1_1641221711.mp3
9.43M
🔊 فنایی اشکوری: انسان دوستی در معنویت اسلامی
مرکز سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
1_1641578191.pdf
191.5K
عید قربان یادگار حیات توحیدی خلیل خدا
http://eitaa.com/dreshkevari
اخلاق جوانمردی
جوانمردی در اصل برخورداری از برخی فضایل روحی است که از کیفیات و احوال درونی انسان هستند، مانند شرافت، کرامت، عزت نفس، خیرخواهی، دگردوستی، همراه با شجاعت و قدرت اراده و عزم بر عمل. شاید با تأمل بتوان ریشه این فضایل را در یک فضیلت بنیادی یافت که گوهر جوانمردی برخورداری از آن فضیلت است و سایر صفات از فروع و شاخه ها و ثمرات آن فضیلت است. شجاعت و قوت اراده و عزم بر عمل برای آن است که فضایل و آرمان های اخلاقی در خارج فعلیت یابند و به ثمر بنشینند. فعلیت یافتن خارجی این صفات مسلتزم جود و بخشندگی، عفو و بخشش، دستگیری و یاری رسانی، و سلحشوری و رزم آوری برای کمک به مظلوم و مقابله با ستمگر است. پیوند جوانمردی با اخلاق و دگردوستی رکن مقوم و ذاتی جوانمردی است. بهتر آن است که بگوییم جوانمردی نوعی اخلاق و منش است، نه چیزی که با اخلاق پیوند دارد. انسان مطلوب در آئین جوانمردی کسی است که برخوردار از سلامت جسمی، فکری، اخلاقی و معنوی باشد.
چون جوانمردی حاوی عنصر خیرخواهی برای دیگران است بعد اجتماعی می یابد. هنگامی که افراد متعدد و متکثری با داشتن چنین روحیه و اهداف اجتماعی در جایی باشند، طبعا برای رسیدن به این اهداف با یکدیگر همکاری می کنند و بدینسان جوانمردی ظهور گروهی و نمود اجتماعی پیدا می کند و سازمان جوانمردی شکل می گیرد.
شجاعت و قوت اراده و عزم بر عمل و سلحشوری صفات اختصاصی جوانمردی نیست. ممکن است افراد خودکامه و ناجوانمردی هم از برخی از این صفات برخوردار باشند. پس هر جوانمردی این صفات را دارد، اما هرکس که این صفات را داشته باشد لزوما جوانمرد نیست. این صفات واسطۀ بین فضایل درونی و اهداف بیرونی و خارجی هستند.
هر کسی که اهداف بزرگی دارد و در پی تغییرات اساسی در بیرون است به شجاعت و قدرت و اقتدار نیازمند است، چه آن اهداف مقدس و در جهت خیر عامه باشد و چه نباشد. بنابر این شجاعت و سلحشوری به تنهایی ممیز جوانمردی از غیر جوانمردی نیست و هر جنگاور و شوالیه ای جوانمرد نیست. لشکریان مغول هم شجاع و سلحشور بودند، اما بویی از جوانمردی نبرده بودند. صفات و احوالی مانند شجاعت و رزم-آوری در هرحال و بطور مطلق فضیلت و ارزش مثبت نیستند، بلکه بسته به آن است که در خدمت چه هدفی باشند. جوانمرد کسی است که این توانایی ها را در خدمت اخلاق و معنویت و دگردوستی بکار می گیرد. اما صفتی همچون خیرخواهی بطور مطلق و در همه جا فضیلت است.
جوانمرد در عمل غمخوار و خدمتگذار خلق است، نه فقط در سخن و شعار. بسیارند کسانی که شعار جوانمردی و غمخوار ی و ایثار می دهند، اما در زندگی عملی آنها اثری از این صفات به چشم نمی خورد؛ بلکه از همین شعار کسب اعتبار می کنند و با همین شعار به نان و نام می رسند.
افراد ریاکار، خودخواه، جاه طلب، متکبر، متعصب و لجوج، خشمگین و خشن، تنگ نظر، نمام و غیبت کننده، بدبین، اهل تکفیر و تفسیق که خود را معیار مطلق حق و باطل می دانند هرگز نمی توانند جوانمرد باشند. بسیارند کسانی که غرق در این رذایلند اما زشتی خود را نمی بینند. چنین کسانی حتی اگر در ظاهر در صف حق و در جمع مؤمنان باشند از جوانمردی بدورند.
#جوانمردی
#فتوت
#اخلاق
#معنویت
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب مصونیت است نه محدودیت.
حجاب از روی معرفت از زیبایی باطن و درون حکایت دارد. آن که خود را عریان می کند فریاد می زند که همه داراییم همین ظاهر و بدنم است و سرمایه و گوهری جز این ندارم.
http://eitaa.com/dreshkevari
جوانمردی وفاداری و فداکاری است
جوانمرد کسی است که همانطور که در وقت خوشی و نعمت و امنیت در میان ملت و مملکت خود زندگی می کند و از مواهب آن بهره می برد، به هنگام عسرت و بلا و فقر و جنگ نیز در کنار آنها باشد و همۀ توش و توانش را در کمک به ملتش بکار گیرد و اگر لازم شود جانش را هم فدا کند، نه اینکه تا اوضاع بر وفق مراد است از آن استفاده حداکثری کند، اما به هنگام سختی و بلا ناجوانمردانه بگریزد و به دامن بیگانه پناه برد و منتظر باشد تا وقتی با ایثار و جانفشانی دیگران اوضاع روبراه شد دوباره برگردد و از مواهب برخوردار شود و طلبکار هم باشد.
بعضی حتی ناجوانمردی و بی شرمی را به آنجا رسانده اند که سخن دلشان این است که شما ملت فداکاری و ایثار کنید و امنیت و رفاه را فراهم کنید تا ما پس از گذراندن دورانی از خوشگذرانی و عیاشی برگردیم و بر سر سفرهایی که شما با خون دل گسترانده اید بنشینیم و بر شما ریاست کنیم!
خوب است قرن ها و شاید هزاران سال به عقب برگردیم و این درس را از "سمک عیار" بیاموزیم که گفت: «در جوانمردی روا نیست که قومی در بلا رها کنیم و خود بیرون رویم؛ چون ایشان برای ما جان فدا کردهاند، تا جان داریم با ایشان خواهیم بود.»
#جوانمردی
#فداکاری
#وفاداری
https://eitaa.com/dreshkevari
فتوت، مروت و جوانمردی علی:
مولانا:
در شجاعت شیر ربانیستی
در مروت خود کی داند کیستی
سعدی:
جوانمرد اگر راست خواهی ولی است
کرم پیشۀ شاه مردان علی است
دیباچۀ مروت و سلطان معرفت
لشگر کش فتوّت و سردار اتقیا
شاه نعمت الله ولی:
لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
این نفس را از سر صدق و صفا باید زدن
خواجوی کرمانی:
مهر او از آسمان لافتى الا علی
تیغ او از گوهر لاسیف الا ذوالفقار
فروغی بسطامی:
شاه جوانمردان علی هم در خفی هم در جلی
آن کز جمال منجلی خورشید تابان پرورد
شهریار:
نه خدا توانمش خواند، نه بشر توانمش گفت
متحیّرم چه نامم "شه ملک لافتی" را
فنایی اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عشق و شیدایی پیشوای هندو به مولای جوانمردان
https://eitaa.com/dreshkevari
1_1648730979.mp3
4.7M
فتوت و جوانمردی علی
سخنرانی دکتر فنایی اشکوری در مسجد روستای ماذودره
18 ذوالحجه 1443
27 تیر 1401
https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول آموزش و تربیت، بعد منصب و مسولیت، وگرنه اینطور میشود.
لگد یک اسب یا الاغ چموش به یک یا دو نفر آسیب می زند ولی لگد صاحب منصب چموش و تربیت نشده بسته به حوزه اقتدارش چه بسا استخوان میلیون ها نفر را خورد کند.
https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشتیاق به حجاب گروهی در مقابل گریز از حجاب گروهی دیگر!
متاع کفر و دین بی مشتری نیست
گروهی این، گروهی آن، پسندند.
#اجتماعی
#حجاب
https://eitaa.com/dreshkevari
فنایی اشکوری:
جوانمردی، عدالت خواهی و ستیم ستیزی
جوانمرد ظلم را بر نمی تابد نه ظلم بزرک و نه ظلم کوچک را. برخی نسبت به بعضی از ظلم های محدود و فردی که در اطرافشان می بینند بسیار حساسند، اما در برابر ظلم های بزرگ در مقیاس جهانی که قربانیان بی شمار دارد ساکت و بی تفاوت هستند. گاهی حتی به این ستمگران جهانی عشق می ورزند وبا آنها همکاری می کنند.. این نشان می دهد آنها در ظلم ستیزی صداقت ندارند، بلکه در پوشش این کار در پی اهداف دیگری هستند. برخی نیز به بهانه مبارزه با امپریالیسم و استکبار و استبداد ظلم های کوچکی که در اطرافشان می گذرد را نمی بینند و حساسیتی نشان نمی دهند و احیانا خود مرتکب ظلم می شوند.
این هردو دور از جوانمردی هستند و عدالت طلب و ظلم ستیز نیستند. جوانمرد هیچ ستمی را برنمی تابد و به هیچ بهانه ای هیچ ظلمی را توجیه نمی کند و بی اهمیت نشان نمی دهد.
او نسبت به هر ظلم متناسب با ابعادش عکس العمل نشان می دهد. او با هر گونه ستم و حق کشی مخالف است و البته هرچه ظلم بزرگتر باشد حساسیت و مخالفتش بیشتر است.
https://eitaa.com/dreshkevari
فرق کریم و لئیم از زبان غزالی
ابوحامد غزالی در کتاب احیاء علوم الدین در باب اخوت و برادری می گوید یکی از حقوق برادری سکوت از ذکر عیوب او و اجتناب از تجسّس در احوال اوست.
از مهمترین حقوق برادری حفظ اسرار اوست. شخص کریم به خوبیها و فضایل دیگری توجه میکند و از این طریق به دیگری احترام و ارادت قلبی میورزد، اما منافق و لئیم (پست و فرومایه) به عیبها و بدیها چشم میدوزد. جوانمرد کسی است که لغزشها را نمیبیند و اگر دید آن را میپوشاند و از عیبها درمیگذرد.
«قال الفضیل: الفتوة العفو عن زلات الإخوان. و لذلک قال علیه السلام: استعیذوا بالله من جار السوء الذی إن رأی خیرا أستره و إن رأی شرّا أظهره.»
جوانمردی گذشت از لغزش هاست. از هیمن رو حضرت رسول (ص) فرمود: از همسایه بد به خدا پناه برید و آن کسی است که اگر خوبی از شما ببیند پنهان میکند، اما اگر بدی ببیند آن را منتشر میکند.
آشکار کردن خوبیهای دیگران و چشم پوشی از عیوب آنها (ستر عیوب و تغافل و تجاهل) شیوۀ اهل دین است. این تخلق به اخلاق الهی است که میگوییم: «یا من أظهر الجمیل و ستر القبیح»؛ ای کسی که زیباییها را آشکار و زشتیها را پنهان میکنی!
حضرت رسول (ص) فرمود: کسی که عیب برادرش را پنهان سازد خداوند عیوبش را در دنیا و آخرت میپوشاند. «من ستر عورة اخیه ستره الله تعالی فی الدنیا و الآخرة.»
اصولا فرق کریم و لئیم (پست و فرومایه) در این است که انسان بزرگوار و کریم زشتی تو را میپوشاند و به تو احسان میکند، اما پست و لئیم خوبیهای تو را پنهان میکند و به بهتان و بدگویی تو میپردازد.
و تری الکریم إذا تصرم وصله
یخفی القبیح و یظهر الإحسانا
و تری اللئیم إذا تقضی وصله
یخفی الجمیل و یظهر البهتانا
https://eitaa.com/dreshkevari
بدترین و برترین خصلتها
رسول خاتم که درود خدا بر او باد فرمود:«خَصْلَتَانِ لَیسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَیءٌ: الشِّرْکُ بِاللَّهِ وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ اللَّه.»
دو خصلت است که بدتر از آنها چیزی نیست: شرک به خدا و ضرر و آزار رساندن به بندگان خدا.
آن حضرت آزار به بندگان را در ردیف شرک به خدا قرار میدهد.
همانگ با حدیث فوق از رسول خدا، کلامی است که از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که در آن روی دیگر همان محتوا بیان شده است:
«خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْءٌ: اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ اَلْإِخْوَانِ»
دو ویژگی هست که برتر از آن چیزی نیست: ایمان به خدا و خدمت به بندگان خدا.
در این حدیث امام سود رساندن به اخوان را در ردیف ایمان به خدا ذکر فرموده است.
پس ریشه و رأس همه بدی ها بی توجهی به حق الله و حق الناس است و رأس و منشأ همه خوبی ها رعایت حق الله و حق الناس است.
https://eitaa.com/dreshkevari
https://www.hamshahrionline.ir/news/693611/%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%87%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B3
نسخه آمریکایی سلام فرمانده به زبان انگلیسی و کمی فارسی در شهر هیوستون ایالت تکزاس با شرکت کودکان مسلمان آمریکایی از ملیت های مختلف
یکی از صفات جوانمردی و آزادگی کتمان سِرّ است، چنانکه غیبت و بدگویی کردن و افشای راز دیگران از مصادیق ناجوانمردی است و کسانی که به افشای اسرار مردم و غیبت و تهمت مبادرت می ورزند بیگمان ناجوانمردند. حضرت ثامن الحجج (ع) فرمود: «لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى تَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ ص وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمَانُ السِّرِّ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ (ص) فَمُدَارَاةُ النَّاسِ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ (ع) فَالصَّبْرُ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ.» شخص مؤمن نمیشود مگر دارای سه خصلت باشد: سنت و خصلتی از پروردگارش، سنتی از پیامبرش و سنتی از ولیّش. اما از سنت پروردگارش رازداری و عیب پوشی است؛ از سنت پیامبرش مدارا با مردم است؛ و از سنت ولیّش صبر در رنجها و سختیها است.
شیخ مصلح الدین سعدی در این باره حکایتی دارد که آموزنده است: «یکی بر سر راهی مست خفته بود و زمام اختیار از دست رفته. عابدی بر وی گذر کرد و در آن حالت مستقبح او نظر کرد. جوان از خواب مستی سر بر آورد و گفت: «اذا مَرّوا بِاللغو مَرّوا کراماً.»
اذا رأیت اثیما کُن ساتِراً و حلیماً
یا من تُقَبِّح امری لِمَ لا تَمُرّ کریما
متاب، ای پارسا، روی از گنهکار
به بخشایندگی در وی نظر کن
اگر من ناجوانمردم به کردار
تو بر من چون جوانمردان گذر کن»
جوانمرد عیب پوش است، نه عیب جو. «آن یکی پرسید که امامی در نماز چشم به موضع سجده نمی دارد، به چپ و راست می نگرد، نماز او ناقص باشد؟ گفت: نماز هردو ناقص باشد. گفت من از نماز امام می پرسم؛ این هر دو یکی است؟ گفت: یکی امام است که پراکنده می¬نگرد و حضور را تشویش میدهد؛ و یکی آن مقتدی است که چشم امام را موکل شده است، و مراقبت میکند و پیشک خود نمی نگرد.»
از عارفی پرسیدند جوانمرد کیست؟" گفت آنکس که نه در باطن وی دعوی باشد و نه در ظاهرش تصنّع و ریا، چنان که از آن سِرّ که بین او و خداوند هست سینۀ خودش آگاه نباشد تا چه رسد به اینکه خلق را بدان خبر دهد. «و از خصائص ایشان مبالغتست در حفظ اسرار و کتم آن از اغیار تا اگر یکی را به شمشیر تهدید کنند یا به آتش تعذیب نمایند، جز کتمان از او نیابند.» «افشاء الأسرار لیس من سنن الأحرار»؛ آزادگان هرگز راز کسی را فاش نمیکنند. «و حفظ الغیب نگاه دارند؛ یعنی در غیبت ایشان وفانما باشند که کمال صحبت و شرفِ دوستی آنست که در غیبت نگاه دارند...
کسانی از محبت هوش دارند
که حفظ الغیب یاران گوش دارند
https://eitaa.com/dreshkevari
AUD-20220731-WA0037.
6.89M
عقل و احساس در مدرسه امام حسین ع
فنایی اشکوری