https://www.google.com/amp/s/www.mehrnews.com/amp/5402239/
شیخ مرتضی انصاری الگویی نمونه برای دانشمندان و سیاستمداران
*در مورد قانون سولون چه می دانید؟*
@drtaherhabibzadeh
بزرگترین مجلس دنیا، کنگره مردم ملی چین - China's National People's Congress- است که دارای ۲۹۷۷ عضو است و بعد از آن خانه اعیان انگلستان - House of Lords- با ۷۸۳ عضو در رتبه دوم قرار دارد. البته اگر به نسبت جمعیت حساب شود، خانه اعیان انگلستان چند برابر مجلس چین عضو دارد.
@drtaherhabibzadeh
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی درباره نحوه اعمال شاخص تورم برای محاسبه خسارت تاخیر تادیه و مهریه - پایگاه خبری اختبار
https://www.ekhtebar.ir/%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D9%84-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%AD%D9%88/amp/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄═﷽═┄
💠علامه طباطبایی(ره) خطاب به فرزندشان:
«پسرم جز مشهد کجاست که آدم بتواند دردهایش را بگوید و درمانش را بگیرد؟»
همه امامان (علیهمالسلام) لطف دارند، اما لطف حضرت رضا (علیهالسلام) محسوس است.
همه امامان معصوم (علیهمالسلام) رئوف هستند، اما رأفت حضرت امام رضا (علیهالسلام) ظاهر است.
🏆مجموعه گام های بنیادین در متون حقوقی انگلیسی بعنوان برگزیده ۲۴مین دوره جشنواره پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه السلام انتخاب شد.
ششم دی ماه در مراسم اختتامیه دوره بیست و چهارم جشنواره پژوهشی دانشگاه، از *جناب آقای دکتر طاهر حبیب زاده* مولف مجموعه کتب گام های بنیادین در متون حقوقی انگلیسی، قدردانی به عمل آمد و اثر ایشان بعنوان کتاب برتر انتشارات تقدیر گردید.
دكتر طاهر حبيبزاده، دانش آموخته كارشناسی ارشد حقوق تجارت بينالملل و دكتري حقوق فناوري اطلاعات از دانشگاه منچستر انگلستان، دوره پاياني زبان را در دانشگاه UCL گذراندهاند و آثارشان برگزيده بخش حقوق جشنواره بين المللي فارابي در علوم انساني نیز شده است.
👌مجموعه آثار «بنيادين» به عنوان محصول تجربه عملي و نظري مولف و به دنبال آن است كه با استفاده از منابع معتبر و شيوه صحيح، از همان ابتدا زبان آموز را با دنياي واقعي زبان عمومي و تخصصي حقوق و در هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنيدن و صحبت كردن به انگليسي درگير كند تا بتواند در گذر زمان، سطح زبان انگليسي خود را به صورت اصولي از پايه تا پيشرفته ارتقا دهد و ترديد و ترس از مواجهشدن با آثار تاريخي و ارتباطات فرامرزي را براي هميشه از بين ببرد. تحول اساسي در سطح زبان انگليسي زبانآموز، با تسلط بر محتوي اين مجموعه بنيادين، تضمين خواهد شد.
🧭مشارکت موثر مولف در ترویج کتاب، مواجهه طیف گسترده ای از مخاطبان با اثر، پرفروش بودن با ضریب موثر زمانی، نوآوری شکلی-محتوایی، تعاملی بودن، به روز بودن، و جامعیت، از معیارهای انتخاب اثر بعنوان اثر برگزیده در میان آثار منتشر شده طی دو سال اخیر بوده است.
*اگر کسی گمان می کند بدون تربیت نفس و صرفا با تمرکز در قیل و قال می تواند به جایی برسد، به سختی در اشتباه است.*
*حداقل به همان میزان توجه به قیل و قال، می بایست در تربیت خود به جد همت نمود و حتی الامکان از راهبری اساتید به مقصد رسیده در این راه، بهره ویژه برد.*
یکی از مستندات راجع به *شرط ضمنی ارتکازی* که آیت الله خویی ره متذکر شده اند و در کلاس حقوق تطبیقی ذیل نظریه promissory estoppel در کامن لا به بحث گذاشته شد.
@drtaherhabibzadeh
این پیامک امروز واصل شده و با توجه به مباحث حقوق شرکت ها، گویای ۲ نکته حقوقی در بحث افزایش سرمایه است.
*آن دو نکته چیست؟*
@drtaherhabibzadeh
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
این پیامک امروز واصل شده و با توجه به مباحث حقوق شرکت ها، گویای ۲ نکته حقوقی در بحث افزایش سرمایه اس
✍ یکی از پاسخ های واصله:
سلام و ارادت - استاد بنظرم چند نکته میتونه در اینجا وجود داشته باشه: اول اینکه به نظر میاد منظور از سود انباشته همان اندوخته باشه و چون افزایش شرکت از طریق اندوخته قانونی محال است، در این پیام اندوخته اختیاری مدنظر هستدوم اینکه به نظر میاد افزایش سرمایه از طریق صدور سهام جدید انجام شده و این افزایش با قیمت واقعی سهام به فروش رفته و بانک خواستار اهدای مقدار سود حاصل از تفاوت مبلغ اسمی سهام جدید به فروش رفته و مبلغ واقعی سهام خریداری شده از افزایش سرمایه، بین سهامداران است. موید آن نیز قسمت اخیر بند سوم ماده ۱۵۸ هست.
@drtaherhabibzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی عزیزانی که پیام می دهند و از مهاجرت سوال می کنند حتما این سه دقیقه را ببینند. شاید قدر موقعیت در ایران را بیشتر بدانند و برای موفقیت در کشور خودشان بیشتر متمرکز شوند...
بخشی از لایو یک ایرانی مقیم آمریکا
@drtaherhabibzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 همسر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله نقش بسیار ویژه ای در موفقیت ایشان داشته اند، رحمت الله علیها. اگر خانمی دارای همسری است که به معنی واقعی اهل علم و خدمت علمی است، می بایست متوجه باشد که همسر او در چه مسیر پرزحمتی گام نهاده است و اگر همراه باشد و تکریم کند و کمبودها را تحمل کند، ای بسا می تواند علامه دیگری از همسر خود بسازد و هیچ استبعاد ندارد. علامه طباطبایی ره نیز دارای چنین همسری بوده اند به طوری که وقتی همسرشان رحلت می کنند حضرت علامه ره در فوت ایشان بسیار گریه می کنند و مکرر بر مزار ایشان حاضر می شوند.
🔹متاسفانه ظاهرا برخی خانم ها که همسر یک فرد اهل علم هستند، توجه لازم را به نیازمندی های مسیر همسر ندارند و نه تنها کمک کار همسر نیستند، بلکه اصطکاک و موانع نیز ایجاد می کنند که نتیجه آن بر ضرر هر دو طرف و جامعه علمی است و هدر رفت سرمایه انسانی.
🔹قدردان همسران اهل علم و تحقیق باشیم و کمک کارشان.
🔹در این روز مبارک، این بیان از حضرت آیت الله جوادی آملی را به همه خانم هایی که همسرشان در مسیر علم و دانش جد و جهد می کند تقدیم می کنیم، باشد که الگوبرداری شود و برعکس.
🔹راقم سطور نیز این فرصت را مغتنم می شمرد و از همسر خود به طور اخص تقدیر می کند که بدون همراهی خالصانه، همدلانه و تمام وقت ایشان، هر آنچه تاکنون حاصل شده است، قطعا میسر نمی شد. جزاها الله فی الدارین خیرا کثیرا☘ 🌺
@drtaherhabibzadeh
⚫️
آجرک الله یا صاحب الزمان
عید، عزا شد
تسلیت به همه خانواده های
شهدای حادثه تروریستی کرمان💔
#شهيد_القدس
✅ جعاله عقد است یا ایقاع؟ رویکردی نو در پرتو تاثیر اراده ها با تفکیک مرحله «ایجاد» عمل حقوقی از مرحله «تاثیر» عمل حقوقی || تعهد یکجانبه الزام آور قابل رجوع || قرابت با نظریه promissory estoppel در حقوق انگلستان
✍ طاهر حبیب زاده
این سوال، هم در میان فقها و هم در میان حقوقدانان سنتی، اختلافی است و هنوز هم اختلافات به جای خود باقیست، مخصوصا اینکه جعاله به دو صورت عام و خاص متصور است و این سوال مطرح است که آیا هر دو نوع جعاله، عام و خاص، عقد است و یا ایقاع؛ یا فقط جعاله خاص عقد است که در آن خطاب به شخص معینی می شود، برخلاف جعاله عام که شخص معین مدنظر نیست و مخاطب عموم است یا جمعی معدود، و نه شخص معین، پس باید ایقاع دانست؟ قانون مدنی رویکرد روشنی ندارد. امام خمینی ره قائل هستند جعاله عام، عقد است و نیز دکتر لنگرودی ره از میان حقوقدانان سنتی؛ در مقابل شیخ طوسی ره، دکترها شهیدی، کاتوزیان و امامی – ره – به عقد بودن جعاله عام معتقدند..
👈 بنده تحلیل خودم را عرض می کنم:
برای دقیق شدن در پاسخ، می بایست توجه کنیم به اینکه تفاوت عقد با ایقاع به نقش اراده ها در مرحله «خلق» و «ایجاد» «انشاء» بستگی دارد یا به مرحله «تاثیر» نیز متکی است؟ به بیان دیگر، اگر در مرحله ایجاد یک عمل حقوقی، دو اراده دخیل باشند آن عمل عقد است نه ایقاع؛ یا نه، بلکه اگر یک عمل حقوقی با یک اراده به وجود آید اما در مرحله اثر گذاری دو اراده دخیل باشند، باز آن عمل عقد است؟!
این سوال بسیار ظریف و بسیار دقیق است و چندان در آثار مورد بحث دقیق قرار نمی گیرد.
👈ادامه مطلب:
B2n.ir/d84871
❄️❄️❄️❄️❄️❄️
@drtaherhabibzadeh
🔴 با دشمن شرور و مهاجم چه کنیم؟ حمله کنیم یا صبر کنیم یا راه جایگزین بیابیم؟
همان جایی را بزنید که سنگ از آن جا آمده است...
♦️ منقول از حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه این است که: رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر.
♦️ در جهت تبیین این روایت، از جمله مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود:
تحلیل سندی و متنی حدیث «ردّوا الحجر من حیث جاء» و تطبیق آن با قاعده مقابله به مثل
لینک مقاله:👇
B2n.ir/u02908
🌱🌱🌱🌱🌱
@drtaherhabibzadeh
*درس هایی کوتاه ولی عمیق، از واقعه اخیر کرمان*
۱. خیلی بایست مراقب باشیم. فکر نکنیم مرگ از ما دور است. ای بسا ممکن بود هر یک از ما آنجا می بودیم و یا بعدا و عن قریب با وقایعی غیرقابل پیش بینی، به جهان دیگر برده شویم.
۲. آرزو و دل بستگی به دنیا و همین چند عنوان و صندلی کوتاه مدت تا کجا؟ دل مان را سبک کنیم. ذهن مان را سبک کنیم.
۳. چقدر می توان به روزمرگی عادت کرد و به مرگ نیاندیشید؟ در برنامه هایمان اکیدا و عمیقا تجدیدنظر کنیم و جایی برای اندیشه مستمر در مرگ باز کنیم.
*اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا*
🌱🌱🌱🌱🌱
@drtaherhabibzadeh
نکته:
قانون خاص با عنوان «قانون فضای مجازی» در ایران وجود ندارد. البته «سند راهبردی فضای مجازی ۱۴۰۱» را داریم. سند راهبری متفاوت از قانون خاص است. در قانون عمده به مسائل و قواعد جزئی توجه می شود، ولی در سند راهبردی به سیاست های کلی توجه می شود، مانند اسناد سیاست های کلی نظام در حوزه های مختلف.
✍پیرو سوال وارده
@drtaherhabibzadeh
☀️ هوش مصنوعی و پیش بینی زمان مرگ آدم ها به گریز به «قضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ»
✍ طاهر حبیب زاده (IT Law, PhD)
🔹به عنوان یک پاسخ کوتاه، هوش مصنوعی نمی تواند زمان مرگ آدم ها را تعیین کند و حتی حدس بزند.
🔹زمان مرگ آدم ها را خود آدم ها هم نمی توانند تعیین و حتی پیش بینی کنند، چه رسد به هوش مصنوعی (از اغراقات تخیلی در قدرت هوش مصنوعی که در انتهای این نوشته خواهد آمد). بسیار دیده شده که فردی با انواع بیماری ها، که هر فرد متعارف گمان می کند چند صباحی دیگر خواهد مرد، اما سال ها به همان کیفیت در قید حیات بوده است. در مقابل، جوان رعنایی که به حادثه ای ناگهانی از دنیا رخت بر بسته است.
🔹 مهم تر از آن، مساله زمان مرگ افراد، موضوعی است که در محدوده علم خداوند است و نیز هر آنکس که حق تعالی اذن دهد. به تعبیر ساده، اتصال به عالم غیب از سوی افراد بسیار خاصی می تواند در مورد زمان مرگ آدم ها خبر قابل اطمینان حاصل کند. خاصه اینکه در ادبیات دینی ما، دون نوع اجل مسمی و اجل معلق، تعریف شده است و هر کدام می تواند به زمان متفاوتی تعین یابد.
🔹 در آیه ۲ سوره مبارکه انعام در باب دو نوع اجل آدمی می خوانیم: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ» خداوند براى عمر انسان دو نوع زمانبندى قرار داده: يكى حتمى كه اگر همهى مراقبتها هم به عمل آيد، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مىشود (أَجَلٌ مُسَمًّى). و ديگرى غير حتمى كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهيم (أَجَلًا؛ که مفسران این نوع اجل بدون قید در آیه فوق را اجل معلق می نامند که کم و زیاد می شود).
🔹 به عقیده علامه طباطبایی ره در تفسیر المیزان، اجل مُسَمّیٰ، زمان حتمی یعنی تغییرناپذیر مرگ انسان است که تنها خدا زمان آن را میداند. در مقابل، اجل مُعَلَّق بهمعنای زمان طبیعی مرگ انسان است که امکان تغییر آن وجود دارد.
🔹لذا مدت عمر انسان می تواند کم و زیاد شود. اعمال نیک مانند صله رحم موجب افزایش عمر انسان و اعمال بد مانند قطع رحم موجب کوتاهی عمر انسان می شود. اینکه یک انسان در آینده به چه اعمالی با چه کیفیتی دست می زند، و چه حوادثی پیش می آید تا نوع اعمال او را متاثر کند، حتی بر خود او پوشیده است.
👈 اخیرا گزارشی منتشر شده است که یک نوع هوش مصنوعی در زمینه lifespan انسان ها فعالیت می کند و یک مدلی است که با توجه به سابقه سلامتی و شغل و در آمد و تحصیلات افراد، پیش بینی طول عمر افراد را بکند. در رد اعتبار این پیش بینی در بهترین حالت تکامل این هوش مصنوعی، همین بس که تمام عواملی که مدنظر این هوش مصنوعی است، مادی است و کوچکترین تاثیرات فراماده را ملاک قرار نمی دهد و اساسا ناتوان از چنین تاثیری دهی می باشد.
🚩 این گزارش با عنوان زیر در لینک زیر قابل رصد است:
New AI model can predict human lifespan, researchers say. They want to make sure it's used for good
🚩 در لینک زیر جزییاتی درباره این هوش مصنوعی بخوانید:
https://phys.org/news/2023-12-ai-human-lifespan-good.html
@drtaherhabibzadeh
☀️آئیننامه حمایت حقوقی از فعالیت پیامرسانهای داخلی" ریاست محترم قوه قضاییه ۱۳۹۷
یکی از موضوعات مهم آئیننامه مذکور، حمایت جدی از حریم خصوصی اشخاص و تاکید بر حفاظت از اطلاعات مردم در شبکههای اجتماعی داخلی است.
به موجب ماده ۳ آییننامه مصوب رئیس محترم قوه قضائیه، ارتباطات خصوصی مردم در پیامرسانهای داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است و هرگونه شنود غیرقانونی ارتباطات خصوصی پیامرسانهای داخلی، توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی جرم بوده و قابل تعقیب کیفری میباشد.
همچنین به موجب مواد ۵، ۶ و۷ آییننامه «حمایت حقوقی از فعالیت پیامرسانهای داخلی»، مدیران پیامرسانهای اجتماعی مسئول حفاظت از اطلاعات کاربران خود میباشند و نمیتوانند بدون رضایت کاربر یا الزامات قانونی، اطلاعات خصوصی اشخاص را ذخیره، پردازش، افشاء یا منتشر نمایند و یا در دسترس دیگران قرار دهند و موظفند با بهکارگیری تمهیدات حفاظتی و امنیتی مناسب، از دسترسی به این اطلاعات ممانعت به عمل آورند.
@drtaherhabibzadeh
📣 #نشست_علمی: *تحلیل حقوقی معاملات الکترونیک محض نوظهور*
👤 با حضور:
*دکتر طاهر حبیبزاده*
عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🗓️ زمان: پنجشنبه ۰۲/۱۰/۲۱ - ساعت ۸ صبح
📍 مکان: یزد، دادگستری شهرستان یزد، سالن شهید بهشتی (ره)
👈 به همت هیأتهای اندیشهورز حقوق و فضای مجازی بنیاد ملی نخبگان با همکاری دادسرای عمومی و انقلاب یزد
@drtaherhabibzadeh
⚖️ برگزاری نشست تحلیل حقوقی معاملات الکترونیک محض نوظهور در دادگستری کل استان یزد
🔴 این نشست با حضور دکتر طاهر حبیب زاده عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و به همت معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان و بنیاد نخبگان استان به صورت حضوری و پخش همزمان مجازی در تاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۲ برگزار شد.
@drtaherhabibzadeh