eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.6هزار دنبال‌کننده
297 عکس
178 ویدیو
99 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
دولت جوانمردی اوج فعالیت جوانمردانه و گسترش فرهنگ جوانمردی تشکیل دولت جوانمردی است. هنگامی که مردم در انتخاب هایشان قدرت و منصب را به جوانمردان بسپارند می توان انتظار دگرگونی های اساسی و بنیادی در بهبود بخش های گوناگون جامعه را داشت. با امکانات، اختیارات و توانایی هایی که دولت ها در اختیار دارند به خوبی می توانند ارزش های جوانمردی را تحقق بخشند. اگر قدرت و منصب دست کسانی باشد که اهل علم و ایمان و تقوا باشند و انگیزه و آمادگی برای خدمت گذاری، بسط عدالت و تقلیل آلام انسان ها و فراهم کردن زمینه برای رشد و کمال آنها را داشته باشند، می توان تحقق جامعه مطلوب را انتظار داشت. اما متاسفانه اغلب حکومت ها یا استبدادی هستند که از راه توارث یا زور بر اریکه قدرت تکیه می زنند و یا اگر دموکرات هستند و با انتخابات به قدرت می رسند، کسانی هستند که به پشتوانۀ ثروت خود یا مافیای ثروت و قدرت و با استخدام رسانه ها و بکارگیری انواع روش های فریب و اغفال مردم به قدرت می رسند. هنگامی هم که به قدرت می رسند مسئله و دغدغۀ اصلی آنها برخورداری حداکثری از تمتعات و فراهم کردن زندگی اشرافی و تجملی برای خود و اطرافیانشان با استفاده از موقعیت و امکاناتی است که دراختیار دارند. از این جهت است که تحقق بخشیدن به آرمان ایجاد دولت جوانمردی آسان نیست و حرکت به سمت آن به تعلیم و تربیت کارآمد، تدبیر، آگاهی بخشی، فعالیت حساب شده و سازمان یافته جدی نیازمند است. دولت آرمانی دولت جوانمردان است. دولتمرد جوانمرد کسی است که جز خدمت عاشقانه و جهادی هیچ غرض دیگری از رسیدن به قدرت و منصب ندارد.و هنگامی که منصب و مسئولیتی را می پذیرد از آسایش و آرامش و رفاهش کاسته می شود و کوشش و دغدغه مندی و غمخواری و احساس مسئولیتش افزوده می شود. پست و مقام برای او فرصتی است برای خدمتگذاری، نه موقعیتی برای سروری و مخدومی. از این رو بر فروتنی و خاکساری و فرمانبری و قناعت و امساکش افزوده می شود، نه بر عجب و کبر و تبختر و مطالبه گری و اشتهایش. کسی مرد تمام است کز تمامی کند با خواجگی کار غلامی در کوی عشق شوکت شاهی نمی خرند اقرار بندگی کن و اظهار چاکری https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترکیه فقط آنتالیا نیست و.... علویان ترکیه را ببینید👆 ببینیم اجتماع وعزاداری زنان مسلمان ترکیه در ایام اسارت حضرت زینب سلام الله علیها یا حسین شهید https://eitaa.com/dreshkevari
چرا باید جوانمرد بود؟ پرسش عامتر این است که اساسا چرا باید اخلاقی بود و اخلاقی زیست. انسان بطور طبیعی حب ذات دارد و در پی تأمین منافع و لذایذ خویش است. چه بسیار رخ می دهد که آدمی برای تأمین نیاز و استیفای حقش با دیگران می جنگد. با توجه به این امر این پرسش پیش می آید که چرا باید جوانمرد بود. چرا باید از حق خود گذشت و به فراتر از تکلیف عمل کرد و دیگران را بر خود مقدم داشت؟ چرا باید ایثار کرد و از حق خود بخاطر افراد و اهداف دیگر صرف نظر نمود؟ البته "باید" در اینجا به معنای الزام نیست، چرا که کسی ملزم نیست رفتار جوانمردانه و ایثارگرانه داشته باشد. البته انسان خود می تواند خویشتن را ملزم به رفتار جوانمردانه کند؛ اما چرا چنین می کند؟ بر اساس مبانی گوناگون پاسخ های متفاوتی می توان به پرسش فوق داد. جوانمردی باید کرد چون خوب است. نفس خوبیِ چیزی علت تامه برای التزام به آن است. پاسخ دیگر این است که جوانمردی مقتضای عواطف انسانی است. بر اساس دیدگاهی، دیگران هم من هستند و بین افراد جدایی ذاتی وجود ندارد و نفس فردی توهم و غیر اصیل است. با شکستن مرزهای تفرد و تکثر، خیرخواهی برای هرکسی و هرچیزی درواقع خیرخواهی برای خود است. چون خود را دوست دارم و کمال خود را می طلبم دیگران را هم دوست دارم، چراکه آنها هم من هستند و من آنها هستم. پاسخ دیگر این است که ایثار و دگردوستی اجر و پاداش الهی و اخروی دارد. سخن دیگر این است که ایثار و دگردوستی مقتضای عشق به خدا است. چون محبوب مطلق خداست و دیگران جلوه های اسمای او هستند، به آنها نیز عشق می ورزم. یا چون به خداعشق می ورزم و خدا ایثار و خیرخواهی را دوست دارد، پس ایثار می کنم. و بالأخره بیان دیگر این است که انسان طالب کمال خود است و ایثار و خیرخواهی و رفتار جوانمردانه انسان را به کمال برتر می رساند. گرچه می توان مبانی برخی از این دیدگاه ها را نقد کرد، اما جوهر و روح بسیاری از این پاسخ ها یکی است و منشأ و انگیزۀ اصلی جوانمردی رهیدن و فرارفتن از ظلمت نفسانیت و سودجویی نازلِ خودخواهانه و دیدن نور حقیقت، خیر و زیبایی و پرکشیدن به سوی آن است. https://eitaa.com/dreshkevari
عرفان تطبیقی نوشته محمد فنایی اشکوری در مقدمه این کتاب آمده است: آشنایی با دیگر سنت های عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنت ها افزون بر اینکه فی نفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیق تر هرکس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است. افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی می تواند زمینه را برای گفت وگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنت های گوناگون عرفانی فراهم کند، گفت وگویی که می تواند سوءتفاهم ها را تا حدی رفع کند و از تنشها بکاهد. در این اثر در پنج فصل پنج سنت بزرگ عرفانی معرفی و بررسی شده است: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی. فصل ششم به بررسی اجمالی عرفان واره های جدید اختصاص دارد. در این کتاب ضمن معرفی آموزه¬های اساسی سنت های عرفانی گوناگون، به نقد آنها نیز پرداخته شده است. این کتاب در تابستان 1401 شمسی از سوی انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید. https://eitaa.com/dreshkevari
عرفان اسلامی در متون عالمان شیعی چنانکه از عنوان اثر پیداست، این کتاب برای نخستین بار موضوعات گوناگون عرفان اسلامی را به قلم عارفان برجستۀ شیعه به صورت یک متن درسی عرضه میکند. کتاب مشتمل بر بیست فصل است. فصل اول حاوی مباحث مقدماتی در معرفی عرفان شیعی است. سایر فصول متونی هستند برگرفته از آثار عرفا و حکمای شیعه از دوره‌های گوناگون، همچون سید حیدر آملی، ملاصدرا شیرازی، فیض کاشانی، امام خمینی و علامه طباطبایی. هر فصل مشتمل است بر مقدمه‌اي از نگارنده و متنی برگزیده از یک اثر عرفانی. چیستی عرفان، هستی شناسی عرفانی، الاهیات عرفانی، انسان شناسی عرفانی، سیر و سلوک و عرفان عملی از مباحث طرح شده در این اثر است. در انتخاب متون برگزیده کتاب فاضل محترم آقای دکتر اصغر نوروزی کمک کارم بود. این کتاب در سال 1396 از سوی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید. به نظر نگارنده این کتاب برای تدریس یک دوره جامع از عرفان اسلامی و آشنایی با متون مختلف عرفانی و دیدگاههای عارفان شیعی مناسب است. https://eitaa.com/dreshkevari
بحران معرفت: نقد عقلانیت و معنویت تجددگرا بحران معرفت کتابی است در نقد دیدگاه‌های آقای مصطفی ملکیان. ایشان طی گفتارها و مقالاتی که در کتاب راهی به رهایی گردآوری شده است، دیدگاهایشان را در بسیاری از مباحث جاری در فضای فکری ایران ارائه کرده‌اند. آقای ملکیان از موضع تجددگرایی و سکولاریسم، تفکر سنتی اسلامی را نقد مي‌کنند. کتاب بحران معرفت نقد برخی از مطالبی است که ایشان در کتابشان طرح کرده‌اند. این کتاب در سال 1384 توسط انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد. شایان ذکر است که این کتاب نقد همۀ اندیشه های آقای ملکیان نیست، بلکه تنها نقد مطالبی است که در کتاب راهی به رهایی آمده است. مباحثی که پس از آن از ایشان منتشر شده است نیازمند به بررسی و نقد جدی است. https://eitaa.com/dreshkevari
1_6247765741.mp3
3.08M
روضه به سبک سنتی اشکور دریغ و حیف که این سبک اصیل، جذاب و جانسوز در حال فراموشی است. https://eitaa.com/dreshkevari
سفرنامه اربعین.docx
73K
خاطرات شیرین از زیارت اربعین محمد فنایی اشکوری https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚پای درس دین شناسی قرآن از زبان این نوجوان مصری بنشینیم و بیاموزیم! دین الهی یکی است و آن اسلام است به معنای تسلیم خدا بودن. به شهادت قرآن کریم، همۀ انبیای الهی مسلم بودند: تسلیم حق تعالی. دین انبیا از آدم تا خاتم یک دین است. حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت محمد (علیهم صلوات الله) پیرو یک دین هستند. اما شرایع مختلف هستند. پاره ای از احکام در این ادیان متناسب با شرایط و وضعیت ها متفاوت است. با ظهور دین خاتم، دین و شریعت یکی است و آن اسلام است. https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 تبلیغ درست و اثرگذار این جوریه، نه اون جوری🌺 فیلم منتشر شده از دعوت بانوان به نمایش کاروان تعزیه دختران انقلاب در مترو ولیعصر تهران بازتاب گسترده ای در اینستاگرام داشته است. در این ویدیو در شبکه های اجتماعی فراگیر شده، گروه مذهبی دختران انقلاب اقدام به برپایی کاروان تعزیه به مناسبت ایام عزاداری ماه صفر در ایستگاه متروی ولیعصر تهران کرده که با استقبال گسترده مردمی مواجه شد. https://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از دشت راش (اشکور)
32.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عشق دیرپای فرزندان گیل و دیلم به سید و سالار شهیدان نماهنگ می تسکه دیل 📍کاری از گروه سرود بین المللی منادیان بصیرت 📍با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت. Eitaa.com/dashterashFanaei
🖊ویدئو سیاست‌نامه 📚چرا بدون فلسفه هیچ چیز ممکن نیست؟ 📥مارتین هایدگر بزرگترین فیلسوف قرن بیستم، بی پایگی سخن پرتکرار «کار مارکس» در کتاب «نظریه هایی درباره فویرباخ» که می گوید: «فیلسوفان صرفا جهان را به شیوه گوناگون تفسیر کرده اند، اما نکته مهم دگرگون کردن آن است» را توضیح می دهد و می گوید: «دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است. یعنی مارکس برای تغییر جهان هم به تفسیر بسیار خاصی از جهان اتکاء می کرد تا بتواند تغییر مدنظر خود را مطالبه کند» @goftemaann🦉 https://eitaa.com/dreshkevari
آرامگاه شيخ زاهد گيلانى (1216_1301)در لاهيجان https://eitaa.com/dreshkevari
مأموریت الهی سقراط حکیم سقراط مدعی است از جوانی پیام‌هایی غیبی دریافت می‌کرده که او را از ارتکاب کارهای پست باز می‌داشته است. گویند خلسه و جذبهٔ بسیار بر او عارض می‌شد. از سخنانش بر می‌آید که وی برای خود نوعی مأموریت الهی قائل بود. در دفاعیه‌اش در دادگاه می‌گوید پیامی الهی دارد که باید به مردم برساند: آتنیان، شما را دوست دارم و محترم می‌شمارم، ولی فرمان خدا را محترم‌تر از فرمان شما می‌دانم؛ ازاین‌رو تا جان در بدن دارم، از جست‌وجوی دانش و آگاه ساختن شما به آنچه باید بدانید، دست بر نخواهم داشت و هر گاه یکی از شما را ببینم، به عادت پیشین خواهم گفت: ای مرد، با آنکه اهل آتن هستی، یعنی شهری که به دانش و نیرو مشهورترین شهر جهان است، چگونه شرم نداری از اینکه شب و روز در اندیشهٔ سیم و زر و شهرت و جاه باشی، ولی در راه دانش و بهتر ساختن روح خود گامی بر نداری؟ توجه به خُلق نیکو، زهد، حالات معنوی و بی‌اعتنایی به مرگ از یک‌سو، و حکمت اخلاقی و الهی از سوی‌ دیگر موجب شده است برخی برای او نوعی نبوت قائل شوند. در هر صورت، اگر آنچه در آپولوژی از دفاعیات سقراط آمده است، متن یا مضمون سخنان خود سقراط باشد، بی‌شک باید او را مردی الهی شمرد. شنیدن پیام الهی، کوشش خالصانه برای انجام وظیفهٔ الهی، هراس نداشتن از مرگ در قبال انجام وظیفه، بی‌رغبتی به دنیا و تعلیم و خیرخواهی بی‌مزد و منت مردم، پایبندی نامشروط به حقیقت و عدالت، و حفظ عزت و آزادگی به قیمت از دست دادن جان، برخی از ویژگی‌های سقراط است که دفاعیهٔ او آشکارا حکایت از آن دارد. تأمل در مجموع سخنان منتسب به سقراط جای تردید باقی نمی‌گذارد که وی اعتقادی راسخ به حیات پس از مرگ داشت. وی چهار برهان بر جاودانگی روح اقامه می‌کند. سقراط حاضر نمی‌شود برای گریز از مرگ تن به خواری دهد و بخشش بخواهد: نه هنگام دفاع از خود آماده بودم برای گریز از خطر به کاری پست تن در دهم و نه اکنون از آنچه کرده و گفته‌ام، پشیمانم؛ بلکه مردن پس از آن دفاع را از زندگی با استرحام و زاری برتر می‌شمارم؛ زیرا سزاوار نمی‌دانم که آدمی چه در دادگاه و چه در میدان جنگ از چنگال مرگ به آغوش ننگ بگریزد. برگرفته از کتاب: درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب (جلد اول) نوشته محمد فنائی https://eitaa.com/dreshkevari
فهرست مطالب.docx
39.3K
فهرست مطالب کتاب آموزش عرفان Mystical Insrtruction Table of contents https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرار مغزها چرا جوانان این مرز و بوم بهشت رویایی و خوشبختی و موفقیت خود را در خاک بیگانه جستجو می کنند و از سرزمین مادری خود گریزانند؟! علت/علل و زمینه های بروز این فاجعه چیست؟ آیا راه حلی دارد؟ چیست؟ اگر ندارد آیا به همین وضع باید ادامه داد و با پول این کشور و این ملت برای دشمن نخبه پروری کرد؟ و با دست خود و هزینه خود، کشور را روز به روز ضعیف تر و دشمن را روز به روز قوی تر کرد؟ و بدتر از همه خود را به خواب زد و به روی خود هم نیاورد و درباره این بحران خودساخته حتی فکر هم نکرد؟! https://eitaa.com/dreshkevari
کدام دل زنده است؟ جمله ای از مناجات عارفانه سیدالساجدین در دعای ابوحمزه ثمالی: یا مولای بذکرک عاش قلبی! مولای من! دلم به یاد تو زنده است. شادا دلی که به یاد او زنده است! https://eitaa.com/dreshkevari
1_1629948293.docx
43.2K
آنچه همه باید بدانیم خلاصه متن مکتوب https://eitaa.com/dreshkevari