eitaa logo
دروس الشباب
399 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
لفظ « أَوْ » معانی حرفی از مباحث مهم اصولی است و بحث های مفصلی درباره آن صورت گرفته است. یکی از این حروف، حرف «أو» است که اساس است. در روایات نیز به این حرف توجه شده است، چنان که امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرماید: «كل شيء في القرآن «أو» فصاحبه بالخيار يختار ما شاء» یعنی: هرچه در قرآن لفظ «او» دارد، پس صاحب آن مختار است، می تواند هر کدام را که بخواهد انتخاب کند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
شخصی که بحث را در فقه مطرح کرده است، ابن ادریس حلی در کتاب ج2 ص126 می باشد. و کتاب اصولی که به پرداخته است، مبادی الوصول ص72 می باشد، علامه حلی در این کتاب، تعریف و شرایط و حکم آن از جهت حقیقت و مجاز را توضیح داده است. علامه معتقد است برای صدق مشتق، بقای تلبّس به مبدأ نیاز نیست و در نتیجه استعمال مشتق در موردی که مبدأ از آن منقضی شده است، حقیقت می باشد. بر پایۀ نظر فوق، اطلاق «ظالم» بر کسی که قبلا کافر بوده و سپس مسلمان شده است، حقیقت است و چنین شخصی نمی تواند مقام خلافت و امامت را به عهده بگیرد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سرود پرواز یکی از اتفاقات نادر دوران دفاع مقدس شهادت مربی و اعضای گروه سرود مدرسۀ قطب راوندی قم 🌷 شهادت در یکم بهمن‌ماه ۱۳۶۵ 💥 در حملۀ هوایی رژیم بعثی 🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: شهدای گروه سرود که جزو اتفاقات نادر در دوران دفاع مقدس است؛ یک تعدادی نوجوانِ مثلاً دوازده‌ساله، سیزده‌ساله، چهارده‌ساله، سرود می‌خوانند، بعد هواپیما می‌آید همین گروه را هدف قرار می‌دهد، شلیک می‌کند؛ همۀ آنها ــ همه‌ یا نزدیک به همه ــ شهید می‌شوند. کو سرودشان؟ چه خواندند؟ چه گفتند؟ چه کردند؟ پدرمادرهایشان چه کار کردند؟ اینها احتیاج به تبیین دارد، اینها پیام دارد. 🔹بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگرۀ شهدای استان قم، ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ @HOWZAVIAN
آیا رسم الخط (سبک نوشتاری) قرآن توقیفی است؟ بیشتر عامه و برخی از امامیه معتقدند باید قرآن را به همان سبکی که مسلمانان اولیه نوشته اند بنویسیم، مثلا (رحمن) را بدون الف (رحمان) بنویسیم. عامه می گویند: مصحف عثمانی که به امر سومی نوشته شده است معیار است. نتیجهٔ این عقیده در نسخه های قرآن معاصر ما (چاپ عثمان طه): َبرخی حروف کلمه به صورت کوچک و بالای کلمه نوشته شده مثلا در (رَزَقۡنَٰهُمۡ) الف را بالای حرف نون نوشته است زیرا خوانده می شود ولی در مصحف عثمانی ننوشته اند. و مثل ( ذَلِكَ الْكِتَابُ ) به جای «ذالک» ، یا کلمه های ( دَاوُودَ ) ، ( يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم ) که واو دوم آنها در مصحف سومی نوشته نشده و لذا در قرآن عثمان طه به صورت کوچک ثبت شده است. نیز ( يُحْيِی ) که یاء دومش کوچک نوشته شده https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هفت بند ملا حسن کاشی.pdf
121.9K
علیه السلام شاهکار شعر فارسی در مدح امیر المؤمنین علی علیه السلام معرفی: هفت‌بند کاشی مجموعه اشعاری مشهور در مدح امام علی(ع) از حسن کاشی آملی (درگذشت ۷۳۸ق). شاعران متعددی در ایران و شبه‌قاره هند از هفت‌بند کاشی تقلید کرده‌اند. کاشی آملی در این مجموعه از آیات، روایات و رخدادهای تاریخی استفاده کرده و آرایه‌های گوناگون ادبی را در اشعار خود به‌کار برده است. این اثر در سده‌های گذشته، بارها در ایران و شبه‌قاره هند به دست افراد هنرمند نوشته شده است. دو شرح بر منظومه هفت‌بند وجود دارد: یکی «معادن‌الرضا» متعلق به اصغرحسین از فارسی‌زبانان شبه‌قاره هند که در سال ۱۱۹۶ق نوشته شد؛ شرح دیگر، هشت بهشت (قنبرنامه) است که توسط شاعر و عارف آذربایجان ملا ادهم خلخالی متخلص به عزلتی (درگذشته ۱۰۵۲) نوشته شده است. هفت‌بندِ حسنِ کاشی همواره مورد تقلید و تَتَبُّعِ ادیبان دوره تیموری و صفوی قرار گرفته است و به ادعای برخی محققان، نوعی طرازِ ادبی را در تاریخ ادب فارسی به وجود آورده است. تبعیت و تقلید از هفت‌بند کاشی مختص ایرانیان نبوده و سرایندگان شیعی در شبه قاره در تبعیت از آن نیز شعر سروده‌اند. برای معرفی بیشتر با جستجوی هفت بند ملا حسن کاشی در اینترنت به سایت ویکی شیعه مراجعه کنید. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
معادن_الرضا شرح هفت بند کاشي.pdf
11.29M
شرح نام کتاب معادن الرضا = شرح هفت‌بند کاشی مولی حسن آملی کاشی مشهور به (سده‌ی ۸هـ) ناشر: مجمع مطبع العلوم، به دستیاری سیّد سخاوت حسین تاریخ چاپ: ماده تاریخ تألیف = ۱۱۹۷هـ محل چاپ: لکهنو تعداد صفحات (تصویربرداری شده): 192 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
کلمات قصار امیر المؤمنین.docx
13.5K
علیه السلام اگر پیامبر پسر می داشت مردم بعد از پیامبر با او چه می کردند؟ امنیت حسنین بعد از پیامبر چکونه بود؟ وضعیت قریش و اسلام بعد از پیامبر چگونه بود؟ حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام پاسخ می دهند. منبع: کلمات قصار منسوب به حضرت علی که ابن ابی الحدید در جلد آخر شرح نهج البلاغه اش جمع آوری نموده است. کلمه قصار 414 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏20 ؛ ص298 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
http://mb-110.blogfa.com/post/8 و در نهج البلاغه از کتاب 👆عجایب نهج البلاغه👆 برای مطالعه به لینک فوق مراجعه کنید. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
💐 امیر المومنین امام علی (علیه السلام): 🔸 للْمُتَّقِي ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ إِخْلاَصُ اَلْعَمَلِ وَ قَصْرُ اَلْأَمَلِ وَ اِغْتِنَامُ اَلْمُهَلِ . 🔹 فرد با تقوا سه نشانه دارد: اخلاص عمل، کوتاه بودن آرزو و غنیمت شمردن فرصت ها. [منبع : غررالحکم]
فايده صلوات ما بر اهل بیت مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به افرادی که از ایشان پرسیده بود صلوات بر اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم چه فایده ای دارد آنها به درود و صلوات ما نیازی ندارند با بيان لطيفي فرمودند: نخست اینکه ما با صلوات چيزي از خود اهدا نمی کنیم بلکه به خدا عرض می کنیم و از او مي خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد. دوم اینکه گرچه این خاندان به صلوات ما احتیاجی ندارند؛ ولی به خدای سبحان نیازمند هستند و فیض الهی باید به صورت دائم بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده ایم؛ برای مثال اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوه هایش ملک صاحب باغ است، کار می کند و از صاحب باغ حقوق می گیرد روز عید دسته ای از گلهای باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، ايا عمل او موجب نزدیکی به صاحب باغ نمی شود؟ این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند در غیر این صورت ما از خود چيزي نداریم، بلکه از خداي سبحان مسئلت می کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید که همین عرض ادب موجب تقرب ما مي شود. منبع: نسیم اندیشه، دفتر اول، صفحه 96 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
یکی از دوستان پرسید در عبارت نهج البلاغه (کُن فی الفتنه کابن اللبون) آیا می توان (کن) را تامه و (کابن اللبون) را حال گرفت؟ پاسخ: معنای تامه این است: امر به فرو رفتن در فتنه، مقید به حالت ابن اللبون (بچه شتر) یعنی تو وظیفه داری با این حالت، خود را در دل فتنه ها بیاندازی. معنای ناقصه: در فتنه ها که قرار گرفتی، همانند ابن لبون( بچه شتر) باش. حضرت علی علیه السلام می فرماید در فتنه ها بسان بچه شتر باش که نه پشتی دارد که سواری دهد و نه شیری که بدوشند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB