eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
868 عکس
353 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام کانال یا کتاب موثقی راجع به دوران پهلوی میخواستم اگه در دسترستون هست رو معرفی بفرمایید ✅و اینکه اشکالی که نداره مطالب کانالتون رو بدون ذکر منبع نشر بدیم؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : جواب قسمت اول پرسش،شما را در پست های،قبلی همین کانال میتوان پیدا نمود و خود این کار روحیه جستجوگری تان را تقویت می کند ۰ اما در مورد اینکه میخواهید مطالب را بدون ذکر منبع ذکر کنید ، هر چند علتش را نمی دانم و کمی عجیب است چرا که ذکر منبع به اتقان و ارزش مطلب نقل شده می افزاید ۰ از نظر من فرهنگ سازی در مورد مطالب این کانال اولویت دارد و هدف مهم و اصلی هم "تعمق نظری" و "بصیرت سازی" در خواننده است ؛ اگر فکر می کنید این دو هدف اولیه بدون ذکر نام مولف حاصل می شود از نظر من بلامانع است و ترویج فکر مهمتر از نام صاحب اثر است ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از فکرت
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه‌های ملی 🔸ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔸اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. 🔸بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔸قضیه «کمپانی رژی» و در مقابل آن حکم تحریم تنباکوی میرزار شیرازی، یکی از مقاطع مهم بیداری اسلامی است و اتفاقاً از آن ازمنه‌ای است که بیداری اسلامی، از جهان تسنن به جهان تشیع وارد و عمیق‌تر شد، و نیز بُعد وسیع‌تری پیدا کرد و به استعمار ضربه بزرگی وارد ساخت. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
دکتر موسی نجفی.mp3
3.24M
🔊 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 📋 ♦️تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله و حالا «» می‌توان یافت؟ 🔹صیانت از سرمایه‌هایی مانند ، وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط می‌شود و عملکرد فعلی علما و حوزه‌های علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟ 🔹روحانیت در عرصه‌های ماهیتاً اقتصادی، چه وظیفه یا ظرفیت تمدنی‌ای دارند؟ 🔹ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبه‌هایی مشترک، و از جنبه‌هایی نیز متفاوت است. 🔹اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. بلکه مسئله‌ی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است. 🔹اگر دقت کنیم، بیداری اسلامی جریان بزرگی است که در همه جهان اسلام – در مصر، هند، ایران، عراق، لبنان و کشورهای مختلف – بوده است، و نیز یک جریان هویت‌زا نیز هست. 🔹در برخی از این کشورها، جنبه سلبی ابتدا خود را نشان داده است، و در یک‌جاهایی نیز ایجابی. 🔹وقتی به بحث‌های سیاسی و تمدنی پرداخته می‌شود، بحث‌ها ایجابی می‌شود. وقتی از تحریم سخن می‌گوییم، بحث‌ها سلبی می‌شوند. 🔹قیام تحریم تنباکو سلبی است، البته توانسته حرکت بزرگ جهان اسلام در مورد بیداری اسلامی و هویت را عمق ببخشد و مقدمه‌ای برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی باشد؛ از آن جنبه در دلِ این حرکت سلبی یک نوع ایجاب قوی هم وجود داشته است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=917 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰فهم دیروز با تحولات امروز 🔴چرا امیرالمومنین علی علیه السلام در بین همه اصحاب و یاران بزرگوارش ، مهمترین عهدنامه تمدنی و حکومتی را به نام اصلی ترین سردارش یعنی مالک اشتر قرار داد؟ 🔵قرن هاست "عهدنامه مالک اشتر " شناسنامه عدالت و حریت و منشور اساسی شیعه گردیده است ۰ 🔴با فهم منزلت و تاثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی رمز این نامگذاری تاریخی شاید کمی وضوح بیشتری پیدا نماید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش های مخاطبین محترم ✅بابت جوابی که فرمودین جدا خیلی ممنونم اما نسبت به سوال اولی که عرض کردم نمیدونستم داخل کانال کتبی رو معرفی کردین چون خیلی وقت نیست که وارد کانال شدم واینکه معمولا مطالب بدون هشتگ هست پیدا کردن مطالب رو سخت تر میکنه و این به خاطر تنبلی نیست یه مقدار زمانبره به خاطر همین مزاحمتون شدم ✅پرسش دوم : باسلام خدمت استاد محترم لطفا در مورد. وضعیت تمدن غرب بعد از ماجرای کرونا توضیح بفرمایید؟ آیا این ماجرا باعث غلبه تمدن اسلامی نخواهد شد. نظر متفکران غرب چیست. آیا این ماجرا (کرونا) بازی جدیدی از سوی غرب جهت تسلط بیشتر بر سایر ملل نیست حتی اگر به قیمت جان صدها هزار انسان باشد؟ 🔴جواب : 🔵نجفی: به نظر و پرسش اولی قبلا در پست های،قبلی به اندازه کافی پاسخ داده شده است و توصیه مکررم باز این است با تانی و دقت (مثل تورق نمودن صفحات یک کتاب،) به منابع معرفی شده قبلی توجه نمایید و اگر بعد از پیدا نمودن و مراجعه به منابع تاریخی مذکور پرسشی داشتید ، بپرسید ۰ اما در مورد کرونا و بحث تمدنی پس از به نظرم هنوز زود است که به طور قطعی در این باره اظهار نظر نمود ۰ البته جهان پسا کرونا را می توان از حیث فلسفی ، اخلاقی ، سیاسی و حتی عرفانی مورد بررسی قرار داد ؛ هر یک از ابعاد گفته شده تا به حال در محافل علمی و اجتماعی و حتی،مذهبی داخلی و خارجی کم و بیش مورد اشاره و گفتگو قرار گرفته ولی هنوز تا کارهای علمی و تحقیقی،عمیق،و همه جانبه فاصله زیادی را باید طی نمود ؛ یک علت این امر هم این است که جهان هنوز این بحران بزرگ را پشت سر نگذاشته فلذا نمی تواند از اکنون همه ابعاد و جنیه ها و سرنوشت آن را تحلیل و قضاوت نهایی بنماید و این کوه یخی،هنوز همه عظمت و ابعادش را آشکار ننموده است ؛ اما برای مراجعه به برخی ابعاد تمدنی و یا آینده پژوهی رجوع به منبع زیر مفید می باشد۰ انشاالله 👇👇 https://www.resilience.org/stories/2020-03-27/the-coronavirus-pandemic-as-the-crisis-of-civilization http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi 👇👇👇ادامه و جهت رجوع
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
بیماری کرونا ویروس چهارمین تهدید برای بشریت است که از بحران تمدن‌کاپیتالیستی ناشی می‌شود. این بحران با وضعیت شهرنشینی، جهانی‌سازی، تغییر آب و هوا، تنش‌های مدنی، و تغییر ماهیت انتقال بیماری بین انسان‌ها و حیوان‌ها، در حال افزایش است. اگر این بحرانِ تمدن در دهه های آتی مورد توجه قرار نگیرد، فروپاشی جامعه صنعتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و ممکن است بشریت دوامی پیدا نکند، همانطور که پیش از این هم اپیدمی‌ها به زوال تمدن‌ها منتهی شده‌اند. برای غلبه بر بحران، باید از تمدن فراتر رفت، گونه‌های از خودبیگانگی اجتماعی را از بین برد، و فرایند بیگانه‌شدن از طبیعت را نیز خاتمه داد.  https://www.resilience.org/stories/2020-03-27/the-coronavirus-pandemic-as-the-crisis-of-civilization/ @Habibollah_Babai
🔰تراز تمدنی عهدنامه امام علی علیه اسلام به مالک اشتر نخعی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔊 #فایل_صوتی 📋 #پرونده_ویژه ♦️رژی و کمپانی #هند شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر #موسی_نجفی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=952 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇👇
رژی و کمپانی هند شرقی.mp3
4.65M
🔊 #فایل_صوتی 📋 #پرونده_ویژه ♦️رژی و کمپانی #هند شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر #موسی_نجفی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=952 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️رژی و کمپانی شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر 🔹آیا یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلند مدتی را دنبال می کرد؟ 🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هند شرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن می‌گویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟ 🔹قرارداد رژی، یک قرارداد صرفاً اقتصادی نبوده است، در واقع می‌توان گفت تتمه‌ی قرارداد قبلی بود. 🔹قراردادهای قبلی که انگلیسی‌ها با ایران داشتند، مخصوصاً رویتر، نشان می‌دهد این‌ها قراردادهای سیاسی مهمی بودند. 🔹یکی از تحلیل‌هایی که راجع به قرارداد رویتر وجود دارد، این است که خود انگلیس‌ها می‌دانستند این قرارداد قابل اجرا نیست، و وقتی هم که امضا شد خیلی تعجب کردند؛ اما این را به عنوان یک حربه‌ی سیاسی در مقابل روس‌ها، در دستشان نگه داشته بودند؛ وگرنه می‌دانستند چنین ابعادی از یک قرارداد در یک کشور، نمی‌تواند اجرا بشود. 🔹البته بعداً، آرام‌آرام قسمت‌هایی از آن حذف شد و نهایتاً قرارداد رژی بعد از چند سال اتفاق افتاد. 🔹اگر مجموع قراردادهایی که انگلستان داشته، از رویتر تا رژی، را بررسی کنیم، به نظر من می‌توانیم نتیجه‌ای که کمپانی هند شرقی در هند کسب کرد و آرام‌آرام هند را تصرف کرد، اینجا هم ببینیم. 🔹برای اینکه شرایطی که توسط کمپانی هند شرقی در هند رخ داده بود، در ایران هم رقم بخورد چند راه وجود داشت: یک راه تضعیف حکومت مرکزی بود. 🔹در هندوستان، بعد از حمله نادر به هند و از بین رفتن گورکانیان و لطمه شدیدی که حکومت هند خورد، جایِ پای خارجی‌ها در آنجا بیشتر باز شد. 🔹دوم، ایجاد اختلاف مذهبی بین مسلمانان، هندوها و سایر گروه‌ها بود. 🔹البته در ایران این امکان وجود نداشت، به دلیل اینکه از دوران صفویه به بعد، مذهب شیعه در ایران رسمی بود، و استعمارگران برای ایجاد اختلاف از راه دیگری وارد شدند، و آن ساختن فرقه بابیه و بهائیت بود (یعنی ازلی‌ها و بهائی که هر دو به یک نقطه می‌رسیدند). 🔹بحث سوم نیز این است که تسخیر بازار اقتصادی و وابسته‌کردن کشور به اقتصاد بین‌المللی و اروپایی هم مهم بود. 🔹برای این کار باید اقتصاد و توان داخلی را از بین می‌بردند. 🔹اقتصاد ایران از دوران صفویه به بعد، اقتصاد قدرتمندی بود و توانسته بود در زمینه‌های مختلف نظیر کشاورزی، صنعتی و حتی هنری روی پا خودش بایستد و موفق بود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تذکر مفید و تکمله علمی یکی از مخاطبین محترم ✅به دنبال مطلبی راجع به بحث تمدنی فرمان مشهور امام به مالک اشتر یکی از مخاطبین محترم نکته ای علمی به نقل از مقام معظم رهبری را یادآوری نمودند ؛ در اینجا مطلب مذکور را نقل می نماییم : ✅در نامه‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به مالک اشتر، چهار نکته‌ی اصلی هست - همین عهدِ مالک اشتر که به غلط «عهدنامه» میگویند و من خواهش میکنم شما که رادیو و تلویزیون هستید، این کلمه‌ی عهدنامه را تکرار نکنید، چون از آن غلطهای عوامانه‌ی زشت است. عهدنامه در فارسی یعنی نامه‌ای که متضمّن معاهده‌ای بین دو نفر است، مثلاً عهدنامه‌ی ترکمانچای یا یک عهدنامه‌ی خوب یا بدِ دیگر. در عربی کلمه‌ی عهد یعنی فرمان: «عَهْدُ علىٍّ الی مالک اشتر»، یعنی فرمان حکومتی امیرالمؤمنین به مالک اشتر. امام نامه‌ای نوشته که متضمّن فرمانِ حکومت است؛ یعنی حکم اوست. امروز ما حکم میگوییم، مثل حکم ریاست سازمان آقای لاریجانی. بنابراین من خواهش میکنم که در صدا و سیما ممنوع کنید تا کسی عهدنامه نگوید. از این آقایانی هم که میآیند آن‌جا حرف میزنند، خصوصی بخواهید که عهدنامه نگویند. نه این‌که بگوییم یک اشکال اساسی ایجاد میکند، بلکه این از قبیلِ پاس داشتن درست‌گویی و درست نویسی است... بیانات رهبری در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما ۱۵ بهمن ۱۳۸۱ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7227 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم پرسش اول : سلام در رابطه با مطلب قبل ، برخی بر شاه تهماسب می تازند که با این کار باعث ضرر اقتصادی ایران شده و ایران رو از تجارت سرشار با انگلستان که می توانست بازاری برای صادرات محصولات ایران باشد محروم کرده است ! پاسخ چیست ؟ ✅پرسش دوم و سوم عرض سلام و با آرزوی قبولی طاعات استاد عزیز راجع به دو پست اخیر سوال داشتم 🔵اول اینکه رفتار شاه طهماسب نسبت به دیگر پادشاهان صفوی از جمله شاه عباس کبیر با انگلیس و دول استعماری اندکی متفاوت است همونطور که شاه عباس برای نابودی پرتغالی‌ها از انگلیسیها کمک گرفت آیا میتوان هردورفتار رو درست بدونیم و ازشون تقدیر کنیم؟ 🔴دوم هم راجع به هویدا! آقای محسن رفیقدوست در خاطراتشون دارن که بعد از انقلاب با هویدا در زندان دیداری داشتن که هویدا اونجا میگه من حرفای زیادی برای گفتن دارم اگه میخواید منو اعدام کنید دیرتر اعدام کنید ولی متاسفانه عجله کردند همچنین امام بعد از اعلام بی‌طرفی ستاد کل ارتش به امرای امضا کننده بی‌طرفی امان میدن اما تعدادی‌شون اعدام میشن با توجه به این خاطره آیا بعد از انقلاب دادگاه اسلامی طبق اصول اداره میشد و بازجویی‌ها کامل صورت میگرفت یا اینکه در اعدام خائنین عجله میکردند؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : در مورد پرسش،اول که ناظر به مطلب مربوط به آب کشیدن دربار شاه طهماسب و تحقیر نمایندگان اروپایی است ؛ این مطلب را بیشتر از جنبه هویتی و احساس شخصیت و عزت طلبی ملی دوره صفویه در برابر اروپاییان نقل نمودم و مقایسه آن با تحقیر بعدی که در دوران پهلوی پدر و پسر نسبت به ایرانیان صورت گرفت ، میتواند ارزش استقلال را در برابر وابستگی در دو دوره از تاریخ و نظام سیاسی در ایران شاهد بود ۰ اما در مورد ابعاد اقتصادی و یا سیاسی قضیه توجه داشته باشید منافع ایران در دوران مذکور بین عثمانی های متجاوز و اروپائیان ضعیف ولی حیله گر در نوسان بوده است و همین تمرکز و تعصب درست بر استقلال و هویت داخلی در دوره بعد از طهماسب، باعث شد شاه عباس صفوی ، ایران را به یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین کشورها تبدیل نماید و میوه این استراتژی بجا را بچیند۰ 🔶اما در مورد پرسش بعدی یعنی بحث استعمار اسپانیا و پرتغال و یا انگلیس می توان گفت که اروپای استعمارگر قبل از انقلاب فرانسه با اروپای متجاوز بعدی علیرغم برخی شباهت ها ، در نوع نگاه به جهان و مقوله فرهنگ و هویت سایر ملل تفاوتهایی دارد چرا که در قرون اخیر صدور فکر و آئین با استعمار و تجاوز همزاد و همراه میشود؛ در حالی که اروپای عصر صفوی چنین قدرت فکری و برتری روانی را فاقد بوده و دول مسلمان به آنها به عنوان وارثان صلیبیون نگاهی متمایز و بیشتر منفی داشتند۰ 🔷اما در مورد بحث هویدا و اعدام های اول انقلاب ، صرف نظر از مطالب جزئی و اقوال احساسی و یا مظلوم نمایانه معمولا سلطنت طلبانه ، آنچه مهم است تطبیق شرایط انقلابها در سالیان اولیه پیروزی با یکدیگر است۰ در این مورد در یکی از پست های قبلی همین کانال این مطلب را با توجه به نکته مذکور توضیح داده ام و مرور دوباره آن مطلب خالی از لطف نیست ۰👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰افق و آرمان انقلاب فراتر از ذهنیت و عمل انقلابیون ✅ازنکات و مطالب گفته شده در هفته های اخیر و بخصوص بعد از بیانیه گام دوم رهبری و همچنین انتصاب رییس جدید قوه قضائیه دو مطلب زیاد به گوش می رسد؛ یک مطلب البته فکری و نظری تر و یک مطلب هم سیاسی تر و عوامانه تر بوده و ریشه آن هم به دوران انتخابات بر می گردد، البته انتصاب جدید رییس قوه قضائیه فرصت طرح این شبهه را برای گرگهای خارج نشین دوباره فراهم نمود ؛ هر چند مطلب تا این سطح می تواند خیلی هم مهم نباشد ، ولی متاسفانه اذهان جوانان کمتر متعمق و گاه سطحی و یا برخی مردم ناراحت از گرانی می تواند تا حدودی از این شبهات مشوش شود ۰ 🔴مطلب اول: عده ای ثبات و آرامش فعلی و عقلانیت حاکم را با دهه و سالیان اول انقلاب مقایسه کرده و برخی تندرویها و یا کاستی های طبیعی و یا حتی ندانم کاریهای افراد خاص آن زمان را به حساب ذات و اندیشه انقلاب اسلامی گذاشته و نتیجه می گیرند که انقلاب دیگر تمام شده و یا امروز از گذشته خود شرمنده گردیده است ۰ از طرف دیگر گروهی ، اهداف بلند طراحی شده در بیانیه رهبری و یا موضوعاتی مثل تمدن نوین اسلامی و غیره را مطالبی عنوان می کنند که در ذهن انقلابیون اولیه نبوده و سرنگونی نظام پهلوی ربطی به این آرمانها و اصول و ادبیات جدید نداشته و ندارد ؟ ! 🔵در جواب به این دو پرسش و یا دو شبهه باید گفت در مقام تطبیق و مقایسه ، دو پدیده واحد را میتوان باهم مقایسه کرد؛ مثلا دهه اول انقلاب اسلامی را با اوایل انقلاب فرانسه و یا دهه اول انقلاب روسیه باید مقایسه نمود و در این دو انقلاب می دانیم، صدها هزار نفر کشته شدند و گیوتین های انقلاب فرانسه در بین خود غربیها امری مشهور و تاریخی است ۰ در ادامه میتوان دید، این لیبرالیسم و اعلامیه جهانی حقوق بشر از دل چنین انقلاب خونینی بر آمده است ۰ انقلاب روسیه و کشتار بلشویکها که اصلا روی تمام جنایات بشری را سفید کرده است ! پس برخی مسائل خشونت آمیز اوایل انقلاب اسلامی و بخصوص مورد خاص کشته شدن تعدادی که غالبا به مبارزه مسلحانه پرداخته آنهم وقتی هشت استان کشور در جنگ با صدام درگیر بوده و برخی از آنها نقش سربازان و ستون پنجم دشمن متجاوز را بازی میکردند، چیزی نیست که بتوان انقلابی عظیمی مثل انقلاب اسلامی را به آن سنجید و آسیب شناسی ذاتی نموده و به خشونت متهمش کرد۰ ♦️ولی متاسفانه آن کسانی که این حرفها را به جوانان کمتر مطالعه کرده میگویند، میدانند که برخی از آنان اصلا یا تاریخ نخوانده اند و یا از اصول اولیه سیاست و یا قواعد انقلابها کمترین اطلاعی ندارند۰ اگر ماشین زمان به عقب بر می گشت و از انقلابیونی که پای گیوتین های انقلاب فرانسه صحنه های خونین اعدام مخالفین را می دیدند ، کسی می پرسید شما میدانید انقلاب شما مدعی ظرفیت صدور اندیشه لیبرالیسم و آزادی و اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد ! مسلما آنها در کمال ناباوری از چنین آینده ای متعجب می شدند۰ 🔷اصولا انقلابها هر چه اصیل تر باشند از درون خودشان ظرفیتی را آزاد می کنند که بسیار فراتر از اذهان انقلابیون و اعمال خشونت آمیز اولیه آنان و فراتر از زمان خود آن انقلابهاست ؛ لذا اصول مطرح شده در بیانیه گام دوم رهبری نه شعارهایی جدید و طراحی شده توسط ایشان بلکه بیان واقعیات و ظرفیت هایی است که انقلاب اسلامی در سال ۵۷ آنرا از بطن جامعه ایران اسلامی آزاد نمود و امروز چشمان با بصیرت ناخدا به بیان و عمق دهی و فضاسازی طبیعی (و نه صرفا مهندسی شده ) آن اقدام نموده است ۰ ♦️ از این مقدمات نتایجی می توان گرفت که اهم آن به طور خلاصه این است : با انقلاب اسلامی ظرفیت و ارزشهایی تجلی یافت و ظهور اجتماعی پیدا نمود که حتی بسیاری از خود انقلابیون آن را درک نمی کردند و یا شاید نوعی ادراک اجمالی نسبت بدان داشتند؛ لذا انقلابیون نسل اول هر چند این انرژی عظیم را خود آزاد نمودند ولی برخی اشتباهات و خطاها و سطحی نگریها و یا حتی توبه کردنهای بعدی برخی از آنها از ذات و اصالت انقلاب اسلامی جدا دیده می شود و نمیتواند مستمسکی برای نقد ذاتی انقلاب قرار گیرد ۰ پایان بخش اول http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نظریه "انقلاب هویتی" متعالی تر و اصیل تر از "هویت انقلابی" است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم ✅پرسش اول : سلام علیکم طاعات قبول باشه استاد یه پیشنهاد داشتم اونم اینکه اگه همه مطالب رو مثل بحث رژی هم مکتوب هم صوتی بذارین خیلی بهتر میشد . چون لحن بیان مطلب در فهم مطلب خیلی اثر داره ومتن چون لحن نداره گاهی خودش انسان رو به مغالطه می اندازد و اینکه اگه هم متن هم صوت باشه هم گوش هم چشم در یادگیری و فهم مطلب کمک میکنه تا مطلب بهتر جا بیوفته و اینکه اگه صوت باشه گاه تلفظ برخی از الفاظی که بلد نیستم رو هم یاد میگیرم 🔵پرسش دوم : سلام و رحمه الله ای کاش صوت دروس استاد رو هم میذاشتید تو گروه 🔴پرسش سوم : سلام خدا قوت و عبادات قبول حجم فیلمهای کانال خیلی بالاست (میشه به اندازه هر دقیقه یه مگ تقلیل داد) ممنون از ادمین و استاد نجفی 🔴پرسش چهارم با سلام خدمت دکتر نجفی لطفا در مورد مبارزه و مواضع علما و مراجع در دوران محمد رضا پهلوی منبع جهت مطالعه معرفی بنمایید و کمی توضیح دهید با تشکر 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از دوستان پرسشگر ، با توجه به سوالات متعدد و محدودیت طرح همه آنها در کانال، پرسش های تقریبا نزدیک به هم را سعی می کنیم در یک جا بیاوریم ؛ مانند پرسش اول و دوم و سوم که میتوان در یک پاسخ کلی تقریبا جواب داد ۰ در مورد صوت ، قبلا هم متذکر شده ام این کانال از نظر ارائه مطالب ترکیبی از فیلم و صوت و عکس و متن و حتی عکس نوشته است و سعی می شود تا حدودی نسبت و تناسبی منطقی بین آنها رعایت گردد ؛ البته در یک موردی ممکن است فیلم و در جایی صوت و در مورد دیگر متن تاثیرش بیشتر باشد؛ این نکته را هم در نظر باید داشت که امکانات گاهی فیلمبرداری با کیفیت خوب همیشه موجود نیست ۰ در مورد اینکه پرسشگر عزیز گفته اند برای تلفط برخی واژه ها و مطالب مشکل دارند ، این مسئله را میتوانند به صورت سوال خصوصی با ادمین کانال مطرح کرده تا در حد بضاعت پاسخ داده شود انشاالله ۰ 🔴در مورد حجم فیلم ها هم باید گفت که پایین آوردن حجم فیلم در مقیاس کمتر از میزان ارائه شده احتمالا به صورت خیلی نازل و با کیفیت ضعیف مبدل خواهد شد ؛ بخصوص که فیلم های آورده شده حدود سه تا پنج دقیقه بیشتر نبوده و نیست و این مقدار زمان نیاز ضروری به پایین آوردن حجم فیلم ندارد۰ ✅در مورد پرسش آخر و مواضع علما در دوره پهلوی به نظرم دوران پهلوی و رابطه دین و دولت و مواضع کلی علما را میتوان به چند دوره تقسیم نمود : دوره اول دوره ۱۶ ساله رصا شاهی است دوره دوم : دوره ۱۲ ساله از شهریور ۲۰ تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است دوره سوم : از ۱۳۳۲ تا اوایل دهه چهل است دوره چهارم از شروع نهضت امام تا سقوط رژیم پهلوی در بهمن ۱۳۵۷ می باشد۰ بنابراین در یک منبع و یا یک کتاب نمی توان چنین مباحث مبسوطی را یک جا ارائه کرد ؛ هر چند آثاری در این مورد نوشته شده است ولی حجم اسناد و منابع تاریخی بسیار وسیع تر از یک و یا چند کتاب می گردد ۰ در مورد قسمت آخر یعنی نهضت امام می توان به آثاری در مورد زندگینامه سیاسی امام خمینی اشاره نمود ؛ اما برای سایر علما و مراجع و یا حتی شاگردان و دوستان امام هر چند کتب مستقلی نگارش شده است ولی هنوز میزان کارهای انجام نشده و اسناد انتشار نیافته و یا تحلیل نشده بسیار زیادتر است از آنچه منتشر شده است ۰ 🔵به نظرم برای شروع در این مبحث یعنی شناخت وضعیت علما در دوره پهلوی دوم بایستی به سابقه این مطلب و دسته بندی علما در دوره رضاشاهی توجه نمایید؛ دوره ای که رابطه دین و دولت گسسته شده و پایه های سکولاریسم رژیم پهلوی در ان زمان نهادینه شد۰ در این رابطه کتاب علما و رژیم رضاشاه را خدمت دوستان معرفی می نمایم ۰ با توجه به برخی دسته بندی های این کتاب زمینه ورود به دوره پهلوی دوم علمی تر و با ریشه یابی بهتری انجام می گردد۰ موفق باشید۰ 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
👆👆 🔰کتاب علما و رژیم رضاشاه ✅نویسنده: حمید بصیرت‌منش انتشارات: عروج 1376  ، شامل   600 صفحه 🔴 فهرست: تئوری و عملکرد علمای شیعه امامیه  در برابر حکومت، ساختار کلی حکومت رضاشاه، رویدادها تحولات و نهادهای اجتماعی فرهنگی سیاستهای مذهبی حکومت، تغییر پوشش مردان و زنان، روحانیون و تغییر رژیم، علمای عتبات عالیات، علما و روحانیون قم، علما و روحانیون تهران، اصفهان، آذربایجان، فارس، بروجرد، بوشهر، گیلان، مازندران، خراسان، واکنش روحانیون در برابر تغییر لباس و کشف حجاب.  کتاب فوق به بررسی ساختار کلی رژیم رضاشاه و تاثیرات آن بر سیاستهای فرهنگی و مذهبی و واکنشهای روحانیون در طول 16 سال سلطنت حکومت پهلوی اول می‌پردازد. در این پژوهش نکاتی چون: اهداف کلی سیاستهای فرهنگی و میزان موفقیت رژیم در نیل به این اهداف و واکنش روحانیون در برابر مجموع سیاستهای فرهنگی، تأثیر سیاستهای فرهنگی بر جامعه و به ویژه در رابطه میان مردم و روحانیون مطرح گردیده است. 🔵و همچنین پاسخ این پرسش که «چرا برخلاف جنگ جهانی اول، روحانیون ایران به هنگام ورود متفقین در شهریور 1320 مخالفتی بروز ندادند؟» مورد توجه نگارنده بوده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰معدل کارنامه سیاستمداران بیشتر با تاریخ است تا سیاست ✅قضاوت نهایی در مورد کارنامه و معدل سیاستمداران نه بر عهده سیاستمداران است و نه دشمنان و دوستان شان ، بلکه بعد از گذشت زمانی پرونده به دست مورخین می رسد و سرو کار سیاستمدار به نقد بی رحم تاریخی می افتد ؛ اما از آنجا که "محکمه تاریخ " هم حب و بغض و خطای انسانی خاص خودش را دارد این پرونده مدام با اسناد و مدارک و بازپرس های متفاوت به دست قضات مختلف رسیده و آنان نیز هر یک به فراخور دانش و زاویه دید خود رایی صادر می کنند (که البته دقیق تر و پخته تر از رای سیاسیون است ) و احتمالا وقتی سیاستمدار بیچاره هفت کفن را پوساند ، رای نهایی که نوعی "اجماع تاریخی" است با احتیاط فراوان سر بر می آورد ؛ اجماعی که یا در منطقه سفید و یا سیاه و یا در قسمت خاکستری است ۰ 🔵معنای این سخنان نه نسبیت و شاخص نداشتن ملاک قضاوت در تاریخ و سیاست بلکه به معنای احتیاط داشتن و عجول و سطحی و احساسی نبودن در دعوای خدمت و خیانت و مثبت و منفی بودن کارنامه مردان سیاست است ۰ 🔴۰ شاید از این نظر بتوان نسبت قضاوت اولیه سیاست و قضاوت ثانویه در تاریخ را به دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر شبیه دانست ۰ پس در مورد سیاستمداری که تازه صندلی ریاستش را ترک کرده زیاد نباید جدال نمود ، چون محل حل این نزاع بیشتر از آنکه در سیاست باشد با تاریخ است ؛ تاریخی که غالبا و قاعدتا در قضاوت ، باانصاف تر و معتدل تر و دقیق تر از سیاست عمل می کند ۰ تاریخ فقط یک عیب دارد و آن این است که خیلی صبور است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سالروز تخریب قبور مقدس بقیع (یوم الهدم) ‌ ✅وهابیان در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری حرم امامان بقیع را ویران کردند. این روز به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است. تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود. تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. 🔴بقیع اولین مزاری است که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شد. ابن اثیر می‌گوید: «بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد، گفته می‌شود و چون مکان بقیع پیش از آن دارای درخت غرقد و ریشه‌های آن بود، پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف شد. » در بقیع اولین کسی که از انصار به خاک سپرده شد، «اسعد بن زراره» و از مهاجران «عثمان بن مظعون» بوده است. 🔵همچنین بقیع مدفن چهار امام مظلوم شیعه امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر(ع) وامام جعفر صادق (ع) است. همچنین قبرچند تن از همسران پیامبر(ص) و نیز عباس عموی پیامبر و فاطمه بنت اسد؛ مادر حضرت علی بن ابی‌طالب، ‌ حضرت ام البنین؛ مادر حضرت اباالفضل العباس(ع) و برخی دیگر از بزرگان اسلام در بقیع قرار دارد http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سند تاریخی ارزشمند از تلاش و سیاست یکی از علمای شیعه در برابر تخریب کامل قبور مطهر بقیع (دستخط ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول) ✅ هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع است۰ کمتر از یک صد سال قبل که وهابیت با نوعی تفکر بدوی و وحشیانه به سراغ قبور بقیع آمد، مرحوم آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول با تیزبینی متوجه شد که علیرغم هماهنگی بین حکومت آل سعود با روسای دینی فرقه وهابیت و تقسیم وظایف بین آن دو در داخل عربستان ، تفاوت مشی و اختلاف سیاسی نیز بین عبدالعزیز به عنوان پادشاه با روسای مذهبی وهابی دیده میشود ، فلذا برای جلوگیری از محو کامل محل قبور و نشانه گذاری برای حفظ آنها در وضع حداقلی ، تلاش سیاستمدارانه در خور تحسینی را شروع نمود۰ مرحوم صاحب فصول بعد از مذاکره با پادشاه توانست دستخطی تاریخی که به نحوی نوعی سند اعتراف به احترام به اماکن مقدسه است از موسس آل سعود اخذ کند . به متن سند توجه نمایید : ✅متن عربی نامه: من عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فیصل الی حضرة الفاضل المحترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. فاننا نؤکد لکم ان القبة النبویة لم یمسّها أحد بسوء، و لم یخطر ببالنا قط أن نمسّها بسوء و انّ للرسول صلّی الله علیه و سلم حرمة لدینا لا تدانیها حرمة. أما مسائل القبور و ما یتعلق بها من البناء فنحن کما أخبرناکم متّبعون لامبتدعون و نحن مستعدون للنزول علی حکم علماء المسلمین من جمیع المذاهب. و أما عدا ذلک فننظر فیه فسنأمر بتنظیف القبور و تسویة ما لم یسوّ منها التسویة الشرعیة مع اقامة سور علیها لحفظها من الدنس. و نحن نؤکد لکم أیضا انّا لانمنع أحدا من زیارة القبور ما دام الزائر یتبع فی زیارته الطریقة الشرعیة و الاداب الدینیه و قد أمرنا بتحریر هذا لتنشروه علی الملاء . هذا ما لزم بیانه و الله یحفظکم. محل مهر ✅ترجمه فارسی سند: از عبدالعزیز پسر عبدالرحمن آل فیصل بسوی حضرت فاضل محترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. سلام بر شما و رحمت خدا و برکات او. و بعد تأکید می‌کنیم برای شما که قبه پیغمبری را احدی به بدی دست نخواهد زند و هرگز چنین چیزی به خاطر ما خطور نکرده است که کسی به بدی به آن دست بزنند (یعنی تخریب نخواهد شد). و برای پیغمبر حرمتی قائل هستیم که قابل مقایسه با هیچ حرمتی نیست. اما مسائل قبور بقیع و آنچه از بنا متعلق به آن است، ما چنان چه به شما خبر دادیم، تابع شریعت اسلامیم، نه اهل بدعت، ما آماده‌ایم که از نظر شخصی مذهبی خود صرف نظر نموده، اوامر علمای مسلمین را از هر مذهب که باشد محترم بشماریم. اما راجع به مذاکرات دیگر به زودی نظریه خود را برای شما بیان می‌کنیم. پس بزودی امر می‌کنیم که قبور بقیع را نظیف نموده و صاف کنند، مطابق آنچه در شرع جایز است، با کشیدن دیواری در اطراف آن که از پلیدی حفظ شود و باز برای شما تأکید می‌کنیم که ما منع نمی کنیم هیچ کس را از زیارت قبور بقیع. تا وقتی که زائرین طریق شرعیه و آداب دینیه را در زیارت پیروی کنند. ما دستور دادیم تا این نوشته شده در میان مردم انتشار یابد. این چیزی است که بیان آن لازم بود. خداوند شما را حفظ کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برای شناخت شخصیت‌های بزرگِ دارای اندیشه‌های بزرگ، گاه باید دهه‌ها بگذرد. باید دهه‌ها بگذرد تا غبارِ تاریخ از چهره این شخصیت‌ها زدوده شود و دنباله تأثیرات حرکت‌هایشان سنجیده شود. و امام(ره) چنین شخصیتی است. مردی که با گذشت بیش از سه دهه از درگذشتش، تحلیلگران از حرکتش می‌گویند و می‌نویسند و از تأثیری که این پیرمردِ نستوه بر جهان گذاشت. برای سخن گفتن درباره این تأثیرات، چه کسی بهتر از دکتر موسی نجفی؟ استادتمام فلسفه سیاسی و اندیشمندی که بخشی از عمر خود را در تکاپوی تبیین تمدن اسلامی گذرانده است؛ تمدنی که آرزوی دست‌یابی به آن را امام(ره) در دل ما زنده کرد. مخاطبان گرامی را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم. https://www.dana.ir/1614479👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه دکتر نجفی درباره فلسفه سیاسی امام خمینی ‌‌‌ (قسمت اول : نظم جهانی) ✅جناب استاد نجفی! هنری کیسینجر در کتاب «نظم جهانی» به تأثیرات حرکت امام(ره) بر آن‌چه که خود از نظم جهانی مدنظر دارد پرداخته است. به طور طبیعی نگاه کیسینجر، نقص‌هایی مبنایی دارد اما این پرسش می‌تواند پراهمیت باشد که جهانِ پس از امام(ره)، دستخوش چه تغییراتی شده است؟ 🔴 وقتی از امام سخن می‌گوییم باید این نکته را درنظر آوریم که امام، تنها یک شخص نیست بلکه یک تفکر است. گاه، برخی افراد در دنیا مطرح می‌شوند اما نه از منظر اندیشه‌شان بلکه از منظر شخصیتشان. طبعا با ظهور چنین شخصیت‌هایی، یک جریان بزرگ تاریخی متولد نمی‌شود. گاندی، به رغم آن که شخصیت بزرگی است اما در دایره شمول این توصیف قرار می‌گیرد. بر همین اساس، مدل انقلاب گاندی، یک مدل جهانی نیست و نمی‌توان گفت که این مدل در خارج از مرزهای هند یا مذهب هندوها کارایی دارد. کار گاندی البته نوعی مبارزه منفی بود اما آن‌چه او کرد، با مختصات و شخصیت مردم هند  سازگاری دارد. سخن گفتن از گاندی، سخن گفتن از یک شخص است ولو آن که این شخص، به سمبل ملت خود تبدیل شده باشد. گاندی، بیرون از مرزهای هند، پیامِ درخوری برای مردم جهان ندارد و نمی‌تواند یک «الگوی مبارز» باشد. امام(ره) اما با وجود آن که شخصیتا نیز در جهان مطرح است اما نام او با یک انقلاب گره خورده است؛ انقلابی که هم سمبل یک ملت و یک مکتب است و هم پیام جهانی دارد. به تازگی، در آمریکا و در ایالتی که یک فرد سیاه‌پوست به دست مأمور پلیس کشته شد، در تظاهرات‌ها و اعتراضات، تصاویر شهید قاسم سلیمانی در دست برخی از معترضان مشاهده شد. 🔶🔶 انقلاب امام(ره) مستظهر به اسلام بود🔶 این امر نشان می‌دهد که «قاسم سلیمانی» صرفا یک «شخص» نیست؛ بلکه مردم در این شخص چیزی یافته‌اند که به کارِ مقابله با نژادپرستی می‌آید. این شاخصه در مکتب گاندی یا مکاتب کمونیستی، مفقود است. امام(ره) انقلابی را به راه انداخت که مستظهر به اسلام بود و هست. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که امام(ره) انقلابی را اختراع کرده است؛ چنین نیست؛ بلکه پشتوانه امام(ره)، اسلام است؛ منتها اصیل‌ترین روایت و قرائت از اسلام که مکتب اهل‌بیت(ع) باشد. وقتی جایی تصویر امام(ره) و شهید قاسم سلیمانی در دست معترضان به رفتار نژادپرستانه قرار می‌گیرد، یعنی نسبت برقرار کردن انقلاب اسلامی و مکتب تشیع با مقابله با نژادپرستی. فطرت سیاه‌پوست آمریکایی و آفریقایی و دانشمند اروپایی پیام اسلام را درمی‌یابد. زنده کردن این پیام، کار امام(ره) است. تا پیش از انقلاب اسلامی، نمی‌توان موردی کامل از انقلاب دینی یافت. 🔶🔶 انقلاب اسلامی و نظم 400 ساله‌ی وستفالی🔶 انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره)، بازگشت دین به دنیایی است که سکولاریسم در آن حرف اول را می‌زند. در زمانه امام(ره) لیبرالیسم و مارکسیسم، دنیا را بین خود تقسیم کرده بودند. کیسینجر در کتاب نظم جهانی، این نظم وستفالی را نشان می‌دهد. نظم وستفالی مربوط به 400 سال پیش است و اروپایی‌ها آن را برساختند. آن‌گونه که خود کیسینجر مدعی است، این نظم را نه کمونیسم برهم زد و نه امپراتوری‌های بزرگ؛ حتی دو جنگ بزرگ جهانی را نیز نتوانست این نظم غربی را دگرگون کند. در فصل‌های سوم و چهارم کتاب نظم جهانی، تنها از یک رویدادِ خارج از نظم وستفالی یاد می‌شود و آن، انقلاب اسلامی است. کیسینجر البته به سبب سوابق یهودی‌اش و نیز به سبب آن که به هر روی یک تئوریسین غربی است، نمی‌خواهد به عمق این مسأله اعتراف کند و به همین خاطر، جریان انقلاب اسلامی را با آن‌چه که آن را «بنیادگرایی» می‌خواند، مخلوط می‌کند؛ یعنی رفتارهایی که جهان از داعش و طالبان شاهد بوده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی (قسمت دوم : حضور دین در عالم سکولار) ✅ آیا کیسینجر از درک تفاوت اندیشه حاکم بر انقلابِ امام با بنیادگرایی مذهبی ناتوان است یا عامدانه می‌کوشد که مرز میان این دو را کم‌رنگ کند؟ 🔴 او می‌فهمد که در ایران با یک «نظام سیاسی» روبروست؛ حال آن که داعش و طالبان و... اساسا نظام سیاسی نیستند. کیسینجر و امثال او، تفاوت تشیع و تسنن را می‌فهمند. جریان‌های بنیادگرا و داعش‌گونه به طور بنیادی نسبتی با تشیع ندارند. کیسینجر در کتاب نظم جهانی به اندیشه‌های علوی و مهدوی تشیع اشاره می‌کند اما به هر حال به عنوان فردی که بیرون از دایره اسلام ایستاده است، گمان نمی‌کنم این مسائل را به خوبی درک کند. 🔶🔶انقلاب اسلامی؛ تنها رویدادی که نظم وستفالی را زیر سوال برد🔶 با این همه، او معترف است که انقلاب اسلامی، تنها انقلابی است که توانسته است نظم وستفالی را زیر سوال ببرد و سخن آخرش این است که باید با این انقلاب کنار بیاییم! تکرار می‌کنم؛ کیسینجر تئوریسینی است که معتقد است نظم وستفالی برای 400 سال خدشه‌ای نپذیرفته است؛ حتی با وجود ظهور آلمان نازی و فرانسه و آمریکا و مکتب لیبرالیسم و کمونیستیم. 🔵انقلاب اسلامی نه به شرقِ مارکسیست وابسته بود و نه به غربِ لیبرالیست. هرچند هر دو قرائت از این انقلاب صورت گرفته است؛ بدین معنا که گروهی بودند قرائت سوسیالیستی از انقلاب را پروردند و گروهی دیگر بودند که قرائت لیبرالیستی از انقلاب را پیش گرفتند. هردو گروه هنوز هم هستند. کما این که برخی هم‌اکنون نیز می‌کوشند که احکام اسلامی را با تفسیر سوسیالیستی روانه ذهن مخاطبان خود کنند و برخی دیگر می‌کوشند قواعد اسلام را لیبرالیستی تفسیر کنند. 🔶🔶حرکت امام(ره)؛ زنده کردن دین در عصر سکولاریسم🔶 زادگاه انقلاب و خاستگاه امام(ره) نه لیبرالیستی بود و نه مارکسیستی بلکه پایگاه امام(ره) و انقلاب، پایگاهی دینی و شیعی بود. از این جنبه، حرکت امام(ره) یک پدیده نوظهور بود:«زنده کردن دین در عصر سکولاریسم» میشل فوکو در مقاله «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند» می‌گوید ایرانی‌ها ما را به نکته‌ای توجه می‌دهند که 400 سال از آن غفلت کرده‌ایم و آن بازگشت معنویت به متن زندگی ماست. ✅ جناب استاد نجفی! بیایید تصور کنیم، امام خمینی(ره) در عصر ما ظهور نمی‌کرد؛ آن‌گاه جهانِ امروز ما چگونه بود؟ 🔴 این پرسش در حیطه فلسفه تاریخ می‌گنجد. اگر این پرسش را پیش روی خود امام(ره) و مفسر اصلی اندیشه ایشان، یعنی شهید مطهری می‌گذاشتیم، آن‌گاه از پاسخشان درمی‌یافتیم که آن‌ها معتقد نیستند که انقلاب‌ها را اشخاص ایجاد می‌کنند. اشخاص، مظهر و نماد انقلاب‌ها هستند. بر مبنای اندیشه شهید مطهری، انقلاب‌ها به مثابه یک کشتی بادبانی هستند؛ باد که می‌وزد، کشتی طبیعتا باید در جهت آن حرکت کند. ناخدای کشتی، رهبر انقلاب است. رهبر انقلاب کسی است که بادبان‌های کشتی را در جهت مقصد تنظیم می‌کند. تفاوت ناخدا و غیرناخدا در چیست؟ ناخدا طوفان را و باد را و دریا را می‌شناسد و کشتی را به سمت مقصد می‌برد. امام(ره) نیز مردم را و مکتب را و جهان را و فطرت انسان را می‌شناخت و با این شناخت‌ها، انقلاب خود را آغاز کرد. اما اگر بنا باشد که رهبران، انقلاب را ایجاد کنند، حضرات ائمه معصومین(ع) برای ایجاد انقلاب اولی‌ترند؛ بنابراین انقلاب به صرف وجود رهبران بزرگ ایجاد نمی‌شود بلکه باید شرایط موردنیاز برای آن نیز فراهم شود. باغبانِ خوب، درخت را ایجاد نمی‌کند! باغبانِ خوب به خوبی شرایط رشد گیاه و درخت را پایش می‌کند. می‌توان گفت امام(ره) باغبانی است که به موقع اقدام می‌کند. این که امام(ره) چگونه زمان و چگونگی عمل را فهمید و دیگران درنیافتند، به نبوغ رهبران مربوط است. 🔶🔶 بر عرشه ایستاده‌ست، پیری که ناخدا شد!🔶 فهم امام(ره) در برخی موارد حتی با فهم همگنان خود در حوزه علمیه تفاوت‌های جدی دارد. طبیعتا فهم رهبران، همواره بالاتر است و اساسا به همین خاطر، رهبر می‌شوند. تفاوت ناخدای کشتی با دیگران نیز بر همین گونه است. ناخداست که احتمال گرفتار شدن در امواج یا فرارسیدن در طوفان را می‌فهمد. باغبان است که مسیرِ از دانه تا درخت را می‌شناسد. امام(ره) با توجه به شرایط زمانه‌ی کشور و با شناختی که از اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) و مردم داشت، توانست حرکت انقلاب را رهبری کند و این یک امتیاز بزرگ است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی ‌‌ (قسمت سوم: ساحت تحریف امام) ✅جناب استاد نجفی! ما بخت آن را یافته‌ایم که زمانه ظهور مردی را درک کنیم که به یک معنا در دنیا شرار افکنده و تأثیری پیش‌رونده بر جهانِ ما گذاشته است. طبیعی است که برخی بخواهند چهره چنین شخصیتی را مشوه و اندیشه او را تحریف کنند. از نگاه شما اساسی‌ترین مولفه تحریف امام(ره) چیست؟ 🔴 در این زمینه با مجموعه‌ای از تحریف‌ها روبرو هستیم. در ابتدا برخی کوشیدند تا حرکت ناخداوار امام(ره) را کم‌اهمیت جلوه دهند. سپس کوشیدند تا امام(ره) را در چارچوب ایران محدود کنند و بگویند او یک رهبر ملی بود و تمام شد! آن‌ها به سرعت دریافتند که این کوششی باطل است؛ چه آن که در پاکستان، هند، آفریقا و دیگر نقاط، صدای حق‌خواهی بلند شده و مردم عکس امام(ره) را سرِ دست گرفته‌اند. آن‌گاه گفتند که امام(ره) و اندیشه‌اش به دردِ مبارزه می‌خورد و نه زندگی! این تفکر، پیش‌زمینه القائاتی است که در جریان بیداری اسلامی صورت گرفت. به نام اسلام، حکومت‌های دست‌نشانده را ساقط کنید اما آن‌گاه که می‌خواهید از نو حکومت بسازید، باید به قواعد لیبرالیسم تن در دهید! استفاده از اسلام برای مبارزه، آری؛ اما استفاده از اسلام برای زندگی و نظام‌سازی، نه! اما گونه خطرناک تحریف در حوزه تمدن‌سازی مطرح می‌شود؛ آن‌جا که برخی می‌گویند امام(ره) و اندیشه‌اش نمی‌تواند تمدنی بزرگ بسازد. از نگاه آن‌ها، نهایت کارِ امام(ره)، ایجاد یک نظام سیاسی است؛ نظامی که می‌کوشند آن را سیاه جلوه دهند. می‌گویند این نظام مردم را به وادی تیره‌روزی کشانده است و نمی‌تواند پیامی جهانی و تمدنی داشته باشد. 🔶🔶داعش و جریان‌های بنیادگرا؛ کاریکاتورِ انقلاب اسلامی!🔶 بیشتر آن‌چه که کینه‌ورزانه علیه نظام گفته می‌شود به سبب زیر سوال بردن توان تمدنی این نظام است. دراین راستا یکی از اقدامات دشمنان علیه ایران، کاریکاتور ساختن از انقلاب است؛ کاریکاتورهایی مثل داعش و جریان‌های بنیادگرا. خواستند بگویند که اسلامِ اصیل، همین اسلامی است که انسان را سر می‌بُرد و مُثله می‌کند. باز هم به زودی دریافتند که نمی‌توان چنین حکمی داد. آن‌ها می‌دانستند که اندیشه شیعی، بنیان کار امام(ره) است. ضمن آن که مردم جهان دیدند که سنگین‌ترین درگیری با داعش و بنیادگرایان(به طور مثال در سوریه) از جانب انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد؛ طبعا بدخواهان نمی‌توانستند انقلاب را با این جریانات در یک قاب بنشانند. اتفاقا کشورهای طرفدار غرب، طرفدارِ داعش و بنیادگرایان نیز هستند؛ مثل عربستان سعودی و ترکیه. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi