eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
259 دنبال‌کننده
123 عکس
271 ویدیو
16 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی از مفسران" حجارة" را در اینجا به بتهایی تفسیر کرده اند که از سنگ ساخته می شد، و مورد پرستش مشرکان بود. سپس می افزاید: فرشتگانی بر این آتش گمارده شده که خشن و سختگیرند هرگز معصیت فرمان خدا نمی کنند، و هر دستوری به آنها دهد بدون چون و چرا اجرا می کنند" (عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ ). و به این ترتیب نه راه گریزی وجود دارد، و نه گریه و التماس و جزع و فزع مؤثر است. روشن است هر ماموری برای کاری گمارده شود باید روحیاتی متناسب آن داشته باشد، و ماموران عذاب طبعا باید خشن باشند، چرا که جهنم کانون رحمت نیست، کانون خشم و غضب الهی است، اما در عین حال، این ماموران هرگز از مرز عدالت خارج نمی شوند، و فرمان خدا را بی کم و کاست اجرا می کنند. جمعی از مفسران در اینجا سؤالی مطرح کرده اند که تعبیر به عدم عصیان در آیه فوق، با مساله عدم وجود تکلیف در قیامت چگونه سازگار است؟ ولی باید توجه داشت که اطاعت و ترک عصیان فرشتگان یک نوع اطاعت تکوینی است نه تشریعی، و اطاعت تکوینی همیشه وجود دارد، و به تعبیر دیگر آنها آن چنان ساخته شده اند که فرمانهای الهی را با کمال میل و رغبت و عشق در عین اختیار اجرا می کنند. منبع: تفسير نمونه، ج‏ ۲۴، ص: ۲۸۸
لذا در اسلام انظلام هم جایز نیست، یعنی زیر بار زور رفتن هم ولو به خود یک شخص مربوط بشود، حرام است. در اسلام عمل نکردن به واجبات و نپیمودن راه تکامل هم حرام است. در اسلام راکد گذاشتن استعدادهای خود حتی در آنجائی که فقط به شخص خود او مربوط میشود و به اجتماع ربط پیدا نمیکند، ممنوع و حرام است. خودکشی، خودزنی و خودآزاررسانی هم ممنوع و حرام است. بنابراین یک انسان نمیتواند بگوید من اختیار خودم را دارم و به اختیار خودم میخواهم آزادی خودم را سلب کنم یا خودم را در اختیار دیگران قرار بدهم یا فلان تحمیل را و زور را تحمل کنم یا روح خودم و دل خودم را تربیت و تکامل نبخشم. البته یک نکته ی بسیار مهم و قابل توجه این است که این ممنوعیت آزادی او در رابطه ی با حقوق خود او و ضرر وارد کردن به خود او، خود این حفظِ آزادی، باز یک تکلیف شخصی است. یعنی هیچ دولتی و حکومتی و قانونی حق ندارد کسی را بر اینکه او حفظ حقوق خودش را بکند، اگر به جامعه مربوط نیست، مجبور کند یا او را تعقیب کند و یا محاکمه کند. لذا اسلام در آن مواردی که آسیب رسانی کسی فقط به خود او است، تجسس را و تفحص و پیگیری را و افشاگری را ممنوع میکند. بعضی از کارهای خلاف و حرام در شرع مقدس اسلام وجود دارد که ضرر آنها به اجتماع فقط در آن صورتی است که در جامعه این کار افشا بشود؛ اگر افشا نشود، کار مضری است، اما فقط به خود آن گناه کننده و مرتکب این عمل ضرر خواهد رساند، نه به دیگران. در یک چنین مواردی اسلام دستور نمیدهد که تفحص کنید، تجسس کنید، ببینید آیا این آدم در خانه ی خود، در خلوت خود کار حرامی، خلافی انجام میدهد یا نه؟ مردم وظیفه ندارند که کار خلاف دیگران را تحقیق و تفحص کنند، مادامی که آن کار خلاف به خود آن شخص بر میگردد. اما به خود او این تکلیف الهی هست، یعنی خدا او را مجازات خواهد کرد. حفظ خود و حفظ حقوق خود یک واجب است. قرآن به انسانها میفرماید یا به مؤمنین: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا»؛ جان خودتان را، وجود خودتان را و همین طور اهل خود را، یعنی آن کسانی که تحت تأثیر شما هستند، حفظ کنید؛ نگذارید در آتش غضب الهی بسوزند؛ نگذارید به مجازات الهی مبتلا بشوند. «یا ایّها الّذین امنوا علیکم انفسکم»؛ بر عهده ی شما، حفظ نفوس خود شماست. آنجا که به جامعه ارتباط پیدا میکند، قانون، دولت، دستگاه اجرائی، دستگاه قضائی، باید مواظب باشد و مرتکب را طبق قانون ممنوع کند یا مجازات کند. اما آنجائی که استفاده ی از امکانات به ضرر خود انسان فقط تمام میشود، قانون تکلیفی ندارد، اما انسان مسلمان از نظر اسلام آزادیِ وارد آوردن این ضربه بر خود را هم ندارد؛ نابود کردن حقوق خود را هم مجاز نیست که انجام بدهد. این یک فرق اساسی است بین آزادی از نظر اسلام و آزادی در مفهوم و فرهنگ غربی. تفسیر: خانواده خود را از آتش دوزخ نجات دهید! به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضی از همسران پیامبر ص خداوند در آیات مورد بحث روی سخن را به همه مؤمنان کرده، و دستوراتی در باره تعلیم و تربیت همسر و فرزندان و خانواده به آنها می دهد، نخست می فرماید:" ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها هستند نگاهدارید" (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ). نگهداری خویشتن به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است، و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، در فضای خانه و خانواده است. این برنامه ای است که باید از نخستین سنگ بنای خانواده، یعنی از مقدمات ازدواج، و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامه ریزی صحیح و با نهایت دقت تعقیب شود. به تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تامین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی شود، مهمتر از آن تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است. قابل توجه اینکه تعبیر به" قوا" (نگاهدارید) اشاره به این است که اگر آنها را به حال خود رها کنید خواه ناخواه به سوی آتش دوزخ پیش می روند شما هستید که باید آنها را از سقوط در آتش دوزخ حفظ کنید." وقود" (بر وزن کبود) چنان که قبلا نیز اشاره کرده ایم به معنی" آتشگیره" یعنی ماده قابل اشتعال مانند" هیزم" است (نه به معنی" آتش زنه" مثل کبریت، چرا که اعراب آن را" زناد" می گوید). به این ترتیب آتش دوزخ مانند آتشهای این جهان نیست، شعله های آن از درون وجود خود انسانها زبانه می کشد! و از درون سنگها! نه فقط سنگهای گوگردی که بعضی از مفسران به آن اشاره کرده اند، بلکه همه انواع سنگها چون لفظ آیه مطلق است، و امروز می دانیم که هر قطعه از سنگها مرکب از میلیاردها میلیارد دانه اتم است که اگر نیروی ذخیره درون آنها آزاد شود چنان آتشی برپا می کند که انسان را خیره می کند.
💥هشدارهای قرآن را جدی‌بگیریم (۶) 🤌 در این بخش و چند بخش آینده ( در ادامه بخش پنجم) نکات جامعه شناختی مستخرج از کلام رهبری را در باره آیه ششم سوره تحریم که مورد بحث ما بود دنبال می کنیم . به بیان دیگر تا چند نوبت آینده کلام رهبری را مبنای بحث های جامعه شناختی خود قرار می دهیم. ابتدا و در این بخش به سه مورد اشاره می شود ، یکی گونه شناسی تقوای ، دوم، مصادیق تقوای اجتماعی و سوم ،چیستی تقوای اجتماعی ، که در بخش ششم هشدارهای قرآنی فقط بخش اول یعنی گونه شناسی آن مورد بحث تفصیلی قرار می گیرد و دو بخش دیگه ان شالله در نوبت های بعدی ۰۱ گونه شناسی تقوای یک - تقوای فردی ، دو - تقوای اجتماعی ، سه- تقوای سیاسی ، ۰۲ مصادیق تقوای اجتماعی یک- عدالت اجتماعی ، دو-محرومیت زدایی، سه- حمایت از مظلوم، چهار- مقابله با ظالم ، پنج- احساس مسئولیت اجتماعی، شش - اجتناب از طاغوت ، ۰۳ چیستی تقوای فردی ، اجتماعی و سیاسی 👈 توضیحاتی در باره گونه شناسی تقوای در گدشته پیش از انقلاب و حتی امروز برخی مروج تقوای فردی هستند. این که هر فرد مسلمان و مومن وظیفه دارد خود را از آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی دور نگه‌دارد، واجبات الهی را انجام و از نواهی پرهیز کند. گناه نکند و از محرمات الهی پرهیز کند . در واقع این دست از متفکران مسلمان اعم از حوزوی و غیر حوزوی و دانشگاهی و یا مستقل که خود را شارح اسلام می دانند و به نوعی خود را اندیشمند و صاحب نطر برای اشاعه اسلام‌ می دانند، این گروه معتقدند که اسلام دین فردی و امری شخصی است و اجتماعیات ، سیاسیات و اقتصاد و فرهنگ را خارج از شمول دایره اسلام می دانند. در واقع به نوعی دارای اندیشه های سکولار و جدایی دبن از سیاست و از اجتماعیات و اقتصاد هستند. گاهی به آنان سکولارهای مذهبی هم گفته می شود. این گروه براین باورند که همین قدر که هر مسلمان و مومنی به وظایف شخصی خود در انجام واجبات و ترک محرمات عمل کند ، کافی است و در برابر مسایل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مسئولیتی ندارد. یعنی جدایی دین از سیاست، این نوع از تلقی از اسلام اگر در میان متفکران مسلمان پیشینه ای تاریخی و طولانی دارد، اما بنا بر دلایل عقلی و نقلی و تاریخی و تجربی که ریشه در سیره و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و اوصیای آن حضرت دارد، مورد قبول و تایید اجماع متفکران ، فیلسوفان، متکلمان و فقهای اسلام و خاصه شیعه در طول تاربخ اسلام و تشیع نبوده و امروز هم نیست . در کلام رهبری عزیز هم با صراحت و روشنی و تاکید به گونه هایی از تقوای اشاره شده است که تقوای فردی با همه ی اهمیت آن و این که سنگ بنای دیگر شقوق تقوای است، اما، تقوای فردی ، با دیگر وجوه تقوای ، آمیخته و سرشته شده است ، به گونه‌ای که اساسا قابل تفکیک نیستند.روایت های جامعه شناسان هم گویای این است که نمی توان امر فردی و امر اجتماعی را در دو فضای اجتماعی جدای از یکدیگر تعریف کرد . بویژه امروز که سخن از دهکده جهانی است ، سخن از جهانی شدن امر های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی است. البته نباید این واقعیت را با برساخت هایی که از فردیت گرایی می شود ، اشتباه گرفت، متاسفانه فرهنگ سرمایه داری بر طبل فردیت گرایی و جدا کردن افراد از یکدیگر و از گروه های اجتماعی و از جامعه می کوبد، زیرا منافع اقتصادی و سیاسی خود را در این می بیند . در قرآن در باره سبک و شیوه کسانی که به مبارزه با پیامبران خدا برخاستند ، به همین شیوه اشاعه فردیت گرایی ها و گروه ،گروه کردن ها و انشقاق های قبیله ای و فرهنگی اشاره می کند. اصولا منافع ستمگران با اجتماع محوری و با اتحاد و با انسجام مردم و جامعه جور در نمی آید. شاه بیت سرمایه داری برای ادامه سلطه اقتصادی و سیاسی اشاعه سبک زندگی های مبنی بر فردیت گرایی و پرهیز از اجتماع گرایی است. و در این مسیر تمام کوشش خود رادبکار برده است ، اوقات فراغت خصوصی شده، سبک زندگی ، مسکن ، معیشت، اندیشه ، خوراک، و.. همه و همه بر مبنای تامین خواست های فردی شده ، خصوصی شده ، منفعت گرایی های شخص محور و.. ان شالله در نوبت های آینده ادامه بحث را خواهیم داشت. یعنی پرداختی به دبگر ابعاد تقوای، شامل بندهای دوم و سوم مصادیق تقوای ، چیستی تقوای نوشته شده در روز پنجشنبه، ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۲ ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
هدایت شده از حسام خلعت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی جالب از نبرد حق و باطل در کره خاکی! 🔹️راستی ما در کدام طرف ایستاده‌ایم؟ در هر طرفی که ایستاده‌ایم فقط تماشاچی هستیم یا نقشی فعال داریم؟ 🔴 👇 @bidariymelat
انقلاب اسلامی خمینی، فقط یک زلزله سیاسی نیود که دو کاخ سفید و کرملین را به لرزه درآورد، بلکه چون انقلابی از جنس انقلاب انبیای الهی بود ، فطرت ها را بیدار کرد و علی رغم سلطه ساختارهای اقتصادی و فرهنگی نظام سرمایه داری و سبک زندگی هالیوودی و مک دونالدلیزه ای بر روی مردم و جوامع اروپایی و غربی ، با این حال صلای پاک امام خمینی، سبب بیداری در دو گروه از لایه های اجتماعی و سنی شد ، یکی جوانان اروپا و دیگری زنان ، کیست که نداند شعار زن ، زندگی ، آزادی فتنه شهریور سال گذشته ، تجویز و تحمیل الگوی زن غربی به جامعه ایرانی نیود ، اگر چه می خواستند، با این فتنه سفره انقلاب و نظام را برچینند. که واقعا خداوند دشمنان این انقلاب را از احمق تربن احمق ها قرار داده است .
💥هشدارهای قرآن را جدی‌بگیریم ( ۷) 👌 همان گونه که در بخش ششم گفته شد، مبنای تحلیل های جامعه شناختی ما مجموعه کلام رهبری در باره آیه ۶ سوره تحریم است که کامل آن را عینا در کانال قرار داده ایم . در بخش ششم ، گونه شناسی طرح شد و در این بخش ، در باره مصادیق تقوای اجتماعی نکاتی عرض می شود. در بیانات رهبری عزیز به برخی از مصادیق تقوای اجتماعی اشاره شد که عبارتند از ؛ عدالت اجتماعی، محرومیت زدایی، حمایت از مظلوم‌، مقابله با ظلم، احساس مسئولیت اجتماعی و اجتناب از طاغوت اگر چه برای تقوای اجتماعی می توان مصادیق بیشتری را برشمرد، اما موارد یاد شده را می توان از مهم ترین نمونه آن دانست‌. این شش نمونه در واقع به نوعی با یکدیگر در ارتباط هستند ، جامعه ای که در آن عدالت اجتماعی برقرار باشد، طبعا محرومیت زدا و حامی محرومین است که نباید ظالم در آن جایگاهی داشته باشد. عدالت اجتماعی ، به نوعی محصول عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی و عدالت فرهنگی است که باید هر سه توامان‌ وجود داشته باشد . اگر پای هریک از انواع عدالت های یاد شده لنگ بزند، قطعا جامعه روی عدالت اجتماعی را نیز نخواهد دید. به بیان دیگر سر ریز و پیامدها و نتایج عدالت اقتصادی و عدالت سیاسی و عدالت فرهنگی، را باید در عدالت اجتماعی دید . اگر در جامعه ای عدالت اجتماعی باشد، طبعا این جامعه باید به طور معقول و در سطح عمومی داری این ویژگی ها باشد. ۰۱ اعتدال در تعاملات اجتماعی اعضای جامعه چه در زندگی روزمره، و چه در سطح نهادی ۰۲ برخورداری از نوعی احساس امنیت اجتماعی، ۰۳ برخورداری عمومی از رفاه و سلامت اجتماعی ۰۴‌ بالا بودن میزان تعاون اجتماعی و مشارکت های اجتماعی جامعه محور ۰۵ احساس آرامش و خوشبختی ۰۶ برخورداری از اعتماد اجتماعی تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یک پروسه و فرایند مستمر بدون توزیع عادلانه در منابع فرصت، ( اعم از منابع مالی ، قدرت، اطلاعات ، دانش، منابع طبیعی و...) امکان ندارد. بزرگترین مانع عدالت اجتماعی ، یکی رانت خواری است ، چه رانت منابع پولی و اعتباری و چه رانت های اعمال نفوذ و سوء استفاده از قدرت و دیگری پدیده شوم رشوه‌خواری است. مهم ترین پیامدهای جامعه سوز نابرابری های اقتصادی یکی ایجاد شکاف اقتصادی و فاصله طبقاتی در جامعه است. ایجاد مناطق بالا شهری و پایین شهری و طبقه متوسط شهری و متعاقب آن سبک های زندگی لاکچری و ایجاد حاشیه نشینی از نتایج شکاف اقتصادی است انحصار گرایی، تعارض منافع ، سیاست های اقتصادی لیبرالی ،و.... از دیگر علل اصلی نابرابری های اقتصادی است . پس مشخص می شود ، این همه تاکید امام خمینی ره و مقام معظم رهبری به روسای قوای سه گانه و بویژه مجریه و مجلس در خصوص حرکت به سمت تحقق عدالت اجتماعی ، بی دلیل نیست. بنابراین باید برای رسیدن به عدالت اجتماعی از عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی و عدالت فرهنگی شروع کرد. امروزه جامعه یک کل بهم پیوسته است. گویی مرزهای هویت های فردی و اجتماعی یکی شده است، درهم تنیدگی امر اجتماعی با امر فردی و این دو با کلان داده های امر اقتصادی و سیاسی فرهنگی از خصلت های جامعه باز و جامعه ی شبکه ای شده است ، جامعه ای که بر فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی سازماندهی شده است. ( IT) امام خمینی ره دانشگاه را مبدأ تحولات جامعه معرفی کردند. اتحاد طلبه و دانشجو و وحدت حوزه و دانشگاه را راز و رمز بقای انقلاب و نظام بیان فرمودند.و در تداوم همین سیاست ، رهبری عزیز علم را سلطان و رسیدن به تمدن بزرگ نوین اسلامی را بدون همراهی دانشگاه و حوزه عیر ممکن می دانند . متاسفانه تا کنون برخورد کارگزاران دولتی و حاکمیتی در سه دهه گذشته با این سیاست های بنیادین امام و رهبری برخوردی شعاری و بزرگداشتی بوده است ، تا برخوردی از جنس سیاست گذاری ، قانون گداری ، نظارت و اجرا ، به عنوان مثال وحدت حوزه و داشگاه در کشور از صورتی اساسی که تحول در علوم انسانی و اجتماعی و حل مسائل کشور و پاسخ به نیازهای جامعه بود به صورتی شکلی و نمادین تبدیل شد ود در مراسم ۲۷ آذر ختم شد. در حالی که نگاه امام و رهبری عزیر بسیار عمیق تر از برخوردهای سطحی است که ما انجام داده و می دهیم . بی شک تحقق عدالت اجتماعی فقط در گفتمان نطری انقلاب اسلامی و نظام ممکن خواهد بود، دقیقا چیزی که باید از دل تحول در علوم انسانی و اجتماعی بیرون بیاید. این مسئله با تعاملات علمی بین المللی نه تنها منافات ندارد که سیره و سبک متفکران مسلمان و تاریخ تمدن با شکوه اسلامی در قرون سوم تا هفتم نیز نشان می دهد که اسلام مشوق علم است ولو با گرفتن از دیار کفر ، مسئله این نیست ، مسئله خودباختگی فرهنگی ، مسئله خودتحقیری فکری و مسئله وابستگی فرهنگی است.
بدون شک یکی از نتایج جدایی حوزه و دانشگاه وابستگی فکری و فرهنگی جامعه است ، زیرا این نخبگان حوزوی و دانشگاهی هستند که باید بر اساس نیازهای روز جامعه و بر اساس نظام مسایل کشور دست به نظریه پروری و تولید دانش علوم انسانی و اجتماعی بزنند که طبعا جدایی این دو گروه از نخبگان از یکدیگر مانع اصلی خواهد بود . تاکیدات دو دهه اخیر رهبری عزیز در خصوص تحول در علوم انسانی و اجتماعی بهترین گواه این مدعاست. بنابر این تحقق عدالت اجتماعی ، دانش بنیان است و در سیاست گداری به مردانی از جنس رجایی و باهنر و بهشتی نیاز دارد. با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود . ان شالله ادامه مطالب در نوبت های بعدی به توفیق الهی نوشته شده در روز جمعه، ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۲ ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
جا دارد پیروزی های بزرگ و بی نظیر مردم غزه را به همه ی آزادیخواهان جهان و بویژه ملت بزرگ و مقاوم فلسطین و تمامی حامیان آزاد سازی قدس و بویژه به مردم ایران و خاصه خانواده هاش شهدا و شهدای مدافع حرم ، تبریک گفت، آن شالله عملیات موفقیت آمیز غزه آغازی برای آزادسازی قدس شریف از موش های کثیف صهیون و خواندن نماز در قبله اول مسلمانان گردد، آن را شالله به برکت صلوات بر محمد و آل
💥 در باره عملیات طوفان الاقصی نسیم باد صبا دوشم آگهی آورد که روز محنت و غم رو به کوتهی آورد به مطربان صبوحی دهیم جامه چاک بدین نوید که باد سحرگهی آورد قرائن و شواهد سیاسی، منطقه ای و بویژه میدانی نشان می دهد، تصمیم مردم مظلوم فلسطین و گروههای مقاومت حاضر در جبهه نبرد، برای بازپس گیری سرزمین آبا و اجدادی خود و بیرون راندن اشغالگران صهیونیستی جدی است. عملیات اخیر که در ۷۵ سال گذشته از جهات مختلفی منحصر بفرد است ، نشان می دهد ، شعارهای نتانیاهو و سران کاخ سفید و متحدان منطقه ای اش مبنی بر این که آنان قدرت های شکست ناپذیر و زوال ناپذیر اند، حرفی و شعاری توخالی بیش نیست ، اما در مقابل حرف کسانی مانند سید مقاومت ، و رهبران گروههای جهادی مبنی بر زدن زخم کاری و شکستن شاخ صهیونیست ها، واقعی است. عملیات اخیر در نوار غزه را نباید فقط یک عملیات رزمی و نظامی دانست ، اگر چه‌ اصل آن رزمی و نظامی منحصر بفرد است، اما این عملیات ابعاد و شاخصه های دیگری هم دارد که اجملا به برخی از آن ها اشاره می شود. عملیات‌ طوفان الاقصی، نمادی است از ؛ ۰۱ فرهنگ مقاومت ملتی که ۷۵ سال زیر چکمه های خونین رژیم سفاک و بی رحم و کودک کشی چون اسرائیل غاصب ، مقاومت توام با تلاش برای رهایی داشت. ۰۲ نمادی است از تحقق وعده های خداوند که خانه های ستمگران و جباران را از خانه عنکبوت سست تر می داند. همان سخنی که چند وقت پیش سید حسن نصرالله زد . ۰۳ نمادی است از غلبه خون بر شمشیر و اراده ملت ها بر اراده قدرت ها که خداوند وعده پیروزی آن را داده است. ۰۴ نمادی است بر تحقق آیات فراوان خداوند در قرآن به این که اگر صبر کنید و مقاومت کنید و تلاش کنید ، حتما پیروز می شود ، اگر ملتی دبن خدا را یاری کنند ، خدا هم آنان را یاری می کند. و ابن که چه بسا گروههای کوچک ، اما با ایمان که بر گروههای بزرگ و با تجهیزات پیروز شدند. ۰۵ نمادی است از تحقق راهبردها و راهبری های رهبر معظم انقلاب که سالیان سال است ، صبورانه ، حکیمانه ، مجاهدانه ، عالمانه و متوکلانه کشتی انقلاب اسلامی را که امام ساخت و به دریای نیل انداخت، ناخدایی می کند. شکست ائمه کفر در برابر ائمه ایمان و توحید ۰۶ شکستی است بر تمامی طرح های راهبردی آمریکا و صهیون که سال هاست با هزینه میلیار ها دلاری که صرف ساختن خاورمیانه آمریکایی صهیونی داشت. آنان از طرح خاورمیانه جدید، خاورمیانه بزرگ سخن گفتند میلیاردها دلار هزینه کردند اما ما به نفع مردم مظلوم و مسلمان منطقه و در راستای تقویت و گسترش عمیق راهبردی انقلاب اسلامی، ما در حال شکل دادن غرب آسیا ی جدید و بزرگ هستیم، اما‌ دقیقا در نقطه مقابل اهداف آمریکا، ما عمل کردبم و منطقه غرب آسیا را از دست سلطه آمریکا خارج ساختیم و مردم ایران را قدرت اول منطقه ای ساختیم. ۰۷ نمادی است از پوشالی و توخالی بودن ، گنبد آهنبن، سرویس های اطلاعاتی و امنیتی به اصطلاح نفوذناپذیر ، شکست ارتش تا دندان مسلح و مثلا شکست ناپذیر اسرائیل ، آن هم در جنگی نا متقارن و مردمی، توسط گروههای جهادی کوچک با کمترین امکانات و تجهیزات ۰۸ نمادی است برای ابطال سحره ساحران فرعون های جدید که با یال و کوپال موسی زمان و سپاهیانش را تهدید به حمله هسته ای می گردند و سالهاست با تحریم و تحریف در صدد شکست انقلاب و نظام و رهبری و مردم ایران و تجزیه خاک ایران هستند. ۰۹ نمادی است، برای فتح قدس و به ثمر رسیدن خون ها و جان های پاکی که در این راه تقدیم شد. ۰۱۰ نمادی است برای پایان امیدهای رژیم هایی چون علی اف در آذربایجان و اردوغان در ترکیه و برخی شیوخ عرب که به ارتش صهیونیسی دل و امید بسته بودند. واقعا حال روسای جمهور این کشورهای الآن دیدنی است!!! ۰۱۱ و بلاخره نمادی است برای تعمیق و گسترش عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در جهان و پایان نظم واحد جهانی و ظهور تمدن نوین اسلامی و آماده شدن جهان برای نجات گری جهانی از جنس و نسل پیامبران الهی و از فرزندان امیرالمؤمنین علی علیه السلام، ۰۱۲ و نمادی است برای ظهوری که قرن ها است مسلمانان و خاصه شیعیان در انتظارش بسر می برند. نماز در قدس که سالهاست منتظرش بودیم. ان شالله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نوشته شده در روز دوشنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۲، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬چرا اسرائیلی‌ها با وجود خوی وحشی‌گری اینقدر با آرامش زندگی میکنن؟! ✅پاسخ رو از زبان یک صهیونیست بشنوید و 👈منتشر کنید تا مردم بیشتر با جوهره‌ی پلید این رژیم قصاب آشنا بشن. ╭🪴 ╰┈➤@moslem_garivani
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قتل دختر معصوم فلسطینی به دست وحوش صهیونیستی . 🔸 این فیلم را برای آن کسانی بفرستید که چشمان خود را بر روی ظلم و کشتار چندین ساله یهودی ها بسته اند و الان در حال مظلوم نمایی هستند . 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این اسرائیل بود👆 خوووووب نگاه کنید این‌ حقیقت اسراییل بود!!!! 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷 🌍 @ebratha_ir ایتا 🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از سینا
☑️درخواست وساطت رژیم صهیونیستی از چین ▪️بروجردی رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس:علیرغم کمک‌های آمریکا شاهد ناتوانی اسرائیل از دفاع و ورود جدی در این جنگ هستیم. ِ ▪️صهیونیست ها هیاتی را در سطح فراکسیون اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا فرستادند و از مقامات چین درخواست کردند تا با ایران صحبت کند که بتوانند و با وساطت ایران روند درگیری ها کند شود. ▪️تمام رشته‌های صهیونیست‌ها برای عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه پنبه شد.
ایران قوی، ایران سربلند ، ایران مقتدر، ایران منتظر،
هدایت شده از اخبار مقاومت اسلامی
کودکانی که با بمب‌ها و موشک‌های رژیم جنایتکار "اسرائیل" در غزه پرپر شدند! @akh_moq_is
هدایت شده از یا الله ادرکنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عجب جلسه خاطره انگیزه‌ای عجب منبر زیبایی این کلیپ را دست به دست کنید همه ببینند. ╭❀🕊🌼🍃❀╮ ╰❀🍃🌼🕊❀╯
تاکید قرآن و سنت و تاکید بزرگانی چون امام خمینی بر تقدم تزکیه بر علم است، تفکیک سبک و نظام آموزشی و فرهنگی دانشگاهها در دو ساحت علم و اخلاق، گمشده امروز علوم انسانی و اجتماعی دانشگاههای ایران است. و سوغات علوم انسانی و اجتماعی مدرن، اگر چه کم نداریم اساتید مهذب و خودساخته ، اما مسئله عمیق تر از نگاشت فردی، نگاشت نهادی نهاد علم در ایران است که در علوم انسانی و اجتماعی از ابتدا بر اساس جدایی دو ساحت علم و اخلاق و تزکیه شکل گرفت . نتایج جدایی دو ساحت اخلاق و معنویت و تهذیب نفس از ساحت مباحث علمی علوم انسانی و اجتماعی ، همین وضعیتی است که ما در ایران از علوم اجتماعی نا کارآمد، بومی نشده، به روز نشده، و بریده از ریشه های فرهنگی و اعتقادی زیست بوم ایرانی اسلامی داریم. انبوهی از پایان نامه ها و رساله های بی خاصیت و بعضا مسئله دار، انبوهی از مجلات علمی و مقالات علمی بی فایده ، جدایی دانشگاه از جامعه و از دولت ، تدریس انبوهی از نظریه های قدیمی شده و نا کارآمد، گسترش بی رویه رشته های علوم انسانی و اجتماعی ، انبوهی از دانش آموختگان علوم انسانی و اجتماعی فاقد شعل ، فاقد مهارت تبدیل دانش به ثروت، فاقد حل مسئله و... از نتایج علم منهای تربیت اسلامی، اخلاق و تزکیه نفس مربی و استاد است
هدایت شده از اخبار تهران20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥از بریدن سر کودکان تا کشتار دسته‌جمعی ۲۵۰ نفر 🔹️پشت پرده دروغ‌های بزرگ اسرائیل درباره جریان مقاومت چیست؟ 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
هدایت شده از سعید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ابراهیم متقی، استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران: شش نسل مبارزه نتیجه داده و اسرائیل امروز بدون کمک آمریکا عملاً نمی‌تواند مقاومت کند.
هدایت شده از محمد صادقی
🔺کنگره آمریکا: باید برای جنگ با روسیه و چین آماده شویم کمیسیون وضعیت نظامی راهبردی در کنگره آمریکا در گزارشی گفته واشنگتن بایستی خود را برای جنگ با چین و روسیه آماده کند. در این گزارش تصریح شده واشنگتن بایستی به صورت فوری زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای و متعارف خود را به‌روزرسانی کند. این کمیسیون کنگره تصریح کرده است: «ایالات متحده و متحدانش بایستی آماده باشند این دو دشمن را به صورت همزمان مهار کرده و شکست داد. در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است: «نظم بین‌المللی تحت کنترل آمریکا و ارزش‌های آن از سوی چین و روسیه در معرض تهدید قرار دارد
وظیفه ما در برابر ندای مظلومان در فلسطین و در غزه چیست؟   وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ ۚ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ( انفال ۳۹) و (ای مؤمنان) با کافران بجنگید تا دیگر فتنه و فسادی نماند و آیین همه دین خدا گردد، و چنانچه دست (از کفر) کشیدند خدا به اعمالشان بیناست. پیامبر عظیم الشان ما فرموند؛ مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِم روایت امام خمینی از حدیت من اصبح آنهایی که اسلام را خلاصه می کنند در اینکه بخورند و بخوابند و یک نمازی بخوانند و یک روزه ای بگیرند و در گرفتاری این ملت، در گرفتاری این جامعه دخالت نکنند، به حسب روایت رسول اکرم، اینها مسلم نیستند؛ کسی که اهتمام به امور مسلمین ندارد، در صحنه خودشان نیستند، آنهایی که در صحنه هستند آنها را انتقاد می کنند. صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۵۲۷-۵۲۸ شواهد امر نشان می دهد، جنگ غزه ، آغازی است برای رهایی قدس شریف و پایانی برای عمر سراسر قتل و جنایت رژیم صهیونیستی نبرد غزه به گونه‌ای آغاز شد و به شیوه ای در جریان است که نتیجه نهایی برای هر دو طرف نبرد سرنوشت ساز است . کوتاه آمدن هر طرف به معنای محو شدن از صحنه سیاست و نوعی نابودی هویتی است . ابن معنا را هم رهبران جبهه مقاومت و کشورهای اسلامی و دغدغه مندان آزادی قدس بخوبی درک کرده اند و هم برای سران آمریکایی و رژیم صهیونیستی روشن است. نبرد غزه خیلی خوب شروع شد و توانست در طول یک هفته به‌ دستاوردهای نظامی و سیاسی منطقه ای بسیار خوبی را به دست آورد و حتی در سطح جهانی تاثیر گذار باشد. آن چه در تداوم آن مهم و تعیین کننده است ، تداوم هماهنگی‌های موجود میان رهبران گروه‌های جهادی و جبهه مقاومت و افزایش تحرکات سیاسی و عملی کشورهای اسلامی در جهت حمایت عملی از نبرد غزه است . بی شک رژیم دیوانه و سفاکی چون اسرائیل وقتی موجودیت و هستی خود را در خطر می بیند، دست به هر جنایت عمومی و فراگیر نسبت به مردم غزه می زند ، کما این که تاکنون زده است، لذا در نخستین گام باید برای این امر تدبیری اندیشیده شود تا هزیته تلفات جانی مردم غزه برای رژیم صهیونیستی، در حد بازدارندگی کامل ، افزایش یابد. اکنون وقت آن است که دیگر کشورهای مسلمان در این زمینه بدون فوت وقت دست به اقداماتی بازدارنده و پشیمان کننده برای رژیم صهیونیستی بزنند. مردم مسلمان در ایران و دیگر کشورهای اسلامی با حمایت های مادی و معنوی خود روحیه مبارزان را تقویت و روحیه سربازان صهیونیستی را تضعیف کنند. متفکران ، علمای حوزه و اساتيد دانشگاه‌ها، اصحاب رسانه و هنرمندان و نخبگان فکری چه در ایران یا دیگر جوامع اسلامی ، به هر شیوه ای که می توانند ، در این جهاد مقدس نقش فعال و موثری را داشته باشیم. مسلمانی و حتی آزادگی و مردانگی ایجاب می کند که امروز یکایک ما از هر آن چه در اختیار داریم، برای حمایت و کمک مادی و معنوی مردم مظلوم فلسطین دریغ نکنیم. بی شک در فردای قیامت که بسیار نزدیک است ، زیرا با مرگ هر کسی ، قیامت آن از برزخ آغاز می شود ، باید پاسخگوی خیل عظیم شهدا باشیم. نوشته شده در روز جمعه، ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۲ ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
هدایت شده از محمد صادقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺پاسخ کوبنده نماینده کویت در سازمان ملل به توهین های نماینده رژیم صهیونیستی نسبت به ایران _ جِدّا که کویت چه نماینده ی شجاع و غیور و باشرافتی در سازمان ملل دارد.‌ هزاران درود بر این مرد غیرتمند. واقعا آبروی اعراب را خرید که آن زنازاده ی اسرائیلی را عین سگ از جلسه بیرون انداخت و آبروی نداشته ی او و بزرگان جنایتکارش را بر باد داد.‌