eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
262 دنبال‌کننده
187 عکس
29 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 ⭕️ آیا دشواری‌های اقتصادی کشور، نتیجه انقلابی‌گری ماست؟! 🔻اگر تعامل اقتصادی با نظام سلطه رهگشا است پس چرا ... ▪️صحبت‌های جالب دکتر ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔸حوزه علمیه: زکات را خودتان بخوانید! • شاید خبر نداشته باشید که مبحث «زکات» حتی در حوزه‌های علمیه هم تدریس نمی‌شود! به عبارتی از قدیم الایام «زکات»، جزء سرفصل‌های آموزشی حوزه‌ها قرار نداشته و اگر از طلاب کسی دغدغه‌ای در این زمینه داشته باشد، به صورت خودخوان یا همان مطالعه آزاد به سراغ متن (همانند شرح لمعه) می‌رود! ▪️دلیل [یا توجیه] این مسئله دو مورد عنوان شده: ۱. از آن‌جایی که زکات در اسلام، طبق آیه ۱۰۳ سوره توبه یک مقوله حکومتی است؛ در دوران طاغوت، اساتید حوزه از تدریس این مبحث عمداً خودداری می‌کردند چراکه اولاً به دلیل فقدان حکومت اسلامی، تدریس و بحث فقهی حول این موضوع ضرورتی نداشت و ثانیاً ممکن بود سیاست زکات به دست حکومت‌های نامشروع بیفتد. چون این رویه به عادت تبدیل شده بود، حتی بعد از استقرار جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرد و تا به الان تجدید نظری هم صورت نگرفته! ۲. هدف از تدریس متون تخصصی همچون شرح لمعه، صرفاً یادگیری محتوای علمی آن موضوع خاص نیست بلکه طلاب، طریقه خواندن متن و همچنین کیفیت استنباط احکام را از ادله می‌آموزند. برای همین تدریس ابواب فقهی نظیر نماز، روزه، طهارت و حج، برای این امر کافی است. اما چرا تدریس زکات را به حج ترجیح ندهیم؟ به خاطر وجود محاسبات پیچیده ریاضی در مبحث زکات که هم تدریس را برای استاد و هم یادگیری را برای طلاب سخت‌تر می‌کند! 📌پی‌نوشت۱: پس بی‌دلیل نیست که بسیاری از طلبه‌های ما به مبحث زکات اشراف و تسلطی ندارند و سبب آشناییت آن‌ها با احکام زکات، صرفاً مطالعه یا برخورد با رساله‌های فتوایی مراجع است. 📌پی‌نوشت۲: ممکن است استثنائاً در جایی سابقه تدریس زکات وجود داشته باشد اما در سطح کشور، معمول نیست. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
قصد داریم «احکام شرعی زکات»(مطابق فقه تشیّع) را به تدریج در کانال مرور کنیم و در مرحله اول، به سراغ «دستورالعمل محاسباتی اسلام برای تشخیص زکات در اموال» 📲 خواهیم رفت.
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش اول| مقدمه: • تشریع احکام مربوطه در رمضان سال دوم هجرت همراه با نزول آیه ۱۰۳ سوره توبه رقم خورد. از آن پس مسلمانان می‌توانستند زکات اموال‌شان را با دستورالعمل مفصل و بسیار دقیقی، حساب کنند. لازم به یادآوری است که در صدر اسلام، «زکات» بلافاصله بعد از قابل محاسبه شدن، به مقوله حکومتی برای اداره جامعه تبدیل شد. • این دستورالعمل شرعی شامل چهار بخش «متعلقات»، «نصاب‌ها»، «شرایط کیفی» و «مقادیر» است که به کمک سه مولفه اول: ۱. حدِّ کفایت معین می‌گردد تا همه‌ی اغنیای جامعه و منحصراً آن‌ها، مخاطب دستورالعمل قرار بگیرند. ۲. همه‌ی اغنیا براساس تمکن مالی متفاوتشان طبقه‌بندی شوند./ سپس به واسطه مولفه چهارم، روشن می‌شود که هر دسته دقیقاً چقدر در اموالشان زکات وجود دارد. • از نظر اسلام و البته مطابق نگاه مشهور فتوایی، متعلقات زکات عبارتند از: «نقره»، «طلا»، «گندم»، «جو»، «انگور»، «خرما»، «گاو»، «گوسفند»، «شتر». هر کس به اندازه «نصاب»های تعیین شده برای هر کدام، از این اموال داشته باشد مشروط به صدق یکسری شرایط کیفی معیّن، جزء اغنیا شمرده شده و در اموال او به مقدار مشخصی زکات وجود خواهد داشت. 🔻تذکر: حواسمان باشد همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، احکام محاسبه زکات به دو دلیل تعطیل هستند و به همین خاطر نمی‌توانیم در شرایط فعلی برای تشخیص زکات در اموال اغنیا از آن‌ها استفاده کنیم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش دوم| طلا و نقره ▪️نصاب‌های نقره🌑: ۱. تا قبل از ۱۴۰ مثقال شرعی(۴۱۷.۴۸ گرم) نقره خالص، زکاتی وجود ندارد اما چنانچه مقدار به این حد یا همان «نصاب اول» برسد، در صورتی که شرایط نیز صدق کند مالک، در زمره اغنیا است و قطعا در مال او زکات وجود دارد. ۲. «نصاب دوم» نقره خالص نیز ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) می‌باشد؛ بدین صورت که افزون بر نصاب اول، بر هر ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) افزایش اگر شرایط نیز صدق کند، در آن مال زکات وجود دارد. در واقع با این روش اغنیا طبقه‌بندی شده و سپس هر دسته به تعداد نصاب دومی که از نقره دارند، در مالشان زکات شناسایی می‌شود. ➖➖➖➖➖ ▪️نصاب‌های طلا🌕: ۱ و ۲. دیگر برای طلا نصاب‌های مستقل تعریف نشده است بلکه میزان آن‌ها بر اساس رابطه قیمتی با نقره محاسبه می‌شود. نصاب اول طلا، آنجایی است که قیمت مجموع طلای خالص به ۱۴۰ مثقال شرعی(۴۱۷.۴۸ گرم) نقره خالص رسیده باشد و نصاب دوم، آنجایی است که قیمت مجموع طلای خالص به ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) نقره خالص برسد. همانند نقره، با نصاب اول «حد غنا» مشخص می‌گردد و با نصاب دوم اغنیا طبقه‌بندی می‌شوند. ➖➖➖➖➖ ▪️شرایط کیفی: ۱. طلا یا نقره، متصل به پول باشند. ۲. یازده ماه قمری بر نصاب بگذرد و مالک آن در این مدت، عاقل و بالغ باشد.(نکته: اگر کسی یازده ماه، طلا یا نقره‌ی متصل به پول را مالک باشد اگرچه اول ماه دوازدهم در مالش زکات وجود دارد؛ اما اول سال بعد را می‌بایست پس از اتمام ماه دوازدهم حساب کند.) ▪️مقدار: ۲.۵%(یک چهلم) نصاب[ها] 🔻دسته‌ای از اغنیا را می‌توان با معیار گفته شده تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکات ظاهری طلا و نقره، بازرگانان، صنعتگران، کارگزاران حکومت و تمام افرادی است که مقادیر قابل توجهی از پول‌شان در طول سال بلااستفاده می‌ماند. 🔻تذکر بسیار مهم: تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً نظام پولی اصلاح گردد و ثانیاً اراضی عمومی و ملی اعلام شود. وگرنه مبنا قراردادن این مجموعه‌ی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔰صرفاً جهت درک بهتر مسئله 🔹ارزش نصاب اول و دوم: • هر گرم نقره خالص به نرخ [اسمی] امروز (۱۴۰۰/۱۰/۶) ۲۱۷۴۰ تومان است. با لحاظ این نکته که ارزش پول کمی بیشتر از ارزش نوع کالایی است که با خود حمل میکند، نصاب اول چیزی در حدود ۱۶ میلیون تومان و نصاب دوم حدوداً ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد. 🔸کفایت معاش با معیار قرار دادن پول: • کسی که در طول یازده ماه بیشتر از ۱۶ میلیون تومان پول داشته باشد، حتماً در زمره اغنیا است و در مال او حداقل ۴۰۰ هزار تومان زکات وجود دارد.(حد کفایت معاش: داشتن ۱۶ میلیون تومان در طول حداقل ۱۱ ماه) 🔹نحوه محاسبه: • فرد با خود اینگونه در نظر می‌گیرد که اگر روزی برسد که این مقدار پول داشته باشم جایی ثبت می‌کنم تا ببینم آیا یازده ماه بر آن می‌گذرد یا نه. همچنین افزون بر این مقدار، هر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر برای هر کدام از زمان داشتن تاریخ می‌زنم تا ببینم آیا یازده ماه باقی می‌ماند یا خیر. 🔸مثال محسوس: • آقای علیرضا محبیان، در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان پول دارد که این مبلغ، از نصاب اول و ۵ نصاب دوم تشکیل شده است. • بر نصاب اول پول او ۱۱ ماه سپری شده است. پنج نصاب دوم پول او نیز به ترتیب بر آن‌ها ۱۱ ماه، ۱۱ ماه، ۱۰ ماه، ۳ ماه و ۱ماه گذشته است. • هم‌اکنون در مال آقای علیرضا محبیان، ۵۶۰ هزار تومان زکات وجود دارد. ➖➖➖➖➖ 🔻تذکر: باز هم تکرار می‌کنیم که مطلب فوق، صرفاً جهت درک بهتر مسئله است وگرنه زکات ظاهری به اعتبار پول تعلق نمی‌گیرد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش سوم| گندم، جو، انگور و خرما ▪️بیان کلیات و زمان پرداخت: • منظور از «انگور» و «خرما»(رطب)، زمانی است که این دو میوه برسند. در مورد انگور، زمان پرداخت زکات وقتی است که آن را خشک یعنی به کشمش تبدیل کنند و زمان پرداخت زکات خرما، موقعی است که از حالت رطب به خرما(محصول نیمه خشک) دربیاید. مگر اینکه بخواهند آن ها را به صورت تَر(انگور و رطب) مصرف کنند یا بفروشند که باید زکات‌شان را پیش از مصرف یا فروش بپردازند مشروط به اینکه خشک شده آن‌ها به نصاب برسند. همچنین مقصود از «گندم» و «جو»، زمانی است که دانه‌هایشان بسته شود؛ زمان پرداخت زکات گندم و جو نیز وقتی است که آن‌ها را خرمن و سپس از کاه جدا کنند. ▪️نصاب: • اگر مجموع محصولاتِ(گندم، جو، خرما و کشمش) مالک در یک سال به ۳۰۰ صاع یا تقریباً به ۸۶۷ کیلوگرم (کمی کمتر از ۳ خروار) برسد، در واقع او با این معیار در زمره اغنیا است. ▪️مقدار: • این گروه از اغنیا به تناسب مقدار محصول و نحوه آبیاری، در مال‌شان زکات وجود دارد. • شیوه های آبیاری: ۱. اگر آبیاری به واسطه ابزار و وسایل کمکی همانند پمپِ آب، تلمبه، سطل، ... رقم خورده باشد.(که در فقه اصطلاحاً می‌گویند: با «عِلاج» صورت گرفته باشد.) مثلاً از چاه برای آبیاری استفاده کرده باشد در این صورت، زکات مال او، %۵ (یک بیستم) محصول خواهد بود. ۲. اما اگر آبیاری بدون «عِلاج» باشد، مثلا از آب باران، رطوبت زمین، رودخانه و جوی آب و... به صورت طبیعی آبیاری انجام شده باشد در این صورت زکات مال او، %۱۰ (یک دهم) محصول محاسبه می‌شود. ۳. اگر آبیاری به هر دو شکل باشد. [حتی اگر یکی از دو شیوه بیشتر جلوه کند.] زکات مال معادل است با %۷.۵ (یک پانزدهم) محصول. • نکته: قبل از محاسبه مقدار زکات، اغنیا مجازند مخارج زراعت همانند هزینه بذر(به قیمت زمان کاشت)، اجرت دهقانان، طسق، ... را از مجموع محصولات کسر کنند.(هرچند مستحب است چنین نکنند.) 🔻دسته‌ای از اغنیا را می‌توان با معیار مورد اشاره تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکاتِ ظاهری چهار محصول «گندم، جو، خرما و کشمش»(غلات اربعه)، صاحبان مزارع گندم و جو، تاکستان‌ها و نخلستان‌ها هستند که مجموع محصول برداشتی آن‌ها قابل توجه می‌باشد. باید درنظرداشت که «پول» برخلاف شرایط امروز در فضای روستایی به ویژه در مورد تولید اقلام مدّنظر، کارکرد حداقلی دارد و برای همین نمی‌توان به معیار نخست(پس انداز پولی) اکتفا نمود. 🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعه‌ی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 صحبت‌های شنیدنی و جالب استاد در حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی ⭕️ یه ته ریش هست که اونم به شرش می‌مونیم، ... ظاهر، مذهب و باطن، سکولاریسم! تا یک جایی این دوگانگی را می‌توانیم حفظ کنیم. ❌اگر نتوانیم اقتصاد اسلامی را در دانشگاه تدریس کنیم، نتوانیم آن را وارد حکومت کنیم، آخَر تا کِی می‌توانیم با شهید دادن جمهوری اسلامی🇮🇷 را نگه داریم! بعد اسمش جمهوری اسلامی می‌ماند، باطنش هزار چیز دیگری! ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
• یکی از دوستان ضمن تقدیر از شکل کار، نقدی داشتند که «کانال نباید صرفاً از محتواهای سنگینِ علمی پُر کرد بلکه برای تنوع هم که شده، بهتره لابه لا پیام‌های جذاب و انگیزشی هم گذاشت.» • برای همین، پیرو درخواست منطقی هم‌جنبشی عزیزمان این مسئله را در دستور کار قرار دادیم. پیام فوق و یک پیامی که قبلاً() فرستادیم در همین راستا بوده و ان شاء الله این رویه ادامه پیدا می‌کند. 📌پی‌نوشت: دوستان عنایت داشته باشند که مباحثی در این مدت ارائه می‌شود، بسیار مهمند و بر همین بستر مطالبات جنبشی ما را در آینده شکل خواهد داد. چند روز پیش یکی از عزیزان نیز گفتند «مطالب کانال مفید هستند و دانستنشان برای هر فردی لازم.»
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش چهارم| دام • منظور از دام، حیواناتی همچون گوسفند، بز، میش، شیشک، گاو، گاومیش و شتر می‌باشد که برای سادگی توضیح بیان احکام، این حیوانات در سه عنوان گاو و گوسفند و شتر خلاصه کرده‌اند. ▪️شرایط کیفی مربوط به انواع دام‌ها: ۱. یازده ماه بر نصاب بگذرد.(نکته: اگر کسی یازده ماه، گاو یا گوسفند یا شتر را مالک باشد اگر چه اول ماه دوازدهم در مالش زکات وجود دارد اما اول سال بعد را باید بعد از اتمام ماه دوازدهم حساب کند.) ۲. حیوانات، طی یک سال از علوفه خودرو چرا کرده باشند.(اگر از علف چیده شده یا کاشته شده تغذیه کرده باشند، زکات ندارند.) ۳. عرفاً حیوانات، کارگر نباشند.(برای کار از آن‌ها استفاده نکنند.) طبق نظر شارع، حیواناتی که برای حمل بار یا شخم زدن استفاده می‌شوند، زکات ندارند. ___________________ • برای هر یک از سه متعلق گاو، گوسفند و شتر، نصاب‌ها و مقادیر ویژه‌ای از ناحیه شارع تعریف شده است که در ادامه(پست‌های بعدی) به آن‌ها اشاره می‌شود. 🔻دسته‌ای از اغنیا را می‌توان با معیار مورد اشاره تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکاتِ ظاهری هر کدام از دام‌ها «گاو، گوسفند و شتر»(انعام ثلاث)، صاحبان دام‌های بسیار است که حیوانات مدنظر از علف مراتع چرا می‌کنند. باید درنظر داشت که «پول» برخلاف شرایط امروز در چنین فضایی(پرورش دام در مراتع) کارکرد حداقلی دارد و برای همین نمی‌توان به معیار نخست(پس‌انداز پولی) اکتفا نمود. 🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعه‌ی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این گزارش خبری، یک نمونه بارزی از تصور رایج اشتباهی است که زکات را یک حکم اسلامی پنداشته(!) و آن را مخصوص پیشه کشاورزی می‌داند(!) 🔻زکات در واقع، حقی است در اموال اغنیا که احتیاجات برآورده نشده فقرای جامعه را کفایت می‌کند. 🔻آن تصور اشتباه، از یکسان‌انگاری زکات ظاهری و باطنی نشأت می‌گیرد. در واقع گمان می‌شود احکام مربوط به زکات، شخص زکات‌دهنده و میزان زکات اموالش را تعیین می‌کند! 📌پ.ن۱: خبرنگار محترم فرض کرده که این مبلغ ناچیز توسط جایی(کمیته امداد) جمع‌آوری شده در حالی که این رقم، تنها موارد ثبتی است. مثلاً اگر یک کشاورز همین که اعلام کند فلان قدر کمک کرده است، می‌توانند کمک او را به عنوان زکات ثبت کنند و جزء آمار بیاورند. 📌پ.ن۲: میوه انار، جزء متعلقات زکات ظاهری نمی‌باشد. اما به خاطر اندکی آمار اصلی، آقایان محترم مقرر کردند کمک‌های دیگر را با عنوان زکات (مستحبی) ثبت کنند تا آمار بالاتر بیاید! 📌پ.ن۳: نفهمیدن «اصل زکات» و «جایگاه احکام مربوط به آن»، روحانی و امام جمعه هم نمی‌شناسد! ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat