eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
609 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
772 ویدیو
21 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺امام موسی کاظم علیه السلام : سه دسته در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جزء سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند: 👈۱-مردی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید. 👈۲- مردی که (به برادر مسلمانش خدمت کند.) 👈۳-کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند. 📚خصال ص ۱۴۱ 🌺ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد.
• ✦﷽‌✦• ❤️ امام کاظم (علیه السلام) : 🍃 علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم : 🌸 اینکه خدای خودت را بشناسی 🌸 بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است. 🌸 بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می خواهد. 🌸بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند. 📗 بحارالانوار ج 78 ص 328
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام : 🔸حق را بگو، اگرچه نابودى تو در آن باشد؛ زیرا نجات تو در همان است. 📚 تحف العقول، ص ۴۰۸ دکتر مسعود بازودار: ✅مختار ثقفی پس از قیام خود، در سال ۶۶ هجری قمری، ابراهیم بن مالک اشتر را به موصل فرستاد و او را به جنگ با عبیدالله بن زیاد که از سوی عبدالملک بن مروان رو به سوی عراق نهاده بود، روانه کرد. ابراهیم با مردانی که شمارشان را از هشت هزار یا بیست هزار تن بود، و بیشتر آنان از موالیان ایرانی معروف به الحمراء بودند، در بیستم ذیحجه از کوفه به قصد جنگ با ابن زیاد خارج شد. تا اینکه در دهم محرم سال ۶۷ بر کرانه رود خازر نزدیک زاب و به فاصله ۵ فرسخی موصل میان دو سپاه جنگ درگرفت. ابراهیم در این جنگ به دست خویش عبیدالله بن زیاد و چند تن دیگر از جمله حصین بن نمیر و شرحبیل بن ذی‌الکلاع را کشت و گفته‌اند که پیکر آنان را سوزاند. و موصل به دست ابراهیم بن مالک اشتر فتح شد و مدتی نیز خود حاکم آن منطقه بود. 📚منابع : ۱)انساب الاشراف بلاذری، ج۵، ص۲۳۳ ۲)تاریخ طبری، ج۶، ص۱۸ ۳)طبقات الکبری ابن‌ سعد، ج۵، ص۹۹ 🔹از زندگی ابراهیم پیش از پیوستن به مختار، اخباری در دست نیست جز آنکه گفته‌اند در جنگ صفّین در زمره یاران امام علی(ع) و در رکاب پدرش مالک اشتر با معاویه جنگ کرد. 🔹در سال ۶۶ هجری قمری مختار ثقفی که خود را نماینده محمد بن حنفیه می‌ خواند، به خونخواهی شهدای کربلا مقدمات قیام علیه امویان را تدارک می‌دید. 🔹در این هنگام بعضی از شیعیان کوفه و طرفدار قیام مختار، به سبب شخصیت نیرومند ابراهیم و به سبب خاطره‌ای که از وفاداری پدرش نسبت به حضرت علی(ع) در یاد داشتند، ابراهیم را نیز به قیام فرا خواندند. 🔹ابراهیم به شرط که او را به فرماندهی برگزینند، با درخواست آنان موافقت کرد؛ اما شیعیان یادآوری کردند که مختار ثقفی از سوی ابن حنفیه به فرماندهی برگزیده شده است. 🔹اندکی بعد مختار خود نزد ابراهیم رفت و نامه‌ای را که مدعی بود ابن‌حنفیه به ابراهیم نوشته است، به او تسلیم کرد. در این نامه از ابراهیم خواسته شده بود که با مختار در قیام بر ضدّامویان همکاری کند. 🔹ابراهیم در آغاز به سبب نکته‌ای که در چگونگی نگارش نامه یافت، در صحّت انتساب آن به ابن‌حنفیه دچار تردید شد، ولی چون کسانی مانند یزید بن انس اسدی و احمر بن شُمَیط بجلی و عبدالله بن کامل شاکری گواهی دادند که خود دیده‌اند که آن نامه را محمدبن حنفیه به ابراهیم نوشته است، دعوت به قیام را پذیرفت و با مختار بیعت کرد. 🔹میان ابراهیم و مختار توافق شد که در نیمه ربیع‌الاول سال ۶۶ قمری در کوفه خروج کنند، اما چون در تاریخ مذکور مقدمات آماده نشد، آغاز قیام را به پنجشنبه پس از نیمه همان ماه موکول کردند. 🔹بیشتر طرفداران ابراهیم و مختار موالیانی بودند که با گرز چوبین می‌جنگیدند، از این‌رو به طعنه «خشَبیه» نامیده شدند. 🔹برخی نیز به اشتباه آنان را «حسینیه» نامیده و منحصراً طرفدار ابراهیم دانسته‌اند، زیرا به هنگام قیام «یا لَثاراتِ الْحسین» می‌گفتند؛ ولی ابن قتیبه «خشبیه» را از یاران ابراهیم دانسته‌اند که در روز جنگ با عبیدالله بن زیاد با چوب جنگ می‌کردند. 🔹مختار ثقفی پس از قیام خود، در سال ۶۶ هجری قمری، به فکر تسلط بر سایر شهرهای عراق، و مبارزه با امویان و قاتلان امام حسین(ع) افتاد و ابراهیم بن مالک اشتر را به موصل فرستاد و او را به جنگ با عبیدالله بن زیاد که از سوی عبدالملک بن مروان رو به سوی عراق نهاده بود، روانه کرد. 🔹ابراهیم با مردانی که شمارشان را از هشت هزار یا بیست هزار تن بود، و بیشتر آنان از موالیان ایرانی معروف به الحمراء بودند، در بیستم ذیحجه از کوفه به قصد جنگ با ابن زیاد خارج شد. 🔹تا اینکه در دهم محرم سال ۶۷ بر کرانه رود خازر نزدیک زاب و به فاصله ۵ فرسخی موصل میان دو سپاه جنگ در گرفت. 🔹به گفته بلاذری در آغاز جنگ جناح چپ ابراهیم دچار شکست شد و شاید همین امر سبب شد که در کوفه خبر قتل ابن‌اشتر شایع شود و مختار کوفه را رها سازد، ولی یاران ابراهیم سپاه ابن زیاد را عقب رانده و شکست سختی بر آن وارد آوردند. 🔹ابراهیم در این جنگ به دست خویش عبیدالله بن زیاد و چند تن دیگر از جمله حصین بن نمیر و شرحبیل بن ذی‌الکلاع را کشت و گفته‌اند که پیکر آنان را سوزاند. 🔹به این ترتیب موصل به دست ابراهیم بن مالک اشتر فتح شد و مدتی نیز خود حاکم آن بلاد بود. 🔹ابراهیم همچنان در موصل بود که مصعب بن زبیر به تحریک شورشیان کوفه که از حملات ابراهیم بن اشتر و مختار جان سالم به در برده و به او پیوسته بودند، به کوفه تاخت و در جنگ با مختار، او را کشت، سپس از ابراهیم خواست که به اطاعت از عبدالله بن زبیر گردن نهد. 🔹به گفته ابن‌اثیر، عبدالملک بن مروان نیز ابراهیم را به اطاعت از خود خواند، ولی ابراهیم از آن روی که در جنگ با امویان، عبیدالله بن زیاد و تنی چند از اشراف شام را کشته بود، از پیوستن به عبدا
لملک بیمناک شد و به دعوت مصعب پاسخ مثبت داد. 🔹ابراهیم فرماندهی جنگ علیه مروانیان را در برخی از جنگها بر عهده گرفت. 🔹عبدالملک بن مروان به عراق تاخت مصعب بن زبیر به مقابله برخاست و ابراهیم را به سرداری سپاه خویش برگماشت. 🔹سرانجام ابراهیم در طی این جنگها، در جنگی که میان ابراهیم بن اشتر و محمد بن مروان، یک روز پیش از جنگ اصلی میان عبدالملک و مصعب درگرفت، ابن اشتر به‌رغم ابراز شجاعت بسیار، به سبب خیانت عَتّاب بن ورقاءِ تمیمی که گویا بنا بر توطئه قبلی با عبدالملک دست به عقب‌نشینی زده بود، شکست خورد و کشته شد. 🔹آنگاه عبید بن میسره یکی از موالی بنی عذره که ابراهیم را به قتل رسانده بود، سرش را برگرفت و غلامان حصین بن نمیر، که در جنگ خازر به دست ابراهیم کشته شده بود، پیکر او را آتش زدند. 📚منابع : ۱)انساب الاشراف بلاذری، ج۵، ص۴۳۶ ۲)تاریخ طبری، ج۶، ص۳۴۵ ۳)طبقات الکبری ابن‌ سعد، ج۵، ص۴۴ ۴)اخبار الطوال دینوری، ص۲۹۰ ۵)عقد الفرید ابن عبدربه،ج۲، ص۴۰۸ ✅در این روز امام حسین(ع) به منزل «شقوق» رسیدند، و گفته شده در اینجا بود که فرزدق امام حسین(ع) را ملاقات نمود. امام(ع) بعد از یک شبانه روز اقامت در خزیمیه در روز یک شنبه بیستم ذی‌الحجّه به شقوق رسید. شقوق به معنی ناحیه‌هاست. در این منزل به دلیل فراوانی برکه و آب و چاه، کاروان‌ها در این‌جا درنگ می‌کرده‌اند. فرزدق شاعر بعد از ملاقات با امام(ع)، به نقلی خبر شهادت مسلم و هانی را در این منزل به امام(ع) داد و ابیاتی را هم سرود. امام(ع) پس از این سروده اشک ریخت. این سروده پس از شنیدن خبر شهادت مسلم‌ بن‌ عقیل و هانی است و غدّاری و بی‌اعتباری دنیا و اهل دنیا و زیست زاهدانه و مرگ عاشقانه و عارفانه را بیان می‌کرد. فرزدق می گوید : سپس امام(ع) از من پرسید : 📋«اخبرِنی عَن النَّاسِ خَلفَکَ؟» مرا خبر ده از وضع مردمی که آنها را پشت سر گذاشتی! (منظور امام(ع) سؤال از حال مردم کوفه بود، چون فرزدق از کوفه می‌آمد.) فرزدق می‌گوید به امام عرض کردم : 📋«قُلُوبُ اَلنَّاسِ مَعَكَ وَ أَسْيَافُهُمْ عَلَيْكَ» دلهای کوفیان با توست و شمشیرهایشان علیه تو و به سود دشمنانت! سپس امام(ع) کاروانش را حرکت داد و رفت. 📚 منابع : ۱)الامام الحسین(ع) و اصحابه، ج۱، ص۱۶۶ ۲)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۶۷ ۳)مثیرالاحزان ابن نما حلی، ج۲، ص۴۰ ۴)حماسه حسینی شهید مطهری، ص۱۴۶
بعدازبرگزاری مراسم عیدغدیر انصارالزینب مشهد
سنگريزه" ريز است و ناچيز ... اما اگر در جوراب يا کفش باشد ، ما را از راه رفتن باز مي‌دارد!!! در زندگي هم ؛ بعضي مسائل ريزاند و ناچيز... اما مانع حرکت به سمت خوبي ها و آرامش ما ميشوند!!! کم احترامي يا نامهرباني به والدين ؛ نگاه تحقيرآميز به فقرا ؛ تکبر و فخرفروشي به مردم ؛ منت گذاشتن هنگام کمک کردن ؛ نپذيرفتن عذر خطاي دوستان ؛ بخشي از سنگريزه هاي مسير تکامل ما هستند !!! آنها را بموقع کنار بگذاريم ... تا از زندگي لذت ببريم 🌹 🌹آیت الله مجتهدی تهرانی(ره): 🔘این دنیا کوچه‌ی بن‌بست است. 🚨آخرش پیشانی‌مان می‌خورد به سنگ لحد! آن‌وقت تازه پشیمان می‌شویم،می‌گوییم خدایا مارا به دنیا بازگردان...! 🚫اما خطاب می‌رسد " "...ســاکــت شـــو! ❗️پ.ن:حواسمون هست؟ به هر کجا میخواهیم میرویم 🍂به هر چیزی میخواهیم دست میزنیم به هرکسی خواستیم دروغ گفتیم... و... 🍂خیلی چیزهای دیگه آیا ؟ 🍂 یا اعتقاد نداریم که هر روز از دنیا دورتر میشویم و به مرگ نزدیک تر؟!! 🍃🌺🍃 ❓❗️ 🌸 آیه‌ای در قرآن است كه می‌فرماید: «ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَكُمْ» (غافر/۶۰) بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. 🌼 آمد خدمت حضرت امام علیه السلام كه هرچه دعا می‌كنم مستجاب نمی‌شود. حضرت فرمود: چگونه دعا می‌كنی؟ گفت: همینطور می‌گویم خدایا بده. 🌸حضرت گفت: دعا كردن آدابی دارد. در اسلام حتی لباس پوشیدن آدابی دارد. 🌼 حضرت فرمود: آداب دعا ۷ چیز است. 1⃣ لقمه حلال. 2⃣ گفتن: « بسم الله الرحمن الرحیم». 3⃣ یادی از صفات خداوند. 4⃣ یادی از نعمتهای الهی کردن. 5⃣ حمد و ستایش خداوند. 6⃣ ذكر صلوات. 7⃣ یادی از لغزشها. 🎤 حجةالاسلام قرائتی 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🏴✨🏴 امام صادق(ع) فرمودند: هر کسی زیارت عاشورا بخواند شب اول قبرش امام حسینﷺ به دیدار و ملاقات او خواهد آمد 📚کامل الزیارات ص ۷٩ السلامُ على الحسينﷺ 🍃🌺🍃 ✨﷽✨ 💠سوالات قبر چیست؟ ✅ دو ملک به نام نکیر و منکر در قبر از عقاید و اعمال کلی انسان، سوالاتی را مطرح می‌کنند که انسان باید بالاجبار به آن سوالات جواب دهد. 🔳 امام سجاد (ع) در این باره میفرماید: 1⃣ اولین سؤال آن دو فرشته این است که آیا خدا را پرستش می کردی یا مشرک بودی؟ 2⃣ دوم این که از پیامبر و مکتب و دین و کتاب (قرآن) سؤال میشود؛ 3⃣ سوم این که از رهبری و ولایت می پرسند که کدام رهبر (حق یا باطل) را تقویت و یا تضعیف می کردی؟ 4⃣ چهارم این که از عمر می پرسند که در چه راهی مصرف کردی؟ 5⃣ پنجم این که از مال و درآمدها می پرسند که از چه راهی به دست آوردی و در چه راهی مصرف نمودی؟ ◀️ بعد حضرت در ادامه می فرمایند: خودتان را برای پاسخ گویی به سؤالات شب اول قبر آماده نمایید. 📕بحار الأنوار، ج ۶، ۲۲۳٫ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💎قال الإمام باقر عليه السلام: اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ الْمُداعِبَ فِى الْجَماعَةِ بِلا رَفَثٍ؛ 🔷امام باقر علیه السلام می فرمایند: خداوند كسى را كه در ميان جمع شوخى مى كند، به شرط آن كه ناسزا نگويددوست دارد. 📖كافى، ج 2، ص 663، ح4 ♥️🕋♥️🕋♥️🕋♥️ 💢عیدی فراموش شده... ✅بدون شک یکی از لحظات مهم تاریخی در اثبات اهل بیت روز می باشد که متاسفانه با آن کمتر پرداخته میشود. ✅اصل ماجرا؟ پیامبر نامه‌ای به اسقف  نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. برای مذاکره با پیامبر هیاتی سه نفره به مدینه فرستادند و در نهایت اسلام را نپذیرفتند و قرار شد در روز مشخص کنند. ✅معنای مباهله؟ «مباهله» یعنی یکدیگر را لعن و نفرین کردن. «بَهَلَهُ اللهُ» یعنی خدا او را لعنت نماید و از رحمت خویش دور کند. ✅واقعه و شرط حضور؟ بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود چنین بر مباهله جرأت نمی‌کرد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یکنصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک می‌شوید و
یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند ✅فرار نجرانی ها سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. پس، حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد، و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر(ص)ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشته‌شدن صلحنامه آنان برگشتند. 📚الزمخشری، محمود، الکشاف، ۱۴۱۵ ق، ✳اللهم عجل لولیک الفرج✳️ ✅مراسم هفتگی ✅هیات انصارالزینب سلام الله(استقبال ازمحرم) ✅پنجشنبه مورخ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ✅ساعت شروع۲۰.۳۰ ✅سخنران : دکترمسعودبازودار ✅مداحان : محسن ذاکری-رسول منصوری ✅مکان:شهرک شهید رجایی -حر۱۹دهنوی۸حسینیه بیت الائمه ✅دوستان امام حسینی به ساعت شروع جلسه دقت بفرماییدوباحضوربه موقع خودازفیض زیارت عاشورا وسخنرانی نیزبهرمند شوید.اجرتون با حضرت زینب سلام الله ✔برادران وخواهران @ansarozeinab78 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ▪️جلسه دعای ندبه ⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕⭕ موسسه فرهنگی مذهبی قرآنی خاتم الانبیا(ص) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤 سخنران : دکتر مسعود بازودار(استاد دانشگاه) 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 موضوع: [شناخت امام زمان و آسیب های عدم شناخت] همراه با پخش فیلم وتحلیل محتوایی 📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕗🕗🕗🕗🕗 زمان:۱۵شهریور ماه.۷صبح دعای ندبه.ساعت۸صبح سخنرانی 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 مکان : بلوار پیروزی ، نبش میدان حر.موسسه قرآنی خاتم الانبیاء. ↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕↕ همه عزیزان سرسفره بابرکت امام زمان(عج)به صرف صبحانه میهمانند. ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ @drmasuodbazoodar دکتر مسعود بازودار: اللهم عجل الولیک الفرج جلسه گفتمان مهدویت برگزار مینماید. سخنرانی وزیارت عاشورا 🎤سخنران؛ دکترمسعودبازودار 🎤مداح؛ برادرنکویی ⏰زمان؛ جمعه۹۸/۰۶/۱۵همزمان بانماز مغرب وعشا 🕌مکان؛ شهرک شهیدرجایی،بلوارحر،حر۱۹ دهنوی۱۱مسجدامام جعفرصادق (علیه السلام) دوستان کلیه مباحث مطرح شده توسط سخنران(دکتر بازودار)بصورت ویدئوپرژکشن میباشد. ازکلیه دوستداران ومنتظران امام زمان(عج)درخواست میشودجهت هرچه باشکوه تر برگزارشدن جلسه به موقع تشریف بیاورید. باتشکر سلامتی قطب عالم امکان، وتعجیل درفرج ایشان «صلوات»
✅در تفسیر کشاف زمخشری از ابن عباس روایت شده که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار شدند، و رسول خدا(ص) با جمعی از صحابه، از ایشان عیادت کرد. امام علی(ع) به همراه حضرت فاطمه(س) برای بهبودی فرزندان نذر کردند، که اگر بهبودی یافتند، سه روز روزه بگیرند، بچه‌ها بهبودی یافتند، و اثری از آن کسالت باقی نماند. بعد از بهبودی کودکان، علی(ع) از شمعون یهودی سه من آرد قرض کرد، و فاطمه زهرا(س) پنج قرص نان به عدد افراد خانواده پخت، و سهم هر کسی را جلوش گذاشت، تا افطار کنند، در همین بین سائلی (به در خانه آمده) گفت : سلام بر شما اهل بیت محمد(ص). من مسکینی از مساکین مسلمینم، مرا طعام دهید، که خدا شما را از مائده‌های بهشتی طعام دهد، خاندان پیامبر(ص) آن سائل را بر خود مقدم شمرده، افطار خود را در آن شب به او دادند، و آن شب را جز آب چیزی نخوردند، و شکم گرسنه دوباره نیت روزه کردند، هنگام افطار روز دوم، طعام را پیش روی خود نهادند، تا افطار کنند، یتیمی بر در سرای ایستاد، آن شب هم یتیم را بر خود مقدم و در شب سوم اسیری آمد، و همان عمل را با او کردند. صبح روز چهارم که شد، علی(ع) دست حسن و حسین را گرفت، و نزد رسول خدا(ص) آمدند، پیامبر اکرم(ص) وقتی بچه‌ها را دید که چون جوجه ضعیف از شدت گرسنگی می‌لرزیدند. فرمود: چقدر بر من دشوار می‌آید که من شما را به چنین حالی ببینم، آنگاه با علی(ع) و کودکان به طرف فاطمه(س) رفت و او را در محراب خود یافت، و دید که از گرسنگی ضعیف شده و چشمهایش گود افتاده است، از مشاهده این حال ناراحت شد، در همین بین جبرئیل نازل شد، و عرضه داشت: این سوره را بگیر، خدا تو را در داشتن چنین اهل بیتی تهنیت می‌گوید، آنگاه آیات آغازین سوره‌ی «هل أتی» را قرائت کرد. 📋《..یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیرا..》 ♦️برای جلب رضایت خدا ،طعام خود را به مسکین و یتیم و اسیر می دهند. تا رسید به آیه ی《إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاء وَكَانَ سَعْیكُم مَّشْكُورًا》 ♦️این پاداش شماست و از کوششتان سپاسگزاری شده است. 📚منابع : ۱)سوره انسان، آیه ۸ ۲)الغدیر علامه امینی، ج۵، ص۱۹۴ ۳)احقاق الحق شوشتری، ج۳، ص۱۷۵ ✅امام حسین(ع) با کاروان خود بعد از منزلگاه «زباله» به این منطقه می رسد و می گذرد. بنا به نقل محدثان و مورخان از جمله ابن قولوله از امام صادق(ع) اینجا بود که سیدالشهداء(ع) به مناسبت خوابی که دیده بود به اصحابش گفت : من خود را کشته بینم و به قتل خواهم رسید. گفتند : چگونه یا اباعبدالله؟ امام(ع) فرمود : خوابی دیدم که سگانی مرا می دریدند و بدترین و شدیدترین آنها سگی بود دو رنگ (سیاه و سفید) که همان پیسی است. در همین جا بود که پیرمردی از قبیله «بنی عکرمه» بنام عمروبن لوذان به آن حضرت(ع) برخورد کرد و پرسید : مقصد شما کجاست؟ امام(ع) فرمود :  کوفه! پیرمرد به اطلاع امام(ع) رساند که ابن زیاد میان قادسیه و عذیب، سواران را بر کمین گذاشته و آن حضرت(ع) را قسم داد که از همین جا برگرد چرا که رفتن به کوفه، رفتن به سوی سرنیزه ها و شمشیرهاست. امام حسین(ع) فرمود : ای بنده خدا مطلب بر من پوشیده نیست لکن فرمان الهی چنان است که تغییرپذیر نمی باشد، به خدا سوگند آنها دست از من برنمی دارند تا این که رگ حیاتم را قطع کنند و هرگاه اینکار را انجام دهند، خداوند کسی را بر آنان مسلط خواهد کرد که خوارشان می کند آنگونه که خوارترین مردمان باشند. 📚منابع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۷۶ ۲)تاریخ طبری، ج۵، ص۳۹۹ ۳)الکامل ابن اثیر، ج۴، ص۴۶ ۴)کامل الزیارات ابن قولویه، ص۷۵
💠چشم‌روشنی برای گریه‌کنندگان! 🔻حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔹 «مَا مِنْ عَبْدٍ يُحْشَرُ إِلَّا وَ عَيْنَاهُ بَاكِيَةٌ إِلَّا الْبَاكِينَ عَلَى جَدِّيَ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّهُ يُحْشَرُ وَ عَيْنُهُ قَرِيرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَيِّنٌ عَلَى وَجْهِه» 🔸 هیچ بنده‌ای روز قیامت محشور نمی‌شود مگر آن‌که چشمانش گریان باشد، غیر از کسانی که برای جدّم حسین علیه‌السلام گریسته‌اند، که او در حالی محشور می‌شود که چشمش روشن است. بشارتى به سوی او می‌آید و آثار سرور در صورتش نمایان است. 📚 کامل الزیارات؛ ص81 🔻 امام رضا عليه‌السلام می‌فرمایند : 🔸إنَّ المُحَرَّمَ شَهرٌ كانَ أهْلُ الجاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ القِتالَ، فَاسْتُحِلَّت فِيهِ دِماؤُنا، وَهُتِكَتْ فِيهِ حُرْمَتُنا، وَسُبِيَ فِيهِ ذَرارِينا وَنِساؤُنا. 🔹محرم ماهی است كه [حتّی] مردم زمان جاهليت ، جنگ را در آن حرام می‌دانستند، [امّا] در آن ماه، خون ما را حلال شمردند، حرمت ما را پايمال و فرزندان و زنان ما را اسير كردند. 📚 بحار الأنوار، ج 44، ص283 ⚫️ ذکر شهادت علیه السلام سيصد سال قبل از بعثت 🔸حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ الْحَضْرَمِيُّ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ غُورَكٍ، ثنا أَبُو سَعِيدٍ التَّغْلِبِيُّ، عَنْ يَحْيَى بْنِ يَمَانٍ، عَنْ إِمَامٍ لِبَنِي سُلَيْمٍ، عَنْ أَشْيَاخٍ لَهُ " غَزَوُا الرُّومَ، فَنَزَلُوا فِي كَنِيسَةٍ مِنْ كَنَائِسِهِمْ، فَقَرَؤُوا فِي حَجَرٍ مَكْتُوبٍ: [البحر الوافر] أَيَرْجُو مَعْشَرٌ قَتَلُوا حُسَيْنًا ... شَفَاعَةَ جَدِّهِ يَوْمَ الْحِسَابِ فَسَأَلْنَاهُمْ: مُنْذُ كَمْ بُنِيَتْ هَذِهِ الْكَنِيسَةُ؟ قَالُوا: قَبْلَ أَنْ يُبْعَثَ نَبِيُّكُمْ بِثَلَاثِ مِائَةِ سَنَةٍ ". قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الْحَضْرَمِيُّ: وَثنا جَنْدَلُ بْنُ وَالِقٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ غُورَكٍ، ثُمَّ سَمِعْتُهُ مِنْ مُحَمَّدِ بْنِ غُورَكٍ 🔹با رومی ها مى جنگيديم پس به يکی از کنیسه های ايشان وارد شديم. در آن سنگی بود که روی آن نوشته شده بود: آيا امتی که حسين را مى کشند شفاعت جد او را در روز قيامت اميد دارند؟ از رومی ها پرسیدیم: چه زمانی این کنیسه بنا شد؟ گفتند: سیصد سال قبل از بعثت پیامبرتان (حضرت محمد صلی الله علیه و آله) 📚 المعجم الكبير ج3 ص133 دکتر مسعود بازودار: 🤔 ❔ميخواستم بدونم آيا سنديتي هست كه هرروز هنگام غروب اموات رو ميبرند وادي السلام و نبايد اون در قبرستان باشيم.؟ اصلا همچين چيزي هست؟ هرروز هست يا روزهاي خاصي ❗️❗️ 💠💠 👌یکی از سنت های شرعی که مورد توصیه بسیاری از روایات واقع شده است ، زیارت قبور است . 🔶محمد بن مسلم می گوید: « به امام صادق گفتم ما به زیارت مردگان می رویم. امام فرمود کار خوبی است. 🔶گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟ 👌فرمود: « بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند» 📚الفقیه ج1 ص180 🔷حضرت علیه السلام فرمود ؛ « مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با برای آنان از خدا بخواهید» 📚الکافی ج3 ص229 🔰 از روایاتی استفاده می شود که ارواح مومنان در عالم برزخ به سوی مکان مقدس « » رفت و آمد دارند . 🔸حَبّه عُرَنى می گوید ؛ « همراه امير مؤمنان به بيرون شهر رفتم. او در وادى السلام ايستاد و گويى با كسانى سخن مى گفت [؛ امّا كسى ديده نمى شد]. من هم كنارش ايستادم تا اين كه خسته شدم. نشستم. از نشستن هم خسته شدم. باز ايستادم، به قدرى كه چون دفعه قبل، خسته شدم. نشستم و باز خسته شدم. آن گاه، ايستادم و ردايم را از پشتم گرفتم و گفتم: اى امير مؤمنان! دلم براى تو به خاطر طولانى شدن ايستادنت مى سوزد! ساعتى استراحت كن.سپس ردايم را افكندم تا بنشيند. به من فرمود ؛ ❕ «اى حَبّه! اين، جز گفتگو و همنشينى با مؤمن نيست».گفتم اى امير مؤمنان! آنان، اينچنين هستند؟ فرمود: «آرى. اگر برايت آشكار گردد، خواهى ديد كه آنان، گروه گروه، چمباتمه زده، با هم حرف مى زنند». ❔گفتم: پيكرها يا جانها؟ 👌فرمود: «جانها. هيچ مؤمنى در هيچ كجاى زمين نمى ميرد، مگر آن كه به روحش گفته مى شود:" به وادى السلام ملحق شو". اين جا اى از بهشت عَدْن است». 📚الکافی ج 3 ص 243 ❕از روایات دیگری استفاده می شود که ارواح مومنین در هنگام مساء که شامل آخر غروب تا نصف شب می شود ؛ 📚لسان العرب ج 15 ص 281 👌جهت بهره مندی به بهشت دنیوی موجود در مغرب زمین که ممکن است شامل وادی السلام نیز بشود می روند و از برکات آن بهشت استفاده می کنند . 📚الکافی ج 3 ص 246 ❕لذا بهتر است که انسان در زمانی که ارواح مومنین متنعم در نعمات الهی هستند ( آخر روز و آغا
ز شب تا نیمه شب ) به زیارت قبور آنها نروند و عیش آنها را بر هم نزند زیرا بر اساس روایات بالا ، مردگان به زیارت کنندگان خود توجه ویژه ای دارند . 🔸از پیامبر گرامی نقل است که فرمود ؛ « مردگانتان را در روز زیارت کنید و از زیارت آنها در شب کنید » 📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 363_ سفینه البحار ج 7 ص 19 🤔 ❔چرا پس از گذشت سالیان متمادی از شهادت امام حسین همواره برای ایشان گریه و عزاداری می کنیم ❕ 💠💠 👌گریه و عزاداری کردن برای مصائب امام حسین علیه السلام بر اساس دستور امامان اهل بیت و تاسی به سیره آن بزرگواران می باشد . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر کس مصایب ما اهل بیت برایش بازگو شود و به اندازه بال پشه ای اشک چشم از او خارج شود ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه کف روی دریاها باشد » 📚وسائل الشیعه ج14 ص501 👌امام سجاد علیه السلام فرمود؛ « هر مومنی که چشمش برای کشته شدن حسین چنان اشک بریزد که به صورتش روان شود ، خداوند در بهشت برایش اتاق هایی فراهم می کند که روزگارانی را در آن سپری کند ...خداوند چنین فردی را در روز قیامت از خشم خود و آتش در امان نگه می دارد » 📚ثواب الاعمال ص108 📚بحار الانوار ج44 ص281 👌امام رضا علیه السلام خطاب به ریان بن شبیب چنین عرضه داشت ؛ « اگر می خواهی گریه کنی برای حسین گریه کن زیرا او را همانند گوسفندی سر بریدند ، آسمان و زمین برای قتل او گریه کردند ، با گریه بر او خداوند تمام گناهان صغیره و کبیره و کم و زیاد را می آمرزد ، اگر می خواهی در بهشت هم درجه ما باشی ، با حزن و مصیبت ما محزون و با فرح ما شاد باش » 📚عیون الاخبار ج1 ص299 📚امالی صدوق ص112 👌و فرمود ؛ « برای حسین باید گریه کنان گریه کنند ، زیرا گریه بر اوگناهان بزرگ را از بین می برد ، پدرم امام کاظم زمانی که ماه محرم می شد دیگر خندان دیده نمی شد و پیوسته در غم و اندوه به سر می برد تا روز دهم محرم می شد که دیگر آن روز ، روز مصیبت و گریه و حزنش بود » 📚امالی صدوق ص111 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « حسین به گریه کنانش نگاه می کند و برای آنان استغفار می کند و می گوید ای گریه کن من اگر بدانی که خدا برایت چه آماده کرده است حتما بسیار خوشحال می شدی ...» 📚کامل الزیارات ص103 👌راوی می گوید ما در نزد امام علیه السلام بودیم که از حسین یاد کردیم و قاتلینش را لعنت کردیم . ❕امام صادق شروع به گریه کردن کرد و ما هم همراه با او گریه کردیم و فرمود ؛ « حسین بن علی کشته اشک است ، و هیچ مومنی او را یاد نمی کند مگر آنکه می کند » 📚بحار الانوار ج44 ص279 👌در نقل دیگری آمده است ؛ « هر گاه در نزد امام صادق سخن از امام حسین به میان می آمد ، دیگر کسی امام صادق را در آن روز نمی دید» 📚کامل الزیارات ص108 🔰این روایات و روایات فراوان دیگری که از ذکر آن خود داری می شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج14 ص500 باب66 📚بحار الانوار ج44 ص278 باب34 ❕همه نشان دهنده رجحان عزاداری و گریه کردن برای حسین علیه السلام می باشد . این عزاداری ها چند فلسفه اساسی دارد ؛ 1⃣با نشر معارف اهل بیت در این محافل و مجالس ، حیات تازه ای بر روح اسلام دمیده می شود و مکتب و شریعت حفظ می شود . 2⃣باورهای دینی مردم با معارف اهل بیت تحکیم می شود . 3⃣نشان دهنده پیوند عمیق عاطفی میان شیعیان و امامان است . 4⃣اعلام وفاداری به مقام امامان و تعظیم و تکریم آنان تلقی می شود . 5⃣سبب انتقال فرهنگ شیعه به نسل های آینده می باشد. 6⃣سبب ایجاد روحیه جهاد و ایثار و از خود گذشتگی در افراد می گردد . 7⃣سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه می گردد . 8⃣سبب خود سازی فردی و الگو گیری از اهل بیت می باشد . 👌با توجه به این فوائد است که امام صادق علیه السلام در مورد مجالس عزاداری و نشر معارف اهل بیت فرمود ؛ « این مجالس است که من آن ها را دوست دارم ، امر ما را زنده کنید ، رحمت خدا بر کسی باد که احیاء امر ما را کند » 📚وسائل الشیعه ج14 ص501 ❕در گذشته بیشتر در مورد فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام توضیح داده ایم ؛ 🤔 ❔افرادی را در عزاداری می بینم که به خود را به گریه کردن می زنند و وانمود می کنند که گریه می کنند اما گریه نمی کنند ❗️ برخی میگویند که این عمل ثواب دارد ❕این سخن سندیت دارد ❕❕ 💠💠 👌تباکی یعنی خود را به گريه زدن، خود را گريان نشان دادن، خود را شبيه گريه كننده ساختن و حالت گريه به خود گرفتن است . 🔸در راه احياى عاشورا و بر عزاى حسين علیه السلام ، هم گريستن، هم گرياندن و هم حالت گريه داشتن ثواب دارد. حتّى اگر كسى نگريد يا گريه اش نيايد، گرفتن اين حالت، هم در خود شخص حالت اندوه و تحسّر ايجاد مى کند، هم به مجلس عزا، چهره و رنگ غم مى بخشد. تباكى، ه
مسويى با داغداران سوگ عاشوراست و مثل گريستن و گرياندن است. 🔸در حديث امام علیه السلام است ؛ «من انشد فى الحسين شعرا فتباكى فله الجنّة» هر كه درباره حسين، بگويد و تباكى كند، بهشت براى اوست.» 📚بحار الانوار ج 44 ص 282 👌در حديثى هم كه سيد بن طاووس نقل كرده، چنين است: «من تباكى فله الجنّة» « هر کس در حسین تباکی کند ، بهشت برای اوست » 📚همان مدرک 👌 و در حديث قدسى خداوند آمده است ؛ «اى موسى هر يك از بندگانم كه در زمان شهادت فرزند مصطفى گريه كند يا حالت گريه به خود گيرد و بر سبط پيامبر تعزيت گويد، همواره در بهشت خواهد بود. » 📚مستدرک سفینه البحار ج 7 ص 235 👌البته غير از تباكى در مصيبت ابا عبد اللّه الحسين علیه السلام ، حالت گريه به خود گرفتن در و دعا و از خوف خدا نيز مطلوب است و اين از نمونه هاى روانى تأثير ظاهر در باطن است . « اگر گريه ات نمى آید، خود را به حالت گريه در آور، پس اگر به اندازه سر مگسى اشك بيرون آمد، پس به تو.» 📚بحار الانوار ج 90 ص 344 🤔 ❔برخی مطرح می کنند که مثلا شیعه برای نمایی می گوید دشمنان قبر امام حسین را چندین بار تخریب کردند این چقدر سندیت دارد ❗️اساسا انگیزه آنان از این عمل چه بوده ❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که زیارت قبر امام حسین علیه السلام همواره مورد تاکید و توصیه سایر امامان علیهم السلام بوده است ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « شیعیان ما را به زیارت قبر امام حسین توصیه کنید زیرا زیارت قبر او برای هر شیعه ای که مقر به امامت او است لازم است» 📚بحار الانوار ج98 ص3 🔸الهام بخشى تربت خونين سيد الشهدا در راه مبارزه با ستم، سبب شد كه شيعه،همواره مرقد آن را تكريم و بر گرد آن تجمّع كند. توصيه هاى اكيد ائمّه نيز نسبت به زيارت قبر امام حسين اين شور و الهام را مى افزود. همين سبب شد كه حكّام ستمگر همواره احساس خطر كنند و اين كانون را از هم بپاشند. از دوران بنى اميّه كه زيارت آن حضرت، ممنوع و تحت كنترل بود، تا زمان هارون الرّشيد كه حتّى درخت سدرى را كه سايه بان زائران بود قطع كردند ؛ 📚بحار الانوار ج 45 ص 398 🔸مهمترين جسارت نسبت به مزار امام حسين عليه السلام در تاريخ، مربوط به متوكّل عبّاسى است. وى از سال 232 تا 247 ق، الم ظلم حقّ محمّد و آل محمّد و آخر تابع له على ذلك، اللّهم العن العصابة الّتي جاهدت الحسين و شايعت و بايعت و تابعت على قتله، اللّهم العنهم جميعا». 🔸توطئه سقيفه، تلاشى از سوى شرك شكست خورده در جبهه هاى بدر و احد و حنين بود، تا دوباره به سيادت خود برسند و سفيانيان كوشيدند انتقام كشته هاى خود را از آل پيامبر، از طريق سلطه يافتن بر خلافت و تار و مار كردن بنى هاشم و عترت رسول بگيرند. طرح شورا و بيعت ساختگى سقيفه، ظاهرى فريبنده براى اعمال آن سياست بود. 🔸هواداران سقيفه، در سپاه كوفه بودند. امام حسين روز با بدن مجروح، آنان را «شيعيان آل ابى سفيان» خطاب كرد كه نه دين داشتند، نه حرّيت. 📚لهوف ص 71 ❕ ابن زياد وقتى با سر بريده حسين در طشت رو به رو شد، با چوبى كه در دست داشت بر لبهاى آن سر مطهّر مى زد و مى گفت ؛ « امروز انتقام روز بدر است » 📚بحار الانوار ج45 ص 154 👌 يزيد بن معاويه نيز پس از كشتن امام و سرمستى از پيروزى بر آن حضرت، در پيش چشم فرزندان او كه به اسارت در كاخ او برده شده بودند، آرزو كرد كه كاش نياكان كشته شده اش در بدر، بودند و به يزيد مى گفتند دستت درد نكند. كشتن حسين و يارانش را در مقابل كشته هاى بدر دانست، منكر وحى و نزول جبرئيل شد و گفت اگر از آل احمد انتقام نگيرم، از نسل خندف نيستم ... 📚همان ص 167_ البدایه والنهایه ج 8 ص 192 👌حضرت زينب با خطاب «يا بن الطلقاء» به يزيد، اشاره به نيكان مشرك او كرد، كه در فتح مكّه، پيامبر آزادشان كرد، امام نيز به يزيد گفت: جدّ من على بن ابى طالب، در جنگ بدر و احد و احزاب، پرچمدار رسول اللّه بود، امّا پدر و جدّ تو، پرچمدار كفّار بودند. 📚بحار الانوار ج 45 ص 135 🔸كربلا، صحنه تجديد كينه هاى مشركان و منافقان بر ضدّ آل اللّه بود و همان قدرت سياسى را كه ميراث رسول خدا بود و به دست دشمن افتاد، بر ضدّ عترت رسول به كار گرفتند و اين از شگفتيهاى تاريخ است! سيد الشهدا در خطابه خويش در عاشورا به سپاه كوفه چنين فرمود ؛ « شمشيرى را كه ما به دستتان داديم، عليه ما تيز كرديد و به روى ما شمشير كشيديد و آتشى را كه بر دشمنان شما و ما افروخته بوديم، بر خود ما افروختيد و با دشمنان خدا بر ضدّ اولياء اللّه همدست شديد » 📚مقتل الحسین خوارزمی ج 2 ص 6_ مناقب ج 4 ص 110 🔸 اگر واقعه شوم سقيفه نبود، هرگز بعدى كه اوج آن در عاشورا بود، پيش نمى آمد و مسير
تاريخ اسلام و شيعه به گونه ديگرى بود. 🔸اگر پيمان مردم با «ولى» بود اگر پيوند با آل على بود 🔸 نه فرمان نبى از ياد مىرفت نه رنج و زحمتش بر باد مى رفت 🔸 نه زهرا كشته مى شد در جوانى نه مى شد خسته از اين زندگانى 🔸 نه خون دل نصيب مجتبى بود نه پرپر لاله ها در كربلا بود 🔸 نه زينب بذر غم مى كاشت در دل نه مىزد سر ز غم بر چوب محمل 🔸بقيع ما نه غم افزاى جان بود نه ويران و چنين بى سايه بان بود 📚شعر اهلبیت آفتاب ، محدثی تحت تأثير اهل حديث متعصّب بغداد، بر امور، سيطره داشت. منابع تاريخى، وى را دشمن اهل بيت عليهم السلام دانستهاند و گفته اند كه دشمنى با على بن ابى طالب عليه السلام و خانواده اش داشت . 📚الکامل فی التاریخ ج 4 ص 318 ❕متوكّل عباسى، پاسگاهى در نزديكى كربلا زده و به افراد خويش فرمان اكيد داده بود كه هر كس را ديديد قصد زيارت حسين را دارد، بكشيد. 📚بحار الانوار ج 45 ص 404 🔸به امر متوكّل، بار قبر حسين علیه السلام را خراب كردند. 📚همان ص 410 ❕ در يكى از اين نوبتها، «ديزج يهودى» را مأمور تغيير و تبديل و تخريب قبر مطهّر كرد. او نيز با غلامان خويش سراغ قبر رفت و حتّى قبر را شكافت و به حصيرى كه پيكر امام در آن بود برخورد كرد كه از آن بوى مشك مى آمد. دوباره خاك روى آن ريختند و آب بستند و آن را مى خواستند با گاو، شخم بزنند كه گاوها پيشروى نمى کردند. 📚بحار الانوار ج 45 ص 394 🔸هارون الرشيد نيز يك بار به والى فرمان داد تا قبر حسين بن على را خراب كند. اطراف آن را عمارتها ساخته و زمينهايش را زير كشت و زراعت بردند. 📚تتمه المنتهی ص 240 🔸ابن عساكر، نوشته است كه متوكّل، در سال 236 ق، دستور انهدام قبر امام حسين عليه السلام را صادر كرد. پس، خانه هاى اطراف قبر را تخريب و همه را مزرعه كردند و مردم را از زيارت آن قبر، منع كرده، آن جا را به صحرا، تبديل نمودند. مسلمانان، از اين كار، شدند و مردمان بغداد، بر روى بام منازل و مساجد، متوكّل را دشنام دادند و شعرا، او را هجو كردند. 📚تاریخ دمشق ج 72 ص 167 👌به متوكّل خبر دادند كه مردم در سرزمين «نينوا» براى زيارت قبر حسين جمع مى شوند و از اين رهگذر، جمعيّت انبوهى پديد مى آيد و كانون خطرى تشكيل مى شود. متوكّل به يكى از فرماندهان ارتش خود در معيّت تعدادى از لشكريان مأموريّت داد تا مرقد مطهّر را بشكافند و را متفرّق ساخته، از تجمّع بر سر قبر آن حضرت و زيارت قبر او جلوگيرى كنند. او هم طبق دستور، مردم را از پيرامون قبر پراكنده ساخت. اين حادثه در سال 237 هجرى بود. ولى مردم در موسم زيارت، بازهم تجمّع كرده، عليه او شورش كردند و بى باكانه به مأموران خليفه گفتند: اگر تا آخرين نفر هم كشته شويم، دست بر نمى داريم. و بازماندگان ما به زيارت خواهند آمد. وقتى حادثه به متوكّل گزارش شد، به آن فرمانده نوشت كه دست از مردم بردارد و به كوفه بازگردد و چنين وانمود كند كه مسافرتش به كوفه در رابطه با مصالح مردم بوده ... تا اينكه در سال 247 باز تجمّع مردم زياد شد. به نحوى كه در آن محلّ، بازارى درست شد. مجدّدا بناى سختگيرى گذاشتند. 📚اعیان الشیعه ج 1 ص 628 👌روز به روز بر زائران افزوده مى شد، متوكّل سردارى فرستاد و ميان مردم اعلام كردند كه ذمّه خليفه از كسى كه به زيارت رود بيزار است. بازهم آن منطقه را ويران كردند و آب بستند و شخم زدند و قبر را شكافتند. 📚تتمه المنتهی ص 241 👌آرى ... «زيارت اين خاك است كه توده مردم را يارى مى دهد تا به انقلاب حسين علیه السلام و به جهاد و مبارزه او عليه ظلم بينديشند و به رسوا كردن دستگاه حاكم بنشينند. است كه اين خاك- خاك كربلا- سمبل و شعار مى شود و طواف آرامگاه حسين، با صد طواف كعبه مقابل مى شود و حتّى بر آن ترجيح مى يابد.» 📚مجموعه آثار شریعتی ج 7 ص 20 🤔 ❔بارها شنیده ایم که مبلغین می گویند جریان عاشورا و کربلا از سقیفه برخاست ❗️مگر چه پیوندی بین سقیفه و کربلا است که این قدر روی آن مانور داده می شود ❕❕ 💠💠 👌ديد جريان شناسانه در حوادث، ريشه حادثه عاشورا را در انحراف نخستين در رهبرى مى بيند كه در «سقيفه بنى ساعده» اتفاق افتاد. اگر جمعى از امّت پيامبر، نيم قرن پس از شهادت رسول اللّه در كربلا فرزند رسول اللّه را شهيد كردند، زمينه آن در حوادث گذشته و غصب خلافت و تصدّى آل ابو سفيان نسبت به حكومت اسلامى و كنار زدن ائمه از ولايت و رهبرى بود. از اين رو در زيارت عاشورا كسانى لعن مى شوند كه آغازگر ظلم بر اهل بيت پيامبر و بنيانگذار ستم به ذريّه رسول خدا بودند، و نيز كه به آن ستم نخست راضى شدند، همكارى يا سكوت كردند و زمينه ساز آن بودند، تا آ