eitaa logo
شهریار زرشناس
966 دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
0 فایل
کانال اطلاع‌‌رسانی دکتر شهریار زرشناس،هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی این کانال توسط جمعی ازشاگردان اداره می‌شود
مشاهده در ایتا
دانلود
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📌 ما امروز در متن درگیری با غرب‌زدگی شبه‌مدرن در دوران گذار هستیم/ آوینی فرزند معنوی انقلاب بود و در متن این دوران گذار ظهور کرد و بالید. 🔻 سخنان در سالگرد 📰حجم مطلب: ۳۱۶کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ غرب‌زدگی شبه‌مدرن تقریباً از اواسط دوره قاجاریه وارد کشور ما شد و از مشروطه به بعد غرب‌زدگی شبه‌مدرن به صورتبندی و فرمولاسیون حاکم بر ایران بدل شد. این غرب‌زدگی شبه‌مدرن که اراده‌ی سیاسی آن را در رژیم پهلوی می‌شود دید. نتایج تلخ و فاجعه‌باری را به بار آورد. ⭕️ بحران هویت، مشکلات اقتصادی، فقر، بی‌عدالتی ایجاد کرد و مناسبات اخلاقی و معیشت مردم را به هم ریخت و به رستاخیز عالم ایرانی اسلامی نسبت به این غرب‌زدگی شبه‌مدرن منجر شد. ⭕️ این رستاخیز برای چه بود؟ برای اینکه می‌خواست نقطه پایانی بر این تونل وحشت شبه‌مدرنیته بگذارد. خوب باید بساط جدید جایگزین می‌شد. غرب‌زدگی شبه‌مدرنیته یک بنایی ساخته بود، بنایی کژ، بیمار، ناکارآمد و ناسالم، بنای بحران‌ساز ولی بالاخره بنایی ساخته بود. ⭕️ بنای تعلیم و تربیت ساخته بود و مناسبات اقتصادی ایجاد کرده، مناسبات اجتماعی و وضعیت اخلاقی را دگرگون کرده بود. ⭕️ انقلاب اسلامی برای اینکه بتواند بنای کژ غرب‌زدگی شبه‌مدرن را دگرگون کند، باید ساخت سیاسی آن را که تجسمش رژیم پهلوی بود و ساخت‌های اقتصادی و اجتماعی آن را عوض می‌کرد و این نیازمند یک بود. ما باید گذاری را از سمت غرب‌زدگی شبه‌مدرن به سمت چشم‌اندازهای دینی و معنوی طی می‌کردیم به سمت ایجاد یک مدینه ولایی، به سمت آن‌ چیزی که امروز به آن می‌گوییم ؛ بنابراین، با انقلاب اسلامی یک دوران گذار تاریخی شروع شد. ⭕️ نکته این است که این گذار که به راحتی انجام نمی‌شود و مواجه خاص خود را دارد. غرب‌زدگی شبه‌مدرن که حدود ۲قرن در ایران حضور داشته و نزدیک به یک قرن مسلط کامل بود که به این راحتی دست‌بردار نیست. کشاکش و درگیری رخ می‌دهد که ما امروز در متن آن درگیری هستیم. ⭕️ فرزند معنوی انقلاب اسلامی بود و در متن این دوران گذار ظهور کرد و بالید. اگر این وجه آوینی را نبینیم هنرمند بودن و فیلمساز بودن او را درک نمی‌کنیم، تمام وجوه شخصیتی شهید آوینی به این وجه برمی‌گردد. ✔️ بخش دوم ▶️ @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
. 📌 آوینی در مقام یک متفکر دردمند مجاهد هرجا نیاز می دید، ورود می کرد. هم ورود نظری و هم عملی 🔻 سخنان درسالگرد 📰حجم مطلب: ۳۱۸ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ آوینی متفکر صرف خانه‌نشین، خلوت‌گزین، بی‌اعتنا به مسائل روز نبود، آوینی متفکری بود که در متن حادثه وجود داشت، حقیقت تفکر هم همین است، تفکر در حقیقت خودش یعنی جمع نظر و عمل. در دوره مدرن انشقاق نظر و عمل به وجود آمد، متفکران به برج ‌عاج‌نشین بدل شدند. آوینی دوران گذار است که نظر و عمل را جمع کرده است. از طرفی می‌بینید در جمعه خونین مکه در متن حادثه است، و از طرف دیگر اندیشه‌ها و پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که مسائل امروز ماست. ⭕️ آوینی قبل از هر کسی و بیش از خیلی افراد مسائلی را طرح کرد که امروز ما دقیقاً با نام مسائل نظری با آن رو به رو هستیم. به عنوان مثال، مسائل جهت‌داری در امور، خصوصاً در علوم انسانی. در نوشته‌هایش در مجله اعتصام ۱۳۶۰ زمانی که کسی به این مسائل فکر نمی‌کرد مسئله بانکداری آلوده به ، اقتصاد سرمایه‌داری شبه‌مدرن، مسئله اجتماعی... و دقیقاً مسائلی که با تار و پود زندگی ما در هم تنیده شده و مسائل روز ماست و معضلات نظام ماست. آوینی در مقام یک متفکر در آن زمان طرح مسئله کرد و به دنبال پاسخ آن‌ رفت. ⭕️ آوینی پیش از و بیش از هر چیز متفکر است، منتهی در مقام یک متفکر که متعهد به انقلاب هم است و هر جا احساس کرد که نیاز است ورود کرد و نگفت که من متفکرم پس نباید ژورنالیست یا فیلم‌ساز شوم؛ به اقتضای شرایط و احوال و پرسش‌ها و ضرورت حرکت انقلابی بود ورود می کرد و وارد میدان شد. ⭕️ می‌گفت: "نه برا من شدن موضوعیت دارد و نه نوشتن درباره رمان و نه فیلم‌سازی" آنچه که موضوعیت داشت در مقام یک متفکر دردمند مجاهد، می‌خواست هر جا که نیاز باشد، ورود کند هم ورود نظری و هم عملی؛ هم طرح سوال می‌کرد و هم پاسخ می‌داد و در میدان ظاهر می‌شد. اینهاست که آوینی را خاص، منحصر به فرد و متفاوت می‌کند. . ✔️ بخش سوم ▶ @DrZarshenas
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 🔻 پیش‌درآمد تمدن کِرِتی| قسمت اول ⭕️ جزیره‌ی "کِرِت" سکونت‌گاه قدیمی‌ترین تمدن اروپایی بوده است. مطابق اسناد موجود از ۶هزار سال ق.م انسان‌هایی در این جزیره زندگی می‌کرده‌اند انا دوران اوج این تمدن در حد فاصل ۲۴۰۰ تا ۱۴۰۰ ق.م بوده است. ⭕️ تمدن کرت از اواخر هزاره ‌سوم و اوایل هزاره‌ دوم قبل از میلاد نوعی گذار تاریخی به سمت مولفه‌های تاریخ غرب را آغاز و طی کرده است. ⭕️ در سال ۱۹۰۰م "سر آرتور اِوَنز" انگلیسی در هنگام کاوش‌های باستان‌شناختی در جزیره‌ی کرت، بقایای تمدن ماقبل یونانی را کشف کرد اِوَنز بر اساس نام "مینوس"(بعضی باستان‌شناسان او را شاه کرت می‌دانستند، یا برخی لقب عام پادشاهان کرت لقبی مانند فرعون و تزار تفسیر می‌کردند) این تمدن را "تمدن مینوسی" نامید. ⭕️ گاوهای نر از جمله "مینوتور" هیولاوار، نقش عمده‌ایی در اساطیر کرتی ایفا کرده بودند و در نقاشی‌ها و مجسمه‌ها و نمودهای دیگر از گاوهای نر در خرابه‌های کنوسوس، کاخی که اونز به حفاری در آنجا پرداخت، پیدا شد. اما در کنار هنرهای نقاشی و معماری و سفال‌گری، این تمدن فاقد هر نوع ادبیات مکتوب بود تنها صاحب شکلی از خط ابتدایی بودند و تنها برای فهرست محصولات زراعی و چارپایان... به کار می‌رفت. ⭕️ از ویژگی‌های اصلی تمدن مینوسی کرت؛ آنچه که "ویل دورانت" در خصوصیات جسمی کرتیان می‌گوید: "کرتیان به تبر دودَم که از علائم دینی برجسته‌ی آنان است شباهت غریب دارند تنه‌ مردان و زنان شبیه به کمری باریک که از مد عصر ما افراطی‌تر است، همه کوته بالایند. پوست آنان به هنگام زادن سفید است. زنان مظهر سایه، طبق رسوم سیمای باز و رنگ پریده و مردان در زیر آفتاب در پی روزی سوخته و سرخ‌گونند که یونانیان آنان را "فوینیکس" یعنی مردم " مردم ارغوانی" یا سرخ‌پوستان می‌نامند. به سان ایتالیایی‌های کنونی، سیه‌مو و دارای چشمان سیاه درخشان هستند. کرتیان بی‌تردید شاخه‌ایی از نژاد مدیترانه‌ای هستند." ▶️ @DrZarshenas
📣📣 #شهریار_زرشناس فردا در برنامه «چشم شب روشن» با اکبر نبوی درباره زندگی و اندیشه #شهید_آوینی گفت‌وگو خواهد کرد ⏰ ساعت ۲۳ 📺 شبکه چهار سیما ◀️ @DrZarshenas
6-جهان نگری هومری.mp3
3.48M
🔊 #بشنوید ⭕️ تحلیلی بر جهان‌نگری هومری 💬 مقایسه مولفه‌های حماسه و فضیلت در آثار #هومر و حماسه‌های شرقی در بیان دکتر #شهریار_زرشناس 💡درس‌گفتارهای سیری در #ادبیات_غرب (۶) ▶️ @DrZarshenas
📣📣 #شهریار_زرشناس امشب در برنامه «چشم شب روشن» با اکبر نبوی درباره زندگی و اندیشه #شهید_آوینی گفت‌وگو خواهد کرد ⏰ ساعت ۲۳ 📺 شبکه چهار سیما ◀️ @DrZarshenas
چشم شب روشن شهید آوینی.mp3
14.42M
🔊 #بشنوید ⭕️ نسخه صوتی گفتگوی #شهریار_زرشناس در برنامه «چشم شب روشن» 💬#شهید_آوینی بر اساس قصه آفرینش، #انقلاب_اسلامی را «عصر توبه بشریت» می‌دانست ▶️ @DrZarshenas
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 🔻 پیش‌درآمد تمدن کِرِتی | قسمت دوم ⭕️ ویژگی‌های اصلی تمدن مینوسی کِرِت زنان کرتی برخلاف بسیاری از زنان تمدن‌های شرقی اسطوره‌ای حجاب ندارند و گرفتار نوعی عاداتِ برهنگی هم هستند، همچنین در محوطه‌ی کاخ‌ها تماشاخانه‌هایی برپا می‌کردند‌ و در آن تماشاخانه‌ها جدال مرگبار مردان و زنان گلادیاتور را نظاره می‌کردند. ⭕️ در زندگی مردمان کرتی توجه به زیبایی ظاهری و خودنمایی مبتنی بر آن بیش از توجه به فضایل اخلاقی و معنوی اهمیت داشته است. اگرچه تمدن کرت یک تمدن اسطوره‌ای بود که به ساختن عبادتگاه‌های مختلف برای خدایان خود بسیار اهمیت می‌داد، اما درونمایه‌های معنوی و اخلاقی دینی و قدسی و یا حتی شبه‌دینی در آن چندان جایگاهی نداشت. ⭕️ بیشتر خدایان مینوسی‌ها، مونث و از جنس الهه‌ها بودند. مردمان کرت اغلب خدایان خود را به شکل زنان می‌ساختند خدایان به عبارتی مادر_خدای اصلی کرتی‌ها الهه‌ای به نام "پوتینا" Potina (بانو) بود. تبر دودَم (تبر دو تیغه)، مار و ستون از نشانه‌های مقدس پوتینا بوده‌اند و اجرای مراسم مذهبی را کاهنه‌ها بر عهده داشتند. ⭕️ در نظام اساطیری ولخانوس، فرزندِ پوتینا، به صورت نوزادی در آغوش پوتینا مشاهده می‌کنیم. برخی مورخان او را زئوس کرتیان نامیده‌اند، جاویدان نیست و صفات بشریِ پررنگش او را به انسان بسیار نزدیک می‌کند. ⭕️ گویی فرآیندِ سمت‌گیری اسطوره‌ها در یک سیر متنزلانه به سویِ انسان‌واره‌شدن از کرت آغاز شده است و در خدایان شدیداً بشرگونه‌ی یونانیان شاهد صُوَر بسط‌یافته‌ی آن‌ها هستیم. در جزیزه کرت دولت_شهرهای کوچکی وجود داشته است که علی‌رغم داشتن نوعی وحدت تاریخی و فرهنگی، به لحاظ سیاسی با یکدیگر در اختلاف و رقابت قرار داشتند و بعضاً با یکدیگر می‌جنگیدند. ⭕️ اساساً مناسبات اقتصادی_اجتماعی در تمدن کرت بر پایه‌ی اختلاف میان فقیر و غنی و استثمار و بی‌عدالتی قرار داشته و مبتنی بر برده‌داری بوده است. ▶️ @DrZarshenas
نگاهی به شخصیت و اندیشه هزیود.mp3
3.69M
🔊 #بشنوید ⭕️ نگاهی به شخصیت و اندیشه #هزیود 💬 دکتر #شهریار_زرشناس: #هزیود بعد از هومر، اندیشه یونانی را یک گام بلند به سمت تفکر فلسفی پیش برد 💡درس‌گفتارهای سیری در #ادبیات_غرب (۷) ▶️ @DrZarshenas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 ⭕️ بحث درباره معنای تاریخی و افواهی در برنامه «چشم شب روشن» 💬 : تئوریسین های عصر روشنگری، دین را دوره تاریکی و خود را نمایندگان روشنی می دانستند ▶️ @DrZashenas
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 سیاسی-فرهنگیِ 📌کلیدواژه شماره ۳: سکولاریسم (Secularism) 📰حجم مطلب: ۳۰۰ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ به معنای اعتقاد به حاکم کردن قوانین، نظام آموزش و مقرارت اجتماعی بر پایه عقل اومانیستی بشر و خارج کردن آنها از مدار دین است؛ به عبارت دیگر، سکولاریسم به معنای غیردینی کردن امور یا حاکم کردن نظام قوانین و ارزش ها و مقرارت اجتماعی غیردینی به جای دینی است. ⭕️ سکولاریسم به معنای اعتقاد داشتن به قدس‌زدایی از امور و غیردینی کردن آنها و تعیین یک چارچوب و کادر مشخص و محدود برای امور دینی و عدم تسری دین به حوزه‌های دیگر است. نظایر آن را می‌توان در قلمرو حقوق قضایی و نظام قانون‌گذاری یا امر تعلیم و تربیت و یا حدود و چارچوب‌های اخلاقی مشاهده کرد. ⭕️ با سکولاریسم، دین مرکزیت خود را نسبت به امور اجتماعی و سیاسی از دست می‌دهد و شئون غیرفردی تفکر دینی نادیده گرفته و یا انکار می‌شود. ⭕️ جدایی دین از سیاست، یکی از تبعات سکولاریسم و از لوازم ذاتی آن است، اما دامنه عمل سکولاریسم در محدود کردن چارچوب تفکر دینی، محدود به سیاست نیست و اصولا دین را به امری فردی و حاشیه‌ای و غیر موثر تبدیل می‌کند. ⭕️ در ایران از حدود 150 سال پیش، سکولاریسم -البته نه لزوما با این نام و عنوان- مطرح شده است. اساسا جریان ایران که به تقلید از روشنفکری مدرن اروپایی و غربی و به صورتی تقلیدی و ناقص و سطحی پدید آمده است، در وجه غالب خود سکولاریست است. روشنفکری لائیک ایران علنا و رسما سکولاریست است. ⭕️ اینان با طرح یک مسیر استحاله تئوریک تحت عنوان منطبق کردن مفاهیم دین با اقتضائات زمانه، کلیت معرفت دینی را تابع باورها و مفاهیم عصر مدرن می‌کردند که سکولاریسم رکن مهم و لاینفک آن بوده و هست. این جریان را می توان «سکولاریسم نقاب دار» نامید که اغراض سیاسی خود را پشت مغلطه های کلامی و سفسطه های تئوریک و تمثیل های ادبی پنهان می کند. ◀️ به کانال استاد شهریار زرشناس بپیوندید: @DrZarshenas
توصیف شهریار زرشناس از شهید مطهری.mp3
4.8M
🔊 ⭕️ پروژه فکری استاد شهید مرتضی مطهری در بیان دکتر 💬 شهید مطهری خود را محدود به یک موضوع نکرد و در هر حوزه ای که نیاز بود به دفاع از دین پرداخت ▶️ @DrZarshenas
📷 تقدیر هنرجویان از استاد #شهریار_زرشناس به مناسبت روز معلم 🗓۱۱ اردی‌بهشت ۱۳۹۷، حوزه هنری ▶️ @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 📌 تمدن میسنی| بخش اول 🔻از حدود ۱۷۰۰ق.م مهاجرت‌های بزرگ به طرف بخش اصلی سرزمین یونان(یونان بالکانی) و جزایر آسیای صغیر صورت گرفت. قومی جنگجو و خشن که منشاء دقیق و ماهیت نژادی این مهاجمان ناشناخته است. 🔻 سه قبیله "آیولی"، "آخائی"، "ایونی" بودند. که نقش قبیله آخائی بیشتر از دیگران است و تمدن "میسنی" نخستین تمدن یونانی با محوریت آخائی‌ها پدیدار گردید. 🔻 تمدن میسنی، تمدن اسطوره‌ای است. این تمدن نیز در مرحله‌ی انحطاط تاریخ اساطیری و گذار به تاریخ غرب قرار دارد. تمدن میسنی یک تمدن یونانی است و به دوران ماقبل غربی یونان تعلق دارد. تمدن میسنی با هجوم قوم مهاجری از ناحیه شمال خاک یونان در حدود ۱۷۰۰ق.م آغاز می‌شود و تدریجاً بسط می‌یابد و نهایتاً در حدود ۱۱۰۰ق.م منقرض می‌گردد. 🔻 با اینکه تمدن میسنی در پی هجوم بر سر تا سر خاک یونان و حتی جزیره کرت و دیگر جزایر دریای اژه مسلط گردید، اما به دلیل مرکزیت و محوریت حاکم‌نشینِ میسن در آرگولید مورخان، نوعاً این تمدن را میسنی نامیده‌اند. 🔻 تمدن میسنی به عنوان اولین صورت تمدن یونانی مضبوط در تاریخ، آمیزه‌ای است از هویت و میراث قبایل مهاجم یونانی و درآمیختگی و اختلاط آن‌ها با ساکنان اولیه و بومی سرزمین اصلی یونان(پلاسگیها) که مغلوب مهاجمان شده بودند. این اختلاط و پیوند خونی و فرهنگی زیر سایه‌ی میراث به جای مانده از تمدن کرت صورت گرفت. @DrZarshenas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 ⭕ رونمایی از دوره ۶جلدی غرب شناسی اثر دکتر در نمایشگاه کتاب سال۹۴ 📌این مجموعه را می توانید از نشر معارف در نمایشگاه کتاب تهران، راهرو ۱۱/۱ غرفه۱۲ تهیه کنید ▶️ @DrZarshena
📚 #معرفی_کتاب ⭕️ جلد اول کتاب «تاریخچه ادبیات معاصر ایران» اثر دکتر #شهریار_زرشناس را می توانید از غرفه انتشارات دیدمان در نمایشگاه کتاب تهیه کنید 📌 شبستان، راهروی ۱۵، غرفه ۵ ▶️ @DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب ⭕️ فردا در آخرین روز نمایشگاه کتاب، می‌توانید مجموعه دو جلدی «رویکردها و مکاتب ادبی» اثر دکتر #شهریار_زرشناس را از غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهیه کنید. 📌 شبستان، انتهای راهروی ۲۰ ▶️ @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 📌 تمدن میسنی| بخش دوم 🔻 تمدن میسنی، تمدنی ظالم و استکباری بوده است. ظلم و استکبار تمدن میسنی از جنس استکبار مشرکانه‌ی اسطوره‌ای است. 🔻 زئوس برای آخائی‌ها، خدای خدایان است. خدایان میسنی‌ها همان خدایان اولمپی هستند. بعدها و با غلبه تاریخ غرب بر یونان، خدایان اولمپی به نحوی غربی بازخوانی می‌شوند و در مجموعه‌ی تمدن غرب یونانی مقامی در ذیل تفکر کاسموسانتریک پیدا می‌کنند. 🔻 تمدن میسنی به لحاظ اقتصادی بر دامپروری و بیش از آن تجارت و بهره‌گیری از کار بردگان تکیه داشت، هر چند که نقش بردگان در زندگی اقتصادی میسنی‌ها هنوز یک نقش محوری نبود. تمدن میسنی خصیصه‌ای مهاجم و جنگاور داشت. آخائی‌ها که وجه اصلی و غالب تمدن میسنی را بر عهده داشتند، مردمانی خشن و وحشی بودند. 🔻 میراث تمدن میسنی بعدها و با ظهور تاریخ غرب، ماده‌ای برای صورتِ تاریخ غرب باستان شد. 🔻 تمدن میسنی در حدود ۱۱۰۰ق.م با هجوم مجموعه‌ای از قبایل یونانی‌تبار به نام "دوری‌ها" یا "دوریان" منقرض می‌گردد. دوری‌ها از خویشاوندان دورِ قبیله‌های یونانی آخائی و ایونی بودند که سرزمین یونان را مورد هجوم قرار دادند و تمدن میسنی را نابود کردند. البته تمدن میسنی از اواخر سده‌ی سیزدهم قبل از میلاد گرفتار انحطاط شده بود و جنگ تروا اگر چه با پیروزی یونانیان همراه شد اما نهایتاً یکی از عوامل زمینه‌ساز نابودی تمدن میسنی گردید. ▶ @DrZarshenas