eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
154 دنبال‌کننده
177 عکس
60 ویدیو
37 فایل
دکترای حقوق عمومی اندیشه ورز پژوهشگر و معلم حقوق در دانشگاه شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ️تیزر گفت و گو با دکتر حامد نیکونهاد؛ دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران 💡 با موضوع آسیب‌شناسی نظام انتخاباتی ایران ▫️تهیه شده در حاشیه مدرسه ملّی انتخابات؛ در استودیوی روابط‌ عمومی دانشگاه شیراز▫️ ◾از طریق لینک زیر می توانید فیلم کامل این گفت و گو را مشاهده نمابید: https://tv.shirazu.ac.ir/article/4302133
چه در اصل انتخاب و چه در گزینه‌های انتخاب؛ اگر در تصمیم گیری مردد شوم صحنه را دقیق می‌نگرم و می اندیشم اگر باز هم ترديد باقی بود نگاه می‌کنم ببینم "دلسوزان خیرخواه" چه می‌گویند و چه می کنند بعد، با توکل اقدام می‌کنم ‎
🔹انتخابات: نمایشی یا ارزشی؟ ➕همراه با پرسش و پاسخ 🔻سخنرانان: 🎙دکتر حامد نیکونهاد (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی) 🎙دکتر سید یاسر ضیایی (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم) 🔻زمان: 📆پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ 🕔ساعت ۱۷ 🔻محل برگزاری: 🔗http://ve.qom.ac.ir/vrcs_meeting ◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم @moavenat_farhangi_qom
برشی از مصاحبه با نشریه دانشجویی هفت تیر @haftetir_sbu در اوایل اسفند ماه ۱۴۰۲ در خصوص فارغ از تمام مسائل طرح‌شده پیرامون انتخابات، آیا مشارکت در انتخابات پیش‌رو را پیشنهاد می‌کنید؟ درخصوص پرسش پایانی و اینکه مشارکت در انتخابات را پیشنهاد می‌دهم یا خیر، پاسخ روشن من این است که آری، حتماً و بدون تردید! مشارکت در انتخابات یک فرصت فوق‌العاده تأثیرگذار و بی‌بدیل برای تأثیرگذاری بر مقدرات یک جامعه است. بله، مجلس یکی از ارکان حاکمیت است و همه‌کاره نیست؛ بله، انتخابات یکی از طرق ابراز اراده‌ی عمومی است. مجلسی که از پس این انتخابات تشکیل خواهد شد، با توجه به انواع محدودیت‌ها و ملاحظات و واقعیت‌های موجود باید تصمیم‌گیری کند. همه‌ی این‌ها درست است؛ اما نمی‌شود تردید کرد که مجلسِ برآمده از انتخابات و نمایندگان منتخب مستقیم مردم در حوزه‌های گوناگون حکمرانی می‌توانند تأثیر محسوس داشته باشند؛ در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، اداری، مالی. نمی‌توان در این موضوع تردید کرد؛ حتی اگر تلقی و فرض بر این بود، در فرض محال، که این مجلس تنها 1 درصد می‌تواند تأثیر بگذارد، باز هم عقل حکم می‌کرد که انسان در شکل‌دهی مجلس و ساختاری که می‌تواند چنین تأثیرگذاری‌ای داشته باشد مشارکت بکند. درحالی‌که ما می‌دانیم مجلس در قانونگذاری، در بودجه‌بندی، در الحاق به انواع سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و در معیشت روزمره‌ی مردم تأثیر فوق‌العاده دارد. نظارت مجلس بر ارکان اداری و اجرایی مملکت می‌تواند به‌صورت محسوس و معناداری، شیوه‌ی زمامداری مسئولان عالی اجرایی را تغییر بدهد. در این امور نمی‌شود تردید کرد و لذا ازاین‌جهت مشارکت در کارزار انتخابات به‌عنوان یک رأی‌دهنده، یک رفتار کاملاً سنجیده و عقلایی است؛ علاوه‌براین، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های جمعی، یکی از مراحل ساخته شدن خود انسان و همین‌طور ساخت آن جامعه‌ای است که انسان می‌خواهد در آن جامعه زندگی، برنامه‌ریزی و پیشرفت کند. وقتی محیط اجتماعی بر انتخاب‌های فردی من مؤثر است و وقتی زمامدارن در مجلس و غیر مجلس بر نحوه‌ی مدیریت این جامعه و نحوه‌ی ساخته شدن این جامعه مؤثرند، فردگرایانه‌ترین نگاه نیز حکم می‌کند که من برای اینکه بتوانم زندگی بهتری داشته باشم، ولو 1 درصد، مشارکت کنم و برای محیط‌سازی و جامعه‌سازی به‌صورت غیرمستقیم ایفای نقش کنم. دیگر توجیه و نکته‌ای که باعث می‌شود مشارکت در انتخابات اهمیت پیدا کند این است که انتخابات در همه‌ی دنیا یک فرآیند مسالمت‌آمیز است برای انتقال قدرت و چرخش نخبگان؛ یک فرآیند آرام و غیرخشونت‌آمیز است برای اینکه قدرت دست به دست شود. اینکه در جامعه‌ای این انتقال قدرت، آرام و با مشارکت گسترده اتفاق بیفتد، این برای آن جامعه، امنیت‌آفرین، ثبات‌ساز و اقتدارزا است؛ جامعه هویت، اتحاد و یکپارچگی خود را برای حل مسائل و مشکلاتش نشان می‌دهد. حضور در انتخابات این خاصیت فوق‌العاده مهم را دارد و طبیعی است که جامعه‌ای که متلاطم و متزلزل باشد، دچار ازهم‌گسیختگی شود و تعارضات درونی خشونت‌بار گسترده داشته باشد؛ نمی‌تواند برای حل مشکلاتش و برطرف کردن کاستی‌هایش برنامه‌ریزی کند. و نکته‌ی پایانی که به نظرم برای یک جامعه‌ی اسلامی و یک ملت مسلمان فوق‌العاده حائز اهمیت است، این است که هر فرد مسلمان می‌بایست در پیشگاه خداوند نسبت‌به تک‌تک تصمیماتی که اتخاذ می‌کند، چه تصمیمات فردی و چه اجتماعی پاسخگو باشد. باید عندالله حجتی داشته باشد که چرا من این تصمیم را گرفتم یا نگرفتم؛ من در حدود اختیاری که خدا به من داده بود و در جامعه‌ای که در آن زیست می‌کردم، می‌توانستم تأثیرگذار باشم، ولو 1 در میلیون. اگر بتوانم تأثیرگذار باشم و غفلت کنم، دریغ کنم و تصمیم شایسته و به‌موقع و به‌هنگام نگیرم، باید نزد خدا پاسخگو باشم که چرا منی که می‌توانستم ولو به قدر بسیار کوچک تأثیرگذار باشم، در انتخاب افرادی که بتوانند جامعه را به‌سامان کنند کوتاهی کردم و این برای من مسئولیت اخروی دارد؛ چون خداوند به من اختیار داده است و دراِزای این اختیار از من مسئولیت می‌خواهد و باید همه در پیشگاه خدا پاسخگو باشند. این نکته هم فرد مسلمان را دغدغه‌مند می‌کند که نسبت‌به تکلیفش در قبال خدا حساس باشد و کوتاهی نکند. لذا مشارکت در انتخابات چه به‌عنوان رأی‌دهنده، چه به‌عنوان برگزیدن نامزدهای شایسته‌تر و چه به‌عنوان ترغیب و تشویق سایران برای اهتمام داشتن به این تکلیف اجتماعی، حتماً ضرورت دارد و و مثمر ثمر است؛ منتها باید دقت داشت که مشارکت در تعیین سرنوشت، فقط انتخابات نیست و انتخابات نیز تنها شب انتخابات نیست و نظارت مستمر و مشارکت ادامه‌دار در طول دوره‌ی مجلس یا سایر ادوار زمامداری مسئولان، موضوعیت دارد و باید از سایر ظرفیت‌هایی که می‌شود برای تأثیرگذاری بر امر حکمرانی استفاده کرد، بهره‌برداری کرد ان‌شاءالله @drhamednikoonahad
هو الحق دعوت انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران از ملت ایران و جامعه علمی و حقوقی برای مشارکت آگاهانه و پرنشاط در 11 اسفند 1402 إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم مجلس به مثابه رکن رکین مردم سالاری دینی که مظهر و تجسم عینی آیه شریفه "وَأَمرُهُم شورىٰ بَينَهُم" است، حاصل مجاهدات و مبارزات بزرگانی همچون شهید شیخ فضل الله نوری، شهید آیت الله مدرس و سایر شهدایی است که جان خود را برای حفظ حرمت این نهاد محترم و احیای دولت حقه اسلامی فدا نمودند. بی‌تردید مجلس شورای اسلامی وفق اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی محل فریاد دردهای مردم، تقنین در راستای منافع ملی و نظارت بر رفتار کارگزاران حکومت است. لذا این میدان خطیر نیازمند مردان و زنانی است که از اعماق دل مردم برآمده باشد و با شناختی دقیق از نظام حقوقی و ساختارهای سیاسی بتوانند منادی نیازهای ملت و رهرو راستین ولایت باشند. اکنون که به کارزار انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم و ملت شریف و انقلابی ایران در آستانه اعمال حق بر تعیین سرنوشت اجتماعی که خود متبلور در اصل ۵۶ قانون اساسی است، قرار دارند، انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ضمن دعوت از تمامی آحاد ملت به ویژه جامعه علمی و حقوقی جهت شرکت در تعیین سرنوشت اجتماعی، از آنان دعوت می‌نماید که به حکم شرع و عقل آرای خود را متوجه نامزد های اصلح سازند. اگر بخواهیم نهادی را نشان دهیم که همنشینی جمهوریت و اسلامیت را توأمان و بی‌بدیل به تصویر می‌کشد، آن مجلس خبرگان رهبری است. اصل ۱۰۷ قانون اساسی به این مجلس راهبردی استقلال بی نظیری عطا کرده است. نباید فراموش نمود که این نهاد خود از دل موازین شریعت برخاسته است و وظیفه خطیر تعیین ولی فقیه و نظارت بر شرایط آن را دارد و در عین حال اعضای آن به شکلی مردم سالارانه منتخب می‌گردند، پس لازم است با شناخت موقعیت این نهاد، جایگاه رفیع آن را نه تنها در نظام حقوقی داخلی بلکه تأثیر آن را در جهان اسلام شناسایی کرده و نسبت به شرکت در انتخابات آن اقدام نمائیم. ملت شریف و انقلابی ایران؛ انتخابات در قامت امری ملی جدا از آن که یک حق شهروندی و یک تکلیف شرعی است، مایه استحکام موضع بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در کشاکش زورآزمایی های بین المللی می‌شود. در شرایطی که استکبار جهانی تمام مزدوران رسانه ای خود را به خط کرده است تا با کاهش مشارکت بتواند به منافع ملی ایران ضربه وارد سازد، این حضور گسترده است که می‌تواند تیر قدرت های امپریالیستی را به سنگ زند. فلذا لازم است که به عنوان یک ایرانی و کسی که دل در گرو این مرز و بوم دارد، انتخابات را سنگری پولادین در برابر هجمه دژخیمان ایران‌ستیز بیابیم. نباید از خاطر برد که اقامه انتخابات آزاد و همگانی، مولود انقلاب اسلامی ملت‌ ایران است. پیش از پيروزی شکوهمند انقلاب، تنها پوسته ای از پارلمان توسط رژیم دست نشانده پهلوی باقی مانده بود و انتخابات تنها نمايشی مضحک قلمداد می‌شد اما با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی، انتخابات نه امری نمایشی که موضوعی حقیقی و لازم برشمرده شد که حتی در شرایط حاد جنگی دوران دفاع مقدس نیز متوقف نگردید. انتخابات در مردم سالاری دینی تضمین مقبولیت مردمی آن است که از ارکان پدیدآورنده نظام به حساب می‌آید. جمهوری اسلامی ایران خود مردم‌نهاد است و مردم‌بنیاد تا به اکنون پیش رفته است و مطابق بيانات رهبران فکری انقلاب، راز بقای نظام نیز همین دو کلمه جمهوری و اسلامی است. نباید از دیده مغفول داشت که هر جامعه بشری شبکه ای به هم‌ تنیده است که کنش و واکنش عناصر آن بر همگان تأثیر می‌گذارد. به تعبیر رسای حضرت رسول‌الله(ص) جامعه انسانی همچون کشتی ای است که ساکنین آن به مردمان آن جامعه تشبیه گردیده اند‌. تردیدی نیست که این کشتی تنها هنگامی به ساحل مصلحت واصل می‌گردد که یکایک سرنشینان و ساکنین آن جملگی احساس مسئولیت نموده و در راستای هدف غایی آن گام بردارند. از آن حیث که اراده و اقدام مجلس شورای اسلامی در قامت قانون می‌تواند تمام آحاد ملت را تحت تأثیر خود قرار دهد، حضور و مشارکت در تشکیل آن حساسیت مسئولیت اجتماعی را بیش از پیش می‌نماید. بدین ترتیب با عنایت به جایگاه والای مجلس در پیشبرد نظام اجتماعی لازم است که فرد فرد آحاد ملت شریف و در رأس آن نخبگان و مجاهدین تبیین، اهمیت مشارکت و آنچه را که بند ۸ اصل ۳ قانون اساسی روا داشته است، متذکر و در ۱۱ اسفند به منصه ظهور رسانند. 🌐 @iplai_ir
برای رأی دادن شناسنامه لازم نيست همراهتون باشه کارت ملی یا گواهینامه یا گذرنامه یا کارت پایان خدمت کافیه
سامانه انتخاب ایران https://entekhabiran.moi.ir/branches
‏چند میلیون ايرانی مقیم یا ساکن خارج از کشور، حق رأی در انتخابات مجلس داشتند یعنی جزء واجدان شرایط بودند ولی‌، برخلاف انتخابات ریاست جمهوری، اصلا امکان رأی دهی نداشتند با این حال برای محاسبه مشارکت، شمارش می‌شوند چرا؟
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری انجمن علمی دانشجویی حقوق عمومی دانشگاه تربیت مدرس برگزار میکند: 1️⃣ موضوع کرسی سوم: بررسی خروج تصمیمات و آرای صادره از هیئت های تخصصی مراکز آموزشی و پژوهشی از شمول نظارت قضایی 🕰 زمان: سه شنبه 22 اسفند ماه 1402 - ساعت 10:00 مکان: دانشگاه تربیت مدرس، ساختمان خوارزمی، سالن عدالت با ارائه گواهی معتبر حضور در نشست علمی و ثبت نام در انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران لطفا جهت ثبت نام مشخصات خود را به کاربری زیر در پیام‌رسان بله یا ایتا یا تلگرام ارسال فرمایید. @abolfazlkondori ظرفیت شرکت حضوری محدود است 🌐 لینک شرکت در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/p_edalat/tasmimat 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
🎉 عیدانه طلوع حق 🏷 ۵۰ درصد تخفیف 🔥 ویژه تمامی دوره ها 💌 کدتخفیف : tolu1403 📝 دوره آموزش جریان شناسی اشخاص 🔺 شهیدبهشتی(ره) 📚 مدرس: جواد منصوری 🔺 از بنیانگذاران و نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 🔺 از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ⏱ ۶۵ دقیقه فایل آموزشی 🌐 بصورت مجازی 📃 ارائه گواهینامه معتبر 🇮🇷 ثبت نام از سراسر ایران 🔻 مشاهده جزئیات و ثبت نام: 🌐 https://toluehagh.ir/beh03-02 💠 موسسه فرهنگی طلوع حق https://eitaa.com/joinchat/2694840323C97c5d26c1c
عید یعنی بازگشت مثل معاد مثل توبه امید که محوّل الاحوال مددی کند تا به خویشتن خویش بازگردیم فِطۡرَتَ ٱللَّهِ ٱلَّتِي فَطَرَ ٱلنَّاسَ عَلَيۡهَا ان‌شاءالله ، سرآغاز روزگاری نو و پر از خیر و برکت باشد برای همه‌مان 🤲🤲🤲 ملتمس دعای خیرتان
دادگاه قانون اساسی ده روز مانده به پایان مهلت ثبت‌نام برای رای دادن در انتخابات پارلمان اروپا با صدور حکمی نوجوانان این کشور را ملزم به حضور پای صندوق‌های رای کرد. رای دادن در بلژیک برای افراد بالای ۱۸ سال اجباری است و خاطیان ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند بزرگسالانی که یک بازه ۱۵ ساله دست‌کم در چهار انتخابات شرکت نکنند، ممکن است برای همیشه از حق رای محروم شوند دادگاه قانون اساسی بلژیک اکنون ماده‌ای را که بر اساس آن تنها بزرگسالان ملزم به شرکت در انتخابات بودند، به حالت تعلیق در آورده است و این یعنی نوجوانان نیز در صورت عدم حضور پای صندوق‌‌های رای ممکن است با تحریم مزبور روبرو شوند. https://parsi.euronews.com/2024/03/23/voting-compulsory-for-16-and-17-year-olds-in-belgium-court-rules
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 جلوه‌های حقوق عمومی در قرآن 🎧 قسمت سوم ارائه‌دهنده: دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (ره) و دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران 🔸 موضوع: توحیدباوری؛ سنگ بنای جامعه‌سازی ولایت‌بنیاد در حقوق عمومی اسلامی 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
روز قدس، روز اسلام است، روز جدائی حق و باطل است - 1358/05/25 روز قدس، روزی است که اسلام را باید احیاءکرد و احیاء بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس، روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمال خبیث شما،واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است، باید مسلمین به هوش بیایند، باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند، قدرت های مادی، قدرت های معنوی. مسلمین که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدائی دارند و اسلام پشتوانه آنهاست و ایمان پشتوانه آنهاست، از چه باید بترسند؟ ما با یک جمعیت کمی در مقابل دشمنهای زیاد، دشمن های بسیار، قیام کردیم و ابرقدرت ها را شکست دادیم و کسی گمان نکند که دیگر بعضی از این قشرهای فاسد،بعضی از این چپ روهای آمریکائی یا غیر آمریکائی بتوانند در این مملکت اظهار وجود کنند. آن روز که ما بخواهیم و ملت ما بخواهند،در ظرف چند ساعت تمام آنها به زباله دان های فنا خواهند ریخته شد. ملت بزرگ ما دیگر از این حرکات مذبوحانه نخواهد ترسید و حرکات اسرائیل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطین، همین حرکات مذبوحانه است، حرکاتی است که اواخر عمر اشخاص فاسد، می کنند چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ایران این حرکات را کرد و منتهی به فنا شد. دولت های عالم بدانند که اسلام شکست بردار نیست، اسلام و تعالیم قرآن بر همه ممالک باید غلبه کند، دین باید دین الهی باشد، اسلام دین خداست و باید در همه اقطار، اسلام پیشروی کند. روز قدس، اعلام یک چنین مطلبی است، اعلام به این است که مسلمین به پیش! برای پیشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است، روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها، بیرق آن برافراشته شود، روزی است که باید به ابرقدرت ها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص) می دانم و روزی است که باید ما، تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوائی که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب، با تمام قوا ایستاده ایم و نخواهیم اجازه داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند. در ، ملتها باید به حکومت هائی که خائن هستند،هشدار دهند. روز قدس، روزی است که ما خواهیم فهمید چه اشخاصی و چه رژیم هائی با توطئه گرهای بین المللی موافقت دارند وبا اسلام مخالفت. آنهائی که شرکت ندارند، مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائیل و آنهائی که شرکت کردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در راس آنها آمریکا و اسرائیل است . روز امتیاز حق از باطل است، روز جدائی حق و باطل است. من از خداوند تبارک و تعالی خواهانم که غلبه بدهد اسلام را بر همه قشرهای عالم،بر همه مستکبرین، مستضعفین را غلبه بدهد. واز خدای تبارک و تعالی خواهانم که برادرهای ما را در فلسطین، در جنوب لبنان و در لبنان و در هر جائی از عالم که هستند، از دست مستکبرین و از دست چپاولگران نجات بدهد. والسلام علی رسول الله و علی ائمه المسلمین ، صحیفه نور جلد 8 صفحات 234-233
هستیم، ولی نیستیم ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند. اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینیاسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح بلکه مسئولند. ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست. بنابراین من خواهش می کنم مسئله را در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم.‌ فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را. منبع: (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱ @shahiddoctorbeheshti
💠 ضمن گرامیداشت ١٢ فروردین، سالروز جمهوری اسلامی ایران، انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران برگزار می‌کند: مردم‌مدار 🔸رویداد ایده‌پردازی برای ارتقای مشارکت مردمی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی در سطوح بین المللی، ملی و محلی 🔻 محورهای رویداد 🔰پیش‌نیازهای ایجاد یا ارتقای مشارکت 🔰سازوکارهای اجرایی‌سازی مشارکت 🔰سازوکارهای تثبیت و استمرار مشارکت 🔰ضوابط و محدودیت‌های پیاده‌سازی مشارکت 🔻 فرآیند برگزاری رویداد 🔰 ارسال آثار در قالب متن، ویدئو یا صوت 🔰 ارزیابی اولیه از سوی هیئت داوران 🔰 برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای ایده‌ 🔰 ارائه ایده‌های ارتقا یافته و داوری نهایی 🔰 اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان 📆 زمان برگزاری: بهار ١۴٠٣ 📩 مهلت ارسال آثار: ١٢ فروردین تا ١٢ اردیبهشت 🏢 محل برگزاری: دانشگاه تهران 🎁 تقدیر از ایده‌های برگزیده در قالب‌ ▪️جوایز ارزنده نقدی ▪️جذب در مراکز علمی و پژوهشی ▪️پشتیبانی ترویج ایده و اجرایی‌سازی آن 🔻هزینه شرکت در رویداد (پس از پذیرش اولیه ایده از سوی هیئت داوران): انفرادی: ٣٠٠ هزار تومان | گروهی: ١۵٠ هزار تومان به ازای هر نفر 🔹 جهت ثبت نام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC 🧑‍💻 پشتیبانی برخط و پاسخگویی به سؤالات در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام: 🌐 @mardommadaar 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
🌙 رهبر انقلاب: گاهی تظاهر به روزه‌خواری در بعضی معابر و شهرها دیده شد/ نظام جمهوری اسلامی در مقابل هنجارشکنی دینی وظیفه دارد، نباید کوتاهی کنیم ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در خطبه‌های نماز عید فطر: مسئله‌ی روزه بسیار مهم است. آنچه که امسال به بنده خبر داده می‌شد این بود که گاهی تظاهر به روزه‌خواری در بعضی از معابر شهر تهران و دیگر شهرها دیده شد. یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور وادار به دینداری کند. اما در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد. نباید کوتاهی کنیم و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر در این زمینه وظیفه‌ی خودشان را انجام باید بدهند. ✏️ امیدواریم ان‌شاءالله این سرمایه‌ی عظیم دین و معنویت در کشور برای این ملت همیشه حفظ شود، باقی بماند، که مایه‌ی عزّت است، مایه‌ی سربلندی است. و مایه‌ی کامروایی در امور دین و دنیاست. ۱۴۰۳/۱/۲۲ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چرا بعد پیروزی انقلاب رفراندم برگزار کردند؟ 🎙دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🔰 سلسله جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی(ره) - جلسه سوم 🆔 @sarcheshmeh_nour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سابقه تاریخی تحمیلی نبودن رهبری جامعه از سوی مردم 🎙دکتر حامد نیکونهاد عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و استاد گروه فقه و حقوق مؤسسه اندیشه بهشتی 🔰 سلسله جلسات سیر مطالعاتی آثار شهید بهشتی(ره) - جلسه دوم @sarcheshmeh_nour 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات | یوتیوب
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⤵️ پاسخ اول👇 بهترین پاسخ‌ها به این شبهه که: ❌ حمله تنبیهی تاثیری بر نداشته است منتظر پاسخ‌های دیگر باشید... 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⤵️ پاسخ پنجم👇 بهترین پاسخ‌ها برای این شبهه که: حمله تنبیهی تاثیری بر نداشته است 🔰 منظرپور، سردبیر سابق بی‌بی‌سی: 🔻 حمله ایران معادلات نظامی جهان را تغییر داد. 🔻 تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند؛ این یک تغییر موازنه استراتژیک در خاورمیانه و جهان است! 🔻 گنبد آهنین کاملا در برابر ناتوان نشان داد؛ اسرائیل فکرش را هم نمی‌کرد. 🔻 در ، چنین پاسخی از سوی حاکمان ایرانی به یک کشور متخاصم وجود نداشته است. ‌💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
ماده ۸ قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت مصوب ۱۳۹۹ هرگونه اقدامی از قبیل امنیتی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، تبلیغی، مساعدت اقتصادی و مالی مستقیم و غیرمستقیم آگاهانه در جهت تأیید یا تقویت و تحکیم رژیم صهیونیستی، ممنوع است. مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌شود.
🔷️حمله پهپادی موشکی جمهوری اسلامی ایران به مناطقی از سرزمینهای اشغالی از منظر حقوق بین الملل ✍️دکتر سید یاسر ضیایی دنشیار حقوق بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم 🔻حمله پهبادی و موشکی مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران به مواضعی از رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی در 26 فروردین 1403 که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه بود، اقدامی بی‌سابقه در رویارویی با این رژیم بوده است. تحلیل حقوقی از این اقدام به شرح زیر است: 1- ماده 51 منشور ملل متحد به دفاع مشروع در برابر یک «حمله مسلحانه علیه یک دولت» اشاره می‌کند. حمله مسلحانه در منشور ملل متحد تعریف نشده است و لذا مشخص نیست منظور از دولت همان مؤلفه‌های مذکور در بند 4 ماده 2 (تمامیت سرزمینی و استقلال سیاسی) است و یا شامل موارد دیگری مانند حاکمیت نیز می‌شود. مصادیق حمله مسلحانه مذکور در قطعنامه 3314 مجمع عمومی در تعریف تجاوز معیارهایی را به دست می‌دهد. ماده 3 قطعنامه از عبارت حمله نیروهای نظامی علیه سرزمین یک دولت و علیه نیروهای زمینی، دریایی و هوایی یا ناوهای دریایی و هوایی کشور دیگر استفاده می‌کند. دیوان بین‌المللی دادگستری در قضیه سکوهای نفتی حمله به یک کشتی نظامی ساده را مصداق حمله مسلحانه دانسته است. بنابراین آنچه مسلم است حمله به نیروی نظامی یک کشور مصداق حمله مسلحانه خواهد بود. حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه که منجر به کشته شدن ۷ مستشار نظامی ایرانی از جمله سردار زاهدی معاون عملیات سپاه قدس در سوریه شد حمله علیه نیروهای نظامی ایران محسوب می‌شود. اهمیت این حمله قطعاً کمتر از اهمیت حمله به یک کشتی نظامی ساده نبوده است و لذا حمله مسلحانه علیه دولت ایران صورت گرفته است که حق دفاع مشروع را برای ایران ایجاد می‌کند. 2- اینکه سفارتخانه و کنسولگری، سرزمین دولت محسوب نمی‌شود مورد حمایت بسیاری از حقوقدانان است و به طور مثال استدلال می‌کنند که متولد در آنجا متولد در خاک محسوب نمی‌شود و یا جرم در آنجا مشمول صلاحیت سرزمینی قرار نمی‌گیرد و یا ورود به آنجا نیاز به ویزا ندارد. اما نباید فراموش کرد این اماکن برخی ویژگی‌های سرزمین دولت متبوع را نیز دارند؛ به طور مثال پناهندگی به آنجا در حکم پناهندگی به سرزمین است و یا مصونیت این اماکن کمابیش مانند مصونیت اماکن دولتی است. لذا اگر این اماکن خاک کشور محسوب نشوند، اما شاید نظر صحیح‌تر آن باشد که این اماکن «در حکم خاک کشور» در نظر گرفته شوند. در این صورت حمله مسلحانه به آن نیز می‌تواند «در حکم حمله مسلحانه» به دولت تلقی شود که می‌تواند حق دفاع مشروع را ایجاد نماید. 3- در صورتی که حمله به کنسولگری ایران در سوریه مصداق حمله به سرزمین یا حاکمیت سوریه محسوب شود، سوریه نیز حق دفاع مشروع دارد. این حق می‌تواند به طور جمعی یعنی با مشارکت کشورهای دیگر اعمال شود و لذا اقدام ایران اگر مورد تأیید سوریه باشد مصداق دفاع مشروع جمعی نیز تلقی می‌شود. 4- و نکته آخر اینکه آنچه ممنوع است توسل به زور دولت‌ها علیه یکدیگر است. در دکترین جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی یک موجودیت نامشروع اشغالگر است و به عنوان یک دولت مورد شناسایی قرار نگرفته است. بنابراین اقدام نظامی علیه این رژیم، اقدام علیه یک بازیگر غیردولتی است که عجالتاً در سرزمین‌های اشغالی حضور دارد و لذا اقدام نظامی علیه یک دولت نیست تا مشمول ممنوعیت توسل به زور از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد. 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir