#زيارت_نامه_امام_موسي_کاظم_عليه_السلام✨ 🌺
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ولِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ،
اَلسَّلامُعَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللَّهِ وَابْنَ صَفِيِّهِ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللَّهِ وَابْنَ اَمينِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللَّهِ فى ظُلُماتِ الْأَرْضِ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلَمَ الدّينِ وَالتُّقى،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ النَّبِيّينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نآئِبَ الْأَوْصِيآءِ السَّابِقينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَعْدِنَ الْوَحْىِ الْمُبينِ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الْعِلْمِ الْيَقينِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْبَةَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الصَّالِحُ مرسل
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الزَّاهِدُ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الْعابِدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ السَّيِّدُ الرَّشيدُ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمَقْتُولُ الشَّهيدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَابْنَ وَصِيِّهِ،🌹
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
اَشْهَدُ اَ نَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللَّهِ ما حَمَّلَكَ،🌹
وَحَفِظْتَ مَا اسْتَوْدَعَكَ،
وَحَلَّلْتَ حَلالَ اللَّهِ، وَحَرَّمْتَ حَرامَ اللَّهِ،🌹
وَاَقَمْتَ اَحْكامَ اللَّهِ، وَتَلَوْتَ كِتابَ اللَّهِ،
َوصَبَرْتَ عَلَى الْأَذى فى جَنْبِ اللَّهِ،🌹
وَجاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ، حَتّى اَتيكَ الْيَقي
دکتر مسعود بازودار:
✅فقط ما (اهل بیت علیهم السلام) آیینه شناخت خدا هستیم
قال امیرالمومنین علیه السلام:
نحن الأعراف الذي لا يعرف الله إلا بسبيل معرفتنا، إلى أن قال: إن الله لو شاء لعرف العباد نفسه، ولكن جعلنا أبوابه وصراطه وسبيله والوجه الذي يؤتى منه، إلى أن قال: ولا سواء حيث ذهب الناس إلى عيون کدرة، يفرغ بعضها في بعض، وذهب من ذهب إلينا إلى عيون صافية لا نفاد لها ولا انقطاع.
ترجمه:
آقا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
ما آیینه های شناختی هستیم که خداوند جز از راه شناخت ما شناخته نمیشود... اگر خداوند می خواست خویشتن را به بندگانش می شناساند اما ما را راه و جهتی قرار داده است که تنها از آن جهت به سوی او رفته می شود.... بین مردمانی که به سوی جوی های آب کثیفی که در همدیگر می آمیزند روی آوردند، با کسانی که به سوی ما و چشمه سارهای آب گوارایی روی آوردند که هرگز تمامی و پایان ندارد تفاوتی آشکار است.
📚منابع:
1️⃣الکافی ج۱ ص۴۵۲/مرحوم کلینی/ناشر:موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث/قم۱۳۸۷
2️⃣مرآة العقول ج۲ ص۳۱۷/علامه مجلسی/مصحح:هاشم رسولی/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۳
✨﷽✨
🔰امام كاظم عليه السلام ميفرمايند:
«لايدخل الفقر بيتا فيه اسم محمد او احمد او علي او الحسن او الحسين او جعفر او طالب او عبدالله او فاطمة من النساء؛
💬در خانه اي كه نام محمد يا احمد يا علي يا حسن يا حسين يا جعفر يا طالب يا عبدالله و يا از ميان زنان، فاطمه باشد، فقر [و تنگدستي] وارد نمي شود. »
📗كافي، ج ۶، ص ۱۹.
◾️ زنده ماندن موسیبنجعفر(ع) خطرناکتر از کشتن او برای هارون بود
🔹 موسیبنجعفر(ع) سازشکار نبوده. موسیبنجعفر(ع) کسی بوده که زنده ماندن او، برای هارون خطرناکتر بوده است از کشتن او؛ با اینکه کشتن او هم خیلی خطرناک بوده: خطر نارضایی مردم، خطر شورش مردم، خطر اغتشاش در میان مردم - همینطور که اتفاق هم افتاد- خطر متوجه شدن مردم پایتخت - یعنی بغداد- و فهمیدن آنها که این، فرزند پیغمبر(ص) است؛ که بالأخره هم فهمیدند.
🔹 با اینکه این خطرها وجود داشت، اما وجود خود امام(ع)، یک خطر خیلی بالاتری داشت که این خطرها همه در مقابل آن، صفر است.
📙 همرزمان حسین(ع)، صص44-45
👇👇👇
♨️سوال:
🔰بهلول کیست؟
✍️پاسخ:
✅هارون الرشید- خلیفه عباسی، به علت حرص و طمع در مملکت داری خویش، سعی داشت مخالفان خود را به هر وسیله و بهانه ای از سر راه خود بردارد برای همین یا آنها را می کشت و یا به زندان می فرستاد. زندانی که رهایی از آن امکان نداشت.
📌امام موسی کاظم (علیه السلام) دوره ی امامت خود را در زمان این ظالم می گذراندند ایشان مورد احترام و محبوب دل مومنان بودند و به طبع مخالف ظلم.
هارون الرشید، امام را یک خطر خیلی جدی برای خود می دانست. او سعی و کوشش داشت تا علمای برجسته ی اسلامی را ترغیب کند که فتوا دهند امام موسی کاظم از دین خارج شده است. بدین ترتیب زمینه ی اقدام علیه آن بزرگوار آماده گردد.
🍀یکی از علمای آن روزگار بهلول بود و هارون الرشید از او خواست که فرمان قتل امام موسی کاظم(علیه السلام) را امضا کند.
بهلول ماجرا را به اطلاع امام رساند و چاره طلبید.
امام موسی کاظم (علیه السلام) که در زندان هارون الرشید به سر می بردند فرمودند:
خود را به دیوانگان شبیه ساز تا از این خطر رهایی یابی.
بهلول، خود را به دیوانگی زده و به شمشیر طنز و طعنه و مسخرگی، بر حکومت ظالم، حمله آورد.
🔺نام اصلی این مرد بزرگ ((وهب بن عمرو)) می باشد. و چون گشاده رو و خندان و زیبا چهره بود، بهلول نام می گیرد که به معنی همه ی این صفات است.واژهٔ بهلول در عربی به معنای «شاد و شنگول» است.
🔹بهلول از دو ویژگی خاص برخوردار بود:
یکی دارا بودن موفقیت علمی و اجتماعی و دینی در میان مردم و خویشاوندی نزدیک با هارون الرشید.
👈 به سبب همین دو ویژگی، او می توانست آزادانه و بی هراس به سر وقت هارون الرشید و کارگزاران او رفته و هرچه را که می خواهد، به زبان طنز بر آنان وارد سازد. او از همین روش استفاده می کرد تا هارون الرشید را متوجه اشتباهاتش کند.
🔶 آرامگاه بهلول در بغداد قرار دارد روی سنگ قبر وی، تاریخ ۵۰۱ قمری دیده می شود.
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
♨️سوال:
🔰چرا از بین تمام معصومین (ع) فقط برخی از آنها را باب الحوائج می گویند؟
✍️پاسخ:
✅برآورنده حاجتها و قاضی الحاجات خداوند متعال است. پیامبران و ائمه و صلحا و شهدا باب الحوایج اند. چون این بزرگواران به جهت قربی که نزد خدا دارند، اگر ما خدا را به حق اینان بخوانیم و از خدا حاجت بخواهیم و یا از روح بلند این بزرگواران بخواهیم که برای ما دعا کنند و از خدا بخواهند حاجات ما روا شود، ممکن است به نتیجه برسیم و این عمل اشکالی ندارد.
این مطلب اختصاص به برخی از اولیای خدا ندارد. تمامی آن بزرگواران و ائمه دارای این مقام هستند، زیرا از يك نظر همه ائمه اطهار و اولياء الهي و فرزندان صالح آنان، باب الحوائج اند و وسيله تقرّب به خداوند و موجب گشايش گره هاي زندگي هستند و اگر امامان معصوم، هر كدام به اسم خاص شهرت پيدا كرده اند، به لحاظ مناسبت هايي بوده كه آن اسامي مبارك در آن تجلّي نموده و ظهور پيدا كرده است. چنانكه از حكمت دعاي توسل اين چنين استفاده مي شود كه هر مشكل و حاجتي را بايد به يكي از ائمه ـ عليهم السلام ـ متوسل شد.
همانگونه كه درباره خداوند نيز چنين است كه انسان مريض به اسم شافي و انسان بدهكار به اسم غني و انسان گناهكار به اسم غفور خداوند توسل جسته و او را به آن ياد مي كنند؛ به همین جهت در راه توفيق طاعت الهي و تقرّب به خداوند مستحب است به اسم مبارك رسول اكرم(ص) فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ و دو فرزند آن، امام حسن و امام حسين(ع)توسل جست (۱) و انسان گرفتار، دردمند و مريض به اسم مبارك امام كاظم (ع)توسل يابد و...
پس آنچه كه امام كاظم(ع) به آن شهرت يافته است، از اين باب بوده است كه بسياري كه به گرفتاري و مشكلات مبتلا بوده اند و دست بشري قادر به گره گشائي آن ها نبوده است، به آن امام متوسل شده و آن حضرت نيز در پيشگاه خداوند از آنان شفاعت كرده و در نزد باري تعالي مقبول واقع شده است و از اين جهت رفع مشكل شده و آن حضرت به باب الحوائج شهرت يافته است وگرنه دليل خاص و يا روايتي به دست نيامده كه لقب باب الحوائج را براي آن حضرت ذكر نموده باشد.
در مورد حضرت اباالفضل(ع) نيز دليل خاصي وارد نشده است كه آن حضرت ملقب به باب الحوائج باشد و عباس(ع) در اثر فداكاري هايی كه در راه اسلام داشته، به خدا تقرب جسته است و هرگاه كه رو به سوي خدا داشته و براي گرفتاران شيعيان آل محمد(ص) و يا غير از آن، طلب شفاعت كرده در پيشگاه خداوند مقبول واقع شده و از آن پس به باب الحوائج معروف گرديده است.
پس ما دليل خاصي بر اينكه لقب اين دو بزرگوار باب الحوائج باشد بدست نداریم و اين لقبي است كه ارادتمندان به ايشان داده اند.
پس همه امامان معصوم باب رحمت الهي و واسطة فيض ميان خداوند و مخلوقات اند و به همان دليل كه مي توان به امام كاظم (ع)باب
الحوائج گفت براي سائر ائمه(ع) نيز مي توان اين لقب را بكار برد.(۲)
پی نوشت:
۱. ملكي تبريزي، آقاجواد
، المراقبات في اعمال السنّة، چاپ تبريز، (قديم)، ص ۳۰.
۲. اشتهاردي، محمد، سوگنامه آل محمد (ص) ، انتشارات كتابخانه مرعشي، ص۴۹۷.
🤔پرسش
❓نظر اسلام در مورد سیزده بدر چیست❗️آیا آیین سیزده بدر مورد تایید اسلام است یا خیر❕❕
💠پاسخ💠
👌از دو نظر می توان به مراسم سیزده بدر نگاه کرد؛
1⃣اگر مراسم سیزده بدر به عنوان یک رسم بت پرستی و اعتقاد به نحسی سیزده که در اسلام مردود است انجام شود شکی در غلط و ناروا بودن آن نمی باشد .
🔶آیت الله مکارم شیرازی چنین عرضه می دارد؛
❕«سرچشمه مراسم خرافى سیزده بدر از نظر تاریخى به اصحاب الرس که در قرآن به آن اشاره شده بر مى گردد. به حالات اصحاب الرس در تفاسیر اشاره شده، و در یکى از شرح هاى نهج البلاغه نیز داستان مفصل آن را چنین یافتم؛
💠دوازده شهر یا آبادى بود که هر شهر و آبادى به یکى از ماه هاى سال خورشیدى نامیده شده بود . آیین مردم آن شهرها بت پرستى بود. درختان صنوبر را پرستش مى کردند. زیرا صنوبر منبع درآمد خوبى براى آنها بود. روز اول سال، همه مردم از تمام دوازده شهر یا روستا در شهر فروردین جمع مى شدند، و مراسم جشنى داشتند. فردا به شهر اردیبهشت مى رفتند، و در آنجا مراسمى داشتند. روز سوم به آبادى خرداد مى رفتند…، تا به آبادى اسفند که مى رسید، دوازده شهر تمام مى شد؛ روز سیزدهم دسته جمعى از آبادى ها خارج شده، به بیابان ها مى رفتند، و مراسم سیزده و جشن و پایکوبى و آلودگى به انواع مفاسد را در آنجا برگزار مى کردند. بنابراین سیزده بدر سنتى بوده که از بت پرستان باقى مانده است، همانطور که مراسم شب چهارشنبه سورى، که احترامى براى آتش قائل مى شوند، سنّتى از آتش پرستان است.
📚پاورقی قهرمان توحید ، ص84
📚مسائل جدید از دیدگاه مراجع ج1 ص155
2⃣اما اگر مراسم سیزده بدر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای آلوده آن و پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از هوای پاکیزه آن و تفریح و استراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرژی و توان کافی باشد بدون آنکه اعتقاد به نحسی سیزده و رسم بت پرستی محرک این تفریح باشد امری ناشایست نخواهد بود .
❕به خصوص اگر این کار همراه با تفکر و اندیشه در حیات مجدد درختان و گیاهان باشد و در نتیجه انسان از حیات آنها درس زندگی بگیرد و به یاد عظمت و قدرت و علم نامحدود خالق آن بیفتد.
📚قهرمان توحید ، ص84
🔶خداوند می فرماید:
« بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است»
💠عنکبوت20
🔶 پیامبر گرامی فرمود:
«عاقل ساعات خود را به چهار بخش تقسیم می کند؛ساعتی برای عبادت خداوند و ساعتی برای محاسبه نفس و ساعتی برای تفکر در مخلوقات خداوند و ساعتی برای تفریح و بهره مندی از حلال های خداوند»
📚وسایل الشیعه ج16 ص97
🔶این مضمون از حضرت علی نیز نقل شده است.
📚نهج البلاغه حکمت 390
👌وباز پیامبر گرامی فرمود:
« تفریح داشته باشید همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی نشاطی باشد»
📚نهج الفصاحه ص259
🔷 درباره فیلم «محمد رسول الله» اثر مصطفی عقاد
🔻 فیلم سینمایی «الرِسالة» به کارگردانی مرحوم مصطفی عقاد که در ایران بهنام «محمد رسول الله» نمایش داده شد، بهظاهر، یکی از پاکترین تولیدات بنگاه صهیونیستی است که مستقیما و با دیدی مثبت، به موضوع اسلام پرداخته است. این فیلم علاوه بر ایران، در سراسر جهان اسلام با استقبال فراوانی روبهرو شد و هنوز هم پس از گذشت بیش از سه دهه با توجه به کیفیت بالا و برخورداری از تکنیکی برتر و همچنین استفاده از هنرپیشههای هالیوودی مشهور چون آنتونی کوین و ایرنه پاپاس، شاید مهمترین مرجع شناخت مسلمانان از دین خود باشد.
🔻 آیا بهراستی میتوان باور کرد که هالیوود در این مورد نسبت به اسلام و حزب خداوند نرمش نشان داده و برای معرفی آن، دست به چنین تولید پرهزینهای، آن هم در دو نسخه آمریکایی و عربی زده است؟!
🔻 موضوع زمانی جالبتر میشود که نیاز رژیم صهیونیستی را به بهبود روابط و صلح با کشورهای اسلامی در سالهای تولید و پخش این فیلم، یعنی حدود 1356 در نظر بیاوریم. آیا این مورد نیز همانند تمامی تحریفها و تاریخسازیهای پیشین این قوم نیست که این بار با استفاده از ابزار پرقدرتی چون سینما انجام میگیرد؟! تأمل بر محتوا و نحوه ساخت فیلم، مؤید همین حقیقت است.
🔻 داستان فیلم با بازیگری هند، همسر ابوسفیان و قاتل حمزه سیدالشهدا، که بیانگر اشرافیت و درعینحال اصالت این خاندان است، آغاز شده و با ایمان آنان در پی درک اشتباهشان در مخالفت با پیامبر اکرم(ص) به اتمام میرسد؛ اشتباهی که تنها از سر حفظ موقعیت و منافع اقتصادی صورت گرفته و مسائل سیاسی و دینی در آن راه نداشته است.
🔻 انتخاب هنرپیشهها بهگونهای است که درحالیکه مشرکان و مخالفانِ پیامبر(ص) را چهرههایی جاهل و احمق تشکیل میدهند، اما ابوسفیان از چهرهای کاملا متمایز و رفتاری کاملا منطقی برخوردار است. این تمایز حتی در دوبله فارسی صدای وی نیز بهروشنی رعایت شده است.
🔻 نکته جالب در این فیلم این است که در اینجا هیچ سخنی از یهود نیست و تنهادشمنان پیامبر(ص)، مشرکان مکه معرفی شدهاند که اکثرا در جنگها قلعوقمع شده و از میان آنان فقط ابوسفیان و خانوادهاش به پیامبر(ص) ایمان میآورند. همچنین از میان جنگهای پیامبر اکرم(ص) تنها دو جنگ ابتدایی بدر و اُحُد به نمایش درآمده و پس از آن، داستان فتح مکه اتفاق میافتد. ظاهرا انتخاب این دو جنگ، بر این اساس صورت گرفته که دست یهودِ آن دوره، در آن پنهانتر باقی مانده است. در این فیلم به هیچ روی سخن از جنگ بزرگی مانند احزاب نیست.
📘 محمدهادی همایون، تاریخ تمدن و مُلک مهدوی، صص393-395
✨﷽✨
🍃توصيه به تقوي🍃
✨امام علي (ع) در بيان حديث معراج فرمود: قال الله عزوجل : يا احمد هل تدري اي عيش اهنا و اي حيات ابقي.
قال اللهم لا.
🔰قال : اما العيش الهني فهو الذي لايفتر صاحبه عن ذكري و لاينسي نعمتي و لايجهل حقي . يطلب رضاي ليله و نهاره ...
💬خداوند فرمود: اي احمد آيا م يدان يكدام زندگي گواراتر است و كدام عمر پايدار تر است.
گفت: با خدايا نه.
فرمود: اما زندگي گوارا آن زندگي اي است كه صاحب آن از ياد من خسته نشود نعمت من را فراموش نكند به حق من نادان نباشد و شب و روز در طلب رضا و خوشنودي من باشد.
📗ارشادالقلوب: ص ۲۰۴
#بارندگی_ماه_رجب_در_ایران_نشانه_ظهور
🤔#پرسش
❔حدیث داریم در آخر الزمان ماه #رجب باران بیشتری میبارد آیا حدیث موثقی هست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که شیخ مفید به نقل از عبد الكريم خثعمى از امام صادق عليه السلام نقل می کند که #راوی می گوید به امام صادق علیه السلام گفتم ؛
« رَوَى عَبْدُ الْكَرِيمِ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ يَمْلِكُ الْقَائِمُ ع قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ السَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ مُطِرَ النَّاسُ جُمَادَى الْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَاب »
❕قائم عليه السلام چه مدّت فرمانروايى مى كند؟ فرمود: «هفت سال. روزها و شبها براى او طولانى مى شوند، تا آن كه يك سال از دوران او، به اندازه ده سال از سالهاى شماست. از اين رو، سالهاى فرمانروايى او، هفتاد سال از سالهاى شما مىشود و هنگام قيام او، بارانى در #ماه جمادىِ آخر و ده روز [اوّل] رجب بر مردم فرو مى ريزد كه مانند آن را نديده اند و خداوند، گوشت و پيكر مؤمنان را در قبرهايشان با آن باران مى روياند و گويى آنان را مى بينم كه از سوى جُهَينه پيش مى آيند و موهايشان را از خاك قبر مى تكانند».
📚الارشاد ج 2 ص 381 _ بحار الانوار ج 52 ص 337
💠در رابطه با این روایت #نکاتی قابل توجه است ؛
1⃣شیخ مفید روایت را بدون سند و مرسلا از عبدالکریم الخثعمی نقل می کند . بنابراین روایت سندا مرسل و #ضعیف است .
🔸از سوی دیگر راوی روایت یعنی ، عبدالکریم #خثعمی واقفی مسلک بوده بوده و شیخ طوسی او را تضعیف کرده ، و در روایاتی هم او ضعیف شمرده شده و آیت الله خویی نیز می گوید نمی توان حکم به #ثقه بودن او داد .
📚زبده المقال من معجم الرجال ج 1 ص 595
👌بنابراین این روایت سندا #ضعیف است .
2⃣از سوی دیگر روایت اشاره به بارندگی در ماه جمادی الاخره و ده روز اول رجب دارد ، در حالی که بارندگی ها در ایران اسلامی ، تقریبا از نیمه دوم رجب آغاز شد . بنابراین نمی توان روایت مذکور را اشاره به بارندگی های #اخیر دانست .
3⃣از سوی سوم ، روایت تنها سخن از بارندگی در نزدیکی قیام امام عصر علیه السلام به میان می آورد ، و نمی گوید این بارندگی ها در ایران محقق می شود ، با توجه به سایر روایات که سخن از بارندگی شدید در هنگامه ظهور در کوفه و نجف به میان می آورد که در گذشته در مورد آن #بحث کرده ایم ؛
👌می توان گفت که روایت مذکور هم ، اشاره به همان بارندگی های کوفه و نجف دارد ، خصوصا با توجه به آن که روایت مذکور سخن از رجعت مردگان از منطقه « #جهینه » دارد ، که نام منطقه ای در موصل است ؛
📚معجم البلدان ج 2 ص 194
❕می توان گفت بارندگی های مذکور ، اشاره به همان بارندگی شدید در عراق و کوفه و نجف است که از پی آن ، رجعت برخی از شیعیان خالص که در منطقه جهینه #موصل عراق دفن شده اند ، محقق می شود .
♨️سوال:
🔰هدف از بعثت پیامبران چیست؟
✍️پاسخ:
✅با توجه به خدای هستی بخش و صفات کمالی او از جمله حکمت متوجه می شویم که وجود انسان، به غرضی بالاتر از این دنیای مادی مربوط می شود.
در این دنیا، انسان رنج ها و ناخوشی های بسیار می کشد و جدای از آنکه هر لذتش می تواند با رنجی توام باشد، هر آنچه به دست می آورد، از دست می دهد. ثروت و زیبایی و قدرت و حتی علم، با محاسبه این دنیا برای انسان باقی نمی ماند.
بیماری، بلایای طبیعی، شرور ناشی از خباثت دیگران هم اگر به انسان گزندی نرسانند، مرگ غیر قابل گریز هر آنچه در دست انسان است، از چنگ او درمی آورد. (از نگاه مادی) پس رنج کشیدن برای تحصیل آنها بی معناست و از محضر خدای متعال بعید است که انسان را برای چنین زندگی عبثی خلق کرده باشد.
از اینجاست که متوجه معاد می شویم و دلایل و مویدات فراوان دیگری نیز برای آن می یابیم. مثل نیروهای غیر مادی در وجود انسان، ابزار ادراکی قلب و عجائب عالم رویا که تنها بخشی از نشانه های عالم مجردات و زندگی پس از مرگ در وجود انسان است.
با این حال و توجه به اینکه هدف از خلقت ما، در ورای عالم ماده است، می بینیم که به شخصه دست ما از فهم جزئیات عالم غیر مادی کوتاه است و نمی دانیم که چگونه باید سعادت خود در نسبت با آن را رقم بزنیم. از همین رو خدای متعال باید برنامه و دستور العمل روشنی برای ما تبیین کند.
و از آنجا که آلودگی ها و ناپاکی های ما، می تواند موجب کج فهمی از دستورالعمل ها شود، یا آنکه ضعف ما درک ظرایفش را برای ما ناممکن می کند، باید بندگانی پاک با قوت درک عالی وجود داشته باشند که بتوانند دستورالعمل الهی را به شکل کامل دریافت کرده و به تفصیل در اختیار سایر انسان ها قرار دهند. و البته علاوه بر هدایت بیانی، با رهبری و الگو بودن، رهروان این راه را به درستی به سمت مقصود ببرد.
که این نقش و جایگاه برای پیامبران و انبیای الهی است. که وحی را با قلب پاک خویش دریافت کرده، و با عصمت خویش برای همگان تبیین می کند.
البته از زاویه نگاه طولی، می توان هدف های متعدد دیگری برای بعثت ذکر نمود. که همگی در همین راستاست.
از جمله حدیثی از حضرت علی (ع) درباره دلیل بعثت که می فرمایند: خداوند پیامبران را در پی هم مبعوث نمود، تا ادای عهدی را که خداوند در فطرتشان با آن ها بسته بود از آنان بخواهند و نعمت های فراموش شده او را به یادشان بیاورند و با ارائه دلایل بر آنان اتمام حجت کنند و دفینه های خرد آنان را برایشان برانگیزند».
که این فرمایش حاضر ناظر بر نقش پیامبران در توجه دادن انسان ها بر زندگی دینی است. و موارد دیگری نظیر بسط عدل و تعالی اخلاق و ... همه در راستای تبیین همین زندگی متعالی با نگاه به آخرت است.
✨﷽✨
🍃شعبان🍃
🔰فرا رسیدن ماه شعبان
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
💬 رسول خدا (ص) فرمودند : در اين ماه شعبان من را با عبادت ياری کنيد . در صلوات شعبانيه هم به اين موضوع اشاره مي کنيم که اين ماهی است که در آن پيامبر تلاش زيادی در عبادت و روزه داشتند .
♥️ در حديثي آمده که منادي در اول ماه شعبان ندا مي دهد که اي بندگان خدا ماه شعبان رسيده ، ماهي که متعلق به پيامبر (ص) است، آن حضرت را در اين ماه ياري کنيد .
انشاءالله از فيوضات ماه شعبان که ماه پيامبر گرامي اسلام است. ماه روزه و دعاست، ماهی است که مقدمه ماه رمضان است، عزيزان به بهترين نحو استفاده کنند. ماه شعبان مناجات شعبانيه دارد ، يکوقتی حضرت امام رهبر کبير انقلاب ميفرمودند: مناجاتي است که بسياري از معصومين(ع) آن را ميخواندند و اين خودش نکتهاي است که اهتمام ائمه(ع) را به اين مناجات بسيار عالي و بلند ميرساند.
🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍
✨﷽✨
🔰دنیای اسلام مدیون #امام_حسین(علیه السلام)است
🔴امروز تمام ادیان، شیعه و سنی مدیون امام حسین علیه السلام هستند چون ابا عبدالله نفرمود اگر من با یزید بیعت کنم غدیر از بین می رود، ولایت پدرم یا مسئله ی تشیع از بین می رود بلکه فرمودند: فاتحه ی اسلام خوانده است یعنی اگر من دست بیعت با یزید بدهم نماز و اذان از بین می رود، توحید از بین می رود.
لذا امروز دنیای اسلام و صاحبان ادیان مدیون امام حسین علیه السلام هستند نه فقط شیعه. لذا ماه محرم را همه ی مسلمانان باید عزاداری کنند نه فقط شیعه، اگر حکومت یزید استمرار پیدا می کرد و امام حسین علیه السلام بیعت را می پذیرفتند توحید از بین می رفت.
🍃🍂🍃🌹🍃🍂🌾
🍁یاری کردن در گناه دو قسم است:
١-کسی که می خواهد گناهی کند، مقدّمه ای از مقدّمات آن را برایش آماده کند مثلاً انگور خود را به سازندۀ شراب، برای شرابسازی بفروشد.
٢-شخص مقدّمهء حرام را فراهم می کند و قصدی هم ندارد که آن شخص حرام
را مرتکب شود. لیکن طوری است که اگر این مقدّمه را فراهم نکند، آن حرام واقع نمی شود. مثلاً صاحب انگور به سازندهء شراب انگورش را می فروشد و قصدی هم ندارد که آن را شراب کند لیکن چون فروشندهء انگور، مثلاً منحصر به این شخص است به طوری که اگر نفروشد سازنده شراب معطّل می ماند (زیرا جای دیگری انگور نیست یا نمی فروشند یا در دسترس نیست) در این صورت هم قطعاً فروختن انگور حرام است. هرچند فروشنده قصد ندارد انگورش را برای شراب بدهد. زیرا فروش انگور در این صورت در عرف «اعانت به شرابسازی» است.
🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃🌹
🍁یاری کردن گناهکار در غیر گناه:
🍁کمک کردن گناهکار در غیر جهت گناهش، مثل اینکه به شرابخوار یا بی نماز قرض بدهد. یا در مواقع ضرورت و لزوم فریادرسی کند و زیاد هم برای مردم اتّفاق می افتد و تشخیص تکلیف در این قبیل موارد بسیار مشکل است. زیرا از موارد تزاحم حقوق است.
🍁چون از یک طرف امر شده که از اهل معصیت باید رو برگرداند، چنانچه امیر المؤمنین علیه السّلام می فرماید: «پیغمبر «صلّی اللّه علیه و آله» به ما امر فرمود که باید در برخورد با گناهکاران ترشروئی کنیم» ١
🍁و حضرت صادق «علیه السّلام» در توبیخ بعضی از اصحاب خود فرمود: «به شما می رسد که کسی از شما شیعیان گناهی مرتکب می شود پس او را بازنمی دارید و معاشرتتان را از او نمی بُرید و او را نمی آزارید تا آن گناه را رها کند» ٢.
🍁و نسبت به خصوص بعضی از گناهان روایات شدیدی رسیده. مثلاً «کسی که بی نماز را به لقمه نانی یا پوششی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته که اوّلشان آدم و آخرشان محمّد «صلّی اللّه علیه و آله» است» ٣
🍁و در خبر دیگر از پیغمبر «صلّی اللّه علیه و آله» است «کسی که نمازنخوان را به جرعه آبی یاری کند، مثل این است که با من و با تمام پیغمبران جنگیده است» ۴
🍁و نیز فرمود: «کسی که به صورت نماز نخوان بخندد، مثل این است که هفتاد مرتبه خانه کعبه را خراب کرده است» ۵.
🍁و روایات دیگری که به این مضمون است، و همچنین دربارۀ معاشرت و مصاحبت با شرابخوار، قطع کننده رحم و دروغگو، تهدیدهای زیادی رسیده است.
🍁از طرف دیگر روایات بسیاری در لزوم رعایت حقّ مؤمن و دوستان اهلبیت «علیهم السّلام» و رحم و سادات و همسایه و غیر اینها و وجوب محبّت آنها و مصاحبت کردن با آنها رسیده و ظاهر این روایات اختصاص به اهل تقوا ندارد یعنی رعایت حقّ رحم، واجب و قطع رحم حرام است. به طور کلّی هرچند اهل تقوا نباشد، چنانچه در قطع رحم و عقوق والدین گذشت که هرچند کافر یا فاجر باشند عقوق والدین و قطع رحم حرام است. و نسبت به سادات هم رسیده که «نیکانشان را برای خدا احسان کنید و بَدانشان را هم به خاطر من» ۶.
🍁و دربارۀ دوستان آل محمّّد «صلّی اللّه علیه و آله» حضرت رضا «علیه السّلام» می فرماید: «دوست بدار آل محمّد را هرچند فاسق باشی و دوست بدار دوستان ایشان را هرچند فاسق باشند» ۷.
🍁و دربارۀ همسایه رسیده «اگر مسلمان باشد دو حقّ دارد و اگر رحم باشد سه حقّ. پس اگر همسایه کافری باشد حقّ همسایگی او باقی است» ۸.
🍁بنابراین، باید دوستان اهلبیت« علیهم السّلام» را دوست داشت و آنها را یاری کرد و حاجتشان را برآورد، هرچند صاحب تقوا نباشند، و سادات را باید گرامی داشت یا رعایت رحم را باید کرد، هرچند معصیتکار باشند. بنابراین تکلیف چیست؟
👇👇👇👇👇
📚پاورقی:
۱) -امرنا رسول اللّه ان نلقی اهل المعاصی بوجوه مکفهره (وسائل الشیعه ج ١١ ص ۴١٣) .
٢) -و انتم یبلغکم عن الرجل منکم القبیح فلا تنکرون علیه و لا تهجرونه و لا تؤذونه حتی یترک (تهذیب ج ۶ ص ١٨٢) . بقیه روایاتی که در این زمینه رسیده در نهی از منکر ذکر می شود.
٣) -من اعان تارک الصلوة بلقمة او کسوة فکأنما قتل سبعین نبیا اولهم آدم و آخرهم محمد صلّی اللّه علیه و آله (لئالی الاخبار باب ٨ ج ۴ ص ۵١) .
۴) -من اعان تارک الصلوة بشربة ماء فکأنما حارب و جادل معی و مع جمیع الانبیاء (لئالی) الاخبار باب ٨ صفحۀ ۵١ ج ۴) .
۵) -من تبسم فی وجه تارک الصلوة فکأنما هدم الکعبة سبعین مرة (لئالی الاخبار باب ٨ صفحه ۵١ ج ۴) .
۶) -در کتاب کلمه طیبه مرحوم نوری صفحه ٣٣٠ از شهید اول در کتاب درة الباهره و غیر او نقل کرده و در کتاب فضائل السادات به این عبارت نقل شده: اکرموا اولادی الصالحون لله و الطالحون لی.
۷) -عن الرضا علیه السّلام فی مکتوبه کن محبا لآل محمد صلّی اللّه علیه و آله و ان کنت فاسقا و محبا لمحبهم و ان کانوا فاسقین (دار السّلام جلد ٢ صفحه ٢٠٣) .
۸) -کتاب حج مستدرک باب ٧٢ صفحه ٧٩).
🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃
✨﷽✨
🔰امام سجاد عليه السلام:
قُلْتُ لِعَلىِّ بْنِ الْحُسَينِ عليه السلام اَخْبِرنىِ بِجَميعِ شَرايِعِ الّدينِ، قالَ عليه السلام: قَوْلُ الْحَقِّ وَ الْحُكْمُ بِالْعَدْلِ وَ الْوَفاءُ بِالْعَهْدِ
💬به امام سجّاد عليه السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه السلام فرمودند:
🌸حقگويى
🌸قضاوت عادلانه
🌸و وفاى به عهد.
📙خصال، ص ۱۱۳، ح ۹۰
❔چرا به امام سجاد ابن #الخیرتین می گویند دلیل خاصی دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌علامه #مجلسی چنین می آورد ؛
« از پیامبر گرامی روایت شده است که فرمود خداوند از میان #بندگانش دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم #ایرانیان می باشد و علی بن الحسین پیوسته می گفت من فرزند دو برگزیده هستم زیرا جد او رسول خدا بود و مادرش دختر یزگرد پادشاه ایران بود »
📚بحار الانوار ج46 ص4
❕شیخ عباس قمی #خصائص امام سجاد علیه السلام را چنین بر می شمارد ؛
1⃣تالیف صحیفه کامله است که #مصحف اهل بیت و عروه الوثقی شیعیان است .
2⃣جمع شدن نجابت عرب و #عجم هر دو در او به به اعتبار سخن پیامبر که خدا در میان بندگان دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم فارس می باشد لذا او ملقب به ابن الخیرتین می باشد .
3⃣انتشار اولاد رسول خدا از آن حضرت لذا او را آدم بنی الحسین می گویند .
📚منتهی الامال ج2 ص1175
🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍
#امام_،سجاد_تنبیه_بردگان
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده که امام سجاد در ماه رمضان بردگان خودش را نمی زد یعنی چه ❗️برده #ضعیف زدن داره که امام سجاد به خاطر ماه رمضان اونها را نمی زد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌دستور به حسن معاشرت با بردگان از دستورات موکد و اساسی اسلام است تا جایی که پیامبر #گرامی فرمود ؛
« جبرئیل پیوسته سفارش ( حسن معاشرت ) با بردگان را به من می کرد »
📚الفقیه ج 4 ص 13
👌و فرمود ؛
« از هر چه #خودتان می خورید و می پوشید ، بردگان را هم بخورانید و بپوشانید »
📚امالی طوسی ج 2 ص 18
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« آخرین چیزی که از پیامبر در هنگام وفاتش شنیدم این بود که گفت شما را وصیت می کند به حسن #رفتار با یتیم و برده »
📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 456
👌و فرمود ؛
« از خدا بترسید ، از خدا بترسید در مورد زنان و بردگان زیرا آخرین سخنان پیامبر شما مربوط به حسن رفتار با زنان و #بردگان بود »
📚الکافی ج 7 ص 49
❕پیامبر گرامی و امامان بزرگوار علیهم السلام بر اساس این تعالیم ، بهترین رفتار ها را با بردگان #اعمال می کردند به گونه ای که همگان حسن رفتار با بردگان را از آنها می آموختند ؛
📚وسائل الشیعه ج 23 ص 9 باب 1 _ بحار الانوار ج 63 ص 413
❕حال آنچه مورد #سوال قرار گرفته است روایتی در مورد امام سجاد علیه السلام است که آمده است ؛
« زمانی که ماه رمضان می شد امام سجاد علیه السلام بردگان و کنیزان خود را نمی زد ، بلکه #جنایات و جرم های آن ها را می نوشت و در آخرین شب ماه رمضان از جنایات آنها می گذشت و می گفت بروید شما را عفو کردم و آزادتان کردم ...»
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 318
❕بی شک زدن بدون دلیل و #منطق بردگان امری ناپسند است ، اما اگر بردگان جنایاتی به بار بیاورند که شایسته حد و تعزیر باشد ، زدن و تنبیه آنها نه تنها ناپسند نیست ، بلکه برای ادب کردن آنها لازم و #ضروری است .
👌روایاتی که در مورد تنبیه بردگان توسط امامان نقل شده است ناظر به همین مطلب است که بردگان گناهان و جنایاتی مرتکب می شدند که شایسته حد یا تعزیر بودند و امامان نیز حسب وظیفه #شرعی آنها را تنبیه می کردند .
❕اما از آنجایی که امامان به حسب مصالح و شرایط اجازه بخشیدن حد و تعزیر را بر #گناهکاران دارا هستند ؛
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 40 باب 18
👌امام سجاد علیه السلام به خاطر شرافت و فضیلت ماه رمضان بردگانی را که جنایت و جرم می کردند و شایسته تنبیه بودند را مورد #عفو و بخشش قرار می داد .
❕بنابراین آنچه مذموم است تنبیه کردن بی حساب و کتاب بردگان است اما تنبیه کردن و جاری کردن حدود الهی و تعزیرات بر بردگانی که جرم و جنایت می کنند به هیچ عنوان ناپسند تلقی نمی شود .
🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍
#امام_سجاد_در_نزد_علمای_اهل_سنت
🤔#پرسش
❔#جایگاه امام سجاد در نزد علمای اهل سنت و صحابه چگونه بوده است آیا راست است که آنان تصریح به برتری او کرده اند ❗️
💠#پاسخ💠
👌صحابی بزرگوار جابر بن عبدالله انصاری چنین می گوید:
"در فرزندان انبیا کسی چون علی بن الحسین دیده نشده است"
📚حیاه الامام زین العابدین ج1 ص126
🔶عبدالله بن عباس که از نظر سن بسیار از ایشان بزرگتر بود ایشان را بزرگ می داشت و هرگاه ایشان را می دید به #احترام او از جای بر می خواست
📚تاریخ دمشق ج36 ص147
📚تذکره الخواص ص324
🔶#زهری نیز درباره امام می گوید:
"من هیچ یک از هاشمیان را چون علی بن الحسین ندیده ام"
📚تهذیب التهذیب ج9 ص445
👌و می گوید:
"کسی را فقیه تر از او ندیدم"
📚شذرات الذهب ج1 ص105
❕#یعقوبی می نویسد:
"او از برترین مردم وسختکوش ترین آنان در عبادت بود به همین دلیل به زین العابدین نام گرفت"
📚تاریخ یعقوبی،ج3 ص46
👌ابن عساکر می گوید:
"راستگو ومورد اعتماد بود، بسیار حدیث می گفت ودارای مقامی بالا وبلند بود"
📚تاریخ دمشق،ج36 ص142
👌ذهبی می گوید:
"جلالت قدر او عجیب وبه خدا قسم برازنده