eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
170 دنبال‌کننده
182 عکس
63 ویدیو
38 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
بهشتی چپ نیست : گفته ایم با اقتصاد دولتی مخالفیم منبع: ، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه 1. یکی از اصولی که در سیستم اجتماعی و اقتصادی ما براساس معیارها و تعالیم اسلامی بر آن تأکید داریم، این است که در جامعه اسلامی باید از یک طرف کوشش شود دولت همه ی مصالح مردم را مورد توجه قرار بدهد و تأمین کند، ولی از سوی دیگر کارها هر چقدر ممکن است کمتر دولتی شود. مردمی بودن کارها و دولتی نشدن مدیریت جامعه به عنوان یک اصل از اصول نظام اجتماعی و اقتصادی اسلام است. ص157 2. گفته ایم با مخالفیم. ما با دولتی شدن اقتصاد مخالفیم و اقتصاد باید در حداقل ضرورت، دولتی باشد. این جزء اصول بود. ما با دولتی شدن اقتصاد مخالفیم. معتقدیم دولتی شدن اقتصاد، انسان های جامعه را وابسته می کند. منظور از وابستگی هم این است که انسانهای جامعه همه مزدور دولت می شوند. نظام مزدوری از بین نمی رود. منتها در سابق، مزدور اشخاص بودند، حالا مزدور دولت می شوند. ص235 3. در جامعه ی اسلامی، نقش محدودیتهای دولتی مورد پذیرش است ولی این محدودیت ها باید به حداقل ممکن برسد. بنابراین، اصل بر کاهش نقشهای الزامی و اجباری افراد از ناحیه دولت و اینکه دولت در کار افراد کمتر دخالت بکند است. ص216 @shahiddoctorbeheshti
به یاد معلمانی که با تحمل همه ناملایمات و بی‌مهری ها و قدرناشناسی‌ها، استوار و قوی‌دل و متعهدانه بار رسالت تربیت نسل جوان را به دوش می‌کشند آنان که به قیمت آب کردن سرمایه وجودشان، نور روشنی‌بخش و حیات‌آفرین "اندیشیدن" را بی‌چشمداشت در دلها پرفروغ نگاه می‌دارند. هنر معلم، رویاندن و پروراندن استعدادها و بارورکردن اندیشه‌هاست. معلم در خدمت آرمانی بی‌انتها است؛ ساختن انسان، پروردن استعدادهای خداداد برترین آفریده خدا نگاه به معلمی به عنوان شغل و حرفه، نه‌تنها کاستن از ارزش این عشق است، بلکه جفا در حق رسالت آموزگاران خالص و بی‌ادعا است سالروز بزرگداشت مقام بی همتای معلمی را خدمت همه معلمان و اساتید (شناخته و ناشناخته) تبریک می گویم. و بابت همه زحمات بی‌دریغ و خدمات شایسته‌شان به جامعه صمیمانه سپاسگزارم آرزوی سلامتی و توفیق برای یکایک آنها @drhamednikoonahad
چرا را اجباری کردند؟ (۳) =خب نگفتی چرا حجاب و پوشش باید این حد و حدود سخت‌گیرانه رو داشته باشه؟ - در مورد حد و حدود حجاب توضیح میدم ولی قبلش می‌خوام ی سوال بپرسم ازت = بفرمایید - گفته بودی که قبول داری حجاب واجبه، درسته؟ = به عنوان یک تکلیف شرعی فردی بله واجبه مثل نماز و روزه - خب معنی اینکه واجبه چیه؟ = منظورت چیه؟ خب واجبه دیگه، یعنی خدا گفته باید انجام بدی - بله ولی منظورم اینه که وقتی ی چیزی واجبه چه معنایی داره؟ =معناش هرچی باشه زوری کردن رعایت حجاب نیست - سوال من چیز دیگه‌ای بود =خب شما میگی چون واجبه پس باید حجاب رو به زور مردم تحمیل کرد - نه! = پس چی؟ - میگم اینکه خدا میگه فلان کار واجبه و فلان کار حرامه چی رو می‌خواد به ما بفهمونه؟ =خب همین که تو زندگی چه کاری رو باید انجام بدیم و چه کاری رو نباید - زنده باد، خدا رو چه حسابی همینو گفته؟ =خب چون خداست دیگه! - آره ولی چون خداست یعنی همینطوری الکی و بدون هیچ حساب و کتابی گفته یا یک مبنایی، فلسفه‌ای چیزی داشته؟ =معلومه که خدا کار بیهوده و باطل نمیکنه، حتماً حکمتی داره - احسنت، خدا حکیمه یعنی کاراش سنجیده و حساب‌شده است =آره ولی چه ربطی به بحث ما داره؟ - حوصله کن، حالا که خدا گفته حجاب واجبه بر اساس یک شناختی از انسان و هویت و هدفش بوده که گفته حجاب داشته باشید یعنی نفع و ضرر انسان و جامعه رو در نظر گرفته و بعدش باید و نباید گذاشته = درسته - این یعنی رعایت حجاب به نفع ما آدمهاست و رعایت نکردنش به زندگی و جامعه آسیب می‌رسونه وگرنه خدا نمی‌گفت که واجبه = قبول، ولی هنوز ربطش رو متوجه نشدم - منظورم اینه که حجاب مثل همه دستورات خدا، واقعیه یعنی بر اساس واقعیت‌های زندگی اجتماعیه =یعنی چون واقعیه پس باید زورش کرد؟ - نه، ولی کسی که خدا رو قبول داره و مسلمونه نمی‌تونه بگه که فلان دستور خدا واقعی نیست و اگر خلافش عمل کنم یا تو زندگی رعایتش نکنم اتفاق خاصی نمی افته و تأثیری بر واقعیت زندگی نداره و فقط گناهه و در قیامت باید جواب بدم و پوشش من به کسی ربطی نداره و از این حرفها = یعنی می‌خوای بگی رعایت نکردن حجاب به انسان و جامعه صدمه میزنه؟ - من نمیگم، خدا میگه. = پس چرا ما احساس نمی‌کنیم؟ آخه چه صدمه‌ای؟ - البته صدمات مادی و معنوی‌ رعایت نکردن حجاب خیلی زیاده و اگه من یا شما به این آسیبها بی‌توجه باشیم معنی‌اش این نیست که اون صدمات وجود ندارند، اما مسئله اینه که اگه واقعاً رعایت نکردن حجاب، ضرری به حال نداره و رعایتش هم خاصیت و منفعتی برای ما نداره اصلا چرا خدا باید دستور صریح و روشن بده که حجاب رو رعایت کنید @drhamednikoonahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔷️ معرفی کتاب شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران🔷️ «شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، اثری تحلیلی و متناسب با مبانیِ اصیل جمهوری اسلامی ایران است که برای آشنایی دانشجویان، پژوهش‌گران و عموم مردم با نگاه منظومه‌ای به قانون اساسی نگاشته شده است. برخی از ویژگی‌های برجسته کتاب: ۱. شرح نکات کانونی و فلسفه اساسی‌سازی اصول. ۲. بیان گزیده نکات مشروح مذاکرات قانون اساسی. ۳. توضیح مختصر پیرامون واژگان تخصصی و جدید اصول. ۴. اشاره به رویکرد شورای نگهبان اثر مذکور زیر نظر دکتر حامد نیکونهاد و به قلم برخی از دانشجویان و دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی حقوق عمومی نگاشته شده است. دفتر سوم، حقوق ملت، بخشی از مجموعه «شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است که به همت انتشارات پژواک عدالت و مساعدت مرکز وکلای قوه قضائیه از زمستان ۱۴۰۰ وارد بازار نشر شده و در اختیار جامعه علمی قرار گرفته و دفاتر دیگر در دست نگارش و طی مراحل آماده‌سازی و انتشارند که به زودی به زیور طبع، آراسته خواهند شد. اثر حاضر را می‌توانید از سایت پژواک عدالت به نشانی ذیل تهیه نمایید : https://multipurposestore.ir/
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده ببینید در عصر خودش و را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده‌دار کدام نقش حساس معرفی می کند. روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی‌گفتم از امام صادق است شما فکر می‌کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است «ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع» جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه‌ای که چنین شیوه‌ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته‌ای نیست، بلکه جامعه‌ای است آلوده. منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵ @shahiddoctorbeheshti
36.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل بیستم قانون اساسی؛ یکایک ملت، یکسان در حمایت قانون و برخوردار از انواع حقها @drhamednikoonahad
اصل بیستم؛ یکایک ملت، یکسان در حمایت قانون و برخوردار از انواع حقها «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.» ✔️اصل بیستم قانون اساسی دو مطلب دارد: تساوی همه افراد اعم از زن و مرد در مقابل قانون که در ابتدای اصل آمده و دوم، برخورداری ایشان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی. ✔️صدر اصل در مقام بیان برابری و حقوق همه افراد نیست. به بیان اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی «حمایت و مساوات در مقابل قانون» غیر از «مساوات در حقوق» است. ✔️حق‌های مدنی و سیاسی مثل حق مالکیت، حق رأی دادن، انواع آزادی‌ها (عقیده و بیان، آزادی‌های دینی و مذهبی، دسترسی آزاد به اطلاعات)، حق برابری، حق امنیت، حریم خصوصی، آزادی تردد، حق انتخاب محل اقامت، حق برخورداری از تابعیت، آزادی احزاب و تشکل‌ها، آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، حق‌های قضایی (دادخواهی، دادرسی، حق دسترسی به دادگاه عادل بی‌طرف، حق مصونیت در برابر اعمال شکنجه، علنی بودن رسیدگی‌ها). ✔️از مصادیق ، حق مالکیت شخصی و خصوصی، آزادی انتخاب شغل، می‌توان ذکر کرد. «حق بر تأمین اجتماعی» ، «مسکن متناسب با نیاز»، «رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و بهداشت»، «تأمین نیازهای اساسی ازجمله خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان» از مصادیق حقوق اجتماعی در قانون اساسی است. از مهم‌ترین مصادیق حقوق فرهنگی در قانون اساسی را می‌توان «حق بر و بهره‌مندی از محیط سالم و عاری از فساد»، «حق آموزش‌وپرورش رایگان» ، «بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‌ها» و «تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی،...» ذکر کرد. ✔️مصادیق حقوق ذکرشده منحصر به موارد مصرح در قانون اساسی نیست و در قوانین عادی و سایر قواعد الزام‌آور نیز مصادیق این حق‌ها قابل‌ملاحظه است. ✔️بهره‌مندی همه افراد از حقوق ذکرشده در اصل 20 مقید به قید «رعایت » است. به‌عنوان نمونه، محدود شدن حق رفت‌وآمد به‌عنوان یکی از حقوق اجتماعی برای زنان و مقید بودن آن به اذن همسر، ممنوعیت مالکیت از طریق ربا، قمار، رشوه و محدود شدن حق مالکیت به‌عنوان یکی از حقوق اقتصادی از طرق مذکور از موارد تخصیص این اصل توسط قید موازین اسلام است. ✔️تفاوت اصل 19 و اصل 20 در این است که مبنای تفکیک «مردم ایران» در اصل 19 شاخص قومیت است؛ درحالی‌که مبنای تقسیم «همه افراد ملت» در اصل 20 شاخص جنسیت است؛ بنابراین، حیطه شمول و مصادیق این دو اصل اساساً با یکدیگر متمایز است؛ یعنی قانون اساسی در اصل 20 به دلیل اهمیت موضوع زنان، به‌طور خاص به برخورداری آنان از حقوقی برابر با مردان (برابر به معنای متعادل و متوازن)، البته با رعایت موازین اسلام، تأکید کرده است. ✔️روشن است که برابری از منظر متفاوت با برابری از منظر اسناد حقوق بشری است چراکه در این اسناد برابری، بدون هیچ قیدی لازم الرعایه دانسته شده است. برابری به معنای مشابهت عینی نیست بلکه به معنای توازن و در برخورداری از مواهب و امتیازات بر اساس استعدادها و نقشهای اجتماعی است. ✔️مبنای در اندیشه اسلامی آن است که بر طبق آموزه‌های اسلامی انسان‌ها همه از یک پدر و مادر آفریده شده‌اند، هیچ‌کس در خلقت بر دیگری برتری ندارد. تفاوت‌های در خلقت نمی‌تواند معیار تبعیض باشد. ملاک برتری فضیلت و تقوا است. باوجود انواع اختلافات و تفاوت‌هایی که به لحاظ بینشی و عقیده بین انسان‌ها هست، این‌ها نباید عنصر وحدت انسانی و هویت مشترک بشری را از بین ببرد. انواع تفاوتهایی که به لحاظ رنگ و نژاد و زبان و انواع عناصر مادی که بین انسان‌ها وجود دارد، به خاطر نظام آفرینش است که برای افزایش شناخت انسان‌ها از نظام خلقت است. @drhamednikoonahad
تکلیف قانونی به شرکت در انتخابات در یونان که امروز انتخابات پارلمانی داشت، مثل ترکیه ‎ است و عدم مشارکت در ‎ جریمه دارد. در یونان یک ماه تا یکسال حبس در انتظار کسانی است که برای رأی ندادن، عذر موجهی نداشته باشند https://www.gov.gr/en/sdg/residence/participating-in-municipal-elections-and-elections-to-european-parliament/european-elections/information-on-compulsory-voting-penalties-for-non-participation-None البته شهروندان بالای هفتادسال یا خارج نشین از این مجازات معافند! @drhamednikoonahad
💠 آیین آغاز به کار انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران (IPLAI) باحضور اعضای هیئت مدیره، اساتید و صاحب‌نظران برجسته کشور 📄 همراه با نشست تخصصی: حقوق عمومی اسلامی، ضرورت یا امتناع 🔸 آیت الله عباس کعبی - عضو مجلس خبرگان رهبری - عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) - عضو هیئت مدیره انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران 🔸 دکتر محمد بهادری‌ جهرمی - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس - عضو هیئت مدیره انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران 🔸 دبیرنشست: دکتر محمدرضا اصغری شورستانی - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی ❇️ همراه با عضویت رایگان برای شرکت‌کنندگان 🕒 سه‌شنبه ۹ خرداد ماه، ساعت ۱۵ 📍خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر (عج) و برادران مظفر، خانه اندیشه ورزان 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐@iplai_ir
امام خمینی و دولت سازی؛ تلاقی اندیشه سیاسی و کنش انقلابی.pdf
121.9K
📄امام خمینی و دولت سازی؛ تلاقی اندیشه سیاسی و کنش انقلابی 🖊خانم فاطمه نظری 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
🤳✍️ پرسش و پاسخ کوتاه مجازی @drhamednikoonahad
33.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل بیست و یکم قانون اساسی؛ حمایت‌های قانونی ویژه از زنان و خانواده @drhamednikoonahad
اصل بیست و یکم قانون اساسی؛ حمایتهای قانونی ویژه از زنان و خانواده «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعايت موازين اسلامي تضمين نمايد و امور زير را انجام دهد : ايجاد زمينه هاي مساعد براي رشد شخصيت زن و احياي حقوق مادي و معنوي او . حمايت مادران ، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند ، و حمايت از كودكان بی سرپرست . ايجاد دادگاه صالح براي حفظ كيان و بقای خانواده . ايجاد بيمه خاص بيوگان و زنان سالخورده و بي سرپرست . اعطاي قيمومت فرزندان به مادران شايسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولي شرعی» ✅اصل 21 را می توان اصلی جبرانی و حمایتی نامید. تضمیناتی برای استیفای حقوق پایمال شده زنان در طول تاریخ حکومتهای طاغوتی و حمایتهایی برای ارتقای موقعیت زنان در و جامعه ✅آنچه در اصل 21 آمده تنها در قانون اساسی نیست. در اصل 20 به صراحت مقرر شده که همه افراد ملت اعم از و مرد از انواع حق ها و آزادی ها در چارجوب موازین اسلامی برخوردارند. ✅آنچه در این اصل ذکر شده از باب تمثیل است یعنی اولویتهای نظام حقوقی در خصوص زنان و خانواده را بیان کرده است. در واقع قانون‌گذار در مقام بیان همه حقوق زنان یا همه حمایهای قانونی از بانوان و خانواده به‌صورت حصری نیست. ✅این اصل بر مبنای مقدمه و بند 9 اصل 3 قانون اساسی تدوین شده است. در مقدمه ذیل عنوان زن در این مطلب بیان می‌شود که «... زنان به دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام طاغوتی متحمل شده‌اند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود...» بند 9 اصل 3 نیز رفع هرگونه تبعیض ناروا را از وظایف دولت برشمرده است. ✅عبارت « شخصیت زن» در بند 1 را می توان به معنای ارتقای کرامت زنان و رشد علم، فرهنگ و شخصیت و معنویت آنان و دور کردن ایشان از هرگونه کوته نگری، عقب‌ماندگی و مصرف‌زدگی به‌وسیله آموزش و فرهنگ‌سازی و هم‌چنین باورمندی جامعه و توجه ویژه همگان به نقش ویژه و تأثیر او در تعالی خانواده و اجتماع باشد. @drhamednikoonahad
توزیع رانت سیاسی از دریچه انتخابات تناسبی‌نما در توضیحات کوتاهی که در اختیار نسیم آنلاین قرار دادم نواقص و آسیبهای مصوبه اخیر مجلس در مورد تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و به طور خاص در حوزه انتخابیه تهران را بیان کردم. کوتاه اینکه در شرایط فعلی، این نوع نظام تناسبی با توجه به اینکه زمینه‌های تحقق آن وجود ندارد و نمی‌تواند ارزش‌های نظام سیاسی را تأمین کند، بیشتر به سمت توزیع نوعی رانت سیاسی شبه‌قانونی خواهد رفت که از الگوی مطلوب جمهوری اسلامی فاصله دارد. https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376868 توضیح بیشتر اینکه یکی از پیش‌فرض‌های مهم برای پذیرش تناسبی‌شدن انتخابات وجود نظام حزبی مستقر است. به این معنا که می‌بایست احزاب شناخته شده، مردم ساخته، مردم خواسته و مردم خاسته (یعنی برآمده از دل مردم) در ساحت یک جامعه وجود داشته باشد یا ، حداقل مراحل ابتدایی و مقدماتی این روند را طی کرده باشند؛ احزابی که مسئولیت تصمیمات و اقدامات و افراد معرفی‌شده توسط خود را بپذیرند، احزابی که با بودجۀ برخاسته از حمایت‌های مردمی اداره بشوند و فعالیت‌های سیاسی- اجتماعی انجام دهند و احزابی که برآمده از انتخاب و خواست واقعی بدنۀ مردم باشند. چنانچه چنین احزابی به‌عنوان تشکل‌های مردمی در بدنۀ یک جامعه شکل گرفته باشند و به حمایت‌های مردمی پشت‌گرم باشند، می‌توانند نمایندگی مردم را در معرفی نامزدهای شایسته برای تصدی سمت نمایندگی عهده‌دار شوند. در غیر این صورت چنین جناح‌ها و دسته‌بندی‌ها و گروه‌بندی‌هایی فاقد صلاحیت لازم برای این هستند که بخواهند از جانب مردم انتخاب‌گری کنند و این مطالبه را داشته باشند که نظام حقوقی و سیاسی، بخشی از کرسی‌های مجلس را براساس فهرست‌های اعلامی آن‌ها تعیین کند. این نکتۀ مهم قابل انکار نیست که در وضعیت فعلی جامعۀ ما احزابی با چنین بدنۀ مردمی وجود ندارد و در چنین شرایطی حرکت به سمت نظام تناسبی به معنای توزیع نوعی رانت برای برخی از به اصطلاح احزاب و گروه‌ها و جمعیت‌هایی است که می‌خواهند به مدد و به بهانۀ وارد خانۀ ملت بشوند. @drhamednikoonahad
بیارجمند در غروب یکی از روزهای بهار ۱۴۰۲ که در دل کویر سمنان به سمت مشهدالرضا در حرکت بودیم، کمی بعد از میامی گلدسته‌های مسجدی جلب توجه کرد. برای نماز مغرب ایستادیم. باد خنک و نسبتاً تندی می وزید. نزدیک مسجد که شدم سر بلند کردم: مسجد علی ابن ابی طالب. یا امیرالمومنین مددی! وضوخانه فاصله نسبتاً زیادی از مسجد داشت. بعد از وضو وارد مسجد شدم. محیط دایره شکل و نه چندان بزرگی داشت. تقریباً خلوت و آرام. چند نفری فرادا مشغول نماز بودند. مغرب را خواندم که نمازجماعتی دونفره برپا شد.پیوستم. فرد دیگری هم اضافه شد و نماز جماعت چهارنفره اقامه شد. هنگام خروج، دو مرد جافتاده و پا به سن گذاشته با صورت‌های تکیده که تجربه و رنج زحمت را نشان می‌داد دیدم که جلوی درب ورودی چای می‌دادند. گویا از اعضای هیأت امنای مسجد بودند. پسرم رضا زودتر رسیده بود و داشت ته‌مانده استکانش را سرمی‌کشید که رسیدم. سلامی کردم و خوش و بشی و آنها هم دعای خیری هدیه کردند. هنوز استکان چای را برنداشته بودم که صدای رضا در گوشم پیچید: - بابا میخوام کمک کنم. چشمم که به دستگاه کارتخوان مسجد افتاد ملتفت شدم. با لبخندی تأیید کردم و در دل خدا را سپاس گفتم. ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین سرکشیدن استکان چای، سرم را بلند کرد. دهها چشم معصوم را دیدم که ما را می‌نگریستند. حدود پانزده متر از دیوار مسجد، میزبان چهره‌های دلکش جوانانی بود که با چشمانشان سخن می‌گفتند. محو شده بودم. در میان چهره‌ها به این عبارت رسیدم «شورای اسلامی و شهرداریِ بیارْجْمَند» کلمه آخر را با تردید رو به یکی از آن دو مرد خواندم. سر تکان دادنش تأییدی بود بر تلفظ صحیح. اینجا بیارجمنده؟ -حدوداً پانزده کیلومتر فاصله داره شهرستانه؟ -نه، شهره مرد حدوداً چهل‌ساله‌ای که به نماز جماعت ملحق نشده بود، به جمع ما اضافه شد و مشغول نوشیدن چای. کناردستیِ چای‌ریز، متوجه حیرت من از تعداد شهدا شد ولی گویا می‌خواست تلنگر محکمی بزند: -بیارجمند حدود پنج‌شش هزار نفر جمعیت داره. دارم در ذهنم حساب کتاب می‌کنم تا درصد شهدا نسبت به جمعیت را بگیرم که اضافه می‌کند: -تازه الآن که بزرگ شده اینقدر جمعیت داره! حساب کتاب را فراموش می کنم و دوباره به چشمان معصوم روی دیوار خیره می‌شوم. مرد چهل‌ساله که هنوز استکان در دست است وارد گفتگو می‌شود و خطاب به آن دو مرد می‌گوید: - اگر می‌دونستن اینطوری می‌شه نمی‌رفتن. هیچ‌کدام تأیید نمی‌کنند حتی در صورت. - آنها با خدا معامله کردند. همین تک جمله را گفتم و به واکنش دو مرد نگاه کردم. کناردستیِ چای‌ریز، که می‌بیند غرولندهای آن مرد از وضعیت نابسامان اقتصادی است، به سخن می‌آید و وضعیت نامناسب معیشتی که باعث شرمندگی در برابر زن و بچه شده را تأیید می‌کند ولی با افتخار اضافه می‌کند که خودش رزمنده بوده و پشیمان هم نیست. دست در دست رضا، از همه خداحافظی می‌کنم و از مسجد خارج می‌شوم. در اندیشه‌ام که در رساندن پیام جهاد شهدا چقدر کارِنکرده پیش رو است! خدایا ما را شرمنده خون شهدای راه حق نکن @drhamednikoonahad
25.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🟠 انتقادات استاد حقوق دانشگاه به لایحهٔ عفاف و حجاب: جای خالی گفت‌وگوهای صریح دربارهٔ نحوهٔ مواجهه با هنجارشکنی دکتر حامد نیکونهاد؛ استاد دانشگاه: 🔹سیر قانونگذاری در این خصوص ایرادات جدی دارد و بعد از تصویب نمی تواند آنگونه باید و شاید با پدیده ها مقابله کند 🔹جای خالی گفت وگوهای آزاد، صریح و علمی درخصوص عفاف و حجاب و نحوه‌ی مواجهه‌ی حقوقی با هنجارشکنان احساس می شود @NasimOnline
نحوه برخورد جمهوری اسلامی با گناه ما با صراحت می گوئیم در جمهوری اسلامی شرابخواری آزاد نیست، میگساری آزاد نیست، قماربازی آزاد نیست، رباخواری آزاد نیست، ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران آزاد نیست. زنبارگی و جنسی آزاد نیست دروغ و تهمت و افترا آزاد نیست. نظام جمهوری اسلامی با این گونه فسادها مقابله می کند در درجه اول با به کار بردن شیوه های تربیتی و نهادهای اقتصادی، اجتماعی ضد گناه و در درجه دوم برای گناهها و تخلفات مشهود با قدرت قانون و دستگاه قضائی. منبع: جاودانه تاریخ جلد 5 گفتارها(3)، ص 140 @shahiddoctorbeheshti
♦️همزمان با چهل و دومین سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، خانه موزهٔ شهید بهشتی و موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کنند: 🔻مراسم رونمایی کتاب رونمایی از کتاب سیاست بهشتی با حضور دکتر حامد نیکو نهاد (استاد گروه حقوق موسسه اندیشه بهشتی) و جناب آقای محمدرضا مهدوی (مدیر گروه سیاست موسسه اندیشه بهشتی/ از نویسندگان کتاب) و جمعی از چهره‌های فرهنگی و علاقمندان به این شهید بزرگوار 🔻زمان: سه شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ 🔻محل برگزاری: خانه موزه شهید بهشتی 📌نشانی: تهران، خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خ مسعود، خ مطهری،کوچه شهید بهشتی،شماره ۱۲. تماس: ۲۲۶۳۵۰۰ ✅دوستان تهرانی که امکان حضور در مراسم قم را ندارند می‌توانند در این نشست حضور پیدا کنند. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
در شب سالگرد شهادت شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران صدیق انقلاب اسلامی توفیقی شد تا در خانه موزه شهید بهشتی در جمع تنی چند از علاقه‌مندان آن شهید حضور پیدا کنم. سعی کردم مهمترین بیانات روشن و روشنگر شهید مظلوم در باب حدود آزادی در جامعه و نحوه مواجهه حکومتی و تربیتی با مقوله بد پوششی و فساد جنسی را مستند به بیانات صریح و منتشرشده ایشان نقل کنم. در این گفتار کوتاه، عمده زمان را به نقل قول مستقیم و کامل عین بیانات شهید اختصاص دادم و کمتر وارد تحلیل شخصی و یا تفسیر موضوع شدم. توصیه اکید می‌کنم به همه علاقه‌مندان اندیشه‌های شهید بهشتی و دیگر رهبران فکری انقلاب اسلامی که برای آشنایی با منظومه فکری این سرآمدان تاریخ معاصر، به صورت مستقیم به آثار منتشر شده و در دسترس ایشان مراجعه کنند و نه از دریچه فهم آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع می‌کنند. منابع بحثی که مطرح کردم: تک گفتار موضوعی با عنوان لیبرالیسم از انتشارات روزنه فایل تصویری سخنرانی با عنوان ریشه ها و مبانی لیبرالیسم جاودانه تاریخ جلد 5 گفتارها(3) ص۱۳۸ به بعد (سخنرانی در اجتماع مردم قم در ۲۲ بهمن ۱۳۵۹) جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۳ به بعد(سخنرانی با عنوان حجاب و حدود آزادی در جامعه اسلامی ۲۳ بهمن ۱۳۵۹) سخنرانی با عنوان برداشت تک بعدی از اسلام سخنرانی با عنوان آزادی @drhamednikoonahad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی سخنرانی در خانه موزه شهید بهشتی در ششم تیر ماه 1402 با محوریت نقل قول مستقیم بیانات شهید بهشتی در مورد حدود آزادی در جامعه اسلامی و نحوه‌ی مواجهه با بدپوششی و فساد جنسی @drhamednikoonahad
چرا علی؟ چرا غدیر؟ اگر با شما مشورت می‌شد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟ نگرانی پیامبر در مورد گرانبهایش! منصف باشید! قصه و مطرح نيست در سال‌هايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد جشن مى‌گرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى‌گفتم خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى را مسأله‌اى غير از و عليه‌السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه اگر سالها بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله‌اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش‌پاافتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ... پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به ارزشهاى عالى انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه‌اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى‌شود. نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى‌تواند پس از او اين جامعه را اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، حتى يك درجه زاويه انحرافى در مسير نهضت به وجود نيايد. اين نگرانى بزرگ است. مسأله شوخى_نيست ... پيغمبر احساس مى كند، مى‌يابد، مى‌داند و به عنوان رهبرى الهى، دانا، تيزبين و ژرف‌نگر مى بيند كه با انقلاب اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و آمده‌اند، نماز مسلمانى را مى‌خوانند، ماه رمضان هم روزه مى‌گيرند، حتى زكات هم مى‌دهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مى‌روند و براى اسلام شمشير هم مى‌زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها است؟ نه! تعجب نكنيد. ... چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مى‌كند و هر بار نگاه مى‌كند مقدم بر همه فقط يك انسان واجدشرايط مى‌باشد؛ انسانى كه اصولاً از نسل انقلاب اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در خانه پاك پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه نهضت اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت. چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، بى‌دغل، بى‌طمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. خالص در راه خدا! شما اصلا از فرمان خدا صرف‌نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن خون دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند مشورت مى‌كرد و مى‌گفت چه كسى مى‌تواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مى‌توانيم معرفى كنيم غير از على؟ منصف باشيد. قصه و مطرح نيست. ... آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست ، را بگيرد و بگويد « » مردم على را ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى جامعه نوساخته و نوخاسته اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به زمامدارى منصوب كند عكس‌العمل سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكس‌العملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك بحران سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ... منبع: ، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83 سخنرانی در سال 1351 آبادان @Shahiddoctorbeheshti
📜 عاشقم بر همه عالم ▫️انسان در راه معشوق به اندازه عشقش صبر مى‌كند. مگر نمى‌بينى كه به خاطر رسيدن به تخم مرغ ارزان چگونه صف مى‌كشند و روى برف‌ها مى‌ايستند و سرما مى‌خورند. مگر نمى‌بينى كه چگونه از صبح تا به شام به خاطر معشوق‌هاى خود مى‌دوند و مگر نمى‌بينى چگونه از عشق‌ها به عادت‏ها مى‌رسند و از عشق‌ها به استقامت‌ها دست مى‌يابند. ▫️كليد تمام استقامت‌ها، شكيبايى‌ها و زايندگى‌ها و سازندگى‌ها و كارآورى‌ها، كليد اين سه مرحله همان ايمان است. كسى كه عاشق حق شد، عاشق خلق مى‌شود، كه: عاشقم بر همه‏ عالم كه همه عالم از اوست. و اين عشق مى‌شود زيربناى مبارزه و امر به معروف و نهى از منكر. ▫️كسى كه عاشق شد، خواستار بهروزى و بهزيستى و رشد و حركت و كمال معشوق است و در اين ديد حتى يك پَر سبزى و يك لقمه نان و يك ورق كاغذ هم هدر نمى‌شود و ضايع نمى‌گردد، كه بايد هر چيز به رشد خود و كمال خود برسد و اين خوددارى از اسراف بر اساس اين اعتقاد استوار مى‌شود نه فقط بر اساس يك بخل و يا يك ديد اقتصادى. ▫️و كسى كه يك پر سبزى را هدر نمى‌كند و اسراف نمى‌كند، چگونه مى‌تواند شاهد از دست رفتن استعدادهاى خلق باشد. چگونه مى‏تواند خودش باتلاق خلق بشود و آنها را مطيع و مريد و برده خود بسازد و چگونه مى‌تواند كه شاهد اسارت و بردگى و در باتلاق رفتن خلق باشد و آرام بگيرد؟ ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۵۴ #⃣ ▫️@einsad