🟢 گوهر ۲۱۴
📖 ... نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ ... [بقره، ۵۸]
🔻تا خطاهای شما را ببخشیم
⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: نَغْفِرْ لَکُمْ أَیْ بِهَذَا الْفِعْلِ خَطایاکُمْ السَّالِفَهًَْ وَ نُزِیلُ عَنْکُمْ آثَامَکُمُ الْمَاضِیَهًَْ.
یعنی: نَغْفِرْ لَکُمْ به این معنی است که با این کار، خطاهای گذشته و گناهان قبلی شما را از بین میبرم.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲ و الإمام العسکری، ص۲۵۹
⚜ از امام باقر(علیه السلام) نقل است که فرمود: قُولُوا حِطَّهًٌْ تَنْحَطَّ عَنْکُمْ خَطَایَاکُمْ.
یعنی: از خداوند طلب آمرزشکنید تا خطاهای شما زدودهشود.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۷۸
⚜ معاویه بن عمار از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که فرمود: لَمَّا خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی غَزْوَهًِْ الْحُدَیْبِیَهًِْ خَرَجَ فِی ذِیالْقَعْدَهًِْ فَلَمَّا انْتَهَی إِلَی الْمَکَانِ الَّذِی أَحْرَمَ فِیهِ أَحْرَمُوا وَ لَبِسُوا السِّلَاحَ فَلَمَّا بَلَغَهُ أَنَّ الْمُشْرِکِینَ قَدْ أَرْسَلُوا إِلَیْهِ خَالِدَبْنَالْوَلِیدِ لِیَرُدَّهُ قَالَ: ابْغُونِی رَجُلًا یَأْخُذُنِی عَلَی غَیْرِ هَذَا الطَّرِیقِ فَأُتِیَ بِرَجُلٍ مِنْ مُزَیْنَهًَْ أَوْ مِنْ جُهَیْنَهًَْ فَسَأَلَهُ فَلَمْ یُوَافِقْهُ. فَقَالَ: ابْغُونِی رَجُلًا غَیْرَهُ فَأُتِیَ بِرَجُلٍ آخَرَ إِمَّا مِنْ مُزَیْنَهًَْ وَ إِمَّا مِنْ جُهَیْنَهًَْ قَالَ: فَذَکَرَ لَهُ فَأَخَذَهُ مَعَهُ حَتَّی انْتَهَی إِلَی الْعَقَبَهًِْ، فَقَالَ: مَنْ یَصْعَدْهَا حَطَّ اللَّهُ عَنْهُ کَمَا حَطَّ اللَّهُ عَنْ بَنِیإِسْرَائِیلَ فَقَالَ لَهُمُ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً ... نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ قَالَ: فَابْتَدَرَهَا خَیْلُ الْأَنْصَارِ الْأَوْسِ وَ الْخَزْرَج.
یعنی: هنگامیکه پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) [و مسلمانان همراه ایشان] در غزوهی حدیبیّه به سوی مکّه حرکت کردند، ماه ذیالقعده بود؛ وقتیکه به میقات، که حاجیان در آن محرم میشوند، رسیدند احرام بسته و سلاح حمل کردند و چون به پیامبر (صلی الله علیه وآله) خبر رسید که مشرکان، خالدبنولید را به سمت او فرستادهاند تا او را برگرداند، حضرت فرمود: «مردی را بیابید که مرا از بیراهه ببرد». مسلمانان مردی را از قبیلهی مزینه یا جهینه، نزد حضرت آوردند. حضرت از او پرسش کرد و او را سازگار خویش نیافت و از این رو فرمود: «مرد دیگری بیابید». آنها مرد دیگری را که او نیز از قبیله ی مزینه یا جهینه بود نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آوردند. و چون حضرت با او سخن گفت، او را به همراه خود برد تا به گردنهای رسیدند. حضرت فرمود: «هرکه از این گردنه بالا رود، خداوند گناهش را میریزد چنانکه گناه بنیاسرائیل را ریخت و به آنها فرمود: ادْخُلُواالْباب َ سُجَّداً ... نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ» گروه انصار یعنی اوس و خزرج پیشیگرفته و از آن گردنه بالا رفتند.
📚 شیخ کلینی، الکافی، ج۸، ص۳۲۲
📖... الْمُحْسِنينَ [بقره، ۵۸]
🔻نیکوکاران
⚜ از امام عسکری (علیه السلام)نقل است که فرمود: سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ مَنْ کَانَ فِیکُمْ لَمْ یُقَارِفِ الذُّنُوبَ الَّتِی قَارَفَهَا مَنْ خَالَفَ الْوَلَایَهًَْ وَ ثَبَتَ عَلَی مَا أَعْطَی اللَّهُ مِنْ نَفْسِهِ مِنْ عَهْدِ الْوَلَایَهًِْ فَإِنَّا نَزِیدُهُمْ بِهَذَا الْفِعْلِ زِیَادَهًَْ دَرَجَاتٍ وَ مَثُوبَاتٍ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ
یعنی: سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ، هرکدام از شما که گناهان مخالفان ولایت را مرتکب نشود و بر پیمان ولایت که خداوند، آن را از وجود خویش عطا کرده، پایداری نماید، به سبب این کار، ما بر درجات و پاداش او میافزاییم و این همان سخن پروردگار است که فرمود: وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۵۹
⚜ از امام باقر (علیه السلام) نقل است که فرمود: فَأَمَّا الْمُحْسِنُونَ فَفَعَلُوا مَا أُمِرُوا بِهِ.
یعنی: نیکوکاران به آنچه امر میشوند، عمل میکنند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۷۴
🌔 @drehsanpouresmaeill
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مجموعه سخنرانی های
"شناخت امام مهدی علیه السلام"
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
💢 جلسه هفدهم
✅ منکران آفتاب
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۰۲
☀️ جزء ۲۳
🔻تحذیر جزء بیست و سوم قرآن کریم
🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/310
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۱۵
📖 فَبَدَّلَ الَّذينَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَيْرَ الَّذي قيلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذينَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ [بقره، ۵۹]
🔻امّا افراد ستمكار، اين سخن را به غير آنچه به آنها گفته شدهبود،[به صورتى استهزاآميز] تغيير دادند؛ لذا بر ستمكاران، در برابر اين نافرمانى، عذابى از آسمان فرستاديم.
📖 فَبَدَّلَ... [بقره، ۵۹]
⚜تغییر داد [ند]
⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: بَدَلَ قَوْلِهِمْ حِطَّهًٌْ الَّذِی أُمِرُوا بِهِ: هطا سمقانا یَعْنُونَ حِنْطَهًًْ حَمْرَاءَ، فَذَلِکَ تَبْدِیلُهُمْ.
یعنی: بنیاسرائیل کلام خود را عوض کرده و «حطّه» را که به [گفتن] آن امر شدهبودند، به «هطا سمقنا» تبدیل کردند و منظور آنها «گندم سرخ» بود و این همان تغییری است که ایشان دادهبودند.
📚 الإمام العسکری، التفسیر، ص۵۴۴ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۵ و ج۹، ص۱۸۴
⚜از امام باقر(علیه السلام) نقل است که فرمود: وَ أَمَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا فَزَعَمُوا حِنْطَهًًْ حَمْرَاءَ فَبَدَّلُوا.
یعنی: ظالمان[به جای «حطّه»، کلمهی] «حنطه» [گندم] سرخ را در خیال داشتند و لذا [حطّه را به حنطه] تبدیلکردند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۷۸
⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: أَیْ لَمْ یَسْجُدُوا کَمَا أُمِرُوا وَ لَا قَالُوا مَا أُمِرُوا وَ لَکِنْ دَخَلُوهَا مِنْ مُسْتَقْبِلِیهَا بِأَسْتَاهِهِمْ وَ قَالُوا هنطا سمقانا أَیْ حِنْطَهًٌْ حَمْرَاءُ یُنَقُّونَهَا أَحَبُّ إِلَیْنَا مِنْ هَذَا الْفِعْلِ وَ هَذَا الْقَوْلِ.
یعنی: آنگونه که به ایشان(بنیاسرائیل) دستور دادهشدهبود، سجده نکرده و آنچه را که به آنان امر شدهبود، نگفتند بلکه[از روی بیاحترامی] به صورت پشت کرده وارد آن شهر شدند و گفتند: «هنطا سمقانا» یعنی «گندم سرخ که مصرف میکنیم، از اینکار و این گفته بهتر است». (هدفشان تبدیل و تمسخر بود).
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۶۰
📖 ... ظَلَمُوا ...[بقره، ۵۹]
🔻افراد ستمکار
⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: ثُمَّ أَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) عَلَی الْیَهُودِ فَقَالَ: احْذَرُوا أَنْ یَنَالَکُمْ بِخِلَافِ أَمْرِ اللَّهِ وَ بِخِلَافِ کِتَابِهِ مَا أَصَابَ أَوَائِلَکُمُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فِیهِمْ: فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ.
یعنی: رسولخدا (صلی الله علیه وآله) نزد یهود رفته و فرمود: «بترسید از اینکه به سبب مخالفت با امر پروردگار و کتابش، شما نیز به چیزی دچار شوید که به گذشتگانتان وارد شد. خداوند دربارهی ایشان فرمود: فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۵ و ج۹، ص۱۸۴ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۵۴۴
⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: غَیَّرُوا وَ بَدَّلُوا مَا قِیلَ لَهُمْ وَ لَمْ یَنْقَادُوا لِوَلَایَهًِْ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ(علیه السلام) وَ آلِهِمَا الطَّیِّبِینَ.
یعنی: آنچه که به ایشان گفتهشد را، تغییر داده و عوض نمودند و به ولایت محمّد و علی و خاندان پاکشان (علیهم السلام) گردن ننهادند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲ و الإمام العسکری،التفسیر، ص۲۶۰
🌔 @drehsanpouresmaeill
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های دل آرام
▪️ دل آرام ۳۳۳
💠 بررسی وضعیّت
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۰۳
☀️ جزء ۲۴
🔻تحذیر جزء بیست و چهارم قرآن کریم
🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/315
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۱۶
📖 ... رِجْزاً مِنَ السَّماءِ ... [بقره، ۵۹]
🔻عذابی از آسمان
⚜ از امام حسن(علیه السلام) نقل است که فرمود: عَذَاباً مِنَ السَّمَاءِ طَاعُوناً نَزَلَ بِهِمْ، فَمَاتَ مِنْهُمْ مِائَهًٌْ وَ عِشْرُونَ أَلْفاً، ثُمَّ أَخَذَهُمْ بَعْدُ قِبَاعٌ فَمَاتَ مِنْهُمْ مِائَهًٌْ وَ عِشْرُونَ أَلْفاً أَیْضاً، وَ کَانَ خِلَافُهُمْ أَنَّهُمْ لَمَّا بَلَغُوا الْبَابَ رَأَوْا بَاباً مُرْتَفِعاً فَقَالُوا: مَا بَالُنَا نَحْتَاجُ إِلَی أَنْ نَرْکَعَ عِنْدَ الدُّخُولِ هَاهُنَا، ظَنَنَّا أَنَّهُ بَابٌ مُتَطَأْمِنٌ لَا بُدَّ مِنَ الرُّکُوعِ فِیهِ، وَ هَذَا بَابٌ مُرْتَفِعٌ، وَ إِلَی مَتَی یَسْخَرُ بِنَا هَؤُلَاءِ یَعْنُونَ مُوسَی(علیه السلام) ثُمَ یُوشَعَبْنَنُونٍ(علیه السلام) وَ یُسْجِدُونَنَا فِی الْأَبَاطِیلِ، وَ جَعَلُوا أَسْتَاهَهُمْ نَحْوَ الْبَاب.
یعنی: عذابی که از آسمان بر ستمکاران فرستادهشد، طاعون است که بر آنها نازلشد. پس صد و بیستهزار نفر آنها مردند. باز برای مرتبهی دوّم دچار طاعون شدند و صد و بیستهزار نفر دیگر هم هلاک گردیدند. تخلّف آنها این بود که وقتی به در رسیدند، دری بلند را مشاهده کرده و گفتند «ما احتیاجی به رکوعکردن و خمشدن نداریم؛ [قبل از اینکه به این در برسیم] گمان میکردیم این در کوتاه است که برای ورود به ناچار باید خم شد ولی[میبینیم] این در بلند و مرتفع است. موسی(علیه السلام) و یوشعبننون(علیه السلام) تا کی میخواهند ما را مسخره کنند و برای چیزهای بیهوده ما را به سجده وادارند»؟! پس پشت کرده و به طرف در رفتند. (بیحرمتی کردند).
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۵ و ج۹، ص۱۸۴ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۵۴۴
⚜ از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: وَ الرِّجْزُ الَّذِی أَصَابَهُمْ أَنَّهُ مَاتَ مِنْهُمْ بِالطَّاعُونِ فِی بَعْضِ یَوْمٍ مِائَهًٌْ وَ عِشْرُونَ أَلْفاً.
یعنی: عذابی که نصیب آنان(بنیاسرائیل) شد، این بود که در ظرف چند روز، صد و بیست هزار نفر از آنها در اثر بیماری طاعون مردند.
📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۶۰
⚜از أمیرالمؤمنین (علیه السلام)نقل است که فرمود: سَیَقْتُلُونَ وَلَدَیَّ هَذَیْنِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (علیها السلام) ثُمَّ قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ سَیُصِیبُ الَّذِینَ ظَلَمُوا رِجْزاً فِی الدُّنْیَا بِسُیُوفِ بَعْضِ مَنْ یُسَلِّطُ اللَّهُ تَعَالَی عَلَیْهِمْ لِلِانْتِقَامِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ کَمَا أَصَابَ بَنِیإِسْرَائِیلَ الرِّجْزُ. قِیلَ: وَ مَنْ هُوَ؟ قَالَ: غُلَامٌ مِنْ ثَقِیفٍ یُقَالُ لَهُ الْمُخْتَارُ بْنُ أَبِی عُبَیْدٍ.
یعنی: دو فرزندم حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام) را خواهندکشت. قاتلان آنها در دنیا بهوسیلهی شمشیرهای اشخاصی که خدا آنان را بر قاتلان مسلّط کرده است، دچار عذاب دردناکی خواهندشد تا انتقام فسق و فجورهائی را که انجامدادند بگیرد؛ همچنان که بنیاسرائیل دچار چنین عذاب دردناکی شدند. به امام(علیه السلام) عرض شد: «یا امیرالمؤمنین! [انتقامگیرنده] کیست»؟ فرمود: «جوانی از قبیلهی ثقیف است که او را مختاربنابیعبیده میگویند».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۵، ص۳۳۹
📖 ... بِما كانُوا يَفْسُقُونَ [بقره، ۵۹]
🔻در برابر این نافرمانی که کردند
⚜ از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: یَخْرُجُونَ عَنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ ... وَ هُمْ مِنْ عِلْمِ اللَّهِ تَعَالَی مِنْهُمْ أَنَّهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ وَ لَا یَتُوبُونَ وَ لَمْ یَنْزِلْ هَذَا الرِّجْزُ عَلَی مَنْ عَلِمَ أَنَّهُ یَتُوبُ أَوْ یَخْرُجُ مِنْ صُلْبِهِ ذُرِّیَّهًٌْ طَیِّبَهًٌْ یُوَحِّدُ اللَّهَ وَ یُؤْمِنُ بِمُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ یَعْرِفُ الْوَلَایَهًَْ لِعَلِیٍّ(علیه السلام) وَصِیِّهِ وَ أَخِیه.
یعنی: از فرمان الهی و اطاعت او خارج شدند ... و ایشان کسانی هستند که خداوند میدانست که ایمان نیاورده و توبه نمیکنند. خداوند کسانی را که میداند توبه میکنند و یا از صلبشان ذریّهی پاک و خداپرست و مؤمن به محمّد(صلی الله علیه وآله) و آشنا به ولایت وصیّ و برادرش علی (علیه السلام) بوجود میآید، گرفتار این عذاب نمیکند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲و الإمام العسکری، التفسیر، ص ۲۶۰؛ فیه: «موالاهًْ علی وصیّتهًْ» بدلٌ «الولایهًْ لعلیّ وصیته»
🌔 @drehsanpouresmaeill
📙 داستانک ۲۷۷
شخصی برای اولین بار یک کلم دید؛ اولین برگش را کند، زیرش به برگ دیگری رسید و زیر آن برگ یه برگ دیگر و ...با خودش گفت: حتما یک چیز مهمیه که اینجوری کادوپیچش کردن ...!
اما وقتی به تهش رسید و برگها تمام شد متوجه شد که چیزی توی اون برگها پنهان نشده، بلکه کلم مجموعهای از این برگهاست ...
🔻حکایت زندگی هم این چنین است؛ ما روزهای زندگی را به سرعت ورق می زنیم و فکر می کنیم چیزی ها پنهان شده، درحالیکه همین روزها آن چیزی ست که باید دریابیم و درکش کنیم...
و چقدر دیر می فهمیم که بیشتر غصههایی که خوردیم، نه خوردنی بود نه پوشیدنی فقط دور ریختنی بود.!
✨زندگی، همین روزهایی است که منتظر گذشتنش هستیم
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۰۴
☀️ جزء ۲۵
🔻تحذیر جزء بیست و پنجم قرآن کریم
🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/321
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill