هدایت شده از دکتر موسی نجفی
پرسش یکی از مخاطبین محترم
🔰عرض سلام و ادب و احترام
سالها قبل در یکی از کتب شهید مطهری( که احتمالا از سخنراییهای ایشون بود) خوندم که ایشان نقش ایرانیان را در سقوط اندلس دخیل میدانستند ومعتقد بودند که ایرانی ها در سقوط اندلس سهیم بودند درخواست من از شما اینه که در صورت امکان این مورد را توضیح داده وبفرمایید که ایا امروز ما شامل تکرار این وضعیت برای خودمان هستم ( به حکم سنت الهی)
سپاسگزارم از شما
✅جواب :
✅نجفی :
با تشکر از پرسشگر محترم ، مطلبی که فرمودید یعنی سقوط اندلس ، تا جایی که من به یاد دارم از نظر استاد مطهری تمدن اسلامی اندلس از مهمترین ادوار و نشانه های پیشرفت و شکوه تمدن اسلامی در مقابل مغرب زمین است و ایشان سقوط آن را در کتاب انسان و سرنوشت جزیی مهم از عوامل "انحطاط مسلمین" می دانند ؛ اما به نظرم ، ایشان در جایی نگفته اند که ایرانیان در این سقوط و انحطاط مقصر می باشند ۰ چرا ؟
چون اولا مرحوم استاد مطهری ، انحطاط و سقوط اندلس را از نظر داخلی به یک سلسله عوامل درون زای فساد و تباهی فکری و اجتماعی پیوند زده و از نظر عامل بیرونی ، خود اروپائیان و صلیبیون متعصب به قدر کافی انگیزه و نفرت و خوی وحشی گری نسبت به اسلام و مسلمین داشته اند و اسناد و مدارک تاریخی نیز به اندازه کافی در این زمینه وجود دارد ۰
✅و اما در مورد نقش ایرانیان ، مطلب عجیب و ادعایی سخت غیر علمی را مطرح می نمایید ؛ چرا که همگی می دانیم سقوط و یا "فتح قسطنطنیه" توسط سلطان محمد دوم ملقب به سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ میلادی صورت گرفته است و در مقابل این پیروزی بزرگ مسلمین علیه غرب صلیبی ، آنان نیم قرن بعد در سال ۱۴۹۲میلادی بر اندلس مسلط گشتند و به نوعی تحقیر سقوط قبلی را با آزار و شکنجه و فشار و تضییقات فرهنگی مسلمانان بزعم خود جبران نمودند ؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که در این زمان در شرق عالم اسلامی ، ایران صفوی حتی ظهور هم ننموده است و طلوع صفویان و استقلال مجدد ایران در سایه مذهب تشیع بعد از این تحولات تاریخی است و البته ایران تا دهه های آتی به امور داخلی خودش دل مشغول داشته و از طرفی نیروی قدرتمند و البته طماع و ایدئولوژیک یعنی امپراطوری عثمانی هم بین ایران صفوی و اروپا جدید همچون دیواری آهنین حائل بود و لذا ایران نه از نظر توان نظامی و یا موقعیت سیاسی و اجتماعی و نه از نظر جغرافیایی در شرایطی نبوده است که بخواهد تاثیری در اندلس داشته باشد ۰
✅اما درباره سنت" تکرار تاریخ "می توان گفت اگر شرایط و عوامل، مشابه بوده و مانع و عامل بازدارنده و تاثیر گذار جدیدی در کار نباشد ، این اتفاقات ، تکرار میشود ؛ هر چند به نظرم سیر حکومت و تمدن در مشرق اسلامی بخصوص ایران شیعی تفاوتهای زیادی با مغرب اسلامی و اندلس داشته و دارد و از این نظر شبیه سازی کاملی شاید صورت نگرفته باشد ۰ البته تفاوت زمانه و تحول ماهیت دشمنی "غرب صلیبی" با "غرب سکولار" هم بایستی در نظر گرفته شود ۰
🔴لازم به یادآوری است تاثیرات و تبادلات علمی بین مغرب اسلامی با مشرق اسلامی خود سخن دیگری است و فصل مهمی در تاریخ علم اسلامی است ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۱۲ شهریور روز شهادت رئیسعلی دلواری
🔴 با گذشت بیش از یک قرن پس از شهادت رئیس علی دلواری قهرمان خطه جنوب ایران علیه استعمار انگلیس می توان ثابت نمود آزادیخواه واقعی بودن و همزمان علیه بریتانیا قیام نمودن قابل جمع است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار
✅درسی تاریخی از دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی دلواری علیه استعمار انگلیس:
🔴 اعتماد نکردن به آلمان علیه مبارزه با انگلیس و اصولا غیر قابل اعتماد بودن اروپائیان درس اول استعمار شناسی است۰
🔴کاش دیپلمات های ما بیشتر تاریخ می خواندند و تاریخ را درست می فهمیدند تا درسی که رئیسعلی دلواری یک قرن گذشته با خون خود داد ، شاید در امثال برجام ها مجبور به تکرارش نبودیم !
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰یک روز خوب با یک دیدار خوب
✅روز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه به اتفاق دکتر محمد حسین رجبی دوانی رییس بنیاد ایران شناسی و دکتر موسی حقانی رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به دعوت دکتر نوکنده رییس موزه ملی ایران از این مکان پر افتخار و ارزشمند دیدن نمودیم و در سالن ها و تالارهای مختلف آن به طور مبسوط و مشروح در جریان هزاران سال تاریخ ارزشمند ایران قرار گرفتیم ۰ این بخش از تاریخ تمدن ایرانی مکمل هویتی بخش تاریخ اسلامی و تاریخ شیعی ایران عزیز ما می باشد و سه سطح مختلف از سه برش زمانی مهم را به تناوب در یک پیوستگی رمز آلود به ما نشان می دهند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰بازدید از موزه ملی ایران
بخش ایران باستان
✅این چند شی که در تصویر دیده می شود نوعی تراش ابتدایی اثر دست انسان عصر پارینه سنگی قدیم را بر روی خود دارد و مربوط به ۸۰۰ هزار سال پیش است
🔴در این موزه اشیا و آثار بسیاری از دوران قدیم وجود داشت که نشان از وجود تحرک و تلاش اولیه انسان در هماهنگی و درک از طبیعت است ۰بر طبق اسناد و شواهد موجود در این موزه اولین روستاها و اولین شهرنشینی های ایرانیان به تاریخ نزدیک به ده هزار سال پیش بر میگردد ۰
🔵چند منطقه ایران از سایر مناطق در این تکوین تمدنی نقش بیشتری داشته اند :
خوزستان و بخصوص منطقه شوش
ایلام
منطقه کاشان و تپه سیلک
منطقه سیستان و بخصوص شهر سوخته
منطقه لرستان
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰با توجه به تاریخ باستانی متمدانه ایران به نظر می رسد می توان برای رسیدن به ظرفیت های ایران و البته انقلاب اسلامی در عصر حاضر به سه سطح و نگرش پرداخت :
ایران جغرافیایی
ایران سیاسی
ایران فرهنگی
با توجه به اسناد و مدارک تاریخی زیادی که در دست است و بخشی از آنها هم در موزه ایران باستان نگهداری می گردد "ایران فرهنگی " می تواند ملت های زیادی را در بر بگیرد و نفوذ قابل توجهی برای ما در این مناطق داشته باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰بازدید از موزه ملی ایران بخش ایران باستان ✅این چند شی که در تصویر دیده می شود نوعی تراش اب
🔰نقد علمی یکی از مخاطبین محترم
✅سلام
در پیام آخر به جای هشتهزار سال
اشتباها هشتصد هزار سال درج شده
🔴نجفی :
🔵جواب :
🔶با تشکر از نکته سنجی شما ، ولی مطلب هشتصد هزار سال صحیح است این سنگ با برش هایی که بر روی آن خورده شده قدیمی ترین شیء تاریخی در موزه ایران باستان است ؛ اما همان طور که نوشتم آیا این انسانهای اولیه نسبت به انسانهای هوشمند ( فاصله بین ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار سال ) و انسان جدید ( از ۱۰ هزار سال به این طرف ) چه نسبت و ارتباطی داشته اند بحث دیگری است ۰ آنچه در این اثر قدیمی در ایران مشهود است نوعی فهم ابزار سازی ابتدایی انسان اولیه ساکن ایران است و همین ابزار سازی و شعور ابتدایی است که آنها را از حیوانات متمایز می نموده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از محققین محترم در مورد مسئله نسبت انسان اولیه و انسان جدید
✅ سلام علیکم.
انسان اولیه نسبت تمهیدی برای انسان هوشمند داشتند و انسان هوشمند نسبت تربیت پذیری از حضرت آدم علیه السلام داشتند که بنا به برآوردم در «کتاب آفرینش» ایشان حدود 10~9 هزار سال پیش آفریده و تعلیم داده شدند و مسجود ملائکة قرار گرفتند و سپس مبتلا به هبوط و بعد هم خلیفه و نبی شدند. سبقت گونه یا گونه های ابتدایی بشر تا حدود 2 میلیون و ششصد هزار سال پیش برآورد شده است که چند سال پیش به 3/3 میلیون رسید. انسان مورد اشاره شما احتمالأ همان نسناس هستند که توانایی شناختی کمی داشتند و دارای اراده و اختیار بودند که به إفساد در زمین و سفک دماء مورد اشاره ملائکه میپرداختند و به امر خدا منقرض شدند. دانشمندان دوران پارینه سنگی را به سه قسمت تقسیم میکنند: پیشین (زیرین) تا 300 هزار سال پیش، میانین 300هزار تا 40 هزار سال پیش و پسین از 40 هزار سال پیش. در این دوران از سنگ استفاده و شاید در آن تغییراتی ایجاد میشد، ولی به معنای دقیق ابزارسازی در دوره نوسنگی انجام شد که به دو دوره نوسنگی شامل دو دوره نوسنگی بدون سفال آ (حدود 11500 تا 10000) و بدون سفال ب (10000 تا 8500 سال پیش) و نوسنگی باسفال (حدود 8500 یا 8هزار تا 6500 سال پیش تقسیم میشود و نوسنگی با فلز (قسمت مشترک عصر نوسنگی و عصر فلز) در حدود 6500 سال پیش زمان حضرت نوح علیه السلام بود. پاره سنگهای ماقبل نوسنگی ابزار محسوب نمیشوند گرچه تغییر شکل یافته باشند. در عصر نوسنگی از سنگ، سرنیزه و ظرف و... ساخته میشد. به استدلال بنده، قابیل در دوره نوسنگی هابیل علیه السلام را ترور کرد (مثلا با نیزه). قدیمیترین سایت باستان شناختی نوسنگی بدون سفال شناخته شده در محل شهر اریحای باستانی (فلسطین اشغالی) قرار دارد که بنی اسرائیل گفتند: انّ فیها قومأ جبارین.(26 مائده).
به نظر بنده نسل انسان چهل هزار سال پیش در زمان حضرت آدم علیه السلام وجود داشت و عده ای از آنها با بنی آدم ازدواج و توالد و تناسل نمودند و فرهنگ آنها غیروحیانی بود که منطق قابیل همان است. آدم علیه السلام در زمین از حدود ده هزار سال پیش، انقلاب شناختی ایجاد کرد(واللّه یعلم).
🔴مصطفی امه طلب
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
⚽️ مدیر رسانهای تیم ملی: از اسکوچیچ ممنونیم اما دیگر کیروش سرمربی است
🆔️ @naslechaharome
چرا باید این قدر در مقابل خارجی خود را ضعیف نشان بدهید
پس شعار عزت بخش رهبری که فرمودند :
"ما میتوانیم"
چه شد ؟
مگر ورزش از انرژی هسته ای،و برنامه موشکی پیچیده تر است؟
چرا روی سرمایه و استعدادهای داخلی سرمایه گذاری نمی کنید ؟
به هر حال شعار راهبردی "ما می توانیم" مربوط به همه جنبه های زندگی ایرانی هاست ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅چه تفاوتی بین وزیر مختار و سفیر در دوره پهلوی وجود داشته؟
یعنی آیا وزیر مختار ایران در فرانسه به معنی همان سفیر ایران در فرانسه بوده است؟
و اینکه به نظر حقیر کشور استعمارگر می توانسته به کشور مستعمره خود وزیر مختار بفرستد؛ لذا طبیعتا ایران نمی توانسته وزیر مختار به بریتانیا بفرستد و این فرستاده طبیعتا نقش سفیر را داشته نه وزیر مختار
🔴جواب
🔵نجفی
🔶با تشکر از پرسش دقیق شما ، معمولا وزیر مختار و سفیر و سفیر کبیر در یک محدوه و مسئولیت دیده می شوند و نماینده دیپلماسی یک کشور در کشور دیگر بوده اند و این مسئله ربطی به بزرگی و کوچکی و نا برابری و برابر بودن دو کشور نداشته است ؛ ولی در یک نگاه علمی تر علیرغم اشتراک ماموریت ، باهم از نظر رده بندی تفاوت هایی هم دارند ؛ مثلا سفیر کبیر همان سفیر است و اختیارات او را دارد ولی سفیر کبیر از طرف شخص پادشاه منصوب می شده و نه صرفا وزیر امور خارجه ، مثل سفیر کبیر ایران در امریکا ، و لذا سفارت ایران هم سفارت کبرای ایران در امریکا نامیده می شده است ۰ وزیر مختار در جایی که سفیر نباشد وظایف سفیر را انجام می داده است ولی در یک رتبه پایین تر ؛ از این نظر هم بین ایران با سایر کشورها تفاوتی نبوده است ؛ یعنی هم ایران مثلا در انگلیس وزیر مختار و یا سفیر کبیر داشته و هم روس و انگلیس و فرانسه در ایران با این عناوین مختلف نماینده اعزام می نموده اند۰ این مطلب در دوره قاجار با پهلوی در هر دو دیده می شود ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🎙 #تبیین_و_تحلیل | ظرفیتسازی تمدنی در راهپیمایی اربعین
گفتاری از دکتر موسی نجفی:
🔹تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راهپیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیهالسلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیهالسلام) است. مطلب دیگری که در تمدن دیده میشود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ برای کشور خاصی نیست و جنبهای فراملی دارد. این خود، نشاندهنده یک زیست تمدنی است.
🔸در راهپیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه میکنند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوههای امروزش در جامعهی مدرن، راهپیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. به نظرم مهمترین بحث راهپیمایی اربعین جلوهای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد.
🔍 مطالعه متن کامل👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702
@Farsna
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
ادامه قبلی👆👆
🔰دکتر نجفی :
ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین
✅قسمت اول
🔴 بحث اینجانب درباره ظرفیتسازی تمدنی راهپیمایی اربعین است. پیش از ورود به بحث لازم است به این شُبهه پاسخ داد که بعضی میگویند: «شما هر چیزی را به هر چیز دیگر نسبت میدهید و میچسبانید. مردم راهپیمایی میکنند، این چه ربطی به تمدن دارد؟ و چگونه میتوان آنها را به هم مرتبط ساخت؟» این در حالی است که اربعین یکی از نمادهای تمدن نوین اسلامی است. برای پاسخ، باید مقدمتاً به دو سؤال دیگر پاسخ داد:
✅ نخست آنکه، تمدن چیست؟
✅ دیگر آنکه، مراد و منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟
🔴این دو بحث را باید حل کنیم. وقتی صحبت از تمدن میشود، نزدیکترین واژه به آن، فرهنگ است. این دو با یکدیگر سنخیت و هماهنگی دارند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که «چگونه فرهنگ به تمدن تبدیل میشود؟»، باید گفت که اگر راهی را در نظر بگیریم، فرهنگ ابتدای آن و تمدن انتهای آن است. در حقیقت تمدن نمونهی عالی فرهنگ است. شهید مطهری تعبیری دارند که تمدن، جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن است، این تعبیر شهید مطهری است. اگر بخواهیم جمله ایشان را تفسیر نموده و بسط دهیم، میتوان گفت: وقتی فرهنگ ظهور و جلوهی اجتماعی پیدا میکند، تمدن میشود.
🔴تمدن نمونهی عالی فرهنگ است. تمدن، جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن است، وقتی فرهنگ ظهور و جلوهی اجتماعی پیدا میکند، تمدن میشود.
ما در مناسبات اجتماعی هم میتوانیم معنای این کلام را جستجو کنیم؛ مثلاً در فرهنگ خانواده فرهنگ «مَحرم و نامحرم» داریم که این جلوهی تمدنی خود را در شهرسازی نشان میدهد، به گونهای که وقتی ما در خانهسازی و شهرسازی همین فرهنگ را نشان دهیم، خانههای ما به سبک خاصی ساخته میشود یا مثلاً یکی از مسائل فرهنگی ما، پاکیزگی و طهارت است، این وقتی در شهرسازی وارد میشود و میخواهد شهر اسلامی بنا بشود، حمام ساخته میشود که محلی برای غسل و پاکی است. همان فرهنگ است ولی ظهور اجتماعی پیدا کرده است. یعنی، همان فرهنگ در روابط اجتماعی و زندگی اجتماعی دیده میشود. بنابراین فرهنگ ظهور اجتماعی پیدا میکند، این، تمدن میشود.
تمدن ویژگیهای زیادی دارد؛ نظم، قانون و غیره. 🔶اما، سه ویژگی در تمدن خیلی برجستهتر است:
🔶اولین ویژگی تمدن، ساخت ابزار متناسب با آن است. این، بیشتر در میان غربیها ظهور و بروز پیدا کرده و به آن افتخار میکنند. جلوهی آن در غرب، رفاه و ابزار پیشرفته ساختن است. البته در تمدن اسلامی نیز ساخت ابزار وجود داشته است. بهعنوان مثال، در اسلام نماز خواندن را داریم. برای خواندن نماز میبایست قبله را تشخیص داد. در قدیم، ابزارهای پیشرفته برای تعیین قبله وجود نداشت؛ بنابراین، اُسطرلاب و وسایل نجومی ساخته شد. این، همان ابزارِ لازم برای این کار بوده است، این ابزارسازی است که مثالهای زیادی میتوان برای آن پیدا کرد. اینها ابزارهایِ ظهور و بروز اجتماعیِ تمدن است.
🔶دومین ویژگی تمدن، عقلانیت است. یعنی، جایی که فرهنگ و تمدن وجود دارد، عقلانیت رشد میکند. بر سر هر موضوعی که به رشد عقلی میرسیم، یکسری مطالب را بهتر درک میکنیم. وقتی رشد عقلی پیدا کنیم، دیگر قانونگریز نمیشویم و رفتارهایمان، رفتارهای متمدنانه میشود. حد و حدود خودمان را میدانیم. عقلانیت برکات زیادی دارد. جایی که وحشیگری، ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران باشد تمدن شکل نمی گیرد۰
🔴سومین جلوهی تمدن فضائل اخلاقی است، همان نقطهای که ما به تمدن غربی نقد جدی داریم. بدین معنا که اگرچه غرب در رشد ابزار و تکنیک، پیشرفت نموده است و در عقلانیت هم -به زعم خود- عقل پیشرفتهای دارد، ولی در فضائل اخلاقی حرفی برای گفتن ندارند.
رشد ابزار، عقلانیت و فضائل معنوی به عنوان سه رُکن مهم همهی تمدنها در نظر گرفته میشود. اینها، جلوههای تمدن هستند.
🔴ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi