eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.6هزار دنبال‌کننده
290 عکس
164 ویدیو
100 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
bf837031f673804f6e14fef82614038faa6d9ab1.mp3
30.92M
آیین فتوت. فنایی اشکوری. قم. 22/9/98
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
Fanaei Eshkevari
مومن از گفتن و شنیدن لغو (سخن بیهوده) پرهیز میکند. والذین هم عن اللغو معرضون (سوره مومنون) متاسفانه بخش قابل توجهی از عمر همه ما صرف شنیدن لغو می شود. 99% تبلیعات بازرگانی صدا و سیما از مصادیق بارز لغو است که ما بناچار و به صورت تحمیلی هر روز مجبوریم به آن گوش دهیم. از تبلیغ دوغ و رب گوجه و بیسکویت و پوشک بچه و ایزی لایف کهنسال و مایع دستشویی و لباسشویی تا کتابهای به اصطلاح کمک درسی و پماد حلزون و.... بد تر از این نمی توان عمر انسان را تلف و سرمایه ارزشمند حیات انسانی را نابود کرد. اگر بخواهی برنامه ای را ببینی یا بشنوی مثل اخبار , فیلم, مستند , گفتگو و... بخش مهمی از عمر گرانمایه بدون بازگشت را باید صرف شنیدن مزخرفات کنی. هشتاد میلیون جمعیت ملیاردها ساعت ناخواسته صرف شنیدن این لغویات می کنند. این راه مناسبی برای درامد زایی صدا و سیما نیست. و بی شک از نظر فقهی این پول حرام و از مصادیق اکل مال به باطل است. و چنین کارهایی در شان رسانه های جمهوری اسلامی نیست. اسفبار تر این است که بسیاری از کالاهایی که تبلیغ می شود مضر و در مواردی از نوع کلاهبرداری است. براین اضافه کنید بکارگیری روش های غیر اخلاقی مثل استفاده ا ز زیبایی زنان در این تبلیغات, چیزی که ما همیشه غرب را بخاطر آن مذمت می کردیم. اگر بجای این لغویات برنامه های برای ارتقای فرهنگ و اخلاق ساخته می شد مثلا برای آموزش قانونمداری دررانندگی و اخلاقی زیستن , بی شک جامعه ما از جهت فرهنگی در وضعیت اسفبار امروز قرار نداشت. @dreshkevari @dr_fanaei
بصیرت این است که ضمن بیان حقیقت و مطالبه حق چنان عمل کنی که نه تنها بازیچه دست دشمن نشوی بلکه او را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذاری.
☝️فاطمه: شمع شبستان آفرینش محمد فنایی اشکوری روزنامه فرهیختگان
77ab8dd60071da551f34f2110c48cbcfe35be662.docx
27.9K
گفتگو درباره انتخابات پیش رو
🌹هدیه ای نوروزی به دوستان فرهیخته برای مطالعه در تعطیلات نوروز🌺 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اثر آیت الله سید علی خامنه ای حاوی متن 28 سخنرانی ایشان است که در مسجد کرامت مشهد در ماه رمضان سال 1353 ایراد شده است. خلاصه ای از کتاب با همین عنوان نخستین بار در 1354 منتشر شد. متن کامل سخنرانی ها در سال 1392 از سوی مرکز صحبا به صورت کتاب فوق منتشر گردید. این کتاب به زبان های مختلف از جمله انگلیسی، عربی، آلمانی، ترکی، ایتالیایی و چینی ترجمه شده است. معظم له در باره مباحث این کتاب می گویند: «بنده یک ماهِ رمضان در مسجد امام حسنِ مشهد سخنرانیِ مستمر سی جلسه‌ای داشتم. آن زمان به ضبط سخنرانی‌ها خیلی اهمیت داده نمی‌شد؛ اما استثنائاً همهٔ این سی سخنرانی ضبط شده‌است. در آن سخنرانی‌ها راجع به توحید، امامت، ولایت، نبوّت و سایر مباحث اساسی بحث شده‌است که الان هم آنها را تأیید می‌کنم. اینها پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بود؛ اگرچه ما آن موقع امیدوار نبودیم که نظام اسلامی شش، هفت سال دیگر محقّق شود. می‌گفتیم اگر پنجاه سال دیگر هم ایجاد نشود، بالاخره پایه‌های فکری‌اش اینهاست. آن کار، جهت دادن به فکر نسل جوانِ آن روز بود.» کتاب ویژگی های منحصر به فردی دارد که در فایل صوتی توضیح داده ام. مباحث طرح شده در این سخنرانی ها که هم بدیع و ابتکاری و هم پرشور و انقلابی است در زمانی که طرح شد هم با مخالفت جمعی از قشریون مذهبی که نوآوری های آن را بر نمی تافتند روبرو شد و هم خشم ساواک و دستگاه امنیتی رژیم شاهنشای را بر انگیخت. ایشان خود در این زمینه می گویند: «من یادم می‌آید توی همین تهران بعضی از علماء و بسیاری از مردم با مرحوم مطهری سر همین قضیهٔ [کتاب] حجاب درافتادند. من در مشهد یک بحثی کردم در باب ولایت، یک برداشت جدیدی از کلمهٔ ولایت و مسألهٔ ولایت که ماه رمضان بود و بحث‌هایی برای جوان‌ها می‌کردیم آن وقت‌ها راجع به توحید و نبوت و چه و از جمله ولایت، یک بحث قرآنی خیلی خوب و کاملی بود بعد هم چاپ شد یعنی؛ خلاصه‌اش هم یک جایی چاپ شد، اصل سخنرانی‌ها هم بعد از انقلاب درآوردند چاپ کردند. یک عده‌ای در مشهد جنجال علیه من به راه انداختند که چرا در زیر کلمهٔ ولایت فلانی این حرف‌ها را زده در حالی که این منکر به معنای انکار آن ولایتی که آنها می‌گفتند که نبود، آنها می‌گفتند ولایت یعنی محبت. خب ما محبت ائمه را که قبول داریم؛ ولایت یعنی اعتقاد به امامت علی. این را که ما قبول داشتیم یک چیزهایی علاوهٔ بر اینها ما از کلمهٔ ولایت پیدا کرده بودیم. من آیات ولایت را در قرآن جمع کردم؛ آیاتی که در آن کلمهٔ ولایت بکار رفته‌است «هنالک الولایة لله» مثلاً فرض کنید و آیات متعددی را، از این کلمات یک برداشت جدیدی از کلمهٔ ولایت را من عرضه کردم مطرح کردم. خب این باید مغتنم شمرده بشود. در عالم پزشکی اگر یک نفری بیاید فرض بفرمائید دربارهٔ حصبه یک ایدهٔ جدیدی را مطرح کند که اضافهٔ بر معلومات قبلی باشد با او چه جوری رفتار می‌کنند؟ خب احترامش می‌کنند، تکریمش می‌کنند.» پیام و مضمون اصلی کتاب معرفی اسلام به عنوان نظام جامع و به هم پیوسته باور و زندگی بر اساس قرآن است. مباحث ایمان، توحید، نبوت و ولایت با این رویکرد طرح شده است. نظریه ای که در این مباحث طرح و تببین می شود این است که باورهای اسلامی علاوه بر مفاد نظری دارای استلزامات عملی در زندگی فردی و اجتماعی است. غایت دین کمال و سعادت انسان است. انبیا برای رساندن انسان به سعادت و کمال، نخست افرادی را تربیت و تهذیب می کنند و سپس در صدد تأسیس جامعۀ توحیدی بر می آیند. در جامعۀ توحیدی حاکمیت از آن خدا است که بدست پیامبر و امام معصوم و پس از آنها بدست ولی فقیه اعمال می شود. یکی از شاخصه های چنین نظامی استقرار عدل و قسط و برابری انسان ها و نفی تبعیض طبقاتی و بنای جامعه ای است که در آن اقلیتی کاخ نشین و اکثریتی کوخ نشینی نباشد. انبیا و ائمه اطهار در پی بنای چنین جامعه ای کوشیده اند. بحث امامت که در این کتاب ناتمام مانده است در کتاب دیگری با عنوان "انسان 250 ساله" طرح شده است. بنابر این پس از مطالعه کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" مطالعۀ کتاب "انسان 250 ساله" را پیشنهاد می کنم. مطالعۀ این دو اثر گرانقدر برای هرکسی که بخواهد شناخت عمیقی از اسلام داشته باشد ضروری است، چه عالمان دین و چه عموم اهل اندیشه و دانش. برای فهم بهتر کتاب و کمک به مطالعۀ آن، مباحث کتاب در پنج جلسه فایل صوتی تلخیص و تبیین شده است که به عنوان هدیه ای نوروزی در آغاز سال 1399 شمسی تقدیم دوستان و عزیزان فرهیخته و اهل مطالعه می گردد. ضمنا نسخۀ الکترونیکی این دو کتاب در دسترس و قابل دانلود است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖕🖕هدیه ای نوروزی به دوستان معرفی دو کتاب گرانسنگ برای مطالعه در ایام تعطیل با ارایه خلاصه و تحلیل آن در پنج فایل صوتی🌹🌺💐🌸🌷🌻
فرق علم دینی و سکولار چیست؟ تفاوت نگاه معنوی و مادی به هستی و حیات و معنای زندگی در چیست؟ فرق علم دینی و سکولار ، در داده های تجربی (imprical facts) نیست. بلکه تفاوت در جهانبینی و نحوۀ نگاه است. در بیانات بالا شما واژه هایی همچون "خدا" "نعمت" و "شکر" نمی شنوید. کلیدواژه محوری در نطق بالا "لذت بردن در حال" است. کاری به دهندۀ نعمت (منعِم) ندارد. کاری به وظیفه ما در قبال این نعمت و منعم ندارد. کاری به آینده و عاقبت ندارد. تمام سخن و دغدغه اش این است که الان هرچه میتونی کیف کن. و معنای زندگی را هم همین لذت بردن در حال می داند. این ویدیو به وضوح نگاه سکولار را به هستی و طبیعت و حیات و زندگی نشان می دهد. نگاه الهی و معنوی مخالف لذت بردن نیست. انسان دیندار و معنوی هم از نعمت های الهی در حال لذت می برد. یعنی نباید پنداشت که با نگاه سکولار انسان لذت می برد و با نگاه دینی انسان لذت نمی برد. خیر. انسان با نگاه دینی هم همان اندازه و بلکه بیشتر لذت می برد. تفاوت در این است که انسان سکولار غرق در همان لذت محدود و آنی است و چیزی بیشتر و فراتر نمی بیند. بی شک تا اینجای کار بین انسان و حیوان هیچ فرقی نیست. حیوان هم در حال لذت می برد. پس انسان بودن چه می شود؟ انسان الهی می گوید اولا برخورداری های ما نعمت های خدا هستند. خدا این نعمت ها را به ما ارزانی داشته است. ثانیا باید از آنها به بهترین وجه بهره ببریم و خداوند را شکر کنیم که این نعمت ها را به ما داده است. ثالثا معنا و هدف زندگی فقط این لذت بردن در حال نیست. در آن صورت ما با حیوانات فرقی نخواهیم داشت. به علاوه، آینده چه می شود؟ از این رو از خدا می خواهیم که این لطف و بخشش خود را ادامه دهد و افزون کند. رابعا انسان الهی به برخورداری از آب و نان و سلامتی جسم قانع نیست؛ گرچه اینها مواهب ارزشمند الهی هستند و باید از آنها بهره ببریم، اما او هدف و معنای برتری را جستجو می کند که کمال و سعادت حقیقی و ابدی است. سادسا در نگاه سکولار کسی که نعمتی را از دست داده، افسرده و به بن بست رسیده است و می گوید مثلا من حاضرم همه چیز را بدهم اما بتوانم مانند دیگران از سرویس بهداشتی استفاده کنم. در این نگاه از دست دادن این نعمت فاجعه جبران ناپذیر است و با اینگونه رویدادها زندگی معنایش را که همان لذت بردن در حال بود از دست می دهد. اما مؤمن به خدا هرگز با مصائب و بلاها ناامید نمی شود و به بن بست نمی رسد، بلکه همان را تبدیل به فرصت می کند. هر حادثه و ضایعه ای را به عنوان آزمایش الهی تلقی می کند که می تواند نردبان ترقی و کمال او باشد. و خلاصه سخن اینکه نگاه سکولار دل به امور زوال پذیر و ناپایدار خوش می کند و به لذت هایی دلبسته است که با بادی ممکن است از دست رود، اما نگاه الهی و معنوی به حقیقتی ازلی و غنی مطلق تکیه دارد و نظر به ابدیت دارد و از لذت و بهجتی برخوردار است که با هیچ طوفانی از او گرفته نمی شود. واقعا جای تأسف است جامعه ای که از قوی ترین و غنی ترین میراث معنوی برخوردار است،از این میراث گرانقدر معنوی غافل است و اینگونه نسخۀ شفابخش زندگی را از مفلسان جوامع سکولار طلب می کنند؛ بر سر گنج نشسته اما از فقر رنج می برد. متاسفانه دانشگاه های ما بویژه در علوم انسانی هنوز قدمی فراتر از کپی برداری از غرب و تقلید چشم بسته از آن فرهنگ بر نداشته اند. از دلق پوش صومعه نقد طلب مجوی یعنی ز مفلسان، سخن کیمیا مپرس @dreshkevari/@dr_fanaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت اصلاح زبان و مهار آن قال رسول الله ص لایستقیم ایمان عبد حتی یستقیم قلبه و لایستقیم قلبه حتی یستقیم لسانه. پیامر خدا فرمود: ایمان هیچ بنده ای اصلاح نمی شود مگر اینکه قلبش اصلاح شود و قلب کسی اصلاح نمی گردد مگر اینکه زبانش اصلاح گردد.! قمی, سفینه البحار, ج 2, ص 150.
عالی ترین مرتبه حکمت چیست؟ قال رسول الله ص رأس الحکمه مخافه الله. رسول خدا فرمود: بالاترین درجه حکمت خوف از خداست. بحار الانوار, ج 21, ص 218.