eitaa logo
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
2.3هزار دنبال‌کننده
620 عکس
139 ویدیو
49 فایل
📗مدارک LLM و PhD حقوق، انگلستان؛ 📗عضو علمی سابق دانشگاه شریف، فعلی امام صادق (ع) 📗لیست دوره های آموزشی: schooloflaw.ir 📗ارتباط / ثبت نام دوره بنیادین: ایتا 09373710114 🌱کانال زبان تخصصی حقوق: @zabanbonyadin 💥 آیدی تلگرام و اینستاگرام👇
مشاهده در ایتا
دانلود
*وقتی سر سفره هستیم، کسی وارد می شود، آیا به احترام وارده حتما بلند شویم؟* از امام رضا(ع) در این زمینه چنین نقل شده است: «عَنْ یَاسرٍ الْخَادمِ وَ نَادرٍ جَمِیعاً قَالا قَالَ لَنَا أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ قُمْتُ عَلَی رُءُوسکُمْ وَ أَنْتُمْ تَأْکُلُونَ فَلَا تَقُومُوا حَتَّی‏ تَفْرُغُوا وَ لَرُبَّمَا دَعَا بَعْضَنَا فَیُقَالُ لَهُ هُمْ یَأْکُلُونَ فَیَقُولُ دَعْهُمْ حَتَّی یَفْرُغُوا». یاسر خادم و نادر گفتند: امام رضا(ع) به ما فرمود: زمانی که مشغول خوردن غذا هستید، حتی اگر من بالای سر شما حاضر شوم، از جای خود برنخیزید! و بسیار پیش می‌آمد که حضرتشان با ما کاری داشت و به ایشان می‌گفتند که آنان مشغول خوردن غذا هستند که ایشان می‌فرمود: کاری به کارشان نداشته باشید تا غذایشان را تمام کنند. منبع: کافی.
رای ۳۰ مارس ۲۰۲۳ دادگاه لاهه (دیوان بین المللی دادگستری) در پرونده (Certain Iranian Assets) بین ایران و آمریکا از یک نگاه کلی ✍ طاهر حبیب زاده شاید در کمتر از ۲۴ ساعت از اعلام رای، به جهت علاقمندی و پژوهش فعلی در برخی از مسائل حقوق بین الملل و خاصه کارکرد دیوان دادگستری بین المللی معروف به دادگاه یا دیوان لاهه، فیلم کامل قرائت رای را که در حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه است، در سایت سازمان ملل مشاهده کردم، با آرامش و با دقت و با فهم ۱۰۰ درصدی متن قرائت شده (لینک فیلم در اینجا و نیز در ذیل این یادداشت). اگر فرصت می کردم، ترجمه آن را سریع منتشر می کردم، اما این فرصت دست نداد. البته که برخی بخش های حقوقی رای را (مفید از نظر علمی)، به تدریج منعکس خواهم کرد، انشالله. ابتدا در رابطه با عنوان فارسی این پرونده که با عبارت «برخی اموال ایران» رایج شده است، در عنوان انگلیسی واژه Certain در مقام ضمیر به معنی some (برخی) است مانند (Certain of the candidates were well below the usual standard)، اما در عبارت فوق در مقام ضمیر نیست. لذا از نظر فرهنگ لغات کمبریج، ترجمه عنوان به «برخی اموال ایران» نادقیق است، بلکه «اموال مشخص/معین ایران» و یا «اموال ایرانی معین/مشخص» قابل دفاع تر است (قریب به معنی particular). منطقا نیز لیست اموال محل اختلاف یا از قبل تعیین شده و معین است و یا قابل تعیین است. لذا ترجمه به «برخی اموال ایران» قابل دفاع به نظر نمی رسد، مگر به معنی مقدارنامعین معنی شود (که چنین هم معنی دارد) که در این صورت «مقداری اموال ایران» معنی می شود، که شاید ترجمه روانی به نظر نیاید. در مورد خروجی کلی رای، که دیده می شود برخی ارزش آن را نادیده می گیرند و یا حتی عملا بی فایده، و برخی دیگر نیز قسمت هایی از خواسته طرف ایرانی را که دیوان مورد حکم قرار نگرفته است، برجسته می کنند، باید گفت: بدیهی است که حتی در یک دادگاه داخلی و در یک پرونده به ظاهر روشن و شفاف، لزوما نمی توان به تمامی خواسته ها رسید. در یک چنین پرونده ای با خواسته های متعدد، با طرف آمریکایی، با پیچیدگی های خاص خود و سوابق اختلافات طرفین و آرا، این انتظار که دادگاه لاهه همه خواسته های طرف ایرانی را مو به مو اعطا کند، یک انتظار کاملا غیرمعقول و غیرحرفه ای است و مانور دادن بر روی برخی جنبه های عدم اعطای خواسته ایرانی، دست کم غیرمنصفانه است، کاری که در برخی از رسانه ها صورت گرفت. با این حال، آنچه در رای صادر شده رقم خورد، احکامی بود که شاید برای اولین بار ملاحظه می شد و آن اعلام چندین باره نقض عهده نامه مودت ۱۹۵۵ از سوی دولت آمریکا بود. شما در کدام پرونده بین المللی سراغ دارید که به نقض چندین باره یک عهدنامه از سوی یک طرف دعوی، آن هم آمریکا، رای صادر شده باشد؟! ظاهرا بعد از قضیه نیکاراگوئه، اولین بار است (دقت کنید: اول بار) که چنین رایی دال بر نقض مکرر صادر می شود. از این منظر حقوقی، دستاورد رای بسیار ارزشمند و قابل توجه است و قطعا دلایل دادگاه لاهه در نقض این عهدنامه و خروجی کلی رای می تواند در اختلافات بعدی نیز مورد استناد طرف ایرانی قرار گیرد. حتی جسارت دیوان لاهه نیز قابل تحسین است، مخصوصا از منظر ذهنیت ایرانی، که یک دادگاه بین المللی در تقابل بین ایران و آمریکا، ایران را محق تر تشخیص دهد. ادامه👇👇👇 http://drhabibzadeh.com/%e2%80%a8%e2%80%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%db%b3%db%b0-%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%db%b2%db%b0%db%b2%db%b3-%d8%af%d8%a7%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%84%d8%a7%d9%87%d9%87-%d8%af%db%8c%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%a8/
The Concept of Sovereign Equality of States in International Law مقاله ای مفید برای علاقمندان به حقوق بین الملل دانشجویان و پژوهشگران و اساتید حقوق بین الملل می بایست منابع خارجی فراوانی مطالعه کنند و قدرت زبانی بالایی داشته باشند... دانشجویان حقوق بین الملل می توانند با این مقالات توانایی خود را محک بزنند. @drtaherhabibzadeh فایل کامل مقاله 👇👇👇
🔴"درست روز بعد از واقعه ١۶ آذر، نیکسون(معاون رییس جمهور وقت امریکا) به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی گناه رنگین بود دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد. صبح ورود نیکسون یکی از روزنامه ‏ها در سر مقاله خود تحت عنوان «سه قطره خون» نامه سرگشاده ‏ای به نیکسون نوشت. در این نامه سرگشاده ابتدا به سنت قدیم ما ایرانی ‏ها اشاره شده بود که «هرگاه دوستی از سفر می‏ آید یا کسی از زیارت بازمی گردد و یا شخصیتی بزرگ وارد می‏شود ما ایرانیان به فراخور حال در برابر قدم او گاوی یا گوسفندی قربانی می ‏کنیم؛ آنگاه خطاب به نیکسون گفته شده بود که «آقای نیکسون! وجود شما آن قدر گرامی و عزیز بود که در قدوم شما سه نفر از بهترین جوانان این کشور یعنی دانشجویان دانشگاه را قربانی کردند! " 🌷١۶ آذر روز دانشجوی معترض به استکبار جهانی است🌷
☀️ آیا گزاره «تاسیس نظام حقوقی بر مبنای ریشه ایرانی و پایه اسلامی» قابل دفاع است؟ در حقوق تطبیقی سه دوران در حقوق ایران را تفکیک می کنیم: ۱. حقوق در ایران قبل از اسلام ۲. حقوق در ایران بعد از اسلام تا مشروطیت ۳. حقوق در ایران از زمان مشروطیت تا الان در مطالعات تطبیقی می توانیم دست کم در تحولات حقوقی خود ایران، یک مساله را در سه دوران تطبیق دهیم اتفاقا گاهی نتایج جالبی هم حاصل می شود. اما در مورد اینکه می توان از نظام حقوقی با ریشه ایرانی و پایه اسلامی را دفاع کرد، به نظر از یک منظر، می توان. به این صورت که رویکرد حقوق امروز ایران با ریشه های آن قبل از ورود اسلام به ایران، پیوند خورده و با ورود اسلام، همان وضعیت ادامه داشته مگر در مواردی که با خط قرمزهای اسلام در تعارض بوده است که آن وقت اصلاح شده است. به تعبیر دیگر ریشه و پایه به نوعی یادآور احکام امضایی و تاسیسی است؛ آنجا که احکام امضا می شوند، لزوما ریشه اسلامی ندارند، بلکه ریشه بومی دارند، و در عین حال بر پایه موازین اسلام و به جهت عدم مخالفت با اسلام و یا به جهت هم خوانی با حکم اسلام، امضا می شوند. در مقابل، احکام تاسیسی، هم ریشه و هم پایه در اسلام دارند. لذا می توان گفت حقوق امروز ایران ریشه ایرانی دارد و پایه اسلامی. یعنی بر اساس موازین اسلام موجودی حقوق در گذشته ایران، اعتبار اسلامی پیدا کرده است. نقش عرف های بومی قدیمی ولی مورد تایید شرع در ایران، در این مقال بسیار پررنگ است. یک نکته جالب اینکه ریشه ایرانی هم می بایست بر پایه موازین اسلامی، اعتبار بگیرند و این یعنی حکومت پایه بر ریشه ! در هر حال، گزاره محل بحث حداقل با یک نگاه، قابل دفاع است. @drtaherhabibzadeh
🌾 دعوی خری ! Champerty موضوعی قابل توجه برای پژوهش نهادی است در کامن لا که به موجب آن، یک شخص در اقامه دعوی سرمایه گذاری می کند (مانند پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله) تا اگر سرمایه پذیر (خواهان) در اخذ رای موفق شد، سرمایه گذار در عایدات ناشی از اجرای حکم سهیم باشد. بدیهی است که سرمایه گذار در هر دعوی سرمایه گذاری نمی کند. میزان موفقیت در دعوی را ارزیابی می کند. قراردادهای سرمایه گذاری همواره در حوزه کسب و کار مطرح بوده است، اینکه در زمینه اقامه دعوی با مراجعه به دادگاه و یا تعقیب حق با مراجعه به داوری، نیز مطرح شود، محل تامل است. 🌱 این رویه سابقا در حقوق انگلستان جرم بوده است و با وضع قانون حقوق کیفری انگلستان مصوب ۱۹۶۷ دیگر جرم قلمداد نمی شود. لکن در بخش ۱۴ قانون می خوانیم: The abolition of criminal and civil liability under the law of England and Wales for maintenance and champerty shall not affect any rule of that law as to the cases in which a contract is to be treated as contrary to public policy or otherwise illegal. علاقمندان می توانند در خصوص ماهیت چنین قرارداد و صحت آن و شرایط مقتضی در حقوق ایران، پژوهش کنند. https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
-1232658685_655171825.pdf
4.49M
رساله یک کلمه، میرزا یوسف خان... گفته می شود یکی از اولین اسناد برای مدون کردن حقوق در ایران قبل از مشروطیت به حساب می آید. این رساله را می توانید در عرض ۲ ساعت مطالعه کنید و نکات جالب توجه در آن دیده می شود. 👈حداقل سه صفحه اول آن را بخوانید... مقصود از یک کلمه، قانون است که نویسنده می گوید علت پیشرفت غرب، قانون بوده است... بخوانید... 🌱🌱🌱🌱 @drtaherhabibzadeh
✳️مجمع تشخیص مصلحت الزام به ثبت‌معاملات اموال غیرمنقول را تصویب کرد. 🔵طرح الزام به ثبت معاملات غیرمنقول که با اصرار مجلس شورای اسلامی بر مفاد مورد اشکال شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است مورد بررسی قرار گرفت و ماده (۱) آن با اصلاحاتی به تصویب رسید.
وضعیت ۱۰ دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۱ بدین شرح است که اولین سازمان پر پرونده سازمان تامین اجتماعی است و بعد از آن وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی، شهرداری‌ها غیر از شهرداری تهران، سازمان‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه ریاست جمهوری مثل سازمان برنامه و بودجه و بنیاد شهید و سازمان استخدامی، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت جهاد کشاورزی است.
*🔴 کلید پیشرفت بنیادین کشور* *💠 رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی):* ✅ کلید *پیشرفت نهایی، بنیادین و ریشه دار کشور* در گرو دست یابی به تازه‌ها، برجستگی‌ها و نوآوری‌ها در *علوم انسانی* است.(۱۳۹۱/۰۷/۱۲) @drtaherhabibzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند دقیقه آزادی در دانشگاه های آمریکا به سبک آمریکایی! در ایران استاد دانشگاه، دانشجویان را تشویق به براندازی می کند و حتی سر کلاس نمی‌رود که بگذارید ببینیم‌ تکلیف انقلابمان چه می شود(!!!) ... مضحک است... ولی همچنان در دانشگاه است‌ و همچنان غر می‌زند، از نظام حقوق می گیرد و‌ ضد نظام عمل می کند... آن سوی مرزها چند دقیقه *وقاحت آمریکایی* ببینید 🔹بازجویی مجلس نمایندگان آمریکا از روسای سه دانشگاه مطرح جهانی: هاروارد، پنسیلوانیا و ام‌آی‌تی به جرم اعتراضات دانشجویان و اساتید به جنایات اسرائیل در غزه !!! او تهدید می کند که جوابی جز آنچه که من می گویم، حق ندارید بگویید! و در پایان امر به استعفا می دهد... 🌱🌱🌱🌱 @drtaherhabibzadeh
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
چند دقیقه آزادی در دانشگاه های آمریکا به سبک آمریکایی! در ایران استاد دانشگاه، دانشجویان را تشویق ب
*رئیس دانشگاه پنسیلوانیا مجبور به استعفا شد* رئیس دانشگاه پنسیلوانیا پس از حضور در جلسه استماع کنگره و خودداری از محکوم کردن شعار‌های دانشجویان علیه جنایات اسرائیل، مجبور به استعفا شد. http://www.yjc.ir/00a9nA
👆ابتکار دانشجویان دانشگاه هاروارد، در حمایت از مردم غزه 🔸 بعد از ممنوع شدن حمل پوسترهای حمایتی از فلسطین، حالا به‌ جای بنر و پوستر، با کاورهای لپ‌تاب، چفیه روی گردن و لباس‌های تنشون حمایتشان رو نشان می دهند. @drtaherhabibzadeh
👈🔹⚡️ تاملی مختصرالنافع در مفهوم chose in action در حقوق انگلستان و معادل سازی آن در حقوق ایران (پیرو سوال یکی از قضات محترم) ✍ طاهر حبیب زاده ✅ اول، تقسیم بندی حقوق اموال در حقوق کامن لو با حقوق سیویل لو متفاوت است و برخی تقسیمات قابل تطبیق و شبیه سازی نیست. ✅ دوم، ابتدا جمله زیر را چند بار بخوانید و ببینید چه دریافتی از این جمله حقوقی دارد - به احتمال بسیار زیاد درک دقیقی از این جمله نخواهید داشت چون به بار معنایی عبارات حقوقی آن واقف نیستید: All proprietary rights in personam if chose in possession refers to anything or right which is in claimant’s possession. 👝 حالا، تقسیم بندی سنتی اموال در حقوق انگلستان، به دو دسته است: اموال واقعی (real property) و اموال شخصی (personal property) به لاتین: in personam (تقسیم بندی در حقوق ایران چنین نیست؛ بلکه به اموال منقول و غیرمنقول است). هر چیزی که اموال واقعی (ملک) نیست، اموال شخصی محسوب می شود. مقصود از اموال واقعی، ملک (مال غیرمنقول) است. ظاهرا در کامن لا فقط ملک را مال واقعی می دانستند چون مالی است که وجود واقعی دارد و هیچ گاه از بین نمی رود، مستهلک نمی شود، خراب نمی شود، نابود نمی شود و همیشه هست که هست. لذا در تقسیم اموال، ملک را محور قرار داده اند و بدان اصالت و واقعیت داده اند و در مقابل آن بقیه اموال را نشانده اند. در ادامه و علاوه بر تقسیم بندی فوق، همانطور که در حقوق ما، حقوق را به مالی و غیرمالی تقسیم می کنند، در حقوق انگلستان نیز چنین است و حقوق مالی به نوبه خود به دو دسته تقسیم می شود: 🔹 الف - chose in action که ناظر بر آن دسته از حقوق مالی است که بالفعل از آن بهره مند نیستید و برای بهره بردن از آن باید اقامه دعوی کنید. به عنوان مثال، اگر کسی به شما مبلغی پول بدهی دارد، صرفا یک طلب بر ذمه بدهکار دارید و خود پول در اختیار شما نیست. لذا الان نمی توانید از پول بهره ببرید و باید اقامه دعوی (action) کنید تا به پول برسید. مثال های دیگر مانند حق بیمه، بدهی، ثمن معامله و اجاره بها، بعد مادی اموال فکری که قابل تقویم به پول است و نه بعد معنوی آنها که اساسا غیرمالی است و مال نیست. برای رسیدن به این حقوق باید اقدام کنید از طریق دادگاه. بدیهی است که این حقوق به ارث می رسد، قابل انتقال به دیگری است و قابل واگذاری و فروش است و ... بر خلاف حقوق غیرمالی که این اوصاف را فاقد هستند. 🔹 ب - Chose in Possession در مثال بدهکاری فردی به شما، وقتی به پول رسیدید، اینک این پول در تصرف شماست و می توانید از آن بهره ببرید. به این گونه از حقوق مالی: Chose in Possession می گویند یعنی حقوق مالی که اینک در تصرف (Possession) شماست و معد برای بهره برداری است. 🚩 این مثال رایج گویای دو تفکیک فوق است: پولی که در کیف پول شماست، یک مال مادی و فیزیکی است که طبعا در تصرف شماست و Chose in Possession نام دارد و پولی که دیگری به شما بدهکار است، طبعا در تصرف شما نیست و بلکه یک حق است به نفع شما و بر عهده/ذمه دیگری بدون اینکه دارای بعد فیزیکی باشد و chose in action نام داد. به همین دلیل، اینطور نیز گفته می شود که chose in action حقوق مالی است که وجود مادی ندارد - در حقوق داخلی یادآور حق دینی است و Chose in Possession حقوق مالی است که وجود مادی دارد و در تصرف است و یادآور حق عینی در حقوق داخلی است. با توضیح بالا، می توان اموال فکری را chose in action دانست چون وجود مادی ندارند و در صورت نقض از سوی دیگران می بایست اقامه دعوی کرد برای طلب حق. 👈 شاید بتوانیم در حقوق داخلی، عبارت chose in action به حقوق مالی در ذمه غیر (حقوق دینی) معنی کنیم و Chose in Possession را به حقوق مالی بالفعل (حقوق عینی). در پایان جمله ای که در ابتدا آوردیم را مجدد بخوانید و مفهوم آن را درک کنید: All proprietary rights in personam if chose in possession refers to anything or right which is in claimant’s possession. و من الله التوفیق. ┅┅┅┅❀💠☀️💠❀┅┅┅┅┄ کانال زبان:@zabanbonyadin کانال حقوقی: @drtaherhabibzadeh
این سایت حاوی ۲۵ میلیون جزوه و برگه امتحان و محتوای آموزشی از دانشگاه ها و مدارس مختلف جهان است https://www.docsity.com/en
در لینک زیر می توانید ۴۴۱ دوره متنوع آموزشی دانشگاه هاروارد را ببینید که خیلی از آنها رایگان هستند و گواهی دوره هم دارند. با ثبت ایمیل در خبر نامه اش می توانید از دوره های جدید باخبر شوید. https://pll.harvard.edu/catalog?keywords=&free[1]=1&max_price=&start_date_range[min][date]=&start_date_range[max][date]=
☑️ معرفی ➖وبسایت در راستای گسترش شناخت و آگاهی عموم کاربران فضای مجازی به شخصیت والای سردار رشید اسلام، سپهبد حاج قاسم سلیمانی راه اندازی شده است. ➖هم اکنون این سایت در سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به نشر مقالات حول سیره آن شهید والامقام و ابعاد مختلف فعالیتهای ایشان می‌پردازد. 📎آدرس سایت: www.generalsoleimani.com
💠 حیازت منشأ تمام مالکیت‌ها 🔹 مرحوم شهید صدر (ره) معتقد است منشأ تمام مالکیت‌ها است. ایشان در بیان صور «حیازت مال الغیر» می‌نویسد در مورد حیازت عقلاً چهار صورت متصور است: 1️⃣ اول: حیازت در هیچکدام از ملکیت و ضمان مؤثر نباشد. این قسم خود به دوگونه قابل تصویر است: 🔹 قسم اول: ید شخص دوم ید مستقلی نباشد و ذو الید دوم به منزله همان ذو الید اول اعتبار شود. مثل ید ودعی یا که ید وکیل نیز نوعی ید ودعی است. 🔸 قسم دوم: ید شخص دوم مستقل باشد. علت عدم ملکیت در این قسم این است که ذو الید اول اذن در تملک نداده است و علت عدم ضمان هم این است که ذو الید اول به عدم ضمان ید ثانیه راضی است، مثل که مستعیر نه مالک می‌شود و نه ضامن. 2️⃣ دوم: حیازت موجب ملکیت نباشد، لکن موجب ضمان شود، مانند . در غصب، ید غاصب به خاطر اینکه مالک اذن در تملک نداده است سبب ملکیت نیست. همچنین با توجه به عدم رضایت مالک به «عدم ضمانت» غاصب، موجب ضمان نیز می‌شود. 3️⃣ سوم: حیازت موجب ملکیت باشد، لکن موجب ضمان نشود (عکس صورت سابق)، مانند که مالک به حیازت متهب راضی است. باید توجه داشت که هبه به معنای تملیک نیست، بلکه به این معناست که مال شخص به اذن او حیازت شود و به همین دلیل در هبه «قبض» معتبر است و تا پیش از آن هبه واقع نمی‌شود. بنابراین ید متهب سبب ملکیت اوست و چون مالک به عدم ضمان متهب راضی است، ید او موجب ضمان نخواهد بود. 4️⃣ چهارم: حیازت موجب ملکیت و ضمان باشد، مانند باب . در باب قرض مقترض به مجرد انشای عقد قرض، مالک یا ضامن نمی‌شود، بلکه پس از حیازت و قبض این قرض سبب ملکیت و ضمان می‌گردد؛ زیرا مالک اول از یک سوی در تملک مقترض اذن داده است و از سوی دیگر به عدم ضمان و مجانی بودن این حیازت راضی نیست. 📚 موسوعة الشهید السید محمد باقر الصدر 21: 194 ــ 195.
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
💠 حیازت منشأ تمام مالکیت‌ها 🔹 مرحوم شهید صدر (ره) معتقد است منشأ تمام مالکیت‌ها #حیازت است. ایشان
🌱توجه: کاربرد حیازت در متن فوق را می بایست در معنی استیلا به معنی تصرفی دانست که می تواند متصرف را متمکن از انواع تصرفات کند، و نباید با حیازت مباحات در حقوق خلط کرد.
┄═﷽═┄ *در قم انسان بهتر، خوش تر و عمیق تر میفهمد* 🎤آیت الله جوادی_آملی: «وقتی رفتم پیش آشیخ محمد تقی آملی خداحافظی کنم که من می‌خواهم بروم قم، اجازه بگیرم. فرمود: برو، اونجا کریمه اهل بیته... فرمود:این قبر، قبر عادی نیست، اونجا قبر دختر موسی بن جعفر ع است، این قبر منشأ هزارها برکت است. خود من بارها تجربه کردم، کتاب های عمیق یا جواهر یا اسفار، به روال عادی اینجا(در قم) که مطالعه میکردم، همين کتاب را وقتی می‌بردم در یک شهر دیگری، میدیدم به کندی دارم پیش میرم. اینجا(در قم) انسان بهتر، خوش تر و عمیق تر میفهمد»
👈 موضوع پژوهشی می خواهم ! توجه مهم: برخی عزیزان ارتباط می گیرند و عنوان پایان نامه یا رساله یا مقاله و … درخواست می کنند. ضمن اینکه این تقاضا حرفه ای به نظر نمی رسد، لازم است این عزیزان توجه ویژه داشته باشند که عنوان پژوهشی باید با کوشش و از جوشش خود فرد حاصل شده باشد و برای این منظور باید مدت قابل توجهی مطالعه منظم و هدفمند داشته باشند و عجله نکنند، مخصوصا برای رساله دکتری که در آن می بایست یک نظریه ای را ارائه کنند. پس نیازمند مدتی قابل توجه به مطالعه جدی هستند تا بلکه وقتی به عنوان پژوهشی می رسند شناخت خوبی از زوایای آن در ذهن داشته باشند تا کار پژوهش و نگارش هم مقداری ساده تر باشد (اساسا پژوهش یک امر زمان بر است نه سریع الحصول). با این حساب، شما تا به حال چه اندازه مطالعه جدی برای استخراج عنوان پژوهشی داشته اید؟‌! اگر کسی، عنوان پژوهشی به شما بدهد، چند کلمه بیشتر کمک نشده اید، و نمی دانید ابعاد مختلف آن موضوع چیست و شناخت ابعاد مختلف، تلاش مفصلی می طلبد،‌ تازه معلوم نیست که به آن عنوان علاقمند باشید یا نه. با این حال، در راستای سرنخ دادن به پژوهشگران، تعدادی عنوان در ادامه می آید که ممکن است کمک کننده باشد. عناوینی که در ادامه مشاهده می فرمایید در طی مطالعاتی شخصی (دکتر طاهر حبیب زاده) با آنها برخورد شده یا در ذهن آمده است. پژوهشگر می تواند حسب علاقه از میان آنها عناوینی را انتخاب نمود و یا با ترکیب چند عنوان یا پرورش و بازنویسی عناوین به موضوعات جدید و مدنظر (صرفا داخلی یا با مطالعه تطبیقی یا موردی) برسد – لطفا در مطالعه عناوین دقت و حوصله و اندکی تامل عمیق به خرج دهید. 👇 http://drhabibzadeh.com/%DB%B1%DB%B0%DB%B0-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7/
232.4K
سوالی دقیق در تعارض قوانین
-1299964157_1074957570.m4a
10.15M
پاسخ سوال از طرف دکتر طاهر حبیب زاده👆👆👆 کمی بیشتر دقت می‌خواهد برای فهم این پاسخ. @drtaherhabibzadeh
🔹عدالت توزیعی و عدالت معاوضی در حقوق🔹 👈 یک مطالعه و تفکر مختصر برای آخر هفته ✅ یادداشت: «عدالت توزیعی» مفهومی معاصر است نه باستانی B2n.ir/m52105 ✅ مقاله: بررسی جایگاه عدالت توزیعی در مسئولیت مدنی https://alr.ctb.iau.ir/article_677358.html ✅ مقاله - عدالت توزیعی در حقوق مدنی ایران https://www.rahyaftjournal.ir/article_174011.html ✅ یادداشت- معیار عدالت توزیعی و نسبت آن با انصاف و برابری B2n.ir/a44432 ✅ مقاله - تفسیر نظریه عدالت معاوضی در قلمرو قراردادها https://feqh.semnan.ac.ir/article_1896.html ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @drtaherhabibzadeh
📸 *تصاویر شهدای حادثهٔ تروریستی راسک*...بامداد امروز عرض تسلیت 🖤🖤🖤 🌱🌱🌱🌱🌱 @drtaherhabibzadeh
🔸پژوهشکدۀ شورای نگهبان با همکاری دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 🔴 وبینار *ریشه‌های حقوقی، تاریخی و فرهنگی اصلاح‌ناپذیری قوانین اساسی* با حضور دکتر ریچارد البرت، استاد حقوق دانشگاه آستین، تگزاس، آمریکا ✅دبیر نشست: جواد عرب شیرازی 🔗 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/bLtqZ3C 📆 روز و تاریخ: چهارشنبه، 29 آذر 🕖 زمان: 19:30 💢 این وبینار به زبان انگلیسی به‌صورت برخط و رایگان برگزار می‌شود. 🟢 در صورت وجود هرگونه پرسش یا مشکل پیرامون ثبت نام، با شمارۀ 09150753503 تماس بگیرید. https://eitaa.com/programensani
☀️قاعده طلایی یا قاعده زرین (به انگلیسی: Golden Rule) قاعده زرین یا قاعدهٔ طلایی یک قاعده‌ای اخلاقی است که دو صورت دارد: 🔹۱. شخص باید به گونه‌ای با دیگران رفتار کند که دوست دارد دیگران در شرایط مشابه با او آن‌گونه رفتار کنند (شکل مثبتِ قاعده) 🔹 ۲. شخص نباید به گونه‌ای با دیگران رفتار کند که دوست ندارد آن‌گونه با او رفتار شود (شکلی منفی و منعیِ قاعده؛ که گاه «قاعده نقره‌ای» یا «قاعده سیمین» خوانده می‌شود) 🌓 گاه شکل مثبتِ قاعده را شکلِ فعّال و شکل منفی قاعده را شکلِ انفعالی گویند؛ زیرا شکل مثبت قاعده باعث می‌شود شخص کار خوب را انجام دهد، ولی شکل منفی باعث می‌گردد فرد کار بد را انجام ندهد. 🌓 این قاعده از دیرباز در فرهنگ‌های مختلف جهان به شکل‌های مختلف بیان شده، و در برخی ادیان نیز مورد تأیید است؛ و این نشان‌دهنده آن است که گویا این قاعده به‌طور فطری و ذاتی در طبیعت انسان و نظام درونی تصمیم‌گیرنده اخلاقی بشر وجود دارد. البته نام‌گرفتن آن به «قاعده طلایی» امری متأخر است، و این اصطلاح در قرن ۱۷ یا ۱۸ در اروپا و در زبان انگلیسی ابداع شده‌است، و به تدریج -پس از جنگ جهانی اول- به بقیه زبان‌ها راه یافته‌است. ☕️ اهمیت این آموزه تا حدی است که عیسی مسیح و کنفوسیوس این قاعده را خلاصه‌ی کل تعالیم‌شان دانستند. 📢 علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: هر چه را برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه را برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند. 👈 یک مثال عینی: برای اعمال قاعده ی زرین در رابطه با سقط جنین بایستی به روشنی قوه ی تخیل خود را بکار گرفته و تصور کنیم که زنی باردار هستیم و می‌خواهیم جنین خود را سقط کنیم. در چنین شرایطی باید بپرسیم: «اگر خود من در اوضاع و احوالی مشابه جنین بودم به سقط راضی بودم یا خیر؟ حال اگر ما نوزاد متولد شده خود را بکشیم در حالی که راضی نیستیم در همان شرایط مادرمان ما را می‌کشت، قاعده زرین را زیر پا نهاده‌ایم و دچار تناقض شده‌ایم. ✅ اما در خصوص نژادپرستی قاعده زرین بسیار کارآمد و قابل توجه است. اهمیت این قاعده در رابطه با نژادپرستی تا حدی است که بسیاری ازافرادی که درجوامع مدافع برده داری زندگی می‌کردند با توسل به این قاعده نادرست بودن برده‌داری را اثبات کردند. The Golden Rule is the principle of treating others as one would want to be treated by them. It is sometimes called an ethics of reciprocity, meaning that you should reciprocate to others how you would like them to treat you. @drtaherhabibzadeh