eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
265 دنبال‌کننده
189 عکس
30 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و حضرت امام صادق (ع) مبارک باد. ____ ✊️جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۴آذر، مصادف با میلاد رسول اکرم(ص) 📸 http://yon.ir/XQbTn 🔻چند حدیث نبوی پیرامون زکات: 🔸«لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ امّتم.» همواره در خير و خوبی‌اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند. 📚امالى طوسى، ص۶۴۷، ح ۱۳۴۰. 🔹«لِکُلِّ شَیئٍ زَکاةٌ وَ زَکاةُ الاَبدانِ الصِّیامُ» براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدن‌ها روزه است. 📚الکافى، ج۴، ص۶۲. 🔸«أُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِكُمْ وَأَرُدَّهَا عَلَى فُقَرَائِكُمْ» من مأمورم تا صدقه(زکات) را از ثروتمندانتان بگیرم و به فقرایتان بدهم. 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۷، ص ۱۰۵، ح ۷۷۶۲.   🔹«زَكُّوا أَمْوَالَكُمْ تُقْبَلْ صَلَوَاتُكُم.» زكات اموال خود را بپردازید تا نمازتان قبول شود.  📚جامع الاحادیث، ج۹، ص ۲۹. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۴آذر، مصادف با ولادت امام صادق(ع) 📸 http://yon.ir/erdAU 🔻 میلاد جامع علم و عمل و عبادت؛ پرچم دار شاهراه ولایت علوى؛ حضرت امام جعفر صادق(ع) تبریک و تهنیت باد. 🔶دوره ی امام صادق(ع) معاصر با پنج نفر از خلفای اموی و دو نفر از خلفای عباسی بود و بدنبال کشمکشِ قدرت‌ها و افول خلفای اموی و جایگزینی خلفای عباسی فرصتی مهیا شد تا ایشان در زمینه‌ی نشر علم و بروز امامت گام های مهمی را بنیان گذارد لذا شاهد بیشترین آمار حدیث از این امام بزرگوار در بین امامان هستیم. 🔻چند حدیث از امام صادق(ع) در مورد «زکات»: 🔸«مَا ضَاعَ مَالٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ بِتَضْيِيعِ اَلزَّكَاة» هيچ مالی در خشكي يا دريا ضايع و تلف نمی‌شود، مگر به خاطر آن كه زكات آن پرداخت نشده باشد. 📚جامع الاحاديث، ج ۹،ص ۳۳. 🔹«إِنَّ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَسْخَاهُمْ كَفّاً وَ أَسْخَى اَلنَّاسِ مَنْ أَدَّى زَكَاةَ مَالِهِ وَ لَمْ يَبْخَلْ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ فِي مَالِهِ» محبوب‌ترين فرد نزد خداوند، سخاوتمندترين آنان است و سخاوتمندترين مردم كسي است كه زكات مال خود را بدهد و از آنچه كه خداوند بر مال او واجب نموده، در مورد مؤمنين بخل نكند. 📚جامع الاحاديث، ج ۹، ص۶۵. 🔸«ما اَدّى اَحَدٌ الزَّكاةَ فَنَقَصَتْ مِن مالِهِ، وَلامَنَعَهَا اَحَدٌ فَزادَتْ فى مالِهِ.» با پرداخت زكات از ثروت كسى كم نشده، همانطور كه با خوددارى از پرداخت آن ثروت كسى زياد نشده است. 📚وسائل الشيعه، جلد۶، ص۱۲. 🔹«وَاِذا مُنِعَتِ الزَّكاةُ ظَهَرَتِ الْحاجَة» هنگامى كه زكات پرداخت نشود فقر و نياز بروز خواهد كرد. 📚اصول كافى، ۱، ۴۸۸، ح۳. 🔸«إنَّ اللّهَ لَـيَدْفَعُ بِمَنْ يُصَـلّى مِنْ شيعَتِـنا عَـمَّنْ لايُصَـلّى مِـنْ شيعَتِنا وَلَوْ اَجْمَعُوا عَلى تَرْكِ الصَّلاةِ لَهَلَكُوا، وَإنَّ اللّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُزَكّى مِنْ شيعَتِنا عَمَّنْ لايُزَكّى وَلَوْ أَجْمَعُوا عَلى تَـرْكِ الـزَّكاةِ لَهَلَكُوا.» خداوند به واسطه نمازگزاران شيعه، بلا را از شيعيانى كه نماز نمی‌خوانند دفع می‌كند، و اگر همه نماز را ترک كنند هلاک خواهند شد. و خداوند به خاطر زكات‌دهندگان شيعه، بلا را از كسانى كه زكات نمی‌دهند دفع می‌كند و اگر همه زكات را ترک كنند، نابود خواهند شد. 📚اصول كافى، ۲، ۴۵۱ ح ۱. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۵آذر، مصادف با روز بسیج مستضعفان 📸 http://yon.ir/8c3wJ ▪️امام خمینی (ره): «قضیه بسیج، همان مسئله‌ای است که در صدر اسلام بوده است. این مسئله جدید نیست، در صدر اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از و همه‌ی مردم و هر کسی در هر شغلی که است مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان.» 📚صحیفه امام خمینی (ره)، جلد۱۹، ص ۲۲۰. ▪️طبق فرمایش امام باقر(ع) بنای اسلام بر پنج چیز است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.(اصول كافى، ج۳، ص ۲۹.) بسیج به عنوان یک نهاد اجتماعی با هدف پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، به نوبه‌ی خود بخشی از وظیفه «احیاء زکات» را بر عهده دارد. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆 13 آذر ماه مصادف با روز بیمه 🔶امام صادق علیه السلام فرمودند: «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَا يَتْوَى فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ بَعْدَ أَدَاءِ حَقِّ اَللَّهِ فِيهِ مِنَ اَلتَّلَفِ.» اموال خود را از طريق پرداخت زكات بيمه كنيد. اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكى تلف نشود. 📚جامع الاحاديث، ج 9، ص 50. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ♨️ در خصوص نهاد insurance پرونده‌ای با تحلیلی متفاوت، کار شده است. از علاقه‌مندان دعوت می‌شود تا آن را مطالعه کنند: 🔸قمار نمیتواند نجات بخش بشریت باشد http://yon.ir/zuZqB 🔸مبانی توکل بر بیمه http://yon.ir/rfePY 🔸هدف از ابتلای مردم به مصیبت و راه حل قرآن http://yon.ir/sJbTI 🔸راه کار زکات، رقیب جدی بیمه http://yon.ir/AW1d6 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارشی مختصر از بنیاد زکات کانادا 🇨🇦 National zakat foundation ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۲۵ آذر مصادف با ولادت امام حسن عسکری(ع) 📸 http://yon.ir/sPxHo ▪️ضمن تبریک میلاد خجسته یازدهمین حجت خداوند، به همین مناسبت روایتی با موضوع اهمیت زکات انتخاب کردم. ▪️در فرازی از نامه‌ی مبارک امام حسن عسکری(ع) به جناب ابن بابویه قمی، آمده است: «تو را به رعایت تقوا و برپا داشتن نماز و اداى زکات وصیّت می‌کنم، زیرا کسى که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد.» 📚مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۵۲۷. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓#تقویم_جنبش 🖊#اختصاصی_جنبش 🔆۳۰ دی ماه مصادف با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها(به روایتی) ▪️«قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها –: جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ.» حضرت فاطمه زهرا فرمودند: خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک قرار داد. و نماز را برای پاکی از هر نوع تکّبر و زکات را برای #تزکیه نفس و رشد #روزی قرار داد 📚مستدرک الوسائل،محدث نوری،ج۷،ص۴۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠 مالیات؛ حکمرانی طاغوتی _ بخش اول ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۹ • یکی از اموری که دین مبین اسلام اهتمام عظیم و تأکیدهای فراوانی به آن دارد، رعایت حرمت اموال مردم است. همان‌گونه كه خون مسلمان محترم است و شارع مقدس به هيچ وجه اجازه نمی‌دهد به جان و خون انسان تعرض شود؛ در مورد مال مسلمان هم به هيچ‌وجه اجازه نداده و نمی‌دهد كسی به غير حق در مال ديگری تصرف كند. احترام مال مسلمان مثل احترام خون و عرض و آبروی اوست. • به طور کلی تقیّد در حق‌الناس جزء سفارشات جدی اسلام است. تصرف در مال غیر(دیگران)، دلیل می‌خواهد خواه این تصرف کوچک و بسیار جزئی باشد خواه بزرگ و وسیع. خواه تصرف‌کننده، حاکم جامعه باشد خواه یک شخص عادی. امام علی(ع) برای فهماندن این موضوع برای مردم، تعبیرات جالبی دارند: و اللّه ِ لأَن أبِيتَ على حَسَكِ السَّعدانِ مُسَهَّدا ، أو اُجَرَّ في الأغلالِ مُصَفَّدا ، أحَبُّ إلَيَّ مِن أن ألقَى اللّه َ و رسولَهُ يومَ القِيامَةِ ظالِما لِبَعضِ العِبادِ ، و غاصِبا لِشَيءٍ مِن الحُطامِ ! ··· و اللّه ِ لو اُعطِيتُ الأقاليمَ السَّبعَةَ بِما تَحتَ أفلاكِها على أن أعصِيَ اللّه َ في نَملَةٍ أسلُبُها جِلبَ(خَملَةَ) شَعِيرَةٍ ما فَعَلتُهُ! به خدا سوگند اگر شب را بر روى خار سعدان بيدار بگذرانم، يا مرا بسته در غل و زنجير بر زمين بكشند، خوش‌تر دارم از اين كه روز قيامت با دست آلوده به ستم بر بنده‌اى و غصب چيزى از حطام دنيا خدا و رسولش را ديدار كنم ... به خدا سوگند اگر هفت‌اقليم با آن‌چه در زير آسمان‌هاست به من داده شود به اين شرط كه با ربودن پوست جوى از دهان مورى خدا را نافرمانى كنم، هرگز چنين نخواهم كرد! (خطبه ۲۲۴، نهج‌البلاغه) • اساساً یکی از دلایل گرایش چشمگیر مردم به اسلام، همین موضوع احترام مال و جان مسلمان بوده و هست. مردم می‌دانند اسلام این اجازه را نداده که کسی به مال و جانشان تعرض کند. حکومت اسلامی نیز بر همین مبنا از مال و جانشان در برابر تجاوز، محافظت کرده و امنیت را برقرار می‌سازد. به طریق اولی نیز می‌دانند حکومت اسلامی تحت هیچ شرایطی، به اموال آن‌ها دست‌درازی نخواهد کرد. ناگفته نماند؛ علاوه بر مسلمانان، اهل ذمه نیز مال و جانشان محترم شمرده می‌شود. آن‌ها با انعقاد معاهده‌ای در ازای پذیرش یکسری تعهدات، می‌توانند در سایه حکومت اسلامی، زندگی کنند. از ناحیه داخلى، همه افراد ذمى در سراسر قلمروی اسلامى نسبت به هرگونه تجاوز و سوء قصد به جان، مال و ناموس و سایر حقوق مشروع و قانونى خود مورد حمایت حکومت اسلامى قرار می‌گیرند. از ناحیه خارجى نیز مسلمانان موظفند که در صورت تهاجم نیروهاى بیگانه به اهل ذمه ساکن قلمرو اسلامى، با تمام قوا به دفع تهاجم اقدام نمایند. • موضوع احترام اموال به قدری مهم است که پیامبر خدا، به خود اجازه نمی‌دادند قیمت کالاها را تعیین نمایند. انس بن مالک چنین نقل می‌کند: در زمان رسول الله قیمت‌ها افزایش یافت. مردم گفتند: ای رسول خدا! قیمت‌ها بالا رفت، آن‌ها(کالاها) را برای ما قیمت‌گذاری کن. حضرت فرمود: خداوند، قیمت‌گذار، سخت‌گیر و روزی‌دهنده است، و من امیدوارم در حالی خدا را ملاقات کنم که حتی یکی از شما در خون یا مال، از من طلبی نداشته باشید. «غَلَا السِّعْرُ فِي المَدِينَةِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صلَّى الله عليه وسلَّم، فَقَالَ النَّاسُ: يَا رَسُولَ اللهِ غَلَا السِّعْرُ، فَسَعِّرْ لَنَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُسَعِّرُ الْقَابِضُ الْبَاسِطُ الرَّازِقُ، وَإِنِّي لَأَرْجُو أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنْكُمْ يُطَالِبُنِي بِمَظْلَمَةٍ فِي دَمٍ وَلَا مَالٍ»(سنن ابن داود، ج۳، ص۲۷۲.) • در رابطه با احترام اموال، یک قاعده مسلّم فقهی وجود دارد: «من لا حرمة فی دمه لا حرمة فی ماله» (حرمت مال مسلمان مانند حرمت خون وی است) گفته می‌شود که این قاعده از این روایت گرفته شده: «لَا يَحِلُّ لَهُ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ وَ لَا مَالُهُ إِلَّا بِطِيبَةِ نَفْسِه» یعنی خون هیچ مسلمانی حلال نیست و همینطور مال هیچ مسلمانی نیز حلال نیست جز به رضایت و اختیار او. طبق این حدیث که با طریق معتبر صحیح نقل شده است، هر گونه تصرف بدون اذن و اجازه در اموال دیگران، حرام می‌باشد. • در بخشی از روایت طولانی از امام رضا (ع) وارد شده است: «لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ» هیچ مالی حلال نشده ، مگر از راهی که خداوند آن را حلال کرده باشد(اصول كافى- جلد ۳، صفحه ۶۳۳). سوال اینجاست که چرا مالیات غصب نیست؟ آیا می‌توان وجهی برای حلیت آن، یافت یا خیر؟ ادامه دارد ... https://telegram.me/e_zakat
💠 مالیات؛ حکمرانی طاغوتی _ بخش دوم ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۳۰ • «مالیات مبلغی است که افراد و یا مؤسسات برای تأمین بخشی از هزینه‌ها و تحقق برخی از اهداف دولت می‌پردازند و معمولاً متناسب با میزان درآمد و یا ثروت آن‌ها تعیین می‌گردد. مالیات یک پرداخت اختیاری از طرف افراد به دولت نمی‌باشد، بلکه پرداختی اجباری و قانونی است.»(فرهنگ حقوقی بلک، ۱۹۷۹، ص۱۳۰۷) مالیات به واسطه تصمیم حاکمیت، تعیین و از مردم أخذ می‌گردد و رضایت آن‌ها لحاظ نمی‌شود. این درحالی است که اموال مردم محترمند و نمی‌توان چنین اصل مهمی را نادیده گرفت. این مسئله موجب شده، بسیاری از صاحب‌نظران دنیا با مالیات مخالف باشند اما گروهی ترجیح دادند با پاک کردن صورت مسئله و توجیه تراشی، آن را طبیعی و ضروری جلوه دهند. برای مثال عده‌ای از همین افراد برای اثبات مالیات، اصرار دارند آن را یگانه منبع مالی حکومت‌ها معرفی کنند. اما باید توجه داشته باشیم، در واقعیت منابع مالی حکومت‌ها محدود به مالیات نیست و از تنوع برخوردار است. • هر چند بین اندیشه‌ها و مکاتب مختلف، تفاوت‌هایی در طرح‌ریزی زندگی بشر وجود دارد. اما با این حال نیاز به حکومت غالباً امری مشترک تلقی می‌گردد. یکی از لوازم برپانمودن آن، نیاز به بودجه مالی است. هر یک از این مکاتب به فراخور این‌که حاکمیت چه چارچوب وظایفی برعهده دارد، انواع مخارج مربوطه را تعیین می‌کند و متناسب با این هزینه‌ها، منابع مالی مورد نیاز مشخص می‌شود. • در نصوص، برای مفهوم مالیات ما به ازایی نمی‌توان یافت.(حتی واژه‌ای که تا حدودی این مفهوم را دربربگیرد، هم وجود ندارد.) اگر تعیین و ستاندن مالیات جزء حکمرانی اسلامی به شمار می‌آید، چطور می‌شود اسلام را برنامه‌ی کامل و جامع زندگی بدانیم اما نه تنها هیچ ضابطه‌ای از سوی شارع مقدس برای آن وجود نداشته باشد بلکه اصل آن هم از قلم بیفتد؟ بله؛ مالیات نه تنها وجهه شرعی ندارد. بلکه در زمره غصب قرار گرفته و نقطه مقابل برنامه اسلام برای حکمرانی است.(لازم به ذکر است در روایات از نوعی مالیات به نام «عشور»، شدیداً انتقاد شده است و عشریه‌بگیران، در ردیف دائم‌الخمرها و محتکران قرار داده شده‌اند.) • چطور ممکن است، عده‌ای حق و شایستگی حکومت بر مردم را داشته باشند، اما منابع مالی لازم برای حکمرانی از جانب خداوند تعریف و درنظرگرفته نشود؟ با بررسی آیات قرآن کریم و روایات، می‌توان به ساختار منابع مالی حکومت اسلامی دست یافت. جهت آشنایی اجمالی، این ساختار از سه بخش تشکیل می‌شود: ۱.بیت المال المسلمین ۲. زکات حکومتی ۳.بخشی از انفال بیت المال، از خراج و جزیه های گردآوری شده، تشکیل می‌گردد. صدقه حکومتی یا به عبارتی زکات حکومتی نیز شامل خمس فایده‌های مالی، زکات ظاهری اموال و فطریه است. انفال هم به اموال اختصاصی امام می‌گویند. حکومت اسلامی با این موارد، به خوبی می‌تواند جامعه را اداره کند. • هدف از این نبود که صرفاً افراد دارای مناصب حکومتی جابه‌جا شوند، بلکه قرار بود مدل اداره جامعه کاملاً تغییر کند و احکام اسلامی تحقق یابد. از این رو، ما باید به دنبال تحول گسترده در مناسبت‌های حکومتی می‌بودیم و با توجه به آرمان‌ها در شیوه حکمرانی، نهادها و ساختارها بازنگری می‌کردیم. متأسفانه جریان انقلابی به دلایل مختلف از این صحنه غافل شد، و به میدان نیامد. مسلماً عده‌ای این فضا را اشغال کرده و برنامه‌های سکولار مدنظر خودشان را پیاده کردند. یکی از این برنامه‌ها، بقای اصل مالیات و پروراندن ابعاد قانونی و اجرایی آن بوده و تا به حال اراده‌ای جدی برای تاسیس ساختار منابع مالی اسلامی شکل نگرفته است. • در کشور دو قانون با موضوع مالیات وجود دارد: تصویب قانون مالیات‌های مستقیم به سال ۱۳۴۵ بازمی‌گردد(که تاکنون چندین بار از سوی مجلس اصلاحاتی در آن شده است) و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در سال ۱۳۸۷ تصویب شده است. هر دو قانون با همان معیارها و ادبیات غربی نوشته شده و منقطع از انگاره‌های وحیانی است. مایه شگفتی است که با وجود برنامه اساسی اسلام برای تامین مالی حکومت، به نسخه‌های غربی رو آورده‌ایم؟ مگر بنایمان این بود که حکومت ما، حکومت متعارف باشد؟ آیا مسئولان کشور به سنجه‌های غربی بیشتر از سنجه‌های اسلامی باور و اعتماد دارند؟ آیا آن‌ها الگوهای غربی را کارآمدتر از الگوهای اسلامی میبینند؟ 🚩 مطالبه جنبش: سازمان مالیاتی کشور بایستی برچیده شود و دو قانون مالیاتی باید حذف گردند. البته طبیعی است که ساختار فعلی تا اجرای کامل ساختار آلترناتیو باید تداوم یابد. https://telegram.me/e_zakat
اسلام برای حکومت، ساختار منابع مالی دقیق و منحصر به فردی تعریف کرده است. این در حالی است که کشور را با #مالیات_متعارف اداره میکنند! ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
بروید سراغ کارهای نشدنی تا بشود! #احیاء_زکات ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم: چنانچه مالیات‌های منصوص، کفاف نیازها را ننمود، آنگاه حکومت اسلامی می‌تواند اقدام به وضع مالیات‌های حکومتی نماید. در غیر این صورت، اساساً وضع مالیات‌های حکومتی #فاقد_مشروعیت است. 📚کتاب منابع و مصارف بیت المال، ص119 و ص120 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠حدیث شماره ۱ نپرداختن زکات؛ همانند رباخواری لعنت پیامبر را به دنبال دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۷ اسفند، مصادف با زاد روز امام خمینی (ره) 📸 http://yon.ir/v2xk3 ▪️باور امام راحل؛ نسبت به جامعیت مکتب اسلام همواره امیدوار کننده و انگیزه ای برای حرکت به سمت آرمان های این انقلابِ الهی بوده است. ▪️امام خمینی: «اسلام یک چیزی نیست که برای یک طرف، قضیه فکر کرده باشد. اسلام در همۀ اطراف قضایا حکم دارد. تمام قضایای مربوط به دنیا، مربوط به سیاست، مربوط به اجتماع، مربوط به اقتصاد، تمام قضایای مربوط به آن طرف قضیه که اهل دنیا از آن بی‌اطلاعند. بیشتر در این معنا پافشاری دارد که همۀ احکامش یک احکام مخلوط به سیاست است؛ نمازش مخلوط به سیاست است؛ حَجش مخلوط به سیاست است؛ زکاتش سیاست است، ادارۀ مملکت است؛ خُمْسَش برای ادارۀ مملکت است.» ▫️۲۶شهریور ۱۳۵۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیاء زکات جهت افرایش فعالیت در زمینه رسانه و ویدیو، از علاقه مندان به این حوزه دعوت به همکاری می نماید. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠حدیث شماره ۳ زکات؛ همتای نماز قبولی نماز در گروی قبولی زکات است ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻علی‌رغم توصیه امام خامنه‌ای مبنی بر فراهم‌سازی همایش سالانه زکات، مسئولین محترم امسال به بهانه‌های واهی آن را برگزار نکردند! ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠حدیث شماره ۴ زکات؛ همتای نماز قبولی نماز در گروی قبولی زکات است ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🆔 twitter.com/e_zakat
🗓 🖊 🔆۱۴ اسفند، مصادف با روز احسان و نیکوکاری. 📸 http://yon.ir/76mfP ▪️امام خامنه ای: «انفاق حق محرومان بر ماست نه تفضل ما بر آنها بنابراین، روح انفاق و نیکوکاری بایستی در جامعه توسعه پیدا کند و جزو ایمان مردم بشود و هرکس بنا را بر این بگذارد که در اموالش واقعا برای محرومان حق قائل باشد؛ یعنی این را حق آنها بر خودش بداند؛ تفضل خودش بر دیگران نداند؛ به‌هرحال، ما در جامعه‌ی اسلامی باید این را به عنوان یک فرهنگ در بیاوریم.» [ ۱۳۷۰/۱۲/۱۴] ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۱۵ اسفند، مصادف با روز درختکاری 📸http://yon.ir/Ld53p ▪️رسولُ اللّه (ص) : «ما مِن مسلِمٍ يَغرِسُ غَرسا أو يَزرَعُ زَرعا ، فَيَأكُلُ مِنهُ إنسانٌ أو طَيرٌ أو بَهيمِةٌ ، إلاّ كانَت لَهُ بِه صَدَقةٌ» ▫️هر مسلمانى درختى بنشاند، يا كِشته اى بكارد و انسانى يا پرنده اى يا حيوانى از محصول آن بخورد ، براى وى محسوب شود. 📚(مستدرك الوسائل:۱۳ /۴۶۰ /۱۵۸۹۲ منتخب ميزان الحكمة:۲۴۴) ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠 اشاره ای به تفاوت‌های ما بین «مالیات‌ها» و «زکات‌های حکومتی» ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره 31 • پایه نظری «مالیاتهای متعارف»(Taxes) مطلقاً به علوم انسانی غیر توحیدی غرب برمی‌گردد و ابداً به مبانی قرآنی و روایی ارتباطی ندارد. این در حالی است که زکات‌های حکومتی(خمس، فطریه و زکات ظاهری) به همراه جزئیات احکام آنها از جانب خداوند تشریع شده است. • مالیات مبلغی است که مستقلاً از جانب حکومت‌ها تعیین می‌شود و به خاطر قدرت و سلطه، می‌توانند از اموال مردم - آنچه مورد دلخواهشان است - را بگیرند. اما متعلقات، نصابها، مقادیر، احکام و شرایط زکات‌های حکومتی همگی به طور دقیق نه از طرف مسئولین حکومتی بلکه از سوی خداوند مشخص شده و حکومت اسلامی، برای گردآوری و مصرف آن‌ها طبق قواعد شرع، مأموریت پیدا میکند. • مالیات، در زمره غصب قرار می‌گیرد چرا که اموال مردم محترم می‌باشند و کسی ولو حکومت‌ها حق تعرض به آن‌ها را ندارد. اما زکات‌های حکومتی مبتنی بر حقوق واجبی است که خداوند در اموال ما، قرار داده. از آن جهت که خداوند مالک کل شیء است، تعیین این حقوق از سوی او اشکالی ایجاد نمی‌کند.(ما صرفاً نماینده خداوند در مالکیت وی هستیم) برخلاف مالیات که توسط بشر بر جوامع وضع می‌شود و موجب نقض احترام اموال مردم خواهد شد. • حکمت زکات، متفاوت از مالیات‌هایی است که کشورها وضع می‌کنند. زکات به منظور تزکیه اموال رقم می‌خورد و با آن نفس انسان‌ها تزکیه می‌یابد و نمازهای مردم نزد درگاه الهی قبول می‌شود لذا مردم خود احتیاج دارند که حکومت از آن‌ها زکات بگیرد. اما مقصود از اخذ مالیات، عمدتاً به یافتن منابع مالی جهت تأمین هزینه‌های جاری کشور محدود می‌شود. • از آن جهت که مؤمن خود را در مسئله زکات بدهکار می‌بیند با قصد قربت و با در نظر گرفتن رضایت خدا مال خود را پاک می کند. لذا عملش عبادت به شمار می‌آید. همچنین پرداخت‌کننده زکات، اقدامش را نوعی سرمایه گذاری تلقی می‌کند و نه هزینه! اما در پرداخت مالیات قصد قربت مطرح نیست و اتفاقاً در اکثر مواقع تک تک افراد در پرداخت آن اکراه دارند. • اخذ مالیات در بسیاری از موارد به گونه‌ایست که مالیات‌دهنده اختیاری در پرداخت یا عدم پرداخت آن ندارد و گاهی هم متوجه نمی‌شود که کسی از او مالیات گرفته است یا خیر!(همانند مالیات ارزش‌افزوده یا مالیات بر درآمد کارمندان) اما پرداخت زکات عبادت است و شخص رأساً و با قصد خود، آن را به انجام می‌رساند. • برای گرفتن مالیات، تجسس، فحص و بررسی اموال مردم امری متداول و مباح است. اما برای مثال اگر مأموران گردآوری (عاملین) به سمت کسی بروند و طرف مقابل بگوید در اموال من حقی نیست، مأمورین مربوطه اجازه ندارند فحص و تجسس کنند. باید در نظر داشت؛ اگرچه زکات حکومتی و مالیات هر دو الزامی هستند، اما نحوه گرفتن آن دو، با هم فرق دارد. • اگر حکومت اسلامی برقرار نباشد، زکات‌های حکومتی نباید تعطیل شوند؛ اما مالیات بدون حکومت معنی ندارد! https://eitaa.com/e_zakat