنصورت دیگر مهم نیست که آیا خائنین آنان را « می کشند » و یا آنان با حیله خائنین « کشته می شوند.» نکته بسیار مهمتر اینکه باید خودتان را برای « *فردای شهادت همسرانتان* » از هر نظر آماده کنید. برای: « کم لطفی های تلخ برخی از افراد خانواده شوهر ». برای: « توجه افراطی برخی مسئولین و رسانه ها به مادر شهید » و « بی مهری آنها نسبت به همسر شهید ». برای: واگذاری فرزندان شهید به خانواده شوهر در صورتی که تمایل داشته باشند. برای: اطاعت از فرمان قرآن و توصیه مقام معظم رهبری و ازدواج مجدد مانند همسر بسیار محترم شهید حججی. و برای « تمام آزمونهای پیچیده و سختی » که خداوند برای « إرتقاء » مقام شما برایتان فراهم می آورد. امیدوارم در هر حال به « حُکم الهی »راضی و همواره موفق و مؤید و عاقبت به خیر باشید. 🍃واژه: @dr_ghofran2
۱۵۶ 🌷آیا میتوان به قطع گفت ذهنی که مدام در حال مقایسه کردن است، دچار حسادت شده؟ برای *فهم اصل زیبا آفرین تبعیض* چه چیزی را توصیه می کنید؟ 🌿خطورات ذهنی را ظاهرا خیلی نمی توان مدیریت کرد. اما می توان « توجه » خود را تغییر داد. پس « حسادت » فقط وقتی از انسان ظهور پیدا کند رذیلت محسوب می شود. من شر حاسد اذا حـــــسد سنت زیباآفرین تبعیض در آفرینش را در تمام کتابهای گیاه شناسی، جانورشناسی ، فیلمهایی که درباره شگفتیهای آفرینش پخش می شود می توانید ببینید. 🌷از شما خواهشمندم بفرمایید چطور این حجاب و‌پوشش ها و‌موانع درونی را بشناسیم؟ به اسارت ذهن و خیال هم در این پاسخ و هم در اشاره به آیه ۳۶ سوره نساء *مختالا فخورا* تاکید دارید. چطور از این اسارت رهاشویم؟ 🌿۱ـ پرهیز از « محاسبات ذهنی » و « خیالبافی »، ۲ـ ذاکر بودن، ۳ـ تلاش برای با « حال » بودن و « آینده نگری » و پرهیز از « گذشته نگری »، ۴ـ تلاش عاقلانه برای « تفکر » و « تدبر » در ایات افاق و أنفسی، انسان را از ذهن گرایی و اسارت آن می رهاند. 🌷 استاد.چگونه می توانیم حسد خود را درمان کنیم. و به هیچ کس حسدنورزیم 🌿هر قدر به بحث خودشناسی بپردازید و با تقویت تفکر و تعقل و ایمان خود عظمت وجودی خودتان را کشف کنید و نقش و مأموریت و رسالت الهی خود را روشن تر بفهمید و از نفسانیت و « خودخواهی » و « خودپرستی » بیشتر فاصله بگیرید و بفهمید که هر چیزی را به شرط احراز قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق، می توانید از خالقتان بخواهید، حتما از « مقایسه » مادیات خود با دیگران باز می مانید و می توانید جلوه ای از رحمت للعالمین باشید (حداقل در دعا کردن و برای دیگران خیرخواه بودن) و با ابراز مهر و محبت و انفاق خود از « ابراز حسد » در امان بمانید. 🌷معنی تفاوت چیست ؟ 🌿« *تفاوت* »، یعنی: *نقصان، کمبود، خلاء، کمی (یا زیادی بیهوده)* الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً *ما تَرى‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ* فَارْجِعِ الْبَصَرَ *هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُورٍ؟* (۳) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/۴) همان كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد در آفرينش آن فرصت دهنده هيچ اختلاف [و نقصانی] نمى‏بينى بازبنگر آيا خلل [و نقصانى] مى‏بينى؟ * باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سويت بازگردد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۳/۲ 🌾ضمن عرض تشکر از افراد بسیار اندکی که بر من منت گذارده و درباره آیه ششم سوره حضرت ابراهیم صلوات الله علیه إظهار نظر فرمودند و ضمن تقدیم ده صلوات و صد آفرین و هزار بارک الله به آنان. امیدوار بودم و امیدوار هستم که خون جوشان شهید سلیمانی و همرزمان عزیزش با آن همه عرض ارادت با شکوه و آن فریادهایی که « ما هم سلیمانی هستیم و راهت ادامه دارد »، شوق قرآنی را در أعضاء گروه ما افزایش دهد. لذا اگر هر کدام از أعضاء محترم پیشنهادی در این زمینه دارند با پنج صلوات هر پیشنهادی را می خرم. در هر حال🌷پرسش دیروز موکب اربعینی ما این بود که: نکات مهم آیه ششم سوره ابراهیم کدامند؟ 🌿بخش اول آیه: وَ إِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ: و به یادآور وقتی موسى به قومش گفت: نکتة مهم اول: چون « مأموریت و رسالت مشترک » تمام رسولان الهی « إخراج بشر از ظلمات به سوی نور » بوده، پس « هر مسلمانی » باید به تمام هشدارها و توصیه های رسولان الهی، توجه کند و آنها را به « یادخودش » بیاورد و نسبت به آنها احساس تعهد و مسئولیت کند. بخش دوم آیه: اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ: نعمت ‏خدا را بر خود به ياد آوريد، نکتة مهم دوم: هر انسان عاقلی باید به خاطر « نعمتی » که خداوند بدون اینکه به او بدهکار باشد در اختیار فقط او می گذارد، او باید آن نعمت را دائما با خود مرور کند و قدر آنرا بداند و نسبت به آن لطف الهی احساس مسئولیت کند و مطیع شود و از مسیر خدا و حق، منحرف و دین گریز و حق ستیز نشود. بخش سوم آیه: إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ: وقتی شما را از فرعونيان رهانيد كه آزار و اذیت سختی را بر شما روا می داشتند و پسرانتان را سر مى ‏بريدند، و دخترانتان را استحیا می کردند؟ ـ زنده مى ‏گذاشتند، نکتة مهم سوم: آن « نعمت خاص و بزرگ » چه بود؟ تصور کنید بنی اسرائیلی که با تحریم ها و شکنجه های طاقت فرسای فرعون، تحقیر و خُرد می شدند و اجازه پسر داشتن را نداشتند و دخترانشان هم به بردگی و فحشاء کشانده می شدند، وقتی با عنایت الهی از دریایی بسیار عریض و خروشان به سلامت عبور داده شدند و از ظلم و تجاوز و تحقیر و تحریم و آزار و اذیت فرعون رهایی یافتند، تا چشم آن «*پیامبرزادگان غافل!!!*» به « بتهای بت پرستان » افتاد از پیامبرشان « بُت » تقاضا کردند!! و بعد که در سایه کوه طور به آرامش رسیدند و بی هیچ زحمتی « غذا و شربت آسمانی » خوردند، آن مردم مغرور و شکمباره به پیامبرانشان گفتند: به خاطر سیر و پیاز و خیار و عدس برگردیم به مصر !!!؟؟ اما پیامبر مهربانشان به آنها فرمود: این نعمت رهایی از اختناق و ظلم و آزار و اذیت و خفت و خواری رژیم منحوس فرعونی و پهلوی را دائما به یاد بیاورید و قدر آن را بدانید و نسبت به این نعمت بزرگ استقلالی که خدا برایتان فراهم آورده احساس « تعهد » کنید و مطیع حق باشید. نکتة مهم چهارم: در تمام رژیم های طاغوتی و فرعونی، *ضحاکان مار به دوشی* هستند که خوراکشان، « مغز جوان » است. آنها پسرها را فقط برای « بردگی » می خواهند لذا پسرها نباید « سر » داشته باشند و نباید صاحب تفکر و تعقل باشند بلکه یا باید « همان کاری که استکبار در هر زمینه ای می خواهد انجام دهند » و یا باید در « موسیقی و هرزگی و آدامس و سیگار و قلیان و انواع اعتیاد و فحشاء و فساد » غرق باشند. پس ذبح یعنی: سر بریدن. یعنی بدنش تحرک دارد اما اختیار و تشخیص و اراده ندارد. استحیاء: یعنی: نهایت بی حیایی، یعنی: « زنده بودن تحت نظر ارباب »، یعنی: ظهور بدون حضور، یعنی: بودن برای التذاذ دیگران، یعنی: بودن برای فروش بیشتر بستنی و اجناس افراد پول پرست و فاسد. خانم مشاور عالی دروغگوترین مسئول وقیح گفته: به جای « بدن فروش » به این زنان بگوئید: *کارگران جنسی*، بخش چهارم آیه: وَ فِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ: اين ؟؟؟ براى شما آزمايشى بسیار بزرگ الهی است. نکتة مهم پنجم: اگر خداوند (که به مردم بدهکار نیست) مردمی اسیر در اختناق و ظلم و تجاوز و تحقیر را از ظلمات و از بدبختی و فلاکت می رهاند و شرائط و امکانات خاصی را در اختیارشان قرار می دهد، فقط برای « *آزمایش* » آنهاست و با آنها هیچ تعارفی ندارد. پس اگر نخواهند در برخورد با سختی های قابل تحمل، « *صبار و شکور* » باشند، تمام آن شرائط و امکانات را از آنها می گیرد، و در اختیار قوم دیگری که شایستگی و قابلیت و لیاقت و استحقاق لازم را داشته باشند قرار می دهد: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ .... 🍃واژه: ۶ @dr_ghofrani2
۱۵۷ 🌷چطوری منظم شوم؟ کارهای متنوع دارم و فرصت کم از دست خودم و کارهای عقب افتاده ام به تنگ آمده ام 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. آیا متأهل هستید؟ آیا فرزند دارید؟ یا مجرد و با والدین هستید؟ آیا دانشجوئید؟ آیا به کارهای بیرون شاغلید؟ و یا تمام وقت در منزل هستید؟ 🌷 سلام استاد بزرگوارم متاهلم با سه فرزند دانشجو و دبستانی، دبیر هستم . خانه پدری ام هم ساعتی از روز باید باشم چون نیاز به کمک دارند 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما خانم محترم؛ انسان، « دو دسته تعهدات ذاتی » و « تعهدات قراردادی » دارد که اگر زندگی روزمره خود را بر مبنای « تعهدات ذاتی » خود « برنامه ریزی » و « تنظیم » کند و از کارهای لغو و بیهوده و خارج از تعهدات ذاتی خود بپرهیزد حتما « تعهدات قراردادی » خود را نیز به موقع انجام می دهد و به رشد و بالندگی و کمال و سعادت و شادکامی هم می رسد. به عبارت دیگر، شما هر روز باید به: ۱ـ مسائل شخصی، ۲ـ همسرداری، ۳ـ امور سه فرزند در سایزهای متضاد، ۴ـ کارهای خانه (پخت و پز، نظافت، مرتب کردن وسائل، مهمانداری، حل اختلافات، ایجاد نشاط ...)، ۵ـ امور والدین سالمند، ۶ـ سه یا چهار روز حضور فعال در مدرسه و هدایت سی چهل دانش آموز، بپردازید. در واقع تمام افراد بشر لحظات هر روز خودشان را با مجموعه ای کمتر یا بیشتر از این تعهدات و تکالیف می گذرانند و اکثر آنها از این رفتارهای « تکراری » خیلی زود خسته و درمانده می شوند و کم کم از پس کارها بر نمی آیند و احساس عقب ماندگی آنها را رنج می دهد. حال اگر شما و تمام افراد بشر، « تعهدات ذاتی » خود را (با خودشناسی) بفهمید و آنها را « مبنای » برنامه ریزی امور خود در زندگی قرار دهید، نه تنها در انجام تمام وظائف و کارهای روزانه و دنیوی خود، « موفق تر » و « شادتر و راضی تر » خواهید بود بلکه به کمال و تعالی و سعادت جاودانه هم می رسید لطفا بفرمائید « تعهدات ذاتی » افراد بشر کدامند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۸ 🌿 هر انسانی، دو دسته « *تعهدات ذاتی* » و « *تعهدات قراردادی* » دارد. تعهدات قراردادی، وظائفی هستند که در قبال اطرافیان نزدیک و دور ، بر روی دوش انسان قرار می گیرند. اما « تعهدات ذاتی »، وظائفی هستند که انسان در قبال « خالق » خود و در قبال توانایی هایی که خداوند به او « امانت » داده و به عنوان « عضوی از جهان هستی » به عهده دارد. متأسفانه اکثر مردم جهان، بیشترین انرژی خود را برای تعهدات قراردادی خود نسبت به خلق صرف می کنند و از تعهدات ذاتی نسبت به « خالق » خود غافل هستند و به همین دلیل از زندگی خود راضی نیستند. پس تعهدات ذاتی ما، ربطی به والدین و همسر و فرزندان و شغل ما ندارد بلکه نقش ها و وظائفی هستند که ما برای آن ها « آفریده » شده ایم. مثل: ۱ـ خود را همواره در محضر خدا دیدن: (ذکر)، ۲ـ عاشق خدا بودن: (تدین)، ۳ـ خود را فقط با خدا تنظیم کردن: (تعبد)، ۴ـ خود را در هر شرائطی از هر انحراف و تخلف عقلی و شرعی حفظ کردن: (تقوا)، ۵ـ از هر نوع بدی و زشتی و رذیلت و شرارتی پرهیز کردن: (تبری)، ۶ـ مطیع و تابع نماینده خدا بودن: (تولی)، ۷ـ رعایت پاکی در چشم و گوش و زبان و ظاهر و باطن: (طهارت)، ۸ـ انضباط فردی و نظم جمعی داشتن. ۹ـ هر نوع زیبایی را تحسین کردن و تمام زیبایی ها را از خدا دیدن: (حمد)، ۱۰ـ قدر هر فرصت و رحمت و نعمت و آلاء و حادثه ای را کشف کردن و از آن عاقلانه و مؤمنانه بهره بردن: (شکر) یکی از أعضاء محترم دیروز فرمودند: منظور از تعهدات ذاتی، اولویت دادن و توجه داشتن به اوامر الهی است و از قول معصوم فرمودند: هر که رابطه خود را با خدا اصلاح کند خدا رابطه او با مردم را اصلاح می کند و از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل کردند که: هر که عبادت های خالصانه اش را به سوی خدا بفرستد، خداوند بهترین مصلحت خودش را به سوی او میفرستد. پاسخ شاید ساده تر شما بانوان « پر مشغله » اینست که: کوثر آفرینش و مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها با سن کم و داشتن چهار فرزند باید گندم یا جو را با دستان مبارکشان آرد و خمیر می کردند و نان می پختند و علاوه بر کارهای روزمره؛ باید « هر روز » از مهمانان فراوان أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه هم پذیرایی می کردند. وقتی ایشان با کثرت و فشار کارهای روزانه روبرو شدند، به رسول أکرم صلی الله علیه و آله پناه آوردند و از ایشان احتمالا خدمتکار تقاضا کردند، اما آن رسول أعظم و بهترین خلق خدا، « *شماره تماس با ملائکه* » را با اذکار « تسبیح » به ایشان توصیه فرمودند و ایشان هم بسیار خوشحال شدند. و از آن به بعد ( با کمک ملائکه عظام ) انجام امور برای آن سرور تمام زنان بهشتی آسان شد. پس شما بانوان مؤمن (چه شاغل در بیرون و چه شاغل در منزل) هم می توانید: اولا: با وضو و ذاکر بودن و استمداد مؤمنانه از خداوند و ملائکه ای که « *کمک و سجده به مؤمنین را پذیرفته اند* » کارهایتان را *راحت تر و بسیار سریعتر و زیباتر* انجام دهید. ثانیا: با تشویق هنرمندانه و تحسین مناسبِ خود اجازه بدهید همسر محترمتان و فرزندان عزیزتان، کارهای شخصی خود را خودشان انجام دهند و در خرید مواد غذایی و در انجام کارهای مختلف خانه و حتی در آشپزی، با افتخار به شما (و در واقع به خودشان) کمک کنند و برای فردای زندگی مستقلشان، آماده شوند. (دلسوزی برخی مادران در انجام کارهای شخصی فرزندان، و کمک نگرفتن از آنها در کارهای خانه، به خودشان و فرزندانشان لطمات جبران ناپذیر می زند.) ثالثا: موقع شناس باشید و هر کاری را در زمان مناسبش انجام دهید و هیچ کاری را به بعد و به فردا یا آخر هفته موکول نکنید. رابعا: دقت کنید که هر کار حتی کوچکی را « درست » انجام دهید تا با « دوباره کاری » وقتتان تلف نشود. پنجم: اینکه به دستور مؤکد أئمه أطهار صلوات الله علیهم، باید بخشی از هر روزتان را به استراحت های کوتاه و تفریح مناسب اختصاص دهید تا از سلامتی و انرژی لازم برای زندگی بهتر برخوردار شوید. امیدوارم همواره شادکام و موفق و عاقبت به خیر باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۹ 🌾با سلام مجدد و تشکر فراوان از ابراز محبت های بی دریغ شما در پیام های متعدد اخیرتان. ۱ـ اگر برخی واکنشهای من به مطالب شما أعضاء محترم ناخودآگاه باعث ترساندن شما از « إظهار نظر » شده عذرخواهی و از هر نوع اظهار نظری استقبال می کنم. ۲ـ پیشنهاداتتان خوب است اما اجازه ندارم تکلیفی را برای شما تعیین کنم. ۳ـ افرادی که با هم در ارتباط هستید اگر بخواهید با هم مباحثه داشته باشید خیلی خوب است اما به شرط اینکه شما را از کارهای روزانه خود غافل نکند و به همسرداری و خانواده داری شما بانوان محترم و یا به درس دانشجویان عزیز لطمه نزند. ۴ـ قبول بفرمائید که در آستانه ظهور آخرین حجت الهی و بعد از شهادت سردار قلوب شهید سلیمانی و دیگر شهیدان سرافراز و پس از زلزله مهیبی که به عنوان یکی از علائم ظهور در عین الاسد در مرز شامات رخ داد و ابهت و حیثیت آمریکا شکسته شد تعداد زیادی افراد خبیث کشته شدند و پس از تجدید بیعتی که میلیون ها ایرانی و غیر ایرانی با مبانی انقلاب و مقاومت در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی انجام دادند، امروز تکلیف هر مسلمان و مؤمن و شیعه ای خیلی بیشتر از قبل شده پس باید از هر نوع « حاشیه نشینی » و « بهانه جویی » پرهیز کرد. موفق و مؤید باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۵۹ 🌾با سلام مجدد و تشکر فراوان از ابراز محبت های بی دریغ شما در پیام های متعدد اخیرتان. ۱ـ اگر برخی واکنشهای من به مطالب شما أعضاء محترم ناخودآگاه باعث ترساندن شما از « إظهار نظر » شده عذرخواهی و از هر نوع اظهار نظری استقبال می کنم. ۲ـ پیشنهاداتتان خوب است اما اجازه ندارم تکلیفی را برای شما تعیین کنم. ۳ـ افرادی که با هم در ارتباط هستید اگر بخواهید با هم مباحثه داشته باشید خیلی خوب است اما به شرط اینکه شما را از کارهای روزانه خود غافل نکند و به همسرداری و خانواده داری شما بانوان محترم و یا به درس دانشجویان عزیز لطمه نزند. ۴ـ قبول بفرمائید که در آستانه ظهور آخرین حجت الهی و بعد از شهادت سردار قلوب شهید سلیمانی و دیگر شهیدان سرافراز و پس از زلزله مهیبی که به عنوان یکی از علائم ظهور در عین الاسد در مرز شامات رخ داد و ابهت و حیثیت آمریکا شکسته شد تعداد زیادی افراد خبیث کشته شدند و پس از تجدید بیعتی که میلیون ها ایرانی و غیر ایرانی با مبانی انقلاب و مقاومت در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی انجام دادند، امروز تکلیف هر مسلمان و مؤمن و شیعه ای خیلی بیشتر از قبل شده پس باید از هر نوع « حاشیه نشینی » و « بهانه جویی » پرهیز کرد. موفق و مؤید باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۰ 🌾آهای أهالی محترم گروه؛ 🌷پرسش امروز » موکب اربعینی » ما اینست که: آیه ای را در قرآن بیابید که بفرماید: با رعایت چه کاری ، زندگی ما « آسان » می شود؟ لطفا متن و ترجمه آن آیه را با کمی توضیح بفرمائید. و با توجه به اینکه یکی از مقاصد این گروه « تمرین اظهار نظر کردن است » ، پس لطفا همـــــــه در پاسخگویی شرکت کنید و یا پاسخ درست دیگران را تأئید کنید و از پاسخ نادرست هم هرگز نهراسید. از تلاش شما بسیار ممنونم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۱ 🌷 استاد بزرگوار هنوز نقاط ابهامی در ذهن بنده هست. لازم به ذکر است که از دوران دبیرستان در کلاس شما حضور داشتم کتاب هایتان را مطالعه نموده و با تفکرتان تا حدودی آشنا هستم. به نظر میرسد این نوع نگاه دارای اشکالاتی است زیرا اولا مگر حضرت معصومه سلام الله علیها از خود بیگانه شبودند و از آخرت خود غافل؟ غیر از حضرت معصومه خانم های مجردی رامیشناسم که سن ازدواج را سپری کرده اند و شرایط ازدواج برایشان فراهم نیست ولی خودشناسیشان از بسیاری از خانم های متاهل بیشتر است. ثانیا گویا تربیت فرزند علاوه بر اینکه حقی از جانب کودک است، حق مادر هم هست زیرا ریشه در فطرت او دارد بنابراین توجه به عوامل تربیتی کودک از جمله هم نشینانش و لقمه ی ای که از آن ارتزاق میکند از قبل از ازدواج باید مورد نظر مادر باشد. مگر «نگرانی از بیماری ناشی از ورزش نکردن» در قرآن آمده؟ در حدیث آمده؟ نیامده ...چون عقل بشر کفایت میکند و حکمش این است که باید ورزش کرد همانطور که ورزش نکردن سبب بیماری است دقت نکردن در انتخاب عوامل تربیتی فرزند از ابتدای ازدواج سبب سیاه روزی دنیا و آخرت است. یک زن نمیتواند اقوام همسرش را که بعضا سنشان از سی گذر کرده تغییر دهد تا تاثیرات را کنترل کند. تاثیر لقمه ای که سر سفره ی آن ها میخورد، چه میشود؟ به فرض این که عوامل دیگر را نادیده بگیریم. ارتباط را هم که نمیشود قطع کرد زیرا صله رحم تکلیف است. ممکن است بگویید ازدواج هم حق زن است. ولی نسخه ای که شما برای دختر دبیرستانی دارید همان نسخه ای است که برای فرد سی ساله دارید در جامعه ای که پسران مجرد بسیاری بالای سی سال به دلیل بیکاری نتوانستند ازدواج کنند نسخه ی شما را بطور کلی، به مصلحت جامعه میدانم اما به مصلحت دختر دبیرستانی یا زیر ۲۸ سال نمیدانم.با شرایط فعلی که سن ازدواج بالا رفته دختر مذکور تا ۳۵ سالگی حتما امکان ازدواج با فرد خوب دارد. بنابراین حق ازدواج از او سلب نشده. ثالثا حدیث داریم »انظر این تصنع نفسک « از طرفی میدانیم شوهر داری مصداق صنع نفس است. از طرف دیگر شوهر داری مربوط به همسر علامه طباطبایی غیر از شوهر داری کسی است که همسرش عقده ی روانی دارد یا معتاد است یا بی اخلاق. بنابراین توجه به اینکه چه همسری را برمیگزینیم بسیار بسیار مهم است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۱/۲ 🌿ضمن تشکر از اینکه ابهاماتتان را مطرح فرمودید: ۱ـ اینکه فرمودید: چرا « حضرت معصومه سلام الله علیها » مجرد بوده اند، اولا: پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « آنکه به نکاح بی رغبت باشد از من نیست. » و ایشان و خواهرانشان، « رغبت به ازدواج » را داشتند (که بسیاری از بانوان به ظاهر مذهبی حتی با داشتن چند فرزند چنین رغبتی را ندارند.) اما ظاهرا به دستور « پدر و امام زمانشان که دائما در مناطق مختلف زندانی می شدند » از ازدواج با خواستگاران وابسته به نظام فاسد بنی العباس، منع شده بودند و ظاهرا برای انجام همین أمر به سمت مرو و خدمت امام زمانشان آمدند که در میان راه به شهادت رسیدند. ضمنا (به اختصار) عرض می کنم که: « تعدد زوجات پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و ازدواج نکردن حضرت سلمان یا دختران امام موسی کاظم صلوات الله علیهم و به حج نرفتن امام حسن عسکری صلوات الله علیه و مواردی از این قبیل »، برای سایر مسلمانان، « حجت نیست » و نباید آنها را از « فرامین الهی » باز دارد. ۲ـ اینکه فرمودید: « تربیت فرزند، حق مادر است زیرا ریشه در فطرت او دارد » به نظر می رسد درست نیست زیرا اولا: تعیین هر « حقی » فقط « حق خداوند » است و ثانیا: « علاقه مادر به فرزند، أمری غریزی است » که مادر مسلمان باید آن را فقط در « محدوده تعالیم قرآنی و احکام شرعی » ابراز کند. ثالثا: وقتی قرآن می فرماید: فرزند « برای پدر » به دنیا می آید پس مادر « هیچگونه مسئولیت مستقیم نسبت به فرزند » ندارد. باید از این « شوق مادران به ظاهر مذهبی نسبت به فرزند برای فرار از جهاد همسرداری » به خدا پناه برد. ۳ـ اینکه فرمودید: « ورزش نکردن عامل بیماری است »، برای مردم تنبل و راحت طلب و مصرف کننده و عیاشی که « تعهد و مسئولیتی در قبال خالقشان ندارند » درست است، اما برای مردان و زنان روستایی و عشایری و مؤمنی که (به فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) « کار برایشان تفریح است. » بدون ورزش و قرص های انرژی زا، سالم و سرحال و بسیار با نشاط هستند. ۴ـ فرمودید: « دقت نکردن در انتخاب عوامل تربیتی فرزند از ابتدای ازدواج سبب سیاه روزی دنیا و آخرت است.» لطفا (بدون استناد به إلقائات روانشناسان)، « دلیل عقلی یا سند نقلی معتبر » این ادعا را بفرمائید. ۵ـ فرمودید: « زن نمیتواند اقوام همسرش را که سنشان از سی گذشته تغییر دهد. »، از نظر اسلام، هر فردی فقط باید « مراقب خودش » باشد و هیچ زن و مردی چنین « تکلیفی » برای « آدم کردن دیگران » ندارد. ۶ـ فرمودید: « نسخه ای که شما برای دختر دبیرستانی دارید .... » ، من « نسخه ای » ارائه نکرده ام و تمام تاکیدم بر اینست که به جای « دهن بینی » و اعتماد به حرف روانشناسان و مشاورین، فقط تابع عقل و قرآن و سنت باشیم. ۷ـ احتمالا با کمال بی دقتی فرمودید: « دختر تا ۳۵ سالگی حتما امکان ازدواج با فرد خوب را دارد ... »، اولا: این ادعا از کجاست؟ ثانیا: آیا ازدواج مثل نماز ظهر است که تا نزدیکیهای غروب هم بتوان آنرا خواند و تاخیر بی دلیلش مجاز باشد؟ ثالثا: این تاخیر برای پیدا کردن گزینه بهتر (ی مثل پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله و یا امام حسن مجتبی صلوات الله علیه)، چه « کمالی » را برای زن فراهم می آورد و کدام نقص او را جبران می کند؟ ۸ـ فرمودید: « حدیث داریم انظر این تصنع نفسک »، ظاهرا آن افرادی که به جای دعوت شما به عقلانیت و تبعیت از قرآن، (احتمالا به طور غیر مجاز) این حدیث را به شما عرضه کرده اند یادشان رفته بگویند که این حدیث برای « دقت در انتخاب زن » است « نه شوهر »، در این حدیث، اقسام زنان را حضرت نام می برند و نسبت به برخی از آنها هشدار می دهند. ۹ـ فرمودید: « شوهرداری فردی مثل علامه طباطبایی، غیر از شوهرداری همسر روانی است ... پس اینکه چه همسری را برمیگزینیم بسیار مهم است.»، اولا: آیا حضرت علامه از ابتدای ازدواجش، علامه بود یا با همسر محترمشان علامه شدند؟ ثانیا: کجا گفته شده در انتخاب زن یا شوهر دقت نکنید؟ ۱۰ـ اگر پرسش ها « یک به یک » مطرح شوند گفتگو برای همه مفیدتر خواهد بود. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۲ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان شاد مهدوی و والدین بزرگوار امانتدار؛ امیدوارم این صبح جمعه شما با خیر و برکت و بصیرت و معرفت همراه باشد و بر « انتظار مثبت و مفید » ما و شما بیفزاید. 🌷پرسش امروز « موکب اربعینی ما » اینست که بفرمائید» « إن مع العسر یسری » یعنی چه؟ لطفا ابتدا به منابعی که در اختیار دارید مراجعه بفرمائید و بعد جمعبندی خودتان درباره این آیه مهم که دوبار تکرار و تأکید شده را با دو سه سطر و بدون هیچ واهمه و نگرانی و هراسی بیان کنید. پیشاپیش از تلاش و اظهار نظر شما بسیار سپاسگزارم. فرصت: إن شاء الله تعالی تا امشب. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۰/۲ 🌿 سلام و صد آفرین و هزار بارک الله به دوستانی که پاسخ مورد نظر را یافتند. همانطور که سایر أعضاء محترم گروه فرمودند: شرط « آسان و شیرین شدن زندگی » در آیات ۴ و ۷ سوره طلاق و ۵ و ۶ و ۷ سوره لیل بیان شده است. ۱ـ تقوا، ۲ـ انفاق، ۳ـ انجام تکالیف عقلی و شرعی. ۱ـ إعطی، ۲ـ تقوا، ۳ـ تصدیق و تأئید و تحسین و تشویق و حمایت از زیبایی ها. إعطی، تقوا، تصدیق زیبایی (نیت عمل و شکل عمل)، زندگی ما « با عنایت الهی » تدریجا « هموار و آسان » می شود. اما خود را « در محضر خالق ندیدن » و « سمیع و بصیر بودن خدا » را (با گفتار وقیحانه و رفتارهای غیر مجاز) باور نداشتن، زندگی را سخت و پیچیده و ناخوشایند می سازد. « رعایت دائمی تقوای »، « جـــاری شدن أمــــر الهی » را برای آن شخص، « آسان و شیرین و دلچسب و لذتبخش » می کند. البته آیه اول، در اعتراض به افراد بشر است که چرا « پراکنده کاری » می کنید. پس « تقوا » یعنی « یکی شدن و یکپارچه شدن جهت » انسان در « تمام کارهای زندگیش ». ضمنا می تواند یک مصداق « صدق بالحسنی » ، « وعده های الهی » باشد (که یه دوستی فرمودند) و می تواند « تشخیص و تصدیق و تأئید تمام زیبایی ها » (از دوست و دشمن و از همه) باشد. 🌷سوره مبارکه كهف آیه ۸۸ میفرماید: «وأما من آمن وعمل صالحا فله جزاء الحسنی وسنقول له من أمرنا یُسرا» و اما کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشی نیکوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانی به او خواهیم داد.» و آیه ۴ سوره طلاق هم میفرماید: «و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا» و هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‌سازد.» استاد باز هم أمر در این آیه توجه من را جلب کرد. ممکن است اینجا هم نقش أمر را در سهولت و آسانیِ ماحصل ایمان و عمل صالح و تقوا برایمان بفرمایید؟ 🌿 ۱ـ آن « یسر » آیه ۸۸ سوره کهف، « زندگی سراسر شکوفایی و بالندگی بعد از ظهور حضرت ذوالقرنین » عجل الله تعالی فرجه الشریف است. ۲ـ بحث « أمر » و اکثر آیات مرتبط با آن را چند سال قبل احتمالا طی یک یا دو ترم در کلاس مطرح و بررسی کردیم اما چون برای اکثر افراد در کلاس، « دغدعه و مسئله مهمی نبود » لذا با تمام شیرینی های بحث، احتمالا خیلی نچسبید. إن شاء الله تعالی به شرط حیات و إذن و توفیق الهی، بعد از مرور سوره الرحمن (اگر به ما رخ بنمایاند) از مهرماه آینده مجددا به آن خواهم پرداخت. مقام إعطا » بسیار بالاتر از « مقام إنفاق » است. لطفا در آستانه شهادت مادر نازنیمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، در آیه « إنا أعطیـــــناک الکوثر » بیاندیشید و فرق آن را با « إنفاق » بیابید و از فهم آن و درک مقام آن حضرت ، لذت ببرید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۲/۲ 🌾سلام و رحمت و برکات و صلوات الهی بر شما عزیزانی که نظرات خوبی را درباره آیه مورد تأکید در سوره إنشراح: *إن مــــع العسر یسری* مطرح فرمودید. 🌿طبق این دو آیه، « *جهان، جهان أضـــــــــداد است* ». و « عسر و یسر »، دو روی یک سکه و با هم « معیت و همراهی دائمی » دارند و قابل تفکیک نیستند. « مرگ و زندگی »، همراه هر فردی هست. هر لحظه وضع موجود را « ترک » می کند (= مرگ) و برای « وضع مطلوب » تلاش می کند (= زندگی) ضد هر چیزی، « معنا و ارزش » طرف مقابل را « روشن » می کند. مثلا: بدون بیماری، نمی توان معنا و ارزش سلامتی را فهمید. پس نباید از سختی ها ترسید زیرا همراهشان، رحمت و آسودگی و راحتی می آورند. پس نباید از مســـــائل ترسید زیرا « حـل آنها، همراه و در درون آنهاست. پس نباید از مـــشکلات ترسید زیرا با برداشتن « میم » آن به شیرینی می رسیم. پس هر چیزی مثل « دریا »، هم « حالت طوفانی دارد و هم حالت آرام ». پس این احمقانه است که بخواهیم همیشه سالم باشیم، همیشه پیروز باشیم، همیشه راحت باشیم، همیشه بدون همّ و غمّ و درد و دغدغه و خوف باشیم. همیشه بر خر مراد سوار باشیم. پس نباید به هیچکدام « عادت » کرد زیرا هر دو « فانی » اند و هیچکدامشان « ابدی » نیستند . پس این « إبتلائات متضاد »،« این بـــازی روزگار »،« مهمترین آزمون بشر » است. و انسان باید این نکته مهم را بفهمد که « سختی ها و آسانی ها »،« مقصد » نیستند بلکه مثل « مسیر » هر مسابقه ای، « فراز و فرود » دارند و فقط افرادی در این آزمون قبول می شوند که « عاقلانه و مؤمنانه بخواهند » خودشان را به « مقصد و قله و معشوقی » در ماورای این « تضاد در مسیر »، برسانند. أعضاء محترم؛ لطفا ببخشید که توضیحاتم زیاد شد. خود قرآن چقدر زیبا و کوتاه این آیه را روشن نموده و می فرماید: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ (حدید/۲۳) تا با از دست دادن *هر حالتی یا هر چیزی* ، مأیوس و ناامید نشوید و با به دست آوردن هر چیزی، مست و مغرور و الکی خوش نباشید. (مثل صندوقداران بانکها، که با برداشت و گذاشت هر مبلغی توسط مشتریان، خوشحال یا ناراحت نمی شوند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۳ 🌷با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر و اعضای محترم گروه. باتوجه به سوال اخیر جنابعالی درمورد چگونگی آسان بودن زندگی. و یکی از پاسخ های سوال که رعایت تقوا بود، با گوش دادن به صوت جلسه اول هنر زن بودن سوالی ذهن بنده را مشغول کرده است... اینکه با توجه به صوت، صفت متقین از صفاتیست که در قرآن برای بانوان بکار نرفته! و شما فرمودید معادل آن صفت احتمالا قانت برای بانوان باشد. و بانوان تقوای عملی دارند اگر البته زن باشند... *زن اگر زن باشد اوج توجه است* با این حساب میشود گفت خانم هابرای آسانی زندگانی در حقیقت باید هنر زن بودن بیاموزند! و صفات قرآنی زنانه را در خود متجلی کنند؟ 🌿سلام و رحمت و برکات و صلوات الهی و صد آفرین و هزار ماشاء الله بر دقت شما. بله، به نظر می رسد زن اگر زن باشد،بدون هیچ غرور و تکبری، مظهر صفات جمال الهی و در اوج « توجه » به حضرت حق و مثل حضرت مریم سلام الله علیها از « صالحات و قانتات و حافظات للغیب بما حفظ الله » خواهد بود. چنین بانوان « بی ادعایی » با « هدایت نامحسوس خود » از « مردان » خود، « رجالی » چنان متدین و متعهد و متشرع می سازند که هیچ تجارت و داد و ستد و معامله ای نتواند آنان را از: ۱ـ « ذاکر بودن » ، ۲ـ « إقامه نماز » ، ۳ـ « پرداخت زکات (واجب و مستحب و انواع انفاق) ، ۴ـ « خوف از حسابرسی دقیق آخرت » غافل سازد. چنین بانوان عاقل و مؤمن و نمونه ای، « اساس زندگی » را فدای « أثاثیه » و « شرافتشان » را فدای « تشریفات و تجملات » و « درک و فهم » خود را فدای « مدرک » و « آخرت » خود را فدای « دنیای فانی » نمی کنند. پس چنین بانوانی، دنبال این نیستند که « هنر مرد بودن چیست؟ » بلکه با « هنر زن بودنشان »،« مرد » می پرورند و « مردانگی » را در شوهرشان، « نهادینه » می کنند. چنین بانوانی، همان « خیرات حسان » (بهترین و زیباترین و جذابترین زنان) بهشتی هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۴ 🌾با سلام و احترام به تمامی أعضاء محترم این گروه؛ امیدوارم این صبح زمستانی و اول هفته را در ماه با شکوه بهمن، با عقلانیت و اراده و همت و ایمان شروع کرده باشید. اگر به اتاق « نوزادان » یک زایشگاه برویم، تعدادی « نوزاد » را ميبینیم که « تمام لحظات » خود را به « پنج رفتار طبیعی و مشترک: گریه کردن، خوردن، خوابیدن، دفع فضولات، تکان دادن دست و پا و چشم » می گذرانند و « رفتارشان با هم خیلی فرق ندارد » و نسبت به لباسهایشان، تخت، شیشه شیر و دیگر لوازم و افراد اطرافشان، « هیچ احساس و حساسیتی هم ندارند » و همگی، « نوزاد » تلقی می شوند. اما اگر بعدا به دیدن « همان نوزادان » در یک « دبستان » برویم، حتما خواهیم دید که آنها علاوه بر آن « رفتارهای طبیعی و مشترک و تقریبا یکسان »، از چیز جدیدی برخوردار شده اند به نام « من ». و به وضوح می بینیم که آنها به: لباس، کفش، کیف، میز، نیمکت و دیگر وسائل خود، کلاس خود، خانواده خود، ... حسّاس هستند و احساس خاص « مالکیت » دارند و هر روز دهها بار برخی أشیاء و افراد را به « منِ » خود نسبت می دهند. و به خاطر داشتن همین « من »، رفتارهای یکسانی « ندارند » و به خاطر همین من، با یکدیگر درگیر هم می شوند و چیزی به نام « کارنامه » برایشان صادر می شود که هر کدام وضع خاص خود را دارد. و اگر همان نوزادان را که در دبستان صاحب « من » شده اند در مقطع دبیرستان و دانشگاه و در مشاغل بعد از آنها ببینیم، خواهیم دید (با اینکه رفتار طبیعی آنها تقریبا مشترک و یکسان است) اما گفتار، رفتار، اخلاق و موضعگیری: اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و « روند زندگی » و « کارنامه » آنها خیلی با هم فرق دارد. و همان نوزادانِ تقریبا همسان، حالا صدام، قذافی، ترامپ، شاه، رئیسعلی دلواری، شیخ فضل الله، شریعتی، خمینی، سلیمانی، منتظری، خامنه ای، رجایی، مطهری پدر، مطهری پسر، روحانی، سروش، آخوندی، سید حسن نصرالله، مغنیه، چمران، علامه طباطبایی،سلطان قیر، سلطان شکر، أبر بدهکار بانکی، اختلاسگر، مدافع حرم، نیروی جهادی، شهید شهریاری، ..... شده اند. پس « درس اول » اینست که هر انسانی، « یک خود طبیعی و غریزی » و « یک خود خودساخته » دارد. 🍃واژه: درس اول @dr_ghofrani2
۱۶۵ 🌷با سلام و وقت به خیر و تشکر ویژه از شما استاد گرامی که اینطور دقیق به همه ی پاسخ ها و نظرات توجه می کنید. آیا عنوان قرآنی "رعایت در محضر خدا بودن" همان "ذاکر" بودن است؟ 🌿سلام و رحمت و برکات و صلوات الهی و صد آفرین و هزار ماشاء الله بر شما. بله به نظر می رسد آن « کار یا صفتی » که زمینه ظهور « تمام فضائل انسانی و اسلامی » را در انسان فراهم و به تجلی در می آورد همین فهم و رعایت « *در محضر خدا بودن* » است و آن ، ظهور « *ذاکـــــر* » بودن است. پس تمام نمازها، اذکار روزانه، مناجات ها، زیارت ها، عبادت ها، برای همین « درک و فهم در محضر خدا بودن » و به عبارت دیگر « ذاکر » بودن است. پس « أهل الذکر »، یعنی افرادی که: دائما مقیمی الصلاه هستند، تمام افکار، گفتار، رفتار و اخلاقشان تجلی قرآن است، مظهر تمام فضائل هستند ..... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۶۶ 🌷استادگرامی مدتی پیش هم در راستای نظم امور یک برنامه پیشنهادی در گروه قرار دادید که خیلی راهگشا بود به خصوص برای تعهدات قراردادی. اما شکل برنامه مان برای این تعهدات ذاتی چگونه باشد؟ و چون هربرنامه ای بدون ارزیابی، کارآیی لازم را نخواهد داشت و طبق حدیث معصوم علیه السلام هم هرکس خودش را در پایان هرروز محاسبه نکند از ما نیست(نقل به مضمون) ، لذا تقاضامندم از پیشنهادات کاربردی تان در این موارد مهم نیز ما را بهره مند بفرمایید. 🌿« تعهدات قراردادی » (یا وظائفمان در قبال خلق) در زندگی هر فردی، بسیار زیاد و متنوع هستند و نیاز به « برنامه ریزی » شبیه « برنامه ریزی دانش آموزان کنکوری دارد. اما « تعهدات ذاتی یا فطری » ما « مواردی انــــــــدک » اما بسیار وسیع هستند و « تمام لحظات زندگی » و « کوچکترین گفتار و رفتار » ما را در بر می گیرند. مثلا همین: ۱ـ إعطی داشتن، ۲ـ تقوا داشتن، ۳ـ تصدیق هر حُسنی، می تواند بیشترین تعهدات ذاتی و فطری ما و بیشترین ابعاد زندگی ما را در بر بگیرد و یا نمازهای با توجه و اول وقت، دعای روزها، زیارت هر روز ، انس روزانه با قرآن، .... می توانند ما را در انجام « تعهدات ذاتی » کمک کنند. اما « انجام تمام تعهدات ذاتی و فطری » را شاید بتوان گفت در « رعایت یک چیز » است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2