eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
150 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۸۲۹ در روستای زندگی میکردم که ابشار زیبای داشت...اما الان از ان ابشاری...یک لوله باریک آب...آیا این خودخواهی انسان نیست برای طمع بیشتر خود چنین لطمه بزرگ به طبیعت زده ۱ـ درست فرمودید: تمام تخلفات بشر، ریشه در *خودخواهی* او دارد، اما *اولین* اقدام و *مؤثرترین* راهکار برای *درمان خودخواهی،* فقط و فقط *ازدواج عاقلانه و اسلامی* است. ۲ـ متأسفانه، اکثر *بانوان،* دچار *بحران هویت* شده و *خودخواهانه* به آشپزی، خانه داری، بچه داری، چشم و همچشمی، تجسس، غیبت، مقایسه، حسادت، خانه آرائی، تبرج و خودآرائی برای دیگران، سگ بازی، مهمان بازی، بازارگردی و رفتارهای مذهبی فردی، ... و به هر کار دیگری می پردازند اما *کمترین تأثیر مثبت و مفیدی* در فعالیت های شوهرانشان ندارند. ۳ـ پس تا *خانواده* درست نشود، *جامعه* اصلاح نمی شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* با سلام و احترام و تبریک برای افتخار حضور در *ضیافت عظیم الهی* در *ماه مبارک رمضان،* به اطلاع می رساند: إن شاء الله تعالی قرار است در روزهای *سه شنبه* این ماه مبارک، مطالبی را پیرامون *سبک زندگی انسان تراز قرآن،* با حضور *آقایان* و *بانوان* مطرح کنم. زمان *اولین جلسه:* سه شنبه: *16 فروردین* از ساعت: *11:30 تا 13* *نشانی:* خیابان ارتش، شهرک شهید محلاتی، فاز یک، خیابان آزادگان، رو به روی آزادگان ۶، *مسجد انصارالحسین* صلوات الله علیه. ((ضمناً از ساعت: 10.30 برنامه مناجات و جزءخوانی هم در آنجا انجام می شود.))
تسبیح۲(کانال دکترغفرانی): ۳۸۳۱ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم و با تشکر فراوان از *پاسخ های* شما عزیزان. *هشتادمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما، این بود که: میان: *فُلک* و *سفینه* چه *فرقی* است؟ *فَلَک* یعنی: مجموعه ای *گَردان* (مانند چرخِ فلک) که *أفلاک* جمع آنست که *با اراده الهی* در *مدار مشخص و ثابتی،* جریان دارند. فَلَك، *صفتی* برای *شب و روز* و *خورشید و ماه* است که كار آن ها: اولاً: *جاری* بودن طبق *برنامه ای مشخص* و در *مداری ثابت* است، ثانياً: *تسبیح* (که كاری مثل شنا كردن) است: وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ *اللَّيْلَ* وَ *النَّهارَ* وَ *الشَّمْسَ* وَ *الْقَمَرَ* كُلٌّ في‏ *فَلَكٍ يَسْبَحُونَ* *فَلَکه* یعنی: *میدان* (در استان خراسان، به « میدان »، *فلکه* می گویند.) *مفلوک* یعنی: فردی که (به عللی مثل: بیماری یا معلولیت یا پیری) *زمین گیر* و *بیچاره* شده و روزگار *یکسان* و *ثابتی* را می گذراند و هیچ *تغییر* و *رفاهی* در زندگی او رُخ نمی دهد. *فُلک* یعنی: (هر وسیله حمل و نقل و) *کشتی بزرگی* که: اولاً: افراد و چیزهای *زیادی* را میتواند *حمل* کند و از *طوفان* و *امواج خروشان* و *تلاطم و تکانه های شدید* و از *انحراف* و *غرق شدن* در هر محیط *ناآرامی* برهاند و به آنها *ایمنی* ببخشد. ثانیاً: *فُلک،* می تواند *مصنوع بشر* باشد: وَ *اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا* .... (هود/۳۷) ثالثاَ: فُلك، *قابل رؤیت* است و انسان *باید* آن را *مشاهده* کند: .... وَ *تَرَى الْفُلْكَ* مَواخِرَ فيهِ .... (نحل/۱۴) *أَ لَمْ تَـــرَ* أَنَّ الْفُلْكَ تَجْري فِي الْبَحْرِ .... (لقمان/۳۱) رابعاَ: فُلک، در *محیطی پر تلاطم* و *بسیار خطرناک،* حرکت می کند: وَ الْفُلْكَ *تَجْري فِي الْبَحْرِ* بِأَمْرِهِ .... (حج/۶۵) رَبُّكُمُ الَّذي *يُزْجي‏ لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ* .... (إسراء/۶۶) اما *سفینه،* (وسیله و) قایق و *فُلکی کوچکتر* است که مسافرینش را حتماً به *مقصد* می رساند. زیرا: اولاً: *تعاونی! مساکین* می توانند آن را داشته باشند: أَمَّا *السَّفينَةُ* فَكانَتْ *لِمَساكينَ* يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ (کهف/۷۹) ثانیا: *یک نفر* هم می تواند آن را *معیوب* کند: فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا رَكِبا فِي السَّفينَةِ *خَرَقَها* ... (۷۱) ... *فَأَرَدْتُ أَنْ أَعيبَها* .... (کهف/۷۹) ثالثاً: با *اضافه شدن حتی یک نفر،* ممکن است *غرق* شود: وَ إِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (۱۳۹) إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ (صافات/۱۴۰) *نكته مهم* اول: *فُلک* و *سفینه،* تنها عامل *ایمنی* و *نجات* انسان از *تمام تکانه ها و خطرات ویرانگر محیطی* هستند: *فَأَنْجَيْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ* الْمَشْحُونِ. (شعراء/۱۱۹) *فَأَنْجَيْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفينَةِ* وَ جَعَلْناها آيَةً لِلْعالَمينَ (عنکبوت/۱۵) *نكته مهم* دوم: *تكذیب نبوت و رسالت،* انسان را از *فُلک* و *سفینه نجات* قطعاً *محروم* و در *دریای مواج ظواهر* ، *سراب ها* ، *نفسانیات* و *مادیات،* حتماً *غرق* می کند: *فَكَذَّبُوهُ* فَأَنْجَيْناهُ وَ الَّذينَ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ *وَ أَغْرَقْنَا الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا* إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً عَمينَ. (أعراف/۶۴) *نكته مهم* سوم: انسان، *حركت* و *ايمنی* خود را براى هر نوع *خودرو، قطار، هواپیما و کشتی* و در خشکی و هوا و دریا و در *هر شرائطی* را نباید *مستقل از اراده الهی* بپندارد: *هُوَ الَّذي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ* حَتَّى إِذا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ ... (يونس/۲۲) *نكته مهم* چهارم: *شجره نبوت و رسالت* قطعاً *تنها فُلک* و *وجود مقدس امام حسین* صلوات الله علیه (و هر یک از أئمه أطهار صلوات الله علیهم)، *تنها سفینه نجات* اند که در *هیچ زمینه ای* *نباید* از آن ها *عقب بمانیم* یا *سبقت* بگیریم: *شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ* .... *الْفُلْکِ الْجارِیَةِ* ، *فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ* ، *یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها* وَ *یَغْرَقُ‏ مَنْ تَرَکَهَا* ، *الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ* (از دین خارج شده) وَ *الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ* (نابود شده) وَ *اللّازِمُ لَهُمْ ‏‏لاحِقٌ* (فقط همراه آنان، به حق میرسد.) پس احتمالا *فُلك* و *سفينه* ، *نقش و مأموریت واحدی* دارند اما *جریان فُلک* (مثل: افلاک و جریان روز و شب و شمس و قمر)، *همیشگی* و *بدون وقفه و تعطیلی* است، اما *سفینه،* شاید (با جنایت ابن ملجم، یا معاویه، یا عمر سعدها) *موقتاً* ، *غیبت* پیدا کند. امیدوارم در *ماه عزیز شعبان* که *ماه نبوت و رسالت* بود، خداوند منان، توفیق *ملازمت* با *فُلک جاریه نبوت و رسالت* را به ما عطا کرده باشد و ما را از *تلاطم نفسانیت* و *وساوس شیطانی* و *فتنه های بیرونی،* إیمنی بخشیده باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید
در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۳۲ *يك دقيقه با وحي* « در *روز اول* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱» *تمام مردم جهان،* یا در *طفولیت* متوقف مانده و *تابع نفسانیتِ* خود، *خودخواه* اند و یا عاقلانه، بالغ و *خداخواه* می شوند. يكی از *بيماری‌های بسيار خطرناك* افرادِ خودخواه اینست که در *كفش* يا *لباس نو* یا *أشياء* يا *حيوانات* يا *اندام* یا *شغل* خود و يا در *عناوين* و *ظواهر،* چنان *شيفته* و *مسحور* و *محو* و *ذوب* (يا إلينه‌) می شوند که *انسانیت* خود را *گم* می کنند و به *از خودبیگانگی* می رسند. قرآن، در توصيف اين *از خود بی خود شدنِ* افراد *کافر* و *خودخوا‌ه* می فرمايد: بني‌إسرائيل در *غيبت چهل روزة* حضرت موسی علیه السلام به خاطر *كُفر* و *از خود بی خود* بودنشان، *گوساله* دست ساز سامري را (بجای حق و خالق و معشوق حقیقی خود) *نوشيدند:* ... *وَ أُشْرِبُـــــــــوا في‏ قُلُوبِـــــــهِمُ الْعِجْــلَ بِكُفْـــــرِهِمْ* .... (جزء اول)(سوره بقره/۹۳) (بنی إسرائیل، ... به خاطر کفر و خودخواهیِ خود، با قلبشان، آن گوساله (دست ساز پُر تحرک) را نوشیدند!!! ...) فرموده اند: « *ارزش* انسان، به *محبوب* اوست »، « باید در این ضیافت با شکوه ببینیم محبوبِ ما *چیست* یا *کیست؟* » 👈واژه: ۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۳۳ با سلام و احترام. بانوی محترمی فرموده اند: من به جوابایی که در گروه داده میشه، *اعتراض* دارم. وقتی خانمی میپرسه *با مردی که خسیسه چه باید کرد؟* چرا استاد جواب میدن: *باید براش زنی مومنه گرفته بشه،* چون: *آن مرد برای زحماتش ارزش قائله* ...؟ با تشکر از تذکر این بانوی محترم، به ایشان عرض می شود: ۱ـ ما *مجاز به داوری یکطرفه* نیستیم. پس اگر هر یک از مخاطبین محترم، *قضاوتی* را نسبت به *همسر* یا *دیگران* مطرح کند، ما نباید آن را *تأئید* کنیم. ۲ـ آن خانم محترم فرموده بودند: « با شوهری که *پول براش مهمه* و از خط تعادل خارج میشه تا بره سمت خساست چی باید کرد؟ وقتی طرف حاضره وقت و هزینه بذاره *بره بازار که قیمت کمتر بخره؟* .... ۳ـ مردی که *تنبل* و *ولخرج* نیست و *اختلاف هنگفت قیمت اجناس* میان *مغازه* و *بازار* را می داند و برای *حفظ سرمایه خانواده،* به خودش *زحمت* می دهد ... آیا نشانه *خساست* است؟ ۴ـ آن خانم محترم فرموده بودند: « من با اصل این کار مشکل ندارم اما *افراط* درش رو مشکل دارم. » ۵ـ مؤمنین باید از خودشان بپرسند: *وظیفه ما* برای *جلوگیری از افراط* و *تفریط* چیست؟ به نظر می رسد بهترین روش، استفاده از *هنر هدایت نامحسوس* و استفاده از *تشویق نکات مثبت* تمام افراد در معرض افراط و تفریط است. ۶ـ ظاهرا این *مأموریت هنرمندانه* را خداوند فقط در *بانوان مؤمن* قرار داده است تا با *پذیرش نکاح* ، *هنر زن بودن* خود را به نمایش بگذارند و *آرامش* (که ریشه تعادل است) را برای همسرشان فراهم آورند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۳۴ آیا می شود گفت که ریشه ی تمام اختلاف ها در خانواده منیت می باشد؟ بله، ریشه تمام اختلاف ها در خانواده و در تمام جوامع بشری، همین منیت و خودخواهی و خودپرستی است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۳۵ *يك دقيقه با وحی* « در *روز دوم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱» *زندگی* یعنی: از *یک روزی* تا *یک روزی،* دائماً با انواع *حوادث* (طبیعی، فردی، خانوادگی و جهانی) و *آزمون های الهی* مواجه شدن. پس *هیچ حادثه‌ای،* نشانۀ *بی مهری* خداوند نیست. بلکه *تمام حوادث،* حکیمانه و تبلور *رحمت الهی* و برای *رشد و شکوفائی توانائی ها* و *لیاقت پنهان* انسان، *ضروری* اند. آن ها که با *خودشناسی* به *خداباوری* رسیده و *حسابرسی آخرت* را *باور* دارند و *واکنش* آن ها با هر رخدادی، *عاقلانه* و *مؤمنانه* و *شایسته* است، فقط آن ها *صابر* اند و از افتخار *معیت الهی* برخوردارند: .... *إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ* (۱۵۳) *وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ* بِشَيْءٍ مِنَ *الْخَوْفِ* وَ *الْجُوعِ* وَ *نَقْصٍ* مِنَ *الْأَمْوالِ* وَ *الْأَنْفُسِ* وَ *الثَّمَراتِ* وَ *بَشِّرِ الصَّابِرينَ* (جزء دوم)(سوره: بقره/۱۵۵) ((و قطعاً شما را با چيزى از جنس ترس (مسائل أمنیتی) و گرسنگى (مشکلات اقتصادی و خشکسالی) و كاهش در اموال و جانِ (عزیزان) و محصولات (خودتان و دیگران)، قطعاً و دائماً می آزماييم و بر صابرانِ (عاقل و مؤمن) مژده باد.)) *پس هر که « بامش » بیش، « امتحانش » بیشتر* 👈واژه: ۲ ۲ ۱۵۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* با سلام و احترام و تبریک حضور در *ضیافت عظیم الهی* در *ماه مبارک رمضان،* إن شاء الله تعالی کلاس: *سبک زندگی انسان تراز قرآن،* فردا *سه شنبه* *16 فروردین* از ساعت: *11:30 تا 13* برای *آقایان* و *بانوان* برگزار می شود. *نشانی:* خیابان ارتش، شهرک شهید محلاتی، فاز یک، خیابان آزادگان، رو به روی آزادگان ۶، *مسجد انصارالحسین* صلوات الله علیه. إن شاء الله تعالی *حضور مجازی* در کلاس هم فراهم خواهد شد. *نشانی:* https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110 البته شاید امکان *پرسش و پاسخ* برای *افراد غیر حاضر* میسر نشود.
۳۸۳۶ *يك دقيقه با وحي* « در *روز سوم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » تمام مردان و زنان جهان، از هر *نژاد* و با هر *عنوان* و *ادعائی* و با هر *فقر* و *ثروتی،* از لحظه *بلوغ* تا لحظه *مرگشان،* به *دو گروه* تقسیم می شوند: گروه اول: آنها که *تعقّل* و *معرفت* و با *ایمان* به *حسابرسی دقیق آخرت،* از *نفسانیت* و *خودخواهی* خود صرفنظر کرده و به *خداباوری* رسیده و خود را تحت *ولایت خالق* خود قرار داده اند، گروه دوم: آنها که *غافلانه* و *جاهلانه،* به *عقل* و *وجدان* و *فطرت* خود *بی إعتناء* اند و *هشدارهای أنبیاء و أولیاء الهی* را *نشنیده* گرفته و از *تاریخ، عبرت* نگرفته و در *اسارت غرور* و *تکبّر* و *خودخواهی* مانده و با *حرص و طمع دنیاطلبانه* خود، *نوکری* هر *طغیانگری* را پذیرفته اند، گروه اول: با هر رفتاری، از *تاریکی های* ابهام و شک و تردید و *ظواهر مادی،* به سمت *نور معرفت* و *بصیرت* و *ایمان* و *حقیقت* و *سعادت* دائما *متحوّل* می شوند. اما گروه دوم: با هر تلاش و زحمت و خدمتی (و حتی با هر مقدار *عبادتی* مانند إبلیس و بلعم باعورا و نهروانیان و ...)، از *نور عقلانیت* و *بصیرت* و *معرفت* و *ایمان* و *هدایت* دائماً *دور* و *محروم* می شوند و در *تاریکی های* ابهام و شک و تردید و *ظاهربینی* و *مادیات،* فرو می روند: *اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ* وَ *الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ* أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ (جزء سوم)(بقره/۲۵۷) 👈واژه: ۳ ۳ ۲۵۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۳۷ .... استاد ، فکر همان تفکر است؟ یا اینکه تفکر عیب و ایراد ندارد، ولی فکر ممکن است نقص و خطا داشته باشد؟ ۱ـ ظاهرا هر دو واژه *فكر* و *تفكر* (مثل علم و تعلم) مصدر هستند. اولی *ثلاثی مجرد* و دومی: *ثلاثی مزيد.* ۲ـ قدما هر دو كلمه را مقدس و مثبت می دانستند اما اخيرا برخی از بزرگان، با مطرح كردن *انديشه* و *انديشيدن* كوشيده اند *فكر* را به *فعاليت های ذهنی* نسبت دهند كه می تواند *كهنه* و *بد* باشد. ۳ـ فرق *دقيق* استعمال اين دو كلمه الآن برايم روشن نيست، اما گمان نمی كنم *فكر* جنبه منفی و ذهنی داشته باشد. هر گاه با لطف و عنايت الهی فرق اين دو برايم روشن تر شد، إن شاء الله تعالی در گروه ارائه خواهم كرد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۳۸ 📌همراه با نظرات شما ....ای قرآن! من شرمندهٔ توام اگر تو را از یک نسخهٔ عملی به یک افسانهٔ موزه نشین مبدل کرده ام. یکی ذوق می کند که تو را بر روی برنج نوشته....‌یکی ذوق می کند که تو را با طلا نوشته.... خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو ! آنان که وقتی تو را می خوانند ، چنان حظ می کنند و لذت می برند که گویی قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده ایم ، تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیده ایم....مرحوم دکتر علی شریعتی 📌همراه با نظرات استاد با سلام و تشكر از يادآوری شما. خداوند ايشان را كه در آن دوران تاريكی و اختناق شديد، توانست *زلزله ای* را در ميان مردم مذهبی و خصوصا دانشجويان پديد آورد و آن ها را برای *قبول دعوت حضرت امام خمينی* رحمه الله عليه و *انقلاب،* آماده كند، مورد *رحمت خاص* خود قرار دهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۰ استاد عزیز، در جواب سوالی فرموده بودید که:‌ پس والدین *هنرمند* فرزندانشان را *هنرمندانه* از کارهای *مهم* ، *منع* می کنند تا آنها بیشتر به انجام آنها، *تشویق* شوند. زن و شوهرهای مؤمن هم می توانند برخی *احساسات یا رفتارهای منفی* یکدیگر را با همین روش *منع هنرمندانه* درمان کنند) منظورم از منع هنرمندانه همین فرمایش شما بود که خواهش داشتم چند مثال بزنید.... با سلام و احترام. اين *منع* كارهای *مهم* بايد بسيار بسيار بسيار *هنرمندانه* و با *ظرافت* و با *هماهنگی دقيق* با همسر (و مثل كار *نماينده دادستان* (كه فقط ايراد می گيرد) و *وكيل مدافع* (كه فقط حمايت می كند) انجام شود. ۱ـ مثلا: اگر فرزند *نمازش* را *می خواند،* مادر *يا* پدر بگويد: (حالا كه فلان نكته اخلاقی يا وظيفه را انجام نمی دهی، پس ديگر *نبايد* نماز بخوانی. اما بلافاصله *والد دوم* بايد (مثل وكيل مدافع) در *حمايت* از او بگويد: دختر يا پسر من، فلان كار را *فراموش* كرده و *قول* می دهد بعد از اين آن را حتما انجام دهد يا رعايت كند.... فداش بشم با اين *نماز خواندنش.* ۲ـ مثلا اگر فرزند *مدرسه* را *دوست دارد،* مادر *يا* پدر بگويد: حالا كه اتاقت را مرتب نمی کنی يا فلان وظيفه را انجام نمی دهی، پس ديگر از فردا *نبايد* به مدرسه بروی. اما بلافاصله *والد دوم* بايد (مثل وكيل مدافع) در *حمايت* از او بگويد: دختر يا پسر من، *غفلت* كرده و *قول* می دهد بعد از اين آن را حتما انجام دهد يا رعايت كند.... فداش بشم *معلمش چقدر از درس های او تعريف كرده* و چقدر *در درس هايش دقت دارد.* .... ۳ـ پس بايد *يك كار نسبتا دوست داشتنی* را ابتدا بشناسيد و بعد به *بهانه* فقط *يك كار منفی،* او را از آن *محروم* كنيد. (البته فقط در حرف نه عمل) ۴ـ البته در فرصت های بعدی، *همين والد معترض* بايد بر عكس عمل كند و به همان فرزندش *افتخار* كند. خلاصه اينكه فرزندان نبايد احساس كنند كه به خاطر چند كار مثبتشان، می توانند والدين را *گول* بزنند و خود را از *انتقاد سالم* آن ها معاف كنند. ۵ـ نكته مهم اينست كه اين *نقش* انتقاد كردن يا حمايت كردن را هرگز *نبايد* فقط *يك والد* بطور ثابت انجام دهد. بلكه هر كدام از والدين بايد در موقعيت های مختلف اين دو نقش را با هم عوض كنند. گاهی مادر منتقد باشد و پدر مشوق، و گاهی پدر منتقد باشد و مادر حامی. لطفا اگر اين اصطلاحا *جنگ زرگری* برای شما و همسرتان بخوبی روشن نشده و با هم *هماهنگ* نشده ايد از آن استفاده نكنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۳۹ استاد مورد۵ ؛ اگر به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط اطرافیان نزدیک اتفاق بیفته و ایشان قابل درمان و اصلاح نباشند حتی با احسان؛ منِ مادر چگونه حامی وجود پربرکت و آسمانی دخترانم باشم؟ اگر مادر و پدر رفتار درست با دختر داشته باشند کافیست؟ با سلام و احترام. اگر بكوشيد عاقلانه و مؤمنانه از *فرزندانتان* كه *كمترين مسئوليتی* در قبال آن ها *نداريد* قطع *علاقه* كنيد و *طلاق* بگيريد، به احتمال قوی خواهيد توانست *نيمه خودتان* را با خودتان *هنرمندانه* يكپارچه كنيد. اما افسوس كه به دلايلی اكثر شما بانوان به ظاهر مذهبی، *عاشق فرزندان* خود هستيد و (شايد ناخودآگاه اشكالات خود را پشت آن ها مخفی می كنيد و) حاضريد *كانون مقدس خانواده* و *همه چيز* خود را فدای آن هائی بكنيد كه از منظر قرآن تعمدا *فتنه* ناميده شده اند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۱ حدود دو ماه است که والدین سببی من باهم قهر کردند و از هم جدا زندگی میکنند....طی این مدت با صلاحدید همسرم یکبار به پدر سببی من سر زدیم و مرتب منزل مادر سببی رفتیم تا تنها نباشند. آیا من برای تماس.. باید از همسرم اجازه بگیرم؟ آیا از طرف من به صورت غیر مستقیم و هنرمندانه کاری برمیاد براشون انجام بدم که آشتی کنند؟ ۱ـ *اجازه* گرفتن برای *هر كاری،* از *نماينده خدا* (مثل از: عقل و پدر يا شوهر يا مأموران پليس يا ...) و از *خود خداوند* (با قرائت بسم الله،) مهمترين *نشانه های* عقلانيت و بلوغ و ايمان انسان است. ۲ـ ظاهرا *دروغ گفتن* به *زن و شوهر در حال كدورت* أمری *مجاز* است. مثلا: *نكات مثبت دوست داشتنی* برای هر كدام را به ديگری گفتن، يا به هر كدام بگوئيم: كه ديگری چقدر شما را *دوست* دارد و چقدر از شما تعريف كرده يا می كند. ۳ـ در واقع اين *دروغ* اصلا *دروغ* نيست زيرا اگر برای هر كدام از آن دو در حضور ديگری، مثلا *سكته* يا *حادثه ای* رخ دهد، حتما ديگری *دلسوزی* می كند. ۴ـ يك روش *موفق* برای *اصلاح* همه افراد اينست كه *نكات مثبت* آن ها را برای *خودشان* بزرگنمائی و تجليل و تكريم كنيم. به نحوی كه *عقلانيت* و *اراده* و *ايمان* و *تعهد* آن ها تقويت شود. اميدوارم در اين كار بسيار ارزشمند *اصلاح ذات البين* موفق باشيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۲ دختر بسيار پاك و مومنى بودم كه از خواست خداوند من رو به عقد جوانى درآوردن كه كم كم مشخص شد نماز و روزه و خمس و ... اصلا و اين مسئله داره دامن گير فرزندان من هم مى شه . سعى مى كنم به خودشناسى و خداباورى و عبادتم برسم ....اما حالا در ٤١ سالگى سنگينى دعاهايم رو حس مى كنم و اينكه خلوصم كمرنگ شده و...چه بايد بكنم ؟ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ به نظر می رسد *اولين اقدام* بايد *طلاق دادن بچه ها* باشد. تا زمانی كه هر *مادری* به فرزندانش (بر مبنای نفسانيتش) *عشق* می ورزد و تمام *حرارتش* را با آن ها *هدر* می دهد، حتما نمی تواند در *آرامش* بخشيدن به خانواده و *دلربائی* از همسرش و در *جهاد همسرداری* خود موفق باشد. (افراد عاقل، حرارت را به *ظرف غذا* می دهند نه به *غذا* ) ۲ـ *دومين اقدام* اينست كه از *اعتياد* به *عبادت های يكنفره* (كه تقريبا هيچ سودی ندارند)(و اهالی خانواده را هم از عبادت، متنفر می سازند) بپرهيزيد. ۳ـ بعد از اين دو اقدام بالا، با *تمام انرژی* و با *تمام هنرمندی* خود و با هزار بهانه ای كه می توانيد پيدا كنيد بكوشيد همسرتان را در ابتدا به خواندن فقط *دو ركعت* نماز دعوت كنيد و بی سر و صدا خودتان به ايشان *اقتدا* كنيد و بلافاصله (و با هر بهانه ای مثل: تلفظ فلان كلمه يا ذكر، يا ركوع يا سجود يا...) قربان صدقه ايشان بشويد و از ايشان چنان تجليل و تكريم كنيد كه انتظارش را ندارد. ۴ـ تا *نماز* ايشان جريان پيدا نكرده بر روی هيچ موضوع ديگری حساسيت نشان ندهيد. إن شاء الله تعالی در اين أمر مهم موفق باشيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۳ منظور بی توجهی به امور دیگرانه ویا کلا فقط سرمان در لاک خودمان باشد وبه فکر دیگران و ...نباشیم وامر به معروف و...نکنیم؟ ۱ـ قرار نيست سرمان را در لاك خودخواهی خود فرو ببريم. ۲ـ اگر بدون *خودسازی* و *آمادگی* در امور ديگران *دخالت* كنيم به خودمان و آن ها، حتما *لطمه* می زنيم. ۳ـ *امر به معروف* (كه معنی آن برای اكثر مذهبی ها روشن نشده) به معني *دخالت در امور خصوصی* ديگران نيست، به معنی: *تحميل خود به ديگران* نيست. بلكه *شرائطی* دارد كه فقط و فقط در صورت وجود آن شرائط آن هم برای افراد *صالح و مجاز،* وجوب پيدا مي كند. ۴ـ وقتی بانوئی معنی *حق* و *عدالت* را *نمی داند* و *شرائط* أمر و نهی را نمی داند و *معروف* و *منكر* را نمی شناسد و فقط به *منافع شخصی خودش* می انديشد، چگونه ممكن است بتواند شوهرش را *أمر به معروف* يا از *منكر نهی* كند؟ ۵ـ آيا *خود شما* به ديگران (مثلا خواهر شوهر يا مادر شوهر) اجازه می دهيد در امور شخصی شما (به اسم أمر به معروف و نهی از منكر) *دخالت* كنند؟ و آيا نظر آن ها را می پذيريد؟ و از تذكر و انتقاد آنها تشكر می كنيد؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۴ *يك دقيقه با وحی* « در *روز چهارم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « *مومن* اگر *گول* نخورد، هرگز *گُل* نميیخورد. » از كارهای *منافقين* و *مزدوران بیگانه پرست* اينست كه *مؤمنين* را با هر بهانه ای *تحقیر* کنند و از « تجهیزات و قدرت کفار و كثرت دشمنان »، *بترسانند* و در باور و اعتماد آن ها و خصوصا جوانان، *شك* و *ترديد* و میان جبهه مقاومت، *تفرقه* بیاندازند و آنها را به *چند دسته* تجزیه کنند. مثلا می گويند: *جامعه جهانی!* یا *لشکر معاویه* یا .... *علیه* شما قطعنامه صادر کرده و با هم متحد شده ¬اند *پس بترسید:* ... *إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ، فَاخْشَوْهُمْ* .... (آلعمران/۱۷۳) اما اگر *مؤمنين،* از *تهدید* و *رجزخوانی* و *جنگ روانی* شیطان صفتان *هراسناک* نشوند و *فقط* از خداوند *حساب ببرند:* إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ *فَلا تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ* إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (آلعمران/۱۷۵) و اگر واقعاً *مؤمن* باشند، در هر میدانی، قطعاً *برتر* اند: *وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ* (آل‌عمران/۱۳۹) چرا؟ *۱ـ* چون مؤمنین همواره *مورد لطف الهی* اند: ... *وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ* (آلعمران/١٥٢) *۲ـ* چون خداوند *زحمات* آنان را به نتیجه میرساند: ... *وَ أَنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ* (آلعمران/١٧١) *۳ـ* چون با *هزاران ملائکه* آنان را یاری می کند: إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ *يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ* ... (آلعمران/١٢٤) *۴ـ* چون خداوند، آنان را در هیچ میدانی، *تنها* نمی گذارد: *ما كانَ اللَّهُ لِيَــــــــذَرَ الْمُؤْمِنينَ* .... (جزء چهارم)(آلعمران/۱۷۹) 👈واژه: ۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۵ *يك دقيقه با وحی* « در *روز پنجم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » *مهمترين آزمون انسان* و *مهمترین خط قرمز خداوند:* *قانون عليت* برای انسان، *بديهی* است. هر چند *حواسِ انسان* (مثل حیوانات)، فقط دخالت *عوامل ظاهری* و *مادی* را تجربه می كنند، اما *عقل،* می فهمد (همانطور که *تمام اندام مادی بدن،* تابع *یک عامل غیر مادی* است،) *تمام عناصر جهان* هم *تابع خالقی مقتدر و غیر مادی* است. لذا *تکلیف اصلی* انسان، قبول *بندگی خالق* و قبول *یگانگی او* و *مؤثر ندیدن غیر او* در تمام امور هستی است: *وَ اعْبُدُوا اللَّهَ* وَ *لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً* .... (نساء/۳۶) زیرا *مؤثر پنداشتن* هر چیزی *غیر از خدا،* یک *خیالبافی متکبرانه* است: ... إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ *مُخْتالاً فَخُوراً* (نساء/۳۶) پس اگر *كاری* برای *ديدن مردم* انجام شود، *شرك* است: وَ اعلَمُوا: *أنّ يَسير الرِياء، شِركٌ* (خطبه:۸۶ نهج البلاغه/۱۱) *شرك* (مؤثر پنداشتن غیر خدا،) *تمام زحمات* را باطل می كند: ... *وَ لَوْ أَشْرَكُواْ لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ.* (أنعام/۸۸) *شرك* ، *بهشت* را بر مشرك، *ممنوع و حرام* می كند: إِنَّهُ *مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ* فَقَدْ *حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ* .... (مائده/۷۲) *شرك* به خدا، *بزرگترین ظلم* و *بدترين سقوط* است: *وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ* ..... (حج/۳۱) ..... يا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ *إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ* (لقمان/۱۳) لذا در قرآن، *فقط* مشرك *نجس* است: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ *إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ* ... (توبه/۲۸) پس *شرك* به خدا، *بدترین گمراهی* و *تنها گناه نابخشودنی* است: إِنَّ اللَّهَ *لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ* وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ ... (نساء/۴۸) .... *وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً* (جزء پنجم)(نساء/۱۱۶) 👈واژه: ۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۶ استاد عزیز در پاسخی نوشتید که مرد سکاندار زندگی باشد برایم واضح و روشن نیست؟ وسوال دوم اینکه اگر خانم مدیریت قسمتی از مخارج زندگی از درآمد آقا را دست بگیرد مشکلی دارد؟ ۱ـ *سكانداری* يعنی: *تأمين كننده نيازهای كلی خانه و خانواده.* ۲ـ اين *مسئوليت* (و دغدغه تأمين هزينه های مسكن، غذا، پوشاك، رفت و آمد، آب، برق، تلفن، گاز، بهداشتی، درمانی و رفاه خانواده)، برای هر *مرد جوان تازه ازدواج كرده ای،* كه خصوصا تازه *شاغل* شده و *درآمد محدودی* دارد، بسيار سنگين است. (حتی اگر به درستی به وظائف خود *عمل* نكند.) ۳ـ *كمك به تنظيم و مديريت دخل و خرج* توسط بانوی خانواده، خيلی خوب است اما نه *مستقيم.* هرگز نبايد *توانائی* شوهر در *مديريت مسائل اقتصادی خانواده* مورد *خدشه* قرار بگيرد (حتی با درخواست خود او). بلكه بايد با تلاش برای *كاهش هزينه ها* و *تشويق مناسب* شوهر و با *پرسش های* هنرمندانه، او را در اين كار سخت، ياري كرد و بر توانمندی های او افزود. ۴ـ *بانوی مؤمن* بايد *وانمود* كند كه *تنظيم دخل و خرج،* كار خيلی سختی است و بارها بايد بگويد: *من كه نمی توانم* و در *تعجبم* كه شما چگونه می توانی با اين همه گرانی، هزينه ها را مديريت كنی. ۵ـ بانوان شايد بهتر بتوانند *ولخرجی* شوهر را مديريت كنند اما با دخالت خود، او را دائما *ناتوان تر* و *وابسته تر* می كنند و از *رشد* باز می دارند كه خسارتش در تمام ابعاد زندگی، خيلی بيشتر خواهد بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۷ *يك دقيقه با وحی* « در *روز ششم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » *خطر روشنفکران آزادی خواه اختلاف طلب* از منظر خداوند: *هر عاقلی* با توجّه به تاریخ تولدش، می تواند *مخلوقیت* خود را بفهمد، اما *روشنفکران خودخواه،* (با بی إعتنائی به *مخلوقیت* خود و اینکه ناچاراً *خالقی* دارند)،(و با اینکه خدا و رسولان او را اصلا *قبول ندارند،* اما) برای ایجاد *تردید* در *مأمور خدا* بودن *رسولان،* به مردم می گویند: ما فقط *بخشی* از *تعالیم انبیاء* را *قبول* داریم و *بخشی* از تعالیم آن ها (که لابد از طرف خودشان به دین اضافه کرده اند!!!) را *قبول نداریم:* إِنَّ الَّذينَ *يَكْفُـــــــرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ* وَ *يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُـــوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ* وَ يَقُولُونَ: *نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ* وَ *نَكْفُرُ بِبَعْضٍ* .... (نساء/۱۵۰) خداوند می فرماید: که *این افراد فتنه أنگیز،* قطعاً *کافرِ اصل!!!* و لایق *مجازات* اند: *أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا* وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرينَ عَذاباً مُهيناً (نساء/۱۵۱) قرآن، برای اینکه ما خودمان را درست « *ارزیابی* » کنیم و ببینیم آیا فتنه أنگیز *هستیم* یا *نیستیم،* این « *معیار* » را در اختیار ما گذارده: می فرماید: اگر « *تمام مسائل زندگی* » خود را با « *تمام آنچه از نزد خدا نازل شده* »،« *تراز نمی کنید* و « *تطبیق نمی دهید* »، پس شما (با هر عنوان و ادّعا و سابقه ای) قطعاً « *کافر* و *ظالم* و *فاسق* » هستید: ... وَ *مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ* فَأُولئِكَ *هُمُ الْكافِرُونَ* (۴۴) .... وَ *مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ* فَأُولئِكَ *هُمُ الظَّالِمُونَ* (۴۵) .... وَ *مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ* فَأُولئِكَ *هُمُ الْفاسِقُونَ* (جزء ششم)(مائده/۴۷) 👈واژه: ۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۸ ...امکان داره لطفا مثل کلاس های مدرسه قرآن پخش زنده بشه جلساتتون؟ الحمد لله *صوت* اولين جلسه بطور *بر خط* اجرا شد و إن شاء الله تعالی جلسات بعدی هم *صوت كلاس* بطور زنده (با همان نشانی هفته قبل) در اختيار عزيزان قرار خواهد گرفت. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۴۹ .... لطفا منت بر سرمان بگذارید و با ضبط کلاس و ارسالش .....مارو از این سخنرانی های ارزشمند و موردنیازمون مستفیض فرمایید. با تشكر از لطف شما. *صوت* تقريبا تمام كلاس های من (و معمولا با اختلاف چند ساعت) در كانال *تسبيح ۱* در اختيار همگان قرار می گيرد. اميدوارم كه مفيد باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۵۰ 📌همراه با نظرات شما ....پنج روز مانده بود به ماه مبارک رمضان، چندتا برنامه داشتیم و الان‌داریم. ۱. کل خانواده به همراه همسر و فرزندان به نظافت خانه و تقریبا شبیه خانه تکانی عید نوروز کردیم. یکی از روستاهای ..... هستم که یکی از آداب و رسوم ما این هست که قبل از ماه مبارک رمضان یک نظافت از کل خانه از جمله شستشوی قالی ها (برامون مهم هست طهارت و‌پاکیزگی قالی ها برای نماز خواندن و عبادت در ماه رمضان) و تمیز کردن آشپزخانه و مرتب کردن کمدها، تمیز کردن حبوبات و برنج، درست کردن انواع کوفته ها و گذاشتن آن در فریزر، درست کردن انواع شیرینی جات محلی و خانگی برای ماه رمضان(چرا که تمام این ها طبیعی هستند و برای ماه رمضان مثل زولبیا بامیه باعث تشنگی و عطش نمیشه)، درست کردن انواع لواشک و شربت های طبیعی، خشک کردن انواع میوه ها. تمام این ها به این خاطر است که ماه رمضان کمتر آشپزخانه باشیم و بیشتر به تلاوت قرآن و مطالعه و سخنرانی گوش دادن و پیاده روی بپردازیم . ۲. یک لیست از انواع غذاها (انواع پلو و ته چین ها، انواع خورشت، انواع سوپ ها و آش ها، انواع کتلت ها و انواع حلوا و شیرینی وانواع دسر درست کرده و روی یخچال می چسبیم که هر روز برای افطاری و سحری بتونیم چی باید درست کنیم و همینجوری صبح تا شب نگیم چی غذا درست کنیم.. تا در ماه رمضان کمتر دغدغه خوردن داشته باشیم و بیشتر به عبادت بپردازیم ۳.برنامه مطالعه و برنامه ریزی برای مطالعه داریم. یعنی یک گروه خانوادگی درست کردیم و هر کس هر چقدر کتاب بخونه، باید اسم کتاب و تعداد صفحاتش را بنویسه که هر سال اول ماه رمضان جمع می کنیم(هر سال جمع بندی داریم) و یک چیزی شبیه حالت مسابقه. کسی که کتاب بیشتر خوانده باشه جایزه اش خرید کتاب های دیگه ولی کسی که کمتر خوانده تنبیه او اینه که اجازه نداره دیگه کتاب بخره اون سال ۴. قبل افطار جانمازها را پهن می کنیم و آماده می کنیم. اذان که گفت با آب جوش با کمی شکر و آبلیمو ملایم یا خرما افطار می کنیم و بعد، نماز را می خوانیم . بعد نماز افطاری ساده نون پنیر و همراه آن یک سریال تلویزیونی می بینیم البته با تلویزیون همراه شدن مخالفم ولی یک سریال بهونه میشه دور همی بشینیم و شاد باشیم و به انتقاد و خوبی های سریال می پردازیم. بعد افطاری و سریال دیدن، هر یک از اعضا خانواده به درس و کتاب و مطالعه خودش می پردازده که به این زمان‌ بعد افطار تا سحر در ماه رمضان ما میگیم فرصت طلایی. چون سرحال و زنده برای مطالعه و رسیدگی به کتاب های درسی. ۵. چون بچه هام که به تازگی مکلف شدند و کم غذا هستند. براشان قبل ماه رمضان بادام و نخود و چند نوع مغز خام را آسیاب کرده و هر روز بعد افطاری هر کدوم باید یک قاشق مربا خوری از ترکیب آسیاب آجیل ها را بخوره. خمیرهای کوچک مثل پیتزا هم قبل عید درست کرده و آماده در فریزر گذاشته که اگه مهمان ناخوانده داشته باشیم آمادگی داشته باشیم. 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما بانوی مؤمن و كدبانوی هنرمند. نكات بسيار خوبی در برنامه رمضانی شماست. درود بر شما. ـ خاطرات كودكی مرا هم زنده كرديد. آن قديما، آشپزخانه در ماه رمضان معمولا *تعطيل* بود و *غذا* و هيزم* برای بخاری ها و *ذغال* برای منقل كرسی و برخی ديگر از نيازهای خانه، قبل از ماه مبارك رمضان، طی مراسم جالب و خاصی، تهيه و آماده می شد. پيشنهاد می كنم در كنار *كتابخوانی،* افراد خانواده را *تشويق* كنيد به *خلاصه گوئی* از كتابی كه خوانده اند و *خلاصه نويسی* از آن. بر خلاف برخی از روستائيان كه عاشق مهاجرت به تهران و مراكز استانها را دارند، كم نيستند تهرانی هايی كه به مهاجرت به هوای تميز و فضای آرام و زيبای روستاها می انديشند. سلامت و صفای روستا و روستائيان، گوارای شما باد. 👈واژه: # کدبانوی_هنرمند 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۸۵۱ در این جلسه بصورت مجازی هم میشه شرکت کرد؟ بله. إن شاء الله تعالی اگر جلسات بعد هم با عنايت الهی برگزار شود، *صوت* آن را می توانيد *همزمان* بشنويد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2