سلام و صبح بخیر، غزل حافظ شیرین سخن و لسان الغیب در صبح زیبای جمعه دوم تیر ماه ۱۴۰۲ تقدیم دوستان و همکاران و اصحاب فکر و اندیشه، الیس بصبح بقریب ؟!
میدمد صبح و کله بست سحاب
الصبوح الصبوح یا اصحاب
میچکد ژاله بر رخ لاله
المدام المدام یا احباب
میوزد از چمن نسیم بهشت
هان بنوشید دم به دم می ناب
تخت زمرد زده است گل به چمن
راح چون لعل آتشین دریاب
در میخانه بستهاند دگر
افتتح یا مفتح الابواب
لب و دندانت را حقوق نمک
هست بر جان و سینههای کباب
این چنین موسمی عجب باشد
که ببندند میکده به شتاب
بر رخ ساقی پری پیکر
همچو حافظ بنوش باده ناب
💥 جهان در حال تغییر
جهان تک قطبی سرمایه داری آمریکا با تفکر و اندیشه لیبرالیسم و شعار آزادی و هژمونی سیاسی رسانه ای و اما در عمل فاشیست کادو پیچ شده در زرق و برق جلوه ها و رنگارنگ های سبک زندگی مدرن ، در جهان در حال دگرگونی است .
به آخر خط رسیدن کاپیتالیسم را امثال مارکس و نئومارکسیت ها و متفکران انتقادی راست سرمایه داری را مدت ها است که در آثار خود متذکر شده اند. اما آن چیزی که در طی دو دهه اخیر در روابط بینالملل از نظر افت ابهت آمریکا و کاخ سفید رخ داده است و در کمتر از یک دهه اخیر شکست های پی در پی آمریکا در منطقه و در جهان رقم خورده است، دیگر فقط اندیشه های نظریه پردازان نیست، رخداد بزرگ سیاسی است که فکر و توجه و تعجب تحلیل گران را در جهان به خود جلب کرده است.
یک روزی بود که سران کاخ سفیدبا اشاره چشم و ابرو حکومت های مخالف را سرنگون و دست نشاندگان خود را جایگزین می کردند، اما آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت .
از کسانی که نان و نامشان در سفره رنگین کاخ سفید و برخی دولت های اروپایی تعریف شده است، انتظاری جز خوش رقصی برای آمریکا به بهای فروختن سرزمین و آب و خاک خود نیست .
تعجب و پرسش اساسی از روشنفکران و نخبگانی است که در ایران همیشه طرفدار قدرت سیاسی آمریکایی بوده و اکنون نیز هستند و در تحلیل ها و رسانه های مسموم شان با صدها فریب رسانه ای و دروغ و اتهام سیاسی دولتمردانی که ملی و مردمی و انقلابی هستند را می کوبند و از دولت های همراه و مطیع آمریکا ستایش می کنند.
دولت مردمی و انقلابی آقای دکتر رئیسی توانست در کمترین زمان بیشترین دستاوردهای سیاسی د سطح روابط بین الملل را بدست آورد. و همین کافی است که لمپن های سیاسی و رسانه ای بحران سازی های روزانه را در دستور کار خود قرار دهند.
اما دیگر زمان و شرایط به گونه ای اساسی تغییر کرده است که مسیری بجز آغاز جهانی جدید، چند قطبی ، عاری از هژمونی آمریکا و رژیم جنایت پیشه صهیونیست ها را در پیش رو داریم. اگر کسی منصف و اهل درک و مطالعه باشد ، گواهی می دهد که عصر ، عصر خمینی است و نه ترامپ و بایدن
ابوالقاسم فاتحی دهاقانی،
عضو هیات علمی دانشگاه علامهطباطبایی
جمعه ، دوم تیرماه ۱۴۰۲،
هدایت شده از حسین فلاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خداوند نخواهد کذشت!!
تا الان شنیدهاید که رهبر معظم انقلاب بگویند خدا از فلانی نخواهد گذشت؟!؟
📍پس مسئله خیلی مهمه که آقا اینجوری صحبت میکنند...
سلام و صبح بخیر
عید قربان به عزیزان دنبال کننده مطالب این کانال تبریک عرض می شود. ان شالله با توفیق الهی بتوانیم همیشه شاهد قربانی کردن هرآن چه رنگ غیرخدایی دارد، باشیم
💥 هدیه به منتظران ،
سلام و صبح زیبای جمعه دل انگیزتان بخیر باد،
در سنت انتظار جمعه ها، برای شیعیان حال و هوایی دیگر دارد. گویی منتظر خبری عظیم و شوق انگیز هستند. ماجرای طرب انگیز آن این است که گذشت دهر نه تنها بر کهنگی آن نیفزوده، که عطش انتظار را دو صد چندان کرده است.شاید دلیل آن عشق و انتظاری است که دو سویه است. زیرا این فقط شیعه نیست که انتظار می کشد ، بلکه این منتظر است که خود بیش از شیعه منتظر است. ان شالله بتوانیم با توفیق الهی ،اعمالی ناب و خالص داشته باشیم تا مگر،شرایط جهانی را آماده و مهیای ظهور کنیم.
غزل شماره 415 دیوان حافظ ، تقدیم دوستان
👌ا ی پیک راستان خبر یار ما بگو
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو
ما محرمان خلوت انسیم غم مخور
با یار آشنا سخن آشنا بگو
برهم چو میزد آن سر زلفین مشکبار
با ما سر چه داشت ز بهر خدا بگو
هر کس که گفت خاک در دوست توتیاست
گو این سخن معاینه در چشم ما بگو
آن کس که منع ما ز خرابات میکند
گو در حضور پیر من این ماجرا بگو
گر دیگرت بر آن در دولت گذر بود
بعد از ادای خدمت و عرض دعا بگو
هر چند ما بدیم تو ما را بدان مگیر
شاهانه ماجرای گناه گدا بگو
بر این فقیر نامه آن محتشم بخوان
با این گدا حکایت آن پادشا بگو
جانها ز دام زلف چو بر خاک میفشاند
بر آن غریب ما چه گذشت ای صبا بگو
جان پرور است قصهٔ ارباب معرفت
رمزی برو بپرس حدیثی بیا بگو
حافظ گرت به مجلس او راه میدهند
می نوش و ترک زرق ز بهر خدا بگو
جمعه، ۹ تیر ماه ۱۴۰۲
شیوه به شهادت رساندن خلبان ایرانی توسط صدام ، واقعا ما در برابر این ها چقد مسئول هستیم
💥 غدیر مظلوم و مظلوم غدیر
الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا آیه ۳ سوره مائده
در آستانه روز عید غدیر هستیم، برک سبزی تحفه درویش ، شاید مقبول افتد.
در طول تاریخ ، در درازی عمر هر یک از ما ، در رخدادهای بزرگ و کوچک جامعه، در اداره و محل کار ، در محیط های خانوادگی و دوستی و محله ای و شهری ، در قضاوت هایمان نسبت به یکدیگر ،در تصمیم گیری های سیاسی، و در ریز و درشت زندگی فردی و اجتماعی مان ، لحظاتی کوتاه اما تعیین کننده پیش می آید که با درازای تاریخ و درازی عمرمان و همه رخدادهای کوچک و بزرگ زندگی مان از نظر قدرت تعیین کنندگی و کیفیت ارزشی و اهمیت اصولا قابل مقایسه نیست.
غدیر مظلوم و مظلوم غدیر بی شک یکی از این تعیین کننده ها و شاید تنها تعیین کننده است. معیاری است که با آن می توان رفتارها و گفتارها و انگیزه های درونی مان را در هر کاری جزیی و مهم ، فردی و اجتماعی محک زد.
این که فرموده اند ، امیرالمؤمنین علی علیه میزان است، صراط است، مقسم بهشت وجهت است، فرقان است، حقیقت و تجسم یافته قرآن است و خود قرآن است، و دیگر برجستگی های ممتاز و بی همتا ، کار را برای ما شیعیان بسیار سخت و دشوار می کند، زیرا قرار است ، رفتار و گفتار و قضاوت و همه ی حالات درونی و بیرونی شیعیان نه مانند امیرالمؤمنین علی علیه که همراستا و همسو و هم جهت با آن باشد. و حداقل در تعارض با روش و منش امیرالمؤمنین نباشد ، عمق فاجعه آنجاست که بسیاری از کارهای برخی یا بیشتر ماها با روش و منش امیرالمؤمنین علی علیه منافات دارد و انتظار داریم تایید آن حضرت را هم داریم.
اگر امام خمینی ، یک تنه توانست، بساط نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را برچیند ، نظام جمهوری اسلامی ایران را تاسیس کند و آن را از گردنه های سخت دهه اول با موفقیت عبور دهد، اگر مقام معظم رهبری توانست پس از امام ، همان پرچم امام را با همه ی موانع داخلی و خارجی همچنان برافراشته نگاه دارد ، اگر هریک از شهدای ما از چهره های درخشان علمی ، سياسی، اجتماعی و نظامی مانند چمران ، شهریاری ، رجایی ، باهنر ، سلیمانی ، فخری زاده ، کاظمی و... توانستد ، تاثیر گذار شوند و گواهی و تاییدیه شیعه بودن را بگیرند. همه و همه در یک کلمه و بخاطر یک کلمه بود و خواهد بود و آن این که آنان تا آن جایی که برایشان مقدور بود ، شب و روز با جهاد اکبر و اصغر خود ، خود را شیعه حقیقی امیرالمؤمنین کرده بودند. ملاک سنجش ادعاها و اعمال امروز من و شما رفتار آنان است که از جنس ما و در میان ما و همانند ما بودند.
شهید بهشتی جمله ای معروف دارد که بهشت را به بها دهند و نه به بهانه ، بهای بهشت، میزان کمی و کیفی شخصیت ما به شخصیت امیرالمؤمنین است، حداقل دورو و منافق نباشیم ، نگوییم شیعه علی ابن ابیطالب هستیم ولی در انگیزه ها و رفتارها و گفتارها ، منطق معاویه ای داشته باشیم.
خدا رحمت کند مسیح کردستان ، شهید محمد بروجردی را که وقتی به او می گفتند بیایید تا در باره نقاط قوت دشمن که آن زمان کوموله و احزاب محارب بودند ، جلسه بگذاریم قبول نمی کرد و می گفت آنان نقطه قوتی ندارند، که بخواهم جلسه بگذارم ، نقاط قوت آنان نقاط ضعف ما است ، اگر بخواهید درباره نقاط ضعف و آسیب های خودمان جلسه بگذاریم ، موافقم ، شما عمق معرفت و ایمان ایشان را ببینید.
به نظر بنده امیرالمؤمنین علی علیه در میان محبان و شیعیان خود هم مظلوم و غریب است. ما ادعای شیعه بودن داریم ، اما همسایه، همکار ، شهروند، شریک کاری و... نمیتواند به ما اعتماد کند و گاه از دست ما سیلی می خورد. ما شیعه هستیم ، اما دلمان پر از حسادت، کینه و عقده است و....
درسته که این عمومیت ندارد و قابل تعمیم به همه نیست و ما شاهد شیعیان حقیقی هم هستیم ، اما آن چه امروز در فضای عمومی و اجتماعی یا فضای حاکم بر فرهنگ سازمانی می بینیم متفاوت از یک جامعه علوی است.
آن شالله به برکت صلوات بر محمد و آل، و با مراقبه و محاسبه خود ، حداقل کاری نکنیم که در تعارض با صفات شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام باشد.
ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبایی.
دوشنبه ، ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۲
مسئله غدیر، جواب کسانی است که اسلام را از اجتماع و سیاست برکنار میدانند
👌 رهبر انقلاب: آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصىِ زندگى افراد، جوابشان مسئلهى غدیر است. پیغمبر اکرم (صلّىاللَّه علیه و آله و سلّم) در آن موقعیّت حسّاس، در آخرین ماههاى زندگى، به دستور خداى متعال، یک مسئلهى اساسى و مهم را بیان میکنند و آن عبارت است از پرداختن به مسئلهى حکومت براى بعد از زمان پیغمبر. اینجا نصب امیرالمؤمنین، فقط بهمعناى نصب جنبههاى معنوى نبود، بلکه میشود گفت که مسئلهى جنبههاى معنوى قابل نصب نیست؛ آنچه قابل نصب است عبارت است از: حکومت، کشوردارى، سیاست، مدیریّت جامعهى اسلامى؛ این را پیغمبر اکرم به مردم توصیه کرد. ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
💥 غدیر، فلسفه سیاسی قدرت در اسلام و طرح چند پرسش
قصد طرح چند پرسش را دارم تا اگر دیگر محققان تمایل داشتند، بحث شود.
۰۱ سیاست در ذات اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین از ادیان ابراهیمی نهفته است، اما فلسفه سیاسی اسلام و قدرت در اسلام با آن چه امروزه در جامعه تحت عنوان سیاست زدگی و سیاسی کاری مطرح است، فاصله زیادی دارد.
حال اولین پرسش این است که برخی از اطرافیان نزدیک پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم که بعضا خود را در طراز امیرالمؤمنین هم می دانستند، چگونه توانستند، فلسفه سیاسی امامت و رهبری سیاسی اسلام پس از پیامبر را با سیاسی کاری و سیاست زدگی لوث کنند و خود را مصداق جانشینی پیامبر بر مردم تحمیل کنند ؟ خواص دنیا گرا چه نقشی داشتند؟ ساکتین و بی تفاوت ها چه نقشی داشتند؟
۰۲ چرا و چگونه پس از قرار گرفتن امیرالمؤمنین در جایگاه اصلی و حقیقی خود و حدود ۵ سال حکمرانی ، آن همه جنگ های داخلی و آشوب های مرزی و فتنه های داخلی به آن حضرت تحمیل شد؟ و نهایتا به شهادت آن حضرت ختم شد.
۰۳ چرا از پس از حکومت ۵ ساله امیرالمؤمنین علی علیه السلام، هیچ یک از امامان شیعه که منصوب خدا هستند، نتوانسند، حکومت تشکیل دهند؟ و در نهایت منجر به غیب کبری امام زمان سلام الله علیه شد،؟
۰۴ چرا وقتی پس از حدود هزار سال و اندی در ایران امام خمینی به عنوان نسلی از همان نسل غدیر براساس فلسفه سیاسی اسلام ، رهبری و قدرت و عظمت اسلام را در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران محقق ساخت و عینیت بخشید ، در طول این حدود ۴۵ سال تمامی قدرت های شرق و غرب و فتنه گران داخلی و معاندین و منافقین و ... همه وهمه دست در دست یگدیگر با نظام جمهوری اسلامی ایران به مخالفت و مبارزه برخاستند و نمی خواهند قدرت سیاسی اسلام با محوریت امامت موفق شود.؟
۰۵ چرا و چگونه است که امروز در نظام جمهوری اسلامی ایران، عملکرد برخی مسئولین موثر و کارکرد برخی قوا و نهادهای تأثیر گذار و سخن و عمل برخی خواص همسو و در جهت سیاست های کلان جامعه که به تصویب رهبری می رسد و ابلاغ می شود ، نیست . چرا فلسفه سیاسی قدرت و حکومت برای اغلب مردم در لایه های اجتماعی ، در روشنفکران ، در برخی دانشگاهیان، در برخی کارگزاران تحت تاثیر سیاست زدگی خواص و بی دانشی عوام قرار گرفته است؟ چرا رهبری عزیز اگر چه مقتدرند ، اما مظلوم قرار گرفته اند؟ سهم و نقش دوستداران و محبان و طرفداران ولایت در این مظلومیتو چه قدر است؟ چرا برخی بجای این که برای رهبر هزینه شوند از رهبری برای خود هزینه می کنند.؟
💥به بهانه سالروز شهادت میثم تمار
شخصیت و سبک زندگی و الگوی مبارزانی میثم تمار ، آن برده و آن خرمافروشی که به درجه یاران خاص سه امام رسید ، و مورد سفارش موکد پیامبر اکرم قرار داشت، قابل تامل و تحقیق است. اولین درس زندگی و شخصیت آن مرد فهیم، اهل علم ، اهل مبارزه با حاکمان جور ، و فدایی در راه امام و رهبری خویش ، می تواند، این باشد که در مکتب اهل البیت، خاص شدن ، خاص بودگی نمی خواهد، راه و مسیر برای بی نامان و نامداران هر دو گونه باز است، فقط انگیزه خالص، معرفت درست، عشق وافر و عمل بهنگام و قاطع نیاز دارد. دومین درس زندگی و شخصیت میثم خرما فروش ، نشان می دهد که صفای دل ، روشن ضمیری و زیست مجاهدانه ، در سایه ی دل بریدگی حقیقی از مال و منال و قدرت و شوکت و منزلت های اجتماعی صوری و بدلی به راحتی قابل وصول است و نیازی به چله های آن چنانی ، و ریاضت های مرسوم در حکمت نظری عرفان هم ندارد، اگر چه آن هم مسلک و راهی است ، مجرب ، اما میان بر هایی هم وجود دارد که تاریخ دفاع مقدس و شهدای دفاع از حرم و حریم و امنیت در دوره فعلی و تاریخ زندگی امثال میثم تمار بخوبی آن را ثابت می کند.
نکته،و درس سوم، توجه ویژه و خاص پیامبر اکرم و توجه سه امام معصوم در تکریم شخصیت و عظمت میثم تمار است و گویای این مطلب است که در فرهنگ اهل البیت علیهم السلام، معرفت و عشق دوطرفه است، و قطعا اگر کسی یک قدم به سوی آنان بردارد آن اربابان علم و معرفت و عمل و عشق صدها قدم و بلکه کیلومترها به سمت آنان برخواهند داشت ، زیرا بر اساس معارف اسلامی ما، امامان وسیله ، راه ، نردبان و طریق میان زمین و آسمان هستند. و منابعی سر شار و بی پایان و خطا ناپذیر و مصون از علم و عشق و جاذبه اند که به دنبال خرده آهن های کوچه بازارها می گردند. تا از ذره ، خورشید بسازند.
امروز سالروز شهادت میثم تمار است، شخصیتی ممتاز و برجسته که در حق گویی، صراحت لهجه، بی پروایی در مبارزه، شجاعت در زبان و رفتار، وفاداری به امام خویش، زهد و ساده زیستی، معرفت وعشق به امیرالمؤمنین علی علیه السلام، امام حسن و امام حسین علیهما السلام ممتاز و برجسته و کم نظیر بود.
اگر چه یکایک یاران خاص امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین هریک برجستگی های خاص خود را داشتند که در تاریخ ثبت است، اما وقتی ما سرگذشت میثم تمار را بررسی می کنیم ، که چگونه از بردگی به آزادگی رسید ، و چگونه بی پروا ، اما بر مبنای معرفت و عشق و مسیولیت اجتماعی و تعهد دینی و انقلابی و ولایی خود یک تنه خود رسانه شد ، یک نفره لشکری شد که دستگاه پرطمطراق و با ابهت معاویه و یزید با آن خوی آدم کشی و جنایت گری ، نتوانست ذره ای از حق گویی صریح و بی پرده و بی پروای آن مرد الهی و عاشق رهبران خویش بکاهد. .
در طول تاریخ هم همیشه، آزادگی مدیون آزادد مردان است ، شرافت هم مدیون انسان های شریف است،و همینطور نجابت، اخلاق ، معنویت ، علم ، و... همه مدیون بزرگ زنان و مردانی هستند که خود ، نقطه کانونی در تولید ، نجابت ، علم و معرفت و آزادگی بودند و این سنت خداوند است . همان گونه که حقارت، بردگی ، جهل ، دنیاگرایی ، ظلم ، بی عدالتی و.... نیز محصول زنان و مردانی است که در نقطه کانونی تحقیر فرهنگی و تاریخی ملت خویش قرار می گیرند. در مرکز ثروت اندوزی و قدرت طلبی و بی عدالتی جامعه خود قرار می گیرند، زیرا از کوزه همان تراود که در اوست .
وضعیت اقتصادی، سياسی، فرهنگی و اجتماعی جهان کنونی نیز فارغ و جدای از این سنت نیست، از بانیان و منادیان تفکر و تمدن سکولاريسم، امانیسم ، ابژکتیویسم ، ماده گرایی، همبن می تراود که می بینیم. و از بانیان و تفکر و نظام فکری و سیاسی خمینی و در تداوم آن خامنه ای نیز همین می تراود که شاهدش هستیم. اولی در حال تولید و باز تولید جنگ و غارت و بی عدالتی است، و دومی در حال مبارزه و جهاد با جنگ و غارت و بی عدالتی
فاتحی ، سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲