eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.7هزار دنبال‌کننده
291 عکس
173 ویدیو
85 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسین(ع) شهید عشق الهی امام حسین(ع) بنده ای است که عاشق لقای خداست و خدا هم چنین بنده ای را دوست دارد. این حُب دوطرفه است. همان طور که در قرآن هم آمده است «یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ»؛ هم خداوند بندگان شایسته اش را دوست دارد و هم بندگان شایسته خدا را دوست دارند. در حدیثی قدسی نقل شده است که: «هرکس مرا طلب می کند می یابد مرا، و کسیکه مرا یافت می شناسد مرا، و کسی که مرا دوست داشت، عاشقم می شود و کسی که عاشق من می شود، من عاشق او می شوم و کسی که من عاشق او شوم، او را می کشم و کسی که من او را بکشم، خون بهایش بر من واجب است، پس خون بهای او من هستم.» امام حسین(ع) شهید حب خدا و کشته عشق الهی است و خونخواه او خداست. ازاین رو طبق یک تفسیر و برداشت به آن حضرت ثارا… می گویند. این محبت نتیجه و لازمه معرفت است. هرکس معرفتش بیشتر باشد محبتش بیشتر است. و چون خداشناسی اولیای خدا همچون سید الشهدا بسی بیش از دیگران است و قابل مقایسه با خداشناسی دیگران نیست، محبت آنها به خدا نیز در اوج است این درجه از محبت است که آن حماسه و ایثار را می آفریند و برای چنین عاشقی، جانبازی و در خون غلطیدن، عشقبازی با محبوب است و از اینجاست که شهادت احلی من العسل می شود. https://eitaa.com/dreshkevari
هدف و کارکرد اصلی عزاداری بر سید الشهدا چیست؟ هدف و کارکرد اصلی عزاداری بر سید الشهدا و توسل به آن حضرت در فقره زیر از زیارت عاشورا به صورت دعا بیان شده است: اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. خداوندا زندگی ما را همچون زندگی محمد و خاندانش قرار بده و مرگ ما را همچون مرگ آنان قرار بده. طبق این فقره از دعا در زیارت عاشورا از خدا می خواهیم حسینی زیستن و حسینی مردن را. ویژگی این نحو زندگی و مرگ این است که خدا محور است: زیستن آن گونه که خدا می خواهد و مردن آن گونه که او می پسندد. https://eitaa.com/dreshkevari
انتشار مقاله ای جدید از محمد فنائی اشکوری اخلاق و معنويت در آيين فتوت ماهنامه معرفت، شماره 306، خرداد 1402، ص 21، (ویژه علوم تربیتی) چکيده مقاله آيين جوان‌مردي يا فتوت سنتي ديرپا در فرهنگ ايراني و اسلامي است. هدف اين مقاله که با روش توصيفي ـ تحليلي به بعد اخلاقي و معنوي آيين جوان‌مردي مي‌پردازد، برداشتن گامي در راه احياي سنت جوان‌مردي به‌منظور بسط و تعيمق اخلاق و معنويت است. براي اين منظور برخي از منابع و متون متعلق به آيين فتوت استفاده و بررسي شده و به‌شيوۀ تحليلي اصول و خطوط کلي اخلاق جوان‌مردي استخراج و تبيين شده است. پس از ذکر پيشينۀ جوان‌مردي، ارتباط آن با اسلام، اخلاق و معنويت اسلامي بيان شده است. آنگاه راه‌هاي بسط و گسترش جوان‌مردي در عرصه‌هاي فردي، اجتماعي و جهاني به اختصار ذکر شده است. كليدواژه‌ها: جوان‌مردي، فتوت، اخلاق، معنويت، شجاعت، ايثار، وفا. https://eitaa.com/dreshkevari
آیین جوانمردی، میراث اخلاقی-معنوی فرهنگ ایرانی-اسلامی آیین جوانمردی پیشینه ای بلند در تاریخ ایران و اسلام دارد. جوانمردی در اصل جریانی اخلاقی و اجتماعی با گرایش انسان دوستانه و عدالت خواهانه و دفاع و حمایت از ضعیفان و ایستادگی در برابر ستمگران است. این جریان با پیوندش با اسلام صبغۀ دینی یافت و پیشوایان دینی را به عنوان پیشگامان فتوت و نمونه های اعلای آن معرفی کرد. با آمیزش فتوت با تصوف و عرفان اسلامی از سویی بُعد الهی و معنوی این آیین پررنگ تر شد، و از سوی دیگر جهت گیری اجتماعی و انسان دوستانۀ عرفان و تصوف تقویت گردید، چنانکه این امر به ویژه در میان عارفان ایرانی مکتب خراسان برجسته است. آیین فتوت با تأکید بر معنویت و دگردوستی از سویی از اخلاق مادیِ بیگانه با معنویت، و نظام اجتماعی صرفاً مبتنی بر مناسبات سودجویانه مادی و دنیامدار فاصله میگیرد و از سوی دیگر دینداری و زهدِ زندگی ستیز و تصوف عزلت گرا و جامعه گریز را کنار می نهد. این جریان در پی آن است که بین نیازهای مادی و معنوی فردی و همچنین بین کمال فردی و پیشرفت و سعادت جامعه تعادل و توازن برقرار کند. آیین فتوت اسلامی مذهب یا فرقه ای جدید و متمایز از اسلام و مذاهب اسلامی نیست؛ بلکه جنبشی است در درون امت اسلام برای فرادید آوردن و تأکید ورزیدنِ آن بخش از آموزه های اساسی دین که در مواردی و از سوی کسان بسیاری مغفول مانده و یا به حاشیه رانده شده است. تأکید آیین جوانمردی بر فضایلی همچون عدل و احسان و ایثار با پشتوانۀ آگاهی و ایمان و توحید می تواند نقشی بی بدیل در تربیت انسان های متخلق به فضایل اخلاقی و معنوی ایفا کند و زمینه را برای شکل گیری جامعه ای اخلاقی و معنوی و کمال گرا فراهم سازد. از آنجا که آیین جوانمردی هم بعد اخلاقی و معنوی فردی دارد و هم از ظرفیتی نیرومند برای اصلاح و تعالی اجتماعی برخوردار است، بازشناسی و احیای آن میتواند زمینه ساز بازگشت انسان امروز به اخلاق و معنویت و نویدبخش استقرار عدالت و اخوت در جامعۀ بشری باشد. برگرفته از مقاله: اخلاق و معنويت در آيين فتوت نوشته محمد فنائی اشکوری (ماهنامه معرفت، شماره 306، خرداد 1402، ص 21) 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/dreshkevari
فهرست مقاله " اخلاق و معنویت در آیین فتوت": نوشته محمد فنائی اشکوری منتشر شده در: ماهنامه معرفت، شماره 306، خرداد 1402) چکیده مقدمه معنای جوانمردی تاریخ و جغرافیای جوانمردی سنت اسلامی جوانمردی جوانمردی در معارف و ادبیات اسلامی-ایرانی نسبت جوانمردی با اخلاق جوانمردی و معنویت و عرفان چرا باید جوانمرد بود؟ نهادهای جوانمردی جامعۀ جوانمردی دولت جوانمردی سازمانهای بین المللی جوانمردی منشور جوانمردی نتیجه فهرست منابع https://eitaa.com/dreshkevari
| بازی قدرت در غرب آسیا تحولات زیادی در منطقه ما در حال وقوع است. پس از معاهده پکن، که همان عادی سازی روابط ایران و عربستان باشد، مقامات ارشد آمریکا بیش از سه بار به عربستان سفر کردند، که آخرینش هفته پیش بود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با مقامات عربستان نشستی برگزار کرد. بدیهی است که این سفرها برای منصرف کردن عربستان از نزدیک شدن به ایران و ترغیب عربستان برای ادامه راه گذشته اش که عادی سازی یا بهتر بگوییم علنی سازی روابط با اسرائیل و ایجاد ائتلاف برای پیشبرد اهداف غرب در این منطفه است. با کنار هم قرار دادن قطعات جورچین می توان به یک تصویر کلی از آنچه در اطراف ما می گذرد دست یافت: 🔸جنگ عربستان با یمن دچار تحول اساسی نشده است و این امر نشاندهنده آن است که عربستان هنوز منتظر رضایت آمریکا برای پایان دادن به بمباران یمن است. 🔸عربستان بازسازی ساختمان سفارت خود در دمشق را تعطیل و آن را رها کرده است. 🔸سرعت عادی سازی روابط با ایران را کاهش داده، به نسبت سرعتی که در علنی سازی روابط خود با اسرائیل داشته است. 🔸آمریکا مواضع خود را در سوریه مستحکم کرده و نیرو های تحت امر خود در سوریه همچون قسد را با سلاح هایی کارآمدتر مجهز کرده است. 🔸آمریکا جنگنده های مختلفی از قبیل اف 35 به منطقه خلیج فارس گسیل کرده و تعهد داده که در تنگه هرمز حضور داشته باشد و کشتی های مورد نظر خود را اسکورت خواهد کرد. از این قرائن می توان نتیجه گرفت که ظاهراً بایدن نمی خواهد به عنوان فردی که باعث نزدیکی ایران و عربستان شده و عامل تباه شدن سالها سرمایه گذاری برای تشکیل جبهه ضد ایرانی شده شناخته شود. بایدن تقریبا مطمئن شده که روسیه در اوکراین پیروز می شود و اوکراین تمام مرز خود با دریای سیاه را از دست می دهد. او همچنین می داند که توانایی مقابله مؤثر با چین را هم ندارد. کره شمالی هم کشوری نیست که بتوان مانور زیادی روی آن داد چون، کره دیگر کشوری هسته‌ای و قدرتمند با قابلیت سوار کردن کلاهک هسته ای روی موشک هست. افزون بر اینها آمریکا در حال مقابله با بحران‌های سیاسی و اجتماعی داخلی است که مشکلات اقتصادی موجود در جامعه را تشدید کرده‌. بنابراین، بایدن دنبال چیزی است که به عنوان موفقیت بتواند برای خود ثبت کند. او دنبال کشور ضعیف تری هست که بتواند در مقابلش خودی نشان دهد، و ظاهرا در حال فکر کردن به ایران است. ایران باید در این مقطع بسیار مقتدر ظاهر شود و برخلاف رویه همیشگی خود در این مقطع نباید صبر استراتژیک کند، چون دقیقا این همان چیزی است که بایدن در پی آن است. چیزی که در این مقطع زمانی بسیار مهم است، آن است که ایران به دقت تحرکات نیروهای آمریکایی را رصد نماید و آمادگی خود را در حد یک رویارویی محدود و کنترل شده با آمریکا نگاه دارد. نکته مهم دیگر، سرعت در واکنش هست که در این وضعیت فعلی اهمیت فوق العاده ای دارد. در این مقطع که بایدن به ایران طمع کرده، صبر استراتژیک و حوصله به خرج دادن ایران، به این معنا خواهد بود که بایدن جای درستی را برای خلق موفقیتی برای خود انتخاب کرده است. در نهایت، برخورد اقتدارآمیز ایران با آمریکا در این مقطع، دودلی ها و تردیدهای عربستان را مرتفع می کند و عربستان را متقاعد کند که کت تن ایران است و برای امور منطقه دخیل بستن به هر جایی جز ایران، تلف کردن وقت و پول است. همچنین هزینه عادی سازی روابط با ایران برای عربستان کمتر می شود، چون افکار عمومی این کشور هم با دیدن اقتدار و موفقیت ایران، راه را برای دولتمردان عربستان برای نزدیک شدن به ایران خواهد گشود. @JalaleddinFanaei
دولت جوانمردی اوج فعالیت جوانمردانه و گسترش فرهنگ جوانمردی تشکیل دولت جوانمردی است. هنگامی که مردم در انتخاب هایشان قدرت و منصب را به جوانمردان بسپارند می توان انتظار دگرگونی های اساسی و بنیادی در بهبود بخش های گوناگون جامعه را داشت. با امکانات، اختیارات و توانایی هایی که دولت ها در اختیار دارند به خوبی می توانند ارزش های جوانمردی را تحقق بخشند. اگر قدرت و منصب دست کسانی باشد که اهل علم و ایمان و تقوا باشند و انگیزه و آمادگی برای خدمت گذاری، بسط عدالت و تقلیل آلام انسان ها و فراهم کردن زمینه برای رشد و کمال آنها را داشته باشند، می توان تحقق جامعه مطلوب را انتظار داشت. اما متاسفانه اغلب حکومت ها یا استبدادی هستند که از راه توارث یا زور بر اریکه قدرت تکیه می زنند و یا اگر دموکرات هستند و با انتخابات به قدرت می رسند، کسانی هستند که به پشتوانۀ ثروت خود یا مافیای ثروت و قدرت و با استخدام رسانه ها و بکارگیری انواع روش های فریب و اغفال مردم به قدرت می رسند. هنگامی هم که به قدرت می رسند مسئله و دغدغۀ اصلی آنها برخورداری حداکثری از تمتعات و فراهم کردن زندگی اشرافی و تجملی برای خود و اطرافیانشان با استفاده از موقعیت و امکاناتی است که دراختیار دارند. از این جهت است که تحقق بخشیدن به آرمان ایجاد دولت جوانمردی آسان نیست و حرکت به سمت آن به تعلیم و تربیت کارآمد، تدبیر، آگاهی بخشی، فعالیت حساب شده و سازمان یافته جدی نیازمند است. دولت آرمانی دولت جوانمردان است. دولتمرد جوانمرد کسی است که جز خدمت عاشقانه و جهادی هیچ غرض دیگری از رسیدن به قدرت و منصب ندارد.و هنگامی که منصب و مسئولیتی را می پذیرد از آسایش و آرامش و رفاهش کاسته می شود و کوشش و دغدغه مندی و غمخواری و احساس مسئولیتش افزوده می شود. پست و مقام برای او فرصتی است برای خدمتگذاری، نه موقعیتی برای سروری و مخدومی. از این رو بر فروتنی و خاکساری و فرمانبری و قناعت و امساکش افزوده می شود، نه بر عجب و کبر و تبختر و مطالبه گری و اشتهایش. کسی مرد تمام است کز تمامی کند با خواجگی کار غلامی در کوی عشق شوکت شاهی نمی خرند اقرار بندگی کن و اظهار چاکری https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترکیه فقط آنتالیا نیست و.... علویان ترکیه را ببینید👆 ببینیم اجتماع وعزاداری زنان مسلمان ترکیه در ایام اسارت حضرت زینب سلام الله علیها یا حسین شهید https://eitaa.com/dreshkevari
چرا باید جوانمرد بود؟ پرسش عامتر این است که اساسا چرا باید اخلاقی بود و اخلاقی زیست. انسان بطور طبیعی حب ذات دارد و در پی تأمین منافع و لذایذ خویش است. چه بسیار رخ می دهد که آدمی برای تأمین نیاز و استیفای حقش با دیگران می جنگد. با توجه به این امر این پرسش پیش می آید که چرا باید جوانمرد بود. چرا باید از حق خود گذشت و به فراتر از تکلیف عمل کرد و دیگران را بر خود مقدم داشت؟ چرا باید ایثار کرد و از حق خود بخاطر افراد و اهداف دیگر صرف نظر نمود؟ البته "باید" در اینجا به معنای الزام نیست، چرا که کسی ملزم نیست رفتار جوانمردانه و ایثارگرانه داشته باشد. البته انسان خود می تواند خویشتن را ملزم به رفتار جوانمردانه کند؛ اما چرا چنین می کند؟ بر اساس مبانی گوناگون پاسخ های متفاوتی می توان به پرسش فوق داد. جوانمردی باید کرد چون خوب است. نفس خوبیِ چیزی علت تامه برای التزام به آن است. پاسخ دیگر این است که جوانمردی مقتضای عواطف انسانی است. بر اساس دیدگاهی، دیگران هم من هستند و بین افراد جدایی ذاتی وجود ندارد و نفس فردی توهم و غیر اصیل است. با شکستن مرزهای تفرد و تکثر، خیرخواهی برای هرکسی و هرچیزی درواقع خیرخواهی برای خود است. چون خود را دوست دارم و کمال خود را می طلبم دیگران را هم دوست دارم، چراکه آنها هم من هستند و من آنها هستم. پاسخ دیگر این است که ایثار و دگردوستی اجر و پاداش الهی و اخروی دارد. سخن دیگر این است که ایثار و دگردوستی مقتضای عشق به خدا است. چون محبوب مطلق خداست و دیگران جلوه های اسمای او هستند، به آنها نیز عشق می ورزم. یا چون به خداعشق می ورزم و خدا ایثار و خیرخواهی را دوست دارد، پس ایثار می کنم. و بالأخره بیان دیگر این است که انسان طالب کمال خود است و ایثار و خیرخواهی و رفتار جوانمردانه انسان را به کمال برتر می رساند. گرچه می توان مبانی برخی از این دیدگاه ها را نقد کرد، اما جوهر و روح بسیاری از این پاسخ ها یکی است و منشأ و انگیزۀ اصلی جوانمردی رهیدن و فرارفتن از ظلمت نفسانیت و سودجویی نازلِ خودخواهانه و دیدن نور حقیقت، خیر و زیبایی و پرکشیدن به سوی آن است. https://eitaa.com/dreshkevari
عرفان تطبیقی نوشته محمد فنایی اشکوری در مقدمه این کتاب آمده است: آشنایی با دیگر سنت های عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنت ها افزون بر اینکه فی نفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیق تر هرکس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است. افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی می تواند زمینه را برای گفت وگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنت های گوناگون عرفانی فراهم کند، گفت وگویی که می تواند سوءتفاهم ها را تا حدی رفع کند و از تنشها بکاهد. در این اثر در پنج فصل پنج سنت بزرگ عرفانی معرفی و بررسی شده است: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی. فصل ششم به بررسی اجمالی عرفان واره های جدید اختصاص دارد. در این کتاب ضمن معرفی آموزه¬های اساسی سنت های عرفانی گوناگون، به نقد آنها نیز پرداخته شده است. این کتاب در تابستان 1401 شمسی از سوی انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید. https://eitaa.com/dreshkevari
عرفان اسلامی در متون عالمان شیعی چنانکه از عنوان اثر پیداست، این کتاب برای نخستین بار موضوعات گوناگون عرفان اسلامی را به قلم عارفان برجستۀ شیعه به صورت یک متن درسی عرضه میکند. کتاب مشتمل بر بیست فصل است. فصل اول حاوی مباحث مقدماتی در معرفی عرفان شیعی است. سایر فصول متونی هستند برگرفته از آثار عرفا و حکمای شیعه از دوره‌های گوناگون، همچون سید حیدر آملی، ملاصدرا شیرازی، فیض کاشانی، امام خمینی و علامه طباطبایی. هر فصل مشتمل است بر مقدمه‌اي از نگارنده و متنی برگزیده از یک اثر عرفانی. چیستی عرفان، هستی شناسی عرفانی، الاهیات عرفانی، انسان شناسی عرفانی، سیر و سلوک و عرفان عملی از مباحث طرح شده در این اثر است. در انتخاب متون برگزیده کتاب فاضل محترم آقای دکتر اصغر نوروزی کمک کارم بود. این کتاب در سال 1396 از سوی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید. به نظر نگارنده این کتاب برای تدریس یک دوره جامع از عرفان اسلامی و آشنایی با متون مختلف عرفانی و دیدگاههای عارفان شیعی مناسب است. https://eitaa.com/dreshkevari
بحران معرفت: نقد عقلانیت و معنویت تجددگرا بحران معرفت کتابی است در نقد دیدگاه‌های آقای مصطفی ملکیان. ایشان طی گفتارها و مقالاتی که در کتاب راهی به رهایی گردآوری شده است، دیدگاهایشان را در بسیاری از مباحث جاری در فضای فکری ایران ارائه کرده‌اند. آقای ملکیان از موضع تجددگرایی و سکولاریسم، تفکر سنتی اسلامی را نقد مي‌کنند. کتاب بحران معرفت نقد برخی از مطالبی است که ایشان در کتابشان طرح کرده‌اند. این کتاب در سال 1384 توسط انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد. شایان ذکر است که این کتاب نقد همۀ اندیشه های آقای ملکیان نیست، بلکه تنها نقد مطالبی است که در کتاب راهی به رهایی آمده است. مباحثی که پس از آن از ایشان منتشر شده است نیازمند به بررسی و نقد جدی است. https://eitaa.com/dreshkevari
1_6247765741.mp3
3.08M
روضه به سبک سنتی اشکور دریغ و حیف که این سبک اصیل، جذاب و جانسوز در حال فراموشی است. https://eitaa.com/dreshkevari
سفرنامه اربعین.docx
73K
خاطرات شیرین از زیارت اربعین محمد فنایی اشکوری https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚پای درس دین شناسی قرآن از زبان این نوجوان مصری بنشینیم و بیاموزیم! دین الهی یکی است و آن اسلام است به معنای تسلیم خدا بودن. به شهادت قرآن کریم، همۀ انبیای الهی مسلم بودند: تسلیم حق تعالی. دین انبیا از آدم تا خاتم یک دین است. حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت محمد (علیهم صلوات الله) پیرو یک دین هستند. اما شرایع مختلف هستند. پاره ای از احکام در این ادیان متناسب با شرایط و وضعیت ها متفاوت است. با ظهور دین خاتم، دین و شریعت یکی است و آن اسلام است. https://eitaa.com/dreshkevari
21.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 تبلیغ درست و اثرگذار این جوریه، نه اون جوری🌺 فیلم منتشر شده از دعوت بانوان به نمایش کاروان تعزیه دختران انقلاب در مترو ولیعصر تهران بازتاب گسترده ای در اینستاگرام داشته است. در این ویدیو در شبکه های اجتماعی فراگیر شده، گروه مذهبی دختران انقلاب اقدام به برپایی کاروان تعزیه به مناسبت ایام عزاداری ماه صفر در ایستگاه متروی ولیعصر تهران کرده که با استقبال گسترده مردمی مواجه شد. https://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از دشت راش (اشکور)
32.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عشق دیرپای فرزندان گیل و دیلم به سید و سالار شهیدان نماهنگ می تسکه دیل 📍کاری از گروه سرود بین المللی منادیان بصیرت 📍با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت. Eitaa.com/dashterashFanaei