🤔#پرسش :
❓ به هنگام وضو، آیا گوشها جزو [مسح] سر است؟ و میتوان آندو را استحباباً مسح نمود؟
🔺 امام بـاقـر : خير
🔺 امام صادق : بله
1_ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ أَنَّ أُنَاساً يَقُولُونَ إِنَّ بَطْنَ الْأُذُنَيْنِ مِنَ الْوَجْهِ وَظَهْرَهُمَا 👈🏻 مِنَ الرَّأْسِ. فَقَالَ : لَيْسَ عَلَيْهِمَا غَسْلٌ وَلَا مَسْحٌ.
📚 کافی ٢٩/٣
2_ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ 👈🏻 الْأُذُنَانِ مِنَ الرَّأْسِ؟ قَالَ : نَعَمْ. قُلْتُ : فَإِذَا مَسَحْتُ رَأْسِي مَسَحْتُ أُذُنَيَّ؟ قَالَ : نَعَمْ.
📚 تهذیب الأحکام ٦٢/١
«مذهب» اگر از جانب خدا نباشد، قطعاً اختلاف وتناقض در آن موج میزند.❕❕
💠#پاسخ💠
👌اهلسنت معتقدند که در وضو , گوشها باید به همراه سر مسح شود , ابوحنیفه و مالک بن انس و احمد بن حنبل از امامان فقهی اهلسنت به این مساله فتوا داده اند :
📚المبسوط للسرخسى 1: 65، و أحكام القرآن للجصاص 2: 353، و شرح معاني الآثار 1: 34، و بداية المجتهد 1: 13، و شرح فتح القدير 1: 12، و تحفة الاحوذى 1: 148، و تفسير القرطبي 6: 90. المدونة الكبرى 1: 16، و مسائل الامام أحمد بن حنبل: 8، و أحكام القرآن للجصاص 2: 353، و تحفة الاحوذى 1: 148. و تفسير القرطبي 6: 90، و بداية المجتهد 1: 13. ( به نقل از کتاب الخلاف شیخ طوسی ج 1 ص 86 )
❗️این فتوای امامان اهلسنت بر خلاف قرآن کریم است , زیرا قرآن تنها مسح سر را واجب می داند نه مسح گوشها را و می فرماید :
" اى كسانى كه ايمان آوردهايد هنگامى كه براى نماز بپاخاستيد صورت و دستها را تا آرنج بشوئيد و سر و پاها را تا مفصل (يا برآمدگى پشت پا) مسح كنيد " " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن " ( سوره مائده آیه 6 )
❗️جالب آن است که در روایات اهلسنت هم آمده است که وقتی عثمان نحو وضوی پیامبر گرامی اسلام را بیان می کرد , سخنی از مسح گوشها توسط پیامبر گرامی به میان نمی آورد و میگفت پیامبر اسلام تنها سرش را مسح می کرد نه گوشها را :
"ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ، ثُمَّ غَسَلَ كُلَّ رِجْلٍ ثَلَاثًا ثُمَّ قَالَ: رَأَيْتُ النَّبِيَّ يَتَوَضَّأُ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا " _ " ثُمَّ مَسَحَ رَأْسَهُ. ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَهُ الْيُمْنَى إِلَى الْكَعْبَيْنِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ. ثمَّ غَسَلَ الْيُسْرَى مِثْلَ ذَلِكَ. ثُمَّ قَالَ: رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا. " _ " ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ ثَلَاثًا، وَ غَسَلَ يَدَهُ الْيُمْنَى إِلَى الْمِرْفَقِ ثَلَاثًا، ثُمَّ الْيُسْرَى مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ مَسَحَ رَأْسَهُ، ثُمَّ غَسَلَ قَدَمَهُ الْيُمْنَى ثَلَاثًا، ثُمَّ الْيُسْرَى مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ قَالَ: رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ تَوَضَّأَ مِثْلَ وُضُوئِي هَذَا "
📚صحيح البخاري، ج1، ص: 133 _ صحيح مسلم، ج1، ص: 205 _ سنن أبي داود، ج1، ص: 56
👌در روایات شیعه نیز با صراحت گفته شده است که در وضو نیازی به شستن گوشها به همراه صورت یا مسح گوشها به همراه سر نیست و چنین عملی مشروع و مورد دستور شریعت نمی باشد : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْأُذُنَانِ لَيْسَا مِنَ الْوَجْهِ وَ لَا مِنَ الرَّأْسِ. " _ " فقال لیس علیهما غسل و لا مسح "
📚الکافی ج 3 ص 29 _ تهذیب الاحکام ج 1 ص 55
❗️بله در روایتی آمده است که گوشها به همراه سر باید مسح شود : " سَأَلْتأَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع الْأُذُنَانِ مِنَ الرَّأْسِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِذَا مَسَحْتُ رَأْسِي مَسَحْتُ أُذُنَيَّ قَالَ نَعَم " ( تهذیب الاحکام ج 1 ص 62 )
❗️این روایت بر خلاف قرآن و سایر روایات است که مسح گوشها در وضو را اجازه نمی دهند و از سوی دیگر این روایت موافق با فتاوای علمای اهلسنت است که مسح گوشها در وضو را واجب می دانند , بنابراین چنین روایتی که موافق با اهلسنت است , تقیه ای صادر شده و قابل تکیه نیست , زیرا طبق بیان امام صادق علیه السلام ما ماموریم که در هنگام تعارض , روایاتی را اخذ کنیم که خلاف اهلسنت است : "مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد "
📚الكافي ، ج1، ص: 68
👌شیخ طوسی نیز متذکر آنچه ما گفتیم پیرامون تقیه ای بودن روایت شده است : " فَمَحْمُولٌ عَلَى التَّقِيَّةِ لِأَنَّهُ مُوَافِقٌ لِمَذَاهِبِ الْعَامَّةِ وَ مُنَافٍ لِظَاهِرِ الْقُرْآن "
📚الإستبصار فيما اختلف من الأخبار، ج1، ص: ۶۴
📚سال شهادت امام سجاد(علیه السلام)؟
1⃣نظریه اول:[سال۹۴ ه.قمری]
«فَإِنَّهُ مَاتَ فِي سَنَةِ أَرْبَعٍ وَ تِسْعِينَ»
👥قائلین :
۱)شیخ مفید(متوفی سال۴۱۳ق)(۱)
۲)شیخ طوسی(متوفی سال۴۶۰ق)(۲)
۳)ابن اثیر(متوفی سال۶۳۰ق)(۳)
۴)اربلی(متوفی سال۶۹۳)(۴)
۵)علامه مجلسی(متوفی سال۱۱۱۰ق)(۵)
2⃣نظریه دوم:[سال ۹۵ ه.قمری]
«مَاتَ فِي سَنَةِ خَمْسٍ وَ تِسْعِينَ»
👥قائلین :
۱)شیخ کلینی(متوفی سال۳۲۹ق)(۶)
۲)مسعودی(متوفی قرن چهارم)(۷)
📚روز شهادت امام سجاد(علیه السلام)؟
دو نقل مشهور در میان سایر نقلهای دیگر!
1⃣نظریه اول : [۱۲ محرم]
«فِي ثَانِی عَشَرَ اَلْمُحَرَّمِ»
👥قائل :
۱)شیخ طبرسی(متوفی سال۵۴۸ق)(۸)
2⃣نظریه دوم : [۲۵ محرم]
«فِي خَمْسَةَ وَ عِشْرِينَ اَلْمُحَرَّمِ»
👥قائلین :
۱)اربلی(متوفی سال۶۹۳ق)(۹)
۲)کفعمی(متوفی سال۹۰۵ ق)(۱۰)
۳)شیخ طوسی(متوفی سال۴۶۰ق)(۱۱)
۴)سید محسن امین(متوفی سال ۱۳۷۱ق)(۱۲)
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۳۹
۲)مصباح المتهجد شیخ طوسی، ص۷۸۷
۳)الکامل ابن اثیر، ج۴، ص۲۳۸
۴)كشف الغمة اربلی، ج۲، ص۲۹۴
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۶، ص۱۵۱
۶)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۴۶۸
۷)مروج الذهب مسعودی، ج۳، ص۱۶۰
۸)اعلام الوری طبرسی، ص۲۵۶
۹)کشف الغمه اربلی، ج۲، ص۲۹۴
۱۰)المصباح کفعمی، ص۵۰۹
۱۱)مصباح المتهجد شیخ طوسی، ص۷۸۷
۱۲)اعیان الشیعه مرحوم امین، ج۱، ص۶۲۹
#دانشجویی
#دانشگاه_فردوسی_مشهد
جزوه بسیار خلاصه همرزمان حسین علیهالسلام ویژه طرح حم۲که در حال برگزاری در دانشگاه فردوسی می باشد
جزوه خلاصه جامع ازهمرزمان حسین علیه السلام
آجرک الله یا صاحب الزمان
#قرار_هفتگی
دکتر مسعود بازودار
کربلایی سید رضا علیزاده
[هیئت عشاق الحیدر علیه السلام ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون شرح ولی خیلی مهم
هدایت شده از هیات محبان الزهرا سلام الله علیها
مراسم پرفیض دعای ندبه
سخنران:
دکتر مسعود بازودار
با مداحی و ادعیه خوانی
کربلایی احمدرضا اسماعیل نژاد
زمان :
جمعه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۲ ساعت٦:٣٠ صبح(به صرف صبحانه)
مکان:
سیدی ، شهید دایی۶۳، مسجد و حسینیه امام حسن مجتبی علیه السلام
@mohebanalzahra_ir
@marvmedia_ir
👤صفوان می گوید :
امام صادق(ع) در سفری كه به حیره عراق داشتند، به من فرمودند :
📋《هَلْ لَكَ فِي قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع)؟》
♦️آيا قبر امام حسين(ع) را زیارت می کنی؟
عرض کردم : آری فدايت شوم! شما هم اين قبر ایشان را زيارت می كنيد؟
حضرت(ع) فرمودند :
📋《وَ كَيْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ يَزُورُهُ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ يَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِكَةِ إِلَيْهِ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ؟ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ نَحْنُ أَفْضَلُ الْأَوْصِيَاءِ!》
♦️چگونه آن را زيارت نكنم، در حالی كه خدا و ملائكه و پيامبران و افضل آنان كه پيامبر اسلام است و اوصيا كه افضلشان ما هستيم، در هر «شب جمعه» آن را زيارت مي كنند؟!
عرض كردم : فدایت شوم! آيا شما هر «شب جمعه» آن را زيارت مي كنيد تا به زيارت خدا نايل شده باشيد؟
حضرت(ع) فرمودند :
آری ای صفوان! ملازم زيارت امام حسين(ع) باش تا در نامه عملت زيارت امام حسين(ع) را بنويسند كه اين تفضيل است، اين تفضيل است.(۱)
#ویژه_شب_جمعه
📚منبع :
۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ج۱، ص۱۱۲
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📢 اعلام برنامه جلسه
🚩هیئت مذهبی پیروان ولایت🚩
مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
📖 قرائت زیارت عاشورا امام حسین علیه السلام ساعت ۲۰:۳۰
🎤 سخنران: دکتر مسعود بازودار
ساعت ۲۱
🎤 مدیحه سرایی :
کربلایی مصطفی کیوان منش
🗓 شنبه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت شروع و پایان جلسه ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۳۰
🏠 آدرس :
قاسم آباد، بلوار شهید فلاحی ۱۶، شهید مهنه ۱۵ ، پلاک ۲۸
👨👩👧👦 با حضور آقایان، بانوان و فرزندان
هیئت مذهبی پیروان ولایت🚩در نرم افزار ایرانی ایتا:
https://eitaa.com/peyrovanvelayat14
هیئت مذهبی پیروان ولایت🚩در تلگرام:
https://t.me/peyrovanvelayat14
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم خیمه سوزان عاشورای۱۴۰۲
هیئت محبان الزهرا
بامقتل خوانی:دکترمسعودبازودار
لطفا با حس و حال مناسب ملاحظه فرمایید
#شبهات
بررسی صحت روضه های «هنده» و «ام حبیبه» :👇
این دو روضه جعلی و بی سند، که این روزها در محافل، در بین مداحان، دهان به دهان می چرخد بدون ملاحظه صحت یا عدم صحت آن، که به قول روضه خوانی که می گفت؛ از همه بیشتر گریه می گیرد!!
🔎حال بررسی کنیم که آیا این روضه ها صحت دارند یا نه؟!!
#روضه_های_بی_سند
#بررسی_روضه_هنده
#بررسی_روضه_ام_حبیبه
1⃣بررسی روضه هنده!
مضمون دو کلیپ زیر درباره هنده :👇
🎤《از سلمان فارسی نقل شده است که روزی در مدینه، عبدالله بن عامر یهودی را که از تجار معروف عرب بود، دید.
همراه او دختری بود به نام هنده، که در اثر یک بیماری مادرزادی، نابینا و فلج بود.
او برای درمان دخترش، پزشکان فراوانی را تجربه کرده بود، ولی نتیجه ای نگرفته بود.
به همین جهت، با راهنمایی سلمان فارسی، در شهر مدینه، به خانه حضرت علی(ع) رفت تا در این خانه شفا یابد.
وقتی وارد خانه امام علی(ع) شدند، و ماجرا را شرح دادند، امام حسین(ع) به درخواست امام علی(ع) ظرفى را پر از آب نمود و دست مبارک خود را در آن نهاد.
سپس هند را کنار آن آب آوردند او از آب آن ظرف به بدنش مالید و پاشید و به طور کامل سلامتى خود را باز یافت از آن پس افتخار کنیزی در خانه امام حسین(ع) را پیدا کرد.
بدین ترتیب، هنده با دستان کوچک امام حسین(ع) شفا یافت.
پدر هند گفت : یا علی(ع)! می شود یک منّتی بر من بگذاری واین دخترم را چند ماهی برای کنیزی قبول کنی که با بچّه های شما تربیّت اسلامی شود؟!!!
حضرت(ع) نیز قبول کرد.
عبدالله بن عامر مسلمان شد و به شام رفت، و بعضی از شامیان از اقوام و دوستان، نیز همان جا به اسلام رو آوردند و بعدها نیز کسانی که به مدینه آمدند و سلامتی دختر را دیدند، مسلمان شدند.
هند در این خانه ماند و قدری بزرگ شد و تا این مدت هم بازی زینب کبری(س) بود.
تا اینکه پدرش بعد از مدتی او را از این منزل به شهر خود برد، و برخی می گویند که تا شهادت امام علی(ع) کنیز خانه علی(ع) بوده است و پس از شهادت حضرت علی(ع) برای کنیزی به خانه امام حسن(ع) رفت.
به هر حال؛ در زمان خلافت معاویه به حسب تقدیر سر از شام در می آورد و با یزید ازدواج می کند!!
امّا به جهت آن که همه خاطرات دوران کودکی و نوجوانی او متعلق به شهر مدینه و خانه اهل بیت(ع) بود، سخت به این خانه دل بسته بود.
او که در شهر شام بود و از داستان حوادث کربلا خبری نداشت؛ يك وقت بر سر زبانها افتاد كه جماعتى از اسيران خارجى به شام آمده اند.
اين زن از يزيد درخواست كرد به ديدار آنها برود ويزيد اجازه داد!
شب فرا رسيد، فرمان داد تا كرسی اى در نصب كردند و او بر كرسى قرار گرفت و حال رقت بار آن اسيران او را كاملا متاثر گردانيد.
هند سؤال كرد : بزرگ شما كيست؟
حضرت زینب(س) را نشان دادند.
گفت : اى زن اسير، شما از اهل كدام دياريد؟
فرمود: از اهل مدينه!
آن زن گفت عرب همه شهرها را مدينه گويد؛ شما از كدام مدينه هستيد؟
فرمود : از مدينه رسول خدا(ص )!
آن زن از كرسى فرود آمد و به روى خاك نشست و گفت : اى زن اسير! تو را به خدا قسم مى دهم آيا هيچ در محله بنى هاشم آمد و شد داشته اى؟
حضرت(س) فرمود : من در محله بنى هاشم بزرگ شده ام!
آن زن گفت : اى زن اسير، قلب مرا مضطرب كردى!
تو را به خدا قسم مى دهم، آيا هيچ در خانه آقايم اميرالمؤمنين(ع ) عبور نموده و زينب(س) را زيارت كرده اى؟
حضرت زينب(س) ديگر نتوانست خوددارى بنمايد، صداى شيون او بلند شد فرمود :
حق دارى زينب را نمى شناسى، من زينبم!
در این هنگام هند بیهوش بر زمین افتاد.
پس از آن که به هوش آمد حضرت زینب(س) به بالین او آمد و فرمود : اى هند برخیز و به خانه ات برو که من مى ترسم شوهرت یزید به تو آسیب برساند.
هند خود را به کاخ یزید رساند و خطاب به یزید گفت :
وای بر تو ای یزید! تو آل رسول(ص) را در خرابه جا داده ای؟!
از آن پس او یزید را برای همیشه ترک کرد و رفت!》
✍جواب :👇
در مورد جریان هند همسر یزید آنچه در منابع آمده، این است که وی دختر عبدالله بن عامر بن کریز بن ربیعه بوده که کنیه اش ام کلثوم می باشد که در اشعار یزید ذکر شده است :
《اذَا اتکأتُ عَلي الأَنماطِ فِی غُرفِِ،
بِدَیر مَرانَ عِندِی اُمّ كُلثُوم》
هیچ غمی نیست، وقتی که در دیر مران در غرفهها بر تخت تکیه بدهم و آغوشم ام کلثوم باشد.
هند بعد از اینکه متوجه شد، اسرای حاضر در شام، اسرای آل رسول(ص) هستند، به مخالفت با یزید پرداخت و او را مجبور کرد که رفتارخود را نسبت به اسرای کربلا تغییر دهد! همین!
یعنی در مورد هند دختر عبدالله، همسر یزید، همین اندازه، در موردش در تاریخ گنجانده شده است و پیش از این جریان و بعد از این جریان، مطلب زیادی در موردش نیست!
👤خوارزمی می نویسد :
بعداز ورود اسرای کربلا به شام، یزید لعین دستور داد به اینکه؛
سر مطهر امام حسین(ع) را بر سر در خانه اش بياويزند و به اهل بيت امام حسين(ع) دستور داد تا وارد خانه اش شوند.
《فَلَمَّا دَخَلَتِ النِّسْوَةُ دَارَ يَزِيدَ لَمْ يَبْقَ مِنْ آلِ مُعَاوِيَةَ وَ لَا أَبِي سُفْيَانَ أَحَدٌ إِلَّا اسْتَقْبَلَهُنَّ بِالْبُكَاءِ وَ الصُّرَاخِ وَ النِّيَاحَةِ عَلَى الْحُسَيْنِ(ع) وَ أَلْقَيْنَ مَا عَلَيْهِنَّ مِنَ الثِّيَابِ وَ الْحُلِيِّ وَ أَقَمْنَ الْمَأْتَمَ عَلَيْهِ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ》
ادامه مطالب :👇