eitaa logo
کانال اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی سبحانی مدّ ظله
3.1هزار دنبال‌کننده
915 عکس
65 ویدیو
57 فایل
این صفحه اطلاع رسانی، در بردارنده فعالیت های مؤسسه امام صادق (ع) و اخبار آیت الله العظمی سبحانی است. وب سایت: www.imamsadiq.org www.shia.ir شبکه اجتماعی: اینستا: instagram.com/sobhani_ir/ تلگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
37.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیانات آیت الله العظمی سبحانی🔺 بمناسبت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و حضرت امام رضا - علیه السلام https://eitaa.com/e_sobhani
🔸پیام آیت الله العظمی سبحانی بمناسبت تجلیل از خیرین سلامت و ستاد های مردمی بسم الله الرحمن الرحیم (وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ) (مائده 32) انسان در از منظر اديان آسمانى موجودى ارزشمند و وديعه الهى در روى زمين است و در ميان همه آفريده ها كرامت و عزّت خاصى دارد، در آیه ای از قرآن مجید که در طلیعه سخن بدان اشاره شد خداوند متعال می فرماید: «وهر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است». در این روهای سخت که سلامت و امنیت روانی جامعه در التهاب و نگرانی بسر می برد بسیاری از انسانهای شریف، بدون هیچ چشم داشتی به رفع مشکلات مردم پرداخته و خیرین، با انفاقِ مال خود برای خشنودی رضای خود قدم گذاشته که هرآینه خداوند نیکوکاران را دوست میدارد. و نیز کادر درمانی در حوزه سلامت که انصافاً از جان گذشتگی کرده و در این مدت و حتی در ایام نوروز دور از خانه و کاشانه به مدد هم نوعان خود شتافتند، مصداق همین آیه مبارکه هستند تو گویی «همه مردم را زنده کرده اند». اینجانب نیز به همین مناسبت که جلسه ای برای تجلیل از خیرین سلامت و ستاد های مردمی و همه خادمان و دسوزان تشکیل شده است - جا دارد که از همه مردم شریف که با کمکهای انسان دوستانه وهمچنین کسانی که داوطلبانه در همه حوزه ها به رفع مشکلات و یاری هم نوعان خود شتافتند و با تلاش شبانه روز خود در این اقدام خدا پسندانه قدم گذاشتند، صمیمانه سپاسگزاری کنم از خداوند متعال سعادت دنیا و آخرت را برای همه عزیزان مسئلت دارم. شکرالله سعیهم. قم جعفر سبحانی 99/04/4 https://eitaa.com/e_sobhani
بسمه تعالی حضور محترم حجة الاسلام و المسلمین جناب آقای شهرستانی - حفظه الله من الآفات و العاهات با اهداء سلام: بدین وسیله کمال سلامتی آن وجود مبارک را از خداوند متعال خواهانم. لک یا منازل في القلوب منازل،.. ارادتمندان پیوسته از خداوند متعال صحت و سلامت وجود شریف را خواستارند. با تقدیم احترام جعفر سبحانی 99/04/10 @e_sobhani
🔸آیین غبارروبی مضجع شریف رضوی-یکم مرداد 1398 https://eitaa.com/e_sobhani
🔸دلايل امامت امام رضا علیه السلام - علاوه بر ادّلۀ امامت ائمه دوازده‌گانه شيعه، از قرار ذيل است: ۱. تصريح امام موسى كاظم به امامت امام رضا عليه السّلام، كه در روايات متعدد وارد شده است (كافى، ج ۱، ص ۳۱۹؛ ارشاد، ص ۹۵؛ كفاية الأثر، ص ۸۲) شيخ مفيد دوازده تن از اصحاب امام كاظم عليه السّلام را كه موضوع جانشينى و امامت امام رضا عليه السّلام را نقل كرده‌اند، نام برده است (ارشاد، ص ۵۹۱) از جمله آنها داود رقى است، او مى‌گويد: «به حضرت موسى بن جعفر عرض كردم: امام ما پس از رحلت شما كيست‌؟ حضرت به فرزند بزرگوارش امام رضا عليه السّلام اشاره كرده فرمود: امام شما پس از من او (امام رضا) مى‌باشد (كافى، ج ۲، ص ۸۹) ۲. تصريح پيامبر خدا به امامت امام رضا عليه السّلام از دلايل مهم امامت آن حضرت است كه در روايات به آن تصريح شده است؛ در روايتى كه از سلمان، صحابو بزرگ نقل شده آمده است: پيامبر اسلام وقتى به ائمه دوازده‌گانه بعد از خود اشاره مى‌كند، سلمان از آن حضرت مى‌خواهد كه به نام‌هاى آنان نيز تصريح نمايد، ازاين‌رو پيامبر همه آن بزرگواران را به اسم نام مى‌برد كه امام رضا عليه السّلام هشتمين امام در ميان آنها مى‌باشد (كفاية الاثر، ص ۴۲؛ غاية المرام، ج ۱، ص ۲۴۲) همچنين از جابر روايت شده كه پيامبر نام مبارك على بن موسى الرضا عليه السّلام را جزء ائمه دوازده‌گانه ذكر فرموده است (كمال الدين، ص ۲۵۲؛ الميزان، ج ۴، ص ۴۰۹؛ ينابيع الموده، ج ۳، ص ۲۹۹). ۳. از ديگر دلايل امامت آن حضرت مى‌توان به مسئلۀ عصمت در آن حضرت ياد نمود، زيرا تنها معصوم در آن دوران آن حضرت بوده است، پس او امام است (شرح جمل العلم و العمل، ص ۲۱۵). ۴. گستردگى علم و آگاهى امام رضا عليه السّلام به تمام احكام شرعى از ديگر دلايل امامت آن حضرت است (ارشاد، ج ۲، ص ۲۳۹) زيرا هيچ‌كس غير از آن حضرت در آن زمان داراى چنين ويژگى نبوده است (مناقب، ج ۴، ص ۳۳۲) امام رضا عليه السّلام در مناظره‌اى كه از طرف مأمون برگزار گرديد، همۀ سران مذاهب و اديان از قبيل يهودى، مسيحى، زردشتى، برهمن، صابئى، منكر خدا... را در بحث مغلوب نمود (عيون، ج ۱، ص ۲۳۹) علاوه بر آن، خبر دادن آن حضرت از امور غيبى و آشنايى به تمام لغات از ديگر دلايل امامت آن حضرت مى‌باشد، اباصلت هروى مى‌گويد: «كان الرضا عليه السّلام يكلّم الناس بلغاتهم فقلت له فى ذلك فقال: يا أبا صلت أنا حجة اللّه على خلقه و ما كان اللّه ليتخذ حجّة على قوم و هو لا يعرف لغاتهم؛ امام رضا عليه السّلام با مردم به زبان خودشان گفت و گو مى‌كرد، روزى به آن حضرت عرض كردم يابن رسول اللّه از آشنايى شما با اين زبان‌ها در شگفتم‌؟ حضرت فرمود: اى ابا صلت من حجت خدا بر خلق او هستم و حق تعالى حجتى را بر قومى فرانگيرد، در حالى‌كه آن حجت به لغت‌هاى ايشان آشنا نباشد (مناقب، ص ۳۳۳؛ كشف الغمه، ج ۳، ص ۱۱۹). ————————————————— دانشنامه کلام اسلامی، صفحه: ۴۴۶، مؤسسه امام صادق علیه السلام، قم - ایران، 1387 ه.ش. https://eitaa.com/e_sobhani
🔸دیدار مدیر حوزه های علمیه 🔸در این دیدار ضمن تشکر از خدمات و تلاشهای آیت الله اعرافی در مدیریت حوزه های علمیه، نکاتی را بیان داشتند: 🔸تقویت منبر حسینی برای تبلیغ مردم به دین و اخلاق، از اولویت های شورای مدیریت حوزه قرار گیرد. 🔸 سیاست غلط «محصل دائم العمر» در حوزهای علمیه اصلاح گردد و طلاب پس از تحصیل به بلاد بازگردند، بسیاری از مساجد امام جماعت ندارند. 🔸 طلاب در مسیر تبلیغ و تعلیم قرار گیرند. 🔸 فاصله طبقاتی بین طلاب - بعلت جذب اندکی از طلاب به مجموعهای دانشگاهی و ... – آسیب هایی را به انگیزه تحصیل در طلاب وارد کرده است. 🔸طلاب پس از مدارسو سطح رها نشوند، اطاق مخصوصی راه و مسیر آنها را رصد کنند. 🔸در مورد کتاب درسی فکری کنید، تا مطالب عمیق، در قالب های امروزی در اختیار محصلین قرار گیرد. عکس آرشیوی است. https://eitaa.com/e_sobhani
tohid - sherk azari.pdf
2.11M
انتشار دیجیتال (pdf) کتاب «مرزهاى توحيد و شرک» به زبان آذزبایجانی🔺 Ayяtullah Шeyx Cяfяr Sцbhanи QURANИ-KЯRИMDЯ ТЮVHИD VЯ ШИRK МЯSЯLЯLЯRИ (Tюhиd vя шиrkи тanыmaныn йollarы) —————🔻 مقدّمه مؤلّف: الحمد للّه ربّ العالمين، و الصلاة و السّلام على سيدالمرسلين و آله و صحبه المنتجبين. كتابى كه پيش روى شماست، مباحث فشرده اى پيرامون توحيد و شرك در قرآن كريم است كه به نسل رو به رشد و فرزندان امت اسلامى تقديم مى كنيم. بدان اميدكه گامى در راه حفظ كيان و وحدت كلمه مسلمانان و نجات آنان از چنگال شرك و راهنمايى به دژ مستحكم توحيد برداشته باشيم. همان طور كه مى دانيد هدف برتر تمامى انبياء الهى، ستيز با شرك و ويران نمودن پايگاههاى شرك آلوداست. (وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِى كُلِّ اُمَّة رسولاً أَنِ اعْبُدوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ). نحل/36. «ما در هر امتى رسولى برانگيختيم كه خداى يكتا را بپرستيد و از طاغوت اجتناب كنيد». مسئله توحيد و شرك از مسايل مهم عصر ما به شمار مى رود، به ويژه آنكه دست مايه اى براى گسستن وحدت مسلمانان و صفوف آنان شده است. بنابر اين بر هر مسلمانى حفظ توحيد كلمه و مستحكم ساختن روابط خود با برادران دينى، واجب و لازم است. بيشترين سخن در اين كتاب درباره «توحيد در عبادت» است، آنهم نه درباره اصل كلّى آن كه مورد اتّفاق همه مسلمانان است، بلكه درباره مواردى كه تصوّر شده كه انجام آنها با اين اصل كلى هماهنگ نيست و به اصطلاح علما و دانشمندان، گفتگو درباره كبراى قياس (ايّاك نعبد) نيست، بلكه سخن درباره موضوعاتى است كه تصور شده از مصادق پرستش خداست. لینک کتاب در سایت -
TOVZİHUL-MƏSAİL- Ayətullah əl-uzma Cə’fər Subhaninin (Azeri-latin).pdf
5.52M
انتشار دیجیتال (PDF)توضیح المسائل🔺 آیت الله العظمی سبحانی به ضمیمه اصول عقائد به زبان آذری (فونت لاتین) لازم به توضیح است این فایل توسط یکی از شاگردان ایشان ( حجه الاسلام جابری ) سال 1387 ترجمه شده و نسخه دیجیتال آن در اختیار علاقمندان قرار میگیرد “TOVZİHUL-MƏSAİL” Həzrət Ayətullah əl-uzma Cə’fər Subhaninin (damət bərəkatuh) fətvalarına müvafiq https://eitaa.com/e_sobhani
“ТОВЗИҺУЛ-МӘСАИЛ” (Azeri-Cyrillik).pdf
5.57M
انتشار دیجیتال (PDF) توضیح المسائل 🔺 آیت الله العظمی سبحانی به ضمیمه اصول عقائد به زبان آذری (فونت سریلیک) .لازم به توضیح است این فایل توسط یکی از شاگردان ایشان ( حجه الاسلام جابری ) سال 1387 ترجمه شده و نسخه دیجیتال آن در اختیار علاقمندان قرار میگیرد ТОВЗИҺУЛ-МӘСАИЛ Һәзрәт Ајәтуллаһ әл-узма Ҹә’фәр Субһанинин https://eitaa.com/e_sobhani
بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله وإنا إليه راجعون 🔸در این ایام که جامعه انسانی با امتحانات گوناگون روبرو می شود خبر درگذشت فاضل محترم و وارسته ثقة الاسلام آقای حاج سید علی نوری نسب را دریافت کردیم آن فقید سعید سالیانی در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل بود و در این مسیر همت بلند و نظم و پشتکار قوی داشت. بدینوسیله مراتب تسلیت حضرت آیت الله العظمی سبحانی را به فرزندان عزیز و سایر بستگان وی ابلاغ نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید پاداش بزرگ و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت می داریم. دفتر آیت الله العظمی سبحانی https://eitaa.com/e_sobhani
هدایت شده از شفقنا
🔹حجت اسلام ‏والمسلمین دکتر محمدصفر جبرئیلی در گفت وگو با شفقنا درباره حیات علمی حضرت آیت الله العظمی سبحانی، اظهار کرد: 🔸حضرت آیت الله سبحانی همواره از امر تبلیغ در سطح طبقات مختلف کوتاهی نمی کنند 🔸ایشان همچنان در مجالس علمی داخی و خارجی شرکت می کنند 🔸 دغدغه مردم را دارند و مشکلات را گوشزد می نمایند متن کامل گفتگو👇👇👇 https://fa.shafaqna.com/news/970050/ 🔴با شفقنا در ایتا همراه شوید 👇 🆔️ https://eitaa.com/shafaqna_com
001.wav
7.48M
🎙 فایل صوتی🔺 توصیه آیت الله سبحانی در مورد دفع بلا يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ. ...... https://eitaa.com/e_sobhani
🔸حضرت آیت الله العظمی سبحانی در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم تذکر لسانی از سوی کسانی که دلسوزانه امر و نهی کنند ، حتما بر فرد خاطی اثرگذار خواهد بود. استفاده از ظرفیت های مردمی برای پایداری و توسعه فراگیر امنیت در جامعه تاکید کرد و گفت: طرح های امنیت محله محور در پیشگیری از وقوع جرایم موثر است و می تواند خلاء های حضور پلیس در برخی محلات را جبران کند. هرگونه پیشرفتی در سایه امنیت حاصل می شود ، بنابراین برای ایجاد و حفظ امنیت ، توصیه های فراوانی صورت گرفته و بر این اساس پیشرفت های کشور مرهون تولید کنندگان و حافظان امنیت است به گونه ای که اگر امنیت نباشد، کار نظام دچار سکته می شود. تامین امنیت کشور امر بسیار مهمی است لکن هیچ مجرمی نباید احساس امنیت داشته باشد و به اعمال مجرمانه خود ادامه دهد. سردار " سید محمود میرفیضی " فرمانده جدید انتظامی استان قم نیز در ابتدای این دیدار گزارشی از روند اقدامات و عملکرد پلیس استان ارائه و ابراز داشت: هوشمند سازی پلیس برای تسریع در خدمات رسانی در دستور کار قرار دارد. وی با اشاره به بهره گیری از تجهیزات و فناوری های پیشرفته برای توسعه امنیت پایدار گفت : امروزه پیشرفت در برنامه های اجرایی امنیت پایه ، مستلزم استفاده از تجهیزات و فناوری های نوین برای تحقق این امرمهم است. https://eitaa.com/e_sobhani
🔸پاسخ به یک سؤال: اگر شخصى در حال بيمارى كه منجر به فوت وى شده است تمام اموال خود را به ديگرى صلح كند آيا صلح‌نامۀ وى صحيح است‌؟ بسمه تعالى: چنين مصالحه‌اى در بيمارى منجر به موت فقط در ثلث مال نافذ است و بيش از ثلث نياز به اجازۀ ورثه دارد و به تعبير فقهى منجزات مريض از ثلث مال است. واللّٰه‌العالم https://eitaa.com/e_sobhani
🔸پیام تسلت آیت الله سبحانی بمناسبت درگذشت مرحوم آقای حاج حسین حسین خواه بسم الله الرحمن الرحیم (انالله و انا الیه راجعون) درگذشت انسان وارسته، خادم راستین دین،یار و یاور نیازمندان، جناب آقای حاج حسین حسین خواه را با کمال تأسف و تأثر دریافت نمودم و در هاله ای از غم و اندوه فرو رفتم. فقید سعید، در امور عام المنفعه و نشر آثار دینی، و جذب جوانان و دانشگاهیان برای بهره گیری از آثار ارزشمند دینی ساعی و کوشا بود، با داشتن مشاغل فراوان، رنج نشر مجله مکتب اسلام را حدود نیم قرن پذیرا بود. اینجانب این ضایعه را به همشهریان عزیز، و دوستان و همکاران عزیز او، و کلیه خانواده حسین خواه، به ویژه فرزند برومند او جناب مجتبی حسین خواه تسلیت میگویم و به خواست خدا ادامه دهنده راه والد خواهند بود ، از خداوند بزرگ برای آن عزیز از دست رفته علو درجه و بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه الهی خواهانم. قم –حوزه علمیه جعفر سبحانی https://eitaa.com/e_sobhani
پیام آیت الله سبحانی به مناسبت جشنواره بین اللملی کتاب سال استان قدس رضوی🔻 بسم الله الرحمن الرحیم ﴿ ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴾ شكى نيست كه قلم نگهبان فرهنگ و وسيلۀ پيشرفت علم و دانش است و اگر قلم در كار نبود، تمدن بشرى مصون نمى‌ماند و انديشه‌ها و افكار، غالباً به فراموشى سپرده مى‌شد، زيرا وسيلۀ ثبت عمومى همان قلمى بود كه در اختيار بشر بود ولى در عين حال اين قلم چه بسا مايۀ بدبختى و شرمسارى و عقب ماندگى ملّت‌ها مى‌گردد، تو گويى اين قلم بسان شمشيرى دو لبه است و بستگى دارد به اين كه در دست چه كسى قرار گيرد. انسان از روزى كه با قلم آشنا شد، از دو بيان برخوردار گشت: يكى بيان زبانى، ديگرى بيان قلمى، ولى بيان زبانى ثابت و پايدار نبوده، در حالى كه بيان قلمى از ثبات برخوردار بوده است. در روايات ما مركّب دانشمندان بر خون شهدا ترجيح دارد، گاهى انسان از خود سؤال مى‌كند چگونه مركب دانشنمدى كه در گوشۀ كتابخانه نشسته و صفحاتى را نگاشته است، بر خون شهيدى كه هستى خود را در راه خدا داده است، برترى پيدا مى‌كند؟ پاسخ آن اين است كه قلم دانشمندان، و حركت‌هاى علمى آنان، شهيدان را تربيت مى‌كند، و آنها را به جبهه مى‌فرستد، و اگر اين آموزش‌ها نبود هرگز شهيدى در معركۀ جنگ شربت شهادت نمى‌نوشيد. قلم‌هاى بزگانی همچون صدوق‌ها و مفيدها و طبرسى‌ها و بعداً شرف الدين و علاّمۀ امينى و علاّمه طباطبايى‌ها توانستند آرمان‌هاى دينى و عقايد اسلامى و ارزش‌هاى اخلاقى را از گزند روزگار حفظ كرده و شياطين دين را از دستبرد به امانت‌هاى الهى مأيوس سازند. اصولاً حافظ و نگهبان اصول و فروع اسلام، قلم و خامه دانشمندان است. پس از رحلت پيامبر اسلام - صلى الله عليه و آله و سلم، نگارش حديث از طرف خلفاء ممنوع گرديد، و آنچه هم از سخنان آن حضرت در حال حيات وى نوشته شده بود، به آتش كشيده شد. علما و دانشمندان شيعه، با امكانات بسيار كم و در خوف وتقيه، قريب ده هزار كتاب نوشته و اصول اربعمائه معروف، بخشى از آنها است. امامان بزرگوار، پيوسته اصحاب خود را به نگارش حديث دعوت مى‌كردند، و مى‌فرمودند: «احتفظوا بكتبكم فانّكم سوف تحتاجون اليها». قلم و خامه‌هاى بزرگان شيعه بود كه به مذهب، از آسيب دشمنان صيانت بخشيد، در دوران شكوفايى، مسائل كلامى، و ظهور مذاهب و عقايد، قلم به دستان شيعه، در كمين مخالفان نشسته با نگارش ردّيه‌ها به تيرهاى مسموم آنان پاسخ گفتند. كافى است به فهرست آثار بزرگانى مانند هشام بن الحكم، و فضل بن شاذان و شيخ مفيد، مراجعه شود و خواهيم ديد كه بخش اعظم آثار علمى آنان را ردّيه‌ها، و پاسخ‌گويى به شبهات تشكيل مى‌دهد. سخن درباره اهميت قلم فزون بر آن است كه در اين جا به آن اشاره شود، كافى است كه در مفاد اين حديث كه از اهل بيت عصمت و طهارت رسيده است دقت كنيم: صداى گردش قلم‌هاى دانشمندان به هنگام نوشتن؛ صداى گام‌هاى مجاهدان در ميدان جهاد؛ صداى نخ ريسى زنان پاكدامن. بخش نخست، اشاره به ركن فرهنگى جامعه و بخش دوم اشاره به قدرت نظامى وسومى اشاره به قدرت اقتصادى است، در واقع هر تمدنی بايد در سعادت خود، از اين سه چيز بهره بگيرد. متأسفانه امروز بسيارى از قلم‌ها در خدمت فساد و اشاعۀ فحشا و به يك معنى در خدمت بيگانگان است. به اميد روزى تمام قلم‌ها در مسير سعادت بشرى قرار گيرد. این‌جانب برای تمامی نویسندگان ارجمندی که برای احیای امر اهل‌بیت قلم می‌زنند و تمامی شرکت‌کنندگان و متصدیان این جشنواره آرزو توفیق روزافزون دارم و امیدوارم که همگان مشمول دعای خیر حضرت ثامن‌الحجج علیه‌ السلام باشند با تقدیم احترام قم – موسسه امام صادق (ع) جعفر سبحانی https://eitaa.com/e_sobhani
🔴قرائت پیام آیت‌الله جعفر سبحانی، به مناسبت دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که صبح امروز. https://eitaa.com/e_sobhani
🔹مولودى پر خير و بركت در خانوادۀ امام رضا عليه السلام و در محافل شيعه، از حضرت جواد عليه السلام، به عنوان مولودى پر خير و بركت ياد مى‌شد. چنان‌كه «ابويحياى صنعانى» مى‌گويد: روزى در محضر امام رضا عليه السلام بودم، فرزندش ابوجعفر را كه خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «اين مولودى است كه براى شيعيان ما، با بركت‌تر از او زاده نشده است». شيخ مفيد، الإرشاد، ص 319؛ طبرسى، إعلام الورى بأعلام الهدىٰ‌، ص 347؛ فتّال نيشابورى، روضة الواعظين، ص 261؛ كلينى، اصول كافى، ج 1، ص 321؛ على بن عيسى اربلى، كشف الغمّة، ج 3، ص 143. https://eitaa.com/e_sobhani
- تفسیر «منیة الطالبین» تالیف آیت الله العظمی سبحانی جلد 10 ( مشتمل بر تفسیر سوره انعام) منتشر شد🔺 تفسیر ترتیبی منیة الطالبین که مجلدات 10- 30 آن تا کنون منتشر شده است الباقی مجلدات بحول قوه الهی که مجلدات 1 -9 را تشکیل خواهند داد، انشالله در آینده چاپ خواهند شد. -
🔸مناظره امام باقر با یکی از سران خوارج گروه خوارج، با تمام جهالت و نادانى كه داشتند، در تنزيه خدا از جسم و جسمانيات به شيعه نزديكتر بودند و شايد علّت آن اين است كه سران خوارج، مدتها پاى منبر اميرمؤمنان (ع) و سخنرانى‌هاى ايشان بودند و اعتقاد به تنزيه براى آنان نهادينه شده بود، ازاين جهت، بزرگان خوارج، امام باقر (ع) را به آزمون كشيدند تا نظر او را دربارۀ تنزيه خدا از زمان و مكان بدانند. خدا از كِى بوده است‌؟ نافع بن أزرق از سران خوارج در عصر امام باقر (ع) همراه با فرد ناشناس ديگرى با امام (ع) به مناظره پرداختند. نافع: به من بگو خدا از كى بوده است‌؟ (خدا از كى و در چه زمانى پديد آمده ا ست‌؟) امام باقر (ع): تو به من بگو خدا، كى نبوده است تا من به تو بگويم از كى پديد آمده است! منزّه است پروردگار من كه پيوسته بوده و خواهد بود، او يگانه است و بى‌نياز. هرگز همسر و فرزندى انتخاب نكرده است.( كافى، ج ۱، ص ۸۸.) پاسخ امام باقر (ع) آن چنان محكم و استوار بود كه او سكوت را برگزيد و ديگر سخنى نگفت ما در توضيح سخن امام (ع) يادآور مى‌شويم: مفهوم خدا، برابر با «واجب الوجود» است، آن كس كه وجود او ضرورت دارد، مسبوق به عدم نخواهد بود تا دربارۀ او سؤال شود كه از كى به وجود آمده است‌؟ افزون بر اين، زمان و مكان دو پديدۀ امكانى هستند كه خدا آنها را پديد آورده است. ديگر نمى‌توان همراه خدا، زمان و مكانى را انديشيد كه خدا در آن مكان قرار بگيرد و در يكى از اجزاى زمان پديد آيد. افراد عامى و ساده‌لوح، گاهى مى‌گويند: خدا ما را آفريده، پس خدا را چه كسى آفريده است‌؟ در اين پرسش تناقض وجود دارد، زيرا معنى خدا اين است كه هيچگاه مسبوق به عدم نبوده و وجود او ضرورى است، و چيزى كه چنين ويژگى دارد بى‌نياز از آفريننده خواهد بود. آن كس آفرينش مى‌پذيرد كه مسبوق به عدم و نيستى باشد، آن گاه، جامۀ هستى را بر تن كند و خدا از اين انديشه پيراسته است. فرد ناشناس: چه چيزى را پرستش مى‌كنيد؟ امام باقر (ع): خدا را. فرد ناشناس: آيا او را ديده‌ايد؟ امام باقر (ع): بله، او را ديده‌ايم. اما او را با اين ديدگان ظاهرى نديده‌ام. او را به ديدگان دل در پرتو ايمان، ديده‌ايم، او برتر از آن است كه با مخلوقى مقايسه يا با اين حواس پنجگانه درك شود. او هرگز شبيه انسان نيست. او به وسيلۀ نشانه‌هاى خود، شناخته مى‌شود. او در داورى، ظلم نمى‌كند. اين است خدايى كه جز او خدايى نيست. فردناشناس مجلس را ترك گفت و از بيان شيواى امام (ع) به وجد آمد و اين آيه را زمزمه مى‌كرد: (اللّٰهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسٰالَتَهُ‌) ( كافى، ج ۱، ص ۹۷.) ر.ک: سبحانی تبریزی، جعفر، مناظره‌های معصومان علیهم السلام، صفحه: ۹۳، انتشارات توحيد، قم - ایران، 1393 ه.ش. https://eitaa.com/e_sobhani