#حدیث
#سند_حدیث
فارغ از دعواهای بین علماء که آیا علم رجال علم است یا نه، و آیا آموختنش جایز است یا خیر و آیا حجیت دارد یا ندارد،
دو روایت در اهمیت سند شناسی و دقت در اینکه از چه کسی حدیث می آموزیم:
#اول:
امير المؤمنين (ع) فرمود: چون حديثى براى شما باز گويند در هنگام نقل آن، آن را به كسى كه براى شما باز گفته نسبت دهيد، اگر راست باشد به سود شما است و اگر دروغ باشد به عهده او است.
{الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص52
7- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِذَا حَدَّثْتُمْ بِحَدِيثٍ فَأَسْنِدُوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُمْ فَإِنْ كَانَ حَقّاً فَلَكُمْ وَ إِنْ كَانَ كَذِباً فَعَلَيْهِ. }
#دوم:
جابر بن يزيد گويد بامام باقر (ع) عرض كردم: هر گاه حديثى برايم باز گفتى سندش را نيز بيان فرما. امام (ع) فرمود: پدرم از جدّم از رسول خدا (ص) از جبرئيل (ع) از خدا- عزّ و جلّ- براى من حديث گفته است، و هر حديثى كه برايت گويم با اين سند خواهد بود.
و #فرمود: جابر! همانا اگر يك حديث از شخص راستگو و مورد اطمينان فراگيرى براى تو از دنيا و آنچه كه در آنست بهتر است.
{الأمالي (للمفيد) ؛ النص ؛ ص42
10 قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو الْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْقُمِّيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالَ حَدَّثَنِي هَارُونُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع إِذَا حَدَّثْتَنِي بِحَدِيثٍ فَأَسْنِدْهُ لِي فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَنْ جَبْرَئِيلَ ع عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كُلُّ مَا أُحَدِّثُكَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَ قَالَ يَا جَابِرُ لَحَدِيثٌ وَاحِدٌ تَأْخُذُهُ عَنْ صَادِقٍ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا.}
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#قرآن
#اعجاز_قرآن
زركشى در كتاب «البرهان فى علوم القرآن» دوازده وجه براى اعجاز قرآن نقل كرده كه به اختصار عبارتند از:
1- خداوند مردم را از معارضه با قرآن منصرف كرده (اين همان قول به صرفه است)
2- اعجاز قرآن مربوط به تأليف خاص آن مىباشد.
3- اعجاز قرآن به خاطر خبرهاى غيبى و پيشگوييهاى آن است.
4- اعجاز قرآن به سبب قصهها و اخبارى است كه از گذشتگان آورده است.
5- اعجاز قرآن به سبب خبر دادن از باطن افراد است (نمونههايى از اينگونه آيات را آورده)
6- اعجاز قرآن به خاطر نظم و صحت معانى و فصاحت الفاظ آن است.
7- وجه اعجاز قرآن فصاحت و غرابت اسلوب و سلامت آن از هر گونه عيب است.
8- وجه اعجاز قرآن نظم و تأليف خاص آن است بگونهاى كه در كلام عرب سابقه نداشت.
9- وجه اعجاز قرآن چيزى است كه نمىتوان از آن تعبير كرد به اين معنى كه وجه اعجاز قرآن چيزى است كه درك مىشود ولى قابل توصيف نيست.
10- اعجاز قرآن به علت استمرار فصاحت و بلاغت در همه قرآن است.
11- اعجاز قرآن به علت بلاغتى است كه ذوق آنرا مىفهمد و نفس آنرا مىپذيرد.
12- اعجاز قرآن به سبب همه آن وجوهى است كه گفته شد و نبايد وجه واحدى را در نظر گرفت.
بدر الدين زركشى، البرهان فى علوم القرآن ج 2 ص 93- 107 همين مطلب را سيوطى نيز به صورت پراكنده آورده( الاتقان ج 2 ص 118).
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#قرآن
#اعجاز_قرآن
اقوال چهار نفر از بزرگان امامیه دربارۀ اعجاز قرآن:
- شيخ طوسى مى گويد: قوىترين قول در نزد من قول كسى است كه مىگويد:
معجز بودن و خارق العاده بودن قرآن به خاطر فصاحت بالاى آن با نظم مخصوص كه دارد، مىباشد. فصاحت به تنهايى و نظم به تنهايى و همينطور صرفه نمىتواند وجه اعجاز قرآن باشد.
- ابن ميثم بحرانى اظهار مى دارد حق اين است كه جهت اعجاز قرآن مجموع سه چيز است فصاحت بالا و اسلوب خاص و اشتمال بر علوم شريفه. وى اضافه مىكند كه منظور از علوم شريفهاى كه در قرآن موجود است عبارت است از علم توحيد و علم اخلاق و سياسات و كيفيت سلوك الى الله و علم احوال پيشينيان ...
- علامه حلى معتقد است كه جهت اعجاز قرآن همان فصاحت بالغه آن است و لذا عربها همواره فصاحت قرآن را تعظيم مىكردند و به همين جهت است كه افرادى مانند «نابغه» وقتى با فصاحت قرآن آشنا شدند اسلام آوردند.
- فاضل مقداد پس از نقل اقوال در مسأله، اين قول را كه جهت اعجاز قرآن مجموع اسلوب و فصاحت و اشتمال بر علوم شريفه است، تقريب مى كند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#تاریخ معاصر
#فدائیان_اسلام
#ملت_اسلامی
عنوان پیام:
همراهی مردم با روحانیت، اهرم فشاری بر دولت فاسد 1
با تقدیم صلوات و سلام الهی به پیشگاه شهید نواب صفوی و همرزمان شهیدش
از جمله حرکتهای ارشادی - تبلیغی فدائیان اسلام، مبارزه با مفاسد فرهنگی-اجتماعی مغایر با احکام و مبانی اسلامی، در سطح جامعه و نهادهای وابسته به دستگاه حکومتی بود.
بنا بر خاطرات نواب صفوی که به فلم سید محمد واحدی تقریر و در سال ۱۳۳۴ ش در مجله «خواندنیها» منتشر شده است.
در پاییز سال ۱۳۲۶، که برخی از وکلای مجلس، درصدد ایجاد تغییراتی در قانون اساسی بودند و تصمیم داشتند مواد قانونی مربوط به «رسمیت اسلام» در کشور را تغییر دهند و فساد نیز در جامعه فزونی یافته بود،
فدائیان اسلام مبارزات گسترده ای را با ترویج فساد در جامعه و مبارزه با مظاهر آن آغاز کردند؛
برای نمونه:
از جمله اقدامات آنها در تهران مبارزه با بی حجابی زنان بود.
از آنجا که در این زمان عمده فعالیت آنها در محدوده بازار تهران و مساجد مهم منطقه بازار صورت میگرفت توسط اعضای این جمعیت پرده ای بزرگ در جلوی خان مسجد سلطانی نصب گردید که بر روی آن نوشته شده بود:
«ورود زنان بی حجاب به مسجد سلطانی اکیداً ممنوع است.» (سیدهادی خسروشاهی؛ فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه ص ۶۰-۶۱)
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#تاریخ معاصر
#فدائیان_اسلام
#ملت_اسلامی
عنوان پیام:
همراهی مردم با روحانیت، اهرم فشاری بر دولت فاسد 2
در همین رابطه اعلامیه هایی نیز از سوی فدائیان اسلام منتشر گردید که در صدر آن نوشته بودند:
«آتش شهوت از بدنهای عریان زنان بی عفت شعله کشیده، خانمان ایران را می سوزاند»، «نوامیس اسلام را بنام تمدن به بازار شهوت روز و شب کشیده اند. کجاست روح غیرتی که به درد آید؟»
فدائیان اسلام با دعوت نویسندگان و روزنامه نگاران کشور به سوی حق اعلام کردند:
«نویسندگان و جریده نگاران بایستی مرکب نگارش را با حق بیامیزند و سخن به حق گویند تا مگر کشتی سرگردان را به ساحل نجاتی رسانیده به جهل و بدبختی کنونی خاتمه دهند.» (همان منبع، ص62-63)
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#تاریخ معاصر
#فدائیان_اسلام
#ملت_اسلامی
عنوان پیام:
همراهی مردم با روحانیت، اهرم فشاری بر دولت فاسد 3
با نصب پارچه مزبور بر سر در مسجد سلطانی اعضای این جمعیت، خود در جلوی مسجد پاس می دادند و از ورود زنان بی حجاب ممانعت می کردند.
این حرکت دینی و تبلیغی آنها تأثیر شدیدی بر بازار نهاد؛ به طوری که #بازاریان نیز پارچه ای بر سردر بازار کشانده و از ورود زنان بی حجاب به محوطه بازار ممانعت می کردند و به زنان با حجاب ده درصد در فروش اجناس تخفیف میدادند.
بالاخره شهربانی با مشاهده چنین وضعیتی در جلسه ای #با_حضور آیت الله #بهبهانی، حجت الاسلام #فلسفی، سرتیپ #صفاری و #نواب_صفوی قول داد که چنین امری را خودش توسط مأمورین انتظامی عهده دار گردد.
از این رو با تأکید و نظر آیت الله بهبهانی در انجام این کار توسط شهربانی، فدائیان اسلام این وظیفه را به شهربانی واگذار کردند.
لیکن شهربانی مدت کوتاهی به این اقدام دست زد و به آن پایان داد نواب صفوی با مشاهده چنین حرکتی از سوی شهربانی طی اعلامیه ای نوشت:
«دولت ایران قانون اساسی را شمرده و با توامیس اسلام و حقوق مسلمین می جنگد و پایه های دادگاه خونین اسلامی را برای انقراض خود استوار می کند.»
نواب در پایان اعلامیه اش پس از امضا نوشته بود:
«سندی است سترگ و تاریخی بیادگار بدست ایرانیان سپرده می شود تا روزی ارزش عملی آن هویدا گردد» (همان منبع، ص62-63)
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#معقول
#علت (1)
#معنای علت به معنی اعم و اقسام و انواع آن
علت: آنست که چیزی به او محتاج است.
معلول: آنست که به چیز دیگر محتاج است.
علت به معنی فوق #چهار قسم است:
زیرا علت شیء، یا داخل در آن شی است یا خارج از آن شیء.
و #علت_داخلی بر دو قسم است:
زیرا علت داخلی
یا چیزی است که با وجود او، آن شی بالقوه است (یعنی: جهت قوه و ابهام آن شی است)
یا چیزی است که با وجود او، آن شيء بالفعل است (یعنی: جهت فعلیت و تحصّل آن شی است).
به عبارت دیگر:
جزء شی
یا در آن، قوه بودن و استعداد ماخوذ است که به آن #علت_مادی می گویند.
یا در آن، فعلیت و تحصل معتبر است ، که به آن #علت_صوری می گویند.
علت مادي وعلت صوری را #علت_ماهیت می گویند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#معقول
#علت (2)
#تقسيم علت به تامه و ناقصه
#علت_تامه: علتی که معلول به چیز دیگری غیر از او احتیاج ندارد. (به عبارت دیگر علت تامه همه آن چیزیست که معلول به آن محتاج است، و محتاج الیه معمول از آن بیرون نیست ، یعنی با وجود آن ، چیزی دیگر در تحقق معلول مدخلیت ندارد.
علت تامه ممکن است #بسیط یا #مرکب باشد.
بسیط بودن علت تامه، در صورتیست که معلول مرکب از ماده و صورت نباشد، و غایتی زاید بر ذات فاعل نداشته باشد ، مثل واجب الوجود نسبت به صادر اول، زیرا که صادر اول مرکب از ماده و صورت نیست و غایتش نیز فاعل است.
مرکب بودن علت تامه،
ترکیب علت تامه از (فاعل و غایت) در صورتیست که غایت زاید بر ذات فاعل باشد، مثل تمامی افعالی که توسط فاعل حیوانی یا طبیعت انجام می شود.
گاهی علت تامه مرکب از چهار علت است و آن در صورتیست که معلول مرکب از ماده و صورت بوده، و غایت تیز زائد بر ذات فاعل باشد،
و گاهی مرکب از سه علت است، و آن در صورتی است که معلول مرکب از ماده و صورت بوده و غایت زائد بر ذات فاعل نباشد.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#فقه
#اسباب_تملّک
#مالکیت_تبعی چیست؟
یکی از راه های تملّک، تبعیّت است.
تعریف مالکیت یعنی:
رابطه ای شرعی یا قانونی که میان شخص و اشیاء منقول و غیر منقول وجود دارد و با تکیه و با استناد بر آن، شخص به خود، اجازه دخل و تصرف در یک مال منقول یا غیر منقول را میدهد.
ملکیّت تبعی:
مالکیت بر اموال منقول یا غیر منقول، میتواند مستقیم و بیواسطه یا با واسطه و به تبع مالکیت اصلی، محقق شود که در این شرایط، به آن، مالکیت تبعی میگویند.
#توضیح و #مثال:
یکی از قاعدۀ فقهی مربوط به مالکیت این است:
«مَن مَلَکَ شیئا، مَلَکَ ما هو مِن ضروراته»
یعنی: کسی که مالک چیزی شد، آنچه را که از ضروریاتش باشد نیز مالک میشود.
بنابراین اگر شخصی به موجب بیع، هبه، صلح و ... بر مال منقول یا غیر منقولی، مالکیت یافت، مالک ضروریات (لوازم عقلی و عرفی) آن مال منقول یا غیر منقول نیز میشود.
به عنوان مثال، در صورتی که شخصی، به موجب عقد بیع، خانهای را خریداری نماید، به تبع مالکیت خانه، مالک درختان موجود در حیاط خانه نیز میشود و لازم به عقد جدید و پرداخت مبلغی جداگانه نمی باشد.
انواع مالکیت تبعی
مالکیت تبعی نسبت به زمین و محصول
این نوع از مالکیت تبعی، در ماده ۳۳ قانون مدنی، مورد اشاره قرار گرفته است. ماده ۳۳ قانون مدنی، مقرر میدارد: «نما و محصولی که از زمین حاصل میشود، مال مالک زمین است؛ چه به خودی خود روییده باشد یا به واسطه عملیات مالک، مگر اینکه نما یا حاصل، از اصله یا حبه غیر حاصل شده باشد که در این صورت، درخت و محصول، مال صاحب اصله یا حبه خواهد بود، اگر چه بدون رضای صاحب زمین کاشته شده باشد.»
مالکیت تبعی نسبت به نتایج حیوان
این نوع از انواع مالکیت تبعی، در ماده ۳۴ قانون مدنی، مورد پیش بینی قانون گذار، قرار گرفته است. این ماده مقرر میدارد نتایج حیوانات در ملکیت، تابع مادر است و هر کس مالک مادر شد، مالک نتایج آن هم خواهد شد. "
آثار مالکیت تبعی
حق تصرف در آنچه به واسطه مالکیت تبعی، شخص مالک آن است؛ تا مادامی که این تصرف، خلاف شرع و قانون نبوده و مخالف حقوق دیگران نباشد.
حق نقل و انتقال آنچه به واسطه مالکیت تبعی، شخص مالک آن، است؛ نظیر انتقال به واسطه بیع یا هبه یا صلح و…
حق هرگونه انتفاع و بهره برداری از چیزی که شخص، به واسطه مالکیت تبعی، مالک آن است؛ البته به شرطی که خلاف شرع و قانون نباشد.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
بررسی فقهی انتخاب اصلح و صالح مقبول.pdf
331.6K
#اصول
#مقاله
تطبیق قاعدۀ اصولی «دفع افسد به فاسد» که در باب تزاحم می خوانیم بر مسأله انتخابات:
امروزه مسئله «انتخاب اصلح»، یکی از پرچالش ترین مسائل سیاسی بین گروه های مرجع سیاسی است. این مقاله می کوشد با بررسی تطبیق دو قاعده فقهی «میسور» و «مقیس» این چالش پیچیده را طرح و نشان دهد که تنازل از فرد اصلح به صالح مقبول، با موازین فقهی مغایر است. همچنین مشروعیت انتخاب اصلح و عدم مشروعیت انتخاب صالح مقبول، ارتباط مستقیمی با بحث کارامدی دارد. بنابراین، باید برای برچیده شدن موانع کاذب مقبولیت نامزد اصلح، به عنوان مقدمه واجب عمل کرد. در پایان نیز، مبانی فقهی حرمت کناره گیری فرد اصلح از انتخابات، بررسی شده است.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
واکاوی قاعده دفع افسد به فاسد از دیدگاه مذاهب فقهی.pdf
861.5K
واکاوی قاعده دفع افسد به فاسد از دیدگاه مذاهب فقهی
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
سؤال اول:
آیا با وجود کاندیدای اصلح ،برای ما جایز است که به خاطر جهاتی ، به کاندیدای صالح رای بدهیم؟
مقالات فوق را بخوانید. حداقل ورق بزنید.
نیز مقاله:
بررسی فقهی و حقوقی کارآمدی قاعده دفع افسد به فاسد
نویسندگان:
گل محمدی هوشنگ | آیتی سیدمحمدرضا | رحمان ستایش محمدکاظم | رحمان ستایش محمدکاظم
نشریه:
پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)
اطلاعات دوره:
سال: 1401
دوره: 18
شماره: 67
صفحات: 176-198
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
ـ﷽
فقط انتخاب اصلح
حجتالاسلام و المسلمین شیخ مهدی مروارید:
” نظام جمهوری اسلامی مبنایش اجرای احکام اسلامی و تکیهگاه او اسلام است، و مردم نباید اجازه بدهند این نظام تضعیف شود.
• همگان وظیفه دارند، در جهت شناخت افراد اصلح تلاش کنند تا فردی مناسب و دارای صلاحیت واقعی انتخاب شود.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📚 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
#حضور حداکثری
#انتخاب اصلح
می دانید بر عکس «یار مهدیم» چی می شود؟
ان شاءالله همه با هم رأی می دهیم.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#حدیث
#مهدویت
آنچه می خوانید عبارات ابن عربی دربارۀ حضرت مهدی است که در فتوحات مکیه نوشته است.
بسیاری از این عبارات با احادیث منقول از ائمه معصومین علیهم السلام سازگار است:
اعلم أيدنا اللَّه أن لله خليفة يخرج و قد امتلأت الأرض جورا و ظلما فيملؤها قسطا و عدلا لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد طول اللَّه ذلك اليوم حتى يلي هذا الخليفة من عترة رسول اللَّه ص من ولد فاطمة يواطئ اسمه اسم رسول اللَّه ص جده الحسين بن علي بن أبي طالب يبايع بين الركن و المقام يشبه رسول اللَّه (ص) في خَلقه و ينزل عنه في الخُلق لأنه لا يكون أحد مثل رسول اللَّه (ص) في أخلاقه و اللَّه يقول فيه وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم
بدان که برای خداوند، خليفه ای است که ظاهر میشود در حالی که زمین از ظلم و ستم، آکنده شده پس زمین را از عدل و داد پر میکند. اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی نمانده باشد خداوند آن را به قدری طولانی میکند تا این خلیفه ظاهر گردد. او از عترت رسول اللَّه (ص) از نسل فاطمه (س)است، همنام پیامبر و جدش حسين بن علي بن أبي طالب (ع) است. میان رکن و مقام با او بیعت میشود. در خلقت شبیه رسول اللَّه (ص) است و در اخلاق از پیامبر پایین تر (ص) است زیرا در خلق و خو، هیچکس مانند رسول اللَّه (ص) نیست و حق تعالی در مورد پیامبر میفرماید: إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم
الفتوحات المكية، ج۳، ص: ۳۲۸
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم
🔰مرور بخشهایی از بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از رأی اولیها و خانوادههای شهدا
🔹 انتخابات قوی و پرشور یکی از ارکان اداره درست کشور است.
🔹 اگر به دنیا نشان دهیم که ملّت در صحنههای مهم و تعیین کننده کشور حضور دارند کشور را نجات دادیم و پیش بردیم.
🔹 اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر میکنند، هیچ کس سود نمیبرد.
🔹 شرکت در انتخابات، کاری آسان اما با نتایج بزرگ است.
🔹 ناظران سیاسی دنیا از همه بیشتر از حضور مردم میترسند چون قدرت آن را دیدهاند.
🔹 به همه یادآور میشوم! ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویههای جناحی و گروهی.
🔹 نتیجه انتخابات قوی، برداشته شدن مشکلات کشور است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
#انتخاب_مردم #عرصه_حضور
#حوزه_علمیه_قم #مرکز_بسیج_اساتید
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📱کانال مرکز
🌐 سایت مرکز
🎥 آپارات مرکز
دروس الشباب
🔰مرور بخشهایی از بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از رأی اولیها و خانوادههای شهدا 🔹 ان
تعبیرهای زیر قابل توجه است:
انتخابات قوی
شرکت در انتخابات
قدرت حضور مردم
منافع ملی #نه منافع جناحی یا گروهی
نتیجۀ انتخاب در حل مشکلات کشور