eitaa logo
دکتر احسان پوراسماعیل
672 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
442 ویدیو
22 فایل
🌐کانال نشر آثار و اخبار دکتر احسان پوراسماعیل 🔸دانش آموخته ی دکتری علوم قرآن و حدیث 💻وب سایت: www.ehsanpouresmaeil.ir 🔰اینستا: instagram.com/dr.ehsanpouresmaeil 📩ارتباط و یا ارسال کارکلاسی فقط ازطریق: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Karekelasidrep@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 گوهر ۲۲۵ 📖 إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ [بقره، ۶۲] 🔻كسانى‌كه [به پيامبر اسلام] ايمان‌آوردند، و كسانى‌كه به آيين يهود گرويدند و نصارى و صابئان(پيروان يحيى) هركدام كه به خدا و روز بازپسين ايمان‌آورده، و كارى شايسته انجام‌دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلّم است؛ و نه ترسى بر آنهاست و نه اندوهگين مى‌شوند. 📖 إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا... [بقره، ۶۲] 🔻کسانی‌که [به پیامبر اسلام] ایمان آوردند ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ بِمَا فَرَضَ الْإِیمَانَ بِهِ مِنْ نُبُوَّهًِْ نَبِیِّ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ وَلَایَهًِْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِ (علیهم السلام). یعنی: مؤمنین کسانی هستند که به خداوند و آنچه که ایمان به آن‌ها واجب شده از قبیل نبوّت پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله) و ولایت علیّ‌بن‌ابی‌طالب(علیه السلام) و آل پاک او(علیهم السلام)، ایمان‌آورده‌اند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶۷، ص۳۹۱ و الإمام العسکری، التفسیر،ص۲۶۴؛ فیه: «من نبوهًْ نبی الله» محذوفٌ ⚜ در جایی دیگر می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) صَدَّقَ وَ هُوَ أَوَّلُ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله). یعنی: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا درباره‌ی علی(علیه السلام) نازل شد که او اوّلین نفری است که رسول‌خدا (صلی الله علیه وآله)‌ را تصدیق کرد. 📚 ابن شهرآشوب، المناقب، ج۲، ص۹ 📖 ... وَ الَّذينَ هادُوا ... [بقره، ۶۲] 🔻کسانی که به آیین یهود گرویدند ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: یَعْنِی الْیَهُودَ. یعنی: الَّذینَ هادُوا یعنی یهودیان. 📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۶۷، ص۳۹۱و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۶۴ ⚜ امام کاظم (علیه السلام)می فرماید:یَهُودُ الَّذِی هَوَّدَ الْیَهُود. یعنی: یهودی کسی است که به آیین یهودیت بگرود. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۱۱ 📖 .. النَّصارى ... [بقره، ۶۲] 🔻نصاری ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: الذِینَ زَعَمُوا أَنَّهُمْ فِی دِینِ اللَّهِ مُتَنَاصِرُونَ. یعنی: منظور از نصاری کسانی هستند که گمان می‌کنند به دین خدا یاری می‌رسانند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶۷، ص۳۹۱ و الإمام العسکری،التفسیر، ص۲۶۴ ⚜ به امام رضا (علیه السلام) عرض شد: چرا نصاری را نصاری نامیده‌اند؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: ... فَلِمَ سُمِّیَ النَّصَارَی نَصَارَی؟ قَالَ: لِأَنَّهُمْ مِنْ قَرْیَهًٍْ اسْمُهَا نَاصِرَهًُْ مِنْ بِلَادِ الشَّامِ نَزَلَتْهَا مَرْیَمُ (سلام الله علیها) وَ عِیسَی (علیه السلام) بَعْدَ رُجُوعِهِمَا مِنْ مِصْر. یعنی: «از این جهت که نصاری از قریه‌ای از بلاد شام به نام «ناصره» بوده‌اند که مریم(سلام الله علیها) و عیسی(علیه السلام) بعد از آنکه از شهر مراجعت کردند، در آنجا فرودآمدند». 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۷۳ 📖 ... الصَّابِئينَ ... [بقره، ۶۲] صابئان ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: الذِینَ زَعَمُوا أَنَّهُمْ صَبَوْا إِلَی دِینِ اللَّهِ وَ هُمْ بِقَوْلِهِمْ کَاذِبُونَ. یعنی: منظور از صابئین کسانی هستند گمان کرده‌اند دین خدا را پذیرفته‌اند در حالی‌که دروغ می‌گویند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶۷، ص۳۹۱ و الإمام العسکری،التفسیر، ص۲۶۴ 📖... مَنْ آمَنَ بِاللهِ ... [بقره، ۶۲] هرکدام که به خدا ایمان‌آورده‌اند ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: مِنْ هَؤُلَاءِ الْکُفَّارِ وَ نَزَعَ عَنْ کُفْرِهِ وَ مَنْ آمَنَ مِنْ هَؤُلَاءِ الْمُؤْمِنِینَ فِی مُسْتَقْبَلِ أَعْمَارِهِمْ وَ أَخْلَصَ وَ وَفَی بِالْعَهْدِ وَ الْمِیثَاقِ الْمَأْخُوذَیْنِ عَلَیْهِ لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ خُلَفَائِهِمَا الطَّاهِرِینَ. یعنی: منظور کفّاری هستند که از کفر خود دست برداشته‌اند و در باقی عمرشان مؤمن شده و اخلاص می‌ورزند و به عهد و میثاقی که با محمّد(صلی الله علیه وآله) و علی (علیه السلام) و آل پاک آن‌ها بسته‌اند، وفادار می‌مانند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶۷، ص۳۹۱ و الإمام العسکری،التفسیر، ص۲۶۴ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 بهتر از فقر! 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۹۰۰ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 آفرینش، نگاهی دیگر ۳۲۳ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 چرا خدا تسبیح و سپاس ما را نمی پذیرد؟ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۸۹۹ 🌔 @drehsanpouresmaeill
📙 داستانک ۲۸۰ یک روز مرد دنیا دیده ای با پسرش به سفر رفت. در راه نعل اسبی پیدا کردند و به پسر گفت: نعل را بردار شاید به دردمان بخورد. پسر گفت: ما که اسب نداریم به چه دردمان می خورد؟ پدر نعل اسب را برداشت و به پسر هم چیزی نگفت و به راهشان ادامه دادند. در راه به روستایی رسیدند. پدر در کارگاهی نعل اسب را فروخت بی آنکه پسر متوجه شود و با پولش کمی گیلاس خرید و در پارچه ای پیچید. و به راه ادامه دادند. در بین راه هر دو حسابی تشنه شدند و آبی که همراهشان بود تمام شد. در راه از تشنگی زیاد پسر بی حال شد و پدر گفت فاصله ی زیادی تا مقصد نمانده راهت را ادامه بده. گیلاسی را جلوی راه پسر انداخت. پسر فوراً آن را برداشت و خورد و شیرینی آن باعث شد تا به راهش ادامه دهد. پدر یک گیلاس جلوی راه او می انداخت و پسر آنها را می خورد تا به راهش ادامه دهد و قوت می گرفت. پسر از پدر پرسید که این گیلاس ها را از کجا آورده؟ پدر گفت: تو حاضر نشدی برای برداشتن نعل اسب خم شوی اما ۲۰ بار برای برداشتن گیلاس خم شدی این گیلاس از فروش همان نعل اسب به دست آمده به همین دلیل می گویند: هر چیز که خوار آید یک روز به کار آید. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 وضعیّت مؤمن 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۹۰۱ 🌔 @drehsanpouresmaeill
shenakht21-Dr.Ehsan Pouresmaeil.MP3
52.36M
💠 مجموعه سخنرانی های "شناخت امام مهدی علیه السلام" 🎙 دکتر احسان پوراسماعیل 💢 جلسه بیست و یکم ✅ جهان در آستانه ی تولد 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 راه طولانی شدن عمر 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 ما در الطاف امام‌ زمانمان غوطه وریم به سان ماهی در آب پس خدا را صدهزار مرتبه شکر .... امام مهربانم! هر کسی را که از دست می‌دهم، خدا را شکر می‌کنم که تو را دارم. تو اگر نبودی، همه ی عالم را که داشتم، باز هم احساس ترس و تنهایی، لحظه‌ای از دلم بیرون نمی‌رفت. مگر می‌شود به تو اندیشید و احساس تنهایی کرد و مگر می‌شود تو را نداشت و آرامش را چشید؟ چگونه شکر وجودت را به جای آورم وقتی همه ی هستی‌ام وابسته به توست؟ اگر هر چه دارم را فدایت کنم، آیا شکر لحظه‌ای از بودنت را به جا آورده‌ام؟ هرگز! 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 شرایط بهتر برای مؤمن 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۹۰۰ 🌔 @drehsanpouresmaeill
📙 داستانک ۲۸۱ دو دوست به قایق‌سواری رفتند و مدت زیادی پارو زدند. سپیده که زد گفتند: «چقدر رفته‌ایم؟ تمام شب را پارو زده‌ایم!» اما دیدند درست در همان جایی هستند که شب پیش بودند! آنان تمام شب را پارو زده بودند، ولی یادشان رفته بود طناب قایق را از ساحل باز کنند! 🔸در اقیانوﺱ بی‌پایان هستی، انسانی که قایقش را از این ساحل باز نکرده باشد هر چقدر هم که رنج ببرد، به هیچ کجا نخواهد رسید. 🔸شما قایقتان را به کدام ساحل بسته‌اید؟ ساحل افکار منفی، ناامیدی، ترس، زیاده‌خواهی، غرور کاذب، خودبزرگ‌بینی، گذشته یا ... 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 اساس استواری کار 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۹۰۲ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 چشمه سار تربیت ۴۹ 🚸 «نشانه های بلوغ هیجانی چیست؟» 🔻 قسمت چهاردهم 🔸 کسی که بلوغ هیجانی دارد به این موضوع آگاهی یافته است که گذشته ی منحصر به فردش تشکیل دهنده ی شیوه ی واکنش او به رویدادهای مختلف زندگی است. بنابراین می پذیرید که با توجه به تجربیات کودکی که مختص اوست این آمادگی در وجودش هست که نسبت به برخی موضوعات به صورت اغراق آمیزی واکنش نشان دهد. 🔸پس نسبت به واکنش های ابتدایی خود در این حوزه، هوشیار می شود چون لازم است در این موارد خاص احساسات خود را بهتر مدیریت کند. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 توجه به تکبیره الاحرام نماز 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 تلنگر ۹۰۱ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۲۶ 📖 ... فَلَهُمْ... [بقره، ۶۲] 🔻برای آنها مسلّم است ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: هَؤُلَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یعنی: برای این مؤمنین [ثواب است]. 📚علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶۷، ص۳۹۱ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۶۴ 📖 ... أَجْرُهُمْ ... [بقره، ۶۲] 🔻پاداششان ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: ثَوَابُهُمْ. یعنی: اجر، همان پاداش و ثواب است. 📚همان 📖 ... وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ [بقره، ۶۲] 🔻نه ترسی بر آنهاست و نه اندوهگین می‌شوند ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ هُنَاکَ حِینَ یَخَافُ الْفَاسِقُونَ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ إِذَا حَزِنَ الظَّالِمُونَ لِأَنَّهُمْ لَمْ یَعْمَلُوا مِنْ مَخَافَهًِْ اللَّهِ مَا یُخَافُ مِنْ فِعْلِهِ وَ لَا یَحْزَنُ لَهُ. یعنی: آنجا در آن هنگام که فاسقان بترسند، آن‌ها (مؤمنین) هراسان نمی‌شوند و در آن وقت که فاسقان اندوهگین شوند؛ آنها محزون نمی‌گردند زیرا آن‌ها (فاسقان) در دنیا از خداوند نترسیده و محزون نشدند. 📚 همان و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۶۴؛ فیه: «حزن المخالفون» بدلٌ «حزن الظالمون». ⚜رسول خدا(صلی الله علیه و آله)می فرماید: أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِیمُ الَّذِی أَمَرَکُمْ بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِیٌّ (علیه السلام) مِنْ بَعْدِی ثُمَّ وُلْدِی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّهًٌْ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ ثُمَّ قَرَأَ(صلی الله علیه و آله) الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِینَ إِلَی آخِرِهَا وَ قَالَ فِیَّ نَزَلَتْ وَ فِیهِمْ نَزَلَتْ وَ لَهُمْ عَمَّتْ وَ إِیَّاهُمْ خَصَّتْ أُولَئِکَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ. یعنی: «من همان صراط مستقیم و راه راستی هستم که [خداوند] به شما امر فرموده از آن پیروی کنید؛ بعد از من علی(علیه السلام)، سپس فرزندان من از صلب او صراط مستقیم‌اند؛ همان پیشوایانی که مردم را به راه حقّ هدایت می‌نمایند، و بدان وسیله دادگری می‌کنند». سپس پیامبر آیات مبارکه‌ی سوره حمد را تا آخر را تلاوت‌کرده و فرمود: «این آیات شریفه در حقّ من و درباره‌ی آنان نازل شده است؛ این آیات شامل همه‌ی آن‌ها می‌شود؛ و فقط مخصوص آنان است و شامل افراد دیگر نمی‌شود. آنان اولیای الهی هستند که: لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۷، ص۲۱۱ و ابن طاوس، التحصین، ص۵۸۶؛ فیه: «تسلکوا هدی الیه» «باتباعه» و «والله شملت» بدلٌ «عمّت» و «آباءهم» بدلٌ «ایّاهم» ⚜ امام عسکری(علیه السلام)می فرماید: نَظَرَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ عَلِیٌّ(علیه السلام) إِلَی رَجُلٍ أَثَّرَ الْخَوْفُ عَلَیْهِ فَقَالَ: مَا بَالُکَ؟ قَالَ: إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ. فَقَالَ: یَا عَبْدَ اللَّهِ! خَفْ ذُنُوبَکَ وَ خَفْ عَدْلَ اللَّهِ عَلَیْکَ فِی مَظَالِمِ عِبَادِهِ وَ أَطِعْهُ فِیمَا کَلَّفَکَ وَ لَا تَعْصِهِ فِیمَا یُصْلِحُکَ ثُمَّ لَا تَخَفِ اللَّهَ بَعْدَ ذَلِکَ فَإِنَّهُ لَا یَظْلِمُ أَحَداً وَ لَا یُعَذِّبُهُ فَوْقَ اسْتِحْقَاقِهِ أَبَداً إِلَّا أَنْ تَخَافَ سُوءَ الْعَاقِبَهًِْ بِأَنْ تَغَیَّرَ أَوْ تَبَدَّلَ فَإِنْ أَرَدْتَ أَنْ یُؤْمِنَکَ اللَّهُ سُوءَ الْعَاقِبَهًِْ فَاعْلَمْ أَنَّ مَا تَأْتِیهِ مِنْ خَیْرٍ فَبِفَضْلِ اللَّهِ وَ تَوْفِیقِهِ وَ مَا تَأْتِیهِ مِنْ سُوءٍ فَبِإِمْهَالِ اللَّهِ وَ إِنْظَارِهِ إِیَّاکَ وَ حِلْمِهِ وَ عَفْوِهِ عَنْکَ. یعنی: علی(علیه السلام) به مردی نظرکرد که آثار خوف در چهره‌ی او دیده می‌شد؛ پرسید: «چرا این‌چنین شده‌ای»؟ گفت: «از خداوند می‌ترسم.» [امیرالمؤمنین(علیه السلام)] فرمود: «ای بنده‌ی خدا از گناهانت و از اینکه خداوند بخواهد به عدالت خود، دادِ بندگانش را از تو بستاند، ترس داشته‌باش؛ از خداوند در آنچه به تو تکلیف‌کرده اطاعت‌کن و او را در مواردی که به مصلحت خودت، تو را از انجام آن بازداشته، نافرمانی و معصیت نکن؛ [با انجام این کارها دیگر] از خداوند نترس؛ زیرا او به کسی ظلم نکرده و هرگز کسی را فراتر از مقدار استحقاق، عذاب نمی‌کند. مگر آنکه از عاقبت خود بترسی که ممکن است تغییر و تبدیلی در آن پیش آید. اگر می‌خواهی خداوند تو را از سوءعاقبت نگهدارد، بدان هر کار خیری که انجام می‌دهی به عنایت و توفیق خدا می‌باشد و اگر کار بدی از تو سر می‌زند، در واقع در این‌حالت، خداوند به تو فرصت و مهلت داده و با حلم و عفوش از تو درمی‌گذرد. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶۷، ص۳۹۱ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۶۴؛ فیه: «و عفوه» محذوفٌ ✍ برخی این سوال را مطرح می کنند که چرا خداوند مانع کارهای حرام انسان نمی شود؟ چون این اقدام منافی اختیار انسان است، بنا بر این روایت گناه را انسان با اختیار خود و قدرت خدا انجام می دهد با این حال فرصت توبه هم به انسان در بیشتر مواقع می بخشد. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 معناشناسی تکبر 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 مشق زندگی ۹۰۳ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 ای صادق آل محمد صلوات الله علیه و علی آبائه و ابنائه تو بهاران حدیثی و بارانِ دانستن و هر قدم برداشتن ات بر روی زمین، نقشِ دانستنی تازه بود؛ تا امروز که با افتخار بگوییم ما شیعه ی مکتبِ بی بدیلِ تو هستیم.. ای احیاگر علوم الهی در سالروز شهادتت، به فرموده ی شما، برای ظهورِ احیاگر دلها، امام زمان(علیه السلام) دست به دعا برداشته ایم که دلها سخت دلتنگ اند... 🌔 @drehsanpouresmaeill