eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
175 دنبال‌کننده
216 عکس
72 ویدیو
49 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
36.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل بیستم قانون اساسی؛ یکایک ملت، یکسان در حمایت قانون و برخوردار از انواع حقها @drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل بیستم قانون اساسی؛ یکایک ملت، یکسان در حمایت قانون و برخوردار از انواع حقها #حقوق_ملت #دودقیقه
اصل بیستم؛ یکایک ملت، یکسان در حمایت قانون و برخوردار از انواع حقها «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.» ✔️اصل بیستم قانون اساسی دو مطلب دارد: تساوی همه افراد اعم از زن و مرد در مقابل قانون که در ابتدای اصل آمده و دوم، برخورداری ایشان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی. ✔️صدر اصل در مقام بیان برابری و حقوق همه افراد نیست. به بیان اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی «حمایت و مساوات در مقابل قانون» غیر از «مساوات در حقوق» است. ✔️حق‌های مدنی و سیاسی مثل حق مالکیت، حق رأی دادن، انواع آزادی‌ها (عقیده و بیان، آزادی‌های دینی و مذهبی، دسترسی آزاد به اطلاعات)، حق برابری، حق امنیت، حریم خصوصی، آزادی تردد، حق انتخاب محل اقامت، حق برخورداری از تابعیت، آزادی احزاب و تشکل‌ها، آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، حق‌های قضایی (دادخواهی، دادرسی، حق دسترسی به دادگاه عادل بی‌طرف، حق مصونیت در برابر اعمال شکنجه، علنی بودن رسیدگی‌ها). ✔️از مصادیق ، حق مالکیت شخصی و خصوصی، آزادی انتخاب شغل، می‌توان ذکر کرد. «حق بر تأمین اجتماعی» ، «مسکن متناسب با نیاز»، «رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و بهداشت»، «تأمین نیازهای اساسی ازجمله خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان» از مصادیق حقوق اجتماعی در قانون اساسی است. از مهم‌ترین مصادیق حقوق فرهنگی در قانون اساسی را می‌توان «حق بر و بهره‌مندی از محیط سالم و عاری از فساد»، «حق آموزش‌وپرورش رایگان» ، «بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‌ها» و «تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی،...» ذکر کرد. ✔️مصادیق حقوق ذکرشده منحصر به موارد مصرح در قانون اساسی نیست و در قوانین عادی و سایر قواعد الزام‌آور نیز مصادیق این حق‌ها قابل‌ملاحظه است. ✔️بهره‌مندی همه افراد از حقوق ذکرشده در اصل 20 مقید به قید «رعایت » است. به‌عنوان نمونه، محدود شدن حق رفت‌وآمد به‌عنوان یکی از حقوق اجتماعی برای زنان و مقید بودن آن به اذن همسر، ممنوعیت مالکیت از طریق ربا، قمار، رشوه و محدود شدن حق مالکیت به‌عنوان یکی از حقوق اقتصادی از طرق مذکور از موارد تخصیص این اصل توسط قید موازین اسلام است. ✔️تفاوت اصل 19 و اصل 20 در این است که مبنای تفکیک «مردم ایران» در اصل 19 شاخص قومیت است؛ درحالی‌که مبنای تقسیم «همه افراد ملت» در اصل 20 شاخص جنسیت است؛ بنابراین، حیطه شمول و مصادیق این دو اصل اساساً با یکدیگر متمایز است؛ یعنی قانون اساسی در اصل 20 به دلیل اهمیت موضوع زنان، به‌طور خاص به برخورداری آنان از حقوقی برابر با مردان (برابر به معنای متعادل و متوازن)، البته با رعایت موازین اسلام، تأکید کرده است. ✔️روشن است که برابری از منظر متفاوت با برابری از منظر اسناد حقوق بشری است چراکه در این اسناد برابری، بدون هیچ قیدی لازم الرعایه دانسته شده است. برابری به معنای مشابهت عینی نیست بلکه به معنای توازن و در برخورداری از مواهب و امتیازات بر اساس استعدادها و نقشهای اجتماعی است. ✔️مبنای در اندیشه اسلامی آن است که بر طبق آموزه‌های اسلامی انسان‌ها همه از یک پدر و مادر آفریده شده‌اند، هیچ‌کس در خلقت بر دیگری برتری ندارد. تفاوت‌های در خلقت نمی‌تواند معیار تبعیض باشد. ملاک برتری فضیلت و تقوا است. باوجود انواع اختلافات و تفاوت‌هایی که به لحاظ بینشی و عقیده بین انسان‌ها هست، این‌ها نباید عنصر وحدت انسانی و هویت مشترک بشری را از بین ببرد. انواع تفاوتهایی که به لحاظ رنگ و نژاد و زبان و انواع عناصر مادی که بین انسان‌ها وجود دارد، به خاطر نظام آفرینش است که برای افزایش شناخت انسان‌ها از نظام خلقت است. @drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
#رأی_اجباری حق/تکلیف #تعیین_سرنوشت #ترکیه #توییت_خوانی https://www.idea.int/data-tools/data/voter-
تکلیف قانونی به شرکت در انتخابات در یونان که امروز انتخابات پارلمانی داشت، مثل ترکیه ‎ است و عدم مشارکت در ‎ جریمه دارد. در یونان یک ماه تا یکسال حبس در انتظار کسانی است که برای رأی ندادن، عذر موجهی نداشته باشند https://www.gov.gr/en/sdg/residence/participating-in-municipal-elections-and-elections-to-european-parliament/european-elections/information-on-compulsory-voting-penalties-for-non-participation-None البته شهروندان بالای هفتادسال یا خارج نشین از این مجازات معافند! @drhamednikoonahad
💠 آیین آغاز به کار انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران (IPLAI) باحضور اعضای هیئت مدیره، اساتید و صاحب‌نظران برجسته کشور 📄 همراه با نشست تخصصی: حقوق عمومی اسلامی، ضرورت یا امتناع 🔸 آیت الله عباس کعبی - عضو مجلس خبرگان رهبری - عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) - عضو هیئت مدیره انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران 🔸 دکتر محمد بهادری‌ جهرمی - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس - عضو هیئت مدیره انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران 🔸 دبیرنشست: دکتر محمدرضا اصغری شورستانی - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی ❇️ همراه با عضویت رایگان برای شرکت‌کنندگان 🕒 سه‌شنبه ۹ خرداد ماه، ساعت ۱۵ 📍خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر (عج) و برادران مظفر، خانه اندیشه ورزان 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐@iplai_ir
امام خمینی و دولت سازی؛ تلاقی اندیشه سیاسی و کنش انقلابی.pdf
121.9K
📄امام خمینی و دولت سازی؛ تلاقی اندیشه سیاسی و کنش انقلابی 🖊خانم فاطمه نظری 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
🤳✍️ پرسش و پاسخ کوتاه مجازی @drhamednikoonahad
33.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل بیست و یکم قانون اساسی؛ حمایت‌های قانونی ویژه از زنان و خانواده @drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل بیست و یکم قانون اساسی؛ حمایت‌های قانونی ویژه از زنان و خانواده #حقوق_ملت #دودقیقه_قانون_اساس
اصل بیست و یکم قانون اساسی؛ حمایتهای قانونی ویژه از زنان و خانواده «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعايت موازين اسلامي تضمين نمايد و امور زير را انجام دهد : ايجاد زمينه هاي مساعد براي رشد شخصيت زن و احياي حقوق مادي و معنوي او . حمايت مادران ، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند ، و حمايت از كودكان بی سرپرست . ايجاد دادگاه صالح براي حفظ كيان و بقای خانواده . ايجاد بيمه خاص بيوگان و زنان سالخورده و بي سرپرست . اعطاي قيمومت فرزندان به مادران شايسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولي شرعی» ✅اصل 21 را می توان اصلی جبرانی و حمایتی نامید. تضمیناتی برای استیفای حقوق پایمال شده زنان در طول تاریخ حکومتهای طاغوتی و حمایتهایی برای ارتقای موقعیت زنان در و جامعه ✅آنچه در اصل 21 آمده تنها در قانون اساسی نیست. در اصل 20 به صراحت مقرر شده که همه افراد ملت اعم از و مرد از انواع حق ها و آزادی ها در چارجوب موازین اسلامی برخوردارند. ✅آنچه در این اصل ذکر شده از باب تمثیل است یعنی اولویتهای نظام حقوقی در خصوص زنان و خانواده را بیان کرده است. در واقع قانون‌گذار در مقام بیان همه حقوق زنان یا همه حمایهای قانونی از بانوان و خانواده به‌صورت حصری نیست. ✅این اصل بر مبنای مقدمه و بند 9 اصل 3 قانون اساسی تدوین شده است. در مقدمه ذیل عنوان زن در این مطلب بیان می‌شود که «... زنان به دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام طاغوتی متحمل شده‌اند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود...» بند 9 اصل 3 نیز رفع هرگونه تبعیض ناروا را از وظایف دولت برشمرده است. ✅عبارت « شخصیت زن» در بند 1 را می توان به معنای ارتقای کرامت زنان و رشد علم، فرهنگ و شخصیت و معنویت آنان و دور کردن ایشان از هرگونه کوته نگری، عقب‌ماندگی و مصرف‌زدگی به‌وسیله آموزش و فرهنگ‌سازی و هم‌چنین باورمندی جامعه و توجه ویژه همگان به نقش ویژه و تأثیر او در تعالی خانواده و اجتماع باشد. @drhamednikoonahad
توزیع رانت سیاسی از دریچه انتخابات تناسبی‌نما در توضیحات کوتاهی که در اختیار نسیم آنلاین قرار دادم نواقص و آسیبهای مصوبه اخیر مجلس در مورد تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و به طور خاص در حوزه انتخابیه تهران را بیان کردم. کوتاه اینکه در شرایط فعلی، این نوع نظام تناسبی با توجه به اینکه زمینه‌های تحقق آن وجود ندارد و نمی‌تواند ارزش‌های نظام سیاسی را تأمین کند، بیشتر به سمت توزیع نوعی رانت سیاسی شبه‌قانونی خواهد رفت که از الگوی مطلوب جمهوری اسلامی فاصله دارد. https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376868 توضیح بیشتر اینکه یکی از پیش‌فرض‌های مهم برای پذیرش تناسبی‌شدن انتخابات وجود نظام حزبی مستقر است. به این معنا که می‌بایست احزاب شناخته شده، مردم ساخته، مردم خواسته و مردم خاسته (یعنی برآمده از دل مردم) در ساحت یک جامعه وجود داشته باشد یا ، حداقل مراحل ابتدایی و مقدماتی این روند را طی کرده باشند؛ احزابی که مسئولیت تصمیمات و اقدامات و افراد معرفی‌شده توسط خود را بپذیرند، احزابی که با بودجۀ برخاسته از حمایت‌های مردمی اداره بشوند و فعالیت‌های سیاسی- اجتماعی انجام دهند و احزابی که برآمده از انتخاب و خواست واقعی بدنۀ مردم باشند. چنانچه چنین احزابی به‌عنوان تشکل‌های مردمی در بدنۀ یک جامعه شکل گرفته باشند و به حمایت‌های مردمی پشت‌گرم باشند، می‌توانند نمایندگی مردم را در معرفی نامزدهای شایسته برای تصدی سمت نمایندگی عهده‌دار شوند. در غیر این صورت چنین جناح‌ها و دسته‌بندی‌ها و گروه‌بندی‌هایی فاقد صلاحیت لازم برای این هستند که بخواهند از جانب مردم انتخاب‌گری کنند و این مطالبه را داشته باشند که نظام حقوقی و سیاسی، بخشی از کرسی‌های مجلس را براساس فهرست‌های اعلامی آن‌ها تعیین کند. این نکتۀ مهم قابل انکار نیست که در وضعیت فعلی جامعۀ ما احزابی با چنین بدنۀ مردمی وجود ندارد و در چنین شرایطی حرکت به سمت نظام تناسبی به معنای توزیع نوعی رانت برای برخی از به اصطلاح احزاب و گروه‌ها و جمعیت‌هایی است که می‌خواهند به مدد و به بهانۀ وارد خانۀ ملت بشوند. @drhamednikoonahad
بیارجمند در غروب یکی از روزهای بهار ۱۴۰۲ که در دل کویر سمنان به سمت مشهدالرضا در حرکت بودیم، کمی بعد از میامی گلدسته‌های مسجدی جلب توجه کرد. برای نماز مغرب ایستادیم. باد خنک و نسبتاً تندی می وزید. نزدیک مسجد که شدم سر بلند کردم: مسجد علی ابن ابی طالب. یا امیرالمومنین مددی! وضوخانه فاصله نسبتاً زیادی از مسجد داشت. بعد از وضو وارد مسجد شدم. محیط دایره شکل و نه چندان بزرگی داشت. تقریباً خلوت و آرام. چند نفری فرادا مشغول نماز بودند. مغرب را خواندم که نمازجماعتی دونفره برپا شد.پیوستم. فرد دیگری هم اضافه شد و نماز جماعت چهارنفره اقامه شد. هنگام خروج، دو مرد جافتاده و پا به سن گذاشته با صورت‌های تکیده که تجربه و رنج زحمت را نشان می‌داد دیدم که جلوی درب ورودی چای می‌دادند. گویا از اعضای هیأت امنای مسجد بودند. پسرم رضا زودتر رسیده بود و داشت ته‌مانده استکانش را سرمی‌کشید که رسیدم. سلامی کردم و خوش و بشی و آنها هم دعای خیری هدیه کردند. هنوز استکان چای را برنداشته بودم که صدای رضا در گوشم پیچید: - بابا میخوام کمک کنم. چشمم که به دستگاه کارتخوان مسجد افتاد ملتفت شدم. با لبخندی تأیید کردم و در دل خدا را سپاس گفتم. ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین سرکشیدن استکان چای، سرم را بلند کرد. دهها چشم معصوم را دیدم که ما را می‌نگریستند. حدود پانزده متر از دیوار مسجد، میزبان چهره‌های دلکش جوانانی بود که با چشمانشان سخن می‌گفتند. محو شده بودم. در میان چهره‌ها به این عبارت رسیدم «شورای اسلامی و شهرداریِ بیارْجْمَند» کلمه آخر را با تردید رو به یکی از آن دو مرد خواندم. سر تکان دادنش تأییدی بود بر تلفظ صحیح. اینجا بیارجمنده؟ -حدوداً پانزده کیلومتر فاصله داره شهرستانه؟ -نه، شهره مرد حدوداً چهل‌ساله‌ای که به نماز جماعت ملحق نشده بود، به جمع ما اضافه شد و مشغول نوشیدن چای. کناردستیِ چای‌ریز، متوجه حیرت من از تعداد شهدا شد ولی گویا می‌خواست تلنگر محکمی بزند: -بیارجمند حدود پنج‌شش هزار نفر جمعیت داره. دارم در ذهنم حساب کتاب می‌کنم تا درصد شهدا نسبت به جمعیت را بگیرم که اضافه می‌کند: -تازه الآن که بزرگ شده اینقدر جمعیت داره! حساب کتاب را فراموش می کنم و دوباره به چشمان معصوم روی دیوار خیره می‌شوم. مرد چهل‌ساله که هنوز استکان در دست است وارد گفتگو می‌شود و خطاب به آن دو مرد می‌گوید: - اگر می‌دونستن اینطوری می‌شه نمی‌رفتن. هیچ‌کدام تأیید نمی‌کنند حتی در صورت. - آنها با خدا معامله کردند. همین تک جمله را گفتم و به واکنش دو مرد نگاه کردم. کناردستیِ چای‌ریز، که می‌بیند غرولندهای آن مرد از وضعیت نابسامان اقتصادی است، به سخن می‌آید و وضعیت نامناسب معیشتی که باعث شرمندگی در برابر زن و بچه شده را تأیید می‌کند ولی با افتخار اضافه می‌کند که خودش رزمنده بوده و پشیمان هم نیست. دست در دست رضا، از همه خداحافظی می‌کنم و از مسجد خارج می‌شوم. در اندیشه‌ام که در رساندن پیام جهاد شهدا چقدر کارِنکرده پیش رو است! خدایا ما را شرمنده خون شهدای راه حق نکن @drhamednikoonahad
هدایت شده از نسیم آنلاین
25.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🟠 انتقادات استاد حقوق دانشگاه به لایحهٔ عفاف و حجاب: جای خالی گفت‌وگوهای صریح دربارهٔ نحوهٔ مواجهه با هنجارشکنی دکتر حامد نیکونهاد؛ استاد دانشگاه: 🔹سیر قانونگذاری در این خصوص ایرادات جدی دارد و بعد از تصویب نمی تواند آنگونه باید و شاید با پدیده ها مقابله کند 🔹جای خالی گفت وگوهای آزاد، صریح و علمی درخصوص عفاف و حجاب و نحوه‌ی مواجهه‌ی حقوقی با هنجارشکنان احساس می شود @NasimOnline