فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
باسلام
عبدالله الاکبر، عید سعید غدیر را محضرتان شادباش عرض می کنم.
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
🔲⭕️رئیس جمهور جدید این ۳ کار را انجام ندهد.
۱) سخنرانی نکنید!
ما از رئیس جمهور هیچ انتظاری نداریم که سخنرانی کند. اصلا چه نیازی هست که شما در روز کارگر، کارمند، معلم، روز قوه قضائیه و صدها روز دیگر سخنرانی کنید. به سخنرانی هفته دولت و نوروز و گزارش دهی فصلی کفایت کنید. اصلا چه نیازی هست که شما در رخدادهای مختلف سخنرانی کنید. هر سخنرانی شما میلیاردها تومان برای ما آب می خورد. اصلا اصلا مبالغه نمی کنم: هزینه های انتظامی و امنیتی (چک و خنثی)، هزینه فرصت مدیرانی که جهت ادب باید از دستگاه های خود بیایند و منظم بنشینند و به حرف های نه چندان کلیدی شما گوش کنند. هزینه استهلاک جاده و ماشین های دولتی، هزینه تیم اداری تجهیز فضا و ....
ما از رئیس جمهور انتظار داریم پشت میزش بنشیند، تمرکز کند و چند تصمیم مهم بگیرد. همین! ما به سخنران نیاز نداریم! کشور ما نیازمند تصمیمات خردمندانه، جسورانه و حاصل اجماع است. شما باید تصمیم بگیرید. سخنرانی را به دیگران واگذار کنید.
۲) پروتکل های بی فایده تشریفاتی را ادامه ندهید!
مثلا همه فکر می کنند که رئیس جمهور وقتی می رود یک استانی، باید تیم استاندار، امام جمعه و نمایندگان مجلس باید به استقبال بیایند. یک دختر کوچک زیبا را هم هماهنگ می کنند که برای شما شعر بخواند. پیش خودتان حساب و کتاب کنید که همین تشریفات چقدر زمان و هزینه از جیب بیت المال خرج می کند. شجاع باشید و دستور بدهید تمام تشریفات استقبال را حذف کنند. مستقیم تشریف ببرید به جلسه تصمیم گیری و نه سخنرانی. ما مالیات و نفت نمی دهیم که برای شما تشریفات استقبال و بدرقه فراهم کنند.
۳) بیش فعال نباشید!
مملکت ما پر از مساله است. اما قرار نیست یک رئیس جمهور همه مسائل را حل کند. رئیس جمهور باید حداکثر ۵ مساله اصلی را از هزاران مساله انتخاب کند و آن را حل کند. اینکه شما راجع به همه چیز صحبت می کنید. راجع به همه چیز جلسه می گذارید. راجع به همه چیز اظهار نظر می کنید. راجع به همه چیز تصمیم می گیرید نشانه آن است که اولویت و ضداولویت (نااولویت) ندارید. مدیری که توانایی تشخیص اولویت ها را از مسایل فرعی تر و کم اهمیت ندارد، اولین شرط مدیریت و عقلانیت را نقض کرده است. می دانم که تحت فشار هستید که راجع به همه چیز واکنش نشان دهید ولی اگر در این مسیر بیفتید این راه انتها ندارد!
☑️⭕️تجویز راهبردی پایانی:
خلاصه می کنم؛ سخنرانی نکنید، تصمیم گیری کنید. کورکورانه پروتکل های باقی مانده از ادوار قبلی را تکرار نکنید. جسارت داشته باشید و پروتکل های بی فایده، تشریفاتی و هزینه زا را کنار بگذارید. شجاعت داشته باشید و مسائل فرعی را در پای مسائل اصلی قربانی کنید و تمرکز کنید روی اولویت های سرنوشت ساز و توسعه آفرین.
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
🔹 سرمایهی اجتماعی دین و بنبستهای انتخاباتی
✅ دموکراسی و انتخابات، درست یا غلط، آخرین تجربهی بشر برای گذر از چندگانهها و ترجیح یک امر بر دیگری است و هیچ معنایی بیشتر از ترجیح نظر اکثریت ندارد. چیزی که از صندوقها بیرون میآید به حق، درست، و یا مقدس معنی نمیشود؛ زیرا انتخابات اساسا فرآیند تشخیص حق و باطل نیست به همین دلیل، خروجی صندوق تنها به معنای انتخاب اکثریت است و نه بیشتر. با این حال، در کشور ما گروهی دوست دارند انتخابات را جوری دیگر معنا کنند. به همین دلیل آن را با مضامین دینی و مقدس در میآمیزند. انتخاب خود را رنگ و لعابی دینی میزنند. آن را به امدادهای الهی ربط داده و نتیجه صفای باطن خود یا دیگری میدانند. اعلام میکنند خدا در یک مکاشفهی شخصی به دلشان انداخته است که به فرد خاصی رای بدهند. در همین انتخابات ریاست جمهوری پای دین و عالمان دینی و امور مقدس به میان کشیده شد. کسانی خود و اطرافین خود را اردوگاه امام حسین (ع) خواندند و رقیب و طرفدارانش را خیمهی یزید. رأی به خود را حق تفسیر کرد و رأی به رقیب را باطل؛ غافل از این که انتخابات یک کنش عرفی برای انتخاب یک امر عرفیست؛ یک رفتار اینجهانی برای ترجیح یک امر اینجهانی. رأیها را میتوان به درست و نادرست و یا کمتر درست، تقسیم کرد ولی به حق و باطل نه. اساسا انتخابات عرصهی گزینش حق و باطل نیست. عرصهی انتخاب خدا یا شیطان نیست. کسانی که با تمسک به مقدسات و به میان کشیدن خدا و پیامبر سعی میکنند برای رای خود وجاهتی درست کنند، آگاهانه و یا غیرآگاهانه، به سرمایهی اجتماعی دین، چوب حراج میزنند.
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
ثبات ارزی عاملی برای تولید
برای ثبات اقتصادی نیازمند ثبات ارزی در کشور هستیم. این موضوع ثبات ارزی یکی از مسائل مهم در پیشبرد اقتصادی است. زیرساخت های ثبات ارزی باید توسط دولتها پایه ریزی شود. هر دولتی که تحقق رشد اقتصادی را می خواهد باید ثبات ارزی را دردستور کار قرار دهد.
در شرایط فعلی ارزش پول ملی کاهش داشته است. با برنامه ریزی و رونق و توسعه تولید می بایست ارزش پول ملی را تقویت کرد. با این اتفاق قدرت خرید افزایش پیدا می کند. مهمترین عاملی که در کاهش ارزش پول ملی موثر است، افزایش تورم محسوب میشود. حقیقت این است که تورم در کشور ما به شکلی افسار گسیخته رشد کرده است. افزایش نقدینگی، سیاستهای مالی انبساطی و کسری بودجه و عوامل مهم دیگری در تشدید تورم کشور
نقش دارند.
از سوی دیگر نوسانات ارزی همواره عامل ریسکهای اقتصادی بودهاند. به این خاطر تثبیت نرخ ارز و حرکت به سمت کاهش آن به نفع بازارهای مالی و تولید است. چراکه دارندگان سرمایه با اطمینان نسبت به نبود ریسک اقتصادی و ثبات در بازارهای مختلف در فعالیتهای مولد سرمایه گذاری میکنند.
این در حالی است که همزمان با افزایش تورم، یکی از مهمترین پیامدهای اقتصادی، رشد نقدینگی است. با افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از مردم ترجیح میدهند کالاها یا ارز خارجی را جایگزین ریال کنند. بنابراین طبیعی است که بازار ارز، طلا، سکه، ملک و امثالهم داغ میشود. رشد اقتصادی محصول سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصاد است به این دلیل باید ثبات اقتصادی و ارزی تامین شود تا به مقصد مورد نظر یعنی تسریع رشد اقتصادی برسیم.
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
رشد اقتصادی و انتخاب مردم
زمان مطالعه (۲ دقیقه)
در بحث و صحبت های دو نامزد باقی مانده در انتخابات از کلید واژه "رشد اقتصادی" زیاد استفاده می شود که موجب شد قدری آن را باز کنیم:
واژه رشد اقتصادی را بارها و بارها در اخبار و رسانهها شنیدهاید. به زبان ساده رشد اقتصادی به این مفهوم است که میزان تولیدات یک کشور نسبت به قبل افزایش یابد یا اصطلاحا رشد داشته باشد. برای مثال اگر اقتصاد کشوری در سال گذشته ۲ عدد کفش تولید میکرده و امسال تولید این محصول به ۳ عدد کفش ارتقا یافته است، این امر به معنای رشد اقتصادی این کشور به میزان ۵۰ درصد است. با افزایش تولیدات یک کشور نسبت به قبل یا رشد اقتصادی، بهتبع تعداد افراد مورد نیاز برای کار در سیستم اقتصادی نیز افزایش یافته و وضعیت اشتغال یک کشور بهبود مییابد. همچنین وقتی عرضه محصولات در پی افزایش میزان تولید آن، زیاد میشود قیمت محصولات نیز کاهش مییابد و قدرت خرید مردم افزایش مییابد. رشد اقتصادی موجب افزایش صادرات کشور به خارج از مرزها شده و زمینهساز ورود ارز به کشور میشود. با ورود ارز بیشتر، قدرت اقتصادی کشور در تامین منابع مورد نیز خود در زمینههای مختلف افزایش یافته و مسوولان و تصمیمسازان میتوانند به برنامهریزی برای توسعه زیرساختهای کشور، ساخت جادهها، راهآهن، مدارس، بیمارستانها، مراکز آموزشی، کارخانهها و... بهطور کلی توسعه کشور بپردازند. بنابراین رشد اقتصادی یک مساله بسیار مهم در اقتصاد کشورها است که زیربنای اصلی افزایش اشتغال، کاهش تورم و توسعه اقتصادی است.
در سیاستهای کلی ایران رشد ۸ درصدی اقتصاد در نظر گرفته شده اما آمارها نشان میدهد با اینکه در دهه۹۰ ، دو سال متوالی رشد اقتصادی مناسب و بالا داشته ایم, اما طی این مدت تقریبا صفر بود.
پنج عامل مهم برای رشد اقتصادی میتوان به:
۱) افزایش مشارکت نیروی کار
۲)یافتن منابع جدید(نفت و گاز و...)
۳)افزایش تخصص نیروی کار
۴)یافتن تکنولوژی جدید
۵)افزایش تجارت خارجی
سه عامل نخست مستقیما به داخل کشور مرتبط است که اتفاقا هر سه موجود می باشد از جمله نیرو متخصص کارگری و تحصیل کرده و جوان و از وجود منابع مختلف طبیعی که بخش قابل توجهی از درآمد کشور نیز با وجود تحریم ها از آن می باشد. در خصوص آیتم چهار( حداقل نیم نگاهی باید به آن سوی مرز ها داشته باشیم) و آیتم پنج تنها راهکار ارتباط با کشور های مختلف و کسب درآمد از آنها باشد.
بیش از ۱۵ سال هست که مردم سایه تحریم را به شدت در سفره خود احساس می کنند و فقط در دو سال ۹۵ و ۹۶ به واسطه توافق برجام مقداری از تحریم از سر ایران برداشته شده در آن سال های نیز رشد اقتصادی به ۸% رسید و بلافاصله پس از لغو توافق برجام تحریم ها مجددا بر سر مردم ایران تا امروز سایه انداخته است.
پس نتیجه می گیریم اگر تحلیل های متعصب گونه سیاسی را کنار بگذاریم و منطق و البته عقل مالی اقتصادی ملاک قرار دهیم متوجه می شویم چاره ای جز ارتباط با کشور دیگر جهان برای رشد اقتصادی را نداریم و این ارتباط به دلیل تحریم های موجود و عدم قبول برخی توافق نامه ها, بسیار سخت و گاها ناممکن می باشد.
✍محمدحسین رمضانی زارع
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
رشد اقتصادی، مستلزم ارتباط مسالمتآمیز با دنیا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
لطفا فارغ از نگاه و جبهه گیری های سیاسی مطالعه کنیم.
در قانون برنامۀ هفتم توسعه که ابلاغ نشده، زیرا مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام نظر نکرده است. میزان رشد اقتصادی در نظر گرفته شده روی ۸ درصد است. در برنامۀ آقای رئیسی هم رشد ۷ درصدی را پیشبینی کردند، اما نامزد ریاست جمهوری جبهه ی انقلاب عنوان کرده که رشد بالای ۸ درصدی را تجربه خواهیم کرد.
برای دستیابی به رشد بالای اقتصادی و ۸ درصدی، ما به ملزوماتی نیاز داریم که مهمترین آن جذب سرمایهگذاری خارجی است. هیچ کشوری در دنیا بدون سرمایهگذاری خارجی به توسعه و پیشرفت دست پیدا نکرده است.
جذب سرمایهگذاری خارجی مستلزم ایجاد روابط و همزیستی مسالمتآمیز با کشورهای توسعهیافته است. چون ارتباط با کشورهایی که درحالتوسعه هستند یا از نظر اقتصادی در جهان در سطح بینالمللی از اعتبار کمتری برخوردار هستند، کشور ما را صاحب سرمایهگذاری نمیکند؛ بلکه بیشتر سرمایههای ما هم به آن طرف سرازیر میشود. زیرا آنها وضع اقتصادی بدتری از نظر ما دارند. ما بیش از اینکه سرمایه را جذب کنیم، داریم سرمایه از دست میدهیم. هم سرمایۀ مادی و هم معنوی.
براساس داده های موجود، ماهانه یک میلیارد دلار سرمایۀ مادی را از دست میدهیم. چگونه در شرایط تنشزای کنونی منطقه که ما نیز بخش مهمی از آن هستیم، قادر خواهیم بود که زمینه را برای جذب سرمایۀ خارجی فراهم کنیم؟
تحریمها درحالحاضر تشدید شده و در مورد نفت اخیراً با ۵۰ شرکت حقیقی و حقوقی و تراکنشهای مالی مورد تحریم قرار گرفته و حلقۀ محاصرۀ فروش نفت ما کمتر شده و عضو سازمانها و کنوانسیونهای بینالمللی که بقیه کشورها عضو آن هستند، مثل «FATF» نیستیم و کلاً شرایط ما برای گسترش تجارت خارجی فراهم نیست. قطعاً سرمایۀ خارجی هم به ایران جذب نمیشود. زیرا سرمایۀ خارجی به جایی میرود که از حداقل ریسکهای متعارف برخوردار باشد و امنیت سرمایهها و مالکیتهای خصوصی آن حفظ شود.
از طرفی نیز ۸ میلیون ایرانی دو تابعیتی در خارج از کشور داریم که بسیاری از آنها ثروتمند هستند و البته علاقه برای بازگشت به وطن، از سرمایهگذاری در کشور خود احساس خطر میکنند؛ چگونه انتظار داریم خارجیها بیایند سرمایهگذاری کنند؟
همچنین برای رشد اقتصادی ۸ درصد، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است و ما چگونه میتوانیم این حجم از سرمایهگذاری را در کشور جذب کنیم؟ ضمن اینکه نیاز به تکنولوژیهای جدید موضوع بسیار مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی است که ما فاقد آن هستیم. در مجموع ابزارهای رشد اقتصادی را در اختیار نداریم.
#توسعه
#پیشرفت
#ایران
#اقتصاد
#انتخابات
✍محمدحسین رمضانی زارع
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
انتخابات و تعیین سرنوشت چهار سال آینده
دو تا موضوع رو خواهش دارم دقت کنید:
۱-هر کس شنبه رییس جمهور بشه دیگه برای همه خواهد بود چه اونی که به آ. جلیلی رای داده و چه به آ. پزشکیان و مهم تر حتی اونی که رای نمیده، دیگه برای همه هست و نمیتونیم بگیم چون رای ندادیم تصمیماتش برای ما نیست و بدونیم که تصمیماتش توی زندگی هامون اثر داره و نگیم فرقی نداره، حتما فرق داره.
۲-مشکل همه ی ملت، اقتصادی هست و برای داشتن معیشت خوب ناچار به رشد اقتصادی حداقل ۸٪ هستیم و برای آن نیز، نیازمند ارتباط بین المللی هستیم و آینده ی ما رو همین انتخاب ها مشخص میکنه.
پس ببینیم کی میتونه یا تفکرش این هست یا اندیشه اش راه رو باز کنه یا میتونه باز کنه.
✍محمد حسین رمضانی زارع
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
☑️آقای جلیلی/پزشکیان
🔵بماند به یادگار برای ثبت در تاریخ:
امروز ۱۵ تیر ماه مرحله ی دوم رای گیری انتخابات ۱۴٠۳ ریاست جمهوری:
گوشت در قصابی: ۷۵٠ هزار تومان
مرغ: ۱٠٠هزار تومان
دلار ۶٠.۸۷۶ تومان
سکه امامی ۴۲.۵۱٠.٠٠٠ تومان
طلا گرمی ۳.۴۹٠.٠٠٠ تومان
فعلا که ملت در حال رای دادن هستند و نمیدانیم که کدامیک از نامزدها رای می آورد، برای ثبت در تاریخ و عدم گمراه کردن مردم در چهار سال آینده با دادن اطلاعات غلط.
در چهار سال آینده یادمان باشد که قیمت ها چند بود و در آن دوره چطور خواهد بود، چون مشکل مردم معیشت است و بخواهیم و نخواهیم زندگی مان متاثر از نرخ ارز است.
البته آقای دکتر جلیلی اصرار بر ادامه راه دولت مرحوم رئیسی را دارند و باید اطلاعات اولین روز دولت شان می آوردیم ولی تخفیف دادیم.
✍محمد حسین رمضانی زارع
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
گامی به سوی آینده
دست نوشته های محمدحسین رمضانی
☑️آقای جلیلی/پزشکیان 🔵بماند به یادگار برای ثبت در تاریخ: امروز ۱۵ تیر ماه مرحله ی دوم رای گیری ا
البته برای مقایسه دوره ها با شاخص های اقتصادی بیش از ۲٠ شاخص همچون:
نرخ بهره، (GDP)، (GNP)، (GDP deflator)، (GNP deflator)،(PPI)، نرخ بیکاری، (HPI)، شاخص مجوزهای ساخت، درآمد و دستمزد. ذخایر نفت خام، فلاکت و...
موجود هست ولی برای موارد ساده و دم دستی اعلام شده که برای هر کسی قابل لمس و حس می باشد.
✍محمد حسین رمضانی زارع
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
رقابت تمام شد.
ادب پیروزی و ادب شکست در همه ی سطوح لازم است.
برای بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی ملت و امت و توسعه ی ایران عزیز، به همدلی نیاز داریم نه زخم زبان و کینه.
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
🔵ضربه بزرگ تحریمها به طبقه متوسط ایران
🔹تحریمها از طریق کاهش درآمدهای نفتی، کاهش واردات و افزایش تورم منجر به کاهش قدرت خرید و اندازه طبقه متوسط شدهاند.
از سال ۲٠۱۲ تا ۲٠۱۹، میانگین زیان سالانه در اندازه طبقه متوسط ایران ۱۱ درصد بوده است.
به عبارت دیگر، بدون تحریمها اندازه طبقه متوسط در ایران تقریبا ۱۱ درصد در سال بیشتر میشد.
🔹در سال ۲٠۱۹ شکاف بین اندازه طبقه متوسط در ایران و سناریوی فرضی بدون تحریمها به حداکثر ۲٠ درصد رسید.
این تحریمها با کاهش درآمدهای صادرات نفت و محدودیتهای تجاری و بانکی باعث کاهش تولید ناخالص داخلی سرانه و افزایش نرخ تورم شدهاند که به کاهش قدرت خرید طبقه متوسط انجامید.
🔹تنوع بخشی به اقتصاد، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، توسعه تجارت با کشورهای غیر تحریمی و اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی، بهبود سیستم مالی و بانکی، کاهش تورم و افزایش شفافیت اقتصادی نیز از جمله راهکارهایی است که میتواند به بهبود شرایط اقتصادی و کاهش تاثیرات منفی تحریمها کمک کند.
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
✍️ اختلاف نظر سیاسی میتواند جامعهای بهتر بسازد
@dr_mh_ramezani_zare
🔴 بیشتر مردم فکر میکنند شکاف عظیم ایدئولوژیک بین رقبا یا جناحهای سیاسی، بزرگترین مانع برای حل مشکلات ملی است. باور رایج این است که برای ایجاد هر نوع پیشرفت مهمی باید برداشت مشترکی از جامعه آرمانی خود داشت. تردیدی وجود ندارد که هر کشوری با معضلاتی روبهروست که به هر حال باید به دنبال راهحلی برای آنها باشد. اما در جستوجوی راهحل، گروههای همنظر معمولاً چندان کارامد عمل نمیکنند.
🔴 گروههای همنظری که به دنبال حل مشکلات هستند، نگاهی مشابه به امور دارند و دربارۀ مسیر پیشرو همعقیدهاند؛ این امر تا زمانی کارا است که با مشکلی مواجه نشوند. اما وقتی به مشکلی برخورند غالباً توان پیشبینی گام بعد را ندارند.
🔴 در مقابل، در گروههای متنوع افراد نگاهها و رویکردهای مختلفی به مشکلات دارند، و ازینرو به موانع مختلفی برمیخورند. به همین دلیل هرگاه چشماندازی به مانع برخورد، چشماندازی دیگر میتواند مسیر پیشرو را نشان میدهد. بنابراین در سطحی کلان، نوعی همکاری ناخواسته و جالبتوجه شکل میگیرد.
🔴 «آموختن از دیگران» و «گرد هم آمدن» را نباید یکی دانست. بسیاری از بنبستهای سیاسی به دلیل اختلافنظر نیست, زیرا اختلافنظرهای عمیق ویژگی همۀ دموکراسیهای معاصر است. در مقابل، شاید یکی از بزرگترین مشکلها باوری باشد که در همۀ جناحها با هم مشترک است: اینکه جناح دیگر، حق نیست, نادان و احمق هستند، فاسدند و البته شرور است. اگر با این چشم به دیگران نگاه میکنیم، پس تنها چیزی که دائم با آن مواجه خواهیم بود جنگ سیاسی است و این تنها چیزی است که میتوانیم منتظرش باشیم. هر جناح یا گروهی با این عقیده به جلو می رود که ناجیِ حقیقت از دست دشمن است.
🔴 راهحل چیست؟ قدم اول این است که بپذیریم غالباً از مخالفان خودمان میآموزیم. بنابراین میتوانیم با دیگران مبارزه کنیم، و در عینحال این مبارزه به جنگی نفیکننده مبدل نشود.
🔴 تحقیقات متعددی نشان داده است وقتی برای حل یک مسئله، تیمی تشکیل میشود که تنوع دیدگاه بیشتری در میان اعضای آن وجود دارد، راهحلهای کارامدتری حاصل میشود. بهعنوان نمونه در تحقیق از دانشگاه میشیکان نشان داده است هرگاه زنانی به گروههای حل مشکلی اضافه میشوند که قبلاً همگی مرد بودهاند، توانایی در حل مشکل به شکل محسوسی بالا میرود. این مسئله دربارۀ تخصصها و ایده های اجتماعی مختلف هم مصداق دارد، پس می توان عنوان کرد که تنوع نگاه سیاسی برای حل مسائل مختلف جامعه منجر به افزایش راه حل ها می شود که باید در حوزۀ سیاست نیز بکار گرفته شود.
✍محمد حسین رمضانی زارع
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
لینک کانال تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
📝 حاج سید اصغر حمال
🔻 نعمت الله فاضلی
✅ امروز پادکست "ماجرای اصغر حمال" را که مجله پرگار منتشر کرده است، گوش دادم. این ماجرا را استاد حسین پاپلی یزدی در جلد دوم شاهکارش "شازده حمام" نقل می کند. ماجرایی شگفت اما واقعی و فراگیر در جامعه ی ماست؛ ماجرای "طبقه انگل" و چگونگی رشد آن در ایران. ایران همان طور که "طبقه فهیم" دارد، "طبقه انگل" هم دارد. اولی در کار ساختن ایران است، و دومی در کار تخریب ایران.
🔻بگذارید خلاصه ماجرا را بگویم و بعد ببینیم این "طبقه انگل" چگونه و چرا ویرانگر جامعه ماست.
✅ پاپلی یزدی در سال ۱۳۴۶ تصادفی اصغر حمال را در مشهد موقع گدایی می بیند و او را می شناسد. اصغر پیشتر در گاراژ اتو تاج در یزد باربری و حمالی می کرده. پاپلی احوالش را می پرسد و ناهار مهمانش می کند و با هم دوست می شوند. زمان می گذرد و ماجراهایی پیش می آید و اصغر و پاپلی رفیق می شوند و اصغر داستان زندگی اش را برای پاپلی می گوید.
🔻قصه این است: اصغر برای زیارت به مشهد آمده و شبی کنار حرم نشسته و سرش را روی زانویش گذاشته بود. عابران به گمان این که گداست، جلوی پایش پول می گذاشتند. اصغر می بیند در زمان کمی چهار پنج تومن پول به او داده اند. همان شب دو ساعت دیگر سرش را به زانو می گذارد و ده تومن جمع می کند. پولی بسیار بیشتر از بار زدن یک کامیون.
🔻اصغر بعد از آن کار حمالی را رها می کند و به گدایی می پردازد و روزی پنجاه تومن گدایی می کند. مدتی بعد پاپلی اصغر حمال را در حال نزول دادن می بیند، در حالی که شالی سبز دارد و سید هم شده است!
🔻پنج سال می گذرد و سید صاحب خانه ای بزرگ و مال و منال اشرافی می شود. همسرش هم وارد دلالی می کند و او سیصد هزار تومن جهیزیه دخترش را از همین راه فراهم می سازد. حالا اصغر حمال به "حاج سید اصغر" مشهورست.
🔻سال ۶۷ پاپلی "حاج سید اصغر حمال" را در تهران می بیند، در حالی که صراف شده و صاحب صرافی در خیابان فردوسی و کاخ و جلال و جبروت است. بقیه ماجرا را خودتان حدس بزنید که چطور اصغر حمال می شود حاج سید اصغر صراف و سکینه بانویش هم "حاجیه مریم خانم".
✅ فقط اصغر حمال نیست که هوشمندانه ناگهان در می یابد با زحمت کشیدن نمی شود پولدار شد، اطراف ما پر است از "حاج سید اصغر حمال ها" که از راه گدایی، ربا، دلالی و زندگی رانتی و انگلی، گنج قارون دارند و سید سبز پوش هم شده اند.
🔻حاج سید اصغر حمال ها همه جا هستند، حتی در دانشگاه ها. کم نیستند اعضای هیات علمی که بدون زحمت، صلاحیت و مهارت، و با دوشیدن دانشجویان و سیستم دانشگاه، استاد و دانشمند شده اند. در ادارات هم همین طور. حتی در صنایع و کارخانه جات و بانک ها و هم مدیران زیادی می بینیم که همان اصغر حمال اند که از نردبان باندبازی و رانت بالا بالاها رفته و چه ثروت ها اندوخته اند.
🔻 این گروه طبقه انگل اند که بدون تولید کالا و خدمات، بدون داشتن دانش و مهارت، بدون طی کردن مراتب رشد و کمال، تنها و تنها از راه دوشیدن جامعه به ثروت باد آورده می رسند.
✅ یکی از علل فلاکت ایران رشد این "طبقه انگل" است.
🔻در این خصوص راز بزرگی را نهفته است، اگر میل سودجویی، پولدوستی و زراندوزی مردم در "چارچوب عقلانی و نهادی" هدایت نشود، صرف وجود ثروت و ثروتمند در جامعه، پیشرفت ایجاد نمی کند.
✅ در ایران امروز حجم عظیمی پول و جمعیت پرشماری سودجو وجود دارد، اما این سرمایه ها و سودجویی ها فاقد " چارچوبی عقلانی و نهادی" است. بخش چشم گیری از سرمایه ها و ثروتمندان امروز ما از قماش حاج سید اصغر حمال اند.
🔻 اصغر حمال ها محصول دولت رانتی، فقدان آزادی و نبود نظم و نظام دموکراتیک در جامعه هستند. جامعه ای که سامان دموکراتیک ندارد، شایسته سالاری در آن پا نمی گیرد، و افراد به جای کوشش در ارتقای توانایی های شان، می کوشند راه های کم زحمت، اما پر درآمد و پر منزلت را طی کنند.
🔻اصغر حمال ها تعهدی به هیچ ارزش و اخلاق و ادب و آدابی جز سودجویی و غارت ندارند. آنها انگل جامعه اند که خود را رنگ کرده اند، رنگ ارزش های حاکم.
اصغر حمال ها را نمی توان کامل از جامعه زدود، اما می توان راه تکثیرشان را تنگ کرد.
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
لینک کانال تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Ⓜ️ داستان هند و بنگلادش و ایران
✳️کارشناسی عنوان کرده بود که مردم ایران نباید خودشان را با ژاپن و آلمان مقایسه کنند و باید باید هند و پاکستان و بنگلادش مقایسه کنند. ما این کار را برای ایشان و سیاستمداران ایران انجام دادیم.
▪️پینوشت: اعداد بر مبنای گزارشات بانک مرکزی، بانک جهانی و دلار آزاد محاسبه شدهاند.
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
لینک کانال تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
جالبه بدونین از ۱.۴ میلیارد جمعیت چین، ۹۶.۷ میلیون نفر آنان عضو حزب کمونیست هستند یعنی خیلی کمتر از ۱۰ درصد مردم این کشور!
اعضای این حزب ۲۳۰۰ عضو کنگره را انتخاب و کنگره ۲۴ عضو دفتر سیاسی و ۷ عضو کمیسیون نظامی را بر میگزیند و دفتر سیاسی هم ۷ عضو کمیته اجرایی و رهبری این کشور را تعیین میکند.
لینک کانال تلگرام:
@gami_be_ayandeh
لینک کانال ایتا:
@dr_mh_ramezani_zare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طولانیترین قطار باری در جهان و متعلق به عربستان است یک نشانه از نشانه هایی است که اقتصاد عربستان را از حالت تک بعدی و متکی نفت خارج کرده است.
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
لینک کانال تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
گامی به سوی آینده
دست نوشته های محمدحسین رمضانی
طولانیترین قطار باری در جهان و متعلق به عربستان است یک نشانه از نشانه هایی است که اقتصاد عربستان را
این کلیپ قطار عربستان را تا آخر بببنید و سپس اطلاعات مربوط به آن را در زیر بخوانید:
ویدئوی قطار با هم ببینیم؛ چرا که هم خوب و هم لازم است تا برخی از تصورات خام خود را نسبت به عربستان که اقتصاد آن را صرفاً متکی به محصولات نفتی معرفی میکنند تغییر دهیم و تصحیح کنیم:
عربستان سعودی دارای ذخایر وسیعی از فسفات، طلا، مس و بوکسیت و مقادیر زیادی از آلومینیوم است.
قطاری که میبینید طولانیترین قطار باری در جهان و متعلق به عربستان است که فسفات استخراجی از مناطق شمالی کشور سعودی را تا بندر رأسالخیر در جنوب شرقی منتقل میکند.
برای دریافت و تصور حجم آن کافی است بدانیم که فقط طول قطار سهکیلومتر است؛ که دارای ۱۶۰ واگن است که هر واگن آن، باری به وزن ۱۰۰ تن یعنی در مجموع ۱۶۰۰۰، شانزده هزار تن بار را در طولانیترین خط ریلی صحرا، حمل و جابجا میکند.
لازم به یاد آوری است که صحراهایی که طول جغرافیایی آنها هزارکیلومتر و عرضشان ۶۰۰کیلومتر است، انتقال این حجم از محمولههای معدنی با صدها کامیون هم امکانپذیر نیست.
فارغ از هزینههای هنگفتی که برای دولت، نسبت به سوخت و رانندگان و هزینههای غیر مستقیم در تعمیر و نگهداری جادهای به همراه خواهد داشت.
فقط کافی است به (شركة التعدين العربية السعودية) یا شرکت معادن عربستان سعودی که بزرگترین هلدینگ استخراج معادن و فلزات پایهی آن کشور است و قراردادها و سهام آن در بورس نگاهی بیندازید تا تصویر پندارینِ عربستان به عنوان کشوری تکمحصولی و صرفا متکی به نفت از ذهنهاتان رخت بربندد.
عربستان جزو پنج کشور بزرگ تولید و صادرکنندهی فسفات جهان است که تا کنون در مناطق وعدالشمالی ۵۳۰۰ معدن آن کشف شده است که ارقام تریلیون دلاری آن در اذهان امثال من نمیگنجد.
✍محمد حسین رمضانی زارع
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
لینک کانال تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
هدف قیام عاشورا
در طول زمان سوالات و پرسش هایی در خصوص عاشورا مطرح میشود که پرسش های قبل و قدیمی را به فراموشی می سپارد، اما هنوز این پرسش که هدف قیام عاشورا چه بود پرباجاست.
هدف قیام عاشورا یک پرسش مهم برای تعیین ماهیت و هویت شیعه و البته مدلی از استراتژی برای عمل سیاسی است که پاسخ های متنوعی مشاهده شده که دو پاسخ آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است:
۱)هدف از قیام عاشورا اقامه عدل بوده که با شهید شدن امام در کربلا باید آن هدف ادامه داده و آنچه امام حسین شروع کرده را شیعیان به پایان برسانند.
۲)قیام عاشورا به عنوان یک کنش یا رویداد افشاگری بدانیم.
حال افشای چه کسی و چه چیزی؟ سهل الوصول ترین پاسخ انحرافات و ظلم و ستم خاندان بنی امیه را عنوان کرد.
اگر عمیق تر بیاندیشیم باید حسین را افشاگر سرشت این جهان معرفی کرد بطوری که به شهادت رساندن نوه پیامبر اعظم، آن هم کمتر از گذشت نیم قرن از وفاتش آن عزیز، اثبات کننده این موضوع است که عدالت و اساسا عدل در این دنیا امکان پذیر نیست.
هیچ کس بالاتر و شایستهتر از پیامبر و امام نبود. آن سرنوشت نشان داد عدل تحقق یافتنی نیست، اما نباید ظلم را بدیهی انگاشت. هرچه میتوان باید انجام داد تا ظلم در لباس عدل، مردمان ساده را نفریبد. برای تحقق تام و تمام عدالت مومنان متوجه جهانی پس از این جهان میشدند. شیعیان باید عاشق عدالتی میماندند که در این جهان غایب است.
بنابراین پاسخ اول سیطره پیدا کرد. امام اقامه کننده عدل دانسته شد. به این معنا قیام عاشورا یک حادثه تاریخی تلخ بوده و شیعیان باید سینههای خود را مملو از غضب نگاه دارند و راه ناتمام او را ادامه دهند. پاسخ دوم اما رویداد عاشورا را به یک رویداد فلسفی تبدیل میکرد.
عاشورا یک رویداد فلسفی است به این معنا که پنجرهای به بنیاد این عالم میگشاید.
پاسخ اول آرزواندیشیهای بلندی را خلق میکند. شیعیان میتوانند خیال کنند به مثابه یک قوم برگزیده میتوانند سراسر این عالم را مملو از عدل کنند و مردمان جهان را از شر ظلم و عداوت برهانند. کاری که نهایتاً امام زمان باید تمام کند. احساس حقانیت کنند و دیگران را پیرو خود بخواهند. پاسخ دوم اما شیعیان را ضد سلطه میساخت. نه تنها در ساحت عام سیاسی، بلکه در ساحت اجتماعی و حتی فردی. شیعیان هر کجا که ستمی لباس حقانیت پوشیده رسوا میکردند. بیآنکه خود را حامل حقیقتی یگانه بدانند. امام زمان میآمد تا پایان این جهان را به سرآغاز روزگار عدالت خداوند پیوند بزند. همین و بس.
پاسخ اول این جهان را عرصه تاخت و تاز اراده انسانی میداند و پاسخ دوم، با نگاهی تراژیک به سرشت این عالم مینگرد، پاسخ اول مستعد آن است که انسان را به جای خدا بنشاند، پاسخ دوم به محدودیتهای عمیق این عالم مینگرد و تناهیهای انسان. پاسخ اول در جستجوی قدرت تشیع است، و پاسخ دوم در جستجوی آنکه تشیع جانبدار حقیقت باشد.
✍محمد حسین رمضانی
لینک کانال تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
در حسابداری مفهومی با اهمیت و مهمی داریم به نام رجحان محتوا بر شکل و جالب اینکه عاشورا مصداق واقعی این مفهوم می باشد.
عاشورا از مصادیق رجحان بر شکل است.
عناوین رسمی و شکلی سپاه یزید:
امیرالمومنین، رهبر جامعه اسلامی، حاکم دینی، حافظ و مفسر قرآن، پیشانی پینه بسته، نماز خوان و با حجاب و...
محتوای سپاه یزید:
ظالم و فاسد و سخت دل ترین مردمان تاریخ
عناوین شکلی سپاه امام حسین:
آشوبگر، اغتشاشگر، بی بصیرت، خارج شده از دین، شوریده از امام زمانش،
محتوای سپاه امام حسین:
آزاده و دادخواه، افشاگر ظلم و ستم
حواسمان باشد درست حسابداری کنیم.
✍محمد حسین رمضانی
لینک کانال تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
واردات خودرو، مردم، تغییر قیمت
با توجه به ابلاغ آئین نامه واردات خودرو با چه مواردی را مواجه می شویم.
۱) طبق ماده سه آئین نامه واردات خودرو، ارز برای واردات خودرو میبایست از منابع خارج از ایران باشد، فلذا هر فرد حقیقی امکان واردات خودرو خواهد داشت که توانایی صادر نمودن قلم کالایی را داشته و از طریق فروش کالایی صادراتی ارز مورد نیاز برای خودرو را تهیه نمایید.
۲) در ماده ۵ آئین نامه واردات خودرو اشاره کرده که افراد حقیقی برای واردات جهت تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش میبایست تاییدیه را اخذ کنند که این موضوع عملا موضوع را واردات را منتفی می کند.
۳) علاوه بر بند یک و دو باید خاطر نشان کرد که هیچگاه دولت از مواردی همچون عوارض کمرگی، مالیات و... هم به قیمت تمام شده خودرو های وارداتی اضافه می گردد.
۴)در حال حاضر خودرو های موجود در کشور شامل دو نوع تولیدی و مونتاژی می شود که بطور کلی به سه دسته تقسیم می شود:
الف) خودرو های سطح یک(زیر۵٠٠ میلیون) همچون: ساینا و کوییک و...
ب) خودرو های سطح دو(بین ۵٠٠ میلیون تا یک میلیون) همچون: پارس و دنا و تارا و...
پ) خودروهای سطح سه(بالای یک میلیارد) همچون: لاماری، سراتو و...
۵) با توجه به بند یک و دو و از طرفی سطح بندی خودروها(بند چهار) ، عملا واردات خودرو خارجی به راحتی امکان پذیر نیست و تنها تعداد معدودی امکان واردات را خواهد داشت.
۶)با توجه به بند پنج و سطح فنی بالای خودروهای خارجی و نسبت به خودرو های سطح یک و دو، واردات خودرو تاثیر چندانی بر قیمتی این خودروها نخواهد داشت.
۷)با توجه به بند شش میتوان عنوان کرد واردات در واقعیت(باتوجه به دهک بندی یارانه ها) برای بالای ۹٠٪ مردم ایران اثر بخشی واقعی نداشته، چون محصولات داخلی را مردمی خریداری می کنند که امکان تهیه خودروهای مونتاژی را نداشته و واردات خودرو ها تاثیری در کاهش قیمت خودرو های سطح یک و دو ندارد.
چاره چیست؟
به نظر می رسد دو راه حل برای کاهش قیمت خودرو و بالا رفتن کیفیت وجود دارد:
استفاده از Foreign Direct Investment شرکت های خودرو ساز خارجی و یا استفاده از Joint venture(قرارداد های مشترک)
✍محمد حسین رمضانی
لینک کانال تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قطعا این جمله به گوشتون خورده
دیپلم زمان قدیم اندازه صد تا مدرک لیسانس امروزی میارزه
در مکتب خانه های قدیم مواردی شامل قرآن، نهج البلاغه، نصاب الصبیان، صرف میر فارسی، شرخ تعریف، عوامل منظومه شرح سیوطی، الفیه، شرح نظام، شرح جامی، شاهنامه فردوسی و در نحو و صرف و حاشیه ملا عبدالله، کلیات سعدی و خمسه نظامی و…
این نوجوان با تسلط کامل شرح ماجرای فردوسی را کامل عنوان می کند.
لینک کانال در تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
🔰🔰خارجیا ، یه اصطلاح دارن که میگن:
“Let’s agree to disagree”
🔆یعنی بعد یذره بحث و گفتگو میگن بیا رو اینکه نمیتونیم باهم موافق باشیم و نظرامون فرق میکنه توافق کنیم که بحث تموم شه، نه تو نیازه با من هم عقیده و هم نظر باشی و نه من با تو. ببین چه احترام و شعوری…
لینک کانال در تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
پیشرفت و اختلاف نظر سیاسی
اکثر مردم فکر میکنند مانع بزرگ حل مسایل مملکت مربوط به اختلاف ایدئولوژیک بین رقبا یا جناحهای سیاسی است.اما باید باور کنیم برای هر توسعه و پیشرفتی ناچاریم که از جامعه مطلوب و آرمانی خودمان تصویر مشترکی داشته باشیم. تردیدی وجود ندارد که هر کشوری با مشکلاتی روبهروست که در هر صورت باید به دنبال حل آنها باشد. اما در جستوجوی راهحل، گروههای هم سو معمولاً چندان کارآمد عمل نمیکنند.
🔹 گروههای هم سو که به دنبال حل مشکلات هستند، نگاهی مشابهی به مسائل دارند و همعقیدهاند ولی این موضوع تا زمانی وجود دارد که با مشکلی روبرو نشوند و به محض مواجهه با مشکل غالباً توان پیشبینی قدم بعدی را ندارند.
🔹 در مقابل، گروههایی هستند که نگاه های متنوع و رویکردهای گوناگون نسبت به مسائل دارند، و به همین ترتیب به موانع مختلفی برمیخورند و از طرفی هرگاه چشماندازی به مانعی برخورد، چشماندازی دیگر میتواند مسیر پیش رو را نشان میدهد. بنابراین در سطحی کلان و گسترده تر، نوعی همکاری ناخواسته در این خصوص شکل میگیرد.
🔹 باید بیاموزیم که «آموختن از دیگران» و «گرد هم آمدن» یکی نیستند. بسیاری از بنبستهای سیاسی به دلیل اختلافنظر نیست؛ زیرا اختلافنظرهای عمیق ویژگی همۀ جوامع معاصر است. در مقابل، شاید یکی از بزرگترین مشکلها باوری باشد که در همۀ جناحها با هم مشترک است. اینکه جناح دیگر، احمق، فاسد و البته شرور است و اگر با این چشم به دیگران نگاه میکنیم، پس جنگ سیاسی، تنها چیزی است که میتوانیم منتظرش باشیم. هر جناح با این عقیده راسخ حرکت کند شک نکنید با توسعه کمتر, پیشرفت محدود تر و در نهایت تباهی مواجه می شود.
🔹 راهحل چیست و چه کار کنیم؟
راه حل این است که بپذیریم غالباً از مخالفان خودمان میآموزیم. بنابراین میتوانیم با دیگران مبارزه کنیم و در عینحال این مبارزه به جنگی نفیکننده بدل نشود.
🔹وقتی برای حل یک مسئله، تیمی تشکیل میشود که دارای دیدگاه های متنوع تر و بیشتری است، راهحلهای کارامدتری دارد.
بهعنوان نمونه، اسکات پیج، استاد اقتصاد دانشگاه میشیگان در تحقیقی نشان داده است بطور مثال هرگاه زنانی به گروههای حل مشکلی اضافه میشوند که قبلاً همگی مرد بودهاند، توانایی در حل مشکل به شکل قابل توجهی بالا میرود. همین موضوع را می توان برای انواع دسته بندی های سیاسی, فرهنگی, قومیتی و... اشاره کرد و این مسئله دربارۀ تخصصها و نظرگاههای اجتماعی مختلف هم مصداق دارد، پس به نظر شما آیا میتواند این تنوع و گوناگونی در حوزۀ سیاست فایده نداشته باشد؟
لینک کانال در تلگرام:
🆔 @gami_be_ayandeh
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
ادب گفتگو
✳️یکی از مواردی که در فضاهای مختلف دیده می شود و متاسفانه در آن کمبود داریم این است آداب گفتگو را بلد نیستیم. در گروه ها،کانال ها و... همانطور که بسیار دیده شده بدلیل عدم آگاهی از آداب گفتگو و بحث، غالبا به بی اخلاقی و ناراحتی طرفین می انجامد.
طرفین بحث، البته برخی به قصد قربت الی الله اما بواسطه برخورد نامناسب باعث رنجش دوست و همشهری، هم میهن خود را فراهم می کنند.
گفتگو آدابی دارد که رعایت آن می تواند به اصل موضوع شفاف کند و عدم رعایت آن می تواند بی اخلاقی و... و در نهایت بی حاصل بودن گفتگو منجر شود.
مهمترین مبانی گفتگو :
✳️هدف:
اساس گفتگو همان هدف بحث است مشخص شدن حقیقت است نه زمین زدن طرف مقابل و یا برتری نشان دادن خود. پس انسان هر کجا که فهمید حق با مخاطب است باید بگوید حق با شماست که باعث بالا رفتن منزلت فرد می شود.
✳️عدم اتهام زنی:
اگر دنبال حقیقت و اصل موضوع هستیم اگر فردی سخنی مخالف نظر ما دارد را برچسب های مختلف نزنیم که این منجر رنجش خاطر مخاطب می شود.
✳️ من قال نه ما قال:
سعی کنیم آنچه را گفته نقد کنیم و نه آنکه آنرا چه کسی گفته است.چون انسان ها در هر وضعی ممکن است در گفتار و بیان و متاسفانه نوشتار خود اشتباه کنند.
✳️تخصص لازم
از بحث در خصوص موضوعی که تخصص لازم را نداریم اجتناب کنیم. در زمینه ای که علم ما اندک است بهتر است وارد نشویم و دیگران را هم به گمراهی نیاندازیم و خودمان را به واسطه حرف های عام که همه جا گفته می شود صاحب نظر ندانیم.
✳️گفتگوی محترمانه:
باید با مخاطب محترمانه گفتگو کنیم و از عبارتی که باعث بی احترامی به مخاطب است پرهیز کنیم و بطور مثال از گفتن عباراتی همچون:
تو نفهمی، درکت درست نیست،و..... دوری کرده و بهتر است بگوییم من از سخن شما چنین برداشت می کنم درست است؟
✳️ نقد در بحث نه دعوا با مخاطب:
نقد یک مطلب نشانگر اهمیت دادن به آن مطلب و گوینده آن است وگرنه بقول روانشناسی که عنوان میکرد هیچکس به سگ مرده سنگ نمی زند!
✳️بردباری:
در گفتگو بردبار و نقد پذیر باشیم نه آنکه به پرخاش کردن و هو کردن او بپردازیم
✳️طهارت:
قلم و زبان را حفظ کنیم و هیچگاه از دایره ادب خارج نشویم.
✍محمد حسین رمضانی
لینک کانال در تلگرام:
🆔 https://t.me/gami_be_ayandeh
لینک کانال در ایتا:
🆔 @dr_mh_ramezani_zare
Ⓜ️ "خطای اثر خصوصیت مثبت"
➕به اعداد زیر نگاه کنید
724-947-421-843-394-411-054-646
این اعداد سهرقمی چه اشتراکی دارند؟
لطفا تا آن را پیدا نکردهای، ادامه متن را نخوان. خُب، عدد 4 در هریک از آنها وجود دارد.
➕حالا اعداد زیر را امتحان کن و وجه اشتراک آنها را پیدا کن.
349-851-274-905-772-032-845-113
میبینیم که پیدا کردن اشتراک در این سری اعداد کمی دشوارتر است.اشتراک این مجموعه این است که در هیچکدام از آنها از عدد 6 استفاده نشده بود.تشخیص "نبودن"، بهمراتب دشوارتر از تشخیص "بودن" است.
بهعبارت دیگر ما تاکید بیشتری بر آنچه هست میکنیم تا آنچه وجود ندارد. ما تا وقتی دردی به سراغمان نیاید، متوجه نبود آن نمیشویم اما تا به سراغمان بیاید فورا متوجه حضورش خواهیم شد.
➕ما محصولی را تولید میکنیم و با وجود بالا بودن درجهی کلسترول آن، اسمی از آن نمیبریم و فقط لیستی از ویتامینها را روی برچسب آن تبلیغ میکنیم و هیچکس متوجه عدم حضور کلسترول در برچسب آن نمیشود.در محیط آکادمیک هم ما مدام به اثر خصوصیت مثبت بر میخوریم. دائم به تایید فرضیهها میپردازیم اما اثری با مضمون رد یک فرضیه به مراتب سختتر چاپ و منتشر میشود.
➕ما به مشورتهای مثیت (این کار را بکن)، اقبال بهمراتب بیشتری نشان میدهیم تا پیشنهادهای منفی (این کار را نکن). در نتیجه ما در درک اتفاقاتی که نیفتادهاند مشکل داریم. ما در برابر آنچه وجود ندارد،نابینائیم. وقتی جنگی وجود دارد، متوجه آن هستیم اما در دوران صلح، برای نبود جنگ، ارزش قائل نمیشویم. یا اگر از هواپیما به سلامتی پیاده شویم، کمتر به سلامتی لحظه به لحظه در طول سفر، دقت میکنیم. شاید اگر این خطای شناختی را بشناسیم و با مهارتِ اندیشیدن به فقدانها، ذهنمان را تقویت کنیم، بهتر بتوانیم شادی کنیم.این کار دشواری است اما شدنی است. بزرگترین سوالهای فلسفی این است که چرا یک چیز وجود دارد و نه اینکه چرا "هیچچیز" وجود ندارد.
https://eitaa.com/dr_mh_ramezani_zare
https://t.me/gami_be_ayandeh
https://t.me/gami_be_ayandeh