شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📌 ما امروز در متن درگیری با غربزدگی شبهمدرن در دوران گذار هستیم/ آوینی فرزند معنوی انقلاب بود و در متن این دوران گذار ظهور کرد و بالید.
🔻 سخنان #شهریار_زرشناس در سالگرد #شهید_آوینی
📰حجم مطلب: ۳۱۶کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ غربزدگی شبهمدرن تقریباً از اواسط دوره قاجاریه وارد کشور ما شد و از مشروطه به بعد غربزدگی شبهمدرن به صورتبندی و فرمولاسیون حاکم بر ایران بدل شد. این غربزدگی شبهمدرن که ارادهی سیاسی آن را در رژیم پهلوی میشود دید. نتایج تلخ و فاجعهباری را به بار آورد.
⭕️ بحران هویت، مشکلات اقتصادی، فقر، بیعدالتی ایجاد کرد و مناسبات اخلاقی و معیشت مردم را به هم ریخت و به رستاخیز عالم ایرانی اسلامی نسبت به این غربزدگی شبهمدرن منجر شد.
⭕️ این رستاخیز برای چه بود؟ برای اینکه میخواست نقطه پایانی بر این تونل وحشت شبهمدرنیته بگذارد. خوب باید بساط جدید جایگزین میشد. غربزدگی شبهمدرنیته یک بنایی ساخته بود، بنایی کژ، بیمار، ناکارآمد و ناسالم، بنای بحرانساز ولی بالاخره بنایی ساخته بود.
⭕️ بنای تعلیم و تربیت ساخته بود و مناسبات اقتصادی ایجاد کرده، مناسبات اجتماعی و وضعیت اخلاقی را دگرگون کرده بود.
⭕️ انقلاب اسلامی برای اینکه بتواند بنای کژ غربزدگی شبهمدرن را دگرگون کند، باید ساخت سیاسی آن را که تجسمش رژیم پهلوی بود و ساختهای اقتصادی و اجتماعی آن را عوض میکرد و این نیازمند یک #دوران_گذار بود. ما باید گذاری را از سمت غربزدگی شبهمدرن به سمت چشماندازهای دینی و معنوی طی میکردیم به سمت ایجاد یک مدینه ولایی، به سمت آن چیزی که امروز به آن میگوییم #تمدن_نوین_اسلامی؛ بنابراین، با انقلاب اسلامی یک دوران گذار تاریخی شروع شد.
⭕️ نکته این است که این گذار که به راحتی انجام نمیشود و مواجه خاص خود را دارد. غربزدگی شبهمدرن که حدود ۲قرن در ایران حضور داشته و نزدیک به یک قرن مسلط کامل بود که به این راحتی دستبردار نیست. کشاکش و درگیری رخ میدهد که ما امروز در متن آن درگیری هستیم.
⭕️ #آوینی فرزند معنوی انقلاب اسلامی بود و در متن این دوران گذار ظهور کرد و بالید. اگر این وجه آوینی را نبینیم هنرمند بودن و فیلمساز بودن او را درک نمیکنیم، تمام وجوه شخصیتی شهید آوینی به این وجه برمیگردد.
✔️ بخش دوم
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
.
📌 آوینی در مقام یک متفکر دردمند مجاهد هرجا نیاز می دید، ورود می کرد. هم ورود نظری و هم عملی
🔻 سخنان #شهریار_زرشناس درسالگرد #شهید_آوینی
📰حجم مطلب: ۳۱۸ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ آوینی متفکر صرف خانهنشین، خلوتگزین، بیاعتنا به مسائل روز نبود، آوینی متفکری بود که در متن حادثه وجود داشت، حقیقت تفکر هم همین است، تفکر در حقیقت خودش یعنی جمع نظر و عمل.
در دوره مدرن انشقاق نظر و عمل به وجود آمد، متفکران به برج عاجنشین بدل شدند. آوینی #متفکر دوران گذار است که نظر و عمل را جمع کرده است. از طرفی میبینید در جمعه خونین مکه در متن حادثه است، و از طرف دیگر اندیشهها و پرسشهایی را مطرح میکند که مسائل امروز ماست.
⭕️ آوینی قبل از هر کسی و بیش از خیلی افراد مسائلی را طرح کرد که امروز ما دقیقاً با نام مسائل نظری با آن رو به رو هستیم. به عنوان مثال، مسائل جهتداری در امور، خصوصاً #جهت_داری در علوم انسانی.
در نوشتههایش در مجله اعتصام ۱۳۶۰ زمانی که کسی به این مسائل فکر نمیکرد مسئله بانکداری آلوده به #ربا، اقتصاد سرمایهداری شبهمدرن، مسئله #عدالت اجتماعی... و دقیقاً مسائلی که با تار و پود زندگی ما در هم تنیده شده و مسائل روز ماست و معضلات نظام ماست. آوینی در مقام یک متفکر در آن زمان طرح مسئله کرد و به دنبال پاسخ آن رفت.
⭕️ آوینی پیش از و بیش از هر چیز متفکر #دوران_گذار است، منتهی در مقام یک متفکر که متعهد به انقلاب هم است و هر جا احساس کرد که نیاز است ورود کرد و نگفت که من متفکرم پس نباید ژورنالیست یا فیلمساز شوم؛ به اقتضای شرایط و احوال و پرسشها و ضرورت حرکت انقلابی بود ورود می کرد و وارد میدان شد.
⭕️ میگفت: "نه برا من #ژونالیست شدن موضوعیت دارد و نه نوشتن درباره رمان و نه فیلمسازی" آنچه که موضوعیت داشت در مقام یک متفکر دردمند مجاهد، میخواست هر جا که نیاز باشد، ورود کند هم ورود نظری و هم عملی؛ هم طرح سوال میکرد و هم پاسخ میداد و در میدان ظاهر میشد. اینهاست که آوینی را خاص، منحصر به فرد و متفاوت میکند.
.
✔️ بخش سوم
▶ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب
🔻 پیشدرآمد تمدن کِرِتی| قسمت اول
⭕️ جزیرهی "کِرِت" سکونتگاه قدیمیترین تمدن اروپایی بوده است. مطابق اسناد موجود از ۶هزار سال ق.م انسانهایی در این جزیره زندگی میکردهاند انا دوران اوج این تمدن در حد فاصل ۲۴۰۰ تا ۱۴۰۰ ق.م بوده است.
⭕️ تمدن کرت از اواخر هزاره سوم و اوایل هزاره دوم قبل از میلاد نوعی گذار تاریخی به سمت مولفههای تاریخ غرب را آغاز و طی کرده است.
⭕️ در سال ۱۹۰۰م "سر آرتور اِوَنز" انگلیسی در هنگام کاوشهای باستانشناختی در جزیرهی کرت، بقایای تمدن ماقبل یونانی را کشف کرد اِوَنز بر اساس نام "مینوس"(بعضی باستانشناسان او را شاه کرت میدانستند، یا برخی لقب عام پادشاهان کرت لقبی مانند فرعون و تزار تفسیر میکردند) این تمدن را "تمدن مینوسی" نامید.
⭕️ گاوهای نر از جمله "مینوتور" هیولاوار، نقش عمدهایی در اساطیر کرتی ایفا کرده بودند و در نقاشیها و مجسمهها و نمودهای دیگر از گاوهای نر در خرابههای کنوسوس، کاخی که اونز به حفاری در آنجا پرداخت، پیدا شد. اما در کنار هنرهای نقاشی و معماری و سفالگری، این تمدن فاقد هر نوع ادبیات مکتوب بود تنها صاحب شکلی از خط ابتدایی بودند و تنها برای فهرست محصولات زراعی و چارپایان... به کار میرفت.
⭕️ از ویژگیهای اصلی تمدن مینوسی کرت؛ آنچه که "ویل دورانت" در خصوصیات جسمی کرتیان میگوید: "کرتیان به تبر دودَم که از علائم دینی برجستهی آنان است شباهت غریب دارند تنه مردان و زنان شبیه به کمری باریک که از مد عصر ما افراطیتر است، همه کوته بالایند. پوست آنان به هنگام زادن سفید است.
زنان مظهر سایه، طبق رسوم سیمای باز و رنگ پریده و مردان در زیر آفتاب در پی روزی سوخته و سرخگونند که یونانیان آنان را "فوینیکس" یعنی مردم " مردم ارغوانی" یا سرخپوستان مینامند.
به سان ایتالیاییهای کنونی، سیهمو و دارای چشمان سیاه درخشان هستند. کرتیان بیتردید شاخهایی از نژاد مدیترانهای هستند."
▶️ @DrZarshenas
6-جهان نگری هومری.mp3
3.48M
🔊 #بشنوید
⭕️ تحلیلی بر جهاننگری هومری
💬 مقایسه مولفههای حماسه و فضیلت در آثار #هومر و حماسههای شرقی در بیان دکتر #شهریار_زرشناس
💡درسگفتارهای سیری در #ادبیات_غرب (۶)
▶️ @DrZarshenas
چشم شب روشن شهید آوینی.mp3
14.42M
🔊 #بشنوید
⭕️ نسخه صوتی گفتگوی #شهریار_زرشناس در برنامه «چشم شب روشن»
💬#شهید_آوینی بر اساس قصه آفرینش، #انقلاب_اسلامی را «عصر توبه بشریت» میدانست
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب
🔻 پیشدرآمد تمدن کِرِتی | قسمت دوم
⭕️ ویژگیهای اصلی تمدن مینوسی کِرِت زنان کرتی برخلاف بسیاری از زنان تمدنهای شرقی اسطورهای حجاب ندارند و گرفتار نوعی عاداتِ برهنگی هم هستند، همچنین در محوطهی کاخها تماشاخانههایی برپا میکردند و در آن تماشاخانهها جدال مرگبار مردان و زنان گلادیاتور را نظاره میکردند.
⭕️ در زندگی مردمان کرتی توجه به زیبایی ظاهری و خودنمایی مبتنی بر آن بیش از توجه به فضایل اخلاقی و معنوی اهمیت داشته است. اگرچه تمدن کرت یک تمدن اسطورهای بود که به ساختن عبادتگاههای مختلف برای خدایان خود بسیار اهمیت میداد، اما درونمایههای معنوی و اخلاقی دینی و قدسی و یا حتی شبهدینی در آن چندان جایگاهی نداشت.
⭕️ بیشتر خدایان مینوسیها، مونث و از جنس الههها بودند. مردمان کرت اغلب خدایان خود را به شکل زنان میساختند خدایان به عبارتی مادر_خدای اصلی کرتیها الههای به نام "پوتینا" Potina (بانو) بود. تبر دودَم (تبر دو تیغه)، مار و ستون از نشانههای مقدس پوتینا بودهاند و اجرای مراسم مذهبی را کاهنهها بر عهده داشتند.
⭕️ در نظام اساطیری ولخانوس، فرزندِ پوتینا، به صورت نوزادی در آغوش پوتینا مشاهده میکنیم. برخی مورخان او را زئوس کرتیان نامیدهاند، جاویدان نیست و صفات بشریِ پررنگش او را به انسان بسیار نزدیک میکند.
⭕️ گویی فرآیندِ سمتگیری اسطورهها در یک سیر متنزلانه به سویِ انسانوارهشدن از کرت آغاز شده است و در خدایان شدیداً بشرگونهی یونانیان شاهد صُوَر بسطیافتهی آنها هستیم.
در جزیزه کرت دولت_شهرهای کوچکی وجود داشته است که علیرغم داشتن نوعی وحدت تاریخی و فرهنگی، به لحاظ سیاسی با یکدیگر در اختلاف و رقابت قرار داشتند و بعضاً با یکدیگر میجنگیدند.
⭕️ اساساً مناسبات اقتصادی_اجتماعی در تمدن کرت بر پایهی اختلاف میان فقیر و غنی و استثمار و بیعدالتی قرار داشته و مبتنی بر بردهداری بوده است.
▶️ @DrZarshenas
نگاهی به شخصیت و اندیشه هزیود.mp3
3.69M
🔊 #بشنوید
⭕️ نگاهی به شخصیت و اندیشه #هزیود
💬 دکتر #شهریار_زرشناس: #هزیود بعد از هومر، اندیشه یونانی را یک گام بلند به سمت تفکر فلسفی پیش برد
💡درسگفتارهای سیری در #ادبیات_غرب (۷)
▶️ @DrZarshenas