eitaa logo
دکتر علی سعیدی
2.1هزار دنبال‌کننده
496 عکس
258 ویدیو
124 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام خدمت تمامی دانشجویان محترم تمامی کسانی که فعالیت‌های کلاسی‌شان را ازطریق ایتا برای من فرستاده‌اند در اسرع وقت در ایتا نام و نام خانوادگی خود را به صورت پیام برای من بفرستند. نهایی‌کردن نمرات دروس به خاطر مشخص‌نبودن اسامی ارسال‌کنندگان معطل شده است موفق باشید.
نمرات ۱ و در سامانۀ گلستان درج شده است. به اعتراضات فقط ازطریق سامانه گلستان پاسخگو خواهم بود. از اعتراض بی‌مورد و نوشتن درد دل و عریضه و... جدا خودداری کنید! اگر احیانا کسی فکر می‌کند نمره فعالیت کلاسی برای او درج نشده است، فعالیت‌ها را در ایتا دوباره برایم فورارد کند. به فعالیت‌های جدید نمره‌ای تعلق نخواهد گرفت. موفق و موید باشید.
هدایت شده از اندیشکده قصد
20.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷🔹 مهم از آدام اسمیت تا جورج سورس ⭕️ سخنان استاد رحیم‌پور ازغدی در تحلیل و نقد و سازوکارهای قیمت‌گذاری در بازار‌های مالی. @Afsaran_ir @schoolofeconomics @QasdWay
آمار و داده‌های انرژی
FOUNDATIONS OF ECONOMICS.pdf
1.95M
#نقد_نظریات_اقتصاد_سنتی منبع اصلی درس
با سلام خدمت دانشجویان محترم کلاس ۲ امروز به صورت آنلاین در ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.
هدایت شده از علی سعیدی
Ch6 new.pdf
29.54M
با سلام خدمت دانشجویان اقتصاد کلان کلاس ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.
اقتصاد نهادگرا .pdf
6M
#اقتصاد_نهادگرا منبع اصلی درس شروع کلاس: ساعت ۱۴
هدایت شده از اندیشکده قصد
https://ecoiran.com/بخش-گزارش-خبری-57/2242-بورس-تهران-انتخابات-آمریکا این ویدئو را ببینید! ببینید چه کسانی تلاش دارند تحولات اقتصاد ایران را به عوامل خارجی ازجمله انتخابات آمریکا پیوند بزنند! به نظر شما انگیزۀ آنها چیست؟ صرفا توضیح یک «واقعیت» یا شکل‌دهی و ساخت «انتظارات»؟! 🆔 @QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔆 آیا چیزی به نام داریم؟ ✍ دکتر 🔸بیش از شصت-هفتاد سال است (از زمان نگارش اقتصادنا توسط شهیدصدر) که جامعۀ روشنفکران غربزده گاه و بیگاه سؤالی تکراری را مطرح می‌کنند و با گل‌آلودکردن آب، ماهیگیری می‌کنند: آیا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» داریم؟ کاری به اغراض سیاسی یا منافع اقتصادی مطرح‌کنندگان این شبهه ندارم، اما به محض مطرح‌شدن این شبهه، تعداد زیادی از متفکران در سطوح مختلف سعی در پاسخگویی به این شبهه می‌کنند و هر کدام به نحوی از انحا تلاش می‌کند نشان دهد که بله، چیزی به نام اقتصاد اسلامی داریم؛ حالا این «چیز» ممکن است از جنس «علم» نباشد اما قطعاً از جنس مکتب است،‌ همان‌طور که مکتب سرمایه‌داری و سوسیالیسم داریم. ❓اما هیچ‌کس نمی‌پرسد که آیا اساساً چیزی به نام داریم؟ این چیز کجاست؟ کدام ؟ 🔸در نگاه اول، کسانی که این سؤال برایشان عجیب است، در ذهن خود آنچه در دانشگاه‌ها و کلاس‌های درسی تحت عنوان اقتصاد خرد و اقتصاد کلان و اقتصاد سنجی تدریس می‌شود را «علم» اقتصاد می‌دانند و لذا جواب سؤال برایشان روشن است: بله، علم اقتصاد داریم و منظور از آن، است! 🔸 برای این‌که بحث روشن‌تر شود، باید به چند سؤال پاسخ دهیم: اولاً منظور ما از علم چیست؟ 🔸 اگر علم یعنی معرفتی که از هست‌ها و واقعیت‌های مشاهده‌شده (facts) سخن می‌گوید، باید به‌عنوان مدرس دانشگاه که سال‌هاست اقتصاد خوانده و تدریس کرده‌ام بپرسم که در اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از کدام «واقعیت» و از کدام «هست» سخن می‌گوییم؟ آیا واقعیت‌های مشاهده‌شده و به‌اصطلاح هست‌های اقتصادی به‌صورت لخت و عریان در صحنۀ عینیت حضور دارند و ما کافیست چشممان را باز کنیم تا آن‌ها را ببینیم یا اینکه این واقعیت‌ها آن چیزهایی هستند که «ما می‌بینیم» نه آنچه در خارج هست. همواره «ما» به همراه تمام تعلقات و باورها و ذهنیت‌هایمان به‌عنوان حد واسط آنچه درواقع وجود دارد و آنچه به‌عنوان گزاره‌ای علمی یا اثباتی (positive) از آن یاد می‌شود، قرار داریم. به بیان ساده‌تر، هیچ گزارۀ اثباتی در اقتصاد فارغ از باورها و تعلقات و ذهنیت‌های اقتصاددان نیست. البته منشأ این باورها و تعلقات هر چیزی می‌تواند باشد: جامعه، تاریخ، طبقۀ اجتماعی، فرهنگ و البته دین الهی. 🔸 کسی که اندک مطالعه‌ای در ساحت فلسفۀ اقتصاد یا فلسفۀ علم یا معرفت‌شناسی داشته باشد می‌داند که واقع بما هو واقع قابل شناخت و تبیین بدون هرگونه جهت‌گیری اخلاقی و هنجاری نیست، یا لااقل در آن تردیدها و مناقشات و مناظرات فراوان و بنیادینی وجود دارد. 🔸 ثانیاً موضوع مطالعات اقتصادی چیست؟ نباید این واقعیت را انکار کرد که گزاره‌ها و آموزه‌های اقتصادی، به‌تبع گزاره‌ها و آموزه‌های انسانی و اجتماعی، محصول مشاهدات و گزارش‌ها و روایت‌های تاریخی و جامعه‌شناختی است و گمان می‌کنم برای خوانندگان محترم اینقدر بدیهی باشد که این گزارش‌ها و روایت‌ها چقدر می‌تواند جهت‌دار و بعضاً متعارض یا متناقض باشد که دیگر نیازی به توضیح در این باره نباشد. 🔸 ثالثاً من به‌جای این‌که به‌دنبال اثبات وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی باشم، می‌خواهم سؤال بنیادین‌تری بپرسم و آن اینکه مگر ما چیزی به نام علم اقتصاد داریم؟ یعنی آیا گزاره‌های بنیادین مکتب لیبرالیسم «علمی» اند؟ مثلاً اینکه «بازار آزاد یا رقابت کامل می‌تواند بیشترین کارایی را برای اقتصاد فراهم کند» گزاره‌ای حاکی از واقع و عاری از هرگونه قضاوت هنجاری است؟ یا مثلاً نظریۀ مقداری پول که حجم پول در گردش را با سطح عمومی قیمت‌ها مرتبط می‌کند، گزاره‌ای اثباتی و فارغ از هرگونه دعاوی هنجاری و ایدئولوژیک است؟ یا نظریۀ عمومی کینز یا تعادل عمومی والراس یا نظریۀ مطلوبیت نهایی یا نظریۀ رفتار مصرف‌کننده یا نظریۀ رفتار تولیدکننده یا نظریات رفاه؛ کدامشان از کدام «واقعیت عینی» سخن می‌گویند؟ 🔸 آیا جز این است که تمامی این نظریاتی که در کلاس‌های اقتصاد می‌خوانیم و درس می‌دهیم هر کدام به نحوی به‌دنبال تنظیم امور اقتصادی هستند؟ و آیا جز این است که هر کدام از این‌ها از نوع و هستند و امری را و عمل بر خلاف آن را می‌کنند؟ مگر نه این است که از نگاه طرفداران اقتصاد رایج، رسیدن به نقطۀ کارای پارتویی است؟ مگر نه این است که در مواقع تزاحم میان برابری و کارایی، از قواعد رفع تزاحم استفاده می‌شود؟ و مگر غیر از این است که تمام اقتصاد خرد، فقه استدلالی برای اثبات کارایی بازار کاملاً رقابتی در توزیع «بهینۀ» کالاهای خصوصی است و نهایتاً فتوای آقای آلفرد مارشال را در وجوب رساندن اقتصاد به نقطۀ تعادل عرضه و تقاضا مستدل و مستند می‌کند؟ به بیان صریح و ساده، تمام آنچه به‌عنوان «علم اقتصاد» تبلیغ و ترویج می‌شود، چیزی نیست جز فتواهای فقهی علمای لیبرال دربارۀ تعاملات اقتصادی جامعۀ خودشان! 👇ادامه در پست بعدی
هدایت شده از اندیشکده قصد
👆ادامه از پست قبلی 🔸 بحث در این زمینه مجال موسع‌تری را می‌طلبد. در اینجا فقط به این نکته قناعت می‌کنم که به‌جای اینکه با الفاظ بازی کنیم و از اصطلاحات پرابهام علم و عقلانیت سوءاستفاده کنیم تا اغراضی کوتاه‌مدت و البته بی‌فایده را تحصیل کنیم، وقت و انرژی خود را صرف مسائل جدی‌تر و بنیادین‌تر کنیم. پیشنهاد می‌کنم به‌جای پرداختن به مباحث انتزاعی و دورشدن از واقعیت‌های زندگی اجتماعی خودمان، به فکر چاره‌اندیشی برای حل مشکلات اقتصادی این روزهای مردم با توجه به تجربه‌های تاریخی و اجتماعی خودمان باشیم. 🔸 بزک‌کردن تئوری‌های لیبرالی یا نئولیبرالی و خوراندن آن به اسم «علم اقتصاد» و «عقلانیت اقتصادی» بیش از صد سال است که مشکلی از اقتصاد بیمار ما را حل نکرده است؛ این واقعیتی است که منکران حقایق تاریخی و تجارب اجتماعی، نمی‌خواهند بپذیرند و از این نظر، اتهامی که به خودشان وارد است به سمت دیگران منحرف می‌کنند! 🆔 @QasdWay
دکتر علی سعیدی
#نقد_نظریات_اقتصاد_سنتی جلسۀ سوم - آفلاین
پیشنهاد می کنم سایر دانشجویان علاقمند به مباحث مبنایی در اقتصاد حداقل این جلسه را ببینند.
هدایت شده از اندیشکده قصد
📕کتاب «تجزیه آمریکا» نویسنده: فرانک اچ.باکلی ترجمه: روح‌‌الله عبدالملکی انتشارات: دیدمان تعداد صفحات: 247 صفحه 🔷 نویسنده‌ی این‌کتاب معتقد است آمریکایی‌‌ها هیچ‌‌گاه به اندازه‌ی امروز دچار تفرقه نبوده‌اند و اینک کاملاً آماده‌ی تجزیه هستند. او دشمنی‌‌های تلخ حزبی، بن‌بست قانون‌گذاری، پذیرش فزاینده‌ی خشونت تحت لوای ارزش سیاسی و... را نشان‌گر این واقعیت می‌داند که در کشورهایی مجزا، زندگی بهتری نصیب مردم آمریکا خواهد شد. 🔻بخشی از کتاب: «من به این باور رسیدم که از هم گسستن آمریکا بسیار محتمل‌تر از آن است که من در کتاب «تجزیه آمریکا» که ماه ژانویه به چاپ رسید، به آن پرداخته‌ام... وضع ما بهتر از این‌ها بود. اما از زمان انتخاب دونالد ترامپ، سمی وارد روح آمریکا شده است. این سم ما را از هم جدا کرده و ایده‌ی تجزیه را بیش از پیش جذاب کرده است. ما اینک آن‌چه بودیم نیستیم». ☑️ @Sh_Aviny 🆔 @QasdWay
جلسۀ دفاعیه از پایان نامه با موضوع «بررسی پیامدهای اقتصادی FATF از منظر اقتصاد مقاومتی» هم‌اکنون در حال برگزاری است. علاقمندان می‌توانند ازطریق لینک زیر به عنوان میهمان وارد جلسه شوند: http://ve.qom.ac.ir/eghtesadeslami_defa/
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔆 چرا مردم باید اقتصاد بخوانند؟ 🔸 پاسخ رایج این است که کار پیدا کنند. 🔸پاسخ دیگر این است که اقتصاد می‌تواند کمک کند تا بفهمیم جامعه چگونه عمل می‌کند. 🔸با این حال، بهترین پاسخ را جون رابینسون، استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، داده است: 📢«هدف از مطالعۀ اقتصاد این است که بدانیم چگونه توسط اقتصاددانان اغفال نشویم!» سخنرانی در بازل، ۱۹۶۹ 🆔 @QasdWay
با سلام خدمت دانشجویان محترم کلاس امروز ساعت ۱۵:۳۰ به صورت آنلاین برگزار می‌شود
با سلام خدمت دانشجویان محترم درس جلسه امروز را به صورت آفلاین ضبط کردم و از هم‌اکنون در صفحۀ درس قابل دسترسی است. در قسمت فایلهای ضبط‌شدۀ جلسات، روی لینک مربوط به امروز (۲۳ مهر) کلیک کنید و جلسه امروز را مشاهده کنید. موفق باشید.
ویروس ۲۸ تریلیون دلاری! 🔹راشاتودی: آمار اقتصادی کشورها یادآور رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ است؛ در حال حاضر کسری انباشته نسبت به قبل از دوره کرونا در سال ۲۰۲۱ به رقم ۱۱ تریلیون دلار و تا سال‌ ۲۰۲۵ به ۲۸ تریلیون دلار می‌رسد. 🔹اقتصاد جهانی متأثر از بیماری کرونا در خطر بزرگی است و این رسیدن به میانگین‌ استانداردهای زندگی در همه کشورها را بسیار سخت می‌کند. fna.ir/f05baj @Farsna
با سلام خدمت دانشجویان ۲ آخرین مهلت تحویل‌دادن تمرین‌های فصل ششم: آخر مهر ماه
با سلام خدمت دانشجویان ۲ کلاس امروز به صورت آفلاین دراختیار شما قرار خواهد گرفت. می‌توانید با ورود به سامانه آموزش مجازی دانشگاه، فایل بارگذاری‌شده را تا دقایقی دیگر مشاهده کنید.
40.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲ جلسۀ هفتم (آفلاین) ۲۷ مهر | ساعت ۱۴
34.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲ جلسۀ هشتم (آفلاین) ۲۷ مهر | ساعت ۱۶
با سلام خدمت دانشجویان محترم لینک ورود به کلاس استاد با موضوع «فلسفۀ اقتصاد» http://vc.isu.ac.ir/ch/3991-501238401 ساعت کلاس: دوشنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۱۸ اگر لینک فوق با مشکل مواجه شد از این لینک می‌توانید وارد شوید: https://ec.isu.ac.ir/isu-3991-501238401/