💠 چشمه سار تربیت ۸۲
🚸 «نشانه های کمبود عزت نفس»
🔻 قسمت هجدهم
🔵 ناتوانی در انتخاب
🔸اگر نمیتوانید مثلا غذای مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید، شما کمبود عزت نفس دارید!
«چی میل داری؟ نمیدونم هرچی شما سفارش بدی!»، سناریوی رایجی است که طرف دوم آن معمولا فردی است که بهدلیل عزت نفس پایین از اتخاذ سادهترین تصمیمها نیز ترس و ابا دارد.
چنین افرادی بعد از اینکه در مورد مسئلهای تصمیم میگیرند ممکن است بارها و بارها تصمیم خود را تغییر دهند.
🔸 با قاطعیت به خودتان بگویید «دنیا به آخر نمیرسد اگر فردی که همراه من است غذای موردنظر من را دوست نداشته باشد».
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۶۹
📖 فَوَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْديهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْديهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ [بقره،۷۹]
🔻پس واى بر آنها كه نوشتهاى با دست خود مىنويسند، سپس مىگويند: «اين، از طرف خداست». تا آن را به بهاى اندكى بفروشند. پس واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و واى بر آنان از آنچه [از اين راه] به دست مىآورند.
⚜ از امام عسکری (علیه السلام) نقل است که فرمود: هَذِهِ لِقَوْمٍ مِنَ الْیَهُودِ.
این آیه در حقّ قومی از یهود نازل شده است.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶ و حر عاملی، وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۱
⚜از أمیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل است که فرمود: وَ قَدْ بَیَّنَ اللَّهُ تَعَالَی قِصَصَ الْمُغَیِّرِینَ بِقَوْلِهِ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَبِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً وَ بِقَوْلِهِ وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتابِ وَ بِقَوْلِهِ إِذْ یُبَیِّتُونَ ما لا یَرْضی مِنَ الْقَوْلِ بَعْدَ فَقْدِ ألرّسول مِمَّا یُقِیمُونَ بِهِ أَوَدَ بَاطِلِهِمْ حَسَبَ مَا فَعَلَتْهُ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی بَعْدَ فَقْدِ مُوسَی(علیه السلام) وَ عِیسَی(علیه السلام) مِنْ تَغْیِیرِ التَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ وَ تَحْرِیفِ الْکَلِمِ عَنْ مَوَاضِعِه.
یعنی: خداوند داستان تحریفکنندگان را در عبارات متعدّد بیانمیکند. آنجا که میفرماید: فَوَیْلٌ لِلَّذینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً و در این سخن الاهی و همانا گروهی از آنان کلام خود را به آهنگ کلام خدا قرائت میکنند [تا کسی به تحریفشان پی نبرد] و نیز این سخن شبانه به بیان سخنانی میپردازند که خدا راضی نیست، بعد از فقدان رسولخدا(صلی الله علیه وآله) در صدد تغییر چیزهایی برآمدند که بطلانش را میپسندیدند؛ مانند آنچه یهود و نصاری عمل کردند و پس از فقدان موسی(علیه السلام) و عیسی(علیه السلام) کتابهای تورات و انجیل را تغییر داده و به تحریف کلام الاهی پرداختند.
📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۸۹، ص۴۳ و ج۹۰، ص۱۱۲ و طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۴۹
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۰
☀️ جزء ۱
🔻تحدیر جزء اول قرآن کریم
🌐ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۷۰
⚜ از امام علی(علیه السلام) نقل است که فرمود:«ای رسولخدا! منظور از وَیْلٌ چیست»؟! و قَالَ: وَادٍ فِی جَهَنَّمَ أَکْثَرُ أَهْلِهِ مُعَادُوکَ وَ الْقَاتِلُونَ لِذُرِّیَّتِکَ وَ النَّاکِثُونَ لِبَیْعَتِک.
یعنی: فرمودند: «سرزمینی در جهنّم است که بیشتر اهل آن از دشمنان و قاتلان ذریّهی تو و از بیعتشکنانت میباشند».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۲۱۳
📖... ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللهِ... [بقره، ۷۹]
🔻سپس میگویند: «این، از طرف خداست»
⚜ از امام عسکری (علیه السلام) نقل است که فرمود: کَتَبُوا صِفَهًًْ زَعَمُوا أَنَّهَا صِفَهًُْ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ هِیَ خِلَافُ صِفَتِهِ وَ قَالُوا لِلْمُسْتَضْعَفِینَ مِنْهُمْ هَذِهِ صِفَهًُْ النَّبِیِّ الْمَبْعُوثِ فِی آخِرِ الزَّمَانِ أَنَّهُ طَوِیلٌ عَظِیمُ الْبَدَنِ وَ الْبَطْنِ أَصْهَبُ الشَّعْرِ وَ مُحَمَّدٌ(صلی الله علیه و آله) بِخِلَافِهِ وَ هُوَ یَجِیءُ بَعْدَ هَذَا الزَّمَانِ بِخَمْسِمِائَهًِْ سَنَهًٍْ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا بِذَلِکَ لِتَبْقَی لَهُمْ عَلَی ضُعَفَائِهِمْ رِئَاسَتُهُمْ وَ تَدُومَ لَهُمْ إِصَابَاتُهُمْ وَ یَکُفُّوا أَنْفُسَهُمْ مَئُونَهًَْ خِدْمَهًِْ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) وَ خِدْمَهًِْ عَلِیٍّ(علیه السلام) وَ أَهْلِ خَاصَّتِهِ.
یعنی: از خودشان صفتی را که پنداشتهبودند مربوط به محمّد(صلی الله علیه وآله) است نوشتند؛ در حالیکه آن خلاف ویژگیهای آن حضرت بود. و به مردم مستضعف (عوام و نادانان) خود گفتند: «این خصوصیّت پیامبر آخرالزّمان است؛ او فردی قدبلند، تنومند با شکمی بزرگ و موهای قرمز است». در حالیکه مشخّصات آن حضرت خلاف آنها بود و اینکه [میگفتند]: «او پانصدسال پس از این زمان خواهد آمد». و از گفتن این بافتهها تنها قصد ابقای ریاست خود بر آن ضعفا و تداوم نفوذ بر آنان را داشتند و خود را از زحمت خدمت به رسولخدا(صلی الله علیه وآله) و خدمت به علی(علیه السلام) و اهلبیت(علیهم السلام) و خاصّان او بازمیداشتند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶؛ الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۹۹ و طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶؛ فیه: «اهداف» زیادهًْ
⚜ از امام باقر(علیه السلام)نقل است که فرمود: أَنَّهُمْ عَمَدُوا إِلَی التَّوْرَاهًِْ وَ حَرَّفُوا صِفَهًَْ النَّبِیِّ(صلی الله علیه و آله) لِیُوقِعُوا الشَّکَّ بِذَلِکَ عَلَی الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الْیَهُودِ ... کَانَ صِفَتُهُ فِی التَّوْرَاهًِْ أَسْمَرَ رَبْعَهًًْ فَجَعَلُوهُ آدَمَ(علیه السلام) طِوَالًا.
یعنی: علماء یهود قصد تغییر تورات را کردند و صفات پیامبر(صلی الله علیه وآله) را در آن تحریف کردند تا مستضعفان(عوام و نادانان) یهودی به شک بیفتند[و به پیامبر ایمان نیاورند]. مشخّصات قیافهی پیامبر(صلی الله علیه و آله) در تورات «سبزه» و «معتدلالقامهًْ» بود؛ آنها (علمای یهود) آن را به «گندمگون» و «بلندقامت» تغییردادند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹، ص۶۵ و نورالثقلین؛ فیه: «لیرفعوا» بدلٌ «لیوقعوا» و «کان صفته فی التوراهًْ اسمر ربعهًْ فجعلوه آدم طوالا» محذوفٌ
⚜ از امام صادق(علیه السلام) نقل است که فرمود: خَرَجَ عَبْدُ اللَّهِبْنُعَمْرِوبْنِالْعَاصِ مِنْ عِنْدِ عُثْمَانَ فَلَقِیَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام)، فَقَالَ لَهُ یَا عَلِیُّ(علیه السلام)! بِتْنَا اللَّیْلَهًَْ فِی أَمْرٍ نَرْجُو أَنْ یُثَبِّتَ اللَّهُ هَذِهِ الْأُمَّهًَْ، فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام): لَنْ یَخْفَی عَلَیَّ مَا بَیَّتُّمْ فِیهِ، حَرَّفْتُمْ وَ غَیَّرْتُمْ وَ بَدَّلْتُمْ تِسْعَمِائَهًِْ حَرْفٍ، ثَلَاثَمِائَهًٍْ حَرَّفْتُمْ، وَ ثَلَاثَمِائَهًٍْ غَیَّرْتُمْ، وَ ثَلَاثَمِائَهًٍْ بَدَّلْتُمْ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ.
یعنی: عبدالله پسر عمروبنعاص از نزد عثمان خارج شد. امیرالمومنین(علیه السلام) را دید و به ایشان گفت: «ای علی! شب را در امری و در سخنگفتن دربارهی موضوعی به صبح رساندیم که امیدواریم [با آن تصمیمات] خداوند این امّت را ثابتقدم و ماندگار بدارد». امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود: «آنچه که شما شبانه دربارهی آن سخن گفتید و پیرامون آن شب را به صبح رساندید بر من پوشیدهنیست؛ شما نهصد حرف را تحریفکرده و تغییرداده و جابجاکردید؛ سیصدحرف را تحریفکردید و سیصد سخن را تغییرداده و سیصد کلام را جابجا کردید. پس وای بر کسانیکه به دست خود کتاب مینویسند سپس میگویند این سخن ازجانب پروردگاراست».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۰، ص۱۷۸ و ج۸۹، ص۵۵ و العیاشی،التفسیر، ج۱، ص۴۷
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۱
☀️ جزء ۲
📖 وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
🔻تحدیر جزء دوم قرآن کریم
🌐ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۷۱
📖... فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْديهِمْ... [بقره، ۷۹]
🔻پس وای بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند
⚜ از امام عسکری (علیه السلام)نقل است که فرمود: فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ مِنْ هَذِهِ الصِّفَاتِ الْمُحَرَّفَاتِ الْمُخَالِفَاتِ لِصِفَهًِْ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ(علیه السلام) الشِّدَّهًُْ لَهُمْ مِنَ الْعَذَابِ فِی أَسْوَءِ بِقَاعِ جَهَنَّمَ.
یعنی: وای بر آنان بهخاطر این اوصاف ساختگی که بر خلاف اوصاف واقعی محمّد(صلی الله علیه وآله) و علی(علیه السلام)، تحریف کرده و در کتاب (تورات) نوشتند. آنها به سختترین عذاب در دردناکترین جاهای دوزخ گرفتار میشوند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶ و
ج۹، ص۳۱۶؛ الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۹۹؛ فیه: «ثلثمأتهًْ» بدل «ثلاث مأتهًْ»و
ص۳۰۲؛ فیه «فی اسوء بقاع جهنم» محذوفٌ؛
طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶
📖 ... وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ [بقره، ۷۹]
🔻و وای بر آنان از آنچه [از این راه] به دست میآورند
⚜ از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: وَیْلٌ لَهُمْ الشِّدَّهًُْ مِنَ الْعَذَابِ ثَانِیَهًًْ مُضَافَهًًْ إِلَی الْأُولَی مِمَّا یَکْسِبُونَهُ مِنَ الْأَمْوَالِ الَّتِی یَأْخُذُونَهَا إِذَا ثَبَتُوا أَعْوَامَهُمْ {أَثْبَتُوا عَوَامَّهُمْ} عَلَی الْکُفْرِ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) وَ الْجَحْدِ لِوَصِیِّهِ أَخِیهِ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ(علیه السلام) وَلِیِّ اللَّهِ.
یعنی: وای بر آنان و عذاب دو چندان نصیب آنان میشود؛ عذابی که ناشی از کسب اموال [حرام] است که از عوام خود میگرفتند؛ عوام آنها که [با شنیدن کلمات آنان] بر کفرشان نسبت به محمّد رسولخدا(صلی الله علیه وآله) و دشمنی با برادرش علیّبنابیطالب(علیه السلام)، ولیّ خدا ثابتقدم شده بودند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲، ص۸۶؛ ج۹، ص۳۱۶ و طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۶
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۲
☀️ جزء ۳
📖... رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا...
🔻تحدیر جزء سوم قرآن کریم
🌐 ahlevela.ir/tahdir/Joze03.mp3
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
Shenakht65-Dr.Ehsan Pouresmaeil.MP3
45.21M
💠 مجموعه سخنرانی های
"شناخت امام مهدی علیه السلام"
🔻 آشنایی با اسماء و صفات و القاب امام دوازدهم
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
💢 جلسه شصت و پنجم
✅ باب الله با تأکید بر ماء معین بودن امام(قسمت پنجم)
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
📣 وبینار آموزشی
💠 بررسی ابعاد و مفاهیم روانشناختی نهج البلاغه؛ با تأکید بر موضوع جایگاه خانواده
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
📆 ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
۹، ۱۶ و ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
⏰ از ساعت ۱۶ تا ۱۷
🌐لینک وبینار
🔸webinar-itc.razavi.ir/nahg2
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۷۲
📖 وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ [بقره، ۸۰]
🔻و گفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزى به ما نخواهد رسيد». بگو: «آيا پيمانى از خدا گرفتهايد؟! كه خداوند هرگز از پيمانش تخلّف نمیورزد يا چيزى را كه نمىدانيد به خدا نسبت مىدهيد»؟!
📖 وَ قالُوا ... [بقره، ۸۰]
🔻و گفتند
⚜ از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: یُعْنَی الْیَهُودُ الْمُصِرُّونَ الْمُظْهِرُونَ لِلْإِیمَانِ الْمُسِرُّونَ لِلنِّفَاقِ الْمُدْبِرُونَ عَلَی رَسُولِاللَّهِ(صلی الله علیه و آله) وَ ذَوِیهِ بِمَا یَظُنُّونَ أَنَّ فِیهِ عَطَبُهُمْ.
یعنی: یهودیانی که در گنهکاری، ثابتقدم و در ایمان، ظاهرساز و از دورویی، شادمان بودند و به گمان خود برای نابودی رسولخدا(صلی الله علیه وآله) و خاندانش دسیسه میکردند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۰۰ و ج۹، ص۳۱۹ و ج۶۷، ص۱۶۸؛ الإمام العسکری، التفسیر، ص۳۰۳
📖 ... لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً ...[بقره، ۸۰]
🔻«هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی به ما نخواهد رسید»
⚜ از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: وَ ذَلِکَ أَنَّهُ کَانَ لَهُمْ أَصْهَارٌ وَ إِخْوَهًُْ رَضَاعٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ یُسِرُّونَ کُفْرَهُمْ بِمُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ صَحْبِهِ وَ إِنْ کَانُوا بِهِ عَارِفِینَ صِیَانَهًًْ لَهُمْ لِأَرْحَامِهِمْ وَ أَصْهَارِهِمْ لَمَّا قَالَ لَهُمْ هَؤُلَاءِ لِمَ تَفْعَلُونَ هَذَا النِّفَاقَ الَّذِی تَعْلَمُونَ أَنَّکُمْ بِهِ عِنْدَ اللَّهِ مَسْخُوطٌ عَلَیْکُمْ مُعَذَّبُونَ أَجَابَهُمْ هَؤُلَاءِ الْیَهُودُ بِأَنَّ مُدَّهًَْ ذَلِکَ الْعَذَابِ الَّذِی نُعَذَّبَ بِهِ لِهَذِهِ الذُّنُوبِ أَیَّامٌ مَعْدُودَهًٌْ تَنْقَضِی ثُمَّ نَصِیرُ بَعْدَهُ فِی النِّعْمَهًِْ فِی الْجِنَانِ وَ لَا نَسْتَعْجِلُ الْمَکْرُوهَ فِی الدُّنْیَا لِلْعَذَابِ الَّذِی هُوَ بِقَدْرِ أَیَّامِ ذُنُوبِنَا فَإِنَّهَا تَفْنَی وَ تَنْقَضِی وَ یَکُونُ قَدْ حَصَّلْنَا لَذَّاتِ الْحُرِّیَّهًِْ مِنَ الْخِدْمَهًِْ وَ لَذَّاتِ نِعْمَهًِْ الدُّنْیَا ثُمَّ لَا نُبَالِی بِمَا یُصِیبُنَا بَعْدُ فَإِنَّهُ إِذَا لَمْ یَکُنْ دَائِماً فَکَأَنَّهُ قَدْ فَنِیَ.
یعنی: زیرا آنها دامادها و برادران رضاعی در میان مسلمانان دارند و کفرشان را از محمّد(صلی الله علیه وآله) و یاران او پنهان میکنند. خویشاوندان آنها هم میدانند که آنها منافق هستند ولی بهخاطر خویشاوندی آن را اظهار نمیکنند؛ امّا در نهان به ایشان میگویند: «چرا در نفاق زندگی میکنید و خود را در معرض خشم و غضب خداوند قراردادهاید و خویشتن را مستحقّ عذاب ساختهاید»؟ آنها میگویند: «مدّت آن عذاب خیلی کم است و چند روزی بیش نیست. آن ایّام اندک خواهدگذشت و ما بعد از آن وارد بهشت خواهیمشد و از نعمتهای آنجا برخوردار خواهیمگردید؛ ما خود را در دنیا گرفتار مشکلات نمیکنیم؛ تا چند روزی در آن جهان دچار عذاب نشویم. آن عذابها پایان خواهندگرفت و ما هم به لذّت آزادی و کامجوئی در دنیا و سودبردن از نعمتهای آن مشغول میگردیم. پس از آن هم هرچه میخواهد پیش آید. ما باکی و ترسی از آنها نخواهیمداشت؛ زیرا آن عذابها دائمی نیستند».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۰۰ و ج۹، ص۳۱۹ و ج۶۷، ص۱۶۸؛ الإمام العسکری، التفسیر، ص۳۰۳
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۳
☀️ جزء ۴
🔻تحدیر جزء چهارم قرآن کریم
🌐 ahlevela.ir/tahdir/Joze04.mp3
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۴۱
🔹 خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد و از غیبت مولایمان و از بسیارى دشمنان و کمى افرادمان و از سختى آشوبها و از کمک دادن اوضاع زمانه به زیان ماست...
📚 دعای افتتاح
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۷۳
📖 ... قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللهِ عَهْداً ... [بقره، ۸۰]
🔻بگو: «آیا پیمانی از خدا گرفتهاید؟! [که خداوند هرگز از پیمانش تخلّف نمیورزد]
⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: قُلْ یَا مُحَمَّدُ(صلی الله علیه و آله) أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللهِ عَهْداً أَنَّ عَذَابَکُمْ عَلَی کُفْرِکُمْ بِمُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ دَفْعِکُمْ لِآیَاتِهِ فِی نَفْسِهِ وَ فِی عَلِیٍّ(علیه السلام) وَ سَائِرِ خُلَفَائِهِ وَ أَوْلِیَائِهِ مُنْقَطِعٌ غَیْرُ دَائِمٍ بَلْ مَا هُوَ إِلَّا عَذَابٌ دَائِمٌ لَا نَفَادَ لَهُ فَلَا تَجْتَرُّوا عَلَی الْآثَامِ وَ الْقَبَائِحِ مِنَ الْکُفْرِ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِوَلِیِّهِ الْمَنْصُوبِ بَعْدَهُ عَلَی أُمَّتِهِ لِیَسُوسُهُمْ وَ یَرْعَاهُمْ سِیَاسَهًَْ الْوَالِدِ الشَّفِیقِ الرَّحِیمِ الْکَرِیمِ لِوَلَدِهِ وَ رِعَایَهًَْ الْحَدِبِ الْمُشْفِقِ عَلَی خَاصَّتِهِ.
یعنی: ای محمّد! [به یهود] بگو: «آیا از خدا پیمانگرفتهاید؟! بر اینکه عذاب شما بهخاطر کفر به محمّد(صلی الله علیه وآله) و وصیّ او و جانشینانش کم و معدود است نه [چنین نیست]؛ بلکه عذابی دائم و جاوید در ازای انجام گناهان و افعال زشت و کفر به خدا و رسولش و ولیّ خدا[در انتظار شماست] همان ولیّ خدا که بعد از پیامبرش منصوب شد تا رهبری و هدایت امّت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را برعهده بگیرد؛ [رهبریکردنی] همانند هدایتکردن یک پدر دلسوز، مهربان و بزرگوار نسبت به فرزندش و مانند راهنمایی مرد دلسوز و مهربان بر افراد خانوادهی خود.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۰۰ و ج۹، ص۳۱۹ و ج۶۷، ص۱۶۸ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۳۰۳
📖...أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ [بقره، ۸۰]
🔻یا چیزی را که نمیدانید به خدا نسبت میدهید
⚜از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: فَکَذَلِکَ أَنْتُمْ بِمَا تَدَّعُونَ مِنْ فَنَاءِ عَذَابِ ذُنُوبِکُمْ هَذِهِ فِی حِرْزٍ أَمْ تَقُولُونَ عَلَی اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ أَتَّخَذْتُمْ عَهْداً أَمْ تَقُولُونَ جَهْلًا بَلْ أَنْتُمْ فِی أَیِّهِمَا ادَّعَیْتُمْ کَاذِبُون.
یعنی: شما یا به گفتهی خود از این عذاب در امان هستید و عذابتان ناپایدار خواهدبود و یا آنچه که نمیدانید به خدا نسبتدادهاید؛ شما یا از خدا در این مورد، عهدیگرفتهاید و یا از روی نادانی این حرفها را میزنید. به هرحال هرکدام از این حرفها را که بگویید، دروغگو هستید.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۰۰ و ج۹، ص۳۱۹؛ فیه: «اتخذتم عهدا ام تقولون جهلا»محذوفٌ و ج۶۷، ص۱۶۸ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۳۰۳
🌔 @drehsanpouresmaeill
Dr.Ehsan Pouresmael-Delarm58.mp3
1.41M
💠 سرمایه ی عمر را صرف چه کاری بکنیم؟
⚜ پاسخ به این پرسش را در یک دقیقه بشنویم
✍ امام زمان(علیه السلام) در توقیع خود به شیخ مفید می نگارد:
«فَيَعْمَلُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْكُمْ مَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ لِيَتَجَنَّبَ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهِيَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ امْرَأً يَبْغَتُهُ فَجْأَةٌ حِينَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا يُنَجِّيهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة»
📚 فيض كاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، نوادر الأخبار فيما يتعلق بأصول الدين،ص۲۴۳،تهران: مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى،۱۳۷۱ش.
🌔 @drehsanpouresmaeill
#امام_زمان_علیه_السلام
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۴
☀️ جزء ۵
🔻تحدیر جزء پنجم قرآن کریم
🌐 ahlevela.ir/tahdir/Joze05.mp3
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۴۲
📚 دعای ابوحمزه ثمالی
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۷۴
📖 بَلى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ [بقره، ۸۱]
🔻آرى، كسانى كه مرتكب گناه شوند و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند، آنها اهل آتشند؛ و جاودانه درآن خواهندبود.
⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: السَّیِّئَهًُْ الْمُحِیطَهًُْ بِهِ أَنْ تُخْرِجَهُ عَنْ جُمْلَهًِْ دِینِ اللَّهِ وَ تَنْزِعَهُ عَنْ وَلَایَهًِْ اللَّهِ الَّتِی یُؤْمِنُهُ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ وَ هِیَ الشِّرْکُ بِاللَّهِ وَ الْکُفْرُ بِهِ وَ الْکُفْرُ بِنُبُوَّهًِْ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) رَسُولِ اللَّهِ وَ الْکُفْرُ بِوَلَایَهًِْ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ(علیه السلام) وَ خُلَفَائِهِ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْ هَذِهِ سَیِّئَهًٌْ تُحِیطُ بِهِ أَیْ تُحِیطُ بِأَعْمَالِهِ فَتُبْطِلُهَا وَ تَمْحَقُهَا ... إِنَّ وَلَایَهًَْ أَضْدَادِ عَلِیٍّ(علیه السلام) وَ مُخَالَفَهًَْ عَلِیٍّ(علیه السلام) سَیِّئَهًٌْ لَا یَنْفَعُ مَعَهَا شَیْءٌ إِلَّا مَا یَنْفَعُهُمُ بِطَاعَاتِهِمْ فِی الدُّنْیَا بِالنِّعَمِ وَ الصِّحَّهًِْ وَ السَّعَهًِْ فَیَرُدُّوا الْآخِرَهًَْ وَ لَا یَکُونَ لَهُمْ إِلَّا دَائِمُ الْعَذَابِ.
یعنی: گناهی که گناهکار را در میان گرفته و احاطه میکند همان گناهی است که او را از بوتهی دین خدا خارج میکند و از ولایت او که موجب در امانبودن از خشم خداست بیبهره میسازد آن گناه، شرک و کفر به خدا و کفر به پیامبری محمّد(صلی الله علیه و آله)رسولخدا و کفر به ولایت علیّبنابیطالب(علیه السلام) و جانشینان اوست. که [گناهکار] هرکدام از این گناهان را مرتکب شود عذاب، او را در میان گرفته و احاطه میکند؛ یعنی کردارش را فرامیگیرد و همه را باطل کرده و از بین میبرد ... دوستداشتن دشمنان علی(علیه السلام) و مخالفت با او، گناهی است که با وجودش هیچچیز بهرهای [به انسان] نمیرساند، جز اینکه [این دشمنان حضرت علی(علیه السلام) که طاعاتی انجام دادهاند،] در دنیا بهخاطر طاعاتشان از نعمت، تندرستی و آسودگی بهرهمند گردند و چون به آخرت درآیند، تنها عذاب پایدار است که نصیبشان میشود.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۰۰ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۳۰۴
⚜از امام باقر(علیه السلام)نقل است که فرمود: إِذَا جَحَدَ إِمَامَهًَْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).
یعنی: وقتی امامت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را انکار کنند. [گناه آنها را در برمیگیرد].
📚 شیخ کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۲۹ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۵۸
⚜ از امام کاظم (علیه السلام) نقل است که فرمود: فِی قَولِهِ تَعَالَی بَلی مَنْ کَسَبَ سَیِّئَهًًْ قَالَ: بُغضُنَا وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ قَالَ: مَن شَرَکَ فِی دِمَائِنَا.
یعنی: [در این آیه فاعل سیّئه] یعنی کسیکه با ما کینه داشتهباشد و منظور از احاطهشدن در گناهان، کسی است که در خون ما(قتل) شرکت کند.
📚ابن شهرآشوب، المناقب، ج۴، ص۲۸۳ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۴
⚜ از امام کاظم(علیه السلام)نقل است که فرمود: أَحاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ قَالَ: الْإِذَاعَهًُْ عَلَیْنَا حَدِیثَنَا ... السَّیِّئَهًُْ بُغْضُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ(علیهم السلام).
یعنی:گناه، آنها را بهسبب افشای اسرار احاطه میکند و سیّئه، همان بغض و کینهی اهلبیت(علیهم السلام) است.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۵ و فرات الکوفی، التفسیر، ص۱۴۰
⚜ از امام هادی (علیه السلام) نقل است که فرمود: مَنْ زَعَمَ أَنَ اللَّهَ یَدْفَعُ عَنْ أَهْلِ الْمَعَاصِی الْعَذَابَ فَقَدْ کَذَّبَ اللَّهَ فِی وَعِیدِهِ حَیْثُ یَقُول بَلی مَنْ کَسَبَ سَیِّئَهًًْ وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ.
یعنی: هرکه پندارد خدا کیفر را از گنهکاران بازمیدارد، تهدید خداوند را دروغ شمرده است؛ چرا که او میفرماید: بَلی مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ.
📚 حرانی، تحف العقول، ص۴۶۲
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۱۵
☀️ جزء ۶
🔻تحدیر جزء ششم قرآن کریم
🌐 ahlevela.ir/tahdir/Joze06.mp3
❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام)
🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۷۵
📖 ... فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ...[بقره، ۸۱]
🔻آنها اهل آتشند
⚜به پیامبر(صلی الله علیه وآله)عرض کردند: یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)! مَنْ أَصْحَابُ النَّارِ؟ قَالَ: مَنْ قَاتَلَ عَلِیّاً(علیه السلام) بَعْدِی فَأُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ مَعَ الْکُفَّارِ فَقَدْ کَفَرُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ.
یعنی: «ای رسولخدا! اهل آتش چه کسانی هستند»؟ فرمود: «آنان که پس از من به ستیز با علی(علیه السلام) برخیزند، به همراه کافران، اهل آتش هستند؛ چرا که وقتی حق نزدشان آمده به آن کفر ورزیدهاند».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۸، ص۱۱۷ و شیخ طوسی، الأمالی، ص۳۶۴
📖 ... هُمْ فيها خالِدُونَ [بقره، ۸۱]
🔻آنها جاودانه درآن خواهند بود
⚜ از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: فَأُولئِکَ عَامِلُو هَذِهِ السَّیِّئَهًِْ الْمُحِیطَهًِْ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ.
یعنی: کسانیکه این گناه را که آنها را در برمیگیرد انجام دادهاند، اهل آتش بوده و در آن عذاب، دائمیاند.
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۰۰ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۳۰۴
⚜ از امام صادق(علیه السلام) نقل است که فرمود: فَلَمَّا أَنْ تَوَلَّوْا کُلَّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ خَرَجُوا بِوَلَایَتِهِمْ إِیَّاهُ مِنْ نُورِ الْإِسْلَامِ إِلَی ظُلُمَاتِ الْکُفْرِ فَأَوْجَبَ اللَّهُ لَهُمُ النَّارَ مَعَ الْکُفَّارِ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ.
یعنی: چون از هر پیشوای ستمگری که از جانب خدا نبود پیرویکردند، بهواسطهی پیروی [از آن پیشوای ستمگر] از نور اسلام به ظلمات کفر گراییدند؛ سپس خدا برای ایشان همراهبودن با کفّار را در دوزخ واجب ساخت «آنها دوزخیانند و در آن جاودان باشند».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۸، ص۳۶۹
⚜ از امام کاظم(علیه السلام) نقل است که فرمود: لَا یُخَلِّدُ اللَّهُ فِی النَّارِ إِلَّا أَهْلَ الْکُفْرِ وَ الْجُحُودِ وَ أَهْلَ الضَّلَالِ وَ الشِّرْک.
یعنی: خدا کسی را در آتش دوزخ مخلّد و جاوید نمیکند؛ مگر اهل کفر، جحود، ضلالت و شرک را.
📚 شیخ صدوق، التوحید، ص۴۰۷
🌔 @drehsanpouresmaeill