eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.6هزار دنبال‌کننده
287 عکس
165 ویدیو
83 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دشت راش (اشکور)
32.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عشق دیرپای فرزندان گیل و دیلم به سید و سالار شهیدان نماهنگ می تسکه دیل 📍کاری از گروه سرود بین المللی منادیان بصیرت 📍با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت. Eitaa.com/dashterashFanaei
🖊ویدئو سیاست‌نامه 📚چرا بدون فلسفه هیچ چیز ممکن نیست؟ 📥مارتین هایدگر بزرگترین فیلسوف قرن بیستم، بی پایگی سخن پرتکرار «کار مارکس» در کتاب «نظریه هایی درباره فویرباخ» که می گوید: «فیلسوفان صرفا جهان را به شیوه گوناگون تفسیر کرده اند، اما نکته مهم دگرگون کردن آن است» را توضیح می دهد و می گوید: «دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است. یعنی مارکس برای تغییر جهان هم به تفسیر بسیار خاصی از جهان اتکاء می کرد تا بتواند تغییر مدنظر خود را مطالبه کند» @goftemaann🦉 https://eitaa.com/dreshkevari
آرامگاه شيخ زاهد گيلانى (1216_1301)در لاهيجان https://eitaa.com/dreshkevari
مأموریت الهی سقراط حکیم سقراط مدعی است از جوانی پیام‌هایی غیبی دریافت می‌کرده که او را از ارتکاب کارهای پست باز می‌داشته است. گویند خلسه و جذبهٔ بسیار بر او عارض می‌شد. از سخنانش بر می‌آید که وی برای خود نوعی مأموریت الهی قائل بود. در دفاعیه‌اش در دادگاه می‌گوید پیامی الهی دارد که باید به مردم برساند: آتنیان، شما را دوست دارم و محترم می‌شمارم، ولی فرمان خدا را محترم‌تر از فرمان شما می‌دانم؛ ازاین‌رو تا جان در بدن دارم، از جست‌وجوی دانش و آگاه ساختن شما به آنچه باید بدانید، دست بر نخواهم داشت و هر گاه یکی از شما را ببینم، به عادت پیشین خواهم گفت: ای مرد، با آنکه اهل آتن هستی، یعنی شهری که به دانش و نیرو مشهورترین شهر جهان است، چگونه شرم نداری از اینکه شب و روز در اندیشهٔ سیم و زر و شهرت و جاه باشی، ولی در راه دانش و بهتر ساختن روح خود گامی بر نداری؟ توجه به خُلق نیکو، زهد، حالات معنوی و بی‌اعتنایی به مرگ از یک‌سو، و حکمت اخلاقی و الهی از سوی‌ دیگر موجب شده است برخی برای او نوعی نبوت قائل شوند. در هر صورت، اگر آنچه در آپولوژی از دفاعیات سقراط آمده است، متن یا مضمون سخنان خود سقراط باشد، بی‌شک باید او را مردی الهی شمرد. شنیدن پیام الهی، کوشش خالصانه برای انجام وظیفهٔ الهی، هراس نداشتن از مرگ در قبال انجام وظیفه، بی‌رغبتی به دنیا و تعلیم و خیرخواهی بی‌مزد و منت مردم، پایبندی نامشروط به حقیقت و عدالت، و حفظ عزت و آزادگی به قیمت از دست دادن جان، برخی از ویژگی‌های سقراط است که دفاعیهٔ او آشکارا حکایت از آن دارد. تأمل در مجموع سخنان منتسب به سقراط جای تردید باقی نمی‌گذارد که وی اعتقادی راسخ به حیات پس از مرگ داشت. وی چهار برهان بر جاودانگی روح اقامه می‌کند. سقراط حاضر نمی‌شود برای گریز از مرگ تن به خواری دهد و بخشش بخواهد: نه هنگام دفاع از خود آماده بودم برای گریز از خطر به کاری پست تن در دهم و نه اکنون از آنچه کرده و گفته‌ام، پشیمانم؛ بلکه مردن پس از آن دفاع را از زندگی با استرحام و زاری برتر می‌شمارم؛ زیرا سزاوار نمی‌دانم که آدمی چه در دادگاه و چه در میدان جنگ از چنگال مرگ به آغوش ننگ بگریزد. برگرفته از کتاب: درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب (جلد اول) نوشته محمد فنائی https://eitaa.com/dreshkevari
فهرست مطالب.docx
39.3K
فهرست مطالب کتاب آموزش عرفان Mystical Insrtruction Table of contents https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرار مغزها چرا جوانان این مرز و بوم بهشت رویایی و خوشبختی و موفقیت خود را در خاک بیگانه جستجو می کنند و از سرزمین مادری خود گریزانند؟! علت/علل و زمینه های بروز این فاجعه چیست؟ آیا راه حلی دارد؟ چیست؟ اگر ندارد آیا به همین وضع باید ادامه داد و با پول این کشور و این ملت برای دشمن نخبه پروری کرد؟ و با دست خود و هزینه خود، کشور را روز به روز ضعیف تر و دشمن را روز به روز قوی تر کرد؟ و بدتر از همه خود را به خواب زد و به روی خود هم نیاورد و درباره این بحران خودساخته حتی فکر هم نکرد؟! https://eitaa.com/dreshkevari
کدام دل زنده است؟ جمله ای از مناجات عارفانه سیدالساجدین در دعای ابوحمزه ثمالی: یا مولای بذکرک عاش قلبی! مولای من! دلم به یاد تو زنده است. شادا دلی که به یاد او زنده است! https://eitaa.com/dreshkevari
1_1629948293.docx
43.2K
آنچه همه باید بدانیم خلاصه متن مکتوب https://eitaa.com/dreshkevari
1_1631117026.docx
38.9K
آنچه همه باید بخوانیم چه کتاب هایی را و چگونه بخوانیم؟ محمد فنایی اشکوری https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایران‌ باشکوه دربردارنده مواریث فرهنگی کم نظیری در جهان است که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. برخی از میراث ملموس ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده را با هم ببینیم. تهیه و تدوین: خشایار لهراسبی ✅کانال ایرانگرد👇 https://eitaa.com/joinchat/3811442862C293f6ca16b https://eitaa.com/dreshkevari
نسبت عرفان و دین جهان، انسان و دين سه کتاب الهي هستند که مراتب ظاهر و باطن دارند و اين مراتب بر يکديگر منطبق‌اند. نوعي شناختِ ساحتي از حقيقت و باطن جهان و دين، شناخت حصولي و عقلي است. نوعي ديگر از شناخت و ساحتي از معرفت، باطن هست که جز از راه طهارت درون و تزکية نفس به‌دست نمي‌آيد. اين شناخت نوعي معرفت شهودي و بي‌واسطه است که حاصل آن عين‌اليقين و حق‌اليقين است. گرچه درجات عالي و خطاناپذير اين نوع معرفت مختص معصومان است، اما اصل اين امر اختصاص به معصوم ندارد. بر اساس آموزه‌هاي قرآني و روايي هرکسي مي‌تواند با تهذيب نفس و تحصيل طهارت به درجه‌اي از شناخت شهودي از حقايق باطني نايل گردد. مراد از عرفان اسلامي چيزي جز اين نيست. گرچه نمي‌توان ادعا کرد که معرفت معصومان (وحياني و الهامي) و عرفا (کشفي و شهودي) از يک سنخ است، اما در اين امر اشتراک دارند که از راه‌هاي عاديِ عقلي، تجربي و تقليدي به‌دست نيامده‌اند و طهارت روح هم به نسبت در هر دو حوزه شرط است. بنابراين در کنار شريعت که ظاهر دين است، دين بُعدي باطني دارد که به آن عرفان مي‌گوييم. به همين وزان متون ديني خاصه قرآن علاوه بر معناي ظاهري، داراي بطون معنايي است که از طريق تأويل مي‌توان به آن نايل شد. عرفان با دين ناسازگار نيست. متن ديني معنايي ظاهري دارد که ممکن است عارف و غيرعارف از آن معناي ظاهري، فهمي يکسان داشته باشند و بين آنها اختلافي نباشد. اما ممکن است عارف علاوه بر معناي ظاهري، فهمي از معناي باطني متن ديني داشته باشد که با ظاهر دين متفاوت است، نه متعارض. همچنين، فهم باطني ممکن است با فهم نادرست از ظاهر ناسازگار باشد. مثلاً اگر ظاهرگرايي، خدا را جسم بداند بي‌شک با فهم عرفاني ناسازگار خواهد بود که اين نيز به معناي ناسازگاري دين و عرفان نيست. بنابراين اختلاف فهم برخي عارفان با فهم غيرعارفان هرگز به معناي اختلاف بين عرفان و دين نيست. ✍ محمد فنایی اشکوری آفاق عرفان اسلامی، ص 165. https://eitaa.com/dreshkevari
علت مخالفت برخي متشرعان با عرفان پرسش ديگر مرتبط با اين موضوع اينکه اگر عرفان بُعدي از دين است چرا بسياري از متدينان و متشرعان در اديان مختلف ازجمله مسيحيت و اسلام با عرفان مخالف‌اند و عارفان را طرد مي‌کنند؟ پاسخ درست است که برخي متشرعان با عرفان مخالف‌اند و آن را ناسازگار با دين مي‌دانند، اما اين مخالفت نمي‌تواند دليلي منطقي بر مغايرت عرفان با دين باشد. يکي از ريشه‌هاي مخالفت با عرفان، فهم نادرستي است که مخالفان از برخي دعاوي عرفاني دارند. زبان عرفاني به جهاتي رمزگونه و پيچيده است و با زبان متعارف فرق دارد و اين امر براي بسياري موجب سوء‌فهم مي‌شود. جمود بر فهم ظاهري و قشري از دين نيز زمينه‌اي ديگر براي مخالفت برخي متشرعان با اهالي عرفان است که مي‌کوشند در سطح ظاهر دين متوقف نشوند. از سوي ديگر، وجود برخي تعبيرها يا تفسيرهاي مخالف با دين در سخنان بعضي از مدعيان عرفان و همچنين بي‌اعتنایي برخي آنها به احکام شريعت و روآوردن به پاره‌اي آداب و احکام بدعت‌آميز و تندروي‌ها، عوامل ديگر مخالفت برخي متشرعان با عرفان است. بعضي از مخالفت‌ها با عرفان و عارفان از سوي کساني است که همة دين را در ظاهر آن خلاصه کرده و معارف باطني دين را ناديده گرفته و از رسيدن به مقصود عرفا بازمانده‌اند و چون اين کار ندانسته‌اند در انکار مانده‌اند. آنها از اين حقيقت غافل‌اند که جزء، هميشه جزء عرضي نيست و ما مي‌توانيم جزء طولي نيز داشته باشيم، يعني دين مي‌تواند بُعد طولي، دروني و باطني نيز داشته باشد. همچنين شناخت منحصر به شناخت حصولي و بحثي نيست، بلکه نوع برتري از معرفت به‌نام معرفت شهودي وجود دارد که به لايه‌هاي باطني امور راه مي‌يابد؛ چنان‌که دين‌داري نيز صرفاً التزام به ظواهر شرعي نيست، بلکه دين ‌برتر، صيرورت وجودي در سايۀ حب الهي و تخلق به اخلاق خداوندي است. صرفاً نمي‌توان به کمک علوم ظاهري مثل ادبيات و لغت و از راه نقل يا استدلال عقلي، به باطن دين رسيد؛ بلکه اين معرفت، راه و روشي متفاوت با راه و روش علوم ظاهري دارد. راه نيل به باطن دين همان است که در باب روش تحصيل معرفت عرفاني گفتيم. تنها با تهذيب نفس و هماهنگ شدن و هم‌سنخ شدن باطن انسان با باطن دين و تخلق به اخلاق الهي است که مي‌توان به آن راه يافت. تا اين هم‌سرشتي حاصل نشود، آن معرفت به‌دست نخواهد آمد. ✍️محمد فنایی اشکو ی آفاق عرفان اسلامی، ص 164. https://eitaa.com/dreshkevari
1_5047458465.mp3
28.65M
فلسفه علوم انسانی اسلامی مقدمه ای بر چیستی، چرایی و چگونگی اسلامی سازی علوم انسانی فنایی اشکوری 10/3/1402 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فلسفه دانی غیر از فلسفه ورزی است. هر فلسفه دان و مدرس فلسفه و مولف آثار فلسفی لزوما فیلسوف نیست. ممکن است کسی عمری فلسفه بخواند و با متون، مسائل، نظریات و براهین فلسفی آشنا باشد، اما ذات فلسفه را نشناسد، روش تفکر فلسفی را نداند، تفاوت نظام های مختلف فلسفی را نشناسد و از ارتباط فلسفه با امور دیگر و تأثیر و تأثر آنها آگاه نباشد. در نتیجه چنین شخصی نمی تواند خلاقیت فلسفی داشته باشد و از فلسفه برای حل مشکلات و معضلات استفاده کند و بالاتر از همه، زیست او فیلسوفانه نیست. موضوع این کتاب فلسفه شناسی و مهارت یافتن در تفکر فلسفی است و هدفش شناخت ماهیت فلسفه، روش تفکر فلسفی، نسبت فلسفه با علم، دین، زندگی، شیوه نوآوری و خلاقیت در فلسفه و نقش فلسفه در حل مسائل اجتماعی و رفع نیازهای بشر است.      @dr_fanaei
📍For the Love of Hussain - Documentary. An independent film by Pastor John Shuck and Josh Townsley. ✳️ نسخه کامل مستند «به عشق حسین ع»، کاری از دو مسیحی معتقد آمریکایی حاضر در راه‌پیمایی اربعین ✅ جان شاک کشیش آمریکایی کلیسای Southminster Presbyterian در پورتلند اورگان است که پس از حضور در راه‌پیمایی اربعین، بشدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و هر ساله در کلیسای خود مراسم عزاداری برپا می‌کند. او مستندی در این باره با همراهی «جاش تاونزلی» ساخت. ⚠️ کیفیت بالا⚠️https://t.me/HQTOP/34 | | | 🎦 ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح @ThrillOfPeace
مواجهه و معامله خدا با نیک رفتاران و بدرفتاران حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلسَّعَادَةَ وَ اَلشَّقَاوَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقَهُ فَمَنْ عَلِمَهُ اَللَّهُ سَعِيداً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ شَرّاً أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَ لَمْ يُبْغِضْهُ وَ إِنْ كَانَ عَلِمَهُ شَقِيّاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ صَالِحاً أَحَبَّ عَمَلَهُ وَ أَبْغَضَهُ لِمَا يَصِيرُ إِلَيْهِ فَإِذَا أَحَبَّ اَللَّهُ شَيْئاً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً وَ إِذَا أَبْغَضَ شَيْئاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً. امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ پيش از آن كه خلق خود را بيافريند خوشبختى و شور بختى را آفريد ؛ پس خداوند كسى را كه بداند خوشبخت است، دشمن نمى دارد و چنانچه كار بدى انجام دهد، كارش را دشمن مى دارد اما خود او را دشمن نمى دارد و هرگاه بداند بدبخت است ، هرگز او را دوست نمى دارد و چنانچه كار خوبى انجام دهد، كارش را دوست مى دارد اما به خاطر سرنوشتش وى را نا خوش مى دارد . بحار الانوار، ج5، ص157. ✍مواجهه ما با نیک رفتاران و بدرفتاران باید چگونه باشد؟ یک تفاوت ما با خدا این است که ما نمی دانیم چه کسی سعید و چه کسی شقی است. پس بر این اساس نمی توانیم درباره نیک و بد بودن ذات افراد و حسن عاقبت یا سوء عاقبت کسی نظر دهیم و داوری کنیم، هرچند باید نسبت به نیک رفتاران خوش بین باشیم. ما می توانیم درباره نیک و بد اعمال اشخاص براساس عقل و شرع داوری کنیم، نه پیشگویی از سعادت و شقاوت آنها. نسبت به رفتار بد البته نباید بی تفاوت باشیم. مطابق تعالیم دینی مستفاد از آیات و روایات و سیره معصومین وظیفه ما خیرخواهی و کمک است به صورت ارشاد و راهنمایی در حد توان و همینطور دعا برای هدایت و اصلاح. در مقابل ستمگران و متجاوزان اگر ارشاد و هدایتگری موثر واقع نشود وظیفه ما مقابله و مبارزه و بازداشتن آنها به نحو مناسب و معقول و در حد توان است. 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
ماهنامه معرفت 307 تیر 1402 ✍مواجهۀ حوزۀ علميه ايران با فلسفۀ غرب محمد فنائي اشکوري (ص 9) 🔹http://eitaa.com/dreshkevari
مواجهۀ حوزۀ علميه ايران با فلسفۀ غرب محمد فنائي اشکوری fanaei.ir@gmail.com ماهنامه معرفت، سال سي‌ و دوم، شماره چهارم، پياپي 307، تير 1402، ص 9ـ22 نوع مقاله: پژوهشي چکيده یکی از راه‌های رشد هر فلسفه‌ای مواجهۀ آن با فلسفه‌های دیگر و تأثیر و تأثرهایی است که در این حوزه رخ می‌دهد. برخورد اندیشه‌ها منتهی به پخته‌تر شدن آنها و ظهور اندیشه‌های نو می‌شود. سنت فلسفی‌ای که با سنت‌های دیگر در دادوستد نباشد دچار رکود و توقف می‌شود و اگر هم تحولی در آن رخ دهد، بسیار کند و کم‌دامنه خواهد بود؛ این درسی است که از مطالعه تاریخ فلسفه می‌توان آموخت. از این نگاه می‌توان مناسبات فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب را مطالعه و بررسی کرد. فلسفۀ اسلامی در شکل‌گیری آغازین خود از فلسفۀ یونان بهره برد. پس از تکون و رشد فلسفۀ اسلامی، متون این فلسفه به لاتین ترجمه شد و منشأ تحولاتی اساسی در فلسفۀ غرب در دوره قرون وسطا گردید. با ورود فلسفۀ غرب به ایران در عصر جدید و آشنایی ایرانیان با آن، تحولاتی در رویکرد و ساختار فلسفۀ اسلامی رخ داد. بررسی این تحولات و ترسیم دورنمایی از آینده ارتباط میان فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب موضوع نوشته حاضر است.   🔹http://eitaa.com/dreshkevari