#قطرات_بارانی_۳۸۲۵
#پرسش
بر اجتهاد خودمان بیفزائیم یعنی طهارت۰ و معرفت قرآنی مون رو تقویت کنیم؟
#پاسخ
هر چند که *هر مؤمنی* هم در امور زندگی خودش، باید مشتاق و أهل *معرفت* و *اجتهاد* باشد، اما آن *اجتهاد* در آیه ۱۲۲ سوره توبه، مخصوص *مجتهدینی* است که *مأموریت اصلی* آنها *تفقه* در *تمام دین* (= فقه أکبر) است. سایر مردم، در ابتدا باید به *خودشناسی* و *خداباوری* بپردازند و *نقش* خود را در *برپائی و حفظ نظام اسلامی* در جهان به درستی *بشناسند* و *تکالیف* خود را مؤمنانه و صادقانه و با اتقان *انجام دهند* و در مرحله بعد، باید از مساجد و از نماز جمعه و از رسانه ها و از نهادهای مختلف و مسئولین هر بخش، *مطالبه منطقی* داشته باشند.
👈واژه: #اجتهاد #توبه ۱۲۲ #خودشناسی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۲۶
#پرسش
اگه خانمی هرکاری ازش برمیاد انجام داد ولی بازم نتونست قلب و روح همسرشو تصاحب کنه میشه گفت اینجا چون بی میلی مرد به زن خیلی اذیت کننده هست برای زن و عملا بدون محبت بین این دو اهداف مورد نظر اسلام در ازدواج محقق نمیشه از مصداق های طلاقی هست که زن باید اونو طلب کنه و حتی بخاطرش فدیه بده؟
#پاسخ
۱ـ خداوند علیم حکیم، هیچ چیزی را *دربسته* و *نفوذناپذیر* و *بن بست* نیافریده است، لذا هر *پرسشی،* قطعاً *پاسخ* دارد، هر *اتاقی* قطعاً *راه ورود* دارد، *هر قلبی* هم *راه نفوذ* دارد.
۲ـ خداوند در *هـــــــــــــر دختر و زنی* چنان *ظرافت* و *لطافت* و *جذابیتی های زیبائی* (در ظاهر و باطنشان) قرار داده است که اصلا *امکان ندارد* محبوب مردان قرار نگیرند.
۳ـ لذا *زنان* (با اشاره شیطانی بلعم باعورا) توانستند با *تبرج* و *بدن نمائی* و *عشوه گری* و *دلربائی* خود، *تمام هفتاد هزار* سپاه حضرت موسی علیه السلام، (بجز احتمالا یک نفر) را *مجذوب* خود کنند و به *فحشاء* بکشانند و به *طاعون* گرفتار و نابود کنند.
۴ـ *قطام* هم توانست *ابن ملجم مرادی* را به *قتل مراد* و *امام* خود بکشاند.
۵ـ متأسفانه *مدارس* و *دانشگاه هائی* که نظام *سرمایه داری* به ما تحمیل کرده و حوزه های متحجر و *مادران از خودبیگانه* و افراد *مذهبی نما،* چنان *دختران* و *زنان* را *تحقیر* کرده اند که غالب دختران و زنان، راهی جز *مردواره* شدن برای حضور خود در جامعه نمی بینند.
۶ـ *طلاق* در اسلام، در هیچ حالتی، *ممنوع* و *حرام* نیست و هر زنی می تواند در هر شرائطی، تقاضای طلاق کند، اما هر نوع *طلاقی،* حکایت از این دارد که آن زن و مرد از ابتدا *زوج* و *ترکیب* و *همدل* و *هم سر* نشده بودند. زیرا *دو قطب غیر هم نام،* امکان ندارد *خود به خود* از هم جدا شوند.
۷ـ پس به استناد هزاران تجربه میدانی، *بی میلی* هر مردی نسبت به همسرش، قطعا *قابل درمان* است.
البته *اگر آن زن بخواهد.*
👈واژه: #مردواره #طلاق
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۲۶
#پرسش
اگه خانمی هرکاری ازش برمیاد انجام داد ولی بازم نتونست قلب و روح همسرشو تصاحب کنه میشه گفت اینجا چون بی میلی مرد به زن خیلی اذیت کننده هست برای زن و عملا بدون محبت بین این دو اهداف مورد نظر اسلام در ازدواج محقق نمیشه از مصداق های طلاقی هست که زن باید اونو طلب کنه و حتی بخاطرش فدیه بده؟
#پاسخ
۱ـ خداوند علیم حکیم، هیچ چیزی را *دربسته* و *نفوذناپذیر* و *بن بست* نیافریده است، لذا هر *پرسشی،* قطعاً *پاسخ* دارد، هر *اتاقی* قطعاً *راه ورود* دارد، *هر قلبی* هم *راه نفوذ* دارد.
۲ـ خداوند در *هـــــــــــــر دختر و زنی* چنان *ظرافت* و *لطافت* و *جذابیتی های زیبائی* (در ظاهر و باطنشان) قرار داده است که اصلا *امکان ندارد* محبوب مردان قرار نگیرند.
۳ـ لذا *زنان* (با اشاره شیطانی بلعم باعورا) توانستند با *تبرج* و *بدن نمائی* و *عشوه گری* و *دلربائی* خود، *تمام هفتاد هزار* سپاه حضرت موسی علیه السلام، (بجز احتمالا یک نفر) را *مجذوب* خود کنند و به *فحشاء* بکشانند و به *طاعون* گرفتار و نابود کنند.
۴ـ *قطام* هم توانست *ابن ملجم مرادی* را به *قتل مراد* و *امام* خود بکشاند.
۵ـ متأسفانه *مدارس* و *دانشگاه هائی* که نظام *سرمایه داری* به ما تحمیل کرده و حوزه های متحجر و *مادران از خودبیگانه* و افراد *مذهبی نما،* چنان *دختران* و *زنان* را *تحقیر* کرده اند که غالب دختران و زنان، راهی جز *مردواره* شدن برای حضور خود در جامعه نمی بینند.
۶ـ *طلاق* در اسلام، در هیچ حالتی، *ممنوع* و *حرام* نیست و هر زنی می تواند در هر شرائطی، تقاضای طلاق کند، اما هر نوع *طلاقی،* حکایت از این دارد که آن زن و مرد از ابتدا *زوج* و *ترکیب* و *همدل* و *هم سر* نشده بودند. زیرا *دو قطب غیر هم نام،* امکان ندارد *خود به خود* از هم جدا شوند.
۷ـ پس به استناد هزاران تجربه میدانی، *بی میلی* هر مردی نسبت به همسرش، قطعا *قابل درمان* است.
البته *اگر آن زن بخواهد.*
👈واژه: #مردواره #طلاق
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۲۷
#پرسش
استاد با شوهری که همش پول براش مهمه و از خط تعادل خارج میشه تابره سمت خساست چی باید کرد؟ وقتی طرف حاضره وقت و هزینه بذاره بره بازار که قیمت کمتر بخره....
#پاسخ
مردی که برای *نتیجه زحماتش،* ارزش و احترام قائل است و از *ولخرجی* پرهیز می کند، *موجودی گرانقدر* و بسیار *نایاب* است لذا باید برای او فوراً *بانوئی مؤمن* و *شیرین زبان* و *آراسته* و *جذاب* اما *وارسته* از *تعلقات نفسانی و تمایلات شیطانی* بیابید تا با *تشویق نکات مثبت* او و *هنر زن بودن* و *هنر هدایت نامحسوس* خودش، او را *متعادل* و *آسمانی* کند.
👈واژه: #هنر_زن_بودن
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۲۸
#پرسش
اینکه مردی متاهل وارد روابط دوستی غیرحلال....آیا در این حالت مرد ... در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشه؟...
از اینکه عدالت رو رعایت نکرده....
#پاسخ
با سلام و احترام به شما بانوئی که *احتمالا* با *دلسوزی* نسبت به مردان، دنبال *راه فرار* از *شناخت نقش* و انجام *تکالیف* طبیعی و عقلی و قانونی و شرعی *خودتان* هستید.
بانوی محترم؛ چون به *غالب* افراد باسواد، معنای درست *حــق* و *عدالت* گفته نشده و غالب مردان و زنان (و ظاهرا خود شما)، تصور درستی از *حق خودشان* ندارند، لذا نمی توانم هیچ توصیه ای به آن ها در این زمینه داشته باشم.
اما در آستانه *ماه مبارک رمضان* و این *ضیافت با شکوه الهی* که *ماه نزول قرآن* است، امیدوارم همگی توفیق پیدا کنیم *خودمان* را به درستی *بشناسیم* و خودمان را *فقط* با *قرآن* تطبیق دهیم و تراز کنیم و مثل شرکت کنندگان در کنکور سراسری، *تمام دلسوزی و دغدغه و مراقبتِ* ما، فقط و فقط برای آخرت *خودمان* باشد و *هیچ کاری به دیگران نداشته باشیم.*
👈واژه: #حق #عدالت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۲۹
#پرسش
در روستای زندگی میکردم که ابشار زیبای داشت...اما الان از ان ابشاری...یک لوله باریک آب...آیا این خودخواهی انسان نیست برای طمع بیشتر خود چنین لطمه بزرگ به طبیعت زده
#پاسخ
۱ـ درست فرمودید: تمام تخلفات بشر، ریشه در *خودخواهی* او دارد، اما *اولین* اقدام و *مؤثرترین* راهکار برای *درمان خودخواهی،* فقط و فقط *ازدواج عاقلانه و اسلامی* است.
۲ـ متأسفانه، اکثر *بانوان،* دچار *بحران هویت* شده و *خودخواهانه* به آشپزی، خانه داری، بچه داری، چشم و همچشمی، تجسس، غیبت، مقایسه، حسادت، خانه آرائی، تبرج و خودآرائی برای دیگران، سگ بازی، مهمان بازی، بازارگردی و رفتارهای مذهبی فردی، ... و به هر کار دیگری می پردازند اما *کمترین تأثیر مثبت و مفیدی* در فعالیت های شوهرانشان ندارند.
۳ـ پس تا *خانواده* درست نشود، *جامعه* اصلاح نمی شود.
👈واژه: #خودخواهی #خانواده
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
با سلام و احترام و تبریک برای افتخار حضور در *ضیافت عظیم الهی* در *ماه مبارک رمضان،*
به اطلاع می رساند:
إن شاء الله تعالی قرار است در روزهای *سه شنبه* این ماه مبارک،
مطالبی را پیرامون *سبک زندگی انسان تراز قرآن،*
با حضور *آقایان* و *بانوان* مطرح کنم.
زمان *اولین جلسه:* سه شنبه: *16 فروردین* از ساعت: *11:30 تا 13*
*نشانی:* خیابان ارتش، شهرک شهید محلاتی، فاز یک، خیابان آزادگان، رو به روی آزادگان ۶، *مسجد انصارالحسین* صلوات الله علیه.
((ضمناً از ساعت: 10.30 برنامه مناجات و جزءخوانی هم در آنجا انجام می شود.))
#اطلاعیه
تسبیح۲(کانال دکترغفرانی):
#قطرات_بارانی_۳۸۳۱
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم و با تشکر فراوان از *پاسخ های* شما عزیزان.
*هشتادمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما، این بود که: میان: *فُلک* و *سفینه* چه *فرقی* است؟
*فَلَک* یعنی: مجموعه ای *گَردان* (مانند چرخِ فلک) که *أفلاک* جمع آنست که *با اراده الهی* در *مدار مشخص و ثابتی،* جریان دارند.
فَلَك، *صفتی* برای *شب و روز* و *خورشید و ماه* است که كار آن ها:
اولاً: *جاری* بودن طبق *برنامه ای مشخص* و در *مداری ثابت* است،
ثانياً: *تسبیح* (که كاری مثل شنا كردن) است:
وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ *اللَّيْلَ* وَ *النَّهارَ* وَ *الشَّمْسَ* وَ *الْقَمَرَ* كُلٌّ في *فَلَكٍ يَسْبَحُونَ*
*فَلَکه* یعنی: *میدان* (در استان خراسان، به « میدان »، *فلکه* می گویند.)
*مفلوک* یعنی: فردی که (به عللی مثل: بیماری یا معلولیت یا پیری) *زمین گیر* و *بیچاره* شده و روزگار *یکسان* و *ثابتی* را می گذراند و هیچ *تغییر* و *رفاهی* در زندگی او رُخ نمی دهد.
*فُلک* یعنی: (هر وسیله حمل و نقل و) *کشتی بزرگی* که:
اولاً: افراد و چیزهای *زیادی* را میتواند *حمل* کند و از *طوفان* و *امواج خروشان* و *تلاطم و تکانه های شدید* و از *انحراف* و *غرق شدن* در هر محیط *ناآرامی* برهاند و به آنها *ایمنی* ببخشد.
ثانیاً: *فُلک،* می تواند *مصنوع بشر* باشد: وَ *اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا* .... (هود/۳۷)
ثالثاَ: فُلك، *قابل رؤیت* است و انسان *باید* آن را *مشاهده* کند: .... وَ *تَرَى الْفُلْكَ* مَواخِرَ فيهِ .... (نحل/۱۴) *أَ لَمْ تَـــرَ* أَنَّ الْفُلْكَ تَجْري فِي الْبَحْرِ .... (لقمان/۳۱)
رابعاَ: فُلک، در *محیطی پر تلاطم* و *بسیار خطرناک،* حرکت می کند: وَ الْفُلْكَ *تَجْري فِي الْبَحْرِ* بِأَمْرِهِ .... (حج/۶۵) رَبُّكُمُ الَّذي *يُزْجي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ* .... (إسراء/۶۶)
اما *سفینه،* (وسیله و) قایق و *فُلکی کوچکتر* است که مسافرینش را حتماً به *مقصد* می رساند. زیرا:
اولاً: *تعاونی! مساکین* می توانند آن را داشته باشند: أَمَّا *السَّفينَةُ* فَكانَتْ *لِمَساكينَ* يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ (کهف/۷۹)
ثانیا: *یک نفر* هم می تواند آن را *معیوب* کند: فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا رَكِبا فِي السَّفينَةِ *خَرَقَها* ... (۷۱) ... *فَأَرَدْتُ أَنْ أَعيبَها* .... (کهف/۷۹)
ثالثاً: با *اضافه شدن حتی یک نفر،* ممکن است *غرق* شود: وَ إِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (۱۳۹) إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ (صافات/۱۴۰)
*نكته مهم* اول: *فُلک* و *سفینه،* تنها عامل *ایمنی* و *نجات* انسان از *تمام تکانه ها و خطرات ویرانگر محیطی* هستند: *فَأَنْجَيْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ* الْمَشْحُونِ. (شعراء/۱۱۹) *فَأَنْجَيْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفينَةِ* وَ جَعَلْناها آيَةً لِلْعالَمينَ (عنکبوت/۱۵)
*نكته مهم* دوم: *تكذیب نبوت و رسالت،* انسان را از *فُلک* و *سفینه نجات* قطعاً *محروم* و در *دریای مواج ظواهر* ، *سراب ها* ، *نفسانیات* و *مادیات،* حتماً *غرق* می کند:
*فَكَذَّبُوهُ* فَأَنْجَيْناهُ وَ الَّذينَ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ *وَ أَغْرَقْنَا الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا* إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً عَمينَ. (أعراف/۶۴)
*نكته مهم* سوم: انسان، *حركت* و *ايمنی* خود را براى هر نوع *خودرو، قطار، هواپیما و کشتی* و در خشکی و هوا و دریا و در *هر شرائطی* را نباید *مستقل از اراده الهی* بپندارد: *هُوَ الَّذي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ* حَتَّى إِذا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ ... (يونس/۲۲)
*نكته مهم* چهارم: *شجره نبوت و رسالت* قطعاً *تنها فُلک* و *وجود مقدس امام حسین* صلوات الله علیه (و هر یک از أئمه أطهار صلوات الله علیهم)، *تنها سفینه نجات* اند که در *هیچ زمینه ای* *نباید* از آن ها *عقب بمانیم* یا *سبقت* بگیریم: *شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ* .... *الْفُلْکِ الْجارِیَةِ* ، *فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ* ، *یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها* وَ *یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا* ، *الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ* (از دین خارج شده) وَ *الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ* (نابود شده) وَ *اللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ* (فقط همراه آنان، به حق میرسد.)
پس احتمالا *فُلك* و *سفينه* ، *نقش و مأموریت واحدی* دارند اما *جریان فُلک* (مثل: افلاک و جریان روز و شب و شمس و قمر)، *همیشگی* و *بدون وقفه و تعطیلی* است، اما *سفینه،* شاید (با جنایت ابن ملجم، یا معاویه، یا عمر سعدها) *موقتاً* ، *غیبت* پیدا کند.
امیدوارم در *ماه عزیز شعبان* که *ماه نبوت و رسالت* بود، خداوند منان، توفیق *ملازمت* با *فُلک جاریه نبوت و رسالت* را به ما عطا کرده باشد و ما را از *تلاطم نفسانیت* و *وساوس شیطانی* و *فتنه های بیرونی،* إیمنی بخشیده باشد.
👈واژه: #فلک #سفینه
🔻 ما را می توانید
در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۳۲
*يك دقيقه با وحي*
« در *روز اول* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱»
*تمام مردم جهان،* یا در *طفولیت* متوقف مانده و *تابع نفسانیتِ* خود، *خودخواه* اند و یا عاقلانه، بالغ و *خداخواه* می شوند.
يكی از *بيماریهای بسيار خطرناك* افرادِ خودخواه اینست که در *كفش* يا *لباس نو* یا *أشياء* يا *حيوانات* يا *اندام* یا *شغل* خود و يا در *عناوين* و *ظواهر،* چنان *شيفته* و *مسحور* و *محو* و *ذوب* (يا إلينه) می شوند که *انسانیت* خود را *گم* می کنند و به *از خودبیگانگی* می رسند.
قرآن، در توصيف اين *از خود بی خود شدنِ* افراد *کافر* و *خودخواه* می فرمايد:
بنيإسرائيل در *غيبت چهل روزة* حضرت موسی علیه السلام به خاطر *كُفر* و *از خود بی خود* بودنشان، *گوساله* دست ساز سامري را (بجای حق و خالق و معشوق حقیقی خود) *نوشيدند:*
... *وَ أُشْرِبُـــــــــوا في قُلُوبِـــــــهِمُ الْعِجْــلَ بِكُفْـــــرِهِمْ* ....
(جزء اول)(سوره بقره/۹۳)
(بنی إسرائیل، ... به خاطر کفر و خودخواهیِ خود، با قلبشان، آن گوساله (دست ساز پُر تحرک) را نوشیدند!!! ...)
فرموده اند: « *ارزش* انسان، به *محبوب* اوست »،
« باید در این ضیافت با شکوه ببینیم محبوبِ ما *چیست* یا *کیست؟* »
👈واژه: #رمضان ۱ #ارزش #محبوب
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۳۳
با سلام و احترام.
بانوی محترمی فرموده اند:
من به جوابایی که در گروه داده میشه، *اعتراض* دارم.
وقتی خانمی میپرسه *با مردی که خسیسه چه باید کرد؟* چرا استاد جواب میدن: *باید براش زنی مومنه گرفته بشه،* چون: *آن مرد برای زحماتش ارزش قائله* ...؟
با تشکر از تذکر این بانوی محترم، به ایشان عرض می شود:
۱ـ ما *مجاز به داوری یکطرفه* نیستیم. پس اگر هر یک از مخاطبین محترم، *قضاوتی* را نسبت به *همسر* یا *دیگران* مطرح کند، ما نباید آن را *تأئید* کنیم.
۲ـ آن خانم محترم فرموده بودند: « با شوهری که *پول براش مهمه* و از خط تعادل خارج میشه تا بره سمت خساست چی باید کرد؟ وقتی طرف حاضره وقت و هزینه بذاره *بره بازار که قیمت کمتر بخره؟* ....
۳ـ مردی که *تنبل* و *ولخرج* نیست و *اختلاف هنگفت قیمت اجناس* میان *مغازه* و *بازار* را می داند و برای *حفظ سرمایه خانواده،* به خودش *زحمت* می دهد ... آیا نشانه *خساست* است؟
۴ـ آن خانم محترم فرموده بودند: « من با اصل این کار مشکل ندارم اما *افراط* درش رو مشکل دارم. »
۵ـ مؤمنین باید از خودشان بپرسند: *وظیفه ما* برای *جلوگیری از افراط* و *تفریط* چیست؟
به نظر می رسد بهترین روش، استفاده از *هنر هدایت نامحسوس* و استفاده از *تشویق نکات مثبت* تمام افراد در معرض افراط و تفریط است.
۶ـ ظاهرا این *مأموریت هنرمندانه* را خداوند فقط در *بانوان مؤمن* قرار داده است تا با *پذیرش نکاح* ، *هنر زن بودن* خود را به نمایش بگذارند و *آرامش* (که ریشه تعادل است) را برای همسرشان فراهم آورند.
👈واژه: #اعتراض
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۳۴
#پرسش
آیا می شود گفت که ریشه ی تمام اختلاف ها در خانواده منیت می باشد؟
#پاسخ
بله، ریشه تمام اختلاف ها در خانواده و در تمام جوامع بشری، همین منیت و خودخواهی و خودپرستی است.
👈واژه: #اختلاف #منیت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۳۵
*يك دقيقه با وحی*
« در *روز دوم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱»
*زندگی* یعنی:
از *یک روزی* تا *یک روزی،* دائماً با انواع *حوادث* (طبیعی، فردی، خانوادگی و جهانی) و *آزمون های الهی* مواجه شدن.
پس *هیچ حادثهای،* نشانۀ *بی مهری* خداوند نیست. بلکه *تمام حوادث،* حکیمانه و تبلور *رحمت الهی* و برای *رشد و شکوفائی توانائی ها* و *لیاقت پنهان* انسان، *ضروری* اند.
آن ها که با *خودشناسی* به *خداباوری* رسیده و *حسابرسی آخرت* را *باور* دارند و *واکنش* آن ها با هر رخدادی، *عاقلانه* و *مؤمنانه* و *شایسته* است، فقط آن ها *صابر* اند و از افتخار *معیت الهی* برخوردارند:
.... *إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ* (۱۵۳) *وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ* بِشَيْءٍ مِنَ *الْخَوْفِ* وَ *الْجُوعِ* وَ *نَقْصٍ* مِنَ *الْأَمْوالِ* وَ *الْأَنْفُسِ* وَ *الثَّمَراتِ* وَ *بَشِّرِ الصَّابِرينَ*
(جزء دوم)(سوره: بقره/۱۵۵)
((و قطعاً شما را با چيزى از جنس ترس (مسائل أمنیتی) و گرسنگى (مشکلات اقتصادی و خشکسالی) و كاهش در اموال و جانِ (عزیزان) و محصولات (خودتان و دیگران)، قطعاً و دائماً می آزماييم و بر صابرانِ (عاقل و مؤمن) مژده باد.))
*پس هر که « بامش » بیش، « امتحانش » بیشتر*
👈واژه: #رمضان ۲ #زندگی #جزء ۲ #بقره ۱۵۵
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
با سلام و احترام و تبریک حضور در *ضیافت عظیم الهی* در *ماه مبارک رمضان،*
إن شاء الله تعالی کلاس: *سبک زندگی انسان تراز قرآن،* فردا *سه شنبه* *16 فروردین* از ساعت: *11:30 تا 13* برای *آقایان* و *بانوان* برگزار می شود.
*نشانی:* خیابان ارتش، شهرک شهید محلاتی، فاز یک، خیابان آزادگان، رو به روی آزادگان ۶، *مسجد انصارالحسین* صلوات الله علیه.
إن شاء الله تعالی *حضور مجازی* در کلاس هم فراهم خواهد شد. *نشانی:*
https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
البته شاید امکان *پرسش و پاسخ* برای *افراد غیر حاضر* میسر نشود.
#قطرات_بارانی_۳۸۳۶
*يك دقيقه با وحي*
« در *روز سوم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ »
تمام مردان و زنان جهان، از هر *نژاد* و با هر *عنوان* و *ادعائی* و با هر *فقر* و *ثروتی،* از لحظه *بلوغ* تا لحظه *مرگشان،* به *دو گروه* تقسیم می شوند:
گروه اول: آنها که *تعقّل* و *معرفت* و با *ایمان* به *حسابرسی دقیق آخرت،* از *نفسانیت* و *خودخواهی* خود صرفنظر کرده و به *خداباوری* رسیده و خود را تحت *ولایت خالق* خود قرار داده اند،
گروه دوم: آنها که *غافلانه* و *جاهلانه،* به *عقل* و *وجدان* و *فطرت* خود *بی إعتناء* اند و *هشدارهای أنبیاء و أولیاء الهی* را *نشنیده* گرفته و از *تاریخ، عبرت* نگرفته و در *اسارت غرور* و *تکبّر* و *خودخواهی* مانده و با *حرص و طمع دنیاطلبانه* خود، *نوکری* هر *طغیانگری* را پذیرفته اند،
گروه اول: با هر رفتاری، از *تاریکی های* ابهام و شک و تردید و *ظواهر مادی،* به سمت *نور معرفت* و *بصیرت* و *ایمان* و *حقیقت* و *سعادت* دائما *متحوّل* می شوند.
اما گروه دوم: با هر تلاش و زحمت و خدمتی (و حتی با هر مقدار *عبادتی* مانند إبلیس و بلعم باعورا و نهروانیان و ...)، از *نور عقلانیت* و *بصیرت* و *معرفت* و *ایمان* و *هدایت* دائماً *دور* و *محروم* می شوند و در *تاریکی های* ابهام و شک و تردید و *ظاهربینی* و *مادیات،* فرو می روند:
*اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ*
وَ *الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ*
أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ
(جزء سوم)(بقره/۲۵۷)
👈واژه: #رمضان ۳ #نور #تاریکی #جزء ۳ #بقره ۲۵۷
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۳۷
#پرسش
.... استاد ، فکر همان تفکر است؟ یا اینکه تفکر عیب و ایراد ندارد، ولی فکر ممکن است نقص و خطا داشته باشد؟
#پاسخ
۱ـ ظاهرا هر دو واژه *فكر* و *تفكر* (مثل علم و تعلم) مصدر هستند. اولی *ثلاثی مجرد* و دومی: *ثلاثی مزيد.*
۲ـ قدما هر دو كلمه را مقدس و مثبت می دانستند اما اخيرا برخی از بزرگان، با مطرح كردن *انديشه* و *انديشيدن* كوشيده اند *فكر* را به *فعاليت های ذهنی* نسبت دهند كه می تواند *كهنه* و *بد* باشد.
۳ـ فرق *دقيق* استعمال اين دو كلمه الآن برايم روشن نيست، اما گمان نمی كنم *فكر* جنبه منفی و ذهنی داشته باشد.
هر گاه با لطف و عنايت الهی فرق اين دو برايم روشن تر شد، إن شاء الله تعالی در گروه ارائه خواهم كرد.
👈واژه: #فکر #تفکر
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۳۸
📌همراه با نظرات شما
....ای قرآن! من شرمندهٔ توام اگر تو را از یک نسخهٔ عملی به یک افسانهٔ موزه نشین مبدل کرده ام. یکی ذوق می کند که تو را بر روی برنج نوشته....یکی ذوق می کند که تو را با طلا نوشته....
خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو !
آنان که وقتی تو را می خوانند ، چنان حظ می کنند و لذت می برند که گویی قرآن همین الان به ایشان نازل شده است.
آنچه ما با قرآن کرده ایم ، تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیده ایم....مرحوم دکتر علی شریعتی
📌همراه با نظرات استاد
با سلام و تشكر از يادآوری شما. خداوند ايشان را كه در آن دوران تاريكی و اختناق شديد، توانست *زلزله ای* را در ميان مردم مذهبی و خصوصا دانشجويان پديد آورد و آن ها را برای *قبول دعوت حضرت امام خمينی* رحمه الله عليه و *انقلاب،* آماده كند، مورد *رحمت خاص* خود قرار دهد.
👈واژه: #شریعتی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۴۰
#پرسش
استاد عزیز، در جواب سوالی فرموده بودید که: پس والدین *هنرمند* فرزندانشان را *هنرمندانه* از کارهای *مهم* ، *منع* می کنند تا آنها بیشتر به انجام آنها، *تشویق* شوند.
زن و شوهرهای مؤمن هم می توانند برخی *احساسات یا رفتارهای منفی* یکدیگر را با همین روش *منع هنرمندانه* درمان کنند) منظورم از منع هنرمندانه همین فرمایش شما بود که خواهش داشتم چند مثال بزنید....
#پاسخ
با سلام و احترام.
اين *منع* كارهای *مهم* بايد بسيار بسيار بسيار *هنرمندانه* و با *ظرافت* و با *هماهنگی دقيق* با همسر (و مثل كار *نماينده دادستان* (كه فقط ايراد می گيرد) و *وكيل مدافع* (كه فقط حمايت می كند) انجام شود.
۱ـ مثلا: اگر فرزند *نمازش* را *می خواند،* مادر *يا* پدر بگويد: (حالا كه فلان نكته اخلاقی يا وظيفه را انجام نمی دهی، پس ديگر *نبايد* نماز بخوانی. اما بلافاصله *والد دوم* بايد (مثل وكيل مدافع) در *حمايت* از او بگويد: دختر يا پسر من، فلان كار را *فراموش* كرده و *قول* می دهد بعد از اين آن را حتما انجام دهد يا رعايت كند.... فداش بشم با اين *نماز خواندنش.*
۲ـ مثلا اگر فرزند *مدرسه* را *دوست دارد،* مادر *يا* پدر بگويد: حالا كه اتاقت را مرتب نمی کنی يا فلان وظيفه را انجام نمی دهی، پس ديگر از فردا *نبايد* به مدرسه بروی. اما بلافاصله *والد دوم* بايد (مثل وكيل مدافع) در *حمايت* از او بگويد: دختر يا پسر من، *غفلت* كرده و *قول* می دهد بعد از اين آن را حتما انجام دهد يا رعايت كند.... فداش بشم *معلمش چقدر از درس های او تعريف كرده* و چقدر *در درس هايش دقت دارد.* ....
۳ـ پس بايد *يك كار نسبتا دوست داشتنی* را ابتدا بشناسيد و بعد به *بهانه* فقط *يك كار منفی،* او را از آن *محروم* كنيد. (البته فقط در حرف نه عمل)
۴ـ البته در فرصت های بعدی، *همين والد معترض* بايد بر عكس عمل كند و به همان فرزندش *افتخار* كند.
خلاصه اينكه فرزندان نبايد احساس كنند كه به خاطر چند كار مثبتشان، می توانند والدين را *گول* بزنند و خود را از *انتقاد سالم* آن ها معاف كنند.
۵ـ نكته مهم اينست كه اين *نقش* انتقاد كردن يا حمايت كردن را هرگز *نبايد* فقط *يك والد* بطور ثابت انجام دهد. بلكه هر كدام از والدين بايد در موقعيت های مختلف اين دو نقش را با هم عوض كنند. گاهی مادر منتقد باشد و پدر مشوق، و گاهی پدر منتقد باشد و مادر حامی.
لطفا اگر اين اصطلاحا *جنگ زرگری* برای شما و همسرتان بخوبی روشن نشده و با هم *هماهنگ* نشده ايد از آن استفاده نكنيد.
👈واژه: #منع #جنگ_زرگری
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۳۹
#پرسش
استاد مورد۵ ؛ اگر به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط اطرافیان نزدیک اتفاق بیفته و ایشان قابل درمان و اصلاح نباشند حتی با احسان؛ منِ مادر چگونه حامی وجود پربرکت و آسمانی دخترانم باشم؟ اگر مادر و پدر رفتار درست با دختر داشته باشند کافیست؟
#پاسخ
با سلام و احترام. اگر بكوشيد عاقلانه و مؤمنانه از *فرزندانتان* كه *كمترين مسئوليتی* در قبال آن ها *نداريد* قطع *علاقه* كنيد و *طلاق* بگيريد، به احتمال قوی خواهيد توانست *نيمه خودتان* را با خودتان *هنرمندانه* يكپارچه كنيد. اما افسوس كه به دلايلی اكثر شما بانوان به ظاهر مذهبی، *عاشق فرزندان* خود هستيد و (شايد ناخودآگاه اشكالات خود را پشت آن ها مخفی می كنيد و) حاضريد *كانون مقدس خانواده* و *همه چيز* خود را فدای آن هائی بكنيد كه از منظر قرآن تعمدا *فتنه* ناميده شده اند.
👈واژه: #علاقه #طلاق #فتنه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۴۱
#پرسش
حدود دو ماه است که والدین سببی من باهم قهر کردند و از هم جدا زندگی میکنند....طی این مدت با صلاحدید همسرم یکبار به پدر سببی من سر زدیم و مرتب منزل مادر سببی رفتیم تا تنها نباشند. آیا من برای تماس.. باید از همسرم اجازه بگیرم؟ آیا از طرف من به صورت غیر مستقیم و هنرمندانه کاری برمیاد براشون انجام بدم که آشتی کنند؟
#پاسخ
۱ـ *اجازه* گرفتن برای *هر كاری،* از *نماينده خدا* (مثل از: عقل و پدر يا شوهر يا مأموران پليس يا ...) و از *خود خداوند* (با قرائت بسم الله،) مهمترين *نشانه های* عقلانيت و بلوغ و ايمان انسان است.
۲ـ ظاهرا *دروغ گفتن* به *زن و شوهر در حال كدورت* أمری *مجاز* است. مثلا: *نكات مثبت دوست داشتنی* برای هر كدام را به ديگری گفتن، يا به هر كدام بگوئيم: كه ديگری چقدر شما را *دوست* دارد و چقدر از شما تعريف كرده يا می كند.
۳ـ در واقع اين *دروغ* اصلا *دروغ* نيست زيرا اگر برای هر كدام از آن دو در حضور ديگری، مثلا *سكته* يا *حادثه ای* رخ دهد، حتما ديگری *دلسوزی* می كند.
۴ـ يك روش *موفق* برای *اصلاح* همه افراد اينست كه *نكات مثبت* آن ها را برای *خودشان* بزرگنمائی و تجليل و تكريم كنيم. به نحوی كه *عقلانيت* و *اراده* و *ايمان* و *تعهد* آن ها تقويت شود.
اميدوارم در اين كار بسيار ارزشمند *اصلاح ذات البين* موفق باشيد.
👈واژه: #اجازه #اصلاح_ذات_البین
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۴۲
#پرسش
دختر بسيار پاك و مومنى بودم كه از خواست خداوند من رو به عقد جوانى درآوردن كه كم كم مشخص شد نماز و روزه و خمس و ... اصلا و اين مسئله داره دامن گير فرزندان من هم مى شه .
سعى مى كنم به خودشناسى و خداباورى و عبادتم برسم ....اما حالا در ٤١ سالگى سنگينى دعاهايم رو حس مى كنم و اينكه خلوصم كمرنگ شده و...چه بايد بكنم ؟
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
۱ـ به نظر می رسد *اولين اقدام* بايد *طلاق دادن بچه ها* باشد.
تا زمانی كه هر *مادری* به فرزندانش (بر مبنای نفسانيتش) *عشق* می ورزد و تمام *حرارتش* را با آن ها *هدر* می دهد، حتما نمی تواند در *آرامش* بخشيدن به خانواده و *دلربائی* از همسرش و در *جهاد همسرداری* خود موفق باشد. (افراد عاقل، حرارت را به *ظرف غذا* می دهند نه به *غذا* )
۲ـ *دومين اقدام* اينست كه از *اعتياد* به *عبادت های يكنفره* (كه تقريبا هيچ سودی ندارند)(و اهالی خانواده را هم از عبادت، متنفر می سازند) بپرهيزيد.
۳ـ بعد از اين دو اقدام بالا، با *تمام انرژی* و با *تمام هنرمندی* خود و با هزار بهانه ای كه می توانيد پيدا كنيد بكوشيد همسرتان را در ابتدا به خواندن فقط *دو ركعت* نماز دعوت كنيد و بی سر و صدا خودتان به ايشان *اقتدا* كنيد و بلافاصله (و با هر بهانه ای مثل: تلفظ فلان كلمه يا ذكر، يا ركوع يا سجود يا...) قربان صدقه ايشان بشويد و از ايشان چنان تجليل و تكريم كنيد كه انتظارش را ندارد.
۴ـ تا *نماز* ايشان جريان پيدا نكرده بر روی هيچ موضوع ديگری حساسيت نشان ندهيد. إن شاء الله تعالی در اين أمر مهم موفق باشيد.
👈واژه: #مادری #نماز
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۴۳
#پرسش
منظور بی توجهی به امور دیگرانه ویا کلا فقط سرمان در لاک خودمان باشد وبه فکر دیگران و ...نباشیم وامر به معروف و...نکنیم؟
#پاسخ
۱ـ قرار نيست سرمان را در لاك خودخواهی خود فرو ببريم.
۲ـ اگر بدون *خودسازی* و *آمادگی* در امور ديگران *دخالت* كنيم به خودمان و آن ها، حتما *لطمه* می زنيم.
۳ـ *امر به معروف* (كه معنی آن برای اكثر مذهبی ها روشن نشده) به معني *دخالت در امور خصوصی* ديگران نيست، به معنی: *تحميل خود به ديگران* نيست. بلكه *شرائطی* دارد كه فقط و فقط در صورت وجود آن شرائط آن هم برای افراد *صالح و مجاز،* وجوب پيدا مي كند.
۴ـ وقتی بانوئی معنی *حق* و *عدالت* را *نمی داند* و *شرائط* أمر و نهی را نمی داند و *معروف* و *منكر* را نمی شناسد و فقط به *منافع شخصی خودش* می انديشد، چگونه ممكن است بتواند شوهرش را *أمر به معروف* يا از *منكر نهی* كند؟
۵ـ آيا *خود شما* به ديگران (مثلا خواهر شوهر يا مادر شوهر) اجازه می دهيد در امور شخصی شما (به اسم أمر به معروف و نهی از منكر) *دخالت* كنند؟ و آيا نظر آن ها را می پذيريد؟ و از تذكر و انتقاد آنها تشكر می كنيد؟
👈واژه: #حق #عدالت #دخالت #معروف
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۴۴
*يك دقيقه با وحی*
« در *روز چهارم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ »
« *مومن* اگر *گول* نخورد، هرگز *گُل* نميیخورد. »
از كارهای *منافقين* و *مزدوران بیگانه پرست* اينست كه *مؤمنين* را با هر بهانه ای *تحقیر* کنند و از « تجهیزات و قدرت کفار و كثرت دشمنان »، *بترسانند* و در باور و اعتماد آن ها و خصوصا جوانان، *شك* و *ترديد* و میان جبهه مقاومت، *تفرقه* بیاندازند و آنها را به *چند دسته* تجزیه کنند.
مثلا می گويند: *جامعه جهانی!* یا *لشکر معاویه* یا .... *علیه* شما قطعنامه صادر کرده و با هم متحد شده ¬اند *پس بترسید:*
... *إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ، فَاخْشَوْهُمْ* .... (آلعمران/۱۷۳)
اما اگر *مؤمنين،* از *تهدید* و *رجزخوانی* و *جنگ روانی* شیطان صفتان *هراسناک* نشوند و *فقط* از خداوند *حساب ببرند:*
إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ *فَلا تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ* إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (آلعمران/۱۷۵)
و اگر واقعاً *مؤمن* باشند، در هر میدانی، قطعاً *برتر* اند:
*وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ* (آلعمران/۱۳۹)
چرا؟
*۱ـ* چون مؤمنین همواره *مورد لطف الهی* اند:
... *وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ* (آلعمران/١٥٢)
*۲ـ* چون خداوند *زحمات* آنان را به نتیجه میرساند:
... *وَ أَنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ* (آلعمران/١٧١)
*۳ـ* چون با *هزاران ملائکه* آنان را یاری می کند:
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ *يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ* ... (آلعمران/١٢٤)
*۴ـ* چون خداوند، آنان را در هیچ میدانی، *تنها* نمی گذارد:
*ما كانَ اللَّهُ لِيَــــــــذَرَ الْمُؤْمِنينَ* ....
(جزء چهارم)(آلعمران/۱۷۹)
👈واژه: #رمضان #آل_عمران
#منافقین #مؤمنين #جزء ۴
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۴۵
*يك دقيقه با وحی*
« در *روز پنجم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ »
*مهمترين آزمون انسان* و *مهمترین خط قرمز خداوند:*
*قانون عليت* برای انسان، *بديهی* است. هر چند *حواسِ انسان* (مثل حیوانات)، فقط دخالت *عوامل ظاهری* و *مادی* را تجربه می كنند، اما *عقل،* می فهمد (همانطور که *تمام اندام مادی بدن،* تابع *یک عامل غیر مادی* است،) *تمام عناصر جهان* هم *تابع خالقی مقتدر و غیر مادی* است.
لذا *تکلیف اصلی* انسان، قبول *بندگی خالق* و قبول *یگانگی او* و *مؤثر ندیدن غیر او* در تمام امور هستی است:
*وَ اعْبُدُوا اللَّهَ* وَ *لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً* .... (نساء/۳۶)
زیرا *مؤثر پنداشتن* هر چیزی *غیر از خدا،* یک *خیالبافی متکبرانه* است:
... إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ *مُخْتالاً فَخُوراً* (نساء/۳۶)
پس اگر *كاری* برای *ديدن مردم* انجام شود، *شرك* است:
وَ اعلَمُوا: *أنّ يَسير الرِياء، شِركٌ* (خطبه:۸۶ نهج البلاغه/۱۱)
*شرك* (مؤثر پنداشتن غیر خدا،) *تمام زحمات* را باطل می كند:
... *وَ لَوْ أَشْرَكُواْ لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ.* (أنعام/۸۸)
*شرك* ، *بهشت* را بر مشرك، *ممنوع و حرام* می كند:
إِنَّهُ *مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ* فَقَدْ *حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ* .... (مائده/۷۲)
*شرك* به خدا، *بزرگترین ظلم* و *بدترين سقوط* است:
*وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ* ..... (حج/۳۱)
..... يا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ *إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ* (لقمان/۱۳)
لذا در قرآن، *فقط* مشرك *نجس* است:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ *إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ* ... (توبه/۲۸)
پس *شرك* به خدا، *بدترین گمراهی* و *تنها گناه نابخشودنی* است:
إِنَّ اللَّهَ *لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ* وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ ... (نساء/۴۸)
.... *وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً*
(جزء پنجم)(نساء/۱۱۶)
👈واژه: #رمضان #آزمون #تکلیف #شرک #نساء #نهج_البلاغه #جزء ۵
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۸۴۶
#پرسش
استاد عزیز در پاسخی نوشتید که مرد سکاندار زندگی باشد برایم واضح و روشن نیست؟ وسوال دوم اینکه اگر خانم مدیریت قسمتی از مخارج زندگی از درآمد آقا را دست بگیرد مشکلی دارد؟
#پاسخ
۱ـ *سكانداری* يعنی: *تأمين كننده نيازهای كلی خانه و خانواده.*
۲ـ اين *مسئوليت* (و دغدغه تأمين هزينه های مسكن، غذا، پوشاك، رفت و آمد، آب، برق، تلفن، گاز، بهداشتی، درمانی و رفاه خانواده)، برای هر *مرد جوان تازه ازدواج كرده ای،* كه خصوصا تازه *شاغل* شده و *درآمد محدودی* دارد، بسيار سنگين است. (حتی اگر به درستی به وظائف خود *عمل* نكند.)
۳ـ *كمك به تنظيم و مديريت دخل و خرج* توسط بانوی خانواده، خيلی خوب است اما نه *مستقيم.* هرگز نبايد *توانائی* شوهر در *مديريت مسائل اقتصادی خانواده* مورد *خدشه* قرار بگيرد (حتی با درخواست خود او). بلكه بايد با تلاش برای *كاهش هزينه ها* و *تشويق مناسب* شوهر و با *پرسش های* هنرمندانه، او را در اين كار سخت، ياري كرد و بر توانمندی های او افزود.
۴ـ *بانوی مؤمن* بايد *وانمود* كند كه *تنظيم دخل و خرج،* كار خيلی سختی است و بارها بايد بگويد: *من كه نمی توانم* و در *تعجبم* كه شما چگونه می توانی با اين همه گرانی، هزينه ها را مديريت كنی.
۵ـ بانوان شايد بهتر بتوانند *ولخرجی* شوهر را مديريت كنند اما با دخالت خود، او را دائما *ناتوان تر* و *وابسته تر* می كنند و از *رشد* باز می دارند كه خسارتش در تمام ابعاد زندگی، خيلی بيشتر خواهد بود.
👈واژه: #سكانداری
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2