eitaa logo
کانون دعا پژوهی صادقین
477 دنبال‌کننده
904 عکس
549 ویدیو
64 فایل
کانون دعاپژوهی صادقین تلاش میکند از طریق نشر معارف صحف نورانی ادعیه ائمه اطهار (ع) ، عموم جامعه بخصوص قشر جوان را با آموزه های دعایی ائمه اطهار (ع) بویژه صحیفه ی سجادیه آشنا سازد
مشاهده در ایتا
دانلود
*اگر بخواهید به جایی برسید با کار حوزه و دانشگاه مشکلتان حل نمی شود، این فقط به شما علم می دهد؛ آن که مشکل شما را حل می کند، سجادہ نماز شب است. ▫️آیت الله جوادی آملی* @dua_sadeqin
fereidooni 72.mp3
6.56M
امام در عبارتی از دعای هشتم میفرمایند پناه میبرم از َ شَكَاسَةِ الْخُلُقِ، شکاسه، یعنی، تندخویی. رسول مکرم ص میفرمایند: «اگر بنا باشد تند خویی مجسم شود، هیچ اخلاقی به بدصورتی آن نخواهد رسید». «اگر این درنده خویی از طبیعتت بمیرد همه عمر زنده باشی به روان آدمیت» رذیله بعدی" إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ" است. شهوت پرستی اگر میل و شهوت انسان مطابق با رضای خداست؛ پرداختن به آن اشکالی ندارد، ولی اگر مطابقت با هدف و رضای خداوند نباشد، مورد مذمت قرار گرفته است. تمام حرکات حیوانات بر مبنای شهوات است و اگر انسان بخواهد ربانی و الهی باشد، باید از حکومت شهوات خارج شود. پیامبر ص فرمودند بیشترین چیزی که به سبب آن امت من وارد جهنم میشوند، یکی شهوت شکم و دیگری شهوت جنسی است. همینطور امام باقر ع فرمودند: کوششی در راه خدا برتر از عفت شکم و عفت جنسی نیست. صفت بعدی «وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ»، امام میفرمایند: خدایا من به تو پناه میبرم از تعصب ورزیدن. تعصب یعنی، انسان از نزدیکان و از دوستان خودش، دفاع بکند و حق را کنار بگذارد. دفاع بر اساس حق و حقانیت را، «غیرت» میگویند. در روایت میفرماید: چنانچه انسان از روی تعصب از کسی یا شخصی یا گروهی دفاع کند، فردای قیامت خداوند او را به صورت اعراب جاهلیت محشور میکند. شاخصه اعراب جاهلیت، جهالت و نادانی بوده. به خدای خود پناه میبریم از تمامی رذائل اخلاقی، چه آنهایی که می شناسیمشان و چه آنهایی که در نفس ما هستند و از آنها بیخبریم. 🔸🔹🔸🔹 www.sadeqin.ir : @dua_sadeqin
عبارتی در دعای جوشن صغیر هست که هر آنچه اهل معرفت در راه خدا میخواهند در آن نهفته است. امام موسی کاظم ع در فرازی از این دعا میفرماید: خدایا، "وانقلنی، من ذلّ الفقر، الی عزّ الغنی" یعنی از ذلتی که فقر دارد، به عزت غنا، من را سیر بده. ما دو جور فقر داریم، یک فقری داریم که به انسان در اصطلاح آبرو میدهد، این فقر فقری از سر معرفت است؛ به این معنا که انسان، به این حقیقت که سراسر احتیاج و نیاز است معرفت میابد. به آن فقر خُلّتی هم میگویند. با این فقر در درگاه خدای متعال، آبرو پیدا میکنیم. این فقر، حقیقتی است که تمام آدم و عالم به دنبال آن هستند و تک تک اعمال صالح برای این است که انسان را به این فقر برساند. أصلا کمالی که برای انسان در نظر گرفته شده، در رسیدن به این حقیقت است که او چیزی ندارد، در حالیکه انسان بی معرفت، خلاف این خیال میکند و کمال را در دارایی میداند. بوعلی سینا میگوید اگر کسی نگاه کرد به خودش و دید دارای کمالات است، هر کدام برایش یک نقص محسوب میشود، مگر این کمال را از خالقش بداند، که اگر کمالات را از خالقش دید، بیشتر به او لطف میشود و سپس به قدمی بالاتر دست پیدا میکند که به کمالات، حتی نگاه نمیکند که آن را از خالق بداند. یعنی أصلا کمالی برای خودش نمی بیند و به خودش اصلا توجهی ندارد. این همان است که حضرت آیت الله سیدحسین یعقوبی قائنی ره گاهی در مورد خودشان میفرمود، مرحوم آقای یعقوبی. یا در کتاب روح مجرد در مورد آقای حداد نوشته اند که سوار ماشین، دوستانش را حساب میکرد و اما خودش را از قلم میانداخت. یعنی خودش را نمی شمرد یا به حساب نمی آورد. البته معمولا این حالات همیشگی نیست مگر برای امامان معصوم. «فرازی از سخنرانی استاد دکتر محمدرضا فریدونی» 🔸🔹🔸🔹 www.sadeqin.ir کانال کانون دعا پژوهی صادقین در پیام رسان ایتا: @dua_sadeqin
سفینه الصادقین؛ آیت الله سیدحسین یعقوبی قائنی ره @dua_sadeqin
هدایت شده از سفینه
عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه : حكما و دانشمندان هميشه امور خود را از راه تفكر و تدبر اصلاح مى كنند؛ اعمالى كه از مردم مى بينند و صفاتى را كه از آنها ظهور مى كند هر كدام در نظرشان قبيح و بد باشد از چنان صفت و فعلى پرهيز مى نمايند و اگر احيانا نظير آن را در خود ببينند از خود دور مى سازند. هم چنين هر فعل و صفتى كه در ديگران مشاهده مى كنند و خوش شان مى آيد آن را انجام داده و اين را در خود ايجاد مى نمايند. لذا معروف است از حكيمى پرسيدند: ادب را از كه آموختى؟ گفت: از بى ادبان. يعنى كار زشتى را كه در بى خردان ديدم خود آن را ترك كردم. 📚سفینةالصادقین /۷ @safine_s
شناخت و مراقبت بر عدم اختلاف در میان برادران علي بن حمزة، قال: قال أبو عبد اللّه جعفر بن محمد صلوات الله علیه:ما اجتمع من أصحابنا جماعة في ذكر اللّه أو في شي‏ء من ذكرنا إلا بعث‏ إبليس‏ شيطانا في عنقه شريط ليفرق جماعتهم. امام صادق صلوات الله علیه فرمود: هیچ‌گاه گروهی از یاران ما برای یاد کردن از خداوند و یا برای یاد کردن از ما اهل‌بیت گِرد یکدیگر نمی‌آیند، مگر آن‌که ابلیس لعین، شیطانی شلّاق به گردن را میفرستد تا که جمع و گروه آنان را پراکنده کند. 📚شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام ‏3/459 @dua_sadeqin
وظایف برادران : إخوانُ الثِّقةِ (برادران مورد اعتماد) / إخوان المُكاشَرةِ(برادران خنده و شادى) عَنِ الرِّضَا صلوات الله علیه أَنَّهُ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ صلوات الله علیه إِنِّي لَأَسْتَحِي مِنْ رَبِّي أَنْ أَرَى الْأَخَ مِنْ إِخْوَانِي فَأَسْأَلَ اللَّهَ لَهُ الْجَنَّةَ وَ أَبْخَلَ عَلَيْهِ بِالدِّينَارِ وَ الدِّرْهَمِ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ قِيلَ لِي لَوْ كَانَتِ الْجَنَّةُ لَكَ لَكُنْتَ بِهَا أَبْخَلَ وَ أَبْخَلَ وَ أَبْخَلَ. على بن الحسين امام سجاد صلوات الله علیه فرمود: من از خداى خود شرم ميبرم كه يكى از برادرانم را ببينم و از خدا براى وى بهشت بخواهم ولى از دينار و درهم بر وى دريغ كنم،روز قيامت كه شود بمن خواهند گفت كه اگر بهشت از آن تو مى‏بود بيشتر به آن بخل مى‏ورزيدى. 📚مصادقة الإخوان:ص 62 @dua_sadeqin
توسل به امام محمد باقر ع فرازی از توسل خواجه نصیر؛ سفینه الصادقین؛ آیت الله سیدحسین یعقوبی قائنی ره @dua_sadeqin