eitaa logo
دکتر احسان پوراسماعیل
707 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
442 ویدیو
21 فایل
🌐کانال نشر آثار و اخبار دکتر احسان پوراسماعیل 🔸دانش آموخته ی دکتری علوم قرآن و حدیث 💻وب سایت: www.ehsanpouresmaeil.ir 🔰اینستا: instagram.com/dr.ehsanpouresmaeil 📩ارتباط و یا ارسال کارکلاسی فقط ازطریق: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Karekelasidrep@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 گوهر ۲۰۰ 📖 .. فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ... [بقره، ۵۴] 🔻و خود(یکدیگر) را به قتل برسانید ⚜ از امام عسکری (علیه السلام) نقل است که فرمود: یَقْتُلُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً یَقْتُلُ مَنْ لَمْ یَعْبُدِ الْعِجْلَ مَنْ عَبَدَهُ. یعنی: آنهایی که گوساله را نپرستیده‌اند، کسانی را که به پرستش آن پرداختنه‌اند به قتل رسانند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۲ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۵۴ ⚜ علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)می نویسد: فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ فَقَالُوا: فَکَیْفَ نَقْتُلُ أَنْفُسَنَا؟ فَقَالَ لَهُمْ مُوسَی (علیه السلام): اغْدُوا کُلُّ وَاحِدٍ مِنْکُمْ إِلَی بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَعَهُ سِکِّینٌ أَوْ حَدِیدَهًٌْ أَوْ سَیْفٌ فَإِذَا صَعِدْتُ أَنَا مِنْبَرَ بَنِی‌إِسْرَائِیلَ فَکُونُوا أَنْتُمْ مُتَلَثِّمِینَ لَا یَعْرِفُ أَحَدٌ صَاحِبَهُ فَاقْتُلُوا بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَاجْتَمَعُوا سَبْعِینَ أَلْفَ رَجُلٍ مِمَّنْ کَانُوا عَبَدُوا الْعِجْلَ إِلَی بَیْتِ الْمَقْدِسِ فَلَمَّا صَلَّی بِهِمْ مُوسَی (علیه السلام) وَ صَعِدَ الْمِنْبَرَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ یَقْتُلُ بَعْضاً حَتَّی نَزَلَ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) فَقَالَ: قُلْ لَهُمْ یَا مُوسَی (علیه السلام) ارْفَعُوا الْقَتْلَ فَقَدْ تَابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَقُتِلَ مِنْهُمْ عَشَرَهًُْ آلَافٍ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بارِئِکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ. یعنی: بنی‌اسرائیل گفتند: «چگونه یکدیگر را بکشیم»؟ موسی(علیه السلام) گفت: «فردا همه‌ی شما در کنار بیت‌المقدّس اجتماع کنید و هر کدامتان یک شمشیر یا کارد یا چیز آهنی با خود بیاورید؛ وقتی من از منبر بنی‌اسرائیل بالا رفتم هر یک صورت خود را بپوشانید تا هیچ‌کس از شما آن دیگری را نشناسد؛ سپس با یکدیگر نزاع و مقاتله کنید». روز بعد هفتادهزار نفر از مردانی که گوساله‌پرستی کرده‌بودند در کنار بیت‌المقدس اجتماع نمودند. موسی(علیه السلام) بر آن‌ها وارد شد و با آنان نماز خواند و سپس از منبر بالا رفت. آنگاه آن‌ها با یکدیگر درگیر شدند. در همان لحظه جبرئیل(علیه السلام) نازل شد و گفت: «ای موسی(علیه السلام)! به آنان بگو حکم قتل از میان شما برداشته‌شد و خداوند شما را آمرزید». در اثر این نزاع ده‌هزار نفر کشته‌شدند تا آنکه آیه‌ی پذیرش توبه نازل شد: ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بارِئِکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیم. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۲۲ و القمی، التفسیر، ج۱، ص۴۶ 📖.. ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ... [بقره،۵۴] 🔻 این کار، برای شما در پیشگاه آفریدگارتان بهتر است ⚜ از امام عسکری (علیه السلام) نقل است که فرمود: ذَلِکَ الْقَتْلُ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بارِئِکُمْ مِنْ أَنْ تَعِیشُوا فِی الدُّنْیَا وَ هُوَ لَا یَغْفِرُ لَکُمْ فَیَتِمُّ فِی الْحَیَاهًِْ الدُّنْیَا خَیْرَاتُکُمْ وَ یَکُونُ إِلَی النَّارِ مَصِیرُکُمْ وَ إِذَا قُتِلْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَائِبُونَ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْقَتْلَ کَفَّارَتَکُمْ وَ جَعَلَ الْجَنَّهًَْ مَنْزِلَکُمْ وَ مَقِیلَکُمْ. یعنی: اینکه به این صورت یکدیگر را بکشید بهتر از این است که در دنیا زنده بمانید ولی خداوند شما را نیامرزد و در این حالت نابخشودگی به سر برید تا اینکه عمرتان در دنیا به‌سر رسد و فرجام شما به‌سوی آتش دوزخ باشد. امّا آنگاه که در حالت توبه کشته شوید، خداوند این کشته‌شدن را کفّاره‌ی‌گناه شما قرار داده و بهشت را منزل و سرای بازگشتتان می‌گرداند.  📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۲ و الإمام العسکری،التفسیر،ص۲۵۴ 📖... إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ [بقره،۵۴] 🔻سپس خداوند توبه شما را پذیرفت ⚜از امام عسکری (علیه السلام) نقل است که فرمود: قَبِلَ تَوْبَتَکُمْ قَبْلَ اسْتِیفَاءِ الْقَتْلِ لِجَمَاعَتِکُمْ وَ قَبْلَ إِتْیَانِهِ عَلَی مُکَافَاتِکُمْ وَ أَمْهَلَکُمْ لِلتَّوْبَهًِْ وَ اسْتَبْقَاکُمْ لِلطَّاعَهًِْ. یعنی:[خداوند] توبه‌ی شما را پیش از آن که همه کشته و مجازات شوید، پذیرفت و شما را مهلت داد تا توبه کنید و بر جای گذاشت تا از او اطاعت نمائید. 📚 همان 🌔 @drehsanpouresmaeill
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مجموعه سخنرانی های "شناخت امام مهدی علیه السلام" 🎙 دکتر احسان پوراسماعیل 💢 جلسه پانزدهم ✅ پیدای پنهان 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۱۸۸ ☀️ جزء ۹ 🔻تحذیر جزء نهم قرآن کریم 🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/202 ❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) 🌔 @drehsanpouresmaeill
 🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۱۴ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۰۱ 📖وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسى لَنْ نُؤْمنَ لَكَ حَتَّى نَرَى أللهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ [بقره، ۵۵] 🔻و [نيز به يادآوريد] هنگامى را كه گفتيد: «اى موسى! ما هرگز به تو ايمان نخواهيم‌آورد؛ مگر اينكه خدا را آشكارا [با چشم خود] ببينيم»؛ پس صاعقه شما را گرفت؛ درحالى كه تماشا مى‌كرديد. 📖وَ إِذْ ... [بقره، ۵۵] 🔻هنگامی‌که ⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: وَ ذَلِکَ أَنَّ مُوسَی(علیه السلام) لَمَّا أَرَادَ أَنْ یَأْخُذَ عَلَیْهِمْ عَهْدَ الْفُرْقَانِ فَرَّقَ مَا بَیْنَ الْمُحِقِّینَ وَ الْمُبْطِلِینَ لِمُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) بِنُبُوَّتِهِ وَ لِعَلِیٍّ(علیه السلام) بِإِمَامَتِهِ وَ لِلْأَئِمَّهًِْ الطَّاهِرِینَ(علیهم السلام) بِإِمَامَتِهِمْ. یعنی: این آیه زمانی نازل شد که موسی(علیه السلام) تصمیم گرفت از بنی‌اسرائیل در رابطه با فرقان، پیمان بگیرد[که فرقان چیزی است که] بین کسانی که نبوّت محمّد(صلی الله علیه وآله) و امامت علی(علیه السلام) و ائمّه‌ی پاک(علیهم السلام) پس از او را حقیقت می‌دانسته و کسانی که آن را منکر شده و مبطل می‌دانستند، جدایی قرار می‌دهد. 📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۳۵ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۵۶ ⚜ از امام رضا(علیه السلام)نقل است که فرمود: لَمَّا کَلَّمَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ قَرَّبَهُ نَجِیّاً رَجَعَ إِلَی قَوْمِهِ فَأَخْبَرَهُمْ أَنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ کَلَّمَهُ وَ قَرَّبَهُ وَ نَاجَاهُ فَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَسْمَعَ کَلَامَهُ کَمَا سَمِعْتَ وَ کَانَ الْقَوْمُ سَبْعَمِائَهًِْ أَلْفِ رَجُلٍ فَاخْتَارَ مِنْهُمْ سَبْعِینَ أَلْفاً ثُمَّ اخْتَارَ مِنْهُمْ سَبْعَهًَْ آلَافٍ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْهُمْ سَبْعَمِائَهًٍْ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْهُمْ سَبْعِینَ رَجُلًا لِمِیقَاتِ رَبِّهِ فَخَرَجَ بِهِمْ إِلَی طُورِ سَیْنَاءَ فَأَقَامَهُمْ فِی سَفْحِ الْجَبَلِ وَ صَعِدَ مُوسَی(علیه السلام) إِلَی الطُّورِ وَ سَأَلَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَنْ یُکَلِّمَهُ وَ یُسْمِعَهُمْ کَلَامَهُ فَکَلَّمَهُ اللَّهُ تَعَالَی ذِکْرُهُ وَ سَمِعُوا کَلَامَهُ مِنْ فَوْقُ وَ أَسْفَلُ وَ یَمِینُ وَ شِمَالُ وَ وَرَاءُ وَ أَمَامُ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَحْدَثَهُ فِی الشَّجَرَهًِْ ثُمَّ جَعَلَهُ مُنْبَعِثاً مِنْهَا حَتَّی سَمِعُوهُ مِنْ جَمِیعِ الْوُجُوهِ فَقَالُوا ... . یعنی: پس از آنکه خدای عزّوجلّ با موسی(علیه السلام) سخن گفت و او را همانند یک هم‌صحبت و هم‌راز، مقرّب و نزدیک خود گردانید، موسی(علیه السلام) به سوی قوم خود بازگشت و ایشان را خبر داد که خدای عزّوجلّ با او سخن گفته و او را با راز و نجوا مقرّب خود ساخته است. قوم موسی(علیه السلام) به او گفتند: «ما هرگز به [این حرف] تو ایمان نیاورده و تو را تصدیق نمی کنیم مگر آنکه سخن خدا را چنان که تو شنیده‌ای ما هم بشنویم». آن قوم هفتصدهزار مرد بودند و موسی(علیه السلام) از میان جمله‌ی ایشان هفتادهزار نفر را برگزید؛ بعد از آن از مجموع هفتادهزار نفر، هفت‌هزار نفر و سپس از آن هفت‌هزار نفر، هفتصدنفر و سپس از آن هفتصد نفر، هفتاد نفر را برگزید؛ تا آن‌ها را زمان ملاقات با پروردگارش با خود همراه سازد. در آن هنگام موسی(علیه السلام) ایشان را به سوی طور سینا بیرون برد؛ آن‌ها را در پایین آن کوه متوقّف کرده و خود به‌سوی کوه طور بالا رفت و از خدا خواست تا با او سخن بگوید و سخنش را به ایشان برساند. پس خدای عزّ ذکره با او سخن گفت و ایشان سخن خدا را از بالا، زیر، راست، چپ، پشت سر و پیش رو شنیدند؛ زیرا خدای عزّوجلّ آن صوت و سخنان را توسّط درخت پدید آورده‌بود و سپس آن صوت را از همان درخت منبعث و برانگیخته‌کرد و چنان شد که آن‌ها آن سخنان را از همه‌ی وجوه و اطراف و جوانب شنیدند. 📚شیخ صدوق، عیون أخبارالرضا (علیه السلام)، ج۱، ص۲۰۰ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۴، ص۴۷ و ج۱۱، ص۸۱ و ج۱۳، ص۲۱۷ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۱۸۹ ☀️ جزء ۱۰ 🔸 توبه، ۵۱ 📖 یعنی: بگو: هرگز به ما جز آنچه خدا لازم و مقرّر کرده، نخواهد رسید، او سرپرست و یار ماست و مؤمنان فقط باید بر خدا توکل کنند. 🔻تحذیر جزء دهم قرآن کریم 🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/210 ❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) 🌔 @drehsanpouresmaeill
 🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۱۵ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۰۲ ⚜ از أمیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل است که فرمود: أَنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ قَالَ فِی کِتَابِهِ وَ اخْتارَ مُوسی قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِمِیقاتِنا فَانْطَلَقَ بِهِمْ مَعَهُ لِیَشْهَدُوا لَهُ إِذَا رَجَعُوا عِنْدَ الْمَلَإِ مِنْ بَنِی‌إِسْرَائِیلَ إِنَّ رَبِّی قَدْ کَلَّمَنِی فَلَوْ أَنَّهُمْ سَلَّمُوا ذَلِکَ لَهُ وَ صَدَّقُوا بِهِ لَکَانَ خَیْراً لَهُمْ وَ لَکِنَّهُمْ قَالُوا لِمُوسَی (علیه السلام) لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللهَ جَهْرَةً. یعنی: خداوند عزّوجلّ در کتاب خود فرمود: وَاخْتَارَ مُوسَی قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِّمِیقَاتِنَا [یعنی] موسی (علیه السلام)، هفتاد نفر از میان افراد قوم خود را، هنگامی‌که به محلّ میقات ما می‌آمد، برگزید و با خود آورد و آنان را با خود راهی کرد تا وقتی به‌سوی جمع بنی‌اسرائیل بازگشتند، آن‌ها گواهی دهند که پروردگار موسی(علیه السلام) با او سخن گفته است. [زیرا آنان کلام موسی(علیه السلام) را نپذیرفته بودند]. اگر آن‌ها کلام موسی(علیه السلام) را قبول و او را تأیید کرده‌بودند، بدون شک برایشان بهتر بود؛ امّا چنین نکرده و به او گفتند: ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد مگر اینکه خدا را آشکارا [با چشم خود] ببینیم! 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۳، ص۷۲ ⚜ از امام رضا (علیه السلام) نقل است که فرمود: مُوسَی‌بْنُ‌عِمْرَانَ(علیه السلام) وَ أَصْحَابُهُ السَّبْعُونَ الَّذِینَ اخْتَارَهُمْ صَارُوا مَعَهُ إِلَی الْجَبَلِ فَقَالُوا لَهُ. یعنی: موسی‌بن‌عمران(علیه السلام) و هفتادنفر همراهش که از بین بنی‌اسرائیل انتخاب کرده‌بود و با او به کوه رفتند و [آن‌ها بودند که این کلام را] گفتند ... . 📚 همان، ج۱۰، ص۳۰۵ و ج۱۳، ص۲۲۶ ⚜ از امام عسکری (علیه السلام)نقل است که فرمود: هَذَا مُوسَی(علیه السلام) کَلِیمُ اللَّهِ مَعَ وُفُورِ عَقْلِهِ وَ کَمَالِ عِلْمِهِ وَ نُزُولِ الْوَحْیِ عَلَیْهِ اخْتَارَ مِنْ أَعْیَانِ قَوْمِهِ وَ وُجُوهِ عَسْکَرِهِ لِمِیقَاتِ رَبِّهِ سَبْعِینَ رَجُلًا مِمَّنْ لَا یَشُکُّ فِی إِیمَانِهِمْ وَ إِخْلَاصِهِمْ فَوَقَعَتْ خِیَرَتُهُ عَلَی الْمُنَافِقِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ اخْتارَ مُوسی قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِمِیقاتِنا إِلَی قَوْلِهِ لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللهَ جَهْرَةً. یعنی: این موسی(علیه السلام) کلیم خداست که با همه‌ی وفور عقل، علم کامل و نزول وحی بر او، هفتاد نفر از میان بزرگان قوم و سران و فرماندهان لشکرش را انتخاب کرد تا آن‌ها را با خود به میقات پروردگارش ببرد، این افراد کسانی بودند که شکّی در ایمان و اخلاص آن‌ها نداشت؛ با این‌حال منتخبین او منافق از کار در آمدند. خداوند درباره‌ی آن‌ها فرمود: وَ اخْتارَ مُوسی قَوْمَهُ سَبْعینَ رَجُلاً لِمیقاتِنا تا آنجا که به این سخن می‌رسد که این افراد برگزیده گفتند: لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللهَ جَهْرَةً. 📚 همان، ج۵۲، ص۸۵ و شيخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۴۶۱ ⚜ از امام هادی (علیه السلام) نقل است که فرمود: أَمْ تُرِیدُونَ بَلْ تُرِیدُون یَا کُفَّارَ قُرَیْشٍ وَ الْیَهُودِ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَکُمْ مَا تَقْتَرِحُونَهُ مِنَ الْآیَاتِ الَّتِی لَا تَعْلَمُونَ هَلْ فِیهَا صَلَاحُکُمْ أَوْ فَسَادُکُمْ کَما سُئِلَ مُوسی(علیه السلام)مِنْ قَبْلُ وَ اقْتُرِحَ عَلَیْهِ لِمَا قِیلَ لَهُ لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللهَ جَهْرَةً. یعنی: ای کفّار قریش و یهود! آیا می‌خواهید بلکه حتماً می‌خواهید معجزه‌ای را که نمی‌دانید به صلاح شماست یا به ضررتان، از خدا درخواست کنید؟! چنانچه پیش از این نیز [اجداد شما] از حضرت موسی(علیه السلام) درخواست کرده و به او گفتند: لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللهَ جَهرةً 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹، ص۱۸۳ و ج۱۷، ص۴۱۸ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۴۹۶ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 سلام بر تو که خیر النسا به ما دادی  سلام بر تو که درس وفا به ما دادی  سلام بر تو که با جان، بها به ما دادی سلام بر تو که روح عطا به ما دادی چه گویم و چه نویسم ز مدحتان بانو  شما که شمس و قمر پیشتان زده زانو  فرشته ای که خدا هدیه کرده بر احمد  ملیکه ای که نگاهش طراوت انگیزد  زنی که که غیر رسول و خدا نمی بیند  کسی که طاقت و صبرش بود فزون از حد  زنی نبوده به جز همسر رسول خدا  که در تمامی عمرش ز او نبوده جدا شریک زندگیِ مصطفی شما هستی  به دل ملیکهٔ مهر و وفا شما هستی  انیس درد و غم مرتضی شما هستی  به غصه ها که بود مبتلا شما هستی  پناه جمع خلایق به روز واهمه ای  خدیجه همسر پیغمبر، اُمّ فاطمه ای  درود بر تو که اول زن مسلمانی  عزیز حضرت طاها عزیز یزدانی برای ختم رسولان تو جان جانانی  خدا گواهست که فخر تمام نسوانی روا بود که بگویم بقای اسلامی  به صدق و نیتِ پاکت صفای اسلامی  خدیجه ای و خدا بر شما نظر دارد  که با وجود شما مصطفی سپر دارد  دلم همیشه هوای تو را به سر دارد  خوشا کسی که برایت دو دیده تردارد اگر اجازه دهی در عزایتان بانو  ز دیده اشک ببارم برایتان بانو شاعر: میلاد یعقوبی 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۱۹۰ ☀️ جزء ۱۱ 🔻تحذیر جزء یازدهم قرآن کریم 🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/216 ❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) 🌔 @drehsanpouresmaeill