eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
246 دنبال‌کننده
78 عکس
153 ویدیو
15 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
✋🏼 به بهانه ی روز معلم سالروز شهادت استاد مطهری، به عنوان روز معلم نامیده شده و همه ساله این روز را گرامی می داریم. می دانیم گرامیداشت یک فیلسوف، حکیم ، فقیه ، اندیشمند و مجاهد عرصه های فکر و اندیشه های روزآمد و کارآمد اسلام ناب محمدی، که خود در زمره یکی از نادرترین و بهترین متفکران مسلمان معاصر است، باید متناسب شان و جایگاه آن متفکر باشد و هیچ بزرگداشتی بهتر از حرکت نظری و عملی در مسیر تحقق اهداف فکری ، معرفتی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی آن دانشمند فقیه و فیلسوف حکیم‌ و آن مجاهد شهید نیست. با وجود تائیدی که حضرت امام خمینی ره از مجموعه آثار ایشان کردند و آنها را بی استثناء مفید دانستند که در نوع خود قابل تامل است و بی نظیر بود و هم چنین در ادامه ی آن مقام معظم رهبری بارها و بارها بر ساری و جاری شدن اندیشه های آن اندیشمند فکور، عمیق و دقیق و زمانه شناس داشتند و دارند، انتظار بجا این بود و هست که منظومه فکری ایشان به صورت ساختاری ، رسمی و نهادینه شده در متون درسی ، در نظام آموزشی و فرهنگی سازمان ها و نهادها از دبستان تا سطوح عالی تحصیلات تکمیلی دانشگاهها دیده شود و ماندگار گردد. علی رغم کارهای بسیار خوب و متنوعی که در این سالها صورت گرفت ، اما آن چه که باید اتفاق می افتاد رخ نداد. به عنوان مثال، بازخوانی آراء و اندیشه های آن متفکر به منظور استفاده از آن در تولید کتب درسی ، منابع درسی ، سرفصل های درسی در رشته های علوم انسانی و اجتماعی به صورت ساختاری و قانونی و رسمی صورت نگرفت. امکان تولید فلسفه های مضاف در بیشتر رشته ها و گرایش های علوم انسانی و اجتماعی موجود و متعارف دانشگاهی وجود داشت و دارد که از آن غفلت شد. از استاد مطهری بسیار تمجید و تقدیر شد و همایش های زیادی برگزار شد که در جای خود قابل تقدیر است ، اما ابن که تا چه اندازه منظومه اندیشه ای ایشان مبنایی برای کرسی های نظریه پردازی و تولید علوم انسانی نافع ، کارامد، روز آمد و بومی در دانشگاهها قرار گرفت یا تا چه اندازه در پایان نامه ها و رساله های دکتری به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت و یا چند رشته بر اساس منظومه فکری ایشان دایر شد و مانند آن ، از کارهای اساسی است که مورد غفلت قرار گرفت . به مسئولین محترم ذی ربط و دستگاههای مربوطه پیشنهاد می شود ،در ابن دولت که تحول شعار اصلی آن است، به صورت جد و توسط افرادی که از بن دندان به این کار اعتقاد دارند و از صلاحیت های بایسته علمی برخوردار هستند، کاری کنند تا منظومه فکری و اندیشه ای ایشان به صورت رسمی و نهادینه شده در نظام آموزشی و تربیتی ما از کودکستان تا دانشگاه ، ساری و جاری شود. تحول علوم انسانی و حرکت دانشگاهها در مسیر تفکر و تمدن اسلامی که خود پیش نیاز رفع مشکلات موجود کشور و دولت در بحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است ، بدون توجه عملی ، قانونی ، ساختاری به میراث فکری امثال استاد مطهری ، امکان ندارد و ما را دچار مصرف گرایی بی قاعده و تقلید از علوم انسانی مدرن و غربی شده و نه غرب شناسانه و در نهایت سبب محروم شدن از این متفکران معاصر خواهد کرد نوشته شده در روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ------ ادامه نامه امام علی(ع)به امام حسن(ع)(قسمت پنجم): (پسرم)...... برای حق در مشکلات و سختی ها شنا کن، شناخت خود را در دین به کمال رسان، خود را برای استقامت (در) برابر مشکلات عادت ده، که شکیبایی در راه حق پسندیده است... منبع: نهج‌البلاغه ،۱۳۸۱،ترجمه مرحوم دشتی، صفحه۵۲۱، نامه۳۱ ۱۴۰۳/۲/۱۴
💥 جمعه ها و انتظارش یار من چون بخرامد به تماشای چمن برسانش ز من ای پیک صبا پیغامی در سنت اسلامی ما ایرانیان از دیرباز روز جمعه و فرهنگ انتظار با هم عجین شده اند. وقتی جمعه می آید، بی درنگ و بی اختیار منتظر درک و شاهد ظهور هستیم و وقتی از انتظار می گوییم بی درنگ یاد روز جمعه می افتیم. چه سالها و سالیان و قرن ها گذشته است، اما جمعه و انتظار کهنه نشده اند و فراموشی که ویژگی بارز گذشت دهر است، نه تنها نتوانسته گرد و غبار نسیان و فراموشی را بر این دو شاه کلید فرهنگ شیعی بیفشاتد، که چون باران بهاری جمعه و انتظار را با طراوت تر و زنده تر شده است و این ممکن نیست، مگر به زنده و حاضر و ناظر بودن ، کسی که صاحب زمان و از جمله صاحب جمعه است. کسی که ما از دیدنش محرومیم اما او نه تنها ما را می بيند که حامی و نگاهدارنده ما از ستم روزگاران و ستمگران است که اگر غیر از ابن بود تا کنون از شیعه بجز نامی در تاریخ نبود. اما آن چه در قرن اخیر اتفاق افتاد، خمینی آمد، انقلاب اسلامی رخ داد و به جهان صادر شد. سپاه محمد و جبهه مقاومت تشکیل شد. بیش از چهار دهه هزینه های سیاسی و نظامی بالغ بر صدها هزار میلیارد دلار توسط جبهه‌ کفر و شرک و نفاق با اتاق فرمان کاخ سفید صورت گرفت، اما آیا اکنون جهان در کدام سویه است؟ آیا شکست های پی در پی جبهه استکباری غرب نشانه افول امپراطوری غرب و فروپاشی متحدان آن در سراسر جهان نیست؟ آیا بیداری مردم جهان در حمایت از مظلومین نشانه نوعی آمادگی و انتظار جهانیان برای برقراری عدالت جهانی نیست؟ آیا ما شاهد جهانی شدن جمعه و فرهنگ انتظار هستبم ؟ نوشته شده در روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط مدیر کانال، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
شهادت صادق آل محمد ، بر پیروان و دوستان و محبان و شیعیان آن امام همام تسلیت باد. خداوند به ما توفیق دهد، زینت آنان باشبم و با عمل صالح مایه سرافرازی ائمه‌ باشبم
سلام علیکم و رحمت الله یا رب العالمین (ذکر روز شنبه) ----- امام سجاد علیه‌السلام می فرماید: پروردگارا بر محمد و آل او درودی فرست که از رضایت تو بگذرد و به بقای تو بپیوندد و همانگونه که کلماتت فانی نشود از بین نرود منبع صحیفه سجادیه،۱۳۸۵، ترجمه حامد رحمت کاشانی، نیایش ۴۷، صفحه۲۹۶ ---- ۱۴۰۳/۲/۱۵
جوان و کار فرهنگی (۱۱) چه باید کرد؟ ( آخرین بخش یادداشت ) در این که چه باید کرد زیاد گفته اند و کم نیستند اسناد و تحقیقات و مستندها و گزارش های رسمی و غیر رسمی که در این مورد تهیه شده و در دسترس مسئولین و دستگاههای ذی ربط نیز گذاشته شده است .این که چرا راهکارهایی که سازمان‌ها بدان می رسند عملیاتی و اجرایی نمی شود و یا سودمند و اثربخش نیست ، خود یک مشکل جدی است.منظور ما در اینجا بررسی این موضوع نیست ، بلکه اشاره به سه سطح تعیین کننده و اصلی در تولید هنجارهای فرهنگ ساز است . گستردگی ، تنوع و دردسترس بودن مصادیق سطح هنجاری کارهای فرهنگی بویژه برای نسل جدید از دوران پیش دبستانی تا پایان سطح عالی تحصیلات تکمیلی نشان می دهد که متناسب با آن باید سلسله فعالیت هایی که برای اصلاح و بهبود کمی و کیفی رفتارهای هنجاری انجام داد،نیز گسترده، متنوع و دردسترس جوانان و نوجوانان باشد. همان گونه که شاهد آسیب های نوظهور و جدیدهستیم ،متناسب با این ویژگی ها باید دامنه فعالیت های ایجابی نیز متنوع ، خلاق و جدید باشد. به نظر بنده برای کاهش و اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری نسل جدید در سه سطح باید اقدام کرد. سطح اول؛ بازخوانی سنت معرفتی و فکری ایرانی اسلامی و تولید اندیشه های روزآمد، کارآمد، بومی شده و متناسب با بنیان های معرفتی و نظری برآمده از وحی و سنت فکری و عملی مکتب اهل البیت علیهم السلام است. واقعا جای خالی امثال شهید مطهری اکنون کاملا احساس می شود. اگر چه بودند و هستند کسانی که در این زمینه جهادعلمی شایسته ای داشتند و دارند، اما همان گونه که عرض شد، گستردگی، تنوع و دردسترس بودن رفتارهای نابهنجار از تولید ، بازتولید و بازخوانی سطح اندیشه سازی پیشی گرفته است. سطح دوم ، که بسیار موثر و تعیین کننده است، اخلاق عملی و میزان تطابق عمل و شعار متولیان امر فرهنگی است.در اینجا منطور فرد یا طیف خاصی نیست، بلکه منطور اخلاق عملی و منشور رفتاری تمامی کسانی است که از آنان به عنوان کارگزاران حکومتی و دولتی یاد می شود. از یک دهیار در یک روستا تا وزیر کشور و رئيس جمهور گرفته تا معلم ،استاد ، مدیرکل و مانند آن که در پست های مختلف مسئول رفع نیازهای مردم و بویژه نیازها و مسایل نسلی هستند. رانت خواری، فساد، ویژه خواری، باندبازی،جناح گرایی، و هر آن چه که سبب فاصله نسلی بشود، از مهم ترین موانع در اصلاح ناهنجاری های فرهنگی نسلی در سطح دوم است. سطح سوم، سطح قاعده مندی و قانون مندی رفتارهای کلان فرهنگی و نیز وجود ساختارها و سازمان های قانون گرایی است که عادلانه ، عالمانه و هوشمندانه جهان فرهنگی و فضای جدید فرهنگ جهانی و ملی و خرده فرهنگ ها را بشناسند و آن را هنجارمند و قانونمند کنند. برخی از قواعد ما ، برخی از تشکیلات و سازمان های ما در مواجهه با جهان فرهنگی نسل جدید روزآمد نیست. قواعد قانونی و حقوقی اگر بموقع وضع شود و عادلانه اجرا شود و شکافی بین حرف و عمل کارگزاران و عاملان دولتی نباشد، خودبخود بسیاری از ناهنجاری های فرهنگی نسلی برطرف می شود. نوشته شده در روز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳،توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی پنجشنبه https://eitaa.com/drfatehi
احمد جهان بزرگی : . در تاریخ است که فرزند زراره خدمت امام صادق ع رسید و گفت : شما گاهی از پدر من بدگوئی می کنید. علت آن را حضرت بیان فرمودند: 👇 ✍ شبیر فیروزیان ♦️ نگاه کلان، راهبردی و برآیندیِ امام صادق(علیه السلام) به پدیده های سیاسی و اجتماعی و ریزش برخی خواص انقلابیِ جزئی نگر/ در برابر رفتارهای پیچیده و متشابه ولیّ خدا چه باید کرد؟ 🔰 عیب جویی امام صادق(ع) از زرارة ابن اعین ⚠️ زرارة ابن اعین، یکی از اصحاب خاص و بسیار مورد اعتماد امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود. اما امام صادق (ع)، در برخی مجالس، گاه از او بدگویی می کرد. رفتاری که شاید بسیاری از خواص سیاسی زمان ما با آن مواجه شوند، موضع آنان را نسبت به ولیّ تغییر دهد. امام صادق(ع) در پیامی خصوصی به زراره، علت این رفتار خود را جلوگیری از تعرّض حکومت ظالم آن زمان به زراره بیان می کنند. چراکه ارتباط با امام صادق(ع)، تبعات زیادی برای یاران حضرت درپی داشت و فشارهای زیادی را به آنان تحمیل می کرد و این رفتار امام(ع)، از طمع دشمنان نسبت به او می کاست. (ر.ک: تفسیر نورالثقلین؛ ج3، ص285) ⚠️ آنگاه حضرت برای روشن شدن این رفتار خود برای زراره، به ماجرای سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر(ع) اشاره نمودند که پس از مدتی در بیان علت این رفتار سؤال برانگیز خود به حضرت موسی(ع) فرمود: 🔸«وَ أَمَّا السَّفِينَةُ فَكانَتْ لِمَساكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ، فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً؛ اما كشتى، از آنِ بينوايانى بود كه در دريا كار مى كردند، خواستم آن را معيوب كنم، [چرا كه] پيشاپيش آنان پادشاهى بود كه هر كشتى [درستى] را به زور مى گرفت.(و با این عیب گذاری، دیگر در غصب آن طمعی نخواهد داشت.)» (کهف: 79) ⚠️ هرچند از ارادت زرارة به امام صادق(ع) اندکی هم کاسته نشد، اما برخی از یاران دیگر امام صادق(ع) با مشاهده برخی رفتارهای پیچیده اینچنینی از ایشان رویگردان شدند و ایشان را متهم به دروغگویی کردند. 🔰کشتی انقلاب و نگاه راهبردی و کلانِ ولیّ خدا به پدیده های سیاسی_اجتماعی ⚠️ این روایت و آیه شریفه بیانگر این نکته هستند که ولیّ خدا نگاه جامع و برآیندی و فرآیندی و راهبردی به پدیده ها دارد. همه اتفاقات جزئی را در چارچوب یک نقشه کلان تر می بیند و تصمیم می گیرد. او پدیده ها و اتّفاقات داخل کشتی را با نگاه به ساحل و دوردست ها تحلیل می کند و تصمیم‌ می گیرد. و این خود ممکن است موجب بروز برخی رفتارهایی از جانب او شود که از نظر ما که جزیی نگر و حال اندیش هستیم، رفتارهای متشابهی قلمداد می شوند. ⚠️ در زمانه ای که فتنه های سهمگین از هر سو بر مردم و نظام‌اسلامی سرازیر می شود، ممکن است در مواردی لازم باشد خضر زمانه ما، با نگاهی بلندمدت، راهبردی و جریانی که به پدیده ها دارد و به دلایل و مصالحی که بعدها آشکار خواهد شد، حتی اجازه دهد بخش هایی از کشتی انقلاب موقتاً دچار عیب و آسیب شود تا از آسیب های جدّی تر به این کشتی جلوگیری شود. ⚠️ این همان نگاهی است که هارون(ع) برای عبور از فتنه سامری داشت و همان نگاهی است که امیرالمومنین(ع) برای عبور از فتنه هایی همچون سقیفه و حکمیت داشت. ⚠️ جبهه انقلاب تا وقتی از نگاههای جزئی، مقطعی، کوتاه مدت، گزینشی و حال اندیشانه عبور نکند و داشتن نگاه کلان، راهبردی، برآیندی، فرآیندی، جریانی و بلند مدت به پدیده ها را تمرین نکند، نمی تواند با ولیّ خدا هم افق شود. @basaer_fi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ------ ادامه نامه امام علی(ع)به امام حسن(ع)(قسمت ۶): ------ (پسرم)...... در تمام کارها خود را به خدا واگذار، که به پناهگاه مطمئن و نیرومندی رسیده ای، در دعا با اخلاص پروردگارت را بخوان، که بخشیدن و محروم کردن به دست اوست، و فراوان از خدا درخواست خیر و نیکی داشته باش. منبع: نهج‌البلاغه ،۱۳۸۱،ترجمه مرحوم دشتی، صفحه۵۲۱، نامه۳۱ ۱۴۰۳/۲/۱۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*ویتنام اینگونه آزاد شد ،* *پل پیروزی در تمام دنیا زنان هستند.* *پس زنان قدر خودشان را بدانند و گول دشمنان را نخورند ، و از عفت و ناموس خود مواظبت کنند ، «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج🌤 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ اخبار دست اول طرح نور و کنترل کشف حجاب و مبارزه با مفاسد اجتماعی را اینجا ببینید👇 🆔@farhangsaze_haya
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ------- از امام محمدباقر علیه‌السلام روایت شده که فرموده است: خداوند می‌فرماید: ای فرزند آدم! از آنچه بر تو حرام کردم، دوری گزین تا از پارساترین مردم باشی منبع: تحف العقول ، ۱۴۰۱، ترجمه‌ی صادق حسن زاده ، صفحه ۵۲۷، حدیث ۴۱ ----- ۱۴۰۳/۲/۱۸
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ------ روایت شده که امام رضا علیه‌السلام می فرماید: خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده بدارد. راوی پرسید: چگونه امر شما را زنده کند؟ آن حضرت فرمود : علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموز، چرا که مردم اگر زیبایی های کلام ما را بدانند از ما پیروی میکنند منبع: مفاتیح الحیات ،۱۳۹۱، آیت الله جوادی آملی ،صفحه ۸۰ ، حدیث ۴ ----- ۱۴۰۳/۲/۱۹