eitaa logo
گامی به سوی آینده دست نوشته های محمدحسین رمضانی
138 دنبال‌کننده
24 عکس
20 ویدیو
1 فایل
مشاور و مدرس دانشگاه امیدوارم که من هم بتوانم سهمی در توسعه ایران داشته باشم. به خواست خداوند بزرگ فضایی برای انتشار نوشته ها و... در حوزه های مورد علاقه ام همچون توسعه، استراتژی،پیشرفت، سیاست، فرهنگ و... @Mh_ramezanizare
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 حاج سید اصغر حمال 🔻 نعمت الله فاضلی ✅ امروز پادکست "ماجرای اصغر حمال" را که  مجله پرگار منتشر کرده است، گوش دادم. این ماجرا را استاد حسین پاپلی یزدی در جلد دوم شاهکارش "شازده حمام" نقل می کند. ماجرایی شگفت اما واقعی و فراگیر در جامعه ی ماست؛ ماجرای "طبقه انگل" و چگونگی رشد آن در ایران. ایران همان طور که "طبقه فهیم" دارد، "طبقه انگل" هم دارد. اولی در کار ساختن ایران است، و دومی در کار تخریب ایران. 🔻بگذارید خلاصه ماجرا را بگویم و بعد ببینیم این "طبقه انگل" چگونه و چرا ویرانگر جامعه ماست. ✅ پاپلی یزدی در سال ۱۳۴۶ تصادفی اصغر حمال را در مشهد موقع گدایی می بیند و او را می شناسد. اصغر پیشتر در گاراژ اتو تاج در یزد باربری و حمالی می کرده. پاپلی احوالش را می پرسد و ناهار مهمانش می کند و با هم دوست می شوند. زمان می گذرد و ماجراهایی پیش می آید و اصغر و پاپلی رفیق می شوند و اصغر داستان زندگی اش را برای پاپلی می گوید. 🔻قصه این است: اصغر برای زیارت به مشهد آمده و شبی کنار حرم نشسته و سرش را روی زانویش گذاشته بود. عابران به گمان این که گداست، جلوی پایش پول می گذاشتند. اصغر می بیند در زمان کمی چهار پنج تومن پول به او داده اند. همان شب دو ساعت دیگر سرش را به زانو می گذارد و ده تومن جمع می کند. پولی بسیار بیشتر از بار زدن یک کامیون. 🔻اصغر بعد از آن کار حمالی را رها می کند و به گدایی می پردازد و روزی پنجاه تومن گدایی می کند. مدتی بعد پاپلی اصغر حمال را در حال نزول دادن می بیند، در حالی که شالی سبز دارد و سید هم شده است! 🔻پنج سال می گذرد و سید صاحب خانه ای بزرگ و مال و منال اشرافی می شود. همسرش هم وارد دلالی می کند و او سیصد هزار تومن جهیزیه دخترش را از همین راه فراهم می سازد. حالا اصغر حمال به "حاج سید اصغر" مشهورست. 🔻سال ۶۷ پاپلی "حاج سید اصغر حمال" را در تهران می بیند، در حالی که صراف شده و صاحب صرافی در خیابان فردوسی و کاخ و جلال و جبروت است. بقیه ماجرا را خودتان حدس بزنید که چطور اصغر حمال می شود حاج سید اصغر صراف و سکینه بانویش هم "حاجیه مریم خانم". ✅ فقط اصغر حمال نیست که هوشمندانه ناگهان در می یابد با زحمت کشیدن نمی شود پولدار شد، اطراف ما پر است از "حاج سید اصغر حمال ها" که از راه گدایی، ربا، دلالی و زندگی رانتی و انگلی، گنج قارون دارند و سید سبز پوش هم شده اند.  🔻حاج سید اصغر حمال ها همه جا هستند، حتی در دانشگاه ها. کم نیستند اعضای هیات علمی که بدون زحمت، صلاحیت و مهارت، و با دوشیدن دانشجویان و سیستم دانشگاه، استاد و دانشمند شده اند. در ادارات هم همین طور. حتی در صنایع و کارخانه جات و بانک ها و هم مدیران زیادی می بینیم که همان اصغر حمال اند که از نردبان باندبازی و رانت بالا بالاها رفته و چه ثروت ها اندوخته اند. 🔻 این گروه طبقه انگل اند که بدون تولید کالا و خدمات، بدون داشتن دانش و مهارت، بدون طی کردن مراتب رشد و کمال، تنها و تنها از راه دوشیدن جامعه به ثروت باد آورده می رسند. ✅ یکی از علل فلاکت ایران رشد این "طبقه انگل" است. 🔻در این خصوص راز بزرگی را نهفته است، اگر میل سودجویی، پولدوستی و زراندوزی مردم در "چارچوب عقلانی و نهادی" هدایت نشود، صرف وجود ثروت و ثروتمند در جامعه، پیشرفت ایجاد نمی کند. ✅ در ایران امروز حجم عظیمی پول و جمعیت پرشماری سودجو وجود دارد، اما این سرمایه ها و سودجویی ها فاقد " چارچوبی عقلانی و نهادی" است. بخش چشم گیری از سرمایه ها و ثروتمندان امروز ما از قماش حاج سید اصغر حمال اند. 🔻 اصغر حمال ها محصول دولت رانتی، فقدان آزادی و نبود نظم و نظام دموکراتیک در جامعه هستند. جامعه ای که سامان دموکراتیک ندارد، شایسته سالاری در آن پا نمی گیرد، و افراد به جای کوشش در ارتقای توانایی های شان، می کوشند راه های کم زحمت، اما پر درآمد و پر منزلت را طی کنند. 🔻اصغر حمال ها تعهدی به هیچ ارزش و اخلاق و ادب و آدابی جز سودجویی و غارت ندارند. آنها انگل جامعه اند که خود را رنگ کرده اند، رنگ ارزش های حاکم. اصغر حمال ها را نمی توان کامل از جامعه زدود، اما می توان راه تکثیرشان را تنگ کرد. لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare لینک کانال تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Ⓜ️ داستان هند و بنگلادش و ایران ✳️کارشناسی عنوان کرده بود که مردم ایران نباید خودشان را با ژاپن و آلمان مقایسه کنند و باید باید هند و پاکستان و بنگلادش مقایسه کنند. ما این کار را برای ایشان و سیاستمداران ایران انجام دادیم. ▪️پی‌نوشت: اعداد بر مبنای گزارشات بانک مرکزی، بانک جهانی و دلار آزاد محاسبه شده‌اند. لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare لینک کانال تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh
جالبه بدونین از ۱.۴ میلیارد جمعیت چین، ۹۶.۷ میلیون نفر آنان عضو حزب کمونیست هستند یعنی خیلی کمتر از ۱۰ درصد مردم این کشور! اعضای این حزب ۲۳۰۰ عضو کنگره را انتخاب و کنگره ۲۴ عضو دفتر سیاسی و ۷ عضو کمیسیون نظامی را بر می‌گزیند و دفتر سیاسی هم ۷ عضو کمیته اجرایی و رهبری این کشور را تعیین می‌کند. لینک کانال تلگرام: @gami_be_ayandeh لینک کانال ایتا: @dr_mh_ramezani_zare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طولانی‌ترین قطار باری در جهان و متعلق به عربستان است یک نشانه از نشانه هایی است که اقتصاد عربستان را از حالت تک بعدی و متکی نفت خارج کرده است. لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare لینک کانال تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh
گامی به سوی آینده دست نوشته های محمدحسین رمضانی
طولانی‌ترین قطار باری در جهان و متعلق به عربستان است یک نشانه از نشانه هایی است که اقتصاد عربستان را
این کلیپ قطار عربستان را تا آخر بببنید و سپس اطلاعات مربوط به آن را در زیر بخوانید: ویدئوی قطار با هم ببینیم؛ چرا که هم خوب و هم لازم است تا برخی از تصورات خام خود را نسبت به عربستان که اقتصاد آن را صرفاً متکی به محصولات نفتی معرفی می‌کنند تغییر دهیم و تصحیح کنیم: عربستان سعودی دارای ذخایر وسیعی از فسفات، طلا، مس و بوکسیت و مقادیر زیادی از آلومینیوم است. قطاری که می‌بینید طولانی‌ترین قطار باری در جهان و متعلق به عربستان است که فسفات استخراجی از مناطق شمالی کشور سعودی را تا بندر رأس‌الخیر در جنوب شرقی منتقل می‌کند. برای دریافت و تصور حجم آن کافی است بدانیم که فقط طول قطار سه‌کیلومتر است؛ که دارای ۱۶۰ واگن است که هر واگن آن، باری به وزن ۱۰۰ تن یعنی در مجموع ۱۶۰۰۰، شانزده هزار تن بار را در طولانی‌ترین خط ریلی صحرا، حمل و جابجا  می‌کند. لازم به یاد آوری است که صحراهایی که طول جغرافیایی آن‌ها هزارکیلومتر و عرض‌شان ۶۰۰کیلومتر است، انتقال این حجم از محموله‌های معدنی با صدها کامیون هم امکان‌پذیر نیست. فارغ از هزینه‌های هنگفتی که برای دولت، نسبت به سوخت و رانندگان و هزینه‌های غیر مستقیم در تعمیر و نگهداری جاده‌ای به همراه خواهد داشت. فقط کافی است به (شركة التعدين العربية السعودية) یا شرکت معادن عربستان سعودی که بزرگترین هلدینگ استخراج معادن و فلزات پایه‌ی آن کشور است و قراردادها و سهام آن در بورس نگاهی بیندازید تا تصویر پندارینِ عربستان به عنوان کشوری تک‌محصولی و صرفا متکی به نفت از ذهن‌‌هاتان رخت بربندد. عربستان جزو پنج کشور بزرگ تولید و صادرکننده‌ی فسفات جهان است که تا کنون در مناطق وعدالشمالی ۵۳۰۰ معدن آن کشف شده است که ارقام تریلیون دلاری آن در اذهان امثال من نمی‌گنجد. ✍محمد حسین رمضانی زارع لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare لینک کانال تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh
هدف قیام عاشورا در طول زمان سوالات و پرسش هایی در خصوص عاشورا مطرح میشود که پرسش های قبل و قدیمی را به فراموشی می سپارد، اما هنوز این پرسش که هدف قیام عاشورا چه بود پرباجاست. هدف قیام عاشورا یک پرسش مهم برای تعیین ماهیت و هویت شیعه و البته مدلی از استراتژی برای عمل سیاسی است که پاسخ های متنوعی مشاهده شده که دو پاسخ آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است: ۱)هدف از قیام عاشورا اقامه عدل بوده که با شهید شدن امام در کربلا باید آن هدف ادامه داده و آنچه امام حسین شروع کرده را شیعیان به پایان برسانند. ۲)قیام عاشورا به عنوان یک کنش یا رویداد افشاگری بدانیم. حال افشای چه کسی و چه چیزی؟ سهل الوصول ترین پاسخ انحرافات و ظلم و ستم خاندان بنی امیه را عنوان کرد. اگر عمیق تر بیاندیشیم باید حسین را افشاگر سرشت این جهان معرفی کرد بطوری که به شهادت رساندن نوه پیامبر اعظم، آن هم کمتر از گذشت نیم قرن از وفاتش آن عزیز، اثبات کننده این موضوع است که عدالت و اساسا عدل در این دنیا امکان پذیر نیست. هیچ کس بالاتر و شایسته‌تر از پیامبر و امام نبود. آن سرنوشت نشان داد عدل تحقق یافتنی نیست، اما نباید ظلم را بدیهی انگاشت. هرچه می‌توان باید انجام داد تا ظلم در لباس عدل، مردمان ساده را نفریبد. برای تحقق تام و تمام عدالت مومنان متوجه جهانی پس از این جهان می‌شدند. شیعیان باید عاشق عدالتی می‌ماندند که در این جهان غایب است. بنابراین پاسخ اول سیطره پیدا کرد. امام اقامه کننده عدل دانسته شد. به این معنا قیام عاشورا یک حادثه تاریخی تلخ بوده و شیعیان باید سینه‌های خود را مملو از غضب نگاه دارند و راه ناتمام او را ادامه دهند. پاسخ دوم اما رویداد عاشورا را به یک رویداد فلسفی تبدیل می‌کرد. عاشورا یک رویداد فلسفی است به این معنا که پنجره‌ای به بنیاد این عالم می‌گشاید. پاسخ اول آرزواندیشی‌های بلندی را خلق می‌کند. شیعیان می‌توانند خیال کنند به مثابه یک قوم برگزیده می‌توانند سراسر این عالم را مملو از عدل کنند و مردمان جهان را از شر ظلم و عداوت برهانند. کاری که نهایتاً امام زمان باید تمام کند. احساس حقانیت کنند و دیگران را پیرو خود بخواهند. پاسخ دوم اما شیعیان را ضد سلطه می‌ساخت. نه تنها در ساحت عام سیاسی، بلکه در ساحت اجتماعی و حتی فردی. شیعیان هر کجا که ستمی لباس حقانیت پوشیده رسوا می‌کردند. بی‌آنکه خود را حامل حقیقتی یگانه بدانند. امام زمان می‌آمد تا پایان این جهان را به سرآغاز روزگار عدالت خداوند پیوند بزند. همین و بس. پاسخ اول این جهان را عرصه تاخت و تاز اراده انسانی می‌داند و پاسخ دوم، با نگاهی تراژیک به سرشت این عالم می‌نگرد، پاسخ اول مستعد آن است که انسان را به جای خدا بنشاند، پاسخ دوم به محدودیت‌های عمیق این عالم می‌نگرد و تناهی‌های انسان. پاسخ اول در جستجوی قدرت تشیع است، و پاسخ دوم در جستجوی آنکه تشیع جانبدار حقیقت باشد. ✍محمد حسین رمضانی لینک کانال تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare
در حسابداری مفهومی با اهمیت و مهمی داریم به نام رجحان محتوا بر شکل و جالب اینکه عاشورا مصداق واقعی این مفهوم می باشد. عاشورا از مصادیق رجحان بر شکل است. عناوین رسمی و شکلی سپاه یزید: امیرالمومنین، رهبر جامعه اسلامی، حاکم دینی، حافظ و مفسر قرآن، پیشانی پینه بسته، نماز خوان و با حجاب و... محتوای سپاه یزید: ظالم و فاسد و سخت دل ترین مردمان تاریخ عناوین شکلی سپاه امام حسین: آشوبگر، اغتشاشگر، بی بصیرت، خارج شده از دین، شوریده از امام زمانش، محتوای سپاه امام حسین: آزاده و دادخواه، افشاگر ظلم و ستم حواسمان باشد درست حسابداری کنیم. ✍محمد حسین رمضانی  لینک کانال تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare
واردات خودرو،  مردم،  تغییر قیمت با توجه به ابلاغ آئین نامه واردات خودرو با چه مواردی را مواجه می شویم. ۱) طبق ماده سه آئین نامه واردات خودرو،  ارز برای واردات خودرو میبایست از منابع خارج از ایران باشد،  فلذا هر فرد حقیقی امکان واردات خودرو خواهد داشت که توانایی صادر نمودن قلم کالایی را داشته و از طریق فروش کالایی صادراتی ارز مورد نیاز برای خودرو را تهیه نمایید. ۲) در ماده ۵ آئین نامه واردات خودرو اشاره کرده که افراد حقیقی برای واردات جهت تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش میبایست تاییدیه را اخذ کنند که این موضوع عملا موضوع را واردات را منتفی می کند. ۳) علاوه بر بند یک و دو باید خاطر نشان کرد که هیچگاه دولت از مواردی همچون عوارض کمرگی، مالیات و...  هم به قیمت تمام شده خودرو های وارداتی اضافه می گردد. ۴)در حال حاضر خودرو های موجود در کشور شامل دو نوع تولیدی و مونتاژی می شود که بطور کلی به سه دسته تقسیم می شود: الف) خودرو های سطح یک(زیر۵٠٠ میلیون) همچون: ساینا و کوییک و... ب) خودرو های سطح دو(بین ۵٠٠ میلیون تا یک میلیون)  همچون: پارس و دنا و تارا و... پ) خودروهای سطح سه(بالای یک میلیارد) همچون: لاماری،  سراتو و... ۵) با توجه به بند یک و دو و از طرفی سطح بندی خودروها(بند چهار) ،  عملا واردات خودرو خارجی به راحتی امکان پذیر نیست و تنها تعداد معدودی امکان واردات را خواهد داشت. ۶)با توجه به بند پنج و سطح فنی بالای خودروهای خارجی و  نسبت به خودرو های سطح یک و دو،  واردات خودرو تاثیر چندانی بر قیمتی این خودروها نخواهد داشت. ۷)با توجه به بند شش میتوان عنوان کرد واردات در واقعیت(باتوجه به دهک بندی یارانه ها) برای بالای ۹٠٪ مردم ایران اثر بخشی واقعی نداشته،  چون محصولات داخلی را مردمی خریداری می کنند که امکان تهیه خودروهای مونتاژی را نداشته و واردات خودرو ها تاثیری در کاهش قیمت خودرو های سطح یک و دو ندارد. چاره چیست؟ به نظر می رسد دو راه حل برای کاهش قیمت خودرو و بالا رفتن کیفیت وجود دارد: استفاده از Foreign Direct Investment شرکت های خودرو ساز خارجی و یا استفاده از  Joint venture(قرارداد های مشترک) ✍محمد حسین رمضانی لینک کانال تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قطعا این جمله به گوشتون خورده دیپلم زمان قدیم اندازه صد تا مدرک لیسانس امروزی می‌ارزه در مکتب خانه های قدیم مواردی شامل قرآن، نهج البلاغه، نصاب الصبیان، صرف میر فارسی، شرخ تعریف، عوامل منظومه شرح سیوطی، الفیه، شرح نظام، شرح جامی، شاهنامه فردوسی و در نحو و صرف و حاشیه ملا عبدالله، کلیات سعدی و خمسه نظامی و… این نوجوان با تسلط کامل شرح ماجرای فردوسی را کامل عنوان می کند. لینک کانال در تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare
🔰🔰خارجیا ، یه اصطلاح دارن که میگن: “Let’s agree to disagree” 🔆یعنی بعد یذره بحث و گفتگو میگن بیا رو اینکه نمیتونیم باهم موافق باشیم و نظرامون فرق میکنه توافق کنیم که بحث تموم شه، نه تو نیازه با من هم عقیده و هم نظر باشی و نه من با تو. ببین چه احترام و شعوری… لینک کانال در تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare
پیشرفت و اختلاف نظر سیاسی اکثر مردم فکر می‌کنند مانع بزرگ حل مسایل مملکت مربوط به اختلاف ایدئولوژیک بین رقبا یا جناح‌های سیاسی است.اما باید باور کنیم برای هر توسعه و پیشرفتی ناچاریم که از جامعه مطلوب و آرمانی خودمان تصویر مشترکی داشته باشیم. تردیدی وجود ندارد که هر کشوری با مشکلاتی روبه‌روست که در هر صورت باید به دنبال حل آنها باشد. اما در جست‌و‌جوی راه‌حل‌، گروه‌های هم سو معمولاً چندان کارآمد عمل نمی‌کنند. 🔹 گروه‌های هم سو که به دنبال حل مشکلات هستند، نگاهی مشابهی به مسائل دارند و هم‌عقیده‌اند ولی این موضوع تا زمانی وجود دارد که با مشکلی روبرو نشوند و به محض مواجهه با مشکل غالباً توان پیش‌بینی قدم بعدی را ندارند. 🔹 در مقابل، گروه‌هایی هستند که نگاه های متنوع و رویکردهای گوناگون نسبت به مسائل دارند، و به همین ترتیب به موانع مختلفی برمی‌خورند و از طرفی هرگاه چشم‌اندازی به مانعی برخورد، چشم‌اندازی دیگر می‌تواند مسیر پیش رو را نشان می‌دهد. بنابراین در سطحی کلان و گسترده تر، نوعی همکاری ناخواسته در این خصوص شکل می‌گیرد. 🔹 باید بیاموزیم که «آموختن از دیگران» و «گرد هم آمدن» یکی نیستند. بسیاری از بن‌بست‌های سیاسی به دلیل اختلاف‌نظر نیست؛ زیرا اختلاف‌نظرهای عمیق ویژگی همۀ جوامع معاصر است. در مقابل، شاید یکی از بزرگترین مشکل‌ها باوری باشد که در همۀ جناح‌ها با هم مشترک است. اینکه جناح دیگر، احمق، فاسد و البته شرور است و اگر با این چشم به دیگران نگاه می‌کنیم، پس جنگ سیاسی، تنها چیزی است که می‌توانیم منتظرش باشیم. هر جناح با این عقیده راسخ حرکت کند شک نکنید با توسعه کمتر, پیشرفت محدود تر و در نهایت تباهی مواجه می شود. 🔹 راه‌حل چیست و چه کار کنیم؟ راه حل این است که بپذیریم غالباً از مخالفان خودمان می‌آموزیم. بنابراین می‌توانیم با دیگران مبارزه کنیم و در عین‌حال این مبارزه به جنگی نفی‌کننده بدل نشود. 🔹وقتی برای حل یک مسئله، تیمی تشکیل می‌شود که دارای دیدگاه های متنوع تر و بیشتری است، راه‌حل‌های کارامدتری دارد. به‌عنوان نمونه، اسکات پیج، استاد اقتصاد دانشگاه میشیگان در تحقیقی نشان داده است بطور مثال هرگاه زنانی به گروه‌های حل مشکلی اضافه می‌شوند که قبلاً همگی مرد بوده‌اند، توانایی در حل مشکل به شکل قابل توجهی بالا می‌رود. همین موضوع را می توان برای انواع دسته بندی های سیاسی, فرهنگی, قومیتی و... اشاره کرد و این مسئله دربارۀ تخصص‌ها و نظرگاه‌های اجتماعی مختلف هم مصداق دارد، پس به نظر شما آیا میتواند این تنوع و گوناگونی در حوزۀ سیاست فایده نداشته باشد؟ لینک کانال در تلگرام: 🆔 @gami_be_ayandeh لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare
ادب گفتگو ✳️یکی از مواردی که در فضاهای مختلف دیده می شود و متاسفانه در آن کمبود داریم این است آداب گفتگو را بلد نیستیم. در گروه ها،کانال ها و... همانطور که بسیار دیده شده بدلیل عدم آگاهی از آداب گفتگو و بحث، غالبا به بی اخلاقی و ناراحتی طرفین می انجامد. طرفین بحث، البته برخی به قصد قربت الی الله اما بواسطه برخورد نامناسب باعث رنجش دوست و همشهری، هم میهن خود را فراهم می کنند. گفتگو آدابی دارد که رعایت آن می تواند به اصل موضوع شفاف کند و عدم رعایت آن می تواند بی اخلاقی و... و در نهایت بی حاصل بودن گفتگو منجر شود. مهمترین مبانی گفتگو : ✳️هدف: اساس گفتگو همان هدف بحث است مشخص شدن حقیقت است نه زمین زدن طرف مقابل و یا برتری نشان دادن خود. پس انسان هر کجا که فهمید حق با مخاطب است باید بگوید حق با شماست که باعث بالا رفتن منزلت فرد می شود. ✳️عدم اتهام زنی: اگر دنبال حقیقت و اصل موضوع هستیم اگر فردی سخنی مخالف نظر ما دارد را برچسب های مختلف نزنیم که این منجر رنجش خاطر مخاطب می شود. ✳️ من قال نه ما قال: سعی کنیم آنچه را گفته نقد کنیم و نه آنکه آنرا چه کسی گفته است.چون انسان ها در هر وضعی ممکن است در گفتار و بیان و متاسفانه نوشتار خود اشتباه کنند. ✳️تخصص لازم از بحث در خصوص موضوعی که تخصص لازم را نداریم اجتناب کنیم. در زمینه ای که علم ما اندک است بهتر است وارد نشویم و دیگران را هم به گمراهی نیاندازیم و خودمان را به واسطه حرف های عام که همه جا گفته می شود صاحب نظر ندانیم. ✳️گفتگوی محترمانه: باید با مخاطب محترمانه گفتگو کنیم و  از عبارتی که باعث بی احترامی به مخاطب است پرهیز کنیم و بطور مثال از گفتن عباراتی همچون: تو نفهمی، درکت درست نیست،و..... دوری کرده و بهتر است بگوییم من از سخن شما چنین برداشت می کنم درست است؟ ✳️ نقد در بحث نه دعوا با مخاطب: نقد یک مطلب نشانگر اهمیت دادن به آن مطلب و گوینده آن است وگرنه بقول روانشناسی که عنوان میکرد هیچکس به سگ مرده سنگ نمی زند! ✳️بردباری: در گفتگو بردبار و نقد پذیر باشیم نه آنکه به پرخاش کردن و هو کردن او بپردازیم ✳️طهارت: قلم و زبان را حفظ کنیم و هیچگاه از دایره ادب خارج نشویم. ✍محمد حسین رمضانی لینک کانال در تلگرام: 🆔 https://t.me/gami_be_ayandeh لینک کانال در ایتا: 🆔 @dr_mh_ramezani_zare
Ⓜ️ "خطای اثر خصوصیت مثبت" ➕به اعداد زیر نگاه کنید 724-947-421-843-394-411-054-646 این اعداد سه‌رقمی چه اشتراکی دارند؟ لطفا تا آن را پیدا نکرده‌ای، ادامه متن را نخوان. خُب، عدد 4 در هریک از آن‌ها وجود دارد. ➕حالا اعداد زیر را امتحان کن و وجه اشتراک آن‌ها را پیدا کن. 349-851-274-905-772-032-845-113 می‌بینیم که پیدا کردن اشتراک در این سری اعداد کمی دشوارتر است.اشتراک این مجموعه این است که در هیچ‌کدام از آن‌ها از عدد 6 استفاده نشده بود.تشخیص "نبودن"، به‌مراتب دشوارتر از تشخیص "بودن" است. به‌عبارت دیگر ما تاکید بیشتری بر آن‌چه هست می‌کنیم تا آن‌چه وجود ندارد. ما تا وقتی دردی به سراغمان نیاید، متوجه نبود آن نمی‌شویم اما تا به سراغمان بیاید فورا متوجه حضورش خواهیم شد. ➕ما محصولی را تولید می‌کنیم و با وجود بالا بودن درجه‌ی کلسترول آن، اسمی از آن نمی‌بریم و فقط لیستی از ویتامین‌ها را روی برچسب آن تبلیغ می‌کنیم و هیچ‌کس متوجه عدم حضور کلسترول در برچسب آن نمی‌شود.در محیط آکادمیک هم ما مدام به اثر خصوصیت مثبت بر می‌خوریم. دائم به تایید فرضیه‌ها می‌پردازیم اما اثری با مضمون رد یک فرضیه به مراتب سخت‌تر چاپ و منتشر می‌شود. ➕ما به مشورت‌های مثیت (این کار را بکن)، اقبال به‌مراتب بیشتری نشان می‌دهیم تا پیشنهاد‌های منفی (این کار را نکن). در نتیجه ما در درک اتفاقاتی که نیفتاده‌اند مشکل داریم. ما در برابر آن‌چه وجود ندارد،نابینائیم. وقتی جنگی وجود دارد، متوجه آن هستیم اما در دوران صلح، برای نبود جنگ، ارزش قائل نمی‌شویم. یا اگر از هواپیما به سلامتی پیاده شویم، کمتر به سلامتی لحظه به لحظه در طول سفر، دقت می‌کنیم. شاید اگر این خطای شناختی را بشناسیم و با مهارتِ اندیشیدن به فقدان‌ها، ذهنمان را تقویت کنیم، بهتر بتوانیم شادی کنیم.این کار دشواری است اما شدنی است. بزرگترین سوال‌های فلسفی این است که چرا یک چیز وجود دارد و نه اینکه چرا "هیچ‌چیز" وجود ندارد. https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare https://t.me/gami_be_ayandeh https://t.me/gami_be_ayandeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درد را بپذیریم! درد در حقیقت همان چیزی است که می‌توان به واسطه‌ی درک و پذیرش آن، لذت را تجربه کرد. مثلا وقتی ورزش می‌کنیم، دردناک است. با آغاز ورزش کردن و در میانه‌ی انجام ورزش، به شدت احساس خستگی و شاید کلافگی کنیم، اما وقتی تمام می‌شود، حس خوبی داریم و انرژی می‌گیریم. هنگام یادگیری یک کار تخصصی ممکن است حس خسته کننده‌ای را تجربه کنیم. اما می‌توانیم در این فرآیند به آن فکر کنیم که نهایتا این یادگیری ما را قادر به انجام چه کارهایی خواهد کرد. حالا دیگر این خستگی و کلافگی، آنقدرها هم بد نیست. اگر مقاومتی در زندگی نباشد، ما به هیچ هدفی نخواهیم رسید. چه کسانی در دنیا بیشترین مشکل عاطفی و روانی را دارند؟ بچه‌هایی که همیشه، همه‌چیز برایشان فراهم است و هرگز برای چیزی مجبور به تلاش کردن نبوده‌اند. آنها کسانی هستند که درد را تحمل نمی‌کنند. ما انسان‌ها به صورت ژنتیکی در طول سالیان دراز اینگونه پرورش یافته‌ایم که برای آنکه چیزی را بسازیم یا کشف کنیم، باید مجبور باشیم. اجبار باعث می‌شد درد را تحمل کنیم. امروز اما مسیرها را انتخاب می‌کنیم و درد را باید آگاهانه بپذیریم. https://t.me/gami_be_ayandeh https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
🔻اجاره‌بها سقف دولتی را شکافت/ رشد ۴۳.۲ درصدی هزینه اجاره خانه به جای نرخ مصوب ۲۵ درصد ▪️بازار اجاره مسکن از سقف کاذب اجاره‌بها عبور کرد و میانگین هزینه اجاره خانه در تیرماه امسال ۴۳.۲ درصد جهش کرد. ▪️دولت مصوب کرده بود از تابستان امسال اجاره‌بها در قراردادها حداکثر ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد. ساز و کار بازار اما مانع توجه معاملات به نرخ دستوری شد. ▪️تورم تند اجاره مسکن به خاطر تورم عمومی بالا و جهش‌های پیشین قیمت مسکن است. از همین رو برای کاهش آن باید تکلیف این دو فاکتور روشن شود. ▪️با این حال به دلیل آنکه نرخ مصوب دولتی از روی تورم عمومی و به اندازه نصف آن در نظر گرفته شده با واقعیت بازار اجاره و تورم اجاره فاصله چشمگیر دارد و قابل پذیرش نیست. ▪️در آمریکا طرح تنظیم اجاره‌بها تدوین شده است که زمین تا آسمان با اینجا تفاوت دارد. ▪️آن طرح نرخ رشد را نزدیک به تورم اجاره تعیین کرده و اعمال آن اجباری نیست بلکه تشویقی است. https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare https://t.me/gami_be_ayandeh
معاون اول دولت پزشکیان محمدرضا عارف دولت پزشکیان امروز تنفیذ شد و بلافاصله حکم معاون اولی به نام محمدرضا عارف صادر شد که، به نظر انتخاب عاقلانه است. در این بین گزینه های دیگر ذیل نیز مطرح بودند که آنها را مورد بررسی قرار داده شده است. ۱)علی لاریجانی: در بین افرادی که مطرح شده اند، علی لاریجانی به جهت سابقه و نگاه مخاطب که خود را به نوعی از لحاظ سیاسی بالاتر از پزشکیان می داند جالب نبود(فارغ از قبول و یا عدم قبول مسئولیت) و از طرفی انتخاب ایشان، کابینه را دچار انتخاب هایی همچون رحمانی فضلی که فاقد هرگونه ویژگی های مثبت است و از همان بلایی که بر دولت روحانی آمده بود جلوگیری شد. ۲)جواد ظریف: در این بین گزینه ی دیگری به نام جواد ظریف بود که خود قبلا عنوان نیز عنوان کرده بود هیج سمتی را نخواهم پذیرفت و البته اگر چنانچه می پذیرفت با توجه به ضدیت مستقیم گروه اندک اما دارای قدرتی با ایشان، دولت و شخص ظریف هر هفته دچار حواشی شده که این موضوع برای دولت عواقب خوبی را در پی نداشت. ۳)اسحاق جهانگیری: جهانگیری اگر تمام ویژگی های مثبت را هم داشته باشد یادآور دو مطلب نامناسب فعلا در ذهن مردم است، نخست ایجاد دولت سوم روحانی و بعدی موضوع ارز ۴۲٠٠ ۴)طیب نیا: گزینه ی بعدی طیب نیا بود که ایشان به دلایل شخصی (بیماری) این منصب را نپذیرفته اند و البته به نظر می رسد در صورت پذیرش با توجه به وظایف معاون اولی، امکان و فرصت رهبری تیم اقتصادی را نمی داشتند هر چند با این انصراف، خود را برای سال های بعد نیز نامزد احتمالی معاون اولی حفظ کرد. ۵)جواد آذری جهرمی: گزینه ی دیگر جواد آذری جهرمی است که ایشان هم علاوه بر اینکه عنوان کرده بود سمتی را نمی پذیرم اما به نظر با توجه سنی که دارا است و جایگاه معاون اولی امکان حل برخی موضوعات در سطح بالا و فیمابین قوه های مختلف را نداشته باشد. ۶)محمد شریعتمداری: گزینه دیگر محمد شریتعمداری بود که در دولت روحانی مدتی وزارت کار و مدتی هم وزارت صمت در اختیار ایشان بود و ثمره خاص و قابل توجهی مشاهده نشد. حال با توجه به شعار وفاق ملی و از طرفی خواستگاه اصلی پزشکیان، آقای عارف که مشی اصلاح طلبانه داشته و دارای ویژگی هایی همچون عدم کنش سیاسی فعال، متفکر، ارتباط مناسب با مسئولان نظام و تجربه معاون اول در دوره دوم دولت آقای خاتمی به عنوان فردی که بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد گزینه ی مناسبی باشد. ایشان نه تنها مورد تایید اصلاحطلبان است بلکه طیف اصولگرایی سنتی نیز ایشان را به مدیریت، پاک دستی و... می شناسند. ✍محمد حسین رمضانی https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
‏پول دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC به زبان ساده قبل از توسعه ی سیستم‌های الکترونیکی تقریبا کل پول در گردش که شامل اسکناس و مسکوک) توسط بانک مرکزی چاپ می شد. بانک‌های تجاری هم تعهد خودشون رو منتشر میکردن ولی همچنان مجبور بودن که اسکناس چاپی بانک مرکزی رو به مشتری تحویل بدن. ‏با الکترونیکی شدن سیستم‌ها دیگه بانک‌های تجاری برای صدور تعهد (برای مثال پرداخت وام و ایجاد سپرده)؛ الزام فنی نداشتن که اسکناس چاپی بانک مرکزی تحویل مشتری بدن و تو کامپیوترهای خودشون مینوشتن که فلانی اینقدر پیش ما پول داره. ‏از این نقطه به بعد، عمده پول در گردش شد پول منتشره توسط بانک‌های تجاری و پول منتشره بانک مرکزی صرفا بین خود بانکها برای تصفيه بین خودشون مورد استفاده قرار گرفت. در مورد انتشار پول، تقریبا میشه گفت بانک مرکزی به حاشيه رفت. ‏در چند سال اخیر به مدد پیشرفت تکنولوژی، بانک‌های مرکزی تصمیم گرفتن قدرت از دست رفته خودشون رو برگردونن و گفتن که همان اسکناسی که قبلا ماهیت فیزیکی داشت الان به صورت دیجیتال چاپ میکنم که در کیف پول الکترونیکی قابل نگهداری هست. ‏برای بدست آوردن این ریال دیجیتال فرض کنید رفتید یه بانک تجاری (مثلا ملی) و بهش گفتید که اسکناس میخوام. بانک ملی از حساب شما نزد خودش کم می‌کرد و بهتون اسکناس میداد. الان هم دقیقا همین فرایند باید رخ دهد. ‏از این نقطه به بعد ارتباط شما با بانک تجاری قطع میشه و شما هیچ کاری با بانک تجاری ندارید دقیقا عین اسکناس (البته بانک تجاری ممکنه زیرساخت فنی ارائه بده ولی هیچ رابطه مبتنی بر بدهی بین شما و بانک وجود نداره). وقتی با یه نفر مبادله میکنید هم انگار مستقیم اسکناس دادید. ‏نکته مهمش اینه که در این حالت تمرکز در سیستم پولی افزایش پیدا کرده و به واسطه فن‌آوری‌های جدید؛ این پول قابل برنامه‌ریزیه، مثلا فقط برای خریدهای خاصی استفاده بشه یا استفاده ازش مشروط به شرایطی بشه و مواردی از این قبیل. ✍محمد حسین رمضانی https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare https://t.me/gami_be_ayandeh
🔵🔴 درک افراد از سخنان ما یکسان نیست 🔦هر کس در محدوده توانایی ذهنی خود حرف ما را فهم می کند. 🔹فرض کنیم توانایی درک یک شخص را بتوان با یک عدد نشان داد و برای هر سخنی ،میزان تواناییِ معینی نیاز باشد.برای مثال شخص A توانایی درک ذهنی اش 10 باشد و شما سخن منطقی بگویید که برای درک آن میزان توانایی 20 نیاز باشد. در اینصورت اون تنها نیمی از مفهوم و دلایل سخن شما را درک می کند. اما شما تصور می کنید او نیز مثل خود شما تمام سخن منطقی را که گفته اید ، درک کرده یا توقع دارید به سادگی همانند شما اقناع شود.اما اینطور نیست.چون برای درک و اقناع او، نیاز است تمام سخن شما را فهم کند. 🔹همانطور که برتراند راسل میگفت: "برداشت نادان از چیزی که دانا می‌گوید هيچوقت نمی‌تواند درست باشد. چراکه نادان هر چیزی را که می‌شنود، به چیزی که بتواند بفهمد، تفسیر و ترجمه می‌کند." 🔹با توجه به این مساله ،دونکته را باید رعایت کرد: به آسانی با هر کسی وارد بحث نشویم ؛ به قول دیگری از راسل سعی نکنیم با یک صابون، ذغالی را سفید کنیم و یا اگر هم وارد گفتگو شدیم، تنها نکات ساده و بدیهی را در استدلال خود بکار ببریم که چندان نیازمند فهم عمیق نباشد. 🔹نکته دوم اینکه معمولا افراد ، سخن یکسان را به گونه های متفاوتی فهم و درک می کنند، یعنی ابتدا سخن را در ظرف ذهن خود می ریزند و به فرمی در می آورند که با ذهن و ضمیر خود سازگارتر است. 🔹به بیان تمثیلی ، هر حرفی ابتدا در اندازه ی ظرف اندیشه ی افراد قرار می گیرد و اضافی آن، اگر از فهم آنها فراتر باشد ، بیرون می ریزند. در مرحله دوم نیز همان سخن به شکل قالب ذهن افراد در می آید. چنانچه شوپنهاور می گفت: "هر کس در واقع آنچه را که با طبیعت او همگون است می فهمد و ارج می نهد. کسی که سطحی است چیزهای سطحی را می پسندد، کسی که عامی است چیزهای عوامانه را... کسی که ابله است مهملات را ... هر کس بیش از هرچیز ، آثار و محصول خود را می پسندد که کاملا با او یکسان و هماهنگ است." 🔹اندیشمندان برای این معضل رهیافت و راه حل های متنوعی داده اند، اما بسیاری از آنها همچون خود شوپنهاور معتقد بوده اند که نباید با هرکسی وارد بحث شد، و گاهی باید از گفتگوی بی حاصل نیز پرهیز کرد .دکارت ،مور و فلاسفه تحلیلی تاکید را بر وضوح سخنان گذاشته اند . به شکلی که تا جای ممکن سخن واضح و متمایزی بکار رود که از سوءظن و برداشت های نابجا جلوگیری شود. اما به هر حال ما این نکات را مدنظر نداریم و اغلب فرض ما بر این است که سخن ما همانطور که برای خودمان سرراست یا قابل فهم است ، برای دیگری نیز به همین ترتیب درک می شود، حتی به جرأت می توان گفت که بسیاری از اندیشمندان نیز دچار این سهل انگاری ها شده و می شوند. https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare https://t.me/gami_be_ayandeh
✅ سوادعددی چیست؟ سواد عددی به توانایی درک، تفسیر و استفاده از داده‌های عددی برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه اشاره دارد. برای مدیران، این مهارت به منزله یک چراغ راهنما در دنیای پیچیده و پُر از اطلاعات است. مدیرانی که دارای سواد عددی قوی هستند، می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌ها، الگوهای پنهان را کشف کنند و روندهای بازار را پیش‌بینی کنند. آن‌ها قادرند از آمار و ارقام برای ارزیابی عملکرد تیم‌ها و بهبود فرآیندها بهره‌برداری کنند. این مهارت نه تنها به بهینه‌سازی منابع و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، بلکه پایه‌گذار نوآوری‌های جدید و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در سازمان‌ها نیز هست. بنابراین، تقویت سواد عددی نه تنها یک ضرورت است، بلکه یک سرمایه‌گذاری معنادار برای مدیرانی است که می‌خواهند در دنیای رقابتی امروز پیشرو باقی بمانند. این توانایی به مدیران این امکان را می‌دهد که از دریاچه وسیع داده‌ها، جواهراتی از بینش و استراتژی‌های جدید استخراج کنند و به سمت موفقیت‌های بزرگ‌تری حرکت کنند. نداشتن سواد عددی باعث می شود بدون درک مفهوم اعداد در مورد آنها صحبت کنیم و بدون درک آنها تصمیم های نسجیده بگیریم به همین جهت یکی از پایه های سواد در عصر ما سواد عددی است. https://t.me/gami_be_ayandeh https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
شهادت اسماعیل هنیه در تهران در خصوص شهادت اسماعیل هنیه مطالب مختلفی منتشر شده، از محل اقامت، نفوذ، پهباد و... اما نکته ای که به نظر می رسد نباید از آن غافل شد تمرکز دشمنی ایران بر روی اسرائیل و آمریکاست و به نظر می رسد نباید از این موضوع غافل شد که دشمنی را نباید هویتی کنیم. منطق می گوید که این نوع ترور ها حتما با هماهنگی آمریکا و کشور های دیگر است و حتی دستیابی به اطلاعات دانشمندان و متفکران نظام توسط امریکا و اسراییل، لزوما توسط این دو کشور و نفوذی های آنان نمیباشد، بلکه به احتمال قوی پای کشور های دیگر نیز در این موضوع در جریان است. اما این اتفاق با توجه به زمان(روز بعد از تحلیف) و مکان(تهران) حامل پیام های مهمی از جمله عدم امنیت در ایران، نشان دادن نفوذ تا شناسایی محل اسکان مهمترین رهبر فلسطینی که علنا تهدید به ترور شده، اختلال در فعالیت دولت جدید، شکاف در ملت در خصوص مسئله فلسطین و به حاشیه بردن جنایات غزه. نکته ی دیگر اینکه این وضعیت برای کشور دلخواه دولت نتانیاهو و نفوذی هاست. نکته ی مهم دیگر اینکه، اسرائیل با یک پهباد یا هر آنچه اتفاق افتاده عملیات مهمی انجام داده و به نظر می رسد که با توجه به عملیات وعده ی صادق، این بار باید زهرچشم قوی و البته با هزینه کمتر و منافع بیشتر، موثرتر، بازدارنده تر در این خصوص گرفته شود. قطعا اصل پاسخ و یا عدم پاسخ و حتی نوع و چگونگی پاسخ میبایست براساس موارد متعددی (همچون نگاه بلندمدت و استراتژیک و Cost–benefit analysis در حوزه ی بین الملل، سیاست و...) انجام شود که همگی تابع تصمیم و نظر و منویات رهبر معظم ایران در این خصوص هستیم. ✍محمد حسین رمضانی https://t.me/gami_be_ayandeh https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
Ⓜ️ آیا انتخاب دیگری دارم یا این تنها انتخاب است؟ ‍ ➕ فیلم سینمایی Mine داستان سربازی است که حین بازگشت از مأموریت در بیابانی برهوت، یکی از پاهایش روی مین می رود اما او بلافاصله متوجه می شود و پای خود را از روی مین برنمی دارد، به همین دلیل مین عمل نمی کند. بنا به دلایلی خودش نمی تواند مین را خنثی کند پس مجبور می شود چندین روز در انتظار نیروی کمکی باقی بماند. ➕ اگر پا را بلند کند بلافاصله مین منفجر می شود و مرگ او حتمی خواهد بود. در عین حال خستگی بیش از حد، گرمای روز، سرمای شب، بی خوابی و ایستادنِ مدام، تشنگی و گرسنگی او را از پا درآورده است. در این حال و روز؛ او به حالتی نیمه هوشیار فرو می رود و مدام خاطرات گذشته اش را مرور می کند. ➕ در طی مرور این خاطرات؛ بیننده متوجه می شود که قبل از این اتفاق، این سرباز بارها و بارها بر روی مین های دیگری رفته و آنها را منهدم کرده است. مینِ رابطه عاطفی با همسرش، مینِ دعوا و نزاع با دوستان و همکارانش، مینِ درگیری در کافه با غریبه ها و ... تا می رسد به اولین مین. ➕ او بخاطر می آورد که چه کسی اولین مین را برای او کاشته است و او پایش را روی آن گذاشته و همه چیز نابود شده است. مینی که پدرش برای او کاشته است. پدری خشن، مست و بی مسئولیت که او و مادرش را دلیل بدبختی زندگی می دانسته و همیشه با رفتاری پرخاشگرانه آنها را آزار میداده است. در طول همه اتفاقات و حوادث گذشته، زمانی که پایش روی مین می رفته بلافاصله انفجار رخ می داده و همه چیز نابود می شده است. ➕ اما این مین در این بیابان او را وادار می کند تا کاری را انجام دهد که قبل از این انجام نمی داده است، 《 مکث کردن》 او چندین روز مکث می کند تا نیروهای کمکی برسند و مین را خنثی کنند. مکثی طاقت فرسا و بسیار دشوار. مین در بیابان؛ استعاره ای است از مین هایی که او در روابط عاطفی، خانوادگی، اجتماعی و شغلی خودش منهدم کرده است. ➕ این مکثِ چندین روزه در آن بیابان به او می آموزد که اگر فوراً و با عجله به آن حوادث و اتفاقات؛ واکنشی که پدرش به او آموخته است را نشان نمی داد، زندگی بهتری را تجربه می کرد. فیلم به ما می آموزد که این مکث آگاهانه، چیزی است که ما در این زیستن شتابزده، به شدت به آن نیاز داریم. واکنش های تند و سریع و اتوماتیک به شرایط و اتفاقات؛ واکنشی ناآگاهانه از سوی فعالیت تله ها، عقده ها و سایه های شخصیتی است. ➕ ما به رویدادهای امروزِ زندگیمان همان واکنشی را نشان میدهیم که در گذشته داشته ایم.ما به ناشناخته های امروز بر اساس شناخته های دیروز عکس العمل نشان می دهیم.مکث کردن در هنگام کنش ها و واکنش ها می تواند افقی از انتخاب های جدید را به روی ما بگشاید. ➕ مکث کردن را امتحان کنیم و در هنگامه یکی از رفتارها یا واکنش هایمان، اندکی مکث کنیم و از خودمان بپرسیم: آیا این یک مین است؟ آیا این مینی از گذشته است؟ آیا این من هستم که واکنش نشان میدهم یا گذشته من است که دارد فرمان می دهد؟ آیا انتخاب دیگری دارم یا این تنها انتخاب است؟ 📝 منوچهر خادمی https://t.me/gami_be_ayandeh https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
نگذشت یادم برود چه کسی هستم. ✳️ باراک اوباما، در همان اولین روزهای آغاز ریاست‌جمهوری خود دفتر تازه‌ای در ضلع غربی کاخ سفید که بخش اداری است، راه انداخت. دفتری که در ابتدا با ۱۰ کارآموز و یک مسئول کار را شروع کرد و شمار کارکنان این دفتر در آخرین سال ریاست‌جمهوری اوباما به بیش از ۶۰ کارآموز و ۱۰ نیروی ثابت و یک مسئول رسیده بود. دفتری که اسم آن «دفتر مکاتبات ریاست‌جمهوری» شد و اهالی کاخ سفید با عنوان اختصاری «او.پی.سی» از آن نام می‌بردند. پیش از این رئیس‌جمهور ویلیام مک‌کینلی دفتر مشابه‌ای در کاخ سفید راه انداخته بود. اما حجم کار این دفتر همیشه بسیار محدود بود و هیچ‌وقت رئیس‌جمهوری خود را مقید به خواندن مداوم نامه‌ها نکرده بود، چه رسد به این‌که وقت بگذارد و به نامه‌ها پاسخ دهد. ✳️ باراک اوباما از همان ابتدا یک قاعده شخصی وضع کرد و تا آخرین روز ریاست‌جمهوری خود به آن پایبند ماند:‌ تک‌تک نامه‌هایی که خطاب به او ارسال می‌شود، باید خوانده شود. کارکنان دفتر مکاتبات شخصی ریاست‌جمهوری باید هر روز ۱۰ نامه را انتخاب و روی میز کار او بگذارند. اوباما هرشب نامه‌هایی را که انتخاب شده بود، به بخش خصوصی کاخ سفید که محل زندگی او و خانواده‌اش بود می‌برد. نامه‌ها را در خلوت شب می‌خواند، برای بعضی از آن‌ها با دست‌خط شخصی جواب می‌نوشت، در حاشیه‌ بعضی دیگر از نامه‌ها نکاتی را می‌نوشت تا کارکنان با این محور و کلیدواژه‌ها برای نامه جوابی بنویسند و چندتایی از این نامه‌ها را قاب کرد، به دیوار دفتر کار خود زد تا همیشه جلوی چشمش باشد. ✳️ از اوباما پرسیده چه شد که تصمیم گرفت پیگیر و مداوم و حتی در سفر کاری و تعطیلات، روزی ۱۰ نامه را بخواند و پاسخ دهد؟ اوباما در پاسخ می‌گوید که عادتِ نامه خواندن او را «سر پا نگه می‌داشت» و به او هر روز یادآوری می‌کرد که یادش نرود پشت هر مخالفت، موافقت، رنج و اندوه، خشم و فریاد یک انسان یا گروهی از انسان‌ها وجود دارند که مهم‌اند، قصه‌ای دارند و باید قصه‌ی آن‌ها را شنید و در تصمیم‌گیری حواس‌ات به آن‌ها باشد. می‌گوید نامه نوشتن و نامه خواندن به او کمک کرد که هم‌دردی و هم‌دلی بیشتری داشته باشد، چیزی که به نظرش، رمز کلیدی تغییر است و نقطه‌ای که آدم‌ها را از فرد به جمع می‌رساند و به آن‌ها توانایی «ساختن اجتماعی کوچک» در راه رسیدن به هدفی مشخص را می‌دهد. ✳️ باراک اوباما در این باره گفته است: می‌توانم فهرستی ردیف کنم که دستاوردهای من این سیاست‌ها، لوایح، موفقیت‌ها، توافق‌ها و غیره بود. ولی بگذار صادقانه بگویم. چیزی که واقعاً به آن افتخار می‌کنم این است که هشت سال تکیه زدن بر صندلی ریاست در کاخ سفید باعث نشد خودم را گم کنم و یادم برود که چه کسی هستم. خواندن مداوم این نامه‌ها مهم‌ترین عاملی بود که نگذاشت یادم برود چه کسی هستم. از این موضوع می توان دو نکته کلیدی آموخت: 📝 محتوای هر نامه شامل موارد مختلفی همچون درخواست ها، شکایت ها، درد دل، رنج،خشم یک انسان، نه فقط یک فرد،بلکه متعلق به گروهی از انسان‌هاست(که به هر دلیلی اقدام نکرده اند و یک از هزار آنها دست به قلم شده است) و این موضوع به خودی خود مهم است و آن هم حتما «داستان خود را» دارند و باید «قصه‌ آن‌ها» را شنید و در تصمیم‌گیری ها حواس‌ مان به آن‌ها باشد. 📝 در هر رده سازمانی که هستیم، وزارت، سازمان،شرکت،اداره، گروه، طیف و... و مسئولیتی داریم و اگر تصیمات ما روی زندگی افراد اثرگذار است، باید قصه آنان را نیز گوش کنیم و فرض بر نفهمیدن مخاطب نگذاریم. 📝 حرف های قشنگ زدن در مورد توسعه، سیاست دموکراسی و گفتگوی اجتماعی و پاسخگویی و ... عاری از هرگونه فایده برای ملت است و باید آنها را فرایند محور و در قالب یک سیستم به آن پرداخت تا بتوان به مرور توسعه دست یافت. ✅فراموش نکنیم حضرت علی در زمان حکومت خود «بیت القصص» (به معنای خانه قصه ها) را بنا نهاد و این موضوع بدین دلیل بود که متوجه شد که برخی نمی توانند شکایات و خواسته هایشان را با وی در میان بگذارند یا دسترسی ندارند و یا... پس مردم با حضور در آنجا و گفتگو با متصدیان، این موضوع را تبدیل به مکانیزمی کرد که مردم با او در ارتباط باشند. 📝 ای کاش قصه های پرغصه مردم را شنیده شود که خود منبع خوبی برای تحلیل رفتاری و نگرش مردم در طبقات، گروه های متفاوت می باشد که تصمیم سازی را برای تصمیم گیران تسهیل کند. ✍محمد حسین رمضانی https://t.me/gami_be_ayandeh https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
🪴 مشکلات یه آدم مولتی میلیاردر! ‏یه مقاله توی گاردین چاپ شده که نویسنده‌اش سایکوترا‌یست و مراجعه کننده‌هاش مولتی میلیاردرهای دنیا هستن.اسم نویسنده کلی کاکرل Clay Cockrell هست و تو این مقاله از اینکه واقعا یه فردی که بینهایت پولداره چه مشکلاتی میتونه داشته باشه مینویسه. طبق همون چیزی که حدس میزنین مشکل اکثریت این ‏آدمها بی اعتمادیه.این فکر که همه اطرافیانشون اونها رو برای پولشون میخوان،یا در حال توطئه یا گول زدنشون برای گرفتن اموالشون هستن.هرکسی که به اونا نزدیک بشه حتما یه انگیزه مالی داره پس در حقیقت تو یه قفس خیلی کوچک حبس هستن. مشکل دومی که باهاش مواجه هستن انگیزه است.در حقیقت اگه ‏صاحب کمپانی باشن که خودش میچرخه واونها نیازی ندارن که ۸ صبح بیدار بشن و استرسی برای به دست اوردن چیزی نداشته باشن به پوچی میرسن.اونها خیلی زود‌ حوصلشون سر میره وبرای به دست اوردن هیجان یا سراغ کارهای پرخطر میرن یا مواد. https://t.me/gami_be_ayandeh توی جلسه های تراپی،این ادمها بیشتر علاقه دارن از تنانگی ‏یا مواد مصرف کردنشون بگن و درباره پول حرف نمیزنن. با وجود این‌همه ثروت، پول براشون موضوعیه اغشته به شرم و عذاب وجدان و ترس. طبیعتا این ادمها برای بچه‌هاشون بهترین امکانات ممکن رو فراهم میکنن،مخصوصا اگر خودشون از هیچ به ثروت رسیده باشن. در نتیجه از پایینترین‌ سن، فرزندانشون در محیط ‏محدودی در تماس با بچه‌هایی مثل خودشون هستن، مدارس مخصوص باعث میشه خیلیهاشون حتی یه رفتار عادی با یه ادم معمولی رو نبینن و یاد نگیرن و خیلی کم میشه که با یه ادم از قشر پایینتر رفاقت داشته باشن. قفس این بچه‌ها اندازه والدینشون کوچک و تنگه. مشکل دیگه‌شون اینه که به اندازه کافی تنبیه‏نمیشن، مثلا برای بدرفتاری با معلم یا پیشخدمتشون و... این بهشون القا میکنه که قانونی برای اونها وجود نداره و آدمهایی که با این تفکر بزرگ میشن وقتی جایی نسبت به عملشون بازخواست بشن،توانایی حل مسئله رو‌ندارن. لینک مقاله اگه دوست داشتین بخونین: https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/nov/22/therapist-super-rich-succession-billionaires?fbclid=IwAR3YBiX8lW716ZTOqDYRjVdnJH9SMfkokdnHOqIMYFeDcVPt3E2qMPFMlM8 https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare https://t.me/gami_be_ayandeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ایمان یعنی چیزی که هنوز ندیدی رو باور کنی و پاداش‌ این باور و صبر، رسیدن واقعی به اون چیزه...♥️ https://t.me/gami_be_ayandeh https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
🖊 مراقب شبث ها باشیم 🔹 شبث بن ربعی به هنگامی که اسلام در شبه جزیره عربستان گسترش یافته بود، مسلمان شد. پس از وفات پیامبر و ادعای برخی بر نبوت دروغین، به یکی از آنان پیوست اما به هنگام شکست آنان از مسلمانان، دوباره مسلمان شد. تاریخ خبری از وی نقل نمی کند تا اینکه در اواخر حکومت عثمان و گستره اعتراضات، او نیز در زمره مخالفان عثمان بود. در دوره امیرالمومنین نیز از فرماندهان سپاه وی بود. سپس جزء خوارج شد اما به هنگام درک قطعی بودن شکست خوارج و گفتگو با حضرت علی، مجدد به حضرت پیوست. پس از جنگ نهروان و اوضاع متفرق کوفیان و حمله معاویه به سرحدات، ااسمی از وی نیست. گفته شده که به همراه اشعث با معاویه نامه نگاری داشت. 🔹 در زمان حکومت معاویه، سکوت اختیار کرد اما در زمان خاص به نفع معاویه گام برداشت و علیه حجر گواهی داد و به استناد سخن او، حجر و یارانش به شهادت رسیدند. 🔹 پس از درگذشت معاویه، از جمله کسانی بود که امام حسین را دعوت کرد و در نامه نوشت که همه چیز برای حکمرانی شما آماده است. وقتی ورق برگشت و ابن زیاد وارد کوفه شد، در پراکندن مردم از گرد مسلم فعال بود. او از فرماندهان لشکر عمر سعد علیه امام حسین شد اما توجه داشت تا چندان فعال نباشد و تا آنجا که ممکن بود سعی می کرد در دید نباشد. شبث از طرف حاکم کوفه مسندی گرفت و در مقابل مختار ایستاد. با بالا گرفتن کار مختار، در نامه ای خواستار پیوستن به او شد اما مختار نپذیرفت. مدتی بعد به زبیریان پیوست تا در سال 70 از دنیا رفت. 🔹 شبث مسلمان شد، کافر شد و دوباره مسلمان شد. با علی بود، با معاویه بود، به امام حسین نامه نوشت، با ابن زیاد بود، تمایل داشت با مختار باشد ولی نشد و در نهایت با زبیریان نیز بود و شاید اگر عمرش کفاف می داد با دیگران نیز همراهی می کرد. 🔹 شبث را چگونه می توان فهمید؟ آیا او در دل انسانی حقیقت گرا بود و خوب و بد را می فهمید اما به لحاظ ضعف شخصیتی، اصل برایش قدرت و ثروت بود و دچار تعارض درونی شده و قدرت پرستی و مال دوستی بر وی غالب بود، چنانچه در جریان واقعه عاشورا نیز برای خاموش کردن ندای درونی خود، سعی کرد مانند دیگر فرماندهان لشکر بی رحم نباشد؟ یا او اساسا انسانی بود که به هیچ چیزی جز قدرت و ثروت خود اعتقاد نداشت و با درک موقعیت زمانه و گرفتن رشوه های کلان و گرفتن پست هر کاری را برای صاحبان قدرت، حاضر به انجام بود؟ 🔹 شبث هر چه بود، درسی ماندگار در تاریخ از خود به جای گذارد. شبث ها نگاهشان به قدرت است، به اینکه چه کسی صاحب آن است. در شرایط چندگانگی و یا دوگانگی قدرت نیز سعی در جلب رضایت همه اطراف دارند. از سویی پس از جنگ صفین با علی هستند و از سوی دیگر با معاویه نامه نگاری دارند. از سویی با حاکم کوفه است و از سویی به مختار نامه می نویسد. سعی می کند همه را داشته باشد. 🔹 شبث ها همیشه هستند. آنان حاضر به هزینه کردن برای هیچ گروهی نیستند اما آماده اند تا بر سر سفره ها بنشینند. با همه هستند اما به واقع با هیچ کس نیز نیستند. با همه گروهها با افکار کاملا ناهمگون نیز سازگارند. مراقب شبث های اطرافمان باشیم. https://t.me/gami_be_ayandeh https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare