eitaa logo
دروس الشباب
394 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
: به درس تشبیه مفرد و مرکب رسیدیم، گفتم: نقاشی و نگارگری بر دو گونه است: 1- تصویرگری های بسیط، همانند نقاشی با رنگ 2- تصویر گری های مرکب، مثل تصویر فوق که نقش «پدر» را با جوراب طراحی نموده است که علاوه بر انتقال معنای «پدر»، می فهماند تنها هدیه ای که در این روز دریافت می کند «جوراب» است . از آنجا که تشبیه نیز نوعی تصویر گری با الفاظ و عبارات است، در این بخش می خواهیم ببینیم آیا نگارگری بیانی هم می تواند بسیط (مفرد) یا مرکب باشد؟ تشبیه از جهت مفرد و مرکب بودن بر چند گونه است؟ مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
تصمیم گرفتم مدتی به حدیث و رجال بپردازم. البته مراعات اکثریت اعضای محترم کانال (سطح یک حوزه) را خواهم کرد.
و (متن عربی) ▫️ ابن فهد حلی در کتاب عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23 قَدْ وَرَدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْجَوَادِ ع‏ أَنَّهُ قَالَ‏: 🟢«مَا اسْتَوَي رَجُلَانِ فِي حَسَبٍ‏ وَ دِينٍ قَطُّ إِلَّا كَانَ أَفْضَلُهُمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آدَبَهُمَا». 🔵قالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ عَلِمْتُ فَضْلَهُ عِنْدَ النَّاسِ فِي النَّادِي‏ وَ الْمَجَالِسِ فَمَا فَضْلُهُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ 🟢قالَ علیه السلام: «بِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ وَ دُعَائِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَيْثُ لَا يَلْحَنُ؛ وَ ذَلِكَ أَنَّ الدُّعَاءَ الْمَلْحُونَ لَا يَصْعَدُ إِلَي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏». ▫️و يقرب منه؛ 🟢قول الصادق علیه السلام: «نَحْنُ قَوْمٌ فُصَحَاءُ إِذَا رَوَيْتُمْ عَنَّا فَأَعْرِبُوهَا». در مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
و (ترجمه فارسی) ▫️ابن فهد حلی در کتاب عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23 🟢از امام ابي جعفر جواد عليه السلام روايت شده كه فرمود: «اگر دو نفر در حسب و تديّن با همديگر برابر باشند، اما يكي در ادبيات بالاتر باشد در نزد خدا بهتر از ديگري است» 🔵راوي گفت: خدمت امام عرضه داشتم: فدايت شوم برتري (اديب) را در نزد مردم در مجالس و محافلشان فهميدم اما فضيلت او در نزد خدا براي چيست؟ 🟢امام عليه السلام جواب فرمود: برتري او در نزد خدا به خاطر قرائت قرآن به همان نحوه كه نازل شده و به خاطر دعاي غير مغلوط است، زيرا دعاي مغلوط، به طرف خداي عز و جل، صعود نمي‏كند. ▫️شبيه اين گفتار سخن امام صادق عليه السلام است كه فرمود: 🟢«ما مردمي فصيح و زبان آوريم، وقتي سخن ما را نقل مي‏كنيد، آنها را درست نقل (و آشكار) كنيد». در مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
شرح احادیث فوق را در کتاب عدة الداعی بخوانید. ابن فهد روایات فوق را دربارۀ غلط خواندن از جهت صرف و نحو و لغت (ادبیات عرب) می داند. و توجیهات دیگر را بر خلاف ظهور و صدر و ذیل روایات دانسته و رد می کند.
هدایت شده از مربی یار
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خواهشا این فیلم رو ببینید... خیلی خیلی عجیبه خاطره حاج اصغر خدادادی خادم قم در اتاق اساتید... 💯 مبلّغ || معلم || سرگروه || مربی 👇 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
نام کتاب مآثر آثار.استاد حسن حسن زاده آملی.ج1ص379: ▫️عدد إسم جمله موجودات ▫️ ضرب در شش نمای ای استاد ▫️یک بیفزای و جمله را در ده ▫️ ضرب کن حاصل آنچه روی بداد ▫️تا توانی از آن بیفکن بیست ▫️هین ببین تا از او چه می ماناد ▫️آن عدد را به یازده ضرب کن ▫️ این به نام علی درست افتاد 🟢استاد حسن زاده می فرمایند: این اختصاص به عدد 6 ندارد،.... اینگونه امور استحسانی دلیل بر حجیت قول امامیه نیست؛آنان در امامت براهین قاطعه قرآنی و برهانی و عرفانی دارند. و این دو بیت در تعمیم قاعده فوق بهتر گفته شده است: ▫️علی بینی بهر اسمی معین ▫️ بکن همچند اعدادش در این فن ▫️بیفزا یک بکن در عشر مضروب ▫️بطرح بیست بر،بر یازده زن 🔵إبن أحمد: به جای عدد شش هر عدد زوجی را می توان گذاشت. ولی عدد فرد در همه موارد جور در نمی آید. میلاد علیه السلام مبارک. مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
سید نعمت الله جزایری کتابی دارد که دربارۀ اسمش سه نقل است: الف- مسكن الشجون في وجوب الفرار من الطاعون. (خود سید در زهر الربیع این عنوان را نوشته است.) ب- مسكن الشجون في جواز الفرار من الطاعون (سید بحر العلوم در کتاب تحفة العالم فی شرح خطبة المعالم این عنوان را نوشته است.) ج- مسكن الشجون في حكم الفرار من الوباء و الطاعون‏ (آقابزرگ تهرانی در الذریعه این عنوان را نوشته است.) آقابزرگ محتوای کتاب را چنین گزارش نموده است: باب اول: مرگ و حقیقت آن باب دوم: مبادی طاعون باب سوم: حکم فرار از آن باب چهارم: در توضیح اجل (سررسید عمر) باب پنجم: وظیفۀ مسئولین حکومتی و علماء در زمان وقوع چنین رویدادهایی چیست؟ انگیزه سید از نوشتن این کتاب: در سال 1102 در روم وبا و طاعون و مرگ مفاجات زیاد شد و به استامبول و شامات و بغداد و عتبات عالیات و خوزستان و بصره و حویزه و دورق هم رسید و بسیاری از بزرگان و علماء را به کام مرگ کشاند به حدی که این سال را «عام الحزن» (سال اندوه) نام نهادند. در این سال بسیاری از مردم برای نجات خویش از این مناطق کوچ کردند اما برخی معتقد بودند این مهاجرت و فرار جایز نیست زیرا مخالف ارادۀ الهی و به معنای نارضایتی از تقدیرات خداست. اینان معتقد بودند باید در مردم این مناطق باید در همان شهر و محل خویش بمانند و فرار عملی حرام است. سید نعمت الله جزایری که معتقد بود کوچ کردن و فرار از این مناطق جایز است این کتاب را نوشت تا ثابت کند فرار از مهلکه (جایی که احتمال مرگ می رود) یک واجب عقلی است که با روایات و حکم شرع نیز تأیید شده است. مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
230209_002.MP3
18.76M
با موضوع : تبیین نظریه ولایت فقیه با عنایت به کتاب حاکمیت در اسلام مرحوم آیت الله موسوی خلخالی 🔹سخنران : حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد (استاد دروس خارج) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ⏰ ساعت: ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه 🕌حوزه علمیه خراسان مدرسه سطح چهار ┏━━━━━━━📚┓ https://b2n.ir/g62934 ┗📚━━━━━━━
امشب ساعت 21 همه با هم: