eitaa logo
دکتر احسان پوراسماعیل
702 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
442 ویدیو
21 فایل
🌐کانال نشر آثار و اخبار دکتر احسان پوراسماعیل 🔸دانش آموخته ی دکتری علوم قرآن و حدیث 💻وب سایت: www.ehsanpouresmaeil.ir 🔰اینستا: instagram.com/dr.ehsanpouresmaeil 📩ارتباط و یا ارسال کارکلاسی فقط ازطریق: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Karekelasidrep@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 گوهر ۲۱۵ 📖 فَبَدَّلَ الَّذينَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَيْرَ الَّذي قيلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذينَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ [بقره، ۵۹] 🔻امّا افراد ستمكار، اين سخن را به غير آنچه به آنها گفته شده‌بود،[به صورتى استهزاآميز] تغيير دادند؛ لذا بر ستمكاران، در برابر اين نافرمانى، عذابى از آسمان فرستاديم. 📖 فَبَدَّلَ... [بقره، ۵۹] ⚜تغییر داد [ند] ⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: بَدَلَ قَوْلِهِمْ حِطَّهًٌْ الَّذِی أُمِرُوا بِهِ: هطا سمقانا یَعْنُونَ حِنْطَهًًْ حَمْرَاءَ، فَذَلِکَ تَبْدِیلُهُمْ. یعنی: بنی‌اسرائیل کلام خود را عوض کرده و «حطّه» را که به [گفتن] آن امر شده‌بودند، به «هطا سمقنا» تبدیل کردند و منظور آن‌ها «گندم سرخ» بود و این همان تغییری است که ایشان داده‌بودند. 📚 الإمام العسکری، التفسیر، ص۵۴۴ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۵ و ج۹، ص۱۸۴ ⚜از امام باقر(علیه السلام) نقل است که فرمود: وَ أَمَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا فَزَعَمُوا حِنْطَهًًْ حَمْرَاءَ فَبَدَّلُوا. یعنی: ظالمان[به جای «حطّه»، کلمه‌ی] «حنطه» [گندم] سرخ را در خیال داشتند و لذا [حطّه را به حنطه] تبدیل‌کردند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۷۸ ⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: أَیْ لَمْ یَسْجُدُوا کَمَا أُمِرُوا وَ لَا قَالُوا مَا أُمِرُوا وَ لَکِنْ دَخَلُوهَا مِنْ مُسْتَقْبِلِیهَا بِأَسْتَاهِهِمْ وَ قَالُوا هنطا سمقانا أَیْ حِنْطَهًٌْ حَمْرَاءُ یُنَقُّونَهَا أَحَبُّ إِلَیْنَا مِنْ هَذَا الْفِعْلِ وَ هَذَا الْقَوْلِ. یعنی: آنگونه که به ایشان(بنی‌اسرائیل) دستور داده‌شده‌بود، سجده نکرده و آنچه را که به آنان امر شده‌بود، نگفتند بلکه[از روی بی‌احترامی] به صورت پشت کرده وارد آن شهر شدند و گفتند: «هنطا سمقانا» یعنی «گندم سرخ که مصرف می‌کنیم، از اینکار و این گفته بهتر است». (هدفشان تبدیل و تمسخر بود). 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۶۰ 📖 ... ظَلَمُوا ...[بقره، ۵۹] 🔻افراد ستمکار ⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: ثُمَّ أَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) عَلَی الْیَهُودِ فَقَالَ: احْذَرُوا أَنْ یَنَالَکُمْ بِخِلَافِ أَمْرِ اللَّهِ وَ بِخِلَافِ کِتَابِهِ مَا أَصَابَ أَوَائِلَکُمُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فِیهِمْ: فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ. یعنی: رسول‌خدا (صلی الله علیه وآله) نزد یهود رفته و فرمود: «بترسید از اینکه به سبب مخالفت با امر پروردگار و کتابش، شما نیز به چیزی دچار شوید که به گذشتگانتان وارد شد. خداوند درباره‌ی ایشان فرمود: فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۵ و ج۹، ص۱۸۴ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۵۴۴ ⚜ از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: غَیَّرُوا وَ بَدَّلُوا مَا قِیلَ لَهُمْ وَ لَمْ یَنْقَادُوا لِوَلَایَهًِْ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ(علیه السلام) وَ آلِهِمَا الطَّیِّبِینَ. یعنی: آنچه که به ایشان گفته‌شد را، تغییر داده و عوض نمودند و به ولایت محمّد و علی و خاندان پاکشان (علیهم السلام) گردن ننهادند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲ و الإمام العسکری،التفسیر، ص۲۶۰ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۰۳ ☀️ جزء ۲۴ 🔻تحذیر جزء بیست و چهارم قرآن کریم 🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/315 ❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) 🌔 @drehsanpouresmaeill
 🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۲۹ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۱۶ 📖 ... رِجْزاً مِنَ السَّماءِ ... [بقره، ۵۹] 🔻عذابی از آسمان ⚜ از امام حسن(علیه السلام) نقل است که فرمود: عَذَاباً مِنَ السَّمَاءِ طَاعُوناً نَزَلَ بِهِمْ، فَمَاتَ مِنْهُمْ مِائَهًٌْ وَ عِشْرُونَ أَلْفاً، ثُمَّ أَخَذَهُمْ بَعْدُ قِبَاعٌ فَمَاتَ مِنْهُمْ مِائَهًٌْ وَ عِشْرُونَ أَلْفاً أَیْضاً، وَ کَانَ خِلَافُهُمْ أَنَّهُمْ لَمَّا بَلَغُوا الْبَابَ رَأَوْا بَاباً مُرْتَفِعاً فَقَالُوا: مَا بَالُنَا نَحْتَاجُ إِلَی أَنْ نَرْکَعَ عِنْدَ الدُّخُولِ هَاهُنَا، ظَنَنَّا أَنَّهُ بَابٌ مُتَطَأْمِنٌ لَا بُدَّ مِنَ الرُّکُوعِ فِیهِ، وَ هَذَا بَابٌ مُرْتَفِعٌ، وَ إِلَی مَتَی یَسْخَرُ بِنَا هَؤُلَاءِ یَعْنُونَ مُوسَی(علیه السلام) ثُمَ یُوشَعَ‌بْنَ‌نُونٍ(علیه السلام) وَ یُسْجِدُونَنَا فِی الْأَبَاطِیلِ، وَ جَعَلُوا أَسْتَاهَهُمْ نَحْوَ الْبَاب. یعنی: عذابی که از آسمان بر ستمکاران فرستاده‌شد، طاعون است که بر آن‌ها نازل‌شد. پس صد و بیست‌هزار نفر آن‌ها مردند. باز برای مرتبه‌ی دوّم دچار طاعون شدند و صد و بیست‌هزار نفر دیگر هم هلاک گردیدند. تخلّف آن‌ها این بود که وقتی به در رسیدند، دری بلند را مشاهده کرده و گفتند «ما احتیاجی به رکوع‌کردن و خم‌شدن نداریم؛ [قبل از اینکه به این در برسیم] گمان می‌کردیم این در کوتاه است که برای ورود به ناچار باید خم شد ولی[می‌بینیم] این در بلند و مرتفع است. موسی(علیه السلام) و یوشع‌بن‌نون(علیه السلام) تا کی می‌خواهند ما را مسخره کنند و برای چیزهای بیهوده ما را به سجده وادارند»؟! پس پشت کرده و به طرف در رفتند. (بی‌حرمتی کردند). 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۵ و ج۹، ص۱۸۴ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۵۴۴ ⚜ از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: وَ الرِّجْزُ الَّذِی أَصَابَهُمْ أَنَّهُ مَاتَ مِنْهُمْ بِالطَّاعُونِ فِی بَعْضِ یَوْمٍ مِائَهًٌْ وَ عِشْرُونَ أَلْفاً. یعنی: عذابی که نصیب آنان(بنی‌اسرائیل) شد، این بود که در ظرف چند روز، صد و بیست هزار نفر از آن‌ها در اثر بیماری طاعون مردند. 📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲ و الإمام العسکری، التفسیر‌، ص۲۶۰ ⚜از أمیرالمؤمنین (علیه السلام)نقل است که‌ فرمود: سَیَقْتُلُونَ وَلَدَیَّ هَذَیْنِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (علیها السلام) ثُمَّ قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ سَیُصِیبُ الَّذِینَ ظَلَمُوا رِجْزاً فِی الدُّنْیَا بِسُیُوفِ بَعْضِ مَنْ یُسَلِّطُ اللَّهُ تَعَالَی عَلَیْهِمْ لِلِانْتِقَامِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ کَمَا أَصَابَ بَنِی‌إِسْرَائِیلَ الرِّجْزُ. قِیلَ: وَ مَنْ هُوَ؟ قَالَ: غُلَامٌ مِنْ ثَقِیفٍ یُقَالُ لَهُ الْمُخْتَارُ بْنُ أَبِی عُبَیْدٍ. یعنی: دو فرزندم حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام) را خواهندکشت. قاتلان آن‌ها در دنیا به‌وسیله‌ی شمشیرهای اشخاصی که خدا آنان را بر قاتلان مسلّط کرده است، دچار عذاب دردناکی خواهندشد تا انتقام فسق و فجورهائی را که انجام‌دادند بگیرد؛ همچنان که بنی‌اسرائیل دچار چنین عذاب دردناکی شدند. به امام(علیه السلام) عرض شد: «یا امیرالمؤمنین! [انتقام‌گیرنده] کیست»؟ فرمود: «جوانی از قبیله‌ی ثقیف است که او را مختاربن‌ابی‌عبیده می‌گویند». 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۵، ص۳۳۹ 📖 ... بِما كانُوا يَفْسُقُونَ [بقره، ۵۹] 🔻در برابر این نافرمانی که کردند ⚜ از امام عسکری(علیه السلام)نقل است که فرمود: یَخْرُجُونَ عَنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ ... وَ هُمْ مِنْ عِلْمِ اللَّهِ تَعَالَی مِنْهُمْ أَنَّهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ وَ لَا یَتُوبُونَ وَ لَمْ یَنْزِلْ هَذَا الرِّجْزُ عَلَی مَنْ عَلِمَ أَنَّهُ یَتُوبُ أَوْ یَخْرُجُ مِنْ صُلْبِهِ ذُرِّیَّهًٌْ طَیِّبَهًٌْ یُوَحِّدُ اللَّهَ وَ یُؤْمِنُ بِمُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ یَعْرِفُ الْوَلَایَهًَْ لِعَلِیٍّ(علیه السلام) وَصِیِّهِ وَ أَخِیه. یعنی: از فرمان الهی و اطاعت او خارج شدند ... و ایشان کسانی هستند که خداوند می‌دانست که ایمان نیاورده و توبه نمی‌کنند. خداوند کسانی را که می‌داند توبه می‌کنند و یا از صلبشان ذریّه‌ی پاک و خداپرست و مؤمن به محمّد(صلی الله علیه وآله) و آشنا به ولایت وصیّ و برادرش علی (علیه السلام) بوجود می‌آید، گرفتار این عذاب نمی‌کند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۲و الإمام العسکری، التفسیر، ص ۲۶۰؛ فیه: «موالاهًْ علی وصیّتهًْ» بدلٌ «الولایهًْ لعلیّ وصیته» 🌔 @drehsanpouresmaeill
📙 داستانک ۲۷۷ شخصی برای اولین بار یک کلم دید؛ اولین برگش را کند، زیرش به برگ دیگری رسید و زیر آن برگ یه برگ دیگر و ...با خودش گفت: حتما یک چیز مهمیه که اینجوری کادوپیچش کردن ...! اما وقتی به تهش رسید و برگها تمام شد متوجه شد که چیزی توی اون برگها پنهان نشده، بلکه کلم مجموعه‌ای از این برگهاست ... 🔻حکایت زندگی هم این چنین است؛ ما روزهای زندگی را به سرعت ورق می زنیم و فکر می کنیم چیزی ها پنهان شده، درحالیکه همین روزها آن چیزی ست که باید دریابیم و درکش کنیم... و چقدر دیر می فهمیم که بیشتر غصه‌هایی که خوردیم، نه خوردنی بود نه پوشیدنی فقط دور ریختنی بود.! ✨زندگی، همین روزهایی است که منتظر گذشتنش هستیم 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۰۴ ☀️ جزء ۲۵ 🔻تحذیر جزء بیست و پنجم قرآن کریم 🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/321 ❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) 🌔 @drehsanpouresmaeill
 🤲 نجوا با خدای مهربان ۲۳۰ 🌔 @drehsanpouresmaeill
🟢 گوهر ۲۱۷ 📖 وَ إِذِ اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ [بقره، ۶۰] 🔻و [به يادآوريد] زماني را كه موسى براى قوم خويش، آب طلبيد؛ به او گفتيم: «عصاى خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه‌ي آب از آن جوشيد؛ آنگونه كه هر طايفه (از طوايف دوازده‌گانه بنی‌اسرائيل)، چشمه خود را مى‌شناختند [و گفتيم:] «از روزىِ خداوند بخوريد و بياشاميد؛ و در زمين به فساد نكوشيد». 📖 وَ إِذِ اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ ...[بقره، ۶۰] موسی برای قوم خویش، آب طلبید ⚜ از امام باقر(علیه السلام)نقل است که فرمود:إِنَّ قَوْمَ مُوسَی(علیه السلام) لَمَّا شَکَوْا إِلَیْهِ الْجَدْبَ وَ الْعَطَشَ اسْتَسْقَوْا مُوسَی(علیه السلام) فَاسْتَسْقَی لَهُمْ. یعنی: زمانی‌که قوم موسی(علیه السلام) از خشکی و تشنگی شکایت‌کرده و از موسی(علیه السلام) آب درخواست نمودند، او [از خداوند] برای آن‌ها آب خواست. 📚ابن شهرآشوب، المناقب، ج۱، ص۲۸۲ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۶، ص۲۶۵ ⚜از امام عسکری(علیه السلام) نقل است که فرمود: طَلَبَ لَهُمُ السَّقْیَ لَمَّا لَحِقَهُمُ الْعَطَشُ فِی التِّیهِ وَ ضَجُّوا بِالْبُکَاءِ إِلَی مُوسَی(علیه السلام) وَ قَالُوا: هَلَکْنَا بِالْعَطَشِ. فَقَالَ مُوسَی(علیه السلام): إِلَهِی! بِحَقِّ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) سَیِّدِ الْأَنْبِیَاءِ وَ بِحَقِّ عَلِیٍّ (علیه السلام) سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِحَقِّ فَاطِمَهًَْ(سلام الله علیها) سَیِّدَهًِْ النِّسَاءِ وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ(علیه السلام) سَیِّدِ الْأَوْلِیَاءِ وَ بِحَقِّ الْحُسَیْنِ(علیه السلام) سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ وَ بِحَقِّ عِتْرَتِهِمْ وَ خُلَفَائِهِمْ سَادَهًِْ الْأَزْکِیَاءِ لَمَّا سَقَیْتَ عِبَادَکَ هَؤُلَاءِ ... قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله): مَنْ أَقَامَ عَلَی مُوَالَاتِنَا أَهْلَ‌الْبَیْتِ(علیهم السلام) سَقَاهُ اللَّهُ تَعَالَی مِنْ مَحَبَّتِهِ کَأْساً لَا یَبْغُونَ بِهِ بَدَلًا وَ لَا یُرِیدُونَ سِوَاهُ کَافِیاً وَ لَا کَالِیاً وَ لَا نَاصِراً وَ مَنْ وَطَّنَ نَفْسَهُ عَلَی احْتِمَالِ الْمَکَارِهِ فِی مُوَالَاتِنَا جَعَلَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ فِی عَرَصَاتِهَا بِحَیْثُ یَقْصُرُ کُلُّ مَنْ تَضَمَّنُهُ تِلْکَ الْعَرَصَاتُ أَبْصَارُهُمْ عَمَّا یُشَاهِدُونَ مِنْ دَرَجَاتِهِمْ وَ إِنَّ کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ لَیُحِیطُ بِمَا لَهُ مِنْ دَرَجَاتِهِ کَإِحَاطَتِهِ فِی الدُّنْیَا لِمَا یَلْقَاهُ بَیْنَ یَدَیْه. یعنی: زمانیکه [بنی‌اسرائیل] درآن بیابان خشک، به تشنگی دچار شده و گریه‌کنان، نزد موسی(علیه السلام) ناله کردند و گفتند که «ما از عطش هلاک شدیم»، موسی(علیه السلام) برایشان طلب آب کرد و گفت: «خدایا! به حقّ محمّد‌،سرور پیامبران و به حقّ علی(علیه السلام)، سرور اوصیاء و به حقّ فاطمه(سلام الله علیها)، سرور زنان و به حقّ حسن(علیه السلام)، سیّد اولیاء و به حقّ حسین(علیه السلام)، سرور شهیدان و به حقّ خاندان و جانشینان آنها، سرور پاکیزگان، تو را سوگند می‌دهم که بر این بندگانت، آب بفرست ...» پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «کسی‌که بر دوستی و ولایت ما اهل‌بیت(علیهم السلام) ایستادگی کند، خداوند متعال او را از جام محبّت خویش سیراب میکند؛ به گونه‌ای که چیزی به جای آن نمیخواهد و حمایت‌کننده، کفایت‌کننده و یاری‌دهنده‌ای غیر او نمی‌طلبد و هرکه سختیهای پیش آمده در راه ولایت ما را به جان خریده و تحمّل کند، خداوند روز قیامت او را در عرصات محشر در جایی قرار می‌دهد که چشمان تمام کسانی که در عرصه‌ی محشر هستند از دیدن درجاتش زایل میشود. به‌درستی‌که هر کدام از آنها، بر درجاتش احاطه دارد؛ همان‌طور که در دنیا بر چیزهایی که پیش رویش می‌دید، مسلّط بود». 📚 علامه مجلسی،بحارالأنوار، ج۱۳، ص۱۸۴ و الإمام العسکری،التفسیر، ص۲۶۱ ⚜ از امام باقر (علیه السلام) نقل است که فرمود: وَ مِثْلُ ذَلِکَ جَاءَ الْمُؤْمِنُونَ إِلَی جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) قَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)! تُعَرِّفُنَا مَنِ الْأَئِمَّهًُْ بَعْدَکَ. یعنی: و همانند آن (همان‌طور که قوم موسی (علیه السلام) به نزد او آمده و از او آب طلب‌کردند)، مؤمنینی نزد جدّ من، رسول‌خدا (صلی الله علیه وآله) آمده و عرضه‌داشتند: «ای رسول‌خدا! امامان پس از خویش را برای ما معرفی کن و به ما بشناسان». 📚ابن شهر آشوب،‌المناقب، ج۱، ص۲۸۲ و محدث نوری، مستدرک الوسایل، ج۱۵، ص۶۲؛ فیه: «جاء المؤمنون» محذوفٌ 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 چشمه سار تربیت ۴۵ 🚸 «نشانه های بلوغ هیجانی چیست؟» 🔻 قسمت دهم 🔸 کسی که می خواهد بلوغ هیجانی داشته باشد یاد می گیرید که نقاط ضعف هر فرد در کنار نقاط قوتش به تعادل می رسد. 🔸بنابراین به جای اینکه تنها به نقاظ ضعف او توجه کنید، کلیت وجودی اش را در نظر می گیرید. 🔸 بله یک فرد ممکن است به طرز عجیبی موشکافانه عمل کند اما همین شخص به صورت خوشایندی دقیق است و در هنگام مواجهه با مشکلات سرسختانه تلاش می کند. فرد دیگری می تواند در عین حال که کمی شلخته است، بی اندازه هنرمند و خلاق باشد. 🔸هیچ فردی غیر از حجت خدا کامل نیست و نقاط ضعف و قدرت کاملاً در هم تنیده هستند. 🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 جرعه ای از کلام وحی ۲۰۵ ☀️ جزء ۲۶ 🔻تحذیر جزء بیست و ششم قرآن کریم 🌐 https://eitaa.com/drehsanpouresmaeill/328 ❇️ به نیت سلامتی و فرج امام زمان(علیه السلام) 🌔 @drehsanpouresmaeill